Mauro Gianetti over Brandon McNulty: “In de toekomst een van onze klassementskopmannen”
foto: Cor Vos
woensdag 27 juli 2022 om 11:44

Mauro Gianetti over Brandon McNulty: “In de toekomst een van onze klassementskopmannen”

De zeventiende etappe van de afgelopen Tour de France, met finish in Peyragudes, werd gewonnen door Tadej Pogacar. De man van de dag was echter Pogacars knecht, Brandon McNulty. De Amerikaan sleurde kilometerslang op kop. “Nu heeft ook de wereld ontdekt dat we een heel goede renner in het team hebben”, zei Mauro Gianetti tegen VeloNews, dat de ploegmanager van UAE Emirates sprak over McNulty en diens mogelijkheden.

“Wat Brandon die dag deed, was iets ongelofelijks. Hij had veel moraal en tevredenheid na afloop. Dit was een groot teken voor hem”, aldus Gianetti. Voor de manager kwam de prestatie evenwel niet als een grote verrassing. “We wisten altijd al dat Brandon op een hoog niveau kan winnen. Maar nu heeft ook de wereld ontdekt dat we een heel goede renner in het team hebben.”

McNulty rijdt tegenwoordig nog vaak in dienst, maar in 2023 zal hij al vaker het kopmanschap dragen, vertelt Gianetti. “Hij groeit elk jaar. Volgend jaar zal hij met wat verantwoordelijkheid starten en zullen we zien of hij wint, als hij die verantwoordelijkheid heeft. In de toekomst is het plan voor Brandon om een van de kopmannen te worden in etappekoersen. We zullen beginnen met wedstrijden van een week en dan de grote ronden.”

“Hij is een complete renner. Hij een heel goede klimmer en zeer sterk in de tijdrit. En hij herstelt goed, dag na dag. Dus hij heeft veel potentieel. Nu moet hij rustig verder bouwen, zonder stress, en dan gaat hij in de goede richting.” Dit najaar start McNulty, aan de zijde van João Almeida, in de Ronde van Spanje.

23 Reacties
27-07-2022 11:56
Als je McNulty als kopman wil uitspelen, dan zou ik toch ook overwegen om hem als schaduwkopman mee te nemen naar de Tour. Je ziet volgens mij bij TJV dat dat helpt. Als McNulty opschuift, is wel de vraag hoe je team er dan verder uit moet zien. Dat is sowieso een mooie vraag voor UAE.
    27-07-2022 12:09
    Ik denk dat ze bij Jumbo niet wakker liggen van McNulty als schaduwkopman.
27-07-2022 12:14
Ja die in de bergetappe reed hij ongelofelijk sterk bergop in dienst van Pogacar. Eerder was het echte klimwerk vooral zijn achilleshiel en kostte het hem een klassement in kleinere rondes. Ik vraag me af of McNulty niet zo'n renner is die beter rijdt als hij in dienst rijdt van een kopman. Misschien een beetje type Van Garderen.
    27-07-2022 14:43
    Ik zie hem ook tekort komen in de grote ronde's, maar in kleinere ronde's moet het wel lukken denk ik (zie Schachmann die Parijs Nice wint of Kwiat die een Tirreno wint).
27-07-2022 12:22
McNulty is één van de renners bij UAE die perfect naast/onder een Pogacar kunnen gedijen. Het is een vent die nog wel eens wat last heeft van stress en die bv qua dalen nog stappen moet zetten maar hij is jong genoeg om de komende jaren zijn waarde te bewijzen, te beginnen in de koersen van een week wat mij betreft.
    27-07-2022 12:28
    Vorig jaar hebben ze al eens geprobeerd hem uit te spelen in het Baskenland, maar dat liep niet helemaal goed toen.
    Maar zeker de moeite waard hem nog eens de kans te geven.
    27-07-2022 12:34
    Klopt, de inschatting daar was dat hij op de slotdag met steun van Pogi overeind kon blijven. De vroege aanval van Roglic kon hij niet beantwoorden en Pogacar maakte de keuze om bij hem te blijven. Uiteindelijk hadden ze toen beiden niks. Hij is een tempo klimmer en geen man die op types als een Roglic meteen kan reageren, dat zal hij dus moeten verbeteren als hij werkelijk voor de overwinningen in AK's in aanmerking wil komen.
    27-07-2022 13:06
    @Murcia
    In die slotetappe waren het Astana en Movistar die het peloton in de afdaling uit elkaar trokken, en Roglic kon met hen mee. Het was dus niet tijdens een beklimming dat McNulty terrein verloor. Toen bij de volgende klim Pogacar voor hem tempo ging rijden moest McNulty passen, en stond Pogacar voor de onmogelijke taak de boel te redden voor UAE.
    27-07-2022 17:34
    @Jacco
    Terechte correctie, Dank!
27-07-2022 12:41
McNulty is een groot talent, maar ook een beetje de Amerikaanse Kelderman/Gloag/Pozzo
    27-07-2022 13:31
    Kelderman? Wilco is een geweldig renner, maar Brandon heeft nu al meer gewonnen dan Wilco hoor, dus benieuwd hoe je die vergelijking ziet.
    27-07-2022 14:06
    Ik denk dat hij doelt op het feit dat McNulty vaak valt.
    28-07-2022 14:37
    Brandon heeft nu al meer gewonnen? Vervang in deze vergelijking McNulty eens met Evenepoel en pak een emmer popcorn om te reacties te bekijken over hoe die het nog allemaal maar moet bewijzen, ook al heeft hij 10x meer gewonnen dan McNulty waaronder een monument. McNulty mag dan wat onzin links en rechts gewonnen hebben, maar als klassementsman voor een grote ronde, waar het hier toch om gaat in het artikel, heeft hij nog niets getoond, in tegenstelling tot Kelderman.
27-07-2022 13:33
Op de Olympische spelen reed hij ook indrukwekkend vorig jaar.
27-07-2022 14:07
Wat overdreven allemaal. Hij heeft 1 rit goed gereden. Voor een klassement moet je 3 weken goed rijden.
    27-07-2022 16:05
    inderdaad, alle andere 20 etappes was ie nergens te bekennen.
    27-07-2022 16:50
    De tour was voor UAE met veel tegenslagen, zoals coronagevallen, ziekte en val!!
    Daarnaast Trentin vlak voor tour coronapositief. Pogi laatste week maar 3 knechten (eigenlijk 2) Hirsi had nooit meegemoeten.
    Jumbo was supersterk, maar ook in aantallen meer. McNulty goed gereden !!!
    27-07-2022 21:48
    Was bij kuss ook zo gespaard voor die paar akties bleek wel
27-07-2022 16:33
Bij de beloften was hij in ieder geval redelijk onklopbaar.
27-07-2022 17:09
Mcnulty meer gewonnen dan kelderman? In verhouding misschien als je het vergelijkt maar bij mcnulty toch ook vooral bij beloften gewonnen. Keldermans jongerenklassementen in etappekoersen sla ik dan toch hoger aan.
    27-07-2022 17:36
    Het verschil is 5 om 4 in het voordeel van Brandon maar het werkelijk schokkende is dat de laatste overwinning van Wilco al 7 jaar terug was. Terwijl Brandon in het afgelopen jaar al drie zeges had.
    27-07-2022 20:22
    Euhm podium in een grote ronde (giro), die telt bij mij zwaarder dan alle overwinningen van McNulty bij elkaar opgeteld.
27-07-2022 21:46
Je weet het pas als hij de kans krijgt met 4 goede helpers in de bergen

Reacties zijn gesloten.