‘Mathieu van der Poel is een drama voor de concurrentie’
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 15 maart 2021 om 07:00

‘Mathieu van der Poel is een drama voor de concurrentie’

Interview Erik Dekker schudt zijn hoofd en vraagt zich na de 53 kilometer lange solo van Mathieu van der Poel in de vijfde rit van de Tirreno-Adriatico één ding af: “Hoe kan het toch dat Mathieu ons keer op keer opnieuw weet te verbazen? Dit is ongekend. Je kunt wel zeggen dat de andere mannen naar elkaar kijken omdat ze in het klassement geen rekening met hem hoeven te houden. Maar bij de achtervolgers was het ook een grote afvalrace. Dit realiseren op zo’n zwaar parcours en in deze koude en slechte weersomstandigheden is echt héél bijzonder.”

In 2002 wist Erik Dekker het eindklassement van de Tirreno-Adriatico te winnen na een spannende strijd met Danilo Di Luca. De zondagrit door de heuvelachtige Le Marche is in de Italiaanse rittenkoers tussen de twee zeeën meestal extreem lastig. “Ik zie me nu nog na die zondagrit in 2002 minutenlang voorbij de finish op de grond zitten om op adem te komen”, herinnert Dekker zich. “Er is in deze regio geen meter vlak en er wordt op de zondag altijd gekoerst. De zaterdagrit staat bekend als dé bergrit, maar ik weet dat de meesten op dit terrein nog meer afzien.”

Dekker vindt het huzarenstukje richting Castelfidardo nog meer bijzonder dan de zege van ‘MVDP’ na een solo van 72,5 kilometer in de BinckBank Tour vorig jaar op de Veste van Muur van Geraardsbergen. “Natuurlijk reed hij destijds ook nog voor het klassement, waardoor iedereen hem toen in de gaten hield en moest achtervolgen. Dit is echter wel in een heel ander deelnemersveld met o.a. de Tour-winnaars Tadej Pogacar, Egan Bernal en Geraint Thomas.”

Erik Dekker – foto: Cor Vos

Deelnemersveld
“Na de Strade Bianche vorige week zaterdag concludeerden we al dat Mathieu in Siena won in het sterkste deelnemersveld dat we de laatste jaren in een klassieker hebben gezien. Nu voert hij deze geweldige show op in hetzelfde sterke deelnemersveld. Het is ongekend hoe Van der Poel uiteindelijk op de drie kilometer lange slotklim zijn voorsprong nog weet te verdedigen tot 10 seconden op Pogacar. Natuurlijk zat hij ver door zijn krachten heen en verloor hij in de finale terrein. Maar hij weet wel heel knap stand te houden. Woorden schieten tekort om deze prestatie te omschrijven.”

Hoe de concurrentie voortaan moet omgaan met Mathieu van der Poel? Erik Dekker denkt even na en antwoordt dan: ,,Mathieu is een drama voor de concurrentie. Je weet niet wat hij doet. Hij kan sprinten. Hij kan explosief wegrijden op een steil klimmetje demarreren en hij heeft geen moeite met een lange solo. Als concurrent heb je geen flauw benul hoe je op hem moet reageren. Nu lijkt het me niet verstandig dat hij zaterdag in Milaan-Sanremo al in de aanval gaat op de Cipressa. Dan zijn er nog genoeg knechten in het peloton die in de achtervolging kunnen rijden. Maar, wat gaat dit geven in Parijs-Roubaix? Daar hebben we al urenlange solo’s van Fabian Cancellara en Tom Boonen gezien. Zeker als het slecht weer is, kan Van der Poel dan opnieuw een show opvoeren. Op natte wegen heeft hij sowieso een groot voordeel omdat hij met zijn techniek zijn fiets veel beter onder controle heeft.”

62 Reacties
14-03-2021 16:14
Mooie woorden van Dekker en tof om te lezen dat deze wonderlijke prestatie door de hele wielerwereld heen wordt gedeeld.
14-03-2021 16:24
Absoluut mooi stukje van Dekker en kan goed begrijpen dat VDP voor iedereen een enorme plaaggeest is in de meeste 1-dagskoersen en etappes als vandaag. Iedereen weet dat hij op ieder moment er vandoor kan gaan, en ongeacht je hem continue in de gaten moet houden, zie dan ook maar eens mee te gaan.
    14-03-2021 16:43
    En als je denkt dat hij eraf ligt, komt MvdP op wonderbaarlijke wijze terug zoals in de AGR.
14-03-2021 16:37
Mooi stukje dat Raymond Kerckhoffs zo snel geschreven heeft na nog een coronavrij interview met Erik Dekker. Bijna een grotere prestatie zelfs dan die van Matje...
14-03-2021 16:46
Ja mvdp is groot. Maar wat pogacar hier doet is mijns inziens groter. Want gisteren ook al met uitzonderlijke waarden de berg op geknald terwijl vdpoel een rustig dagje had. Op dit moment zijn er 5 renners die de koers domineren: Van der Poel, Van Aert, Allaphillipe, Pogacar en Roglic.
    14-03-2021 17:03
    Pogacar een grotere prestatie, vandaag, echt!?!?
    14-03-2021 17:16
    Je maakt een grapje, toch?
    14-03-2021 17:27
    Ik ben het er nochtans mee eens hoor. Als MvdP net als Pogacar gisteren vol naar boven rijdt, dan wint hij vandaag niet, of toch zeker niet op deze manier. Geen schande trouwens, want Pogacar is de beste renner van het moment.
    14-03-2021 17:43
    Eens met de stelling dat Poga de grootste prestatie levert. Die wint toch ook overall. En met wat een panache. Vd Poel ging zwaar door het ijs de laatste kilometers, liet gister lopen en Poga leek het op het juist op het laatst wel goed te vinden. Direct toegegeven, Van Aert en Poel ook zeer goed.
    14-03-2021 17:49
    Ja, want Pogacar heeft 50km alleen gereden en is een stuk zwaarder dan Poel.
    14-03-2021 17:54
    Poga wint dit rondje overtuigend. En de concurrentie moet bang worden van Poel? Nee Hensie, poga is hier de grote winnaar. Poel komtop langere klimmen tekort. En dat heeft idd met zijn gewicht te maken.
    14-03-2021 17:59
    Zwaar door het ijs? Als je wint? Is dat wat je wilde Bert?
    14-03-2021 17:59
    Poga is beter in langere klimmen. En water is nat.
    14-03-2021 18:08
    Pogacar's nummer vond ik ook groter, zeker na de rit van gisteren. Maar wel mooi dat MvdP het op de valreep toch haalde, verdiend na zo'n inspanning!
    14-03-2021 18:12
    En wat vooral slim is van POGACAR: hij laat MVDP winnen. Had de indruk dat hij hem nog kon pakken, maar deed het niet. Had al een rit immers, in het klassement loopt ie uit op zijn grootste belager. En in de Tour kan ie wel ondersteuning van andere ploegen gebruiken....

    Rijdt ondanks zijn jeugdige leeftijd een stuk slimmer dan ene ROLGIC (rit van gisteren was een misser van formaat). Wellicht ook door betere ondersteuning uit de ploegleiderswagen...
    14-03-2021 18:21
    @Ankelietje, leuke woordspeling. Nee, wilde erg graag dat Poel won. Maar had ergens het idee dat Pogi het op het laatst wel goed vond. En het leek er toch sterk op dat Poel volledig, maar dan ook volledig stuk zat. Finalemento kaputto. Niet gek na zo’n heroische inspanning, maar ik vond die van Pogi, alles opgeteld nog indrukwekkender.
    14-03-2021 18:43
    Pogacar is vandaag, itt de Antwerpse wonderboys, de hele rit in zijn comfort zone gebleven nog. Als hij zich er op toelegt gaat die jongeman ook in klassiekers op gelijke hoogte staan. Dit is geen klimmer of tijdrijder maar een brok dynamiet.
    14-03-2021 21:13
    Laten we er met zijn allen vooral blij mee zijn dat we discussies kunnen voeren over wiens prestatie nu epischer of heroïscher is. Vandaag wederom vanaf 14.00 uur op het puntje van de stoel. Mathieu, Tadej, Wout, Julian enzovoort, enzovoort zijn een zegen voor de sport.
    15-03-2021 08:12
    Heb hetzelfde gevoel.. Terwijl ze VdP toch wel wat laten rijden en hij de 3m30 cadeau krijgt rijdt Pogacar dat op 20km bijna dicht.
    15-03-2021 08:57
    Vraag even aan Higuita of ze VDP 3 minuten kado hebben gedaan. Of Formolo. Want als iemand het kan weten zijn het die twee volgens mij.

    Je ziet in wedstrijden wel eens dat ze 3 minuten kado doen. Peloton breed over de weg, iedereen op zijn gemak een boompje opzoeken, etc. Maar daar was absoluut geen sprake van.
    Tel daarbij op de kou en vooral ook de wind, en je weet dat ze achter Mathieu niet hebben stilgezeten. Kijk ook hoe snel Soler en zijn kornuiten dichterbij kwamen.

    De sterkste reed daarom gewoon voorop, de slimste reed daar vlak achter.
    15-03-2021 09:05
    Het is moeilijk vergelijken, Van der Poel was in de laatste 10 km gewoon leeggereden en toen ging het snel met de voorsprong. Niet alleen Pogacar kwam heel snel dichterbij, Van Aert reed ook gewoon een paar minuten dicht. Ik denk dus dat ze minstens aan elkaar gewaagd waren in deze rit, als Pogacar en VDP op hetzelfde moment gingen denk ik niet dat een van de twee er zomaar werd afgereden. Maar ik zou toch het voordeel aan VDP geven in dat geval, die eerder in de rit toch veruit het makkelijkst reed.
    15-03-2021 09:12
    @Tendam,
    Is ook mijn inschatting. Koers moet altijd gereden worden, maar Mathieu zag er wel heel erg sterk uit. En de sprint die Mathieu heeft, daar heeft Pogacar tot nu toe niet aan kunnen tippen.
    Denk dat hij de etappe ook met wat minder energie had kunnen winnen (maar da's niet zo mooi om naar te kijken)
    15-03-2021 12:06
    VdPoel maakte de koers maar de prestatie van Pogacar was minstens zo knap. Zoals bekend kan VdPoel zijn dagen uitkiezen terwijl Pogacar elke dag aan zijn klassement moet denken. Ben bang dat de Tour snel beslist zal zijn.
14-03-2021 16:51
Ik heb de indruk dat dit (voor)seizoen sowieso alle grote namen al heel vroeg in vorm zijn. Bleven 'vroeger' (pre-corona?) niet veel meer 'kruimels' over voor de mindere goden?
    15-03-2021 08:14
    Nou ja niet zo lang geleden had je namen als Gilbert, Valverde, Voeckler die veel in het voorjaar wonnen
14-03-2021 18:26
Ik wacht nog steeds op een ander interview met Erik Dekker...
    14-03-2021 18:55
    Frits
    Die gaat nooit meer komen.
    14-03-2021 20:40
    Hier ben ik het mee eens. Zeker nu hij zo een goede zoon heeft in het wielrennen zou hij de leugens achter zich moeten laten en schoon schip moeten maken over zijn dopingverleden.
    Ik was altijd groot fan, maar dit is echt een aanfluiting.
    15-03-2021 00:05
    @52: die zoon is juist een goede reden om géén vuile was meer buiten te hangen. Dat bederft maar de sport en werp een schaduw over de naam Dekker. Ik hoop (wens hen dat toe) dat hij binnen de familie wél open kaart heeft gespeeld over het metier anno 2000.
    15-03-2021 08:35
    Mee eens, maar vrees dat het er niet meer van gaat komen
14-03-2021 19:22
Een zegen ipv drama. Alleen maar uitdaging voor concurrentie om beter te worden.
14-03-2021 19:30
Bijzonder vandaag? Fraai drama? Spectaculair? Zeker. Onbezonnen? Ook. Kilometer langer en hij had verloren.

Laatje MvdP eerst maar eens zijn palmares uitbreiden. Daar is ie net mee begonnen.

In zijn voorkeur-klassiekers kan ie nog niet in de schaduw staan van de groten.
    14-03-2021 19:40
    Als je wint hebt je t toch goed ingedeeld blijkbaar
    14-03-2021 20:27
    Jij bent bij deze de grapjas van de dag. Gefeliciteerd!
    14-03-2021 20:31
    Haha. Maar even langs de teststraat vanavond.
    14-03-2021 20:34
    Op zoek naar verontwaardigde reacties...
    14-03-2021 20:44
    Van al je profstarts in alle disciplines iets meer dan de helft winnen. Ja, dat palmares is inderdaad nog niet bepaald je van het.

    Extra k*t eigenlijk voor de verzamelde tegenstand dat deze matige rijder al 2 ritten in de Tirreno gepakt heeft. Onbegrijpelijk.
    15-03-2021 00:06
    @debarreman: je lijkt wel in de war. Wees voorbereid op een teleurstelling: over een week of 6 heeft ie zowat alles gewonnen in 'zijn' klassiekers en dan komen er nog een jaar of 6-7....
    15-03-2021 07:51
    Kilometer langer en hij had verloren? Nee hoor, is puur wan Pogacar zou willen. Ik denk als Pogacar deze etappe echt ook nog had willen winnen, hij hem ook gewonnen had. Als dit een eendagkoers was geweest, had Pogacar hem ook nog ingehaald.
    15-03-2021 12:16
    Als .... de finish vorig jaar in Vlaanderen 10 meter verder lag had Van Aert gewonnen. Maar dat die lag niet 10 meter verder. En de finish gisteren lag ook niet verder. Iedereen wist dit vantevoren. En wat als de finish een kilometer eerder lag had VdPoel dan met 2 minuten verschil gewonnen?
14-03-2021 19:53
Ten eerste,,,debarreman,, heb jij soms een molenwiek tegen je kop gekregen?
Ten tweede de prestatie van Mathieu was groter omdat die veel langer duurde en alleen,Pogi is nog minder dan de helft alleen gereden.. Hier zitten enkele die reacties geven die verdwaald zijn,en uit een inrichting ontsnapt zijn. Vast zetten die hap voor het te laat is. Ik heb zo het idee dat ze zuidelijk onder Nederland rondlopen.
14-03-2021 20:42
Trouwens, Kerkhoffs mag hier bij Dekker ook wel meer op drukken. De supporters verdienen openheid van zaken van deze oud coureur.
    14-03-2021 20:54
    Ik zit daar helemaal niet op te wachten. We leven gloeiendegoffer in geweldige wielertijden, en jij heb behoefte aan een verklaring van ex-renners? Schei uit man
14-03-2021 20:48
ja pogacar is 15kg lichter als Mvdp en dat hoeft hij niet mee te torsen en daarbij heeft hij tot 17 km in het wiel gezeten van z`n superknecht formolo
neemt niet weg dat hij ook een super gatelnteerde renner is
maar wat Mvdp heeft laten zien is weergaloos
    14-03-2021 23:36
    Zo is het idd
    15-03-2021 08:02
    15 kg lichter?
    15-03-2021 08:23
    Dat in de strijd werpen van gewichten is vrij nutteloos, ze moeten gewoon strijden met het lichaam dat ze hebben. Daarnaast, 15 k verschil? Net zoals jou weet ik dat niet maar het lijkt me wel flink aangezet hoor.
    15-03-2021 09:20
    Pogacar en Van Aert hebben zich de dag ervoor helemaal het zwart voor de ogen gereden. Vdp heeft een snipperdag genomen. Leer het een beetje in perspectief te bekijken i.p.v. die hele grootspraak te gebruiken.
    15-03-2021 12:21
    We moeten die renners eens wegen voor of na de wedstrijd. Dan weten we hoe het exact zit. Denk dat het rond 12 ligt. Het moge duidelijk zijn dat Pogacar er bovenuit steekt richting de Tour.
14-03-2021 20:56
hoeveel solos van 50 km of meer heeft pogacar al gewonnen met een jagend peloton
hij heeft de tour gewonnen door gebruik te maken van
hij kan goed klimmen
en inderdaad hij trapt heel watt weg
maar laat hem eerst maar een doen wat Mvdp gedaan heeft
Mvdp heeft nou ook niet de meest getalenteerde ploeggenoten met alle respect voor zijn ploeggenoten
14-03-2021 21:54
Laten we eerst maar is beginnen dat zowel van der poel als Pogacar ( en van aert ook ) geweldig zijn en een zegen voor de sport.

De discussie van vandaag ‘wie er nou vandaag de grootste prestatie levert’ is lijkt me echter heel duidelijk: dat is natuurlijk van der poel. Na de aanval van mvdp heeft Pogacar tot zijn aanval 30km geen trap teveel hoeven doen. Terwijl mvdp telkens in de wind zat, heeft Pogacar heel lang Formolo voor zich gehad, ook daarna nauwelijks op kop geweest. Het klopt dat op de steile stukken het voordeel in het rijden van een groep minimaal zijn, maar hoeveel van het parcours is dat? Niet veel. Het windvoordeel in zo’n groep is echt extreem, als we van de 30% regel uitgaan, betekent dat dus dat telkens als van der poel 400 watt trapte, Pogacar er 280 trapte, een extreem groot verschil. Hier komt ook nog bij dat de groep Pogacar langzamer reed dan van der poel, het wattage heeft dus nog lager gelegen. Je ziet hier meteen dus het verschil, terwijl van der poel keihard moest beuken in de hoge zones, heeft Pogacar afgezien van de klimmen gewoon onder zijn omslagpunt kunnen rijden. Hoe logisch is het dan dat hij er zo uit komt in de finale? We hebben het hier niet over ene J de Vries van de plaatstelijke wielerclub, maar de sterkste renner bergop van de wereld momenteel. Al met al is dat geneuzel dat Pogacar vandaag ‘de beste’ was complete nonsens. Het beweren daarvan getuigt wat mij betreft ook dat er niet zo heel veel van de basisprincipes van het wielrennen begrepen word.
    14-03-2021 22:02
    Zo is het.
    14-03-2021 23:36
    Zo is het idd
    15-03-2021 12:26
    Klopt. Maar de inspanningen van de voorgaande dag tellen hierin wel mee.
14-03-2021 22:00
Weergaloze race gezien van Van der Poel, Pogacar en Van Aert en in hun kielzog nog anderen. Wat is de sport toch mooi momenteel.

Ik begrijp de drang van sommige mensen niet zo goed om de 'grootste prestatie' of 'de beste renner' aan te wijzen. Deze mannen hebben elkaar nodig om het maximale uit zichzelf te halen en dat doen ze niet alleen maar met met wacht-wacht-poef koersen maar met een variëteit aan wapens. Heerlijk toch. Dat je persoonlijke favorieten hebt vanwege land, ploeg, stijl of andere redenen is logisch, ieder z'n voorkeur.
14-03-2021 22:12
Om de vraag uit de titel te weerleggen: Matje is een zegen voor elke profrenner.

Hij is iemand waarvoor mensen de TV of stream aanzetten. Hij is de talk of the town, niks controle, koers! Onvoorspelbaar, onvoorstelbaar, puntje van je stoel, af entoe een toefje controverse, het is er allemaal.

Meer aandacht, meer sponsoring, meer beter.
14-03-2021 23:39
Natuurlijk een zegen en geen drama. Wat hij, Van Aert, Pogi Roglic, ea generen en uitdragen voor de hele wielerwereld is toch geweldig. De concurrentie kan er alleen maar beter door worden.
15-03-2021 10:06
Spektakel van de bovenste plank. Op het puntje van mijn stoel gekluisterd aan de buis. Wat zal het effect op de conditie van MvdP zijn? Wordt hij van deze inspanning nog beter, of is het juist een aanslag op die conditie? Ik hoop het eerste. Op naar Milaan - San Remo!
    15-03-2021 10:13
    Ik heb daar wel een beetje zorg over. Mits hij de komende week zich niet meer leeg rijdt denk ik dat het wel goed komt. Maar dat is juist waar ik een beetje zorg over heb, dat is niet echt Matthieu zijn ding "een beetje meerijden is niet waar ik voor kom"....
    15-03-2021 10:42
    Van der Poel wordt hier alleen maar beter van. Die heeft wedstrijden nodig om scherper te worden. Zijn recuperatie is zijn grootste wapen, daardoor kan hij zich gekkere, zwaardere, stompzinnigere, op het oog kansloze inspanningen veroorloven in koers.
    15-03-2021 11:08
    VDP is als Hinault, die reed zichzelf ook ondersteboven in LBL en de Giro in 1980, en kreeg toen last van zijn knie in de Tour. Maar liever dat, dan half werk.
15-03-2021 11:37
Ik hoop niet dat ie "door de vorm heen schiet" door deze inspanning. Ik dank dat ie hogere doelen heeft. Zou zonde zijn als ie hier inteert op zijn vorm

Reacties zijn gesloten.