Matteo Trentin is de sterkste van een kopgroep in Le Samyn
foto: Cor Vos
dinsdag 1 maart 2022 om 17:12

Matteo Trentin is de sterkste van een kopgroep in Le Samyn

Matteo Trentin heeft Le Samyn op zijn naam geschreven. In finishplaats Dour was de Italiaan van UAE Emirates de sterkste renner van een kopgroep met acht man. De Fransman Hugo Hofstetter kwam als tweede over de streep, de Belg Dries De Bondt werd derde.

Exterioo Cycling Cup

Nadat het voorbije weekend al het Vlaamse wegseizoen werd geopend, begon vandaag met Le Samyn ook het Waalse wielerjaar. De eendagskoers van Quaregnon naar Dour over kasseien en enkele venijnige beklimmingen was de eerste ronde van de Exterioo Cycling Cup, de vernieuwde competitie die tot voor kort als de Bingoal Cycling Cup bekendstond. De organisatie had een sterk deelnemersveld aan het vertrek met elf WorldTeams en acht ProTeams, waaronder Alpecin-Fenix dat met Tim Merlier de titelverdediger aan de start had.

Zes vluchters rijden weg
Even voor half een werd het startsein gegeven. Vroeg in de wedstrijd kwam een kopgroep met zes man tot stand. Sam Welsford (DSM), Nickolas Zukowsky (Human Powered Health), Jente Boons (BEAT Cycling), Kasper Saver (Minerva), Sander Lemmens (Tarteletto-Isorex) en huidig Europees en Frans kampioen strandracen Samuel Leroux (Go Sport-Roubaix Lille Métropole) sloegen de handen ineen en reden in het eerste uur meer dan vier minuten weg bij het peloton, waar Quick-Step Alpha Vinyl en Uno-X aanvankelijk controleerden.

Tegen het einde van de eerste helft ging het peloton versnellen en begon de voorsprong van de zes vluchters langzaam maar zeker terug te lopen. Op 93 kilometer van de streep, net nadat de grote groep de eerste kasseien achter de rug had, deed een massale valpartij zich voor, waarbij Florian Vermeersch een van de slachtoffers was. De tweede van Parijs-Roubaix kon echter zijn weg vervolgen. De kopgroep reed op dat moment nog maar twee minuten vooruit en met nog 81 kilometer te gaan gingen Rune Herregodts en Stijn Daemen in de tegenaanval.

foto: Cor Vos

Bij de eerste passage van de finish had de kopgroep nog een minuut voorsprong op Herregodts en Daemen, het peloton volgde ruim een halve minuut later. De inspanningen gingen doorwegen bij de vluchters en Lemmens en Boons kwamen al even in de problemen. Halverwege de eerste lokale ronde kwam Lotto Soudal naar voren en ook de andere ploegen brachten hun mannen in stelling voor het geval de koers zou beginnen ontploffen. Op de Côte des Nonettes werd de grote groep op een lang lint getrokken, waardoor de nervositeit verder toenam.

Koers schuift in elkaar
Op 58 kilometer van de aankomst was het op bij Lemmens en Boons en waren de vluchters nog maar met zijn vieren. De koers schoof steeds verder in elkaar en de achtervolgers Herregodts en Daemen werden weer ingerekend – zonder dat zij ooit wisten aan te sluiten bij de vlucht van de dag. Bij het ingaan van de voorlaatste ronde was de voorsprong van de vier aanvallers nog slechts driekwart minuut. Diverse ploegen deelden speldenprikken uit, maar het was wachten op de eerste echte aanval.

Nadat Lemmens en Boons er al eerder af moesten, loste Saver op 46 kilometer van de streep ook uit de vlucht. Welsford, Zukowsky en Leroux hadden echter ook nog maar een handvol seconden voorsprong en met nog 44 kilometer te rijden was alles weer samen. Stan Dewulf probeerde dan een nieuwe aanval op te zetten, maar in aanloop naar de Côte de la Roquette viel het weer stil. In de klim leidde Oliver Naesen het peloton en eenmaal boven nam Matteo Trentin over: de messen werden geslepen. Ook Victor Campenaerts maakte indruk.

foto: Cor Vos

Het zorgde ervoor dat het peloton brak en een sterke groep met ongeveer twintig man wegreed, met daarbij favorieten als Merlier, Dewulf, Campenaerts en Trentin. Aanvankelijk was ook Naesen mee, maar de klassiekerspecialist van AG2R Citroën moest afrekenen met pech. Op 32 kilometer van de finish namen Dewulf en Laurence Pithie, uit de opleidingsploeg van Groupama-FDJ, een kleine voorsprong. Josef Černý, Loïc Vliegen en Campenaerts sprongen naar de twee koplopers toe, maar aan het begin van de slotronde vloeide de grote kopgroep weer samen.

Kopgroep valt uit elkaar
Op 22 kilometer van de finish viel de kopgroep opnieuw uit elkaar: Dries De Bondt, Dewulf, Černý, Bert Van Lerberghe, Vliegen, Campenaerts, Trentin, Hugo Hofstetter en Dries Van Gestel reden weg. De overige aanvallers werden ingerekend door het peloton, dat al dicht was genaderd. Op de kasseien van de Roquette trok Trentin stevig door en de Italiaan bleef ook op de Chemin de Wihéries gas geven. De aanvallers wilden hun huid duidelijk duur verkopen, terwijl Černý zich liet terugzakken om op kop van het peloton te rijden.

Bij het ingaan van de laatste tien kilometer werd het peloton opgeschrikt door een val, waarbij Szymon Sajnok en August Jensen tegen de grond gingen. Tim Merlier kwam daarbij in de berm terecht en kon ternauwernood in een greppel overeind blijven. Door die manoeuvre moest de titelverdediger achtervolgen en daarbij kreeg hij de hulp van Edward Planckaert. De koplopers hadden op drie kilometer van de finish nog altijd een halve minuut voorsprong, dus leek het erop dat de winnaar van voren moest worden gezocht.

foto: Cor Vos

Op twee kilometer van de streep probeerde Dewulf weg te rijden, maar de rest was bij de les. In de laatste kilometer versnelde Campenaerts, maar het was hollen en stilstaan. Dewulf probeerde het vervolgens nog eens, maar Campenaerts sprong op het wiel. Uiteindelijk moest een sprint de beslissing brengen en daarin beschikte Matteo Trentin over het beste eindschot. Hofstetter werd tweede, De Bondt derde. Achter de acht koplopers versloeg Rasmus Tiller Arnaud De Lie in de sprint van het peloton.

65 Reacties
01-03-2022 17:14
Waar was campenaerts mee bezig? Hij springt op alles, terwijl hij zelf geen kans maakt in een sprint. Zo kennen we hem weer. Wel leuk om naar te kijken
    01-03-2022 17:18
    Was niet echt slim nee. Keer aanvallen ok en een keer reageren ok maar dit was werkelijk op alles reageren en dan de snelle mannen naar een zetel brengen hahaha
    01-03-2022 17:39
    Zonder oa zijn ferme beurten waren ze terug gepakt en eindigt hij anoniem in het pak.
    01-03-2022 17:51
    @Pietspeed
    Als ze waren teruggenomen, dan hadden ze met Arnaud De Lie op het podium kunnen staan. Het hoogste trapje was dan ongetwijfeld wel weer voor Jakobsen geweest, maar als je ziet dat Merlier lang voor de uiteindelijke spurt eigenlijk al uitgeteld was door een vreemde valpartij achteraan in het peloton, dan weet je dat alles mogelijk is.
    Campenaerts had echt moeten proberen om een overtal van Lotto Soudal vooraan te creëren, en dan afwisselend met een ploegmaat aan te vallen - maar Vermeersch had waarschijnlijk toch last van zijn val vroeg in de wedstrijd, en Gilbert was volstrekt onzichtbaar (en ik vrees dat die er dit voorjaar nog amper aan te pas gaat komen).
    Probleem bij Campenaerts is dat er wel vaart op zit, maar geen snee achter zit. Een flitsende demarrage heb ik van hem nog niet gezien.
    01-03-2022 18:19
    Dat is natuurlijk het gevaar als je van de underdog uit een underdogteam een kopman maakt in een Belgisch team in het voorjaar.
    Campenaerts zal altijd attractief koersen en er vaak "bij" zijn maar podia, laat staan overwinningen behaal je niet zo makkelijk met hem.
    Op zich vind ik dat geen schande. Hij lrert die andere jonge leeuwen attractieve finales rijden en itt Campenaerts hebben jongens als Vermeersch en De Lie wel een eindschot. Ik ben er ook zeker van dat de sponsors hier meer return krijgen dan wanneer Lotto collectief in het peloton was gebleven en De Lie 3e zou geworden zijn.
    Moest Campenaerts hier trouwens een quickstepke gedaan hebben en in het laatste wiel gekropen omdat De Lie achterop kwam dan zou hij pas bagger over zich heen hebben gekregen.
    01-03-2022 18:32
    Volledig eens met Cochise, je kunt veel opmerken over Vocsnor en diens manier van koersen vandaag maar voor de sponsors is hij een godsgeschenk. Bovendien is hij een ideale bliksemafleider voor het jonge grut daar bij Lotto.
    01-03-2022 18:45
    @cochise
    Ik ga niet afdingen op de attractiviteitswaarde van Campenaerts, want die is er wel degelijk. Maar een tikkeltje meer slimmigheid erbij, en de podiumplekken komen plots wel in zicht.
    Je ziet ook dat iedereen erop rekent dat Campenaerts de gaten wel dicht rijdt (tussen km 30 en km 10 veelvuldig het geval), en dat kost hem krachten. Hij durft niet pokeren.
    Dat siert hem, maar het kost krachten.
01-03-2022 17:15
Niet de grootste koers maar toch mooi dat Trentin er nog eens eentje wint.
01-03-2022 17:16
Wanneer gaan de renners eens wat rechter sprinten? Het is te weinig om Trentin te deklasseren, maar de halve weg oversteken hoeft toch ook niet.
    01-03-2022 17:23
    Dat viel wel mee denk ik, de weg ging ook wat open op links (voor Hofstetter net te laat) waardoor het er in het frontale zicht erger uit leek dan het was.
    01-03-2022 17:41
    Je ziet Trentin constant onder zijn armen doorkijken, die was echt niet naar rechts gegaan als Hofstetter hem niet rechts wilde passeren.
    01-03-2022 17:44
    Op Trentin was nu eens volstrekt niets aan te merken in deze spurt
    01-03-2022 17:44
    Hofstetter feliciteerde Trentin uitgebreid met zijn verdiende overwinning, maar de WF-ers moeten er weer een azijn-sprint van maken.
    01-03-2022 18:05
    Het mag wat mij betreft gewoon wat rechter.
01-03-2022 17:16
Het is hem gegund! België met 6 van de 8 vooraan, en dan 3/4/5/6/7/8 finishen.
01-03-2022 17:16
Quick Step weer magertjes.....
    01-03-2022 17:22
    Opzich (tactisch) een prima koers gereden, maar ze lijken gewoon niet sterk genoeg.
    01-03-2022 17:32
    Ze stonden hier ook wel niet met hun sterkste ploeg, en zelfs niet met hun tweede sterkste ploeg. Maar het was dan ook niet tegen de sterkste tegenstand. Anderzijds hebben ze inderdaad gewoon goed gereden tactisch gezien, want Van Lerberghe is toch wel een snelle man normaal gezien. Alleen zag je dat die nooit helemaal op z'n gemak zat.
    01-03-2022 18:23
    Quickstep is op dit moment geen schim van de ploeg die voorgaande jaren de kasseiklassiekers domineerde. Cerny kon niet mee, Vanlerberghe kon niet mee, terwijl ze allebei toch vooral mee fietsten voorin, maar niet aan het koersen waren. Vooraan slepen, en achteraan slepen. Meer is het tot nu toe niet geweest in de eerste week.

    Het is een laffe slappe hap vwb de voorjaarsklassiekers. Het is dat Jakobsen dit heeft weten te verbloemen in KBK door een mooie sprintzege. Niks Wolfpack, maar meer een reiger die langs de kant staat te wachten tot er een vis in z'n bek zwemt....

    Over reigers gesproken... ik mis mijn grote vriend wel af en toe. Die zou hier ook een mooi epistel kunnen schrijven over de bontjassenverkoper die wederom uit zijn pels gaat.
    01-03-2022 19:36
    Met hun c-ploeg. Ik verwacht niet dat pure knechten als van lerberghe en cerny hier gaan winnen van mannen als trentin campenaerts en hofstetter. Kijk maar naar jumbo. Die zijn ook gestart met jongeren en knechten. Daar is ook niet veel van terecht gekomen.
    Het was aan de kopman om vooraan mee te zijn. Maar daarvoor was hij niet sterk genoeg. Fabio is mss wel de snelste sprinter ter wereld, maar in de finale meeschuiven met de sterksten is toch nog wat anders.
    01-03-2022 19:44
    Wel heel streng voor de C-garnituur ja. Terwijl er zelfs kopmannen zijn bij andere ploegen die amper de finish haalden de voorbije wedstrijden. Daar spreek je dan niet over. Ik denk ook niet dat Pat hier om maalt. Dat zijn er weer 5 die volgend seizoen niet moeten komen zeuren om een loonsverhoging of eigen kansen.
    01-03-2022 20:08
    Wel hartverwarmend dat Michelangelo na al die tijd eindelijk nog eens onze Reiger heeft gespot :-)
    01-03-2022 20:54
    @Cochise,

    Het is wel de C-ploeg van QS, maar het is uiteindelijk ook gewoon een C-wedstrijd met veel C-ploegen die graag een renner als Cerny of Van Lerberghe in hun ploeg zouden hebben.

    Het is gewoon erg tegenvallend wat de jongens in blauw tot nu toe hebben laten zien in het Vlaamse voorjaar. Dankzij een goede Jakobsen hebben ze toch een dikke prijs gereden, maar dit is totaal niet te vergelijken met de kracht van de ploeg in voorgaande jaren. Zaterdag niet, zondag niet, en ook vandaag niet.
    01-03-2022 22:08
    Is gewoon een moeilijke koers voor Jakobsen. Aan mee schuiven heeft hij hier helemaal niks, want er is niemand in koers die met hem naar de streep gaat rijden. Dus ik te winnen moet de koerssituatie zo zijn dat Alpecin en/of Quickstep het dicht kunnen houden. Quickstep was daar niet sterk genoeg voor en Merlier ook niet.

    De andere Quicksteppers waren dan ook nog niet goed genoeg om zelf mee te schuiven en dan mee te doen om de overwinning. Dan houdt het snel op.

    Verwacht eigenlijk dat het dit blok vooral van Asgreen zal moeten komen. Benieuwd of die na zijn COVID besmetting nog een goed aantal procentjes erbij krijgt.
01-03-2022 17:19
Dik verdiende winnaar. Campenaerts ook verdienstelijk gereden. Had toch meer in gezeten voor Lotto toen ze met 4 in de vlucht zaten.
De Bondt heeft hier voor eigen rekening gereden. Jammer voor Merlier.
    01-03-2022 17:29
    Dries reed pas echt mee toen duidelijk was dat Merlier in een kansloze positie zat
01-03-2022 17:20
Opzich een aardige koers gezien. Wat een idiote sprint van Van Lerberghe heeft totaal geen jus in de benen maar zet wel Hofstetter klem tegen het hek om vervolgens te moeten gaan zitten.
Sprint van Trentin ook niet echt recht, maar moeilijk met een aankomst in een bocht. Uiteindelijk wel de sterkste denk ik en daarom verdient gewonnen.
    01-03-2022 17:24
    Van Lerberghe laat hem netjes passeren leek me, Hofstetter bleef vooral een beetje haperen bij Van Gestel.
    01-03-2022 17:34
    Wel eens met je analyse, maar de
    correcte sprint in een sprint bestaat bijna niet.
    01-03-2022 17:38
    Dat klopt, je zou ook nog kunnen zeggen dat Hofstetter nogal druistig uit het wiel van Trentin komt terwijl van Gestel daar nog rijdt. Sprinten is ook gewoon niet echt mijn ding.
    01-03-2022 17:59
    Inderdaad, hoe ze dan toch de streep zo dicht na een flauwe bocht kunnen leggen … sowieso een wonderlijke slotkilometer met ook nog een rare verhoging ergens half op het wegdek. Maar veel mooie rechte banen zijn er daar vast ook niet …
01-03-2022 17:25
Ik vond het wel een vermakelijke wedstrijd!
01-03-2022 17:25
Leuke koers gezien. Verdiende winnaar. Mooie p@rno-snor ook van VC.
    01-03-2022 17:34
    Deed mij meer denken aan de snor van Lambik uit de Suske en Wiske strips.
    01-03-2022 17:42
    Blijkbaar kijk ik meer p@rno dan dat ik strips lees.
    01-03-2022 17:42
    @S'Mon
    Dat was 'm inderdaad! Ik zat de hele tijd mijn hersenen te pijnigen...
01-03-2022 17:30
Tjonge.. konden er niet meer Belgen meedoen?
01-03-2022 17:32
Verdiende en mooie zege van Trentin. Hoewel uit de kopgroep, op Van Lerberghe na, ze het allemaal wel verdiend zouden hebben.
Koers zoals koers bedoeld is.
Mooi de opmerking van de Cauwer dat niet de snelste maar misschien hier de sterkste zou kunnen winnen. Tis dat Trentin in het midden van de weg finisht, anders toch de snelste.
01-03-2022 17:40
Hele vermakelijke koers gezien met aangenaam commentaar erbij!
(opvallend hoeveel relaxter De Cauwer nu is...)
01-03-2022 17:41
Er waren eens 6 Belgen, een Fransman en een Italiaan... dat draait natuurlijk uit op een pijnlijke Belgenmop.
Klassiek verhaal dat de Belgen tegen elkaar rijden: Campenaerts die Dewulf gaat halen, en dan zelf niet doorzet.
Het gebrek aan taktisch vernuft van Campenaerts werd vooral pijnlijk duidelijk toen hij net na de laatste kasseistrook een zinloze versnelling plaatste. Het is me dan een raadsel waarom hij de sprint afwachtte ipv nog eens op de verrassing van achteruit te spelen. Idem dito voor De Bondt, die toch lang in de wielen had kunnen zitten.
Van Gestel overschatte zichzelf duidelijk in de spurt, en zorgde er zo onrechtstreeks voor dat niet Hofstetter maar Trentin de spurt kon winnen.

Maar als ik één Belg moet aanstippen die ik met stijgende verbazing heb zitten observeren, dan toch Karl Vannieuwkerke. Koers zou de belangrijkste bijzaak zijn, maar Vannieuwkerke vindt wel heel veel andere bijzaken om het over te hebben, terwijl de koers zijn gang gaat, en loopt daardoor wel heel veel koersontwikkelingen mis.
Zijn toontje van wij-leuke-jongens-onder-elkaar, tot en met 'laten we met een man of zeventien samen een dorp hier in de buurt opkopen, José, en samen fietstochtjes maken', het letterlijk speuren naar 'te koop' bordjes bij oude landhuizen in beeld, terwijl er ondertussen vroege vluchters lossen, breuken in het peloton ontstaan etc.
Hopelijk zijn er kritische stemmen binnen de VRT die hem even op zijn nummer zetten.
    01-03-2022 17:43
    Het is geen landenwedstrijd toch?
    01-03-2022 17:46
    Tis voor hem ook een rolwisseling van presentator naar commentator. ;-)
    01-03-2022 17:54
    @reusjen
    Tuurlijk niet, maar als je in een Italiaanse semiklassieker zes Italianen, een snelle Belg en een snelle Fransman op kop rijden, die goed aan elkaar gewaagd zijn - regelen die Italianen het wel zo dat er een (tragere) Italiaan op het hoogste trapje van het podium komt te staan, door de twee snelle mannen zelf de kastanjes uit het vuur te laten halen.
    01-03-2022 17:58
    Ik moest op de ES Player kijken en daar gaat Traksel tijdens de finish van de koers een persbericht over het EK in Drenthe (ook nog eens verkeerd geïnterpreteerd) voorlezen. Ook erg. Kunnen Vannieuwkerke en Traksel niet samen verbannen worden, en De Cauwer en Jeroen de babbelbelg samenwerken …
    01-03-2022 18:05
    Volgens mij zijn Trentin en Hofstetter wel ruim de beste sprinters in dit groepje. De helft van de Belgen was uitgepierd en het feit dat Italianen dit eventueel zouden doen maakt het nog niet logisch of te verwachten. Je rijdt voor je team en dat team moet winnen, thats it.
01-03-2022 17:42
Quickstep wel erg zwak. Van Lerberge verreweg de zwakste van de koplopers. Jumbo ook niet goed/slim. Vond Uno X wel collectief sterk en wat Lotto dit jaar doet is zeer goed. En niet alleen Campenaerts.
    01-03-2022 18:27
    Fabio was kapitein en die vond het wel goed om Van Lergberghe de overwinning te schenken.
    Die was de free rider zoals Trentin het zei en Bert heeft dan ook geen trap te veel gegeven.
    Het is zwak van de renner.
01-03-2022 17:53
Voor de renners van JV geldt, welkom bij de grote jongens ( en dan nog veelal van de tweede garnituur ). Onderaan beginnen.
    01-03-2022 18:05
    Want JV reed hier duidelijk wel met de 1e garnituur....
    01-03-2022 22:14
    Bijna aandoenlijk om te zien; op het verkeerde moment, op de verkeerde plaats, de verkeerde actie. Prima leerschool!
01-03-2022 18:03
Jammer ook hoe het met Beat gesteld is. Een paar jaar geleden reden ze met oa Havik finales in zulke koersen. Nu rijdt niemand van de 7 starters de wedstrijd uit …
    01-03-2022 18:13
    Wel aardig in beeld de eerste twee koersuren. Volgens Karl is die Boons trouwens 34e en 36e geworden in Omloop en KBK, dat is ook al knap!
    01-03-2022 18:21
    @Cochise daar deed Beat toch niet mee
    01-03-2022 18:28
    @Cochise
    Iets later hoorde ik Vannieuwkerke 'Dat was Biermans' zeggen.
    Nu snap ik 'm: hij heeft de ene Jente met de andere Jenthe verward.
    Karl heeft waarschijnlijk een ouderwetse fichebak met een klassement op voornaam...
    01-03-2022 19:00
    @Kopinkas, als je op PCS 'Jenthe' ingeeft ipv 'Jente' verschijnt enkel Biermans als automatische suggestie, dus ook digitaal is een foutje snel gemaakt ;-)
    (op achternaam ontlopen ze elkaar trouwens ook niet veel)
    01-03-2022 19:28
    Dat was m'n grap ja. Ik oefen verder, sorry
    01-03-2022 19:40
    Nooit stoppen met oefenen, Cochise, een oom van mij is ook nog op zijn 49e voor het eerst vader geworden! ;-)
01-03-2022 18:16
Fraaie afgedwongen zege, Hofstetter had het ook wel verdiend trouwens.
Spurt was was schokkerig bij sommigen maar dat past ook goed bij deze koers waar je helemaal gerammeld aankomt.
01-03-2022 18:22
Trentin verdiende winnaar, Lotto's verliezers van de dag. Ze zitten met een veel man in het peloton incluis De Lie. Laat Campenaerts dan niets doen in het groepje en rijd op kop van het peloton. Zo maak je zowel in de kopgroep als in het peloton meer kans.
    01-03-2022 19:42
    Klopt. Ze hadden het beter anders gespeeld. Maar zo hebben we wel genoten van de koers die campenaerts ervan maakte.
01-03-2022 18:28
Nette zege van Trentin, Vocsnor weer iets teveel de junior coureur maar wel vermakelijk en verder viel mij vooral Dewulf op, een echt goede renner is dat. Wegdek is al levensgevaarlijk voor toeristen laat staan profrenners.
01-03-2022 18:45
Mooi van Trentin, was in Kuurne al sterk.
01-03-2022 18:52
Quickstep toch mooie top-10 plaats! Knap.
01-03-2022 23:19
Was direct wel duidelijk dat Trentin ging winnen. Lefevre zal zich nog weleens achter z'n oren krabben dat een ex renner van hem de wolfpack karretjes in de poep rijdt
01-03-2022 23:21
En direct het bewijs dat KBK puur op persoonlijke klasse is gewonnen en ze in de breedte een flink probleem hebben

Reacties zijn gesloten.