Moerenhout over korte afstand EK tijdrijden: “Waarom mogen ze zich niet onderscheiden?”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 9 september 2021 om 11:20

Moerenhout over korte afstand EK tijdrijden: “Waarom mogen ze zich niet onderscheiden?”

Interview Bij afwezigheid van oud-wereldkampioen tijdrijden Tom Dumoulin verdedigen Jos van Emden en Julius van den Berg donderdagmiddag de Nederlandse eer tijdens het EK tijdrijden. Bondscoach Koos Moerenhout ziet naast Dumoulin ook dat Wout van Aert er niet is, maar dat alle andere toppers verder present zijn. “We krijgen in ieder geval een mooie kampioen. Ik denk dat het daarom reëel is om te zeggen dat we voor een top-10-plek gaan”, tempert hij de verwachtingen in gesprek met WielerFlits.

EK als voedingsbron voor de toekomst
De opdracht voor beide Nederlanders is simpel, stelt de bondscoach. “Heel flauw misschien, maar ze moeten het beste uit zichzelf halen vandaag. Jos heeft behoorlijk wat ervaring met kampioenschappen. Voor Julius is het dan weer een mooie kans om zich op dit podium te laten zien en het gevoel te krijgen van een tijdritkampioenschap.”

“Bij de beloften was Julius altijd een heel goede tijdrijder. Dan is het juist goed om tijdens dit soort kampioenschappen – ook mentaal – hier de focus weer op te krijgen en houden. Voor zijn ontwikkeling is dat heel goed. Met Julius kijk ik dus richting de toekomst en niet zo zeer naar het resultaat.”

Van Emden tijdens het WK in Imola – foto: Cor Vos

Bij Van Emden ligt dat anders. De ervaren tijdrijder (36) reed al drie keer eerder het EK tijdrijden, alle keren met een top 10-notering. “In alle eerlijkheid – en dat weet Jos zelf ook – hoort hij de laatste jaren absoluut bij de beste tijdrijders van Nederland. Dat laat hij ook geregeld zien.”

“Maar internationaal gezien op de EK’s en WK’s (vijfde op het EK 2017 en achtste op het WK 2016 als beste resultaten, red.) lukt het niet zoals je het hoopt. Top-10 is mogelijk voor hem. Als het goed loopt, is dat voor Jos zeker haalbaar. Hij vindt hier een mooi parcours dat hem goed ligt. In de Mixed Relay van woensdag reed hij ook echt sterk.”

Met Van den Berg wil Moerenhout dus vooral naar de toekomst kijken. Dat klinkt wat gek op een groot kampioenschap als het EK. “Ja en nee”, vindt Moerenhout. “Ja, het is inderdaad een groot kampioenschap. Anderzijds staat het natuurlijk ook in de schaduw van het WK, zeker omdat het dit jaar zo kort achter elkaar zit.”

“Iemand als Tom Dumoulin werkt ook naar het WK toe en daarin past het EK niet, bijvoorbeeld. Dat geeft mij dan weer ruimte om kansen te bieden aan andere renners. Ik denk dat de KNWU er ook voor jongens als Julius moeten zijn, bij wie dit EK tijdrijden een volgende stap in zijn ontwikkeling als renner is.”

Van den Berg tijdens het WK voor beloften in 2018 – foto: Cor Vos

‘Niemand die zegt dat een kampioenschap per se 45 kilometer moet zijn’
Wat wel opvalt aan dit EK tijdrijden, is dat het slechts 22,4 kilometer lang is en volledige vlak. Die ronde hadden ze ook twee keer kunnen doen, zeker bij de profs. “Ik vind het niet verkeerd”, vertelt de Bondskoos.

“Je kunt nu ook de junioren, beloften en elite met elkaar vergelijken, zowel mannen als vrouwen. En waarom mag een EK zich niet onderscheiden van een WK? Dat doen ze door een iets ander parcours te kiezen. Zo lang ik me kan herinneren, is het altijd al rond deze afstand geweest. Er is niemand die zegt dat een tijdrit per se 45 kilometer of langer moet zijn. Het doet voor mij geen afbreuk aan de Europese titel.”


6 Reacties
9 september 2021 12:55
In principe oneens. Het EK is een opstap voor jonge renners en subtoppers naar WK-niveau. Een sympathiek kampioenschap; dat mag best een beetje afwijken.
    9 september 2021 13:09
    Het EK mag inderdaad best een beetje afwijken van het WK, daar heb je gelijk in. Maar mag de afstand van de dames junioren dan ook een beetje afwijken van de afstand van de mannen elite? Zou het niet veel mooier én interessanter zijn om een tijdrit van bvb. 65 km te programmeren voor de profs? Wat Asgreen en Ganna en de rest, aard zijn over pakweg 20 km, dat kunnen we door het jaar heen meerdere keren vaststellen. Maar wat zijn die heren waard in een tijdrit van minstens 60km? Niemand die het weet. Nochtans tot pakweg10j geleden wist iedereen wat de tijdritkannonen waard waren op de lange afstand, maar nu? Dát zou nog eens een interessante afwijking zijn. Maar wellicht in deze instantmaatschapij té saaie televisie voor sommigen.
    9 september 2021 14:12
    Afwijken heel graag, maar ik ben het wel met legrand eens. Ik zou dan graag iets zien wat ook afwijkt van de tijdritten die we hele jaar door al kunnen zien.

    Een parcours van 60 a 70 km neerleggen moet toch kunnen. Of je legt een parcours neer en kijkt hoever iemand komt in een uur. Als er meerdere binnen het uur de finish halen doe je nog een barrage van een kwartier ofzo
9 september 2021 14:34
Ik vind een proloog of hele korte tijdrit vaak minstens net zo mooi als een lange tijdrit. Ik ben het dan ook met Moerenhout eens dat dit best kan. Maar wat mij betreft kan een tijdrit van 70 of 80 km ook gewoon een keer. Net zoals je af en toe een sprint-WK hebt en af en toe een klim-WK, en af en toe iets er tussenin.
9 september 2021 15:41
Zo'n fel roze helm met een oranje pak... de smaakpolitie slaat groot alarm.
9 september 2021 22:50
Kan allemaal best, maar waarom zou je diegene fan Europees kampioen tijdrijden noemen? We kunnen ook de tour na een week stoppen, maar dat maakt de winnaar minder. Hierzo ook.

Reacties zijn gesloten.