Mollema: “Ik heb vraagtekens gehad bij de prestatiecurve van Cobo”
foto: Cor Vos
donderdag 13 juni 2019 om 21:32

Mollema: “Ik heb vraagtekens gehad bij de prestatiecurve van Cobo”

Bauke Mollema heeft vanavond een fles wijn opengetrokken. De Nederlander kreeg vanmiddag na zijn training namelijk te horen dat hij wellicht met terugwerkende kracht derde is geworden in de Vuelta a España van 2011, door de straf van eindwinnaar Juan José Cobo. “Cheers op mijn eerste podium in een grote ronde?!”, vraagt Mollema zich af op Twitter.

Acht jaar later, is een andere tekst die de oud-renner van Rabobank erbij zet. Hij moet er zelf om lachen. Naast Mollema heeft de straf voor Cobo ook nog gevolgen voor Chris Froome, die tweede werd en dus mogelijk doorschuift naar de positie van eindwinnaar. De organisatie van de Vuelta gaat daar over.

‘Niet de manier waarop’
Mollema houdt nog een kleine slag om de arm, laat hij weten aan het AD. “Ik weet niet hoe zoiets officieel gaat. Hij kan nog in beroep waarschijnlijk, maar het ziet er naar uit dat er een podiumplek op mijn palmares komt. Voor mij zal er niet veel veranderen, maar het is toch leuk als je dat later kunt zeggen. Al is dit is niet de manier waarop je het wil, door het acht jaar later te horen”, zegt de Groninger.

Vraagtekens bij Cobo
“Ik weet niet waarom het zo lang heeft moeten duren, maar ik ben niet de enige geweest die vraagtekens heeft gehad bij de prestatiecurve van de heer Cobo”, vertelt Mollema. “Die had iedereen toen ook al. Dit nieuws bevestigt dat. Die overwinning in een grote ronde van hem paste niet in zijn prestaties, als je kijkt naar de jaren ervoor en erna. Dan had hij regelmatiger in andere wedstrijden van voren moeten rijden en top 5 of top 10 in grote ronden moeten rijden.”

41 Reacties
13-06-2019 21:36
Nou, dan kunnen de mensen die beweren dat het mollema niets zou doen ook weer terug in hun schulp. Evenals degenen die vinden dat je acht jaar later niets meer moet veranderen. Is het lame? Zeker. Maar nog suffer is een renner als cobo die de geschiedenis in gaat als vuelta winnaar.

Gefeliciteerd bauke!
    13-06-2019 21:43
    Nou, het is ook niet dat hij totaal in extase is he.. Logische, onderkoelde reactie..
13-06-2019 21:38
En de prestatiecurve van Froome dat jaar dan?

Verder leuk voor Mollema - pakte de puntentrui toen toch in de laatste etappe?
    13-06-2019 21:43
    Je kunt moeilijk beweren dat de prestatie van Froome een uitschieter was; die heeft later voldoende bevestigd wat hij in zijn mars had. Je kunt het beter het jaar van zijn doorbraak noemen, zoals iedere topper die toch een keer moet hebben.
    13-06-2019 22:05
    Als je zijn prestaties tot dan toe ziet zijn er niet echt aanwijzingen van ook maar enig potentieel als ronderenner, een groeicurve. Niks komt nooit uit het niets. SKY wilde ook van hem af, meen ik.
    13-06-2019 22:08
    Toch de vraag hoe zo'n enorm talent in 2007, 2008, 2009 en 2010 verborgen kon blijven. Stel je voor dat Evenepoel, van Aert of MVP de eerste 4 seizoenen geen enkel resultaat zouden boeken. Froome had zelf in ieder geval ook het idee dat daar een verklaring voor gevonden moest worden. Wellicht heeft hij zich door Armstrong laten inspireren toen hij met die Bilharzia nonsense aan kwam zetten. Maar een deel van het verhaal klopt waarschijnlijk wel. Als Froome bijvoorbeeld zegt dat zijn bloedwaarden tot 2010 niet goed waren.

    Je kan zijn bio er op na slaan. Honderden pagina's geleuter over de mans blessures en ongemakken, en geen woord over astma.
    13-06-2019 23:31
    Heerlijk onderkoelde reactie van Bauke "ik ben niet de enige geweest die vraagtekens heeft gehad bij de prestatiecurve van de heer Cobo”.

    @fietsvriend en @Djoop: helemaal mee eens m.b.t. Froome.
    14-06-2019 02:26
    Ik vind inderdaad de curve van Froome gekker, Cobo had nog een prima aanloop naar de Vuelta (achteraf niet zo gek dus), won al eerder etappes in grote rondes, was al eens 10e en had in 2007 een (verdacht) goed jaar
13-06-2019 21:44
Over 5 jaar horen we dat die 2de is geworden want froome heeft ook gebruikt vorige jaar
    13-06-2019 22:48
    Je bedoelt 1ste, want als Froome valt, gaat Wiggins mee.
13-06-2019 21:44
Goed shirt trouwens..
13-06-2019 21:51
Weet iemand waarom dit zo lang heeft geduurd? Ik neem aan dat die bloedwaarden al veel langer bekend waren.

Volgens mij won Horner in die periode ook de Vuelta. Vond ik ook verdacht alhoewel die wel redelijke klassementen reed. Op die leeftijd een grote ronde winnen met zo veel gemak was wel opmerkelijk. Ben benieuwd of daar ook nog wat van volgt.
    13-06-2019 22:04
    En of die overwinning van Horner verdacht is...man man man ik heb met verbazing zitten kijken destijds
    13-06-2019 23:34
    Vooral dat Horner zo lang staand kon klimmen vond ik opmerkelijk. Had hij soms last van aambeien? :-))
    14-06-2019 00:09
    Joh, als we dit flauwe spel gaan spelen dan durf ik nog wel een naam te opperen: Thomas de Gendt. Natuurlijk een klasbak van jewelste die z'n dagen perfect weet uit te kiezen, maar dat ie podium reed in de Giro van 2012 is nog steeds één van de meest bizarre prestatiepieken van de laatste tien jaar ten opzichte van een rennerspotentieel. Zelfs zonder die vlucht en winst op de Stelvio had ie nog steeds een dikke top 10 gereden dat jaar, wat nog steeds als een extreme piek zou hebben gegolden.

    Hij heeft daarna nog drie vrij slechte seizoenen gereden voordat ie zich opnieuw uitvond als ultieme (en vrij succesvolle) rittenkaper, maar in de buurt van een klassement in welke rittenkoers dan ook is ie sinds die Giro nooit meer geweest (slechts 1 keer top 30 gereden in die 7 jaar: de Ronde van Romandië 2019). En om nu te stellen dat er een groot ronderenner in hem werd gezien voorafgaand aan die Giro lijkt me ook overdreven.
    14-06-2019 00:53
    @Grobbel
    Dat hangt nu eens echt van het koersverloop af en in hoeverre je jezelf wil pijnigen voor welke plek dan ook.
    Hij laat vaak gewoon lopen en rijdt dan logischerwijs ook geen goede klassementen.
    14-06-2019 02:28
    @Grobbel: For real? Want Hesjedal en Rodriguez zijn de Froome en Nibali van die tijd? En de mannen daarachter die zijn wel OK? Scarponi, Basso, Cunego, ... ?
    Ik vind persoonlijk De Gendt zowat de enige geloofwaardige renner in de top 10 van de Giro van 2012.
    14-06-2019 04:31
    Rennerspotentieel? De Gendt heeft intrinsiek 10x meer potentieel om een klassementsrenner te zijn dan Froome. De reden waarom hij terug (want hij was dat voordien al) rittenkaper is geworden, is omdat hij het niet kon opbrengen om er zoveel voor te laten. Hij vond het geen leuke manier van koersen. Misschien verwondert het je, maar hij rijdt niet graag in peloton, en dat moet je als klassementsrenner helaas heel veel doen. Geen gekke uitspattingen, geen (sportieve) risico's nemen. Heel de tijd op je gewicht letten... Dat is de reden waarom hij geen klassementsrenner is geworden. Niet omdat hij het potentieel niet had. Hij reed trouwens al zo bij de jeugd, en heeft daardoor ook nooit echt geleerd in peloton te rijden.
    Hij veegt ook alle wetenschappelijk onderbouwde voorbereidingen van tafel. Vangt een tijdrit aan ZONDER in te rijden op de rollen... hij "gelooft" er niet in. Hij is wat dat betreft ook enorm koppig.
    Hij had trouwens die Giro kunnen winnen, want hij reed in één van de eerste bergritten in de laatste 5km lek, maar er was geen wagen in de buurt, dus heeft hij enkele kilometers bergop moeten fietsen met een lekke band.
    14-06-2019 11:19
    Wat mbt De Gendt even over het hoofd wordt gezien is het goede rijden van diverse mannen bij Vacansoleil en hoe dat afgelopen is. Bozic gepakt, men contracteerde Mosquera, Rico. Westra biechtte laatst nog wat op en het is altijd opmerkelijk geweest hoe Ruijgh goed binnenkwam en na ophouden ploeg vlak erna nooit meer goed heeft gepresteerd. Tevens is het het vermelden waard dat Poels uiteindelijk onderdak heeft gevonden bij Sky waar men denk ik wel oog heeft voor renners die een beetje in het grijze gebied opereren niet erg vinden.
    14-06-2019 11:43
    Als je met dat soort verdachtmakingen afkomt, dan kan je het hele peloton gaan schrappen, ook Mathieu, Wout, Alaphilippe, Sagan, Kittel... allemaal hebben ze wel ofwel een opmerkelijke vooruitgang geboekt, of zich ontwikkeld te midden een louche entourage. Of beiden. Daar doe ik niet aan mee, zeker gezien De Gendt TOEN reeds zei dat hij niet meer voor het klassement wou rijden. Die Giro was een test voor hem, en het beviel hem niet, dus dat was meteen ook de laatste keer. Had niks te maken met van ploeg veranderen of entourage die veranderde. Verder rijdt en wint hij nu evenveel (of meer) dan in de periode van Vacansoleil en eerder. En op exact dezelfde manier.
13-06-2019 21:52
Sympathieke en geestige reactie van Bauke. Hij zegt trouwens nog meer interessante dingen in het interview, bijvoorbeeld over de manier waarop het wielrennen is veranderd sinds 2011.
13-06-2019 21:57
Zelfde overkwam Jurgen Vandenbroeck datzelfde jaar in de Ronde van Frankrijk. Kwam ook op het podium enkele jaren later. Geen kat die het nog weet.
    13-06-2019 22:05
    Samlambeej 13 juni 2019 om 16:59
    Over een jaar of 5 heeft Jurgen Van den Broeck nog de Tour van 2010 gewonnen.
    Beantwoorden
    14-06-2019 02:32
    Het was indd in 2010.

    2011 was het jaar waar Gilbert (ploegmaat) hem ging terughalen om zelf te proberen winnen... wat niet lukte. Het jaar met de grote crash bergaf, waar Vinokourov en JVDB de grootste slachtoffers waren.
    14-06-2019 07:49
    En welke excuus had hij daarvoor?
13-06-2019 22:43
aldus Bauke in het Rabotijdperk tenue...
13-06-2019 22:51
Diezelfde vraagtekens had/heb ik bij Wiggins, de baanrenner/tijdrijder die niet kon klimmen en opeens de Tour won.
    13-06-2019 23:58
    Voor Wiggins de Tour won was hij ook al eens vierde in de Tour en derde in de Vuelta. Dus dat klopt niet echt...
    13-06-2019 23:59
    Werd 21e en 3e in eerdere TdF.
13-06-2019 23:03
Op zijn Baukes. Mooi man.

Cobo is een voorbeeld van het kan haast niet duidelijker dan dat. Maar er zijn er denk ik die veel slimmer zijn geweest in gebruik van middelen en rookgordijnen. Er zijn zat opmerkelijke verhalen. Er is een baanwielrenner die 1 tdf heeft gewonnen, ex schansspringer waarvan je niet precies weet wat ze gedaan hebben in hun herstelperiode in Slovenie voordat ze bij Jumbo gingen rijden. Er zijn renners die medicijnen mogen gebruiken en daaronder ook die het niet helemaal nodig hadden maar er sterker van wilden worden (Westra). Het is soms (nog steeds) moeilijk om het allemaal te geloven wat je ziet.

Haha wie weet in hoeveel rondes nog meer Mollema over een jaar of 10 achteraf op het podium staat. Renners hebben echt wel dingen door maar je kan niet openlijk zeggen dat je het niet vertouwd. Je kan al niet eens zeggen dat je iets opmerkelijk vind zonder dan de wereld en vooral blindelings vertrouwende fans over je heen te krijgen. Of je moet Clement heten of zo :-)
13-06-2019 23:19
De enige man waarbij eigenlijk niemand vraagtekens had... daar heeft mollema dan weer vraagtekens bij. Het blijft een bijzondere kerel.
13-06-2019 23:34
Naar wie gaat cobo’s touretappe van 2008 nu? Hij had die al gekregen na uitsluiting van piepoli. Na cobo komt frank schleck, daarna ene bernhard kohl die hem gok ik ook niet toebedeeld krijgt.

Vijfde in rij vladimir efimkin en op zes ricardo ricco haha! Efimkin kan dus nog maar zo zijn tweede touretappe gaan pakken aangezien hij er die tour ook al 1 toebedeeld heeft gekregen van dezelfde ricco, wat een periode was dat toch!
    14-06-2019 00:11
    Neem aan dat die etappe gewoon op naam van Cobo blijft staan; volgens het persbericht gaat het over de periode 2009-2011.
13-06-2019 23:41
Ik ook soms bij u
14-06-2019 01:01
Ik heb het al eerder gezegd: eens een held, altijd een held. Nu Operacion Puerto nog.
14-06-2019 07:58
Nu wachten op een monoloog van Cobo over deze zaak hier op WF. ;)
14-06-2019 08:49
Gelukkig valt op de prestatiecurve van de nieuwe winnaar niets aan te merken.
14-06-2019 11:18
Horner was ook een mooie winnaar! Gaan we daar nog wat over horen binnenkort? Die fietst volgens mij nog steeds..
    14-06-2019 11:43
    Er zijn nog zat voorbeelden die misschien ooit nog een vervolg gaan krijgen.

    – De Astana-ploeg met Aru en Landa op 2 en 3 in de Giro.

    – De Astana-ploeg van 2018 en 2019

    – De Belgische Lotto-ploeg met het wonderjaar van Gilbert en daarnaast bv Vanendert en Vandenbroeck.

    – Foliforov TT-winst in de Giro 2016

    – Lars Boom zijn prachtige neergaande lijn van begin carrière naar einde toe, die misschien niet toevallig enigszins parallel loopt aan de toename en verbetering van controlemogelijkheden op doping.

    Wiggins en Froome sla ik even over, door de berichtgeving over de ploeg en henzelf met enkele vreemde toestanden zijn die eigenlijk al vrijwel zeker fout geweest.

    Wie heeft nog meer voorbeelden?
    14-06-2019 13:02
    @Kleomantre: Sunweb 2018?
    14-06-2019 15:04
    'Wie heeft nog meer voorbeelden?'

    - Alle wielerkoersen vanaf het begin der tijden tot en met vandaag de dag en verder

Reacties zijn gesloten.