Merijn Zeeman: “Ik heb ook een aandeel in fout Groenewegen”
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 18 augustus 2020 om 19:08

Merijn Zeeman: “Ik heb ook een aandeel in fout Groenewegen”

Merijn Zeeman, sportief directeur van Jumbo-Visma, kijkt met Bureau Sport terug op de verschrikkelijke valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen. De Nederlandse kampioen werd in de hekken gereden door zijn landgenoot Dylan Groenewegen, maar Zeeman steekt de hand ook in eigen boezem.

Jakobsen, die inmiddels van zich heeft laten horen en aan het begin staat van een langdurige revalidatieperiode, leek in de openingsetappe naar Katowice aan de rechterkant van de weg naar de zege te sprinten. De renner van Deceuninck-Quick-Step botste echter letterlijk op Groenewegen, die van zijn lijn afweek en een ravage veroorzaakte.

“Ik heb hem opgepompt richting die dag”
Zeeman: “De aankomst liep natuurlijk ietwat naar beneden en de dranghekken waren niet deugdelijk. Ik heb hem ook niet een dag van tevoren opgebeld en gezegd: Luister Dylan, laat deze sprint maar even lopen, het is te gevaarlijk. Ik heb hem in coronatijd met alles wat ik in me had opgepompt richting die dag.”

“Ik heb hem continu voorgehouden dat hij het daar weer moest laten zien. Wat dat betreft heb ik ook een aandeel in het feit dat hij daar niets liever wilde dan winnen. Dan vind ik het hypocriet om daarna kwaad op hem te zijn. We zitten er ook samen in. Ik heb hem wel verteld dat hij een fout heeft gemaakt en rechtdoor moet sprinten.”, aldus Zeeman.

Contact met de familie van Jakobsen
Een emotionele Groenewegen liet in gesprek met de NOS weten dat hij voorlopig de fiets niet zal aanraken. De Amsterdammer is in afwachting van eventuele disciplinaire maatregelen van de UCI. De internationale wielerunie heeft inmiddels een onderzoek ingesteld naar Groenewegen, die voorlopig ook aan de kant zal worden gehouden door Jumbo-Visma.

Groenewegen heeft inmiddels contact gehad met de familie van Jakobsen. “Met Fabio zelf gaat dat nog niet. Hopelijk binnenkort wel. Uiteindelijk gaat het om het herstel van Fabio en waar zijn behoeftes liggen. Dat is leidend in dit geheel. Dylan heeft aangegeven dat hij het verschrikkelijk vindt wat er is gebeurd. Ook hij zal tijd nodig hebben om dit te verwerken”, aldus Zeeman.

102 Reacties
18-08-2020 19:14
[i]edit wf: niet doen[/i]
    18-08-2020 19:22
    Ga jij voor de Tokkie-prijs?
    18-08-2020 19:34
    Kan je ajb ophouden bob?
    18-08-2020 19:36
    Ach, een DDR-fan
    18-08-2020 21:57
    Bob, de 2.0 versie van HK...
18-08-2020 19:16
Respect Merijn dat je dat durft te zeggen.
    18-08-2020 19:19
    +1 veel respect voor hem.
    18-08-2020 19:35
    + 1
    18-08-2020 19:49
    +1
    Dit is een voorbeeld voor andere ploegbazen en managers. Geen schuld, maar je eigen rol tegen het licht houden.
    18-08-2020 19:49
    +1
    18-08-2020 19:57
    Naïef om te denken dat daar geen verzekeringskwestie achter zit. Dan heeft hun advocaat dat inderdaad goed bedacht.
    18-08-2020 20:05
    Keurige reactie van Zeeman. Ik kan ne geen enkele manier indenken waarvoor dit handig zou zijn voor een verzekering o.i.d.
    18-08-2020 20:12
    Lastverlichting
    18-08-2020 22:40
    Als er al van enige lastverlichting voor Groenewegen sprake is, dan is het een broekzak-vestzak operatie: door zijn uitspraken maakt hij zichzelf en mogelijk ook TJV als ploeg mede aansprakelijk.
18-08-2020 19:22
Zeeman is zeer emotioneel betrokken bij z'n renners, die heeft volgens mij amper kunnen genieten van de succesvolste 2 weken van zijn ploeg ooit. Een bizarre hervatting na corona.
18-08-2020 19:22
Inderdaad klasse, Je moet ook eerlijk durven zijn als sportief verantwoordelijke en hij heeft gelijk. Hij kende ook die finish en de gevaren, maar hij geeft toe wat we eigenlijk allemaal al weten. Door corona is de hele wielerwereld er op gebrand om in dit hele korte seizoen zo snel mogelijk resultaat te boeken. Vind het mooi dat hij zich als sportief directeur hier kwetsbaar durft op te stellen.
18-08-2020 19:33
Ik heb niet zoveel met de vele mediaoptredens van Merijn Zeman, maar hier is hij gewoon een baas om dat toe te gevn. Zie ik veel ploegleiders/managers niet doen.
18-08-2020 19:36
Ik kan deze bescherming niet waarderen. We hebben het over volwassen mensen, profs en hun manier van handelen. De hele wielerwereld staat bol van het een ander moeilijk maken. Of die wereld wordt braver, of valpartijen zijn onderdeel van de cultuur.
    18-08-2020 19:41
    Welke bescherming? Zeeman beschermd toch niemand door zijn eigen rol er in te benoemen?
    18-08-2020 19:49
    Ik zie het benoemen van zijn aandeel als wegnemen van volledige verantwoordelijk van Groenewegen. Oké pamperen dan.
    18-08-2020 19:50
    -1
    18-08-2020 19:56
    Dat is inderdaad de cynische manier om er na te kijken Mischa
    18-08-2020 20:28
    -2
    18-08-2020 21:19
    -3
    18-08-2020 21:34
    -4
    18-08-2020 21:48
    Als jij zo'n simplistisch of cynisch wereldbeeld hebt heeft het ook weinig zin om er over met je in discussie te gaan. Er zijn in deze situatie heel wat 'wat als' scenarios te bedenken, waarbij ploegleiding, wedstrijdorganisatie, UCI, de renners als collectief en uiteraard ook Groenewegen (maar ook Jacobsen) allemaal andere keuzes hadden kunnen maken die tot een ander resultaat zouden hebben geleid. Er is over te discussiëren hoe ver de verantwoordelijkheid van de verschillende partijen gaat, of dit het moment is om het daar over te hebben en nog veel meer. Ik kan me slecht voorstellen dat je echt gelooft dat het alleen en volledig bij Groenewegen ligt.
    18-08-2020 22:30
    Nee hoor Bulcke. Eigenlijk juist niet. Groenewegen doet wat sprinters doen. De organisatie lijkt mij de meest verantwoordelijke te zijn voor de ernst van de afloop.
    18-08-2020 23:42
    Dan ligt dus ook niet de volledige verantwoordelijkheid bij Groenewegen. Door dat je die term dropte dacht ik dat je alles bij hem neer wilde leggen. Over de rol van de organisatie zijn we het dan wel eens. De rol van de ploegleiding zullen we van mening blijven verschillen. Ik denk dat de manier waarop je als renner wordt voorbereid op hoe je je wedstrijd rijdt niet onderschat moet worden.
    19-08-2020 11:26
    Ik kan Misha zijn bijdrage zeker waarderen. geen waardering voor de persoonlijke sneren naar hem
    19-08-2020 11:38
    Mischa en andere criticasters doen niets anders dan waarvoor een discussieforum bedoeld is. Persoonlijk vind ik het wat vergezocht en denk is sowieso dat race incidents ongeacht de oorzaak via een collectieve verzekering van de werkgever zullen lopen. Het zou me zeer verbazen mocht de uitkomst zijn dat QS werkelijk Groenewegen en Jumbo volledig aansprakelijk gesteld krijgt, in beginsel stuurt QS Jakobsen betaald levensgevaarlijke massaspurts in en gaat laatstgenoemde akkoord daarmee.
    19-08-2020 12:14
    @Romans,
    Exact dat laatste heb ik ook eerder aangegeven. Eerste lijn is de werkgever-werknemer relatie in een arbeidsongeval. Fabio was aan het werk... en zijn werkgever is toch echt DQS.
    Ik vraag me af in hoeverre Lefevere zich dat realiseerde toen hij zijn aankondiging van zijn rechtszaak deed.

    Juridisch gaat het dus echt allemaal niet zo simpel liggen als sommigen hier voorstellen.
18-08-2020 19:39
Mooie getuigenis van Zeeman. Respect.
18-08-2020 19:42
Goed interview van bureau sport, ook de antwoorden van Zeeman zijn inhoudelijk goed.
18-08-2020 19:54
Een goede zaak dat hij zich medeverantwoordelijk voelt. Ik ben wel benieuwd wat ze eerder hebben besproken rondom het rechte lijn sprinten. Hij valt hem er nu op af, dus maak ik eruit op dat het eerder gesproken is.
    18-08-2020 20:23
    Het is een regel binnen het wielrennen, misschien weet je dat? Je hoeft niet elke regel apart met je trainer te bespreken, lijkt me.
18-08-2020 20:30
Zeeman is veelal erg gladjes en politiek correct maar in dit geval is het zowel netjes als noodzakelijk om duidelijk aan te geven dat er in deze gevaarlijke sport een gedeelde verantwoordelijkheid geldt. Niet alleen in dit geval maar ook zelfs wanneer een renner door eigen stomme fout tegen een boom aanknalt. Er wordt betaald om in de beste vorm op het snelste materiaal als eerste aan te komen, we weten hier allemaal op hoeveel verschillende manieren dat fout af kan lopen.
18-08-2020 20:53
Alle respect voor deze man! Hele mooie dingen neer gezet bij Skil Shimano! Nu weer bij Jumbo Visma en ook nu open en eerlijk zijn mening er over durven uit te spreken Respect
18-08-2020 20:54
Hoe lang zou de UCI overigens nog over dat onderzoek doen? Zo complex is het toch niet wat er gebeurd is?
18-08-2020 20:58
Ik zie het meer als een propaganda verhaaltje om zodoende Groenewegen een beetje in bescherming te nemen en de negatieve aandacht proberen weg te halen bij Groenewegen. Het is vrij normaal dat managers/trainers/ploegleiders hun pupillen "oppompen" c.q. motiveren voor een wedstrijd waarin er grote kansen op een overwinning liggen. Dat is niks bijzonders en dat hoeft ook helemaal niet breed uitgemeten te worden. Eigenlijk is dat onzinnig dat Zeeman dit nodig vindt hier melding van te maken in een interview. Dit zijn toch dingen die vaak "in de kleedkamer" blijven.
Verder geeft de zin waarin hij zegt dat Groenewegen rechtdoor moet sprinten ook voer tot speculaties/interpretaties. Net alsof Groenewegen dat zelf niet weet en nooit doet...
    18-08-2020 21:09
    Op mij komt het eerlijk en integer over.
    18-08-2020 22:33
    @Skylimit, geheel eens
    18-08-2020 23:21
    Eens met de conclusie dat dit verhaal van Zeeman een praatje voor eigen parochie is. Misschien wil hij indruk maken op de rechtsprekers en Groenewegen een beetje onder de schijnwerpers uithalen. Ook voor de afwerking , zowel juridisch als verzekeringstechnisch, wil Zeeman met zijn verhaaltje de gang van zaken blijkbaar beïnvloeden. Even doorzichtig als zelfs een beetje goedkoop en voorspelbaar . Zoals het een manager betaamt...
    19-08-2020 08:31
    Wat verassend... de anti TJV brigade vind dit weer een voorbeeld van eigenbelang.

    Ben eigenlijk al verbaasd dat jullie nog geen protest-actie hebben georganiseerd om Groenewegen alsnog in de gevangenis te krijgen. Of is het teveel moeite wielerflits en jullie zolderkamer te verlaten?
    19-08-2020 08:46
    Doorzichtig, goedkoop en voorspelbaar...

    Wat maakt toch dat de eerste naam die bij me opkomt "Sooike" is, en niet "Merijn Zeeman" ?

    Iemand een idee?
    19-08-2020 09:37
    @Mischa, Sooie, Skylimit (en evt. ook Bob)

    Vervang "Zeeman" door "Bramati"
    Vervang "Groenewegen" door "Evenepoel"
    Vervang "Hek" door "muurtje"
    Vervang "sprint" door "afdaling"
    Vervang "Polen" door "Lombardije".
    En (last but not least): vervang "TJV" door "DQS".

    En probeer dan nog eens te begrijpen waar dit interview over gaat...
    19-08-2020 10:38
    Wow, wat een reacties van sommige, Skylimit, Sooike en Mischa. Je krijgt hier een inkijkje in de keuken waarin Zeeman aangeeft dat hij Groenewegen dusdanig op scherp heeft gezet waardoor hij misschien wel over de schreef gaat. Zeeman beschermt niemand geeft enkel aan dat hij zich mede verantwoordelijk vindt en dat hij dit in de toekomst anders gaat aanpakken. Wat een hersenloze reacties van jullie, mijn complimenten ik had niet verwacht dat sommige nog verder konden zinken maar het is jullie gelukt
18-08-2020 21:18
Klopt, op mij ook. Hij benoemd het gedeelte over zijn aandeel ook pas later als het onderwerp nog eens ter sprake komt, geen pr praatje.
    18-08-2020 21:52
    Geheel mee eens
18-08-2020 21:31
@horsm als je er met een geel-zwarte bril naar kijkt wel. Wat is het doel van Zeeman om dit in een interview te delen met de buitenwereld? Dit zegt toch niet dat hij eerlijk en integer is. Hij probeert alleen naar de buitenwereld toe volgens mij een deel van de negatieve uitlatingen/publiciteit/druk weg te halen bij Groenenwegen en ook bij TJV.

Verder weet ik niet of Zeeman letterlijk heeft gemeld dat hij wist dat de aankomst wat afliep en "dat de dranghekken" niet deugelijk waren. Dat laatste lijkt mij zeer onlogisch als hij dat van tevoren wist en daar geen melding van heeft gemaakt vooraf aan de organisatie, als je het toch over veiligheid wilt hebben.
Vermoedelijk zal deze zin door de redactie er zo ingebouwd zijn.
Dit is gewoon een poging tot damage control en om de gemoederen weer wat te bedaren en het terug te brengen tot een koersincident. Hetgeen het eindelijk ook is ondanks de verschrikkelijke gevolgen.
    18-08-2020 22:15
    @skylimit
    Misschien zelf even het interview kijken, dan kun je zien dat je onzin verkoopt. Scheelt weer tijd en moeite :)
    18-08-2020 22:38
    @skylimit, weer met je eens
    18-08-2020 22:48
    @sky, wat was dan wel een integere reactie geweest van Zeeman? Groenewegen op staande voet ontslaan? Dat zou ik pas hypocriet vinden.
    18-08-2020 22:49
    Zoals de waard is vertrouwt hij z'n gasten. Zoveel mensen geloven niets meer, alleen omdat steeds meer mensen zelf niet integer en eerlijk meer zijn, dus ze geloven niet dat andere mensen dat wel kunnen zijn.

    Het is een gif, want het wantrouwen groeit in alles en iedereen.

    Misschien een zware reactie op een WF onderwerp, maar het is wel zo.
    18-08-2020 22:54
    Zoals tendam zegt, kijk even het interview terug.
    De quote hierboven is geknipt uit het antwoord dat Zeeman geeft op de vraag of hij kwaad is geweest op Groenewegen. Zijn antwoord komt erop neer dat hij zegt dat het hypocriet zou zijn om kwaad te zijn op Groenewegen, omdat hij vindt dat hij Groenewegen heeft "opgepompt" richting die wedstrijd, waardoor Groenewegen niets liever wilde dan winnen.
    Als je niet heel het interview wil kijken moet je naar 16:14 skippen, maar dan wil ik er wel bij vermelden dat het incident met Groenewegen in het begin van het interview al wordt besproken en ze er vervolgens aan het eind van het interview bijna per ongeluk nog even op terug komen. Je kan alles in twijfel trekken, maar ik kan hier toch echt geen vooropgezet plan in zien.
    18-08-2020 23:13
    @Skylimit,
    Ik heb de "moeite" genomen om de uitzending van Bureau Sport even te bekijken, om te zien wat er gezegd is en met welke toon. En mocht je het programma niet kennen, de twee presentatoren (Dijkstra en Evenblij) zijn gevatte interviewers die op hun luchtige manier heel serieuze antwoorden krijgen. Niet alleen bij Zeeman.

    Persoonlijk kan ik veel meer met een dergelijke bedachtzame, genuanceerde reactie vol zelfreflectie, dan met emotioneel dronkemansgeschreeuw. Een verademing dat een ploegleider ook zelf eens kijkt naar wat zíjn gedrag bijdraagt aan het gedrag van de renners. In plaats van driftig om je heen slaan naar alles en iedereen buiten je eigen ploeg om, zonder na te denken over de impact van je woorden.
    18-08-2020 23:24
    Weer eens met je Skylimit. Maar ook nu weer zul je moeten beseffen dat het merendeel van de aanwezigen op deze site alle kritiek op wat dan ook van geel-zwart wegwuift en bij voorbaat al in de prullenbak gooit zonder eerst echt te lezen. Alles went hoor....!
    18-08-2020 23:40
    @sooike,
    Voor een deel van de mensen zal de mening best worden gekleurd doordat ze "fan" zijn van de ploeg, maar ik vind het ook wel weer typerend dat jij die mensen verwijdt "niet echt te lezen" en je wel Skylimit steunt, terwijl die hier uitvoerig loopt te speculeren over het motief van Zeeman zonder de moeite nemen om het interview te bekijken.
    19-08-2020 07:31
    sooike en skylimit zijn het weer met elkaar eens hoor....onze tortelduifjes.
    Misschien samen een keer een toertochtje plannen, lekker fietsen en knuffelen over de vlaamse wegen? Klinkt niet verkeerd he mannen ;)
    19-08-2020 08:12
    @sooike
    Als je het interview hebt gezien (waarschijnlijk niet, teveel moeite, en dan kun je niet lekker afgeven op Jumbo) kun je niet anders dan concluderen dat dit geen PR-praatje is. Hij reageert op de vraag of hij kwaad is op Groenewegen. Hij zegt dat dit hypocriet zou zijn.

    Hij begint het interview er ook niet mee, eigenlijk waren ze zelfs al klaar met praten over het geval-Groenewegen. Kortom, niets, maar dan ook helemaal niets, wijst erop dat Zeeman hier een bewuste poging doet om Groenewegen vrij te pleiten in de rechtszaal.
    19-08-2020 09:25
    @tendam,
    +1
    Je zegt exact waar ik me ook aan stoor!
18-08-2020 22:09
Prima kerel die Zeeman, blij dat hij inziet dat hij in zijn rol als coach verantwoordelijkheid draagt voor de gretigheid die Groenewegen had om te winnen en dat daarbij wellicht enige sportiviteit uit het oog verloren is.

Zeer goed interview van Bureau Sport. Overigens waren de geluiden over Kruijswijk allesbehalve positief, naast de ontwrichte schouder enorm veel schaafwonden, het leek er nou niet op dat Merijn dacht dat hij nog op tijd zou herstellen. Al zei hij ook dat hij Ineos niet wijzer wou maken...
18-08-2020 22:10
Getuige sommige reacties denk ik dat veel mensen de druk vanuit ploegen op hun renners onderschatten. Het is vaak deze druk die er voor zorgt dat renners heel veel risico nemen.

Dit zie je in de sprints, waarbij sprinters worden "opgepompt" door hun ploegleiders, maar ook door hun ploeggenoten. Kijk hoe renners via hun oortjes worden aangemoedigd door de mannen die net de lead-out hebben gedaan. En je wilt je ploegmakkers niet teleurstellen... Dus remmen doen we niet. En als het "nodig" is, dan wijken we van onze lijn af. Alles om als eerste bij de streep te zijn.

Maar je ziet het ook bij klassementsmannen. 's Morgens in de bus: "we moeten op dát punt vooraan zitten. Maar dit is exact hetzelfde verhaal als in alle andere teambussen. Het halve peloton moet vooraan zitten op hetzelfde smalle straatje, richtingsverandering of rotonde in de finale. Geen enkele ploegleider die zegt: "jongens, pak daar geen risico's, Parijs is nog ver..."

Het is diepgewortelde cultuur, het is bijna het DNA van het wielrennen. Winnen ten koste van alles. En ik vind het goed dat Zeeman daar ook eens op reflecteert. Dat zouden andere ploegleiders misschien ook eens moeten doen. Wie weet gebeuren er dan veel minder ongelukken. En wie weet hadden we ook wel een andere winnaar gehad in Lombardije...
18-08-2020 22:21
Lijkt me maar onzin. Oh, Zeeman zal het wel menen en het is nobel dat hij het zegt, maar hij draagt mijns inziens niet de minste verantwoordelijkheid.

Oh noes, een coach die verwacht dat zijn atleet het best mogelijke resultaat haalt, deze barbaarse mentaliteit hoort niet thuis in de topsport. Kom zeg. "Doe je best" is geen vrijgeleide of zelfs maar een suggestie tot het overtreden van regels.
    18-08-2020 22:33
    'Oppompen' zal wel wat meer zijn dan zeggen 'doe je best'.
    Ik kan me wel voorstellen dat ploegleiders eisen dat renners zich laten gelden in een sprint en het randje van het toelaatbare opzoeken.
    Groenewegen is natuurlijk ver over die rand gegaan maar druk vanuit Zeeman kan daar zeker een rol in gespeeld hebben.
    Goed dat Zeeman dat erkent.
18-08-2020 22:27
Dus elke sporter die opgepompt word mag deze fouten maken? Dit zijn het soort fouten die er echt uit moeten, want zijn levensgevaarlijk, zo simpel is het!!!!
    18-08-2020 22:49
    Deze fouten gaan er niet uit.. dat is wielrennen. De organisatie van en rond het parcours moet echt beter. Maar als op deze manier Groenewegen gepamperd mag worden, wordt in de verstandhouding er niet beter op tussen ploegen.
    18-08-2020 22:51
    Dat zegt Zeeman toch helemaal niet? Je legt hem dingen in de mond om je er vervolgens kwaad over te maken.
    19-08-2020 00:13
    Iedere renner die te ver opgepompt is maakt fouten of gaat te ver in zijn dadendrang. De een rijdt iemand de hekken in omdat ie niet wil verliezen. De ander tuimelt een ravijn in omdat hij niet wil lossen...

    En evenepoel zei niet voor niets als eerste "sorry " tegen zijn ploegleider. Want hij had de verwachtingen van zijn baas niet waargemaakt. De druk te hoog, de snelheid te groot.

    Maar waar je bij zeeman zelfreflectie ziet, zouden ze bij dqs het liefst het betreffende muurtje aanklagen.
    19-08-2020 09:02
    Het was geen goed praten, het was de oorzaak analyseren en dus ook wat toekomstig anders kan
    19-08-2020 09:32
    Oh god, wat een simpelheid weer zeg....
18-08-2020 22:38
Sterke reactie, eerlijk in de spiegel gekeken. En misschien is het idd standaard om je renners op te pompen, maar dat wil niet zeggen dat het misstaat om dan alsnog te reflecteren. Dat heeft niets met hypocriet zijn te maken. Voortschrijdend inzicht noemt men dat. Dat je tot de conclusie komt dat je motieven ongewenste gevolgen krijgen. Misschien naïef dat dit nu pas zo is, laat het zo zijn. Maar verandering begint bij bewust zijn.
18-08-2020 22:42
Als Zeeman werkelijk denkt een rol te hebben gespeeld en dat wil delen met de wielerwereld, kan hij zijn werk dan nog wel doen?
    18-08-2020 22:52
    Precies. Daar heeft hij het dus moeilijk mee. Dat laat hij blijken en dat vind im dapper.
    18-08-2020 23:01
    Ja, een van de beste kwaliteiten die een leidingevende behoord te hebben is zelfkritisch vermogen. Het besef dat ook jij fouten kan maken en daar lering uit trekt. In de sport als ook in het bedrijfsleven is dat een zeldzaamheid en daarom alleen al is het waardevol dat iemand in deze sport ook kritisch naar zijn eigen handelen durft te kijken en dat toe te geven.
    18-08-2020 23:07
    Dan is hij dapper en dom. Dat is hij zeker niet, dus er zit een andere, meer slimme reden achter. Beschermen van je werknemer. Mogen meer leidinggevenden buiten de sport een voorbeeld aan nemen.
    18-08-2020 23:11
    Zeeman gaf antwoord op de vraag of hij kwaad is geweest op Groenewegen. Zijn antwoord komt erop neer dat hij zegt dat het hypocriet zou zijn om kwaad te zijn op Groenewegen, omdat hij vindt dat hij Groenewegen heeft "opgepompt" richting die wedstrijd, waardoor Groenewegen niets liever wilde dan winnen.
    Omdat hij erkent dat dit (zeker achteraf) misschien het verkeerde moment was om Groenewegen "op te pompen" wil nog niet zeggen dat je dan meteen ongeschikt bent voor je werk.
    18-08-2020 23:36
    Ik zeg niet dat ik hem ongeschikt vind. Hij zegt zelf mede verantwoordelijk te zijn. Wil je dan. Kan hij dan nog wel zijn werk doen zoals hij dat doet?
    19-08-2020 08:50
    De aflevering niet willen bekijken, maar wel tig berichten hier schrijven. Dan ben je niet bezig met een discussie, maar met vooringenomenheid en tunnelvisie.
    19-08-2020 09:34
    @Panache: 100% eens
18-08-2020 23:10
Zeeman heeft als motto dat laatste procenten juist met mentaliteit te maken hebben. Renners kunnen zwaarder trainen en beter herstellen als ze goed in hun vel zitten. Dus ook juist mensen prikkelen voor koersen ziet hij als een van de grootste factoren voor succes. Als jij daar een ploeg mee opbouwt dan kan je niet anders dan verantwoordelijkheid voelen voor een teveel aan druk wat mee gespeeld kan hebben. Dit dan openlijk toegeven is dan wel dapper en ook slim. Want het geeft hem meer schuld en laat zien dat hij bereid is zijn handelen onder de loep te leggen en zijn renners volgende keer anders te benaderen. Ik vind Jumbo echt ongelooflijk goed geleid. Hulde Zeeman
    18-08-2020 23:12
    +1
18-08-2020 23:18
Denk dat Zeeman hiermee de aandacht van Groenewegen wat wil afleiden. Op zich sympathiek maar ongeloofwaardig dat Dylan het juist in de Ronde van Polen moest laten zien. Die ambitie verwacht je eerder bij een soort ploeg als Tarteletto-Isorex. Ook jammer dat Merijn Dylan niet van tevoren heeft verteld dat hij rechtdoor moet sprinten.
Had een boel ellende gescheeld...
    18-08-2020 23:28
    Groenewegen zal veel opsteken van dat pr-praatje van Zeeman. De volgende keer zal hij voordat hij gaat sprinten denken aan de wijze woorden van zijn manager dat hij rechtdoor moet rijden en zich niet meer moet laten "oppompen". De communicatie-afdeling van JV kan tevreden zijn....!
    19-08-2020 00:03
    Wel geloofwaardig, niet specifiek omdat het Polen was maar wel de eerste post corona koers.
    Alle ploegen en sprinters willen zo snel mogelijk scoren, maakt niet uit waar. Al is het de ronde van Wallonië.
    19-08-2020 09:13
    Gaat lekker hier met die negatieve interpretaties.. kijk het interview eerst eens. Dan wbt het belang van deze sprint: vrij groot eerste sprint na de herstart, dus daar wil iedereen winnen. Je weet immers dit seizoen niet wanneer je weer kansen krijgt, ergo pakken wat je pakken kan.

    Je laatste opmerking over rechtdoor sprinten is natuurlijk wat suf. Dat zal je zelf ook wel snappen.

    Wbt sooike: je begon sterk in het hele crash verhaal twee weken terug, maar nu begin je weer in je minder sterke kant te vervallen van blindelings bashen ipv je sterkere analyse kant te laten zien
    19-08-2020 11:30
    Sephiroth. "Ik heb hem wel verteld dat hij een fout heeft gemaakt en rechtdoor moet sprinten.”, aldus Zeeman. Nogal suf om dat in een interview te vermelden maar jij behoort zo te lezen tot de blinde Jumbo-fans die enige kritiek niet verdragen en met een superieur toontje anderen terecht wijzen wanneer ze de euvele moed hebben dat wel te doen. Waarvan akte.
19-08-2020 00:08
Klopt, Niemand weet of het seizoen zelfs kan worden afgemaakt. Dit zorgt ervoor dat de houding binnen de ploegen is: Pakken wat je Pakken kan. Veel ploegen staan er slecht voor of dreigen zelfs om te vallen, dit alles heeft het koersen nog veel nerveuzer gemaakt.
    19-08-2020 07:33
    Precies dat!
19-08-2020 01:27
Het is natuurlijk ook deels onze schuld. De fans die hij niet wilt teleurstellen en de haters die hij lik op stuk wilt geven.
    19-08-2020 07:33
    Vooral dat laatste Bob, wanneer kom je nu eens tot het inzicht dat alles jouw schuld is :D

Reacties zijn gesloten.