Mathieu van der Poel speelt bijrol in Strade Bianche: “Benen waren niet goed genoeg”
foto: LaPresse
zaterdag 4 maart 2023 om 18:51

Mathieu van der Poel speelt bijrol in Strade Bianche: “Benen waren niet goed genoeg”

Mathieu van der Poel had na zijn vijftiende plaats in Strade Bianche een duidelijk verklaring. “Ik was goed genoeg om te koersen, maar niet om te winnen in zo’n lastige wedstrijd aan het begin van mijn seizoen”, vertelt de kopman van Alpecin-Deceuninck, die niet baalde van zijn prestatie.

“Het gevoel was nog niet zo slecht, maar persoonlijk had ik niet de beste versie van mezelf nu al verwacht”, voegt hij daar aan toe. “Ik heb nog wat koershardheid nodig en dat is normaal. De moeilijkste gravelsecties overleefde ik wel goed, maar mijn benen waren niet goed genoeg om de beslissende aanval te volgen.”

Die kwam van Tom Pidcock, die uiteindelijk solo won. Van der Poel finishte op 1.46 minuut in de eerste grote achtervolgende groep. “Ik ben totaal niet teleurgesteld”, zegt hij. “Ik ga volgende week verder bouwen aan mijn vorm in Tirreno-Adriatico. Dat is precies wat we in gedachten hadden toen we mijn programma samenstelden.”

“We wisten dat de periode tussen het WK veldrijden en Strade Bianche kort ging zijn. Ik heb geprobeerd om goed te zijn hier, maar de beste versie van mijzelf moet nog komen.”

53 Reacties
04-03-2023 21:08
Ik vind 't wel leuk dat ie zijn zoveelste wereldtitel veldrijden toch belangrijker vindt dan de tweede Strade. Hou wel van mensen die verliefd blijven op hun eerste liefde. Verder wil ie natuurlijk vooral goed zijn voor Vlaanderen en Roubaix, dus prima op schema lijkt me zo.
Maar ik werd laatst wakker na een droom van Matje, Flip, Pogi en Wout in een spervuur van gedurfde aanvallen, witte wolken, pokerfaces, doldrieste afdalingen en een op hol geslagen paard. Zal wel een droom blijven. Toch jammer.
    04-03-2023 21:32
    Mensen maken de Strade Bianche groter dan hij is omdat ze het een leuke koers vinden. Maar puntje bij paaltje is dit, net als de Omloop, te vroeg om in vorm te zijn. Dat in topvorm zijn voor (en met hun krachten smijten in) de Strade en de Tireno van Van der Poel en Van Aert twee jaar geleden vonden wij allemaal prachtig, maar bleek achteraf gewoon een vergissing, met Kasper Asgreen als lachende derde.

    De kans om geschiedenis te schrijven heeft Van der Poel in het veldrijden en de Ronde van Vlaanderen, waar hij het record qua aantal zeges (7 en 3) in zicht heeft.
    05-03-2023 00:29
    Van der Poel werd alsnog 2e in die Ronde van Vlaanderen en was de sterkste op de klimmetjes. Zo slecht was het echt niet. Hij reed toen veel aanvallender dan in de edities van 2020 en 2022
    05-03-2023 06:04
    Hij valt altijd meer aan als hij niet top is. De groep vroeg uitdunning is dan de strategie. Benoot won hem in 2018 een soort van gelukkig, nadat Wout de groep compleet kapot had gereden.
05-03-2023 06:12
Kijk kinderen, dit gebeurt er met je wanneer je je niet laat vaccineren :)
04-03-2023 23:51
Plausibel verhaal. Wout en Thieu hebben richting het WK cross het maximale ter voorbereiding daarvoor gedaan. - De fulltime crossers worden feitelijk gedegradeerd in hun eigen discipline -. Logisch dat daarna W en T herstellen moeten om vervolgens om te schakelen en op te bouwen naar wegseizoen. Pidcock en co die nu voor Thieu over de meet bollen hebben alleen maar hersteld en opgebouwd tijdens de winter. Neemt niet weg dat Pidcock terechte en mooie winnaar is, hoewel de pannenkoekenboys vrij onnozel hebben gereden. Die 7 sec had uiteraard gedicht kunnen worden.
04-03-2023 19:12
Hij rijdt zichzelf tussen K 45 en 35 helemaal gaar met eerst een wilde demarrage op het gravel, daarna een poging om in 1 streep naar een voorliggend groepje te rijden en daarna de kar te trekken in groep 3. Lijkt me funest voor slechte benen maar wel weer uitermate initiatiefrijk.

Heb gedurende deze acties oa Madouas en Valter met redelijk serene bakussen in zijn wiel zien zitten. Die laatste komt trouwens weer vooraan na met os MvdP, Flip & Wellens op 1:20 te hebben gezeten.
    04-03-2023 19:52
    Valter heeft toch gewoon altijd vooraan gezeten?
    04-03-2023 20:01
    Nee.

    Reed in het groepje 3 na MvdP’s uitbarstingen. Is zelf weer naar voren gekomen, ‘nam’ daarbij ook twee anderen mee. Dat was Benoot’s gebaarreden leek het wel.
    04-03-2023 20:15
    Maar zat toch niet in de groep Wellens/Alaphilippe? Heeft altijd in de groep achter Pidcock gezeten.

    Ja, goed, hij reed eens een handvol seconden terug dicht op de groep Benoot, epische inspanning voor de geschiedenisboeken.
    04-03-2023 20:29
    De groep Benoot is de groep achter Pidcock, Valter rijdt naar die groep toe.
    Is Valter dan naar een groep toegereden waar ie al in zat?
    04-03-2023 20:41
    Je lacht, maar Asgreen ging ooit ook achter Asgreen aan.
    04-03-2023 23:40
    Je vergist je hier met Filippo Zana, gebeurde de mannen van de VRT ook al een paar keer. Valter heeft, zoals Gebruikersnaam terecht vaststelt, nooit in grupetto 3 gezeten ten tijde van MvdPs spielerei/eindstuk
    05-03-2023 00:31
    Dan is een excuus aan gebruikersnaam op zijn plaats net zoals de vaststelling dat ik het niveau VRT reeds aankan.
    05-03-2023 07:58
    Overigens reed Valter niemand terug. Madouas en Simmons vielen aan, Valter klapte er overheen en had een gat van 40ish meters toen hij aan kwam sluiten bij Tiesj. Was helemaal niks mis mee, slimme zet. Had ook maar zo gekund dat Madouas en Simmons echt stil zouden vallen.
04-03-2023 19:24
Mathieu blijft een toppertje
04-03-2023 19:27
Dit is gewoon een speciale wedstrijd. Vroeg op het seizoen, dus erg afhankelijk van waar je precies zit in je opbouw. Behoorlijk stevig ook qua klimwerk, volgens mij liggen de Vlaamse koersen VDP nog net wat meer. Voor Strade heeft hij toch wel al de topconditie nodig.

Verder geen man overboord uiteraard, nog 5 weken tot Roubaix. Op tijd pieken wordt belangrijk. En wat zijn ploeg betreft mag er toch ook wel nog wat bij.
04-03-2023 23:22
Toch ben ik er niet helemaal gerust op dat die topvorm gaat komen dit voorjaar. Lang geleden dat we hem op de weg hebben zien schitteren. Komt een mooie maand aan. We gaan het zien!
    04-03-2023 23:26
    Ik hoop vooral dat hij beslist GW te gaan rijden, dat is toch perect voor hem zou je zeggen.
    04-03-2023 23:30
    Zou inderdaad mooi zijn. Wellicht is ie geen fan van die laatste pakweg 35 vlakke kilometers.
04-03-2023 19:04
Pidcock zijn gelijk om het WK veldrijden over te slaan?
    04-03-2023 19:08
    Ja, hij was toch geen partij geweest voor de grote twee. ;-)
    04-03-2023 19:21
    Dat komt er ook nog eens bij ja
    04-03-2023 20:53
    Pidcock geluk dat de ploegmaats van een de grote twee niet slim reden ;-)
05-03-2023 08:11
Toch vraag ik me af welk hoger niveau Van der Poel kan halen als hij voor een superprofessionele ploeg als TJV of Ineos zou rijden, en niet voor de uit de hand gelopen hobby van de Roodhooftjes.
05-03-2023 12:03
Te veel gespeculeer op basis van één ´mislukte´ (gewoon 15e, waar maak je je druk om) koers.
    05-03-2023 12:18
    Dat komt vooral vanwege de buitenwacht met WF voorop die hem ook tegen heug en meug in met de titel topfavoriet opzadelt.
    05-03-2023 12:30
    Het kan hier ook zo omslaan. Bij de eerstvolgende goeie prestatie kan de rest net zo goed niet meer starten in de koersen die nog volgen, als het eens wat tegenvalt moet ie zo snel mogelijk weg bij die amateurs van een Roodhooftjes wil het ooit nog wat worden. De Bitcoin-koers is er niks tegen.
04-03-2023 19:06
Ik vond het toch zwaar kat met een grote U. Ik had achteraf beter naar het voetballen kunnen gaan.
    04-03-2023 19:15
    dat moet dan een heel teleurstellende zaterdagmiddag voor je geweest zijn. Hopelijk vind je iets om het lollig gevoel met een grote U weg te spoelen.
04-03-2023 19:26
Valter leek me, iets te laat, de sterkste in koers.
    04-03-2023 20:32
    Haha idd. Weet niet wie die pannenkoek was die 50km voorop reed en de laatste klim even snel als Valter omhoog reed, maar die was duidelijk niet de sterkste in koers!!
    04-03-2023 21:14
    Waar haalt iedereen dit toch. Valter werd duidelijk gelost in de laatste kilometers. Zowel hij als Benoot deden een paar goeie aanvallen, waarvan Benoot de meest geslaagde met Madouas en Rui Costa. Ze waren in mijn ogen ongeveer even sterk met een lichte voorsprong aan Benoot omdat die in de diepe finale nog het beste was
    04-03-2023 22:15
    Net als vorige week zaterdag De Lie zeker?
05-03-2023 09:09
Is MVDP aan het opbouwen of wordt die weggedeemsterd? Het voorjaar zal het zeggen
05-03-2023 12:25
bijrol vind ik nog een zalvende beschrijving

er zat niks op, was een kleine afgang zijn machteloosheid zo in beeld

tegen 't was toch niet de crème de la crème van het voorjaar dat voor 'm reed.
    05-03-2023 13:13
    In het NOS-interview achteraf zat er nochtans geen greintje desillusie op hoor.
    Hij wist zelf allang dat het niet genoeg ging zijn maar is ondertussen zo gewend aan het gehijg in zijn nek dat het hem ontgaat.

    Ik heb er geen twijfel over dat hij er tussen MSR en PR gaat staan.
04-03-2023 20:43
Rijd zonder ploeg moet kwaliteit bijkomen met alles respect voor deze renners...
04-03-2023 23:20
Geen fan van Tommeke: hij 'duikt' in een WK veldrijden 2023 met de tenoren.

Heb het WK mountainbike 2022** teruggekeken en dat was straffe kost maar ook weer 'net niet'.

Hij fietst er mooi tussendoor 'met zijn mooie helm ' en daardoor Pinarello-materiaal komend seizoen off-road?"

** WK mountainbike 2022 ?
"het pankje" lag hier wel keurig op z'n plek...

IOC ?
KNWU ?
    04-03-2023 23:24
    Als iemand dit begrijpt zou ik het bijzonder knap vinden haha.
    05-03-2023 02:30
    Deze reactie komt met stip binnen in m'n top 3 meest wazige reacties allertijden.
    05-03-2023 09:31
    Poëzie van de onderste plank!
    05-03-2023 12:42
    Ceci n’est pas une pipe…
04-03-2023 19:37
Klonk vrij positief bij de NOS. Toch ga ik steeds meer denken dat hij gewoon bij de verkeerde ploeg rijdt. Alpecin heeft 'm in z'n eerste koersjaren veel geboden, maar als ik heel eerlijk ben is het op Mathieu en Philipsen na gewoon pelotonvulling. Als je vandaag ook weer ziet dat er bij de eerste 30 man geen ploeggenoot zit, amai.
    04-03-2023 20:30
    Het is in de breedte gewoon niet goed genoeg inderdaad.
    04-03-2023 20:34
    Die ploeggenoten moeten Matje maximaal ondersteunen. En als ze dat doen, mogen nadat ze dat werk gedaan hebben desnoods afstappen. Hoeven dus geen top 30 te rijden.
    04-03-2023 21:05
    Het is niet de ploeg. Gewoon niet goed genoeg meer en te weinig toewijding voor de weg gehad tijdens zijn carrière tot nu toe. Het is ook lastig als het je altijd aan komt waaien en het opeens moeilijk wordt.
    En eerlijk is eerlijk, gewoon geen slimme renner. Doet qua koers inzicht ook een beetje denken aan Boogerd, die moest ook altijd laten zien dat ie de beste was. En dan vervolgens 4e, 5e in de uitslag.
    04-03-2023 21:45
    Boogerd had geen eindschot, dan moet je onderweg woekeren om de rest eraf te rijden of op z'n minst uit te putten.

    Zit net even de herhaling te checken op Eurosport en de man die het meest 'heeft laten zien dat ie de beste is' vandaag was toch wel... winnaar Pidcock. :)
    05-03-2023 07:40
    Wereldkampioen gravel Vermeersch nochtans 22ste in dezelfde groep als zijn kopman geëindigd !
    05-03-2023 09:28
    Ja zijn ploeggenoten moeten hem ondersteunen maar dat betekent niet dat ze allemaal al gelost moeten zijn voordat de finale begint.
    Er zit echt zelden een ploeggenoot bij hem in de voorfinale.

    Een Pogacar en van Aert zitten echt nooit zo snel alleen.
05-03-2023 06:20
De benen zijn niet goed. Wel handig om in te roepen.
Ik kan mij voorstellen dat -nadat Van Aert en Pog hebben afgezegd- de urgentie om te winnen bij van der poel weglekt. Kwestie van plezier willen houden in het wielrennen. Daarnaast valt er met het zogenaamde team alpecin toch niets te beginnen.
04-03-2023 20:32
Dus die holle ogen in de video waren toch mogelijk een teken?
(meer duimpjes omlaag, helden!)
    04-03-2023 22:20
    Nog sneuer dan de minnetjesbrigade zijn degene die om minnetjes gaan vragen. Grow up.

Reacties zijn gesloten.