Motard voelt zich schuldig: “Ik heb met Julian Alaphilippe te doen”
foto: Cor Vos
maandag 19 oktober 2020 om 09:28

Motard voelt zich schuldig: “Ik heb met Julian Alaphilippe te doen”

Het was een akelig beeld van Julian Alaphilippe, die in de Ronde van Vlaanderen tegen een motor botste en na een buiteling hard neerkwam op het asfalt. Het ongeval liet ook de bestuurder van de motor niet onberoerd. “Ik was heel hard aangedaan.”

Het ongeval gebeurde op 35 kilometer van de aankomst. Even daarvoor, op de Taaienberg, waren Alaphilippe, Mathieu van der Poel en Wout van Aert samengekomen en hun voorsprong liep op tot boven de twintig seconden. Nadien deed de bestuurder van de motor, de 64-jarige Eddy Lissens, in Het Laatste Nieuws zijn relaas. “Op dat moment besloot ik samen met de motor van Shimano om achter de kopgroep post te vatten. We lieten ons uitzakken.”

“De mensen van tv deden dat aan de linkerkant van de weg en wij kozen de rechterkant. Of we dit ook niet aan de andere kant hadden moeten doen? Wie zoiets zegt, heeft nog nooit in een koers gereden. Ik deed helemaal niets ongebruikelijks. Zulke dingen gebeuren honderd keer in een wedstrijd. Dit was gewoon een ongelukkig moment”, vertelde de 64-jarige gepensioneerde agent uit Leuven.

Erg aangedaan
Lissens was erg aangedaan door het ongeval en bood ter plaatse al meermaals zijn excuses aan, onder meer bij ploegleider Wilfried Peeters. “Ik doe dit al twintig jaar en zoiets overkwam me nog nooit. Ik zag nadien dat Alaphilippe net aan het praten was in zijn microfoontje en me niet meer kon ontwijken. Ik heb met Alaphilippe te doen. Zijn verwondingen zijn erg, maar hij had ook de kans om de Ronde te winnen en dat pakt me echt hard.”

Naderhand was Lissens het middelpunt van kritiek op social media. “Dat raakt me heel diep. Ik voel me schuldig, ook al kan ik er helemaal niets aan doen.” Alaphilippe werd na de valpartij naar het ziekenhuis van Ronse overgebracht, waar twee gebroken middenhandsbeentjes aan het licht kwamen. Volgens Patrick Lefevere, manager van Deceuninck-Quick Step, hadden de motards op dat moment niets te zoeken op de plek van het ongeval.”

57 Reacties
19-10-2020 09:31
Heb met de beste man te doen. Hij doet mijn inziens ook weinig fout. Diep van binnen weet Lefevere dat ook wel.
    19-10-2020 09:49
    Deze man zal het nooit zo gewild hebben inderdaad en het is super spijtig allemaal. Maar toch zou ik zeggen dat men scherper zou moeten zijn in het wielrennen op dit soort acties en duidelijke protocollen moet opstellen voor motards als er meer dan 20 seconden voorsprong is.

    Een motor zou zich niet zo abrupt kunnen laten afzakken. Als ze nou bijv 30km per uur rijden dan is het mogelijk, want dan is het verschil maar 10km per uur. Maar deze motor stond nagenoeg stil. Dan zou de enige veilige manier zijn om in de berm te gaan staan lijkt me. Flipje knalt nu eigenlijk met 40km per uur op een muur die opeens op de weg staat.
    19-10-2020 10:37
    Als je stil wilt staan, zul je toch eerst langzamer moeten rijden ....
19-10-2020 09:36
Heel erg voor zowel de motard als Alaphilippe, maar net wat Thijs Zonneveld zegt: een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Ik denk niet dat je de motard iets kunt aanrekenen.

@secondant Voor Lefevre is het helaas heel moeilijk om objectief te blijven als het om zijn eigen ploeg gaat...
    19-10-2020 09:42
    Eens, maar ik denk dat dat vooral een toneelstukje van Lefevere is. Het geeft zijn renners natuurlijk wel het idee dat hij voor hen opkomt. Daarom zeg ik ook, diep van binnen weet Lefevere wel beter.

    Overigens vond ik het ook keurig van de motard dat hij omkeerde en bij Alaphilippe bleef. Gelijk excuses maken en zich over de renner ontfermen.
19-10-2020 09:38
Precies. Meestal als renners in koers vallen door motards, is de motard schuldig: renners moeten immers vrij baan krijgen. Maar deze meneer kan ik heel weinig verwijten. Alaphilippe moet gewoon beter opletten. Dit is de tol die hij betaalt voor het feit dat hij altijd afgeleid is.
19-10-2020 09:40
Ik zie wel een sterke reclame tegen bellen op de fiets aankomen...

Mijn eerste reactie gisteren was ook afgeven op de motoragent, maar dat was mede in de emotie. Het zou zo'n mooie finale zijn geweest met alle drie de grote namen van dit moment. Het was alleen een ongelukkige samenloop. Flipje die altijd al veel slingert op de fiets, tegelijkertijd bellent en daardoor minder scherp en een motorrijder die of niet goed kijkt in zijn spiegel of te snel remt. Tja, kan gebeuren, maar dood en dood zonde.
    19-10-2020 10:59
    Motoragent ?? Kijk nog maar eens goed.
    19-10-2020 12:54
    Ach, hij zat op een motor en is gepensioneerd agent. Lijkt me een motoragent ;)
    19-10-2020 14:24
    Het was een jurylid.
    19-10-2020 16:52
    Wie met de motor rijd in het peleton weet ook dat met enig geduld, even gas erop en vooruit rijden er voldoende opritten, zijwegen, trottoirs erc komen waarop men even kan stilstaan zonder de renners in gevaar te brengen.
    En stilstaan of stoppen nooit binnenkant bocht. LouLou let wel even niet op maar dat is zo vaak bij elkaar in het wiel. Bidon pakken, aan schoenen draaien, in de micro spreken. Immers kort daarvoor heeft de renner wellicht wel goed gekeken en ziet de motards voor hun rijden zonder enig vermoeden dat deze plots gaan afremmen.
19-10-2020 09:43
WVA probeert het zog te pakken achter een motor (Wat vaak genoeg gebeurd) maar niet direct door heeft dat die redelijk aan het vertragen is. MVDP wordt er al door verrast hoe snel die motor op hem afkomt en Flip, mede doordat hij zat te telefoneren en hij het niet kon zien door die kattensprong voor hem, kon hem al helemaal niet ontwijken...

Helaas idd gewoon een samenloop van omstandigheden.
    19-10-2020 10:25
    Het verhaal van de binnenbocht en de zo kort mogelijke lijn van Lefevere gaat ook niet op. Als je goed kijkt zie je Wout niet de kortste lijn volgen, maar vooral van de ene naar de andere motor gaan. DAT is namelijk het natuurlijke gedrag van renners, het zog opzoeken van motoren.
    En als je ook het verhaal van de motorrijder zelf hoort, dan deden ze niks ongebruikelijks.

    Wat mij betreft hebben Patrick en zijn jonge wolvenwelpje voor hun beurt gepraat danwel onzin uitgekraamd, en de schuld in de verkeerde schoenen geschoven. Ik hoop dat er na de snelle tweets en uitspraken ook oprechte excuses komen van deze twee.
    19-10-2020 14:47
    Ik hoop zo dat het welpje leert om van dat verderfelijke Twitter af te blijven als ie emoties voelt. Lefevere gaat dat niet meer leren vrees ik.

    Er zitten vaak meerdere kanten aan een verhaal rondom een ongeval. En uiterst zelden hebben betrokkenen de gevolgen bedoeld.
    Social media helpen hier echt niet.
19-10-2020 09:44
Een ongelukkige samenloop van omstandigheden of misschien toch het resultaat van de wijze van koersen van Alaphilippe. Hij is teveel met zichzelf bezig en te weinig met dat wat rondom hem gebeurt. Hierdoor vormt hij een gevaar voor anderen en voor zichzelf. Net als Sagan komt hij er vaak mee weg, juist omdat hij impulsief en opportunistisch koerst, het verschil maakt en het wielrennen attractief houdt.
    19-10-2020 10:01
    +1 Het is flip zijn sterke en tevens zijn zwakke punt. Hij heeft veel energie, en die gebruikt hij niet alleen om te koersen. Maar is met van alles tegelijk bezig. In de finales kan hij eindelijk alles aanwenden voor het koersen.
    19-10-2020 12:57
    Goeie analyse. Heb je gezien wat hij doet bij de 1e beklimming van de Patersberg ? Gootje in, gootje uit. Voor hetzelfde geld kon zijn koers daar al voorbij geweest zijn. Hij en Sagan zijn zeer goede acrobaten op de fiets maar een enkele keer loopt het soms toch eens mis.
    Trouwens zonder oortjes zou deze aanrijding ook niet gebeurd zijn. Maar ze kunnen niet zonder.
    19-10-2020 13:11
    Goh iedereen steekt het op die oortjes en het nerveus gedrag van Alaphilippe, maar dit heeft daar nu echt wel niets mee te maken. Van der poel maakt zelf een zwieper op het allerlaatste moment om de motor te ontwijken. Alaphilippe had geen kans meer om te reageren.
    Raar dat mensen niemand Jensen de schuld geeft in de Scheldeprijs (Ackermann maakt zwieper en Jensen kan niet meer op tijd reageren en tikt het achterwiel aan), maar nu maakt VdPoel een zwieper en is het Alaphilippe zijn schuld...

    En terug Evenepoel en Lefevere die direct met de hart op de tong spreken. Op het eerste moment had ik ook wel het gevoel, wat een domme motard. En was het maar na de herhalingen dat hij weinig schuld treft.
    Moeten ze dan eerst wachten, bezinnen en dan pas reageren. Strikt genomen wel, maar ik appreciëer de directheid ook wel. Evenepoel beseft dan ook wel vlug genoeg om hem terug te wissen, en de motard heeft ook bemoedigende woorden ontvangen van Peeters/Steels, dus niet meer maken dan noodzakelijk.
    19-10-2020 14:37
    Alaphilippe kan zeker wel rustig rijden. Hij was tot kilometer 170 amper te zien. Hetzelfde geldt voor het WK, daar heeft hij zich heel lang koest gehouden. Maar op het moment dat de finale voor hem begint dan loopt de spanning en de adrenaline bij hem op. Dat drukke gedoe is volgens mij een soort uitlaatklep om de spanning in zijn lijf te verminderen.
19-10-2020 09:50
De eerste keer dat ze het in beeld brachten, en hoe Flip zo'n beetje met zijn buik tegen het wegdek lag, leek het net of de motor over hem heen was gereden, ik schrok me de pleures
19-10-2020 09:53
Jaja Remco.
19-10-2020 10:02
Zwaar ongepast. Zeker bij een bericht waar hij zijn verhaal doet en zich keurig gedraagt. Zie niet in waar hij dit aan verdiend
19-10-2020 10:07
Wat ben ik blij dat ik geen sociale media heb. Dan kan ik op die wijze iig nooit mee doen met deze zinloze beschuldigingen en/of uitlatingen. Voor je het weet maak je iemand kapot.
Lissens veel sterkte toegewenst.
    19-10-2020 10:10
    Ik ook, maar helaas zie je hetzelfde lage niveau hier ook steeds vaker, dus je ontkom er haast niet meer aan in deze maatschappij
19-10-2020 10:20
Ik vind dat Lefevere zich (als ervaren ploegmanager) beter moet realiseren waar zijn uitspraken, tweets en interviews toe kunnen leiden. Dat het vrijwilligers als deze motard zijn die het mogelijk maken dat hij zijn ploeg aan het werk kan zettten.

Ja, ik begrijp dat hij op wil komen voor zijn renners. Maar met zijn totaal niet objectieve mening brengt hij vaak (bewust of onbewust) anderen in beweging op sociale media. En zeker als dat andere huilende wolvenwelpje nog mee begint te twitteren, dan heb je kans dat de verkeerde personen ineens geviseerd worden in de (sociale) media.

Het is inmiddels de tweede keer in korte tijd dat Alaphizwiep met zijn ADHD-gedrag in de problemen komt. En nog vaker brengt hij zijn collega's in gevaar: je kunt er beter voor rijden dan erachter.

Het zou veel beter zijn als Lefevere de nervositeit bij Alaphillipe zou weten te kanaliseren, zonder dat dit ten koste gaat van zijn kwaliteiten. Simpelweg zeggen "hij is nou eenmaal zo" om daarmee al het geslinger goed te praten is wel erg gemakkelijk.

ps bij het interview met Lefevere zag ik op de achtergrond steeds bakken met Jupiler en Westmalle vesleept worden. Vraag me dan altijd meteen af of hij er alleen naar heeft gekeken....
    19-10-2020 10:36
    Was Alaphilippe dan aan het "slingeren" op het moment van de aanrijding?
    Misschien had hij het beter gedaan dat had hij die motard ontweken.
    Voor de rest treft die motorrijder m.i. weinig schuld. Je kan discuteren over links of rechts rijden, moest hij daar zijn, enz... maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan in het heetst van de strijd.
    Blijft wel doodzonde dat Alaphilippe hierdoor uitviel. Met hem erbij hadden we zeker een meer geanimeerde finale gekregen ipv dat fletse gedoe dat erna opgevoerd werd.
    19-10-2020 13:52
    Lefevre zal niet veranderen, daar is hij te oud voor.
19-10-2020 10:22
Ik heb ook met hem te doen. Zijn relaas is mijns inziens oprecht, hij heeft dit zeker nooit gewild.
19-10-2020 10:31
Voor hetzelfde geld was het straatmeubilair i.p.v. een motor. Gewoon voor je kijken en niet naar je veters of weet ik veel wat.
19-10-2020 10:36
Ik heb ook met deze man te doen. Door dit soort helden is de koers mogelijk. Door zak als Patrick, krijgt zo topvent, een klotegevoel, dat verdiend hij niet. Hopelijk staat hij erboven en tegen Patrick wil ik zeggen, als je zo doorgaat heb je straks alleen maar fans en haters. Vraag is of sponsoren daarop zitten te wachten.
    19-10-2020 10:38
    Ach.. Zo lang als dat de wolfjes zoveel koersen winnen en truien dragen in grote rondes, blijven de sponsoren wel vooraan staan. Nemen ze Patje voor lief..
19-10-2020 11:03
Deze man valt weinig te verwijten, de beelden spraken eigenlijk al voor zich..

Ik ben groot fan van Alaphilippe, maar DQS wordt wel met de dag onsympathieker. Ik vrees dat Patje en Remco een nogal giftige combinatie zijn samen..
19-10-2020 11:03
Meest treurig vind ik dat de motard via social media een bak ellende over zich heen krijgt, vooropgegaan door schreeuwers Van Evenepoel en Lefevere. Moeilijk sympathie op te brengen voor deze beide heren.
    19-10-2020 11:14
    Welkom in het asosjale media schreeuw tijdperk...
    19-10-2020 13:53
    De reacties van beide heren waren inderdaad niet bepaald 'Elegant' te noemen.
19-10-2020 11:29
Ik vind ook dat de motard hier niets te verwijten valt.
Ik zie sowieso weinig schuld in deze zaak, is mijns inziens ook geen gevolg van ADHD gedrag van Alahilippe, gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden met zeer spijtig gevolg voor de wedstrijd in het algemeen en Alaphilippe in het bijzonder.

Dus ik volg Lefevere niet.
Wat betreft Evenepoel is iedereen er hier wel weer heel snel bij om hem wansmakelijk en onsympathiek te vinden. Ja, hij zegt 'fucking motard de merde' op Twitter, maar volgens mij is dat eerder een emotionele reactie op de pech voor Alaphilippe dan een beschuldiging naar de motard toe.
Binnen de paar minuten heeft hij overigens op een reactie op zijn tweet gereageerd waarin hij inderdaad bevestigt dat die motor zichzelf niet kan doen verdwijnen en dat renners zelf veel te dicht op de motoren rijden.

Dus ja, hij kan dit soort emotionele reacties beter achterwege laten, maar hem neerbranden omdat hij zogezegd alle schuld bij de motard legt is ook weer veel te makkelijk.
    19-10-2020 11:36
    Oké maar als hij zo emotioneel wordt moet hij dat toch niet op Twitter zetten. Nadien probeerde hij ook nog de schuld op Van Aert te zetten. In zo’n situatie zou jij beter niet reageren op Twitter.
    19-10-2020 12:38
    Ik denk dat zijn papa volgende keer zijn telefoon af moet pakken als hij koers zit te kijken. En hem voor straf naar boven moet sturen als hij toch twittert...
    19-10-2020 13:50
    Dat zeg ik ook, hij had beter niet of niet onmiddellijk getweet.
    Maar die bedenking kan je bij heel wat tweets maken, die zijn zelden grondig overdacht.
    Ook bij veel mensen die al lang geen papa meer hebben die hen desgevallend naar boven kan sturen.
19-10-2020 11:31
You can take the boy out of football but you can't take football out of the boy...

Los van het al dan niet gemaakt zijn van fouten, het ophitsen van een menigte fans via sociale media mag toch wel achterwege blijven.
19-10-2020 11:31
Deze man moet in bescherming genomen worden want helaas ook in het wielrennen in België zijn er de echte hooligan types die deze meneer iets aan zouden willen doen. Ook de roeptoeters in dienst bij DQS zouden er goed aan doen hun woorden terug te nemen en zich te verontschuldigen bij deze meneer.
    19-10-2020 11:39
    Jij overdrijft hiermee toch echt minstens zo erg als die roeptoeters....
    19-10-2020 16:29
    Ja want terecht iemand aanspreken op het onterecht iemand beschuldigen is net zo erg als onterecht iemand beschuldigen. Jammer dat DQS kiest om niet geciviliseerd te reageren. Dat deed Groenewegen beter na zijn fout...
19-10-2020 13:01
Ben ik nou de enige die vind dat Wout van Aert hier eigenlijk ook niet helemaal vrijuit gaat?
Niet veel later gebeurd bijna een zelfde situatie, Van Aert op kop, rijdt op een obstakel af en op het laatste moment wijkt hij uit.
Ja ik snap het van uit de wind etc etc etc etc, maar het was nou ook niet zo dat ze niet al stil stonden of niet al aan het afremmen waren toch.
    19-10-2020 13:06
    Als het Nibali ofzo had geweest voorop en Evenepoel had tegen de motor op gezeten, had het idd die strekking gekregen volgens een aantal personen ja. Maar goed, in beide gevallen onzin. Vervelende samenloop van omstandigheden, niets meer, niets minder
    19-10-2020 13:07
    Die ziet het gewoon klaar en denkt er verder niet echt bij na. Wanneer VDP het komt melden houdt hij ook even in.

    Hij zou natuurlijk kunnen uitwijken/signaleren. Maar goed, hij is natuurlijk geen wegkapitein.
19-10-2020 13:06
Niet doen motard, Alaphilippe heeft loon naar werken gekregen.
19-10-2020 13:53
Toch weer de vloek van de WK trui ?
    19-10-2020 14:10
    Iedereen die daarin gelooft kun je moeilijk serieus nemen.
19-10-2020 14:22
Laurenesi 19 OKTOBER 2020 OM 09:40
Ik zie wel een sterke reclame tegen bellen op de fiets aankomen…

Mijn eerste reactie gisteren was ook afgeven op de motoragent, maar dat was mede in de emotie. ...

hierin ben je niet uniek maar t zou mooi zijn als in t vervolg mensen na zoiets eerst is met zichzelf afspreken om een dag je mond te houden en dan pas te reageren... dan raken we een heleboel ongenuanceerde reacties kwijt ...

Ik zou dat niet onaardig vinden ....




Verder: WvA die zog van de motor opzoekt: Heel gebruikelijk. MvdP die nog net ontwijkt. Ook heel normaal, je let vooraleerst op wiel van je voorganger en verder blijf je wel zelf uitkijken maar pas in de 2e-lijns ... en dan ala .. tjsa. .. die doet altijd 5 dingen te gelijk. Dat maakt em als renner dynamisch en interessant en plezierig om naar te kijken maar t gaat ook een keer fout ... en dan moet je gewoon je verlies nemen... Ook beste Patrick ... Eigenlijk vond ik t wel uniek een finale met MvdP en WvA ...
19-10-2020 14:41
Arme motard, hij kan er niets aan doen.
Flipje is een gevaar op de weg voor anderen en voor zichzelf
19-10-2020 15:08
Die blaaskaak van lefevere moet weer naar de rechter zeker.
Weer een renner van 6 nullen.
Maar laat hij eerst maar is naar zijn eigen renners kijken jungels alaphilip die rijden ook altijd recht. Die moterrijder (jurylid) is toch neutraal voertuig en terecht dat die zich uit laat zakken

Reacties zijn gesloten.