Mathieu van der Poel en Anna van der Breggen genomineerd voor Vélo d’Or
foto: Cor Vos
maandag 23 november 2020 om 14:15

Mathieu van der Poel en Anna van der Breggen genomineerd voor Vélo d’Or

Mathieu van der Poel en Anna van der Breggen zijn genomineerd voor de prestigieuze Vélo d’Or. Dit is de jaarprijs van het Franse wielermagazine Vélo Magazine dat verbonden is aan de Tour de France-organisatie en aan sportkrant L’Equipe.

Een aantal internationale wielerjournalisten, waaronder WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs, kiest hier de beste wielrenner van het jaar uit.

Anna van der Breggen en Pauline Ferrand-Prévot zijn de enige twee vrouwen op de lijst. Vorig jaar won Julian Alaphilippe de prijs, terwijl Alejandro Valverde en Chris Froome in de twee voorgaande jaren deze eer hadden.

Sinds deze verkiezing in 1992 voor het eerst werd georganiseerd is nog nooit een Nederlander erin geslaagd om te winnen. Johan Museeuw, Tom Boonen en Philippe Gilbert hebben voor België de prijs gewonnen. Dit jaar zijn Remco Evenepoel en Wout van Aert genomineerd.

Genomineerden Vélo d’Or 2020
flag-be Wout van Aert
flag-fr Julian Alaphilippe
flag-ie Sam Bennett
flag-nl Anna van der Breggen
flag-be Remco Evenepoel
flag-au Caleb Ewan
flag-fr Pauline Ferrand-Prévot
flag-dk Jakob Fuglsang
flag-it Filippo Ganna
flag-gb Tao Geoghegan Hart
flag-ch Marc Hirschi
flag-co Daniel Felipe Martínez
flag-nl Mathieu van der Poel
flag-si Tadej Pogačar
flag-si Primož Roglič

75 Reacties
23-11-2020 14:22
Toch eigenlijk de enige wielerprijs die er wat mij betreft toe doet. Wordt denk ik een strijd tussen Roglic en Pogacar. Al eerder gezegd, maar een beetje onnozel om vrouwen en mannen op 1 hoop te gooien. Kan mij niet voorstellen dat er snel een vrouw met de prijs aan de haal zal gaan.
    23-11-2020 15:20
    Ik denk dat ik liever die vrouw zie winnen dan de man waarvan ik het vermoed.
23-11-2020 14:33
Zal normaal gesproken tussen Roglic en Pogacar gaan waarbij de vraag weer is hoe zwaar de Tourzege wordt meegewogen. Vorig jaar niet met Bernal als Tourwinnaar maar toen was Alaphilippe wel de man van het jaar die ook in de Tour alle aandacht naar zich toe trok. Voor mij is het Primoz, voor het tweede jaar op rij aanvoerder van de wereldranglijst, 12 zeges, Winnaar Vuelta, tweede in de Tour en winnaar van een monument. Top van augustus tot november.

PS: Wint Wout hem, kan ook niemand wat zeggen. Meest complete renner van allemaal dit jaar. Overigens belachelijk dat Demare niet genomineerd is.
23-11-2020 14:33
Als je het puur op palmares zou beoordelen wint Anna hem, dubbel op het WK en de Giro. Ik zou het mooi vinden.
    23-11-2020 14:35
    +1
    23-11-2020 15:13
    Ja, zou heel mooi zijn, maar het wordt toch echt Pogacar.
    24-11-2020 01:31
    +1

    Als je puur naar het aantal grote prijzen kijkt die er dit seizoen gewonnen zijn, kan er idd maar één winnen en dat is Anna.
23-11-2020 14:34
Daniel Felipe Martinez is mijn winnaar.
    23-11-2020 16:36
    In "de geilste snor" verkiezing zeker?
23-11-2020 14:35
Wat mij betreft zou het tussen Roglic en Van der Breggen moeten gaan, al is het lijstje van Van Aert dit seizoen natuurlijk ook niet verkeerd.
23-11-2020 14:47
Als jij PFP bij de genomineerden zet moet Van der Poel deze prijs winnen, want dan gaat het niet alleen over het wegwielrennen. Hij werd wereldkampioen veldrijden en won 8 crossen in 2020. Hij moest zeker dan vorig jaar hebben gewonnen. Toen was hij wereldtop in drie verschillende disciplines.

Puur op basis van het wegwielrennen is Roglic de wielrenner van het jaar. de beste uitslagen, de meest consistente renner en een van de meest complete renners van het peloton. Van Aert en Pogacar zijn nummer 2 en 3.
    23-11-2020 15:36
    Ben ik met je eens, lijkt er vooral op dat ze een genomineerde vrouw wat karig vonden en geen tweede nederlandse wilden nomineren. Met Pauline omzeil je dat keurig, maar voor een eerlijk vergelijk kan je er niets mee.
23-11-2020 14:49
Op basis van wat is martinez eigenlijk geselecteerd. Hij heeft een goed seizoen gereden, maar Ganna, Démare en een SKA hebben een veel beter seizoen gereden.
    23-11-2020 14:59
    Dan kun je af vragen waarom moet dat Belgische menneke er bij staan wat heeft die gepresteerd ,behalve een hoop geneuzel op twitter
    23-11-2020 15:01
    Dit in groot contrast met de meerwaarde-bijdragen waarmee john het web opvrolijkt.
    23-11-2020 15:18
    Dat is heel simpel John. Die juryleden lezen natuurlijk ook Wielerflits en de reacties op artikels. Denk jij dat ik de enige ben die hard moet lachen bij al die schuimbekkende reacties indien de naam Evenepoel valt in een artikel? Ik heb al verwijzingen gezien op Engelstalige social media naar de commentsectie op Wielerflits. In de Verenigde Staten denkt men intussen dat wanneer je in Nederland de naam Evenepoel uitspreekt, dat alle omstanders in hondsdolle, hyperventilerende en schuimbekkende zombies veranderen. Ok, niet iedereen in de VS denkt dat, maar Trump toch.
    23-11-2020 15:23
    Martinez won de Dauphiné, wat de meest spectaculaire rittenkoers van het jaar was. Weliswaar met het nodige geluk, maar ja, dat moet je ook hebben.

    @boenk
    Ja hoor, op Engelstalige sociale media is men daar echt mee bezig. Misschien onder Belgen die op Engelstalige sites posten...
    23-11-2020 17:40
    @john
    Toen ik jouw post las, dacht ik 'nee joh'. Maar warempel. Hij staat er tussen. Vaag.
    23-11-2020 18:03
    In de Verenigde Staten denkt een verdwaalde ambassadeur dat heel Nederland een groot no go getto is. Verder denkt helemaal niemand iets over Nederland.
    24-11-2020 01:37
    hehehe

    Als je het aan Trumpie vraagt zal hij waarschijnlijk antwoorden dat Nederland een stad in Duitsland is. ;)
23-11-2020 14:54
Hij zal uiteraard niet winnen, maar toch straf dat Evenepoel er tussen staat met slechts 23 koersdagen. Het gemiddelde bij de andere mannen is 45 koersdagen.
Als je kijkt naar het palmares in 2020, zou Roglic het moeten halen. Kijk je echter ook (en vooral) naar de manier van koersen, dan zou van Aert de terechte winnaar zijn voor mij.
    23-11-2020 15:26
    Heeft natuurlijk geen enkele kans om te winnen. Dus ‘straf’ dat die er tussen staat, mwah.

    Frappant eerder aangezien een ganna of een demare er niet bij staan...
    23-11-2020 15:52
    Ganna staat er gewoon bij hoor. Demare moest er inderdaad altijd bij, ter vervanging van Ewan.
    24-11-2020 01:41
    Winnen zal Remco h'm inderdaad niet doen. Maar om het nu straf te noemen iemand te nomineren die alle koersen won die hij uitgereden heeft ?

    Hij heeft in z'n ééntje meer overwinningen behaalt dan de hele Jumbo ploeg bij elkaar, als je Van Aert en Roglic weglaat.
23-11-2020 14:58
Toch wel Roglic of van Der Breggen. Pogacar en Van Aert mogen dan vechten om plek 3.

Evenepoel staat hier precies toch vooral tussen onder de noemer "what could have been"?
    23-11-2020 15:09
    Staat terecht in dat lijstje op basis van wat hij gepresteerd heeft in 4 opeenvolgende 1 weeks koersen. Maar zal terecht niet winnen op basis van dat het daarbij gebleven is.
23-11-2020 15:08
Hmmm, toch een paar 'opvallende' keuzes. Niets tegen deze renners, maar waarom Ewan en Martinez op deze lijst staan lijkt me toch wel vreemd.
En Prevot is natuurlijk de beste in haar MTB discipline, maar om hiervoor genomineerd te zijn?
Lijkt me enerzijds lijstjes-politiek: we proberen uit alle landen/werelddelen iemand te nemen en we kijken enkel naar de overwinningen. Want niemand anders uit Australië en bij Martinez moesten ze wel iemand hebben uit Z-Amerika.
Prevot is denk ik om per se iemand uit MTB er bij te zetten.
    23-11-2020 15:14
    En om een beeldschone winnaar te krijgen... Het is wel een fraaie dame.
    23-11-2020 15:22
    Martinez won gewoon de Dauphine en een Tour rit, en was bij de seizoensstart ook goed in Colombia. Oke je kunt er ook voor Demare kiezen of voor Schachmann of, maar het is nu ook weer niet zo heel raar.
23-11-2020 15:10
Poga!! Op 21jarige leeftijd geel wit en bolletjes en meerdere ritzeges
    23-11-2020 16:19
    Als je als 21-jarige de Tour wint, is de witte trui niet echt een extra prestatie.
23-11-2020 15:23
Deze prijs is voor Mathieu van der Poel. Meerdere uren op het puntje van mijn stoel gezeten. Andere genomineerden waren ook goed, Maar Mathieu was top en daar is maar plaats voor één
    23-11-2020 15:34
    Puur op basis van het wegwielrennen is het onmogelijk dat Van der Poel deze prijs wint. Het is ook een prijs voor de beste wielrenner van het jaar en niet voor de meest aanvallende/leukste renner van het jaar
    23-11-2020 16:39
    Indien Roubaix was door gegaan en het was opnieuw prijs voor Mathieu, dan was hij een serieuze kanshebber. Nu helaas niet (ondanks zijn bonus in het veld). Nominatie uiteraard dik verdiend
    23-11-2020 23:09
    Indien Roubaix,.... indien mijn tante een piemel had gehad...
23-11-2020 15:25
Vuelta, Monument en 2e in de Tour, volgens mij geen speld tussen te krijgen dat je dan moet winnen.
23-11-2020 15:35
Bij dat monument eindigde Poga ook op het podium zo kunnen we wel doorgaan enfin iedereen is liefhebber van een andere renner maar Rogla zou het in mijn ogen ook verdienen.
23-11-2020 15:45
Puur naar uitslagen kijkend: Anna vd Breggen. Wereldkampioene in beide wegdisciplines en winnares van de enige grote ronde in het vrouwenwielrennen. En daarnaast nog Waalse Pijl en wat andere zeges. Verder ook nog eens een prima uithangbord van het wielrennen in het algemeen, en dameswielrennen in het bijzonder.

Als het dan toch een man moet zijn: Roglic!
Hele seizoen op hoog niveau, grote ronde gewonnen, klassieker gewonnen, kleine rondjes gewonnen, overal dominant en in beeld. De maat der dingen als het om wielrennen gaat dit jaar.
En anders VDP, als je ook het veldrijden zwaar mee laat wegen. Maar dat blijft toch een sport in de marge, behalve in Nederland en Belgie...
23-11-2020 15:58
Om het aantal appels en peren dat je moet vergelijken zo klein mogelijk te houden zou ik zeggen: Roglic of Van der Breggen. Dan hou je één appel en één peer over :)
23-11-2020 16:14
Ik mis Valverde. Die heeft het "constant zijn" naar een hoger niveau getild.

Die man is dit jaar in de 7 rondes die hij reed alleen maar tussen plek 10 en 15 geeindigd. Respectievelijk;

10e (Ronde van Valencia)
14e (Ronde van Murcia)
12e (UAE Tour)
15e (Ronde van Burgos)
12e (Dauphiné)
12e (Tour)
10e (Vuelta)
    23-11-2020 16:27
    Ik denk dat Roglic de norm is van constant, reed in alle rondjes die hij reed eerste of tweede (TdF) =D
23-11-2020 16:40
Arnaud Démare verdient hier een nominatie in plaats van Ewan of Martinez.

Mijn top drie:

1. Roglic
2. Van Aert
3. Pogacar

Het verschil tussen Van Aert en Pogacar is heel nipt. Van Aert was drie maanden 99 procent, Pogacar was drie weken 99 procent. Het palmares van Pogacar oogt beter, maar Van Aert was gedurende een langere tijd top, en in verschillende specialiteiten, dus hij krijgt van mij de voorkeur, ook al mist hij een grote overwinning na de Tour.
    23-11-2020 17:01
    Demare ontbreekt, en Sam Bennet staat wél op de shortlist...? Heeeeel apart. Iets met Engelstalige journaille dat is oververtegenwoordigd, terwijl de Fransen allemaal Alaflip noemen?

    Maarrrr.... Ome Pat zal tevreden zijn: Drie man uit zijn stal én Wout VanAert ('wilde het liefst óók voor mijn ploeg rijden'), dus eigenlijk vier.
    23-11-2020 17:12
    Hoezo is het apart dat Bennett boven Demare gekozen wordt? Demare had er mijn insziens ook mogen tussen staan, maar buiten de Giro zitten er niet echt grote overwinningen tussen zijn etappe zeges. Bennett wint ook meerdere etappes in grote rondes en wint daarenboven de enige puntentrui die iets van waarde heeft.

    Ik veronderstel dat dit blinde haat is omdat het een renner van DQS betreft. Een beetje objectiviteit zou je niet misstaan.
    23-11-2020 17:21
    Oneens, Demare wint 14x, naast de Giro etappes een italiaanse semi-klassieker, Frans Kampioen op fantastische wijze en wint een rittenkoers (Wallonië) Dat je dan niet genomineerd wordt en Bennett en Ewan wel vind ik ridicuul en heeft niets met DQS te maken.
    23-11-2020 18:31
    Uiteraard had Demare ertussen moeten staan, maar kom niet met die onzin af dat dit niets te maken heeft met een afkeer van DQS. Niet enkel maakt de laatste stelling van Turtlehead zijn afkeer voor dit team overduidelijk, maar daarenboven had hij evengoed, en misschien zelfs nog beter, Ewan als voorbeeld kunnen gebruiken.
23-11-2020 17:03
Terecht na hun boeren jaar. Allebei echt een op en top boerenjaar gedraaid.
    23-11-2020 17:21
    Nieuw woord geleerd en direct ook al toegepast :)
    23-11-2020 17:22
    Een boerenjaar... wa's da?? Zeker een uitdrukking uit de Randstad ;-)))
    23-11-2020 17:58
    Het was zeker een boeren jaar, met al die kak trekkers op de snelweg.
    23-11-2020 18:12
    Slagter en Pinot hadden ook een boerenjaar.
    23-11-2020 18:33
    En via Pinot zijn we weer terug bij de Geit.
23-11-2020 17:04
Hoe vaak komt het voor dat iemand op het hoogste niveau en in hetzelfde jaar zowel wereldkampioen tijdrijden als wereldkampioen in de wegrit wordt en dan ook nog de belangrijkste grote ronde wint? Zou inderdaad voor Anna vd Breggen gaan, maar zoals anderen ook al aangaven: Als het dan toch een man moet worden: Roglic die zowel rondes (groot en klein) als klassiekers wint.
23-11-2020 17:04
Roglic wint alles, maar verliest de tour. Van Aert wint ook alles maar verliest RVV.
Ienemienemutte...
Anna v/d Bregggen ! :)
23-11-2020 17:09
Remco ik kan niet wachten om je terug te zien knallen!
23-11-2020 17:20
Roglic vs Alaphilippe vs VdP

Gouden driewieler voor Pogiboi
    23-11-2020 17:24
    Driewieler... da's toch meer wat voor die buitelaar lijkt me.
23-11-2020 17:23
Van Aert heeft met zijn overwinningen laten zien dit korte seizoen de beste, meest complete te zijn. Tijdrijden, op Ganna na, sprinten op de echte rassprinters na, klimmen op enkele uitgezonderd, puncheur en veldrijder. Roglic weliswaar 2e in Tour, en enigszins gedevalueerde Vuelta 1e, en met enigszins geluk LBL aansprekende en constante prestaties, maar zelf zonder enige inbreng van knechtwerk. Van Aert daarentegen heeft per saldo meer moeten knechten dan voor eigen succes koersen. En dan nog zulke uitslagen!
    23-11-2020 17:25
    Meest compleet?
    Grote ronde winnen
    Klassieker winnen
    WK tijdrijden winnen
    WK op de weg winnen
    EDIT: en nog heel veel geknecht voor ploeggenoten

    Oh ja, het is maar een vrouw....
    23-11-2020 17:48
    @michelangelo
    Accoord, maar het niveau van het dameswielrennen is mi nog niet gelijkwaardig aan dat van de mannen. Dat duurt nog jaren, voorzover dat ooit gaat komen. Bedoel niet fysieke prestaties uiteraard, want die zullen nooit gelijk zijn. Neem de atletiek of het zwemmen bijvoorbeeld, daar kun je redelijk goed de prestaties / palmares van vrouwen en mannen vergelijken.
23-11-2020 17:26
Stel je voor dat een man dit jaar de tour, de Europese en wereldtitel tijdrijden en wereldtitel op de weg had gewonnen... Dan was de uitslag op voorhand wel duidelijk.

Kortom, als het niet Van der Breggen wordt, dan geven deze journalisten wel heel duidelijk aan hoe zij tegen het dameswielrennen aankijken...
    23-11-2020 17:38
    Klopt helemaal, maar we moeten ook meenemen dat het niveau in de breedte bij de mannen veel hoger is. Verder zijn de meeste wielerjournalisten man, ik denk wel 90% en ook dat speelt een rol. In Nederland is dameswielrennen veel belangrijker geworden omdat we (Quote Mart ) domineren maar in de rest van Europa en de wereld geldt dit niet. Daar tellen alleen de prestaties van de mannen.
    23-11-2020 17:49
    @murcia
    Eens
    23-11-2020 18:14
    @Murcia,
    Als dat straks het resultaat blijkt te zijn, dan moet je je als organisator afvragen wat voor wielerjournalisten je in de jury hebt zitten. Een eendimensionale mannelijke kijk op het herenwielrennen op de weg? Moet je dan niet de samenstelling van de jury heroverwegen?

    Want Rovi slaat de spijker op zijn kop. Er kan eigenlijk maar 1 winnaar zijn als je het zo stelt...
    23-11-2020 18:28
    Het is sowieso al belachelijk dat er geen aparte prijs is voor zowel mannen als vrouwen. In bijna elke andere sportdiscipline heb jij een prijs voor mannen en vrouwen. In het basket heb jij de MVP voor NBA en WNBA, in het voetbal de ballon d'or, jij hebt een sportman en sportvrouw van het jaar. Waarom niet in het wielrennen?

    Sinds dat de vrouwen zijn genomineerd voor Velo D'or moesten zij het puur op basis van uitslagen altijd winnen. Van Der Breggen in 2018, Van Vleuten in 2019 en Van der Breggen dit jaar. De uitslagen die zij rijden in vrouwenpeloton is nagenoeg onmogelijk voor een man om te halen in het mannenpeloton. Het niveau is veel breder bij de mannen en er wordt veel meer gedaan aan specialisatie. Ik wil het vrouwenwielrennen niet vergelijken met de jaren 70 bij de mannen, maar er zijn toch veel overeenkomsten. Een paar sterke renners die elke koers domineren een heel seizoen lang.
    23-11-2020 18:35
    Ik ben het met adelaar eens, als we puur gaan kijken naar het palmares binnen zowel dames als herenwielrennen zou een dame altijd de Velo d'Or winnen en om het nog mooier te maken altijd Nederland in de laatste 12 jaar. Dat zou net zo belachelijk zijn als de nederlandse Korfbalploeg elk jaar tot beste sportteam te laten uitroepen. De oplossing is simpel net als bij de andere sportbonden, trek de mannen en vrouwenverkiezing uit elkaar. Dan nog wint Nederland trouwens bij de vrouwen.
    23-11-2020 19:34
    Een aparte Velo d'Or voor mannen en eentje voor vrouwen zou inderdaad beter zijn. Maar als ze dat dan toch niet gebeurt moeten de vrouwen natuurlijk ook kunnen winnen op basis van hun prestaties. En de enige manier waarop je die prestaties m.i. nog enigszins kunt vergelijken is op basis van palmares. (De mate van tegenstand is vrijwel niet te kwantificeren en daardoor ook bijna niet in te calculeren.) En dat palmares van AvdB is dit jaar zo indrukwekkend, zelfs bij een matige tegenstand, dat je daar dan niet omheen kan .. Het kan niet zo zijn dat ze ieder jaar gaan winnen, maar ook niet dat ze nooit kunnen winnen omdat de tegenstand zo gering is.
    23-11-2020 19:58
    Volgens mij zijn er ook sporten (bijvoorbeeld atletiek) waarbij mannen en vrouwen wel op een hoop gegooid worden. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Reacties zijn gesloten.