Mathieu van der Poel, Lavreysen en Van Vleuten genomineerd voor Vélo d’Or
foto: Cor Vos
maandag 8 november 2021 om 09:27

Mathieu van der Poel, Lavreysen en Van Vleuten genomineerd voor Vélo d’Or

Mathieu van der Poel, Harrie Lavreysen en Annemiek van Vleuten zijn genomineerd voor de prestigieuze Vélo d’Or. Dit is de jaarprijs van het Franse wielermagazine Vélo Magazine, dat verbonden is aan de Tour de France-organisatie en aan sportkrant L’Équipe. Een aantal Europese wielerjournalisten, waaronder WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs, kiest hier de beste wielrenner van het jaar uit.

Annemiek van Vleuten is de enige vrouw op de lijst, terwijl Harrie Lavreysen de enige baanrenner is. Vorig jaar won Primoz Roglic de prijs, terwijl Julian Alaphilippe en Alejandro Valverde in de twee voorgaande jaren deze eer hadden. Sinds deze verkiezing in 1992 voor het eerst werd georganiseerd is nog nooit een Nederlander erin geslaagd om te winnen.

Johan Museeuw, Tom Boonen en Philippe Gilbert hebben voor België de prijs gewonnen. Dit jaar is Wout van Aert genomineerd voor de prijs.

Genomineerden Vélo d’Or 2021
flag-be Wout van Aert
flag-fr Julian Alaphilippe
flag-dk Kasper Asgreen
flag-co Egan Bernal
flag-ec Richard Carapaz
flag-gb Mark Cavendish
flag-it Sonny Colbrelli
flag-nl Harrie Lavreysen
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-si Tadej Pogačar
flag-si Primož Roglič
flag-nl Annemiek van Vleuten

51 Reacties
08-11-2021 09:47
Lavreysen, knap.

1 vrouw is ook wel weer vrij karig, een Vos had hier ook niet misstaan? Gewoon aparte verkiezing svp.

Uitslag:

1. Pogi
2. WvA
3. Roglic

Al kan een Fransman die zijn 2e wereldtitel op rij wint daar ook wel nog ergens tussenspringen.
    08-11-2021 09:57
    Inderdaad knap met een organisatie die alleen naar de mannen op de weg lijkt te kijken. Eigenlijk hoor je hier met drie wereldtitels en drie Olympische medailles (waarvan twee goud) gewoon in de top drie te eindigen.
    08-11-2021 10:47
    Roglic maakt een goede kans, het zal close zijn met Pogi.
    08-11-2021 10:56
    Nee joh. De Tourwinnaar heeft sowieso al een paar streepjes voor bij de verkiezing van de Vélo d’or, en als je daar nog een paar extra truien en etappes bij doet, 2 monumenten en dan nog enkele kleine rondes zoals Tirreno, etc., gaat er volgens mij geen enkele maat op staan.

    Roglic op 2 kan wel, maar ik verwacht hem zelf op 3.
    08-11-2021 10:58
    HAHaha lekker inclusief, maar nu bevalt de uitslag niet en moet het weer anders. Gouden Kalf taferelen
    08-11-2021 12:29
    Er is een aparte categorie voor de beste Franse renner, waarom dan geen categorie voor beste vrouwelijke renner maken met een 5-tal genomineerden? Lijkt me toch niet onlogisch.
    08-11-2021 12:53
    Er is ook gewoon een UCI ranking op basis van prestaties. Daar leiden Van Vleuten en Pogacar uiteraard. Volgens mij is er geen track ranking op die manier maar dan zou Lavreysen vast ook bovenaan staan. In die zin is het ook een overbodige verkiezing.
    08-11-2021 14:10
    Dan kan beste Franse renster er prima bij
    08-11-2021 16:34
    @Jean Dumas, op basis van wat beweer je dit? Toch niet op basis van resultaten? OS ITT kun je als je heel creatief bent misschien nog tegen LBL en Lombardije wegstrepen, maar dan is de Tour nog steeds een pak belangrijker dan de Vuelta. Allesbehalve 'close' lijkt mij.
08-11-2021 09:57
Winnaar moet natuurlijk altijd Lavreysen zijn. De rest komt zelfs niet in de buurt van die twee gouden plakken en drie regenboogtruien..

Stop met het nomineren van vrouwen en renners uit andere disciplines als dit gewoon een verkiezing van de mannelijke wegrenner van het jaar is.
    08-11-2021 10:22
    Helemaal mee eens, als ze alles op 1 hoop gooien kan er niemand om Lavreysen heen. Als hij nu niet zou winnen, kan hij hem nooit winnen. Dus dan zou hem nooit.verder brengen dan alleen nomineren, wat ik persoonlijk een enorme belediging zou vinden.
    08-11-2021 10:27
    Ik denk dat voor Lavreysen de nominatie an sich de eer is. Zie hem (of iemand anders) in ieder geval Pogacar niet te verslaan dit jaar.
    08-11-2021 10:29
    Compleet eens met Oblomov. Zowel vwb Lavreysen alsook zijn opmerking over vrouwen. Ook in mijn ogen is er maar 1 winnaar mogelijk; Lavreysen heeft werkelijk gewoon alles gedomineerd, is de sterkste en snelste ter wereld. Maar ja, het is "slechts" baanwielrennen....
    08-11-2021 11:03
    Als je zo enorm veel titels en medailles wint als Harrie Lavreysen dan moet je de winnaar wel worden zou je inderdaad denken. Een sprintje duurt maar kort in vergelijking tot een grote ronde, maar ik denk dat het qua totale trainingsarbeid elkaar niet veel zal ontlopen.
    08-11-2021 14:23
    Goh ja en nee,
    Eigenlijk heeft hij gewoon zijn discipline (korte sprints op de piste) gedomineerd. Of dit dan 1 of 5 medailles/WK oplevert maakt mij eigenlijk niet zoveel uit.
    Ik heb natuurlijk veel respect voor de piste en kijk er ook graag naar, maar je hebt zoveel verschillende disciplines op de piste dat het nu eenmaal gemakkelijker is om meerdere titels te nemen.
    Sprint, teamsprint of keirin zijn in principe gewoon 2-3 rondjes keihard knallen. En dat doet hij nu als beste ter wereld dus alle respect daarvoor, maar is voor mij 1 discipline.
    En dat moet je nu in perspectief plaatsen met de andere disciplines.
    VdPoel domineert eigenlijk alle veldritten, dus is dan even goed in zijn discipline ( + dat hij het dan nog eens uitstekend doet op de weg en MTB).
    En pogacar domineert eigenlijk zijn discipline (bergop rijden) met de TdF + LBL + Lombardije. Buiten baskenland heeft hij gewoon elke ronde gewonnen waar hij gestart is. En in elke klassieker (uitzondering WK) rijdt hij top-10.


    Bij de vrouwen is net iets minder dominantie. Van Vleuten uiterst succesvol en altijd aanwezig. Maar ook Vos en Van der Breggen hebben heel veel gewonnen.

    Dus voor mij ook strijd tussen Pogacar en VdPoel, gewoonweg omdat wegwielrennen altijd streepje voor zal hebben tegenover CX, MTB of piste.
    08-11-2021 14:32
    @massimo,
    zou het voor jou ineens anders worden als Lavreysen ook pakweg de puntenkoers gewonnen zou hebben op de OS of het WK? Of blijft het dan toch allemaal "rondjes fietsen op een wielerbaan"?

    Uiteindelijk is het de vraag of dit een populariteitsverkiezing is (dan wordt het Pogi), een verkiezing voor de meest veelzijdige topwielrenner (dan VdP vanwege zijn topprestaties op de weg, veld en MTB), of van de meest dominante wielrenner in zijn discipline (dan kom je bij Lavreysen).

    Voor de rest is en blijft het subjectief, en appelen met peren vergelijken natuurlijk.
    08-11-2021 14:42
    Mocht hij nog een meer duurkoers op de piste als de puntenkoers, omnium of scratch gewonnen hebben zou ik enorm onder de indruk zijn en zou ik zelf naar frankrijk willen gaan om zijn velo d'or op te halen. Maar in een moderne tijd met zo'n specialisatie is dat bijna onmogelijk.
    Dit jaar viel het nog mee (buiten Cav in de tour), maar als een sprinter domineert (zoals Kittel of Cav in hoogdagen) is hij ook de beste in zijn discipline (sprint op de weg ipv piste). Maar deze hebben ook nog nooit gewonnen.
    Uiteindelijk is het Cippolini in 2002 de enige sprinter die deze prijs ooit gewonnen heeft.
08-11-2021 10:06
Olympisch kampioen telt dubbel natuurlijk. En zowel MVDP als WVA zijn geen WK, geen Olympisch en geen Tour overall winnaar en wonnen geen monument.
Dat geeft Roglic, Pogacar en Allaphilipe als renners die een streepje voor hebben. lavreysen heeft meerdere Olympische titels, + WK’s en heeft zodoende nog meer streepjes voor.(en kan praktisch ook alleen in aanmerking komen gedurende een Olympisch jaar.)
Van Vleuten had de Olympische dubbel moeten pakken wat mij betreft, als vrouwen en mannen in dezelfde competitie zitten.
    08-11-2021 11:42
    MvdP heeft dus wel een wereldtitel
    08-11-2021 13:23
    Van Aert zou vreemd zijn als die het wordt, geen enkele hoofdprijs kunnen pakken.

    Wel de meest constante renner en zn tour drieluik verdient een eervolle vermelding
    08-11-2021 13:34
    Beneluxtitels tellen niet als wereld
08-11-2021 10:14
Kan er maar 1 zijn. Harrie natuurlijk: Ongeslagen op elk titel toernooi op de sprint en teamsprint.
    08-11-2021 12:05
    Ik meende dat Florian Rousseau ooit eens de vélo d'or heeft gewonnen.
    08-11-2021 12:09
    @Lalsacien: Nee hoor, enkel wegwielrenners tot dusver.

    Ook niet zo vreemd, gezien dat een veel grotere sport is dan de vele neventakken. Sven Nys won ‘m bijvoorbeeld ook nooit.
    08-11-2021 12:41
    @Alfons Florian Rousseau heeft drie keer de vélo d'or français gewonnen. Ik was toen nog lid van Vélo Magazine. Daarom zat het ergens in mijn geheugen.
08-11-2021 11:03
Lavreysen zou niet misstaan, maar de prijs zal wel naar Pogacar gaan. Twee klassiekers en de Tour winnen, daar kunnen de andere wegrenners niet aan tippen.
08-11-2021 11:14
Een Fransman, een Deen, een Italiaan, een Belg... twee Slowenen en DRIE NEDERLANDERS.
08-11-2021 11:20
Ik heb Harry altijd meer een Jeffrey gevonden en vice versa. Zal wel aan mij liggen.
    08-11-2021 11:31
    Klootje, heb je dezelfde shit gerookt als Romans V? Ik begrijp weinig van jouw bijdrage.....

    Maar dat zal dan wel aan mijn liggen ;-)
    08-11-2021 11:36
    Even een totaal niet relevante reactie die al maanden in de vingertoppen jeukt.

    Wat ik bedoel is dat ik in het begin dacht dat Jeffrey Harrie was en andersom. Puur afgaande op looks.
    08-11-2021 11:52
    Dat heb ik nou ook klootje.
    08-11-2021 11:59
    Persoonlijk vind ik Harry en Jeffrey volledig inwisselbare namen op dat gebied, ik zou zelf Hoogland eerder als een Hubert-Jan hebben ingeschat met zijn boven alle spieren uitpoppende studentenbakkes en Lavreysen als een Wesley met geniepige 'ik til die halter wel effe op' - sportschoolgrijns.
    08-11-2021 12:11
    Ja maar hij heet Harrie he, dat is nog weer iets anders... Hee Harrie!
    08-11-2021 14:02
    En weer een Frank Boeijen imitatie van RV. 3 keer lezen en je snapt er nog steeds geen bal van.
    08-11-2021 18:11
    @reiger, knap dat jij de moeite neemt om een bijdrage van RV 3 x te lezen haha
    08-11-2021 20:05
    @noordbiker hahaha dat gaat mij ook geen tweede keer gebeuren natuurlijk. Voortaan sla ik het NK zelfstandige nw plaatsen in 1 tekst gewoon over.
08-11-2021 11:41
Bij de mannen op de weg kan je natuurlijk niemand voor Pogacar zetten, dus die zal wel winnen.

Maar, als Lavreysen inderdaad niet wint dan hoef je baanwielrenners nooit meer nomineren eigenlijk.
    08-11-2021 13:04
    Ligt natuurlijk niet alleen van de prestaties van de baanwielrenner, maar ook aan de concurrentie. Dit jaar is er concurrentie van een piepjonge Sloveen die de Tour + twee monumenten + wat leuke WT wedstrijden wint.
    Hypothetisch is het ook mogelijk dat alle grote wegprijzen (de grote ronden, de monumenten, het wk) door verschillende renners gewonnen worden die buiten die topwedstrijd niets winnen. In zo'n gevallen kan een veelvraat binnen het baanwielrennen of het vrouwenwielrennen deze prijs wél winnen denk ik.
08-11-2021 12:23
Ik snap eigenlijk het probleem niet met dat nomineren van vrouwen, baanwielrenners, veldrijders of mountainbikers terwijl het redelijk duidelijk is dat ze niet zullen winnen. Als je mij naar 12 namen vraagt die me dit jaar positief opvielen in de wielerwereld zal ik ook eerst aan 7-8 wegwielrenners denken en daarna aan een Pidcock, Lavreysen, Lambie,... Vanuit een zij-discipline (elke woordkeuze is in deze fout, maar goed) zal je waarschijnlijk nooit deze verkiezing winnen maar je kan je met uitzonderlijke prestaties wel in de top 12 wurmen. Wat volgens mij ook al een eer is.
Dus nee, ik ben het niet eens met die "hij wint alles wat hij kan winnen in zijn discipline en wint toch niet de hoofdprijs, dan hoeven ze hem niet te nomineren".
    08-11-2021 13:05
    zij-discipline klinkt alvast deftiger dan afvoerniche'je
    08-11-2021 17:19
    Inderdaad. Zonder eigen prijs hebben Van der Vleuten en Lavreijsen geen behoorlijke kans. Dus alleen pro forma genomineerd.
08-11-2021 12:55
Dezelfde discussies gaan we weer zien bij de sporter van het jaar. Of dan die ene met motortje en stuurtje (waarschijnlijk de F1 WDC, een van de grootste sporten ter wereld) wel de schoenen mag poetsen van Harrie Lavreysen (wie? zegt 90% van Nederland). Dit soort verkiezingen moet je gewoon zien als een eerbetoon: genomineerd worden omdat je iets bijzonders hebt gepresteerd op 2 wielen. Voor de rest is het toch appels en peren en vooral een heel groot verschil tussen professionaliteit, concurrentiekracht en aanzien tussen de disciplines. Sporters hoef je niet af te fakkelen omdat ze in een beperkte niche nu eenmaal sneller de beste zijn, maar in perspectief zetten mag zeker wel. Natuurlijk gaat Pogacar deze prijs pakken en m.i. is dat terecht.
08-11-2021 13:29
Wegrenners:
1. Pogacar
2. Alaphilippe
3. Van Aert

Ook andere disciplines:
1. Lavreysen
2. Pogacar
3. Van der Poel
    08-11-2021 13:52
    Wiki velo d'or mondial heeft het over best cyclist:
    Wegrenners zou me niet verbazen, hoewel Flip geen 2 of 3 zou mogen zijn. Invloed van WK en Franse invloed zal wel zwaar wegen.
    Pogacar terecht op 1.
    Misschien zou Lavreijsen het moeten worden, maar mag het niet worden want niet bekend genoeg bij grote publiek. En baanwielrennen anders dan in Azië te veel 'niche' met alle respect overigens.
    Cavendish zou mi niet genomineerd mogen worden,maar goed daar zullen velen wel anders over denken. Heeft de facto eigenlijk alleen met een aantal Toursprintzeges record geëvenaard van Eddy.
    MVDP wellicht overall the best anders dan de beste wegrenner. Heeft a la Lavreysen ongelooflijk veel in de cross gewonnen, incl WK, en eea in MTB.
    Er is geen andere renner die dit evenaart (dit jaar). Met Olympische titel dan zeker. Zijn droom werd helaas door z'n dagdromen verstoord.
    08-11-2021 14:03
    De vélo d'or is een internationale jury geleid door een frans wielerblad.
    De vélo d'or français is een franse jury.
08-11-2021 13:59
Aloude liedje met het vergelijken van appels en peren + de obligate nominatie van één vrouw. Puur op de prestaties verdient Pogacar de prijs en als men ook de prestaties bij de vrouwen en de baanrenners of MTB'ers wil eren is het beter om aparte categorieën voor hen in te stellen.
    08-11-2021 14:11
    Eens dat het hetzelfde liedje is. Niettemin wordt er 'gewoon' gesproken over best cyclist of the season, en daar vallen kennelijk mondiaal gezien alle disciplines onder.
08-11-2021 16:47
Wie de prijs gewoon moet hebben : Pogacar
Wie ik zelf de prijs zou geven : Sonny
    08-11-2021 17:24
    Strikt genomen is Pogacar helemaal niet beter dan Lavreijsen of Van der Poel. Alle drie de topper in hun discipline, met evenveel talent en trainingsarbeid. De renner uit de discipline met de hoogste status wint de prijs natuurlijk hoogstwaarschijnlijk.
    08-11-2021 19:51
    Uiteraard wint Pogacar gewoon, maar verwacht naast Van Aert eigenlijk Colbrelli op het podium, eerder dan Roglic of Alaphilippe.

    Trouwens raar dat Pidcock er niet bij staat, als we 't dan toch over wielertak-overschrijdende figuren hebben die ook kunnen pieken naar een hoofddoel. Lijkt me op zijn minst meer op zijn plek dan Asgreen of Cavendish.

    En uiteraard gaat er nooit een baanrenner winnen. Ze willen geen winnaar waarvan 99% van de niet-wielervolgers en waarschijnlijk ook een veel te hoog percentage van de wel-wielervolgers zegt "Wie???" Heeeeeeeeeel misschien zal het ooit eens een vrouw zijn die wint, maar iemand van de MTB of de baan echt nooit. Om maar te zwijgen over BMX of veldrijden.
08-11-2021 22:16
Uiteraard Pogacar.

Concurrentie in het wegwielrennen is veel groter (simpelweg veel meer renners beoefenen deze sport om profniveau). Daar kan je toch niet onderuit.

Reacties zijn gesloten.