Mathieu van der Poel: “Combinatie Tour-Spelen wordt lastig, maar ik ga ervoor”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
dinsdag 3 november 2020 om 07:30

Mathieu van der Poel: “Combinatie Tour-Spelen wordt lastig, maar ik ga ervoor”

Interview Het parcours van de Tour de France is zondagavond gepresteerd, met meteen kansen voor debutant Mathieu van der Poel. Voor de Nederlands kampioen van Alpecin-Fenix is het echter nog een ver-van-zijn-bed-show. “Het is nog te vroeg om daar diep op in te gaan, ook omdat het te afhankelijk is van een heleboel andere factoren”, laat hij aan WielerFlits weten.

Alpecin-Fenix verschijnt aan de start van de Ronde van Frankrijk dankzij een zelf afgedwongen wildcard. De Belgische equipe van de gebroeders Roodhooft werd in dit corona-seizoen namelijk het beste ProTeam op de UCI-ranking. Daartegenover staat een automatische wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden, de Tour incluis.

Dit jaar genoot Total Direct Energie – de ploeg van Niki Terpstra, Pim Ligthart, Dries Van Gestel en Anthony Turgis – die luxepositie. Alpecin-Fenix mag in alle koersen starten, maar dat is geen must. WorldTour-ploegen krijgen dan weer een boete als ze niet starten. Binnen radio peloton noemt men die wildcard ook wel ‘de goedkoopste WorldTour-licentie’.

Tóch de Tour
In de WielerFlits Update van 13 mei zei Van der Poel nog dat het een risico zou zijn om een eerste grote ronde voor de Olympische Spelen te rijden. Daarmee hintte hij op een eventuele deelname aan de Vuelta a España, in plaats van de Tour de France. “Dat standpunt is veranderd nadat we de Europe Tour Ranking hebben gewonnen”, legt hij uit.

Pittig jaar opkomst voor Van der Poel – foto: Cor Vos

“Ik krijg dus in 2021 de kans om én de Tour te rijden én de Olympische Spelen”, gaat MVDP verder. “Op dit moment staat de Tour gepland voor de Olympische Spelen. Dat neem ik dan ook zoals het komt. We zijn nog ver voor de Tour de France en de Olympische Spelen, tegen die tijd kan er nog héél wat veranderen. Wat zeker is, is dat ik aan beide evenementen meedoe.”

Dat is niet evident. De Nederlander gaf in het verleden al aan dat de overstap van de cross- of wegfiets naar de mountainbike, het lastigst is. Dat met het gegeven dat de Tour volgend jaar eindigt op zondag 18 juli en dat negen dagen later – op dinsdag 27 juli –  aan de andere kant van de wereld in het Japanse Tokio de mountainbikers om goud strijden in de Cross Country-discipline.

Combinatie met Spelen ‘moeilijk’
“Dat wordt een heel moeilijke opgave, dat moet ik niet onder stoelen of banken steken”, vindt hij. “Mountainbiken is zo specifiek, dat je dat niet één-twee-drie weer perfect onder de knie hebt. Maar ook dat is weer afwachten: de Tour is mijn eerste grote ronde, ik kan niet voorspellen hoe ik op zo’n grote ronde reageer en hoe ik mij voel na drie weken. De moeilijke corona-puzzel zal moeten kloppen. Maar of dat lukt, weten we pas in juli 2021.”

De olympische mountainbike-wedstrijd is sinds 2016 het hoofddoel van de 25-jarige Van der Poel. In diezelfde WielerFlits Update kondigde hij aan zijn mountainbike-campagne in ieder geval te verlengen tot de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Met de voorjaarsklassiekers, zijn debuut in de Tour én nog een WK op zijn maat in Leuven, zit 2021 alweer ramvol voor MVDP.

Van der Poel na zijn zege in de Ronde van Vlaanderen – foto: Cor Vos

Een scenario zonder Spelen in 2021 slaat hij echter in de wind. “Daar ben ik niet mee bezig”, zegt hij. “Ik zit nu in mijn rustperiode en dan probeer ik aan zo weinig mogelijk fietsregelateerde zaken te denken. Dat het druk zal zijn staat buiten kijf, maar we zullen dat tijdig met de ploegleiding en performance manager bekijken om alles goed in elkaar te laten vallen.”


‘Te vroeg om te oordelen’
Alpecin-Fenix bracht maandagavond ook een persrelaas uit over de ambities van Van der Poel in de komende Tour, waarvan zondagavond het parcours bekendgemaakt werd. “Ik heb er al wat over gelezen, maar het volledig Tour-parcours moet ik nog eens goed in detail bekijken. Daar is het nu nog wat te vroeg voor”, vindt de winnaar van de Ronde van Vlaanderen ook hier.

Toch lijkt die eerste aankomst in Landerneau perfect op zijn lijf geschreven, met de Mur de Bretagne meteen daags erna. “In de eerste week zijn er inderdaad kansen. De eerste en tweede rit zijn qua profiel iets op maat van de puncheurs. Maar zo’n openingsrit winnen is volgens mij allesbehalve een sinecure. Bijna het hele peloton wil scoren in die openingsrit.”

Het aantal winstkansen heeft Van der Poel nog niet geteld, ook al omdat het nog zo ver weg is. “Met ons team moeten we mikken op één ritzege. Als je ziet hoeveel ploegen na drie weken met lege handen huiswaarts keren, dan zou onze Tour na één etappezege al geslaagd zijn. Hoe dan ook hebben we als team bijzonder hard gewerkt om hier te staan. Daar mogen we fier op zijn.”

Mathieu van der Poel durft nog niet te veel vooruit te kijken – foto: Cor Vos

Gele en groene trui
Met de gele trui in de openingsrit is Van der Poel naar eigen zeggen totaal niet bezig. “Groen? Als er een optie is, wil ik er zeker voor gaan. Maar ik denk dat het bovenal afhankelijk is van het verloop van de eerste Tour-week. Hoe realistisch die ambities mogen zijn, zullen we na de eerste week weten. Vergeet vooral niet dat deze Tour een ontdekkingstocht moet zijn.”

Wat vooral opvalt, is de voorzichtigheid waarmee de renner van Alpecin-Fenix spreekt. “We hebben de afgelopen maanden gezien hoe vluchtig alles is. Zo stonden we in maart voor de start van een volledig wegseizoen en werd op drie dagen tijd alles geschrapt. We zijn op dit moment dan ook nog niet bezig met een specifiek plan voor juli 2021, omdat dat simpelweg te vroeg is en te afhankelijk van een heleboel andere factoren.”

45 Reacties
02-11-2020 21:38
De mooiste ritten voor hem zitten aan het begin van de Tour. Ik zie hem wel halverwege afstappen om nog fris te zijn voor de OS/WK. Maar voor hetzelfde geld wordt de kalender weer helemaal omgegooid, we gaan het meemaken.
02-11-2020 21:56
Na 10 dagen Tour in de remmen en acclimatiseren in Japan. Best of both worlds.
    02-11-2020 22:08
    10 dagen wagyu a5 eten om volledig te acclimatiseren. Wat een mooi leven heeft deze renner.
    02-11-2020 22:16
    Kobe Goossens kan beter in Frankrijk blijven though wil hij heelhuids terugkomen.
    02-11-2020 22:40
    +1 al is het not done, Maar Ik zie geen andere realistische mogelijkheid voor een pad naar succes in beide disciplines. En zelfs dat is niet ideaal, maar Alpecin heeft zich al vastgepind op de Tour met Mathieu.

    Ik zou echter opteren voor een ander scenario: Mathieu naar de Giro sturen. (afhankelijk van het parcours)
    02-11-2020 23:04
    Laat de Kobe, Wagyu en olympische spelen voor wat het is(gebakken lucht) voor een volle focus op de belangrijkere zaken.
    02-11-2020 23:21
    knightbiker, het wordt even moeilijk om top te zijn in de klassiekers, een goeie Giro te rijden en dan 'rustperiode' / opbouwen naar Olympische spelen.
    Ik vermoed ook dat Klassiekers/rust/halve Tour en dan Tokio nog het beste zal zijn.
    Maar zowiezo wordt het moeilijk
    02-11-2020 23:28
    @massimo
    Ja, je hebt gelijk, ik was de klassiekers even vergeten. (Hit’s head...)
    03-11-2020 08:41
    @Massimo +1
    En dan kan hij zijn vorm waarschijnlijk nog doortrekken tot aan het WK.
    Lijkt voor VdP zo geen lastige keuze..
    Bij WVA en jumbo speelt er meer mee, daar moet echt gekozen worden.
    03-11-2020 10:07
    Zo denk ik er ook over, maar dat kan Mathieu natuurlijk niet hardop zeggen.
02-11-2020 23:45
Lekker voor de spelen kiezen en daarna de Vuelta doen als opbouw richting de wereldtitel op de weg.

Dat opgehemelde rondje in Fransozenland kan je ieder jaar rijden, (Zeker wanneer je vanaf 2022 voor Jumbo rijd als vervanger voor Wout.), en kans op Olympisch goud heb je normaal maar één keer in je leven.

Een 2021 waarin je Milaan -San Remo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Amstel Gold Race, Olympisch goud en de regenboogtrui wint is ook niet verkeerd. ;)
    03-11-2020 00:05
    In principe volstrekt mee eens!

    Als hij er 1 van deze wint - lees WK, PB of RVV - ben ik tevreden. Er is namelijk concurrentie.

    Oke 1-2 Vuelta ritten nog daarna dan...
    03-11-2020 01:35
    Denk dat Mathieu niet in het JVM plaatje past, zie hem niet met Roglic in zijn zak rond rijden.
    Trouwens, ik kan me Mathieu niet in een grote world tour ploeg voorstellen, waar rekening gehouden moet worden met meerdere belangen, nu bij Alpecin is hij koning, doet wat en wanneer hij wil, voorlopig toch nog, tot de Tour, daar begint zijn eerste verplichting.
    03-11-2020 08:32
    De kans dat Mathieu van der Poel ooit voor Jumbo-Visma rijdt is zó klein, dat dat percentage nét boven ‘nooit’ staat.
    03-11-2020 10:10
    ASO heeft een uitstekende strategische keuze gemaakt indertijd door de Franstalige monumenten onder de hoede te nemen. Als er een circuit van klassiekers was ontstaan naast de grote ronden was de Tour minder belangrijk geweest dan nu.
03-11-2020 00:04
Maar wat als MvdP na 10 dagen nog het geel draagt....
03-11-2020 00:26
Hij moet helemaal niet naar de Tour gaan: 'gewoon' lekker een klassiek voorjaar rijden en daarna voorbereiden op de spelen.
03-11-2020 01:28
Als, als Mathieu niet naar de Tour gaat en Alpecin-Fenix volgend jaar niet meer eerste staat in de pro tour dan kunnen ze een wild cart voor de Tour wel vergeten, vergeet niet dat ASO nogal rancuneus is als het niet loopt zoals zij het graag hebben, de kleinzoon van Poupou moet naar de Tour.
    03-11-2020 09:44
    De kleinzoon van Poupou moet naar de Tour, en dus zouden ze geen wild card meer geven als hij dit jaar niet meedoet? Dat klinkt niet bepaald logisch.
03-11-2020 01:47
Tja, ik zou dat mountainbiken op de Spelen laten voor wat het is, of in ieder geval accepteren dat voor goud gaan wel heel erg lastig gaat worden. Er is daar ook nog een wegwedstrijd, daar liggen wellicht grotere kansen.
    03-11-2020 08:33
    Goud lastig? Hij behoorde vorig jaar tot de beste twee mountainbikers ter wereld en nam toch met enige regelmaat de maat van Nino Schurter, de beste in zijn soort. Leg me die eens uit ;-)
    03-11-2020 09:00
    De kans op goud is op de MTB vele malen groter.
    03-11-2020 09:24
    Het lijkt me ook sterk dat het mogelijk zou zijn om direct na een Tour van drie weken zomaar even goud te pakken op de MTB. De concurrentie bij de MTB staat ook niet stil en zullen gewoon op de MTB trainen en geen wegkoersen rijden.

    Schurter was vorig seizoen al een stuk minder sterk dan de jaren daarvoor en dit jaar is hij nog wat verder weggezakt. Sarrou was dit jaar heel sterk op het WK en de MTB is zo'n typische sport waar er op de spelen zo een rare patriot opstaat die plots wereldtop blijkt te zijn, ik denk dan aan een Simon Andreassen, Deense krachtpatser die eindelijk boven water komt. Sinds hij op het WK cyclocross bij de junioren er eens voor heeft gezorgd dat Wuyts met de mond vol tanden stond door Iserbyt te kloppen, ben ik fan.
    03-11-2020 13:43
    Met ideale voorbereiding maakt hij absoluut zeer veel kans in de mountainbike, maar die voorbereiding is er niet als hij de Tour rijdt. De wegwedstrijd in Tokyo is dan misschien een grotere kans. Dan kan hij alsnog starten in de Olympische MTB wedstrijd (die een week later is), maar met minder grote druk aan de start.

    2021 lijkt mij niet het seizoen om alles maar opzij te gooien voor MTB goud. Dan mis je wel heel veel mooie koersen/kansen. Voor hetzelfde geld gaat er wéér het een en ander niet door. In 2021 moet je pakken wat je pakken kan.
03-11-2020 08:22
Voor het eerst dat hij bepaalde verplichtingen ondanks zijn status niet meer uit de weg kan gaan. Mooi hoe hij zelf ook benadrukt de tour vooral als ontdekkingstocht te zien. Laten we er vooral niet te veel van verwachten (wat al bijna onmogelijk is bij MvdP) en gewoon genieten van waar en wanneer hij rijdt.
Heel benieuwd ook wat de kennis die dit jaar is opgedaan voor rol speelt bij alle beslissingen volgend jaar. Voorbereid op corona dit keer, geleerd hoe moeilijk ‘vorm’ te plannen is, zeker bij afwezigheid van wedstrijdritme.. Ook voor ons dus een ontdekkingstocht, zin in!
03-11-2020 08:56
Uberhaupt starten in de tour met het oog op goud op de OS lijkt mij mission impossible. Zonder een goede voorbereiding rijden tegen deelnemers die wel goed voorbereid en geaclimatiseerd zijn lijkt mij, zelfs voor Mathieu, onmogelijk.
03-11-2020 09:02
Dit begint zo langzamerhand belachelijk te worden. Alle renners in een keurslijf met verplichte koersen en ploegentactiek, maar MVDP doet lekker waar ie zin in heeft? Hij zal nooit of te nimmer passen in een WT ploeg. Wel lekker zo om aan cherry picking te doen en als enige topper fris aan de start telkens te komen.
    03-11-2020 09:42
    Haha hij heeft een megadruk programma volgend jaar. Hij zal ook weleens vermoeid aan de start verschijnen. Je bent bang dat hij jouw favoriet klopt? De combinatie met mountainbiken zorgt ervoor dat hij andere programma's rijdt als andere renners. Wat is daar nu zo erg aan? En hij zit toch prima bij de ploeg waar hij nu zit.
    03-11-2020 10:17
    Dat herhaaldelijke gejank van jou over "Mathieu die alles mag" terwijl jouw lieveling door Jumbo Visma zogenaamd veroordeeld is tot dwangarbeid, dát begint zo langzamerhand belachelijk te worden. Dat de broertjes Roodhooft aansturen op een net-niet-WT-ploeg die wel overal startrecht heeft, maar nergens startplicht en dat hun rijders meedrijven op diezelfde handige gedachtengang is alleen maar te prijzen. Dat jouw oogappeltje zich liever in een keurslijf wringt voor een vorstelijk salaris hoef je Van der Poel niet kwalijk te nemen.
    03-11-2020 13:31
    @barrybatsbak

    Als Arkea volgend jaar de drie rondes rijdt en veel punten scoort en MVDP knijpt de remmen dicht in TDF, dan wil ik nog wel es zien waar ze staan in 2022. Dat MVDP het hele budget van die ploeg opsoupeert om te doen waar ie zin in heeft, dat zou wel es pijnlijk kunnen worden voor die ploeg.
    03-11-2020 13:48
    Wanneer Van der Poel net als dit jaar zijn wedstrijden wint zal niemand binnen de ploeg daar aan tillen lijkt me. Het kan hooguit een probleem worden wanneer hij niet wint.

    Wat Arkea Samsic betreft: die rijden volgend jaar hoogstwaarschijnlijk geen drie grote ronden. De Tour zie ik ze wel een wildcard krijgen, maar de Giro en de Vuelta moet ik nog zien.
    03-11-2020 14:18
    Als Van der Poel het hele ploegbudget opsoupeert (complete onzin, maar goed) dan ligt dat niet aan Van der Poel maar aan de ploegleiding. De broertjes gaan over de geldstromen, niet Mathieu van der Poel. Daarbij; Alpecin-Fenix wil juist maar wat graag het mountainbiken erbij houden, ze hebben niet voor Jan-met-de-korte-achternaam Sam Gaze aangetrokken. Ook Canyon is absoluut gebaat bij ploegprestaties in het mountainbiken dus dat hun show-pony meer dan verdienstelijk kan mountainbiken is eerder een zegen dan een straf voor zowel ploeg als sponsors. En mocht Van der Poel in de Tour 1 of 2 ritten pakken en in andere ritten voor wat spektakel zorgen dan is de Wildcard voor 2022 al praktisch binnen, ongeacht of hij na 2 weken vuurwerk uitstapt. Die Fransen lopen weg met de kleinzoon van hún Poupou, dat sentiment zit daar ernstig diep.
03-11-2020 09:20
Mathieu wat ben jij een verstandige jongeman,die alles zo kan uitleggen waar de mogelijkheden en problemen liggen.Een sieraad voor een team en ploeg.
Ik denk dat je ook als een ploegmanager (directeur ) van wereldklasse zou zijn.
Toen ik het verhaal aan het lezen was dacht ik wie is hier aan praten een president of
een of andere grote leider van een groot land.??? Klasse.
03-11-2020 09:59
Stomme Olympische spelen.

Maar als hij dat per se wil gewoon er voor gaan, als hij de tour rijdt is per se Parijs halen niet nodig of ook realiseerbaar met precies op de juiste momenten chillen en de bus opzoeken, het is natuurlijk een bovengemiddeld klimmer.
    03-11-2020 12:57
    Misschien die bergetappes dan met de mtb fietsen. Meteen een mooi traininkje
03-11-2020 09:59
Tour skippen.
03-11-2020 10:10
Overgang van racefiets naar MTB is moeilijk. Maar andersom?

Voorafgaand aan de TdF veel bezig zijn op de MTB, dan 10 daagjes het rechte stuur omruilen voor een krom stuur, TdF meepikken, en daarna terug de MTB op voor Tokyo.

Hoe dan ook hoop ik dat hij vol voor Tokyo gaat. De OS zijn immers maar 1 keer in de 3 jaar ;-) En ik hoop dat hij nog een keer vol voor de wereldtitel MTB gaat, aangezien hij dan misschien ooit in een heel uniek rijtje uitkomt (MTB, CX en hopelijk ooit ook WK op de weg).
En de TdF... dat is eigenlijk vooral een overgewaardeerd commercieel jaarlijks terugkerend circus ipv een wielerwedstrijd.
    03-11-2020 10:29
    Ik vind de Tour voor klassieke renners ook een overgewaardeerd iets. Het draait uiteindelijk toch om het klassement en de klassementsmannen. Snap overigens wel dat Mathieu wil deelnemen, maar afstappen na eerste week zou het beste zijn. Hij zal zich hier alleen niet populair mee maken bij de Fransen.
03-11-2020 10:11
Dit vraagstuk is niet enkel voor Mathieu weggelegd. Gaan er meer renners halverwege de Tour in de remmen knijpen?
    03-11-2020 10:31
    Denk dat dat aantal wel mee zal vallen, ze rijden daar natuurlijk voor hun ploeg. Die hebben geen belang bij de Olympische Spelen. Maar we gaan het zien.
    03-11-2020 11:08
    Ik denk niet dat er nog veel 'mountainbikers' meedoen aan de TdF =D
    Voor wegrenners is het parcours redelijk bergachtig en zullen normaal de mannen die goed klimmen ook meedoen in het AK. Misschien dat er een doorgezakte klassementsrenner ( Bardet, Pinot, Yates, ...) nog zou durven stoppen.
    Mogelijks een type als Fuglsang, Alaphilippe of Woods ( als ze geen ploegmaat hebben hoog in het AK).
    Voor de rest zie ik enkel tijdrijders in staat om te stoppen, maar die 'vlakke' tijdrit op het einde van de Tour geeft hun ook kansen en ik zie de ploeg/sponsors liever hebben dat ze in de TdF blijven.
    Dus ik denk dat het aantal mannen die gaat stoppen in de Tour beperkt gaat blijven.
    03-11-2020 11:18
    Het zou mij niks verbazen als we veel "uitvallers" zien na de tweede week.

    En ik denk dat de ploegen hier met hun selectie rekening mee gaan houden. Ploegen die nog wat te winnen hebben of te verliezen in de laatste week, zitten niet te wachten op remmenknijpers voor de OS.
03-11-2020 11:33
Enigste oplossing: Wat amok maken in de IOC en de wielrendisciplines naar het einde van de OS verplaatsen.
Maar daar gaan de bobo's wel niet in mee willen gaan. Net zoals de UCI niet wou plooien voor de ASO met hun EK en WK TT, zal het IOC ook wel zeggen dat OS meer is dan wielrennen en dat ze maar moeten blij zijn met wat ze hebben.
Zou niet weten waarom de wegrit op 24 juli, MTB op 27 juli en TT op 28 juli moeten plaatsvinden in eerste week van OS en niet 1 of 2 weken later
03-11-2020 13:09
Tour kun je best overslaan, het enige voordeel dat het zou hebben is dat je door een ronde van 3 weken op hoog niveau je eigen basisniveau verhoogd.

Maar goed VdP was een van de weinige renners die instroomden zonder Tour in de benen en gelijk met die wel een rondje Frankrijk deden kon wedijveren. Strikt genomen daarvoor ook niet nodig om de Tour te rijden.

Reacties zijn gesloten.