woensdag 5 juli 2023 om 18:06

Mauro Gianetti na tijdsverlies Tadej Pogacar: “Hadden al twijfels bij start Tour”

Video Tadej Pogacar kreeg in de eerste Pyreneeënrit van de Tour de France een flinke tik van Jonas Vingegaard. Op weg naar Laruns moest de Sloveen meer dan een minuut toegeven op zijn concurrent voor het geel. Voor Mauro Gianetti, teammanager van UAE Emirates, komt het tijdverlies niet uit de lucht vallen.

“Het was het gevecht wat iedereen verwachtte”, begon Gianetti voor de camera van WielerFlits. “Vingegaard was erg indrukwekkend en Jai Hindley heeft het ook goed gespeeld. Hij deed het heel goed. Voor ons was het geen superdag. Ik heb nog niet met Tadej gesproken. We hadden voor de start van de Tour al een beetje twijfel, maar hadden goede hoop na de rit naar Bilbao. Nu blijkt dat er toch nog een verschil is tussen hem en Vingegaard. Gelukkig hebben we in de eerste ritten wat seconden gepakt. Nu verliezen we tijd, maar het is niet heel veel. We doen nog mee.”

UAE Emirates nam gedurende de rit de controle in het peloton. Was dat wel verstandig, gezien Pogacar niet op zijn best was? “Ik denk niet dat hij niet goed was, hij was gewoon de tweede achter Vingegaard. Als dat niet goed is… Tadej was goed, maar het was niet genoeg om bij Jonas te zitten.”

“Het was ook onze verantwoordelijkheid om de koers in handen te nemen en de voorsprong niet te ver op te laten lopen. Hindley heeft de Giro gewonnen. Zoals ik vanochtend al zei, zal de strijd waarschijnlijk niet alleen gaan tussen Tadej en Vingegaard. We moeten ook rekening houden met andere uitdagers. We zien nu dat Jai Hindley een serieuze uitdager is.”

“Het is nog een lange Tour”
Bij UAE Emirates hoopten ze dat Pogacar in goede conditie was. “Maar we wisten vanaf het begin, vanaf de val in Luik, dat het moeilijk zou zijn om honderd procent te zijn. Nu zijn we hier, we respecteren de koers. We vechten vanaf de eerste dag. We hebben de gele trui vier dagen in het bezit gehad. We nemen onze verantwoordelijkheid en staan op dit moment slechts 50 (53, red.) seconden achter Vingegaard en een minuut en 50 (40, red.) seconden achter Hindley. We hebben vijf ritten gehad. Het is nog een lange Tour.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

65 Reacties
05-07-2023 18:23
Durven te verliezen, dat is nooit een schande.
Ik ken renners die niet starten als de kans op verlies erin zit.
    05-07-2023 18:24
    Hey wat leuk, die renners ken ik ook!
    05-07-2023 19:13
    Heb je het over Roglic?
    05-07-2023 20:08
    @Arthur ik vermoed Stybar...
    05-07-2023 21:31
    Tja als er straks San Sebastian (nog eens) Wk tijdrijden of WK weg en een goede Vuelta op zijn palmares erbij staan, zal het toch een betere keuze geweest zijn dan menig toetsenbordheld hier denkt.
    06-07-2023 07:18
    Inderdaad, Roglic!
05-07-2023 18:21
Ergens is het gunstig voor mannen als van WvA en MVDP, want breukje of geen breukje, als Pogacar volgend jaar vol voor de tour gaat, zal hij zich minder richten op de klassiekers.
Hopelijk hervindt hij zich, want een goede, aanvallende Pogacar maakt de Tour alleen maar mooier.
    05-07-2023 18:28
    Moet Pogi dat willen? Ik denk dat Vingegaard sowieso sterker is met of zonder breuk, dit komt mede door de ploeg. Zolang het daar zo speels aan toe gaat wint Pogacar de Tour niet meer, tenzij Vingegaard er niet bij is. Aangezien het deze winter al niet is veranderd en hij niet snel zal vertrekken denk ik dat ze zelf ook tot die conclusie gaan komen. Ik denk dat Pogi het leuker vind om alle monumenten volgend jaar te gaan proberen te winnen, dan alles op de Tour te zetten met grote twijfels of hij kan winnen. Ik zie hem bijvoorbeeld best een uitgebreid voorjaar doen, dan focussen op Parijs en aansluitend de Vuelta. Ik denk dat dat voor zijn palmares beter is en dat hij dat zelf leuker vindt
    05-07-2023 18:34
    Die gaat zich echt niet minder op de klassiekers richten volgend jaar. Die gaat zich gewoon weer vol smijten in vlaanderen
    05-07-2023 18:43
    @go Ineos Dat denk ik niet eigenlijk. Ze zijn er bij UAE/Pogacar zelf heilig van overtuigd dat hij Vingegaard kan hebben net een gedegen voorbereiding en ze vorig jaar verloren hebben door stommiteiten/tactisch geblunder van Pogacar/UAE. En als je ziet dat hij deze Tour gewoon 2e zou kunnen worden (moet het nog zien met Hindley bijv.) met zo’n gebrekkige voorbereiding is dat niet geheel onlogisch. Jonas heeft natuurlijk de perfecte voorbereiding gehad dus denken dat je hem zou verslaan was al wishful thinking dit jaar. Of het niet verstandiger is dat hij toch het pad van een Vingegaard volgt is wat anders!
    05-07-2023 19:03
    @Vincent K. Pogi rijdt voor zn plezier en wil alles een keer winnen. Sta er niet van te kijken als ie volgend jaar Giro-Vuelta doet. Voorjaar heeft ie op MSR na alles gewonnen (Roubaix acht ik een brug te ver)
    05-07-2023 20:00
    [quote] En als je ziet dat hij deze Tour gewoon 2e zou kunnen worden [/quote]

    Kan nog alle kanten op natuurlijk, het is dag 5. Pogi kan zich herpakken, maar kan er ook nog compleet doorzakken.
    05-07-2023 20:01
    IK denk dat het tour blijft want wanneer hij besluit de giro te doen zal dat ten koste van het voorjaar gaan.
    05-07-2023 20:12
    Er is meer in het wielerleven dan alleen de Tour! En het is goed mogelijk wat voorjaarsklassiekers te combineren met de Tour, dat zit elkaar niet in de weg. Renners die zich meerdere keren per jaar laten zien hebben bovendien een hogere gunfactor dan renners die alles op 1 koers zetten. En als er dan iets misgaat is het hele seizoen om zeep.
    05-07-2023 21:26
    @Romans voorjaar, hoogte, Parijs, hoogte, Vuelta en dan het Italiaanse najaar. Lijkt me een mooie seizoensplanning. Dan kan Ayuso eventueel samen met Almeida de Tour doen
    06-07-2023 07:54
    @go Ineos, Pogi kan het zelfs zo doen als REV en Roglic dit jaar. Strade, T-A, Catalonie, hoogte, LBL, Giro, hoogte, OS, Vuelta - Najaar.

    Het zou toch geweldig zijn als zo'n renner zo'n complete erelijst bij elkaar fietst.
05-07-2023 18:15
Tja, hier past alleen maar zwijgen bij..............
Goed voor het zelfvertrouwen van Pogacar als de baas er zo over denkt!
05-07-2023 18:29
Pogacar is een alleskunner en een oersterke renner. Vingegaard is een betere klimmer. En in het hooggebergte rijdt hij weg van Pogacar.
05-07-2023 20:56
Ik heb twijfels om Mauro Gianetti.
    05-07-2023 23:56
    Gezien zijn verleden met kalfsbloed of zoiets kan ik me dat voorstellen
    06-07-2023 08:26
    Phonak 3.0
    06-07-2023 08:40
    Dan moet je wel consequent zijn. Phonak 3.0 wordt verslagen door Rabo 3.0 in die gedachtengang.
05-07-2023 21:19
Jonas gewoon veel sterker dan alle andere klassementsrenners voor een grote ronde. Pogacar rijdt deze klim harder dan 3 jaar geleden toen hij hem won, en nog steeds veel harder dan alle andere klassementsrenners vandaag (grootste ronde van het jaar). Alleen Jonas is zo veel sterker momenteel, daar moet je gewoon voor buigen. Al blijkt het moeilijk zoiets toe te geven, dan maar zoeken naar excuses steeds.
06-07-2023 00:04
Als je niet 100% fit bent kun je eigenlijk niet starten in de Tour. Start je (Pogacar) toch dan moet je geen excuses zoeken.
05-07-2023 21:39
Dan snap je het ook niet hè. Je geeft al van te voren aan dat je twijfelt over Pogacar en dat Yates misschien wel de kopman is. Dan gaat de de grote concurrent in de aanval met 3 man en krijgt een grote ronde winnaar (en een van de uitdagers) met zich mee, dan ga je toch zelf niet op kop rijden en laat je de concurrent het door hun ontstane probleem oplossen
05-07-2023 22:26
Waarom rijd je dan als een idioot door het openingsweekend met de gehele ploeg? Net als vandaag
    06-07-2023 09:00
    Omdat zijn waardes gewoon goed waren en hij zich goed voelde. Dit hebben ze helemaal niet geweten en ze hadden ook geen twijfels. Maar als je dan verliest is dat wel een makkelijk excuus!
06-07-2023 08:31
Yvonne Daalder 6 juli 2023 om 07:18

Inderdaad, Roglic!

Wanneer je zoiets zegt maak je wel heel pijnlijk duidelijk dat je totaal geen verstand hebt van wielrennen.
05-07-2023 19:13
Even eerlijk als dodelijk.
05-07-2023 19:17
De grote rondes die ik van Vingegaard heb gezien, is dat hij nauwelijks minder wordt in 3 weken koers, dat ten opzichte van andere renners.
05-07-2023 20:25
Toch een goede reactie, ook eerlijk dat Vinnegaard erg goed is en Hindley slim was
05-07-2023 21:53
Als je keihard te kort komt is het toch zo handig om 3 maanden ervoor op je polsje te zijn gekukeld
05-07-2023 22:11
Ach gebrekkige voorbereiding... Dikke zever uiteraard als je een week geleden nog riep dat Pogacar in super vorm is.

Daarnaast liegen de cijfers ook niet. Pogacar reed de Marie Blanque vandaag een dikke vijftig seconden sneller dan in 2020.

Het valt uiteraard niet mee om gewoon te zeggen dat Jonas de betere klimmer is.
    06-07-2023 07:56
    Woorden interpreteren blijft iets subjectiefs natuurlijk. Was ie in supervorm volgens Gianetti, of was ie gegeven de omstandigheden in de best mogelijke vorm aan de start verschenen. Nogal een verschil....
05-07-2023 19:27
Davbam zegt: bij twijfel over je vorm: niet starten en naar de vuelta gaan. Want stel je voor dat je nu verder door de mand valt, dat is gewoon slecht voor je imago. Wat zullen de mensen wel niet denken. Of de media...

Het is dan ook een onbegrijpelijke keuze van Pogacar en zijn ploeg om zonder optimale voorbereiding toch aan de start van de TdF te staan.
    05-07-2023 19:44
    Of Pogi misleidt Davbam e.v.a. Alles kan.
    05-07-2023 19:47
    Of Davbam is ironisch... kan ook
    05-07-2023 19:57
    Bij Davbam gaat het wel erg vaak over Evenepoel he? Een soort afkickverschijnsel nu hij even niet aan het koersen is? ;)
    05-07-2023 20:13
    Davbam, wat ik niet goed begrijp: je wilt niet dat we op de man spelen maar je verkondigt in 66 verschillende topics, waarvan er 60 niets met evenepoel te maken hebben, dezelfde mening. Verwacht je dan echt dat we elke keer reageren met dezelfde argumenten om telkenmale dezelfde dicussie opnieuw te voeren? Dat is namelijk heel vermoeiend en voor niemand interessant.
    Wat is het doel om tientallen keren hetzelfde te verkondigen?
    Leg het me even uit. Wat wil je daarmee bereiken?
    05-07-2023 21:10
    Om toch even op de inhoud te reageren: als de tegenvallende vorm van Pogacar zich doorzet is het net een argument pro de aanpak van Evenepoel. Namelijk, als je niet 100% bent, heb je weinig in de Tour te zoeken als je het hoogste ambieert. Of je dat moet ambiëren is een open discussie, maar het staat wel vast dat Evenepoel in elk geval wél het hoogste ambieert.
    05-07-2023 21:51
    Davbam spreekt zoals Caesar, in de derde persoon.
    05-07-2023 22:31
    @Ward, ook al zijn ze min of meer van dezelfde leeftijd, hun situatie is anders.

    Pogacar weet inmiddels op zijn leeftijd wat de TdF is. Hij heeft m gewonnen, en ook verloren. Het rijden van NOG een Tour voegt weinig toe aan zijn ervaring als renner.

    Voor Evenepoel is het net wat anders. Hij heeft nog nooit de TdF gereden, maar wel de ambitie om hem ooit te winnen. En dan kun je ook als je niet in topvorm bent heel veel leren.

    Het argument wat voor de een geldt, hoeft niet per se het argument te zijn voor de ander.
    05-07-2023 22:49
    Inderdaad, Pogacar had achteraf misschien beter niet NOG een tour gereden, maar wel een eerste vuelta aan zijn palmares toegevoegd, inclusief een sterk dubbel WK. Nu riskeer je uitblussing.
    06-07-2023 07:25
    Gibo, het gerucht gaat de ronde dat ‘Davbam’ een onomatopee is, en dat De Dorpspastoor die naam heeft aangenomen nadat hij met zijn hoofd tegen een deur was gelopen, en gevallen. Dat zou ook kunnen verklaren waarom zijn Evenepoelplaat zo blijft hangen. Hij is trouwens een jaar of langer van de site weggebleven omdat hij maar niet kon begrijpen hoe verkeerd zijn mening over de capaciteiten van Evenepoel gebleken was.
05-07-2023 21:37
@rulifaller het heeft niet te maken of je accepteert dat iemand de beste is, Vingegaard is bergop nu gewoon beter dan Pogacar. Maar die heeft nu gewoon niet de vorm van laten we zeggen zn tweede tour overwinning. Want toen reed hij echt alles overhoop. Die tuimelperte in LBL zit daar toch voor een (groot) deel tussen. En het was mooier geweest konden ze mekaar befietsen zonder malheur bij één van beiden.
    05-07-2023 22:14
    Knap toch dat een Pogacar die niet in vorm is vandaag de Marie Blanque bijna een minuut sneller beklom dan in 2020, toen er ook volle bak tegenop gereden werd. ;)
    05-07-2023 23:57
    Dat was toen pas in de derde week toch?
    06-07-2023 03:40
    @ Dr. Freakowitz ...> Ja dat was in dezelfde derde week waar hij op de voorlaatste dag zulke monsterlijke waardes trapte in de tijdrit.
05-07-2023 18:16
Vandaag was Vingegaard inderdaad gewoon sterker. Dit geheel toewijzen aan klein breukje eind april wat niet veel van zijn trainingsarbeid heeft afgesnoept is ook weer zoiets.
Hoewel ik eerlijk toegeven altijd gedacht te hebben dat 1:1 Pogi sterker is hoewel Vinnego wellicht ook afgelopen winter sterker is geworden.
    05-07-2023 18:40
    ‘ aan klein breukje eind april wat niet veel van zijn trainingsarbeid heeft afgesnoept’

    Als je zulke onzin wilt verkondigen is het misschien beter om je modem uit te zetten en even offline te gaan…
    05-07-2023 19:01
    Hij heeft nu nog niet eens 100% gevoel in die pols. En dan zoiets roepen in de belangrijkste koers van het jaar waar het echt van de topconditie en details afhangt....
    05-07-2023 19:03
    No more mister nice guy
    05-07-2023 19:21
    Vingegard is misschien wat sterker geworden, en Pogi heeft geen perfecte voorbereiding gehad, maar vorig jaar was Vingegard bergop ook al gewoon duidelijk sterker dan Pogi,

    Het is voor heel veel mensen blijkbaar erg lastig om te accepteren dat Pogi ergens niet de beste in kan zijn. Net zoals er mensen bijvoorbeeld mensen zijn die serieus denken dat Wout van Aert de Tour kan winnen omdat hij ooit Bauke Mollema heeft gelost op de Ventoux. Maar zelfs deze twee absolute supercorreurs hebben relatief zwakkere punten.

    Ik denk dat in de verhoudingen van vorig jaar Oogi wel dichter bij Vingegard had gezeten, dus het beloooft niet veel goeds, net als deze uitspraken van de teambaas.
05-07-2023 19:42
Zand, ogen, strooien.
05-07-2023 20:08
Tot aan LBL won hij nagenoeg alle wedstrijden waaraan hij deelnam of stond op het podium. En toen terwijl Vingegaard oa de Dauphine overheerste zat hij met een gebroken hand op de rollen in zn schuur. Weg voorbereiding op de tour en hoogvorm. Dat ie toch start om zn sponsors te plezieren siert hem, maar ik denk dat de echte Pogifan liever had gezien dat ie de tour skipte want van een echt duel gaat geen sprake zijn ben ik bang.
    06-07-2023 09:15
    De voorbereiding van Roglic was ook niet optimaal. Maar dat mocht geen excuus zijn, die was gewoon over. Ook al won hij iedere koers. Maar bij Pogacar was het eerst tactisch falen en nu de voorbereiding.
05-07-2023 18:10
Nu al roepen dat je al twijfels van te voren had vind ik wel heel erg dom.
    05-07-2023 18:16
    Dat hebben ze toch al heel de aanloop naar de Tour gezegd, dit is echt niks nieuws.
    05-07-2023 18:18
    Hoezo bedoel je, ‘dom’? Had hij dat dan gisteren of eergisteren moeten zeggen? Dat hij dat vandaag zegt, of hij zou niks zeggen, blijft gelijk. Alsof iedereen niet weet hoeveel 1 + 1 is en terugdenkt aan de gebrekkige voorbereiding van Pogacar.
    05-07-2023 18:27
    Ik vind dat je als ploeg altijd krachtig naar buiten moet treden in zo’n geval. Als Pogacar nou op 10 minuten stond, dan snap ik het. Het lijkt er hiermee alsof ze de handdoek al gooien en dat doet ook wat met een ploeg. Psychologisch vind ik het dus niet zo slim, het zou zomaar kunnen dat Soler morgen iets eerder afgeeft, Majka die extra trap niet meer kan geven enz.
    05-07-2023 19:00
    Flauwekul Marik. Direct na z'n val in LBL werd al gezegd dat de Tour moeilijk zou worden. Ze prediken realisme. Psychologie heeft er echt geen drol mee te maken. UAE rijdt tenminste in dienst van de kopman en als een eenheid.
    05-07-2023 19:09
    Vorige week lazen we hier al: "Tadej heeft hard gewerkt en we hebben ook vertrouwen in hem, maar we zijn nergens zeker van. Hij won weliswaar in stijl op de Sloveense kampioenschappen (zowel de tijdrit- als wegrit, red.), maar dat wil niet zeggen dat hij zaterdag ook 100% klaar zal zijn voor de Tour, benadrukt Gianetti. Tadej is nog niet helemaal verlost van zijn blessure. We moeten voorzichtig zijn. We kunnen stellen dat hij dit jaar een stuk frisser aan de Tour zal beginnen, maar hij moet het nu ook opnemen tegen nog sterkere tegenstanders. Adam zal er niet alleen zijn om Tadej te ondersteunen, hij is mede-kopman. We kunnen niet anders.”
    05-07-2023 21:55
    Je mag reageren hoe je wilt, maar ik heb echt liever de reactie van Pogacar dan die van Gianetti. Pogacar stelt dat het nog niet verloren is en dat hij verwacht sterker te zijn in de derde week. Dat is een andere energie om uit te stralen dan de fatalistische instelling van Gianetti. Taal is zo ongelofelijk belangrijk voor het geloof in de sport.
    06-07-2023 08:30
    Fatalistisch? Heb je het interview daadwerkelijk gezien of alleen de kop gelezen?
    Eerste antwoord wat Gianetti geeft is vrij vertaald: “Helaas hebben we wat tijd verloren, maar ook door de eerdere boni’s doen we nog steeds mee.”
    Geen fatalisme maar realisme en verder redenen aangeven waarom het gisteren niet naar behoren ging. Dat de journalisten jou lokken met de text: “We twijfelen al weken aan Pogi.” is typische berichtgeving om clicks te krijgen.

Reacties zijn gesloten.