Michael Boogerd: “Tom Dumoulin heeft zijn hoogtepunt al gehad”
foto: Cor Vos (archief)
zondag 7 juni 2020 om 15:27

Michael Boogerd: “Tom Dumoulin heeft zijn hoogtepunt al gehad”

Michael Boogerd denkt dat Tom Dumoulin al over zijn top heen is. De oud-wielrenner verwacht niet dat Dumoulin als kopman van Jumbo-Visma dit jaar de Tour de France gaat winnen. “Ik denk het niet. Dat gevoel heb ik, een onderbuikgevoel”, aldus Boogerd tegen Bureau Sport.

“Ik denk dat Tom zijn hoogtepunt heeft gehad. Hij heeft schitterende jaren gehad. Ik hoop het wel dat hij op zijn oude niveau terugkomt, hoor”, benadrukt de voormalig Rabobank-kopman. “Maar met alles wat hij heeft meegemaakt. Altijd als ik hem hoor of zie, vind ik dat hij heel anders overkomt als toen hij de Giro won.”

“Toen was alles nieuw, hij was heel spontaan en vrolijk. Nu is hij geagiteerd. Ik vind hem anders overkomen. Dat hoort er ook bij, maar het is niet de Dumoulin die zijn hoogtijdagen mooie koersen won of goede uitslagen reed”, zegt de tweevoudig ritwinnaar in de Tour de France.

‘Toen hij moest bevestigen, is het volledig mis gegaan’
Boogerd vindt dat Dumoulin zijn status nog moet bevestigen. “Op zo’n punt kom je in je carrière, maar daar is het volledig mis gegaan, tot op heden”, stelt de Hagenaar. “Daarvoor was het allemaal hosanna en ging alles goed. Alles was een cadeautje. Hij reed toen ook zonder stress en zonder druk. Als je hem ziet, zie je een nerveus en gespannen persoon. Ik herken dat, want ik heb dat zelf ook gehad.”

De inmiddels 48-jarige Boogerd kijkt ook met interesse naar Dumoulins ploeggenoot Primoz Roglic. “Hij gaat misschien ook op dat punt komen. Hij moet het ook gaan waarmaken. Het is een geweldige renner, daar hoeven we niet over te discussiëren”, aldus Boogie.


100 Reacties
07-06-2020 15:36
Volledig mis gegaan, ofwel 2de in Giro en Tour...

Blijft makkelijk schieten op een wielrenner die moeilijk kan verwijzen naar recente prestaties. Waar het echt mis is gegaan, is echter bij de beoordeling van Dumoulin na zijn Giro overwinning. 'De volger' heeft sinds dat moment andermaal getoond moeilijk om te kunnen gaan met zijn eigen verwachtingen.
07-06-2020 15:39
Ja en Boogerd kon zijn top niet bereiken zonder doping. Eerst naar jezelf kijken Boogie.
    07-06-2020 18:10
    En daarom mag hij geen genuanceerde mening hebben?
07-06-2020 15:42
Afgelopen jaar en dit jaar is natuurlijk k met p, maar dat heeft aanwijsbare factoren.
Wel heb ik een paar x zoiets gehad van oei dat klinkt niet goed. M.n. rond TDF 2019 en zijn uitgestelde rentree van dit jaar bij naar ik meen de ronde van Valencia o.i.d.

Pas als blijkt dat hij niet meer met de grote mannen meekomt kun je zeggen dat hij over zijn top heen is. Op basis van leeftijd en verleden kan ik alleen maar concluderen dat zijn beste jaren nu zijn aangebroken...
    07-06-2020 21:27
    Op zich helemaal mee eens. Heb dan ook nee gestemd. Maar ik kan ook niet ontkennen dat mijn onderbuikgevoel soms zegt dat ik Tom niet in mijn scorito tourspel hoef op te nemen...
07-06-2020 15:44
Nee, ik denk niet dat hij over zijn hoogtepunt heen is. Maar een grote ronde zie ik hem niet meer winnen door de toegenomen concurrentie. Laat hij het nog maar eens proberen, maar als hij niet in de buurt van het podium komt hoop ik dat hij zich snel gaat richten op etappezeges, het tijdrijden en wie weet klassiekers.
    07-06-2020 15:48
    Hij heeft nog niet tegen de nieuwe concurrenten gereden, dus we kunnen nog niet weten hoe hij t.o.v. de toegenomen concurrentie zal staan. Wel een ingrediënt wat het allemaal nog interssanter/onzekerder maakt.
07-06-2020 15:49
Ik denk dat hij even sterk zal terugkomen, maar dat het niveau hoger ligt waardoor het moeilijk wordt om nog een grote ronde te winnen.
    07-06-2020 16:31
    Ik denk dat Tom ook nog wel minimaal 1x terugkomt, maar met de jongere generatie denk ik niet dat het genoeg is. Komend jaar gaan er nog een paar absolute toppers hun nadagen in, en over 2-3 jaar zijn de Pogacar's, Bernal's, Evenepoel's van deze wereld te sterk verwacht ik.

    Wie weet valt het kwartje nog een keer de goede kant op, dat kan ook in een grote ronde, maar ik vind het teveel gevraagd om erop te rekenen.
07-06-2020 15:50
Boogerd is wel over z'n hoogtepunt heen, kan iemand die dopeur uit de media halen?
    07-06-2020 16:19
    Bizarre en onder de gordel reactie
    07-06-2020 16:27
    Sorry, heb gewoon niks met dopeurs of anderszins valsspelende types. Die moet je geen podium geven. Of ben jij soms Boogerd? ;)
    07-06-2020 17:41
    Jammer joh
    07-06-2020 18:13
    Een belangrijk aspect de op zich saaie wielersport met interesse te volgen is dat het bol staat van list en bedrog.
    07-06-2020 18:32
    En het nog mooiere daaraan is dat je gepakte dopeurs keihard mag afserveren.
    07-06-2020 19:00
    @Merlinappa
    Dan moet je alle renners uit te tijd van Boogerd geen podium meer geven. Er zijn er nog steeds die ploegleider zijn en allerlei functies bekleden in de wielersport. Ik vind het een zeer domme opmerking.
    07-06-2020 19:19
    @pol
    Als het aan mij ligt mogen alle dopeurs in hun geheel opflikkeren uit de sport ja. Tenzij ze de omerta durven doorbreken, zoals bv Dekker.
    07-06-2020 19:34
    @Merlinappa
    Dan kan je de hele wielersport opdoeken, de hele wielersport draait door deze mensen.
    Die kennis van zaken hebben, en niet van deze domme uitspraken doen.
    07-06-2020 20:32
    Er zijn heel veel mensen die wat mij betreft inderdaad vriendelijk op mogen flikkeren uit het wielerwereldje ja. Als jij doping hebt gebruikt en je houdt de omerta in stand ben je per definitie niet goed voor de schone wielersport.
    08-06-2020 08:43
    Ik heb meer interesse in de mening van Boogerd dan in die van Merlinappa.
    08-06-2020 09:43
    Merlinappa redeneert als iemand die vindt dat als een beroepschauffeur een keer op een verkeersovertreding is betrapt hij ook niets zinnigs meer mag zeggen over zijn vakgebied en zelfs moet verdwijnen uit de branche.
    Bovendien een schone wielersport is een utopie en moet je ook niet willen.
    08-06-2020 12:50
    Scheelt dat er geen anekdotes van mij op WielerFlits worden geplaatst ;)

    Een verkeersovertreding is absoluut niet vergelijkbaar met doping. Zie het als een advocaat die smeergeld aan neemt en wordt betrapt: die worden geschrapt en mogen nooit meer advocaat zijn.
    08-06-2020 13:35
    Als ik zo je reacties lees , en dan met name de woorden die je gebruikt.
    Weet ik dat je vrij weinig van de koers weet haha!
    Enorm teleurgesteld en naïef ben je waarschijnlijk.
    Welkom in de grote mensen wereld EN het artikel gaat niet OM jou maar om Boogerd die e.e.a zegt !

    De groeten en ga iets leuks doen !
    08-06-2020 16:24
    Scheelt dat ik zelf koers, en niet onverdienstelijk ook. En heb ook te maken gehad met gasten die dopen waar ik tegen heb gekoerst. Misschien dat ik daarom extra fel ben.
    Vind het ook knap dat jij aan mijn taalgebruik en woordkeuze kan zien dat ik er niet veel vanaf weet.
    Het mooie van comments is dat iedereen kan reageren en er wat van kan en mag vinden, en dat doe ik. Als jij het niet interessant vindt wat ik zeg hoef je er verder precies niks mee te doen! ;)
    08-06-2020 17:04
    Ik kan me goed voorstellen dat je door eigen ervaring dopegebruikers niet pruimt maar dan nog zijn iemands analyse en zijn/haar verleden als coureur 2 losse dingen.
07-06-2020 15:51
Ik weet op één of andere manier niet of ik het wel leuk vind dat nu juist Boogerd dat zegt. Onderbuikgevoel.
Maar ik vrees wel dat hij gelijk heeft. Althans in het grote ronde werk. En het is wellicht ook niet zo dat Dumoulin nou zoveel minder is maar er zijn wel een stel uiterst getalenteerde jonge honden bijgekomen sinds zijn laatste koers. En die knieblessure is dan wel geheel genezen maar of die knauw ook mentaal echt geheeld is...hij zegt van wel, ik waag het te betwijfelen.

Van de andere kant, Dumoulin is en blijft een geweldige renner en misschien is het al wel tijd om de doelen te verleggen naar ééndagswerk, kleinere ronden, en uiteraard tijdrijden. Hijzelf heeft aangegeven daar uiteindelijk ook een speler in te willen zijn.
We gaan het zien..
    07-06-2020 16:09
    Inderdaad de indrukwekkende nieuwe generatie die aan de deur klopt, maar ik schat ook ouderen als Roglic, Thomas en Froome (als die weer op niveau komt) net iets hoger in.
07-06-2020 15:54
Dumoulin zelf geeft aan dat hij in de winter beter dan ooit scoorde in bepaalde tests, dat moet vertrouwen geven.
Wanneer heeft Dumoulin overigens gefaald sinds 2016? Vrijwel alle doelen zijn met goed resultaat afgesloten (niet altijd winnen, maar wel meedoen voor de overwinning), tot 14 mei 2019.
07-06-2020 16:02
Trieste man deze Boogerd. Hij is zelf over alles heen man, loser. Tom wordt Nederlands grootste renner samen met Mathieu en zal het wielrennen domineren.

[i]Edit redactie: Probeer het netjes te houden a.u.b.[/i]
    07-06-2020 16:23
    Nederlands grootste?? Zou kunnen, maar dan moeten er nog veel, heel veel, resultaten gaan komen. Wat had ene Joop op die leeftijd al bereikt??
    07-06-2020 16:41
    Ja, Zoetemelk. En laat van der Poel ook maar eerst de erelijst van Jan Raas voorbijstreven voordat hij heilig verklaard wordt.
    08-06-2020 09:03
    Dumoulin die het wielrennen gaat domineren. Neem er nog eentje.
07-06-2020 16:25
Was Boogerd dronken toen hij dit zei?

Dumoulin werd het jaar dat hij moest bevestigen 2e in de Giro en 2e in de tour en 2e op het WK tijdrijden. Ja dan zak je idd helemaal door het ijs.
07-06-2020 16:28
Ik snap zijn reactie wel, maar hij weet natuurlijk ook dat hij zo de media weer even op zich krijgt. Tom liet in het jaar daarop zien geen eendagsvlieg te zijn en 'gewoon' even 2e te worden in de Tour én Giro. Toen vond ik hem al wel minder leuk, meer berekend en inderdaad een beetje geagiteerd overkomen, maar dat is volkomen menselijk (ik zou zelf helemaal gek geworden zijn van de media aandacht).

Tom heeft nog wel een paar jaar om het te laten zien, en als dat niet lukt heeft ie nog steeds een prachtige carriere gehad. De enige manier om te verliezen zijn dit soort zure reacties van Boogerd.
    07-06-2020 16:47
    Dumoulin komt inderdaad wel eens wat geagiteerd over, maar dan lijkt mij dat Boogerd wel één van de laatsten is die daar wat over mag zeggen.
07-06-2020 16:39
Dumoulin's status heeft hij o.a. verdiend door de Giro te winnen en tweede in Giro en TdF te worden met Sunweb.
Nu zal hij die status moeten bevestigen met minimaal gelijke resultaten, hetgeen gezien de sterkte van zijn huidige ploeg, alsmede het gebruik van ketonen, niet onredelijk is.
    08-06-2020 16:57
    Ik verwacht inderdaad dat de Ketonen hem net dat extra duwtje kunnen geven om niet weer tweede te worden, mits zijn knie volledig is hersteld.
07-06-2020 16:47
Ik kwam Tom deze week twee keer tegen tijdens een training. Dinsdag alleen in Gulpen en woensdag met een groepje in Mechelen. Tom kwam gretig over en maakte woensdag veel grappen met zijn teammaten. Hij komt er wel weer.
07-06-2020 16:50
Boogerd wordt gevraagd om in z’n glazen bol te kijken. Vervolgens doet hij dat en schetst een onderbuikgevoel dat hij heeft bij de prestaties die Dumoulin nog gaat neerzetten in de toekomst. Waarom reageert iedereen hier dan óf op de waarachtigheid van zijn voorspelling - niemand weet dit, dus zinloos - of op de persoon/het verleden van Boogerd? - dat staat volledig los van die vraag en het antwoord. Volgens mij slaat de onderbuik van te veel Wielerflitsers daardoor een beetje op hol.
    07-06-2020 18:10
    Je hebt een punt, maar Boogerd slaat 2018 (het bevestigingsjaar) doodleuk over. Hij blijft verder wel respectvol en verdient dat m.i. ook van de volgers terug.
    07-06-2020 19:02
    Terechte opmerking
07-06-2020 16:55
Ach neem het met een korreltje zout. Hij moet wat. Achteraf zegtie nog datie em getriggered heeft.
    07-06-2020 16:58
    Ja, de succesvolle ploegleider van Roompot...
07-06-2020 16:56
Ik heb hetzelfde onderbuikgevoel als Boogerd eigenlijk. Al een tijdje. Maar ik hoop dat ik er volledig naast zit en we weer die spontane, vrolijke Dumoulin te zien krijgen. Die ook nog grote rondes kan winnen.
07-06-2020 16:58
Ik vind oordelen over wielrenners uit het verleden een discutabele, onzalige liefhebberij. Vals spelen of profiteren van mazen in de regels en naleving daarvan is evident aan topsport.

Speculeren over iemands vorm, kansen e.d. vind ik dan weer ontzettend leuk om te doen en te lezen....
07-06-2020 16:58
Dit keer ben ik het met Boogerd eens.
Fysiek geloof ik zeker in Tom.
Maar ik denk dat hij te veel fietsliefhebber is en te weinig kopman of winnaarstype.
Het mentaal vlak heeft hem altijd al opgespeeld en zal hem blijven. Ik zie een vergelijk met Gesink. Beide fysiek top, maar erg veel moeite met de media als ze resultaten rijden. Als mens en ploegmaat echter voorbeeld figuren.
07-06-2020 16:59
"dat hij heel anders overkomt ALS toen hij de Giro won", yikes.
07-06-2020 17:03
Boogerd bedoelt het niet zoals de kop aanzet en sowieso kun je geen veel hoger niveau bereiken dan de giro winnen en als runner up in de tour tussen 2 SkinnyBots in finishen.

En ook met een net lager niveau kun je met mazzel en slimheid nog winnen, daarvoor is het wielrennen. ‘Niveau’ is dan ook geen eenduidig begrip.
07-06-2020 17:04
Tja mss heb ie gelijk. Ma ze onderbuik zei vroeger dat ie een ton dope moest pakken. Vertrouw m niet
    07-06-2020 18:14
    Die ma van jou, hebbe die zij niet van het zei zijn, toch niet dan?
07-06-2020 17:04
Jammer dat nog steeds gevraagd wordt naar de mening van Boogerd of dat hij er een podium voor krijgt. Dumoulin sieraad voor de sport itt Boogerd
    07-06-2020 17:42
    Dumoulin zou in de tijd van Boogerd ook een Boogerd zijn.
    07-06-2020 18:32
    Nee.
    07-06-2020 18:34
    Ik vermoed dat hij dan geen wielrenner was geworden.
    08-06-2020 09:51
    Hij zou geen beroepsrenner zijn geworden als hij ingeloot was voor de universitaire studie die hij wilde doen. Het zou me niet verbazen dat hij nog een paar seizoenen goed casht en dan alsnog een gaat studeren. Aan dat scenario heeft de samenleving op langere termijn meer aan dan dat hij het domme vak van nu blijft doen.
07-06-2020 17:08
Er is niets dat er op wijst dat Dumoulin niet terug kan komen op niveau, het risico is wel dat hij hardheid van competitie mist en voor sommige is die hardheid lastig opnieuw te verkrijgen. Maar gezien Dumoulin altijd weinig competitie nodig had om competitief te zijn vermoed ik dat dit geen probleem zal zijn.
De onzekere factoren zijn het aanstormend talent, eventueele blijvende schade en de wil om net zo hard te trainen als voorheen. Ik vermoed dat die laatste 2 factoren intact zijn, het aanstormend talent is nog niet getest tegen het kaliber van Froome, Dumoulin, Roglic en een Quintana in vorm. We moeten afwachten.
07-06-2020 17:19
Hebben we het interview wel gezien? Ik vond het niet onder de gordel en Boogerd nog best wat genuanceerder dan hier wordt gesteld.

Boogerd wordt gevraagd naar zijn mening en die geeft ie. Wat heeft zijn dopingverleden met zijn kijk op wielrennen te maken? Vrij weinig denk ik. Wat ik eruit haalde: we moeten het nog zien na alle tegenslagen. Daar lijkt me weinig tegen in te brengen.
07-06-2020 17:29
Min of meer eens met Boogerd. Ik heb nooit begrepen dat hij bij Sunweb bleef. Hij had overal naar toe kunnen gaan en meerdere sterke knechten kunnen krijgen. Had ook meer geld kunnen verdienen maar goed bij Sunweb is hij niet verhongerd.

Tevens denk ik dat het een fout is geweest om naar Jumbo te gaan. Teveel kopmannen. En Roglic gaat never ever voor Tom werken. Hij had een ploeg moeten kiezen waar hij de absolute kopman zou zijn.
    07-06-2020 17:54
    "Hij had een ploeg moeten kiezen waar hij de absolute kopman zou zijn."
    Laat juist dat nu net hetgeen zijn dat hij niet aankan....

Reacties zijn gesloten.