Mathieu van der Poel kijkt naar Jumbo-Visma: “Maar wij moeten ook initiatief nemen in Ronde”
foto: Cor Vos
vrijdag 31 maart 2023 om 13:06

Mathieu van der Poel kijkt naar Jumbo-Visma: “Maar wij moeten ook initiatief nemen in Ronde”

Mathieu van der Poel vindt het logisch dat iedereen in aanloop naar de Ronde van Vlaanderen naar Jumbo-Visma kijkt. De titelverdediger van Alpecin-Deceuninck behoort zelf tot de topfavorieten en weet dat hij het gaat moeten opnemen tegen Wout van Aert en Tadej Pogačar. “Maar vóór de wedstrijd ga ik me zeker niet vastpinnen op een driestrijd, de koers is onvoorspelbaar”, zegt hij.

Met vijf overwinningen in Vlaamse klassiekers lijkt Jumbo-Visma de te kloppen ploeg, zondag in Vlaanderen. “Iedereen heeft gezien dat Jumbo-Visma er bovenuit steekt. Na wat ze de voorbije weken hebben getoond, is het logisch dat naar hen zal gekeken worden. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat ook wij initiatief moeten nemen op het moment dat het nodig is”, stelt Van der Poel in gesprek met de ploeg.

“Van Aert en Pogačar zijn allebei gevaarlijk op hun manier. Tadej rijdt het liefst alleen naar de finish, die zal er ons proberen afrijden op de hellingen. Wout is dan weer de meest lastige klant in de sprint”, kijkt hij naar zijn concurrenten. “De voorbije drie edities reden we telkens met twee naar de aankomst in Oudenaarde. Alleen binnenkomen zou wel eens iets speciaal zijn, maar dat is niet evident want na de Paterberg is het nog een heel eind.”

‘Bij de besten in koers in de E3’
Na zijn zege in Milaan-San Remo volgde voor MVDP een tweede plaats in de E3 Saxo Classic. “Als je een monument hebt gewonnen, koerst dat altijd wat gemakkelijker nadien”, zegt hij. “Maar dat betekent dan ook weer niet dat ik straks met minder ambitie aan de start zal staan. […] Onderweg voelde ik me in de E3 zeker bij de besten in koers en dat is wat ik heb meegenomen. Al mag je die koers niet helemaal vergelijken met de Ronde, die nog een stuk langer is.”

Van der Poel koos voor een voorbereiding in Spanje. “Ik heb in het verleden al gemerkt dat ik in Parijs-Roubaix meestal net iets minder was dan in de Ronde van Vlaanderen. Dat wilde ik dit jaar vermijden. Zondag werkte ik er nog een laatste echt lange training af, maar ook de dagen erna stonden nog wat langere trips op het menu met extra accenten om in de Ronde al op mijn best te zijn. De laatste dagen bouwde ik uiteraard wat rust in, om de frisheid te bewaren”, blikt hij terug.

Vorig seizoen won de kopman van Alpecin-Deceuninck de Ronde van Vlaanderen ondanks een moeizame winter met rugklachten. Dit jaar is dat anders. “Nu heb ik het gevoel dat ik meer ‘koersklaar’ ben. Vorig jaar lukte het ook met een iets minder brede basis, maar dan duurt de piek net iets minder lang. In Roubaix waren de benen al wat minder. Dat is dit jaar hopelijk anders.”

46 Reacties
31-03-2023 13:18
De focus ligt bij Mathieu dit jaar denk ik nog meer op Parijs-Roubaix dan op de Ronde gezien zijn voorbereiding.
    31-03-2023 16:03
    Ik denk dat hij zijn focus op de komende twee weken ligt. Zijn doel is om het hoge niveau twee weken vast te houden en zowel in RvV als in PR te schitteren op het hoogste schavotje. Door de fysieke misere van vorig jaar, lukte het alleen te pieken tijdens RvV. Nu met een betere voorbereiding is mijn verwachting dat hij dat langer kan vasthouden.
    31-03-2023 17:06
    Beiden zullen zeer hoog op zijn verlanglijstje staan, Vlaanderen vanwege het record en Roubaix om zijn palmares aan te vullen. Persoonlijk denk ik dat hij moet pakken wat hij pakken kan want ook al ben je nog zo goed in Roubaix, winnen is daar niet evident. Hij heeft dit seizoen de vorm om bij beiden mee te doen om de winst.
    31-03-2023 17:30
    Hij gaf vorig jaar al aan dat niet zo veel tijd meer had om te oogsten. En gezien hoe hij zich dit jaar hierop heeft voorbereid, is veelzeggend. Het is een risico, want hij heeft mogelijke overwinningen in de voorbereidingskoersen laten liggen. Dat zegt iets over hoe hij op deze weken is gefocust. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Van Aert en ook Pogi. Maar vooralsnog hoop ik dat Mathieu die extra stap heeft gemaakt om in beide te schitteren.
31-03-2023 13:41
Z'n slechtste resultaat in de RvV is een vierde plaats. Dat was dan nog een editie waarin hij ook nog op z'n bek ging en hij een kwartier lang bekant in z'n eentje moest terugkeren. MvdP is gemaakt voor de RvV, die korte heuvels zijn op z'n lijf geschreven. Alleen er staan nog 3 van de 5 beste renners ter wereld aan de start zondag.
    31-03-2023 13:44
    Kelderman en Vingegaard helaas afwezig.
    31-03-2023 13:57
    Niet spotten met mijn GOAT Wilco.
    31-03-2023 14:01
    Niet spottend bedoeld. Top 10-legend.
    31-03-2023 14:49
    Er zijn toch 6 beste renners ter wereld? Naast deze 3 nog Vingegaard, Roglic en Evenepoel. Ben benieuwd wie van deze 3 je als minder ziet.
    31-03-2023 14:52
    Zo ervoer ik het ook niet, loop maar een beetje te geinen op de vrijdag.

    @Pieterzegen. Hoe gek het ook klinkt voor een TdF winnaar, vind Vingegaard nog niet op het niveau van de andere vijf qua epicness.
31-03-2023 13:21
Topfavoriet.
    31-03-2023 14:47
    Ervaring genoeg en hij weet wat er doen staat. Ongeacht de beperkingen van zijn team.
31-03-2023 13:59
“ In Roubaix waren de benen al wat minder” : vorig jaar was Roubaix ook 2 weken na de Ronde . Dit jaar weer het normale schema.
31-03-2023 14:04
Mathieu wint nog na 5 lekke banden!
    31-03-2023 17:06
    Een beetje verheerlijken kan geen kwaad.
31-03-2023 15:06
Dit is voor het eerst dat hij met een goede voorbereiding én ervaring hier staat. Geen fysieke klachten en niet met zijn krachten lopen smijten in aanloop hiernaartoe. Ben benieuwd of hij nog een stap(je) geeft gemaakt.
    31-03-2023 15:57
    Fingers crossed. Toch liever week later PR maar wanneer het hier weer lukt zonder uitwonen is het mooi meegenomen ; )
    31-03-2023 16:36
    Met een veel betere voorbereiding kan hij hopelijk ditmaal de piek langer vasthouden. Hij is voor beide koersen favoriet, dus dan schrijf ik hem ook beide toe.

    (ja, ik weet er kan veel veranderen in een week, maar een man mag dromen). Na zondag praten we over de realiteit die dan geldt. ;)
    31-03-2023 17:08
    Die heeft geen stapje meer kunnen zetten lijkt mij maar met de vorm van de E3 kan die zeker ook winnen hoor. Ik geef hem toch meer kans in RVV die koers past hem als gegoten, Roubaix is toch meer voor de pure stoempers waar hij zijn explosiviteit niet zo goed kwijt kan.
    31-03-2023 17:08
    Hij is zeker favoriet in beide koersen.
    En dromen hoort erbij. Dan kan ik ook nog eens een monument winnen

    En dan terug in de realiteit, das dan wir minder ééh.
31-03-2023 22:29
Die gaat solo winnen zondag
31-03-2023 13:41
Gisteren nog even wat sleutelmomenten van de ronde 2022 bekeken.
Het lijkt er op dat MvdP en Pogi dit jaar wat dichter zitten nog dan toen en in retroperspectief vond ik hem nou niet echt helemaal op kraken staan. Bij de 2e Kwaremont zat ie te maffen en op de laatste Pater kwam ie ff in het gootje.

Stelling: MvdP heeft baat bij een korte finale vanuit gesloten favorietenveld waarbij hij Pogi meenemen mag maar van van Aert af moet. Dat hele vanaf 80 k oorlog i niet in zijn belang.
    31-03-2023 14:35
    Niet helemaal mee eens. MVDP heeft bewezen in het verleden dat een langen slopende finale ook bij hem past. Ik denk juist dat koersen vanaf 80km meer kans heeft op het lossen van WVA voor Pogi en VDP
    31-03-2023 14:38
    Een korte finale, maar vooral niet teveel Jumbo's om in die finale de geloste vAert terug te rijden. 'k Loop maar even op de zaken vooruit he. Dus geen gehannes met allerlei belangen en ploegenspel en , maar gewoon lekker stampen met de Bjergs en de Arndts en de Keukeleires en de Quickstepjes tot aan de tweede Kwaremont. Tegen die tijd zal d'r wel een forcing gedaan worden, goed voorin zitten en wellicht een Dillier vooruit sturen of zo.
    Maar stiekem hopen we natuurlijk dat het al op de Ten Houte ontploft. En dat ze de motoren een beetje onder controle houden.
    31-03-2023 14:52
    ik denk gesloten pak op de Koppenberg af en vanaf dan los: dat gaat voor MvdP perfect werken. Als de koers (veel) eerder losgaat denk ik dat dat eerder door de omstandigheden (gevaarlijk liggende wegen) ingegeven gaat worden die zowel sommigen uit zal lokken een poging te wagen als het peloton doet breken.
    31-03-2023 14:59
    Die showdown tussen de 3 hebben we al gehad in E3 Harelbeke, een wat minder voorspelbare wedstrijdontwikkeling is wel welkom. Ik denk aan de editie van 2017.
    31-03-2023 15:51
    Dit was stiekem ook een hele mooie : https://nl.wikipedia.org/wiki/Ronde_van_Vlaanderen_2014

    Daar had dn Greg het moeten doen natuurlijk
    31-03-2023 15:54
    Lange finale kan een vdP in vorm ook aan echter lijkt mij scenario van RomainsV het meest wenselijk voor hem. Ook met het oog op PR.
    31-03-2023 17:57
    Eens. Verwacht dat Jumbo dit ook zo ziet en daarom de koers al vroeg gaat openbreken. Hiermee hopende dat de explosies van Pog en VDP af te botten zodat Wout nu wel kan volgen (dat zag er voor Wout toch niet zo lekker uit op de Pater met de E3). Verwacht dat Benoot vooruit gestuurd wordt. Die gaat toch het beste de heuvels verteren en kan zomaar winnen.
31-03-2023 14:35
Statistisch gezien zal Mathieu de Ronde niet winnen. Mathieu won 2x de Ronde nadat hij datzelfde jaar ook 2x Dwars door Vlaanderen ervoor had gewonnen.
Afgelopen woensdag stond hij er niet aan de start waardoor hij 10 dagen geen competitie heeft gereden.
Dus of deze theorie klopt weten we zondagavond.
    31-03-2023 14:41
    'k Zou Lazkano een herhaald succes wel gunnen.
    31-03-2023 15:55
    Mathieu heeft vaker gespot met statistieken. Dus laat dat net zijn ding zijn. ;)
    31-03-2023 19:04
    Gelukkig klopt je statistiek niet. Hij won DdV niet in 2020, maar in 2019
31-03-2023 13:24
Mat Laporte, Kragh, Mohoric en Küng vooruit moet ik het nog zien of het om de 3 "Groten" draait in de Ronde.
    31-03-2023 13:27
    Figuranten.
    31-03-2023 13:42
    260 km, ga er maar aan staan. De enige echte verasssing van de afgelopen 20 jaar is toch Bettiol, voor de rest enkel kleppers op het hoogste treetje.
    31-03-2023 15:08
    Küng lijkt dit jaar minder sterk.
    31-03-2023 15:30
    @Monnik: Nuyens? Devolder? Dat vind ik met alle respect geen "echte keppers". Maar het klopt natuurlijk dat er in Vlaanderen minder vaak verrassende winnaars zijn dan een week later in het Velodrome.
    31-03-2023 15:49
    Zo verrassend zijn de winnaars in PR toch ook niet de laatste jaren? Laatste vijf edities Van Avermaet, Sagan, Gilbert, Colbrelli en van Baarle. Dat zijn in dat werk alle vijf wereldtoppers.
31-03-2023 13:51
Vraag voor iemand van de statistieken: wie en wanneer won voor het laatst MsR en RvV in hetzelfde jaar? Degenkolb won in 2015 MsR en PR in hetzelfde jaar en Pogacar won in 2021 LBL en RvL in hetzelfde jaar.
    31-03-2023 13:57
    Ik kom uit op 2x Eddy en that's it: 1975 en 1969.
    31-03-2023 13:57
    O en toen???
    31-03-2023 14:42
    Thanks thorsen, dat is niet echt makkelijke info om zo op te zoeken heb ik gemerkt. Kristoff is er nog wel dichtbij geweest in 2014 (1ste en 5de) en 2015 (2de en 1ste). Bij mij heeft MvdP zondag toch wel echt een streepje voor op die andere 2
31-03-2023 13:37
Wat een onzin en een vreselijke instelling. Bah
    31-03-2023 13:43
    Infaam en abject.
    31-03-2023 15:10
    Honteus en verfoeilijk

Reacties zijn gesloten.