Merijn Zeeman: “Een streep door de deelname van Van Aert? Dat denk ik wel”
foto: Glenn Coessens
donderdag 31 maart 2022 om 18:04

Merijn Zeeman: “Een streep door de deelname van Van Aert? Dat denk ik wel”

Ziek worden een paar dagen voor de Ronde van Vlaanderen: het is Wout van Aert overkomen. De kopman van Jumbo-Visma – en tevens topfavoriet voor zondag – voelt zich niet goed en moest vandaag de verkenning overslaan. Sportief directeur Merijn Zeeman ziet het somber in. “Of er een streep door zijn deelname kan? Als ik het nu zou moeten zeggen, denk ik dat wel ja”, citeert de NOS.

Van Aert kende een op het oog vlekkeloze voorbereiding richting de Ronde van Vlaanderen en heeft met Omloop Het Nieuwsblad en de E3 Saxo Bank Classic al twee klassiekerzeges op zak. De Belgische kampioen leek klaar om een gooi te doen naar die nog ontbrekende zege in Vlaanderens Mooiste, maar ziekte gooit nu roet in het eten. Zeeman: “Hij belde vanochtend met het slechte nieuws. De precieze diagnose hebben we nog niet. Of het lijkt op een virus? Dat denk ik wel. Hij wordt de komende uren onderzocht.”

“Dit is super frustrerend. We hebben hier maanden naar toegewerkt. Met meetings, trainingen, tactische sessies, analyses. We hebben fantastisch goede renners om hem heen nu, het team marcheert super. Dan is het een klap als drie dagen van tevoren blijkt dat hij zeer waarschijnlijk niet mee kan doen.” Van Aert is zeker niet de eerste renner die pas op de plaats moet maken wegens ziekte: er gaat al maanden een virusgolf rond in het wielerpeloton.

Zeeman ziet het probleem. “Het is erg opvallend. Corona is er nog steeds. En wat we nu merken, en daar hebben alle teams last van, is dat alle andere virussen terugkomen. Buikgriep, verkoudheid, influenza. Dat lijkt nog veel extremer dan andere jaren. Wat ik ervan begrijp, is dat we met z’n allen twee jaar lang heel voorzichtig zijn geweest. En nu grijpt het hard om zich heen.”

Over een andere boeg 
Voor Jumbo-Visma is het wegvallen van Van Aert een mokerslag. De Nederlandse formatie is sportief onthoofd en moet nu een nieuwe koerstactiek uitstippelen voor komende zondag. Met Christophe Laporte en Tiesj Benoot heeft de ploeg echter nog meerdere opties, zo benadrukt Zeeman. “De groep heeft laten zien dat er, naast Wout, nog twee renners bij de favorieten horen: Christophe Laporte en Tiesj Benoot.”

“Of zij kunnen winnen in hun huidige vorm? Dat denk ik wel. Ze zijn geen topfavorieten zoals Wout, Mathieu van der Poel, Tadej Pogačar en Kasper Asgreen, maar Christophe heeft laten zien dat hij bij dat groepje hoort. We zijn zeker nog niet verslagen.”

58 Reacties
31-03-2022 18:06
Zonde! Had een mooie strijd geweest tussen vdp asgreen en Woutje.
31-03-2022 18:10
Quote van de dag: ‘Ik ben door mijn klapstoeltje gezakt toen hij belde’.
31-03-2022 18:14
Rookgordijn.
    31-03-2022 18:17
    Complotten
    31-03-2022 18:30
    Niks rookgordijn . Ziek is ziek en dan kan je niet presteren
    31-03-2022 18:44
    Aliens....
    31-03-2022 18:57
    Russen ...
    31-03-2022 18:59
    Hij heet niet Mathieu. Als het wel zo moest zijn zou ik zeer teleurgesteld zijn.
    31-03-2022 19:00
    5G. Aangenomen dat ze dat hebben in België.
31-03-2022 18:21
Al dat gezeur van sommige over rookgordijnen van VdP en van Aert. Ze hebben al jaren op topniveau wedstrijden gereden waar veel meer druk op stond. Waarom zouden ze nu volgens jullie doen alsof? Wat mij betreft is dat echt roepen om te roepen.
    31-03-2022 18:40
    Slaat inderdaad nergens op om hier allerlei Byzantijnse intriges te zien. Als er iemand altijd oprecht communiceert en zich niet laat lenen voor voor de leugenachtige spelletjes waar volgers nu over fantaseren, is het Van Aert. Zelfde geldt voor Van der Poel en zijn rug.
31-03-2022 18:22
Dikke lul, die staat gewoon zondag aan de start.
    31-03-2022 18:24
    Ga je zondag ook toegeven, dat je ernaast zat? Op post je een volgende keer weer zo'n wijze vooruitziende reactie?
    31-03-2022 18:51
    @Guushovd,
    Als Deo het juist heeft en jij fout, ga jij dan ook toegeven dat je er naast zat? Of is dat iets wat enkel voor anderen geldt...?
    31-03-2022 19:06
    Natuurlijk, Mich, maar er ie wel een verschil. Ik geloof dst iemand die dit bericht naar buiten brengt de waarheid spreekt, anderen laten er meteen hun eigen theorie op los. Maar ach, dat is in de mode.
    31-03-2022 19:08
    Mooie reactie van Deo. Proficiat
    31-03-2022 19:13
    @guushovd,
    Zo lang ze praten in termen als "ik denk het wel", "waarschijnlijk" of "de kans is groot dat" hou ik zelf gewoon een slag om de arm. Dit betekent namelijk dat er geen definitieve streep door staat, dat er niet iemand anders al zijn startnummer heeft gekregen, etc.
    Pas wanneer hij zondag niet op het podium staat zullen we het weten. En tot die tijd is "sandbagging" ook gewoon een reele mogelijkheid.
    31-03-2022 19:42
    Ja, jouw nuance sluit precies aan op wat Deo zegt, pffffff
    31-03-2022 21:27
    Hij kan toch ook zich nu slecht voelen en zondag toch weer beter zijn? In dat geval was het geen sandbagging en staat hij toch aan de start.
    31-03-2022 22:57
    Wat reusjen zegt.
    Ze spreken in termen van "waarschijnlijk" omdat ze niet weten hoe traag of snel hij herstelt en ze voor zichzelf de hoop levend houden.
    De kans dat die hoop waarheid is klein, maar nog altijd groter dan de kans dat het hier om sandbagging gaat.

    Die mogelijkheid bestaat ook hoor, maar ik acht de kans even groot als dat MVDP zijn hele rugblessure verzonnen heeft. Onder de 1%.
31-03-2022 18:29
Wat een zonde :(
Het gaat wel hard rond , bij de quicksteppers 11 zieken zelfs levefre ligt ziek te bed...
Het is af te wachten wie de volgende afvallers zijn hopelijk geen toppers meer
    31-03-2022 18:32
    Lefevere ziek in bed?? Nee toch???

    Maar ook die zal gewoon weer met zijn neus in de drank zitten zondag, mocht er iemand van "blauw" winnen....
    31-03-2022 18:38
    Wat staat die dikke nek dan ook ziek aan het parcours te schreeuwen naar zijn renners gisteren? Van geen wonder dat er nu 11 ziek zijn...
    31-03-2022 19:14
    Als ik week in week uit naar mijn spartelende tandeloze Wolfpack moest kijken dat overal bij de eerste beste versnelling op de rug gaat liggen, zou ik als Patlef zijnde ook ziek te bedde gaan. Bij Soudal zullen ze wellicht ook al een beetje weeïg in de buik zijn.
    31-03-2022 19:20
    Met 11-12 man dus een orgie gehad. En dat vlak voor Vlaanderen’s mooiste. Niet professioneel.
31-03-2022 18:31
Ik sluit niet uit dat hij gewoon start aanstaande zondag. Een beetje last van een kriebel in de keel, training overslaan, de media wat voeren over mogelijk niet starten, en lekker wat persconferenties en andere lastige vragen ontwijken. En tevens andere ploegen hoofdbrekens te bezorgen. Om vervolgens zo fris mogelijk zondag het rugnummer op te spelden en te gaan vlammen.

Dit voelt een beetje als het antwoord op de rugproblemen van Mathieu. Wout was te veel favoriet, de ploeg zou de hele koers moeten dragen. Nu kunnen ze een ander spelletje spelen.
    31-03-2022 18:39
    Ik vind jouw reacties en analyses vaak zinnig en to the point. Dat je nu deze complete onzin uitkraamt (niveautje Klaus Schwaab bestuurt de wereld) verbaast me dan ook. Hij is ziek zegt Zeeman. Dus is hij ziek.
    31-03-2022 18:49
    Altijd is kortjakje ziek. Midden in de week, maar 's zondags niet... Zondags gaat hij naar de kerk (of in dit geval de hoogmis), met een boek vol zilverwerk.

    Hij zal niet helemaal fit zijn, dat geloof ik meteen. Maar ik ben nog niet mee met het hele "hij start niet"- verhaal. Dat geloof ik pas als er zondag niemand start in de trui van Belgisch kampioen. Want ik heb nog altijd geen naam gehoord van zijn vervanger, en nog altijd start hij "waarschijnlijk!! niet".
    31-03-2022 18:54
    als hij niet fit is niet starten, de kans dat je het erger maakt en zodoende de andere doelen ook verknoeit zijn te groot. Herstellen en op naar roubaix
    31-03-2022 19:16
    Ken je hem nu nog steeds niet? Als Evenepoel uit het vizier is, wisselt hij het geweer van schouder en komt Van Aert in het vizier.
    31-03-2022 19:27
    Met alle opties rekening houden is zelden een teken van mentale luiheid, de concurrentie zal niet anders denken, ben je naïef dan tuin je er mogelijkerwijs in. Bij een start moet je er dus van uit gaan dat de vorm en fitheid dicht tegen de 100% zijn.
    31-03-2022 19:44
    Rekening houden met een mogelijke start van Van Aert na een 'niet-verkennen-uit-voorzorg' is één ding, er een complottheorie aan vastknopen is nog iets anders...
    31-03-2022 19:45
    Even eerlijk, wat valt er nu in te tuinen? Als hij zondag toch aan de start staat, dan staat hij aan de start. Wat zijn de consequenties van 'erin tuinen' als je dit bericht gelooft? Omgekeerd, welk voordeel heb je als het het niet gelooft? Mensen, wat een geneuzel zeg.
    31-03-2022 20:21
    Je kan nooit op alles en iedereen reageren, dus een renner die met zekerheid niet zo fit is laat je eerder rijden (die wappert wel terug), of laat je meer profiteren (die arme drommel kan niet beter vandaag). Stel Laporte is ontsnapt en je zit op 40 km in een groepje van 4 in de achtervolging (met Van Aert) dan zal de samenwerking stukken beter zijn als die 3 er van overtuigd zijn dat Van Aert niet 100% is. Zo kan je nog 50 voorbeelden bedenken. De onzekerheid of iemand gewoon niet beter kan of een spelletje met je speelt kan leiden tot een andere manier van koersen.
    31-03-2022 20:27
    @Guushovd,
    Zoals De Cauwer op Sporza zei: van Aert was een zekerheidje. Je wist dat TJV de koers hard zou maken en in handen zou nemen, met Van Aert als speerpunt.

    Met de afwezigheid van Wout, of met twijfels over zijn vorm, kan dat ineens heel erg veranderen. Kortom, ipv uitroeptekens ineens heel veel vraagtekens. Ook voor de andere ploegen.

    Ik denk dat dit ze dwingt om allemaal nog eens heel goed na te denken over de strijdplannen en mogelijke scenario's. Ook de scenario's waar je eerst niet aan zou hebben gedacht.
    31-03-2022 23:02
    @panache
    Van die analyse geloof ik niets. Als Van Aert rijdt, gaan al zijn tegenstanders er van uit dat hij in orde is, tot ze zien dat hij dat niet is omdat hij eraf moet
31-03-2022 18:36
Als hij zondag aan de start zou staan, had Zeeman dit niet zo verwoord.
Nee, zet daar maar een dikke streep doorheen. Het gaat niet om het feit dat hij zondag nog ziek is, maar dat hij waarschijnlijk gewoon te veel ingeleverd heeft om top te zijn. Dat lees ik uit de woorden van Zeeman. Dan alles maar op Parijs-Roubaix. Daar zit dit jaar voor het eerst een week extra tussen. Geluk bij een ongeluk denk ik zo.
    31-03-2022 18:41
    Gezien het voorval met Colbrelli lijkt het mij uitgesloten dat WvA aan de start staat ervan uitgaande dat het niet beperkt is tot keelklachten. Start hij wel dan zou ik zwaar teleurgesteld zijn in de medische staf van de ploeg.
    31-03-2022 19:02
    Nog even een aanvulling op mijn woorden. Lees nu ook weer dat Simmons niet meedoet.
    Colbrelli, Valverde, Dumoulin, Sagan, Gilbert, etc..., allemaal door blijven rijden met gevolgen nadien. Geen goed plan dus. Lijkt me dus duidelijk wat Wout van Aert moet doen.
31-03-2022 19:42
Hopelijk een andere koerstactiek als wout niet start. Opereren vanuit de luwte en profiteren van het werk van de echte favorieten en hun ploegen. Want met outsiders als benoot en laporte hoef je de koers niet te dragen volgens mij..
31-03-2022 19:58
Zou zomaar de beste 1april grap kunnen zijn !
Het is niet dat hij het parcour nog moet verkennen, hij kent ondertussen wel elke cm !
    31-03-2022 21:45
    Het is alleen geen 1 april....
31-03-2022 20:16
Je moet geen renners laten starten , die niet medisch in orde zijn. Dat is dit seizoen wel duidelijk geworden. Het is natuurlijk jammer dat Wout er niet bij is. Ik ga er vanuit dat ze bij JV geen spelletjes spelen. Op de eerste en laatste plaats verschrikkelijk jammer voor Wout. Op deze manier gaat natuurlijk 1 van zijn droomkoersen naar de kloten. Het is altijd jammer dat zo’ n wielrenner niet kan starten in de Hoogmis
31-03-2022 20:52
Hoop dat hij toch kan starten en mee kan doen om de winst. Win-win: Mooiere wedstrijd én voorgoed verlost van gezever over rookgordijnen van VDP.
31-03-2022 20:57
Druk van de ketel halen van TJV denk ik. Wout start zondag mijns inziens en dat is maar te hopen ook.
31-03-2022 21:27
Ik vind zo'n voorbarige conclusie vreemd. Tenzij ze natuurlijk meer weten over WVA z'n gezondheid.
31-03-2022 22:30
Ik word zo moe van al dat volk wat structureel overal iets achter zoekt en een theorie ziet. Van aert zal ziek zijn en hoe het er nu naar uitziet is de kans klein dat hij niet start. Wat zou in godsnaam het belang zijn van een spelletje spelen? Minder media aandacht is alvast mislukt bijvoorbeeld.
    01-04-2022 09:59
    Je moet gewoon eerder gaan slapen. Dan voel je je minder moe.
01-04-2022 08:07
Dit nieuws benadrukt maar weer dat je als potentiële winnaar aan elke grote wedstrijd mee moet doen die je kan winnen. Lekker voor de RVV en PR trainen tijdens het WK veldrijden.
01-04-2022 09:33
Laporte als gevaarlijke outsider vooraan in koers laten postvatten en Tiesj meesturen met evt. ontsnappingen van het laatste uur? Go Jumbo!
01-04-2022 10:10
Grootste voordeel: JV moet niet meer controleren.
Haast onmogelijk maar toch het proberen waard: Affini vooruitsturen in een lange vlucht.
Dan op de Taaienberg een drietrapsraket lanceren: Van Hooydonck - Benoot - Laporte.
Benoot en Laporte op sleeptouw laten nemen door (een eventueel uitzakkende) Affini en zo het rotstuk voorbij de Hotond overbruggen tot aan de voet van de laatste keer Oude Kwaremont.
Wat de rol kan zijn van Teunissen? Het gat laten vallen achter de drietrapsraket misschien... zelf is hij niet goed genoeg om een actieve rol van betekenis te spelen....
01-04-2022 10:37
Sportief onthoofd is wel heel stellig en ook onnodige communicatie richting Laporte en Benoot.
01-04-2022 10:51
Zou erg jammer zijn! Maar even off topic: heeft iedereen in de mobiele app steeds beeldvullende filmpjes als advertenties? Wekt bij mij alleen irritatie op over zowel de adverteerder als WF. Advertenties en een verdienmodel zijn prima, maar deze vorm vind ik erg vervelend…
    01-04-2022 11:27
    Eens, soms zijn ze ook niet uit beeld te krijgen en kan ik de tekst van het bericht niet meer lezen.
    01-04-2022 13:14
    Klopt, vrij verschrikkelijk. Als dit doorgaat stap ik over naar andere wielersites. Die doen het qua reporting sowieso goed maar hebben alleen even een kickstart in de comments nodig.
    01-04-2022 13:49
    Soms zie ik bepaalde stukken tekst niet eens meer. Ik heb besloten geen wielerflits meer op mijn mobiel te lezen.
    01-04-2022 15:23
    App sowieso niet meer gebruiken. In de browser op mobiel gaat nog, maar ook dan houdt het niet over qua gebruiksvriendelijkheid.
    01-04-2022 17:31
    Bloed irritant die reclames. Site is bijna niet meer te pruimen daardoor.

Reacties zijn gesloten.