Marijn de Vries slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag bij De Avondetappe
foto: Topcompetitie/Léon van Bon
vrijdag 10 maart 2023 om 13:47

Marijn de Vries slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag bij De Avondetappe

Marijn de Vries (44) is in een column in NRC uitgebreid ingegaan op haar ervaringen achter de schermen bij het NOS-programma De Avondetappe. De oud-wielrenster en journalist doet dat naar aanleiding van recente ontwikkelingen over meldingen van grensoverschrijdend gedrag binnen NOS Sport. Als slachtoffer voelde De Vries zich niet gehoord.

In de column spreekt De Vries zich fel uit. Ze blikt terug op een Tour de France-zomer waarin ze drie weken met de NOS op pad was om de Tour te volgen als analist. “Stel je voor dat je naast een collega in de auto belandt die dagenlang alleen maar smerige taal uitslaat. Soms zit er nog iemand in de auto, maar meestal ben je met hem alleen. Dan heeft hij het over wijven. En neuken”, schrijft ze.

De Vries hoort van anderen dat de collega ook zo over haar praat, maar wordt toch weer geconfronteerd met diezelfde collega in de auto. Ze geeft aan er niet van gediend te zijn, maar het stopt niet. Dit leidt ertoe dat ze naar de eindredactie stapt om deze collega te mijden tijdens de geplande auto-ritten.

Het jaar erop mag De Vries terugkomen als analist, maar niet meer drie weken lang. Ze schrijft dat ze zich eenzaam voelde, omdat er lacherig werd gedaan over haar eerdere melding. “Stel je voor dat je in dat sfeertje de leuke tv-analist moet zijn. Met de vieze praatjesmaker tegenover je aan tafel”, aldus De Vries. Ze werd daarna niet meer gevraagd als analist door de NOS en kreeg niet te horen waarom.

Machteloos
“Stel je voor hoe dat aan je vreet. Hoe je aan jezelf gaat twijfelen. Hoe machteloos je je voelt. Hoe je daar geen kant mee op kunt. Zes jaar geleden werden vrouwen met zulke verhalen zelden serieus genomen”, voegt ze daar nog aan toe. “Het heeft mijn carrière beschadigd, maar vooral mij als persoon. Het vrat me leeg, vanbinnen.”

De columniste, die tegenwoordig bij Sporza wieleranalist is, geeft aan dat ze vorig jaar opnieuw melding heeft gedaan bij de NOS-directie.

De naam van de collega in kwestie noemt Marijn de Vries niet in haar column. De volledige column kan je hier lezen.

Donderdag werd bekend dat de hoofdredactie van NOS Sport opstapt na meerdere meldingen van onder meer pestgedrag, intimidatie dan wel seksuele intimidatie, discriminatie, verbale agressie en integriteitsvraagstukken. Dit zijn meldingen uit de laatste twintig jaar. Vanuit de omroep zijn excuses gemaakt vanwege de onveilige werksfeer.

Een onafhankelijke commissie gaat extra onderzoek doen naar de meldingen, die zijn gedaan nadat de NOS in december 2022 onderzoek deed naar grensoverschrijdend gedrag bij de sportafdeling. Volgens een externe vertrouwenspersoon vinden de melders dat door de top binnen NOS Sport te weinig gedaan is met meldingen en signalen over dat wangedrag.

236 Reacties
10-03-2023 14:42
Als je alleen met een vrouwelijke collega in de auto zit en de hele dag over wijven en neuken praat, dan heb je toch iets helemaal niet begrepen.
    10-03-2023 15:49
    En met een mannelijke collega kan het wel?
    10-03-2023 15:58
    Inderdaad.. Ik krijg plaatsvervangende schaamte bij het lezen alleen al .
    10-03-2023 16:20
    Ja, ManuelF
    Wel eens een groep meiden, dames in de kroeg etc over mannen en sex horen praten...
    Onderling fatsoen in heterogene omgeving is iets anders dan in de homogene groep wat altijd zal blijven.

    Wat denk je waarom vaak ca 1.000.000 mensen, mannen en vrouwen, afstemmen op Vandaag Inside?
    Omdat bepaalde praat gewone praat is zoals kleedkamerpraat. Hoe platcdat ook kan zijn.
    10-03-2023 16:36
    verstand op nul doet zn naam eer aan
    10-03-2023 16:54
    Ik bedoel dat ik het eens ben met hjjanssen..
    10-03-2023 19:08
    Zou zo'n Thomas Dekker ook niet in een wagen willen horen praten over z'n gezamenlijke masturbeeravonden op hotelkamers.
    13-03-2023 09:38
    Jaja, dikke Danny was altijd al een praatjesmaker
10-03-2023 14:27
Grensoverschrijdend gedrag klinkt wat zwaarder dan er speelde, ik zou het ongepast gedrag noemen. Edit: al is de column nog wat explicieter en ernstiger dan dit artikel op Wielerflits. We hebben het hier over fatsoensnormen en jezelf zo belangrijk vinden dat anderen (met name vrouwen) tot lappen vlees gedegradeerd worden. Helaas vindt een toch wel aanzienlijk percentage van de mannen dit soort 'locker room talk' normaal (normaal tussen vrienden onderling). Dit soort mannen beseffen niet dat de overdaad aan seksueel getinte uitspraken en opmerkingen privé dienen te worden gehouden (in beginsel: met kleine groep gelijkgestemde leeftijdsgenoten van hetzelfde geslacht). Marijn schrijft "Stel je voor dat je daar wat van zegt. Niet één keer, maar wel tien keer. Stel je voor dat die collega daar niet naar luistert. Gewoon doorgaat. Stel je voor dat de ander die er soms bijzit na twee weken naar je toe komt: Marijn, hij praat ook zo over jou. Hij zegt dat je wel kunt zien dat je lang van huis bent, aan hoe je loopt. Dat je een flinke beurt nodig hebt."
Het is een hele lastige kwestie, omdat er niet zoiets bestaat als een wettelijk verbod op praten over 'wijven' en 'neuken'. Dit is een typisch geval van een grijs gebied waarin twee mensen totaal niet levelen en er eentje gewoon asociaal door gaat. Je kan het misschien vergelijken met een diepgelovige die naast een atheïst zit die constant de heilige boeken bekritiseert en gelovigen dom noemt. Ook dit fictieve voorbeeld is geen overtreding van een wet maar wel van fatsoensnormen en een normale manier van met elkaar omgaan.
En daar gaat de NOS wat mij betreft zwaar in de fout. De vertrouwenspersoon hangt schijnbaar zaken aan de grote klok, de NOS doet niets met de situatie en ook hier is wederom sprake van een gebrek aan fatsoensnormen "Stel je voor dat je daarna helemaal niet meer welkom bent. En dat niemand je zegt waarom. Ook niet als je ernaar vraagt. Stel je voor dat je een gesprek met de hoofdredacteur aanvraagt. Dat je twee uur met hem praat. Alles vertelt. Stel je voor dat die hoofdredacteur belooft uit te zoeken waarom je niet meer welkom bent. Hij zal erop terugkomen, want een uitleg verdien je op z’n minst. Zegt hij. Stel je voor dat je daarna nooit meer wat hoort."
Het is een treurige zaak. Marijn wil professioneel een bijdrage leveren aan een programma, maar beland in een kleuterklas met seksueel gefrustreerde aso's. De tv-wereld blijft nog wel even een smakeloze omgeving vol opgeblazen ego's.
    10-03-2023 14:36
    Ja dit is de grijze zone, niets strafbaars maar wel oncomfortabel. Het gaat om die sensitiviteit tegenwoordig he. Is om mee op te passen. Belangrijk zou zijn mocht ze minder kansen hebben gekregen omdat ze die man afwees, maar is dat gebeurd? In elk geval oppassen dus ook wel
    10-03-2023 15:04
    "professioneel een bijdrage leveren aan een programma"

    Soai...
    10-03-2023 16:08
    Marijn probeert al jaren in de picture te staan door continue het #MeToo verhaal aan te halen of op te reageren.

    Onfatsoenlijk gedrag is het wellicht maar het overtrokken "ik voel mij machteloos" is woke.

    Of je zegt er duidelijk een paar keer goed wat van ook aan tafel met anderen erbij opdat het ophoudt.
    Of je neemt paar van die gesprekken op en confronteert die collega ermee of de leiding. Ze zijn erg huiverig wanneer dergelijke opnames openbaar worden. Men had haar echt niet de laan uitgestuurd omdat ze dan de tapes kan openbaren.

    Marijn de Vries wil zich teveel profileren als voorvechster mbt MeToo en ex renster, wat sorry dat ik het zeg niet veel voorstelde destijds als we het huidige niveau aanschouwen. Een journalisteen studente die kleedjes rijd en door haar schrijven met Nynke de Jong in de "schijnwerpers" stond. Het was meer omdat het toen nog kon een experiment om als journalist op latere leeftijd "professioneel" te gaan koersen. Zoals ook mooie Puck M her en der een plaatsje kreeg in enkele ploegen.

    Toegeven, zichzelf in de spotlights plaatsen om werk hier en daar te krijgen heeft ze zeer goed gedaan, dat kunstje moet men haar nageven. Is haar gegund echter dat #MeToo gedoe al vele jaren en daarmee profileren, van.
    10-03-2023 16:34
    Ah, de woke-kaart is getrokken! Tekent het niveau van je argumenten.
    10-03-2023 16:51
    Ja WTVbroek. Omdat ik 2 vrouwen ken die erger meemaakten en het aanpakten. Één nam dus alles op en draaide de rollen om. Het was ineens afgelopen en nooit geen last meer gehad. Wel complimenten van collega's.
    Dat is wat anders dan je slachtofferschap uitvergroten als ik voelde mij machteloos.

    PS die ander heeft 2 x gewaarschuwd en ten overstaan van meerdere collega's dechork een bitchslab gegeven. Zeer effectief daar iedereen in zo'n club ervan weet en dat nog waardeert ook.
    Wanneer je niet het verschil kunt zien tussen echt machtsmisbruik als grensoverschrijdend gedrag, aanranding etc. Of grove praat wat zeker borgen onfatsoenlijk is maar daarin jezelf positioneren als een MeToo slachtoffer dan heb je echt er niets van begrepen wat vrouwen die echt aangerand zijn soms moeten verdragen.

    PS jouw niveau is geen niveau wanneer je de verschillen niet herkent.
    10-03-2023 17:05
    Mooi staaltje victim blaming, kopoverkop.
    Niet alleen uit dit verhaal blijkt dat bij de NOS redactie een vervelende machocultuur hangt van mannen die elkaar de hand boven het hoofd houden, en een leiding die niks doet. Dat zou jij natuurlijk in een paar minuten rechtzetten, maar Marijn de Vries niet. Die gaat ook niet slaan of schelden, zo los je namelijk professionele situaties niet op. We zijn hier niet in de kroeg.
    10-03-2023 18:19
    Sjakie,. Toevallig ben ik werkgever geweest en ken situatie van dame die dergelijke praat opnam en daarna confronteerde met aanzegging dat ze tijdens een diner dit af zou spelen wanneer collega zich niet kon gedragen.

    Opgelost, nooit geen gedoe meer gehad. Had de Vries ook kunnen doen.
    Had ik ervan gehoord had de beste man 1 waarschuwing gehad en daarna ontslag. Kon hij zelf kiezen. In dit geval hebben ze het zelf opgelost en toen ik 1,5 jaar later ervan hoorde tijdens een borrel waar beide bij mij stonden kleine opmerking gemaakt. Het rood op de wangen was voldoende.
    10-03-2023 18:45
    Terecht zeg je dat een werkgever dit de kop moet indrukken. Vind je het dan niet vreemd dat de NOS-chefs niks deden met de melding, noch de collega's? En dat hen wellicht meer te verwijten is dan Marijn de Vries. Dat is juist de discussie.
    Er komen binnenkort leidinggevende functies vrij bij de NOS, dus als je je geroepen voelt ...
    10-03-2023 19:24
    Die diepgelovige en die atheïst gebruiken nog argumenten om elkaar mee te minimaliseren maar het wordt sexuele vernedering als de mannelijke diepgelovige tegen de vrouwelijke atheïst zegt dat ze een beurt nodig heeft van God's heilige roede.
    10-03-2023 19:48
    @Kop Dus je bent werkgever geweest en je kent toevallig 2 vrouwen die in zo’n situatie het heft min of meer met succes in eigen handen namen. Dat maakt van jouw nog geen expert in deze materie en bovendien zijn er vrouwen genoeg die dit gedrag duidelijk wel als problematisch ervaren. Wat wel duidelijk is uit het feit dat je in dit topic furieus op elke begripvolle reactie reageert, is dat jouw mensbeeld (vrouwbeeld) niet helemaal strookt met wat doorgaans als deugdelijk wordt beschouwd. Je kan je daar over opwinden, maar wat zelfreflectie kan misschien geen kwaad. Maar dat is waarschijnlijk jouw sterkste punt niet, schat ik zo.
    10-03-2023 21:56
    Sjaak. Spreek het juist niet tegen dat de NOS leiding daar direct op had moeten ingrijpen. Juist niet.
    Verder geef ik hier meermaals aan dat een ieder die wakker is een patroon kan herkennen waar ik Marijn de Vries dit onderwerp als haar core topics heeft sinds vele jaren als verdienmodel. Daar prik je zo doorheen. Lieden die spreken over beschadigd zijn door deze gesprekken e.d. sporen niet. Immers uit stappen kan ook om een punt te maken en nog veel meer.
    Dames die op het werk of in andere onmachtige situaties werkelijk verkracht zijn die hebben recht van spreken mbt beschadigd zijn of erger gezien vrouwen.

    Niet dat Marijn de woorden beschadigd gebruikt, dat doet de KNWU dan weer. Die Wouter Bos moet eens in Iraq met die vrouwen gaan praten en dan nog eens zijn woordkeuze overdenken.

    En werk bij de NOS, nee bedankt die kans al eens gehad en mooi laten passeren. Teveel kneuzen en ego's.
    10-03-2023 22:05
    @Ward met mijn vrouw beeld is niets mis dat kan zelfs mijn vrouw en dochter bevestigen.
    Met de zogenaamd begripvolle tere zieltjes commune je meer loos.

    En ja, ik heb ook in een commissie gezeten inzake goed werkgeverschap waarbij de man vrouw verhouding veel aan de orde kwam.
    Normaal realisme en pragmatisme is heden ten dage ver te zoeken evenals bij jouw deug reactie.

    Hetgeen niet wil zeggen dat ik bijv. Vrouwonvriendelijk gedrag goedkeur, juist niet.
    Maar ook niet zaken groter maken dan ze zijn zet ik mij tegen af. Zoals elders beschreven inzake de KNWU bewoordingg "beschadigd" ga dan hulpwerk doen in Iraq voor de Yezidi vrouwen dan begrijp je heel misschien de verschillen. Overigens steunen wij de stichting freeyezidi elk jaar stevig.
    11-03-2023 07:15
    Waarmee je net mijn punt bewijst. Jouw relatie met jouw vrouw/dochter zegt niets over de positie van de vrouw in de maatschappij. En natuurlijk bestaan er situaties waarin de positie van de vrouw een stuk dramatischer is dan hier, maar daarmee kan je alles doodrelativeren. Maar flink van jou dat jij de “echte” problemen van de andere kan onderscheiden. Ik geef het door aan al die vrouwen die zich grensoverschrijdend benaderd voelen.
10-03-2023 15:59
Nou boys, uit de reacties blijkt wel dat we nog een lange weg te gaan hebben voor dit soort zaken.
    10-03-2023 16:15
    Willen deugen is ook een trend.

    Niet tegenstaande dat enig fatsoen tov collega's zoals in omschreven situatie normaal zou moeten zijn.
    11-03-2023 04:41
    Dat is de meest simpele reactie die je kan geven in deze, boy
    11-03-2023 13:21
    @boemboem: Ik ben juist hoopvoller dan ooit, als ik lees hoeveel mannen wèl begrijpen dat dit gedrag onacceptabel is en er door geschokt zijn, dan weet ik zeker dat de tijden aan het veranderen zijn. Eindelijk! En die mannen hebben we heel hard nodig om dat seksistische abnormale gedrag te bestrijden.
    Voor de mannen die vinden dat Marijn er te zwaar aan tilt en er gebruik van maakt ten gunste van zichzelf het volgende: als jullie dit soort seksitische macho kerels de hand boven de hoofd houden, faciliteren jullie dit soort gedrag en ben je net zo erg. Jullie maken dat jullie eigen dochters, zussen, vrouwen en vriendinnen zich te vaak onveilig voelen. Of je het nu begrijpt of niet. Het gaat niet om jullie en niet over hoe het bedoelt is. De tijd van 'het is maar een grapje' 'zo zijn mannen nu eenmaal' zijn we voorbij. Dat Marijn het openbaar heeft gemaakt nadat ze het x op x intern heeft geprobeerd op te lossen is juist bewonderingswaardig en vooral heel belangrijk. Daardoor durven veel meer vrouwen zich ook assertiever op te stellen, nu en in de toekomst. Misschien hebben jullie moeite met die assertiviteit, geen idee....Maar je wil toch niet dat bijvoorbeeld je eigen dochter zich in een hoek laat drukken?
10-03-2023 17:12
Remco is de beste
Hup Remco
10-03-2023 14:40
had ik niet verwacht van Dione :P
10-03-2023 14:53
"Je hebt toch ook een tong en een stel hersenen? Pak zo'n praatjesverkoper gewoon zelf aan."

En zodra iemand dat doet door eerst de persoon zelf op het gedrag aan te spreken, daarna de hoofdredacteur en er uiteindelijk een column over te schrijven, dan zeg jij dat dát nou juist niet mag. Kortom, volgens jou mag je juist niets doen bij ongepast gedrag.
10-03-2023 15:06
Marijn wilde alleen dat de praatjesmaker (of beter: de smeerpijp) ophield met zijn praatjes, zoals ze in eerste instantie meermaals aan hem gevraagd heeft.
Wat elk weldenkend mens ook gewoon doet dan.
En de column komt er niet out of the blue, het is een getuigenis naar aanleiding van het ontslag van de sportredactie eerder deze week.
10-03-2023 15:11
"Het houdt niet op, niet vanzelf"
Goed dat je je bent blijven uitspreken Marijn.

Wat mij betreft is dit het begin van een maatschappelijk, wereldwijd ontwikkelingsproces die de verhouding tussen mannen en vrouwen ten goede komt.
En daardoor gaat bijdragen aan zoveel meer.
    10-03-2023 16:13
    Wel eens in de kroeg of bij de hockey naast stel dames gestaan die samen aan het wijnen zijn en gehoord wat voor praat eruit komt.
    Wanneer wij met mannen een zware alpine tocht maken gaat het ook wel eens over wijven etc. Net zoals voorheen de praat onderling in de ploeg over van alles kon gaan.
    Dat verandert echt niet.

    Echter onderling tussen mannen, vrouwen zoals hier omschreven is wat anders. Gewoon een lompe hork zo blijkt die nu echt wel knijp heeft.
    Fatsoen onderling is minste wat je mag verwachten. Echter in homogene samenstelling is dat heel wat anders zo blijkt ook uit de praktijk.
    Misschien is dat te moeilijk voor je.
    10-03-2023 16:27
    Tuurlijk, er is altijd een nuance en als er consent is in het moment is het ook oké. Maar daar gaat dit artikel en dit probleem niet over.
    10-03-2023 16:51
    @kopoverkop: dit is werk. Professioneel. Geen kroegpraat of wat mannen die een berg op wandelen.
    10-03-2023 17:10
    Dan had ze het paar keer op moeten nemen en hem daarna confronteren. Was het zo afgelopen geweest.
    Want dat wilde ze toch en heeft ze geprobeerd zegt ze door dit aan te geven maar het hield niet op. Ik heb genoeg ervaring met opnames maken in velerlei context en is uiteindelijk het meest effectief.

    Dat de collega, Rob naar het schijnt, mogelijk gedaan heeft alsof hij met een mannelijke collega in de auto zat is zeker lomp en onfatsoenlijk.
    Meer ook niet.
    Ongewenst vastpakken wat echt wat anders is daar is geen sprake van. Desalniettemin had zij fermer op kunnen treden.
10-03-2023 15:43
De Nederlandse TV-wereld, en in de sport is dat nog een tikkie erger, is er een van opgeblazen macho's die het erg moeilijk vinden als je wat zegt van hun lompe aso-gedrag. Daar is deze column wel weer een bewijs van. Wat een enorme lompe boer ben je als je je zo de hele tijd uitlaat over je vrouwelijke collega's. Marijn heeft de moed gehad om dit op papier te zetten en verdient daarom al respect.
10-03-2023 19:26
Ik heb dit gedrag zoals besproken door Marijn nooit begrepen, ook pré me too al niet. Wat is die neiging van sneuneuzen steeds maar de s*ks erbij te betrekken? Je bent aan het werk. Je hebt het dus over werk. Get a life. In je eigen tijd.
    10-03-2023 22:11
    Voor bepaalde types is het een manier om te polsen hoe ver men kan gaan of of de dame in kwestie ookzover te krijgen is. Lukt het dan niet dan lekker blijven shockeren met dergelijk onfatsoen want dat is wat het is, onfatsoen.
    En tevens triest wanneer je denkt dat het zo werkt.
10-03-2023 15:28
Je blijft de bakens verzetten en en ben er nu wel klaar mee. Voor mij is het niet normaal om zo over anderen te praten, laat staan zo over vrouwen in het bij zijn van een vrouw, laat staan als die vrouw je heeft gevraagd daar mee op te houden. Als jij daar anders over denkt - zij dat zo.
10-03-2023 15:18
Wat ze dan wilde? Dat die kerel zich wat normaler zou gedragen?
10-03-2023 17:46
Kudo’s aan iedereen die hier zo geduldig uitlegt waarom dit dus duidelijk WEL een vorm van grensoverschrijdend gedrag is, en die het victim blaming en goedpraten van anderen terecht wijzen.

Geeft me een goed gevoel te zien dat er ook nog mensen zoals jullie zijn op onlinefora en hopelijk leren we wat door jullie effort deze voorvallen te duiden.

Natuurlijk is het belangrijk elke zaak op zichzelf te beoordelen en niet blind mensen te veroordelen. Maar als dit waar is, is er overduidelijk sprake van grensoverschrijdend gedrag. Veel mannen lijken niet te beseffen dat er altijd een fysieke onbalans is tussen man en vrouw, en dat daardoor bepaalde opmerkingen hele andere ladingen kunnen hebben. Hoe zou jij het vinden als je vriendin, dochter of zus met zo’n figuur in een auto moet gaan zitten?
10-03-2023 18:40
Jammer dat er sommige zijn die de gevoelens van anderen bagatelliseren en zichzelf als maatstaf nemen.
    10-03-2023 18:43
    Jammer dat er tegenwoordig zoveel zijn die maar al te graag meebuigen met de huilende wolven in het bos.
10-03-2023 23:47
De reacties van velen die dit soort zaken een 'grijs gebied' vinden of 'eigenlijk moet dat maar kunnen' zijn vooral een reden dat we nog veel meer dames zouden moeten aanhoren die hier last van hebben.

Want ze hebben er last van. Als je dat niet begrijpt, is het een goed idee om nog 1000 van die verhalen aan te horen.

Na een tijdje begrijp je dan dat het last hebben van dit soort holbewonergedrag gewoon niet oké is. Ook als het niet strafbaar is, is het niet oké. Er worden mensen van de werkvloer gepest, getreiterd of gekleineerd. Of ze 'doen maar mee' om er minder last van te hebben.

Pure treurnis. Je mag alleen maar hopen dat de kans dat je vriendin/dochter in zo'n werkomgeving terecht komt kleiner en kleiner wordt in de toekomst.
    10-03-2023 23:59
    Inderdaad. Ik moest ook steeds aan mijn dochter denken vandaag ...
10-03-2023 14:55
Toch baart het chronische tekort aan incasseringsvermogen van de gemiddelde mens in 2023 me een stuk meer zorgen. We zitten duidelijk aan het einde (of begin) van de golfbeweging die een reactie op de vorige extreem is.
    10-03-2023 15:29
    Ik heb er absoluut geen probleem mee dat de cultuur bij NOS Sport wordt aangepakt, ik weet niet of alles en iedereen er bij gebaad is dat iedereen (slachtoffer en dader) met naam en toenaam in de media komt.
    Institutioneel misbruik moet voorkomen worden, dat Gerry Glitter de hand boven het hoofd gehouden werd bij de BBC is de systeem fout. Bedrijven en overheden moeten intern betere mensen en methodes hebben, en dat is eigenlijk waar het mis gaat: dat Marijn de Vries intern geen hulp kreeg bij de NOS sport redactie. Systeem falen.
    10-03-2023 15:41
    Het is meer dat er decennialang is gewerkt met de "Ah joh..." of "Mens, zeur niet" mentaliteit. De persoon die zich niet prettig voelde in een werkomgeving werd eigenlijk vaak gewoon genegeerd (en al zeker als het een vrouw was in een 'mannenwereld' want zo doen we het toch altijd al?). En dit is nu eindelijk aan het veranderen, en kan denk ik alleen maar als goed worden omschreven.

    Veel kritiek hier gaat ook helemaal niet over dit soort situaties. "We mogen tegenwoordig niks meer zeggen". Je mag thuis zeggen wat je wilt, maar als je in een professionele omgeving alles maar gewoon zegt dan kunnen er consequenties aanhangen, dat is wat anders. Ik ben zelf bv. helemaal niet tegen vloeken, maar in een kerk of bejaardentehuis of op werk pas ik mijn gedrag dan aan ten opzichte van hoe ik dit thuis zou doen.

    Een goede werkomgeving is gewoon heel belangrijk, en kritiek op misstanden die hier plaats vinden moet je serieus nemen. Dit is wel degelijk iets anders dan bv. mensen die zich 'beledigd' voelen als er een algemene omroep met "Dames en heren" wordt gedaan. Dit zou ik zelf wel eerder onder het 'lange tenen syndroom' scharen.
    10-03-2023 16:40
    Knight Rider. Alsof het er bij de NOS echt verrot is.
    Het voorbeeld van Jack van Gelder die een telefoontje krijgt en toevallig net in bad zit. Die maakt met een Amsterdamse humor die iedereen van hem kent een grap en daar komt een dame met een melding op terug.

    Tere zieltjes gedrag. Om na jaren met zo'n verhaal te komen
    Of het 2e geval zoals wel eens meer op de werkvloer gebeurt een heftige woordenwisseling. En laat nou net dit een dame zijn die erom bekend staat op het werk zich omhoog geneukt te hebben (wat gisteren ook bekend werd en iedereen aldaar wist) die zich als een ware helleveeg gedraagt en uit en dan tijdens een ruzie de benaming -hoer- terugkrijgt. Nou nou tis wa.
    100 meldingen waarvan de messte op dat niveau maakt het een stuk minder erg dan hoe het door de Volkskrant die wil scoren gepresenteerd wordt.

    Allemaal wat anders dan vanuit een machtspositie een dame tegen de muur zetten en aanranden, bij de billen pakken bijvoorbeeld. Of e.e.a. suggereren om sex te krijgen of geen job of salarisverhoging etc. Dat is grensoverschrijdend het andere zoals bij. Merijn de Vries is gewoon lomp onfatsoenlijk gedrag.

    Ik heb een tijdje veel krachttraining gedaan en gezwommen na het koersen. Vaak genoeg opmerkingen van dames ook in de kroeg waar sommige ook kwamen " te verduren gehad". Niet de moeite om overcte klagen. Waren meestal zeer suggestieve opmerkingen die men vroeger op am als eerder een compliment en tegenwoordig net doet of de waardigheid is aangetast. Sommige willen het zelfs als een aanranding wegzetten.
    Snowflake society.
    10-03-2023 16:49
    Amsterdamse humor. Iemand zo hard mogelijk beledigen en dan roepen " het was maar een geintje". Da's geen humor.

    Bovendien kunnen dat soort eikels alleen maar uitdelen, niet ontvangen.
    10-03-2023 16:58
    Dat weet jij helemaal niet of een Amsterdammer als v Gelder niet kan incasseren.
    Je hebt gisteren duidelijk zijn verhaal niet gezien en context is al helemaal vreemd voor je.
    PS hij kan zelfs heel goed incasseren. Heeft zelfhumor.
    Het tweede geval ken jij de context ook niet van, gaf juist aan dat persoon in kwestie als een bitch, een Kenau, eea voor elkaar probeerde te krijgen wat gewoon niet kan. Puur omdat ze voorheen met iedereen in bed had gelegen om wel haar zin te krijgen. Dan is de opmerking hard wellicht maar niet minder waar.

    Het bijzondere is dat ook hier velen zich beter voordoen dan ze zijn. Whitewashing en deugen moet geweldig bevredigend zijn.
    Totdat jij zelf in eenzelfde situatie komt en erbij wordt "genaaid" door zo één collega. Ja dan blijf vast hoffelijk en laat je het gebeuren. Als dat zo is zegt dat ook genoeg.
    10-03-2023 17:02
    @kopoverkop - ik denk dat je het niet begrijpt: Marijn de vries heeft intern aan de bel getrokken, en er werd niet geluisterd, het feit dat de redactie op stapt maakt ook wel duidelijk dat er meer aan de hand was en juist daarom moet men een vertrouwenspersoon hebben zodat patronen gescheiden kunnen worden van een incident waarbij met intermediation de misverstanden glad gestreken kunnen worden: het systeem heeft gefaald, want de vertrouwenspersoon persoon deed geen moeite de situatie te duiden, en het was klaarblijkelijk geen incidenteel falen.

    Het gaat er niet om dat mensen met naam en toenaam in de pers genoemd worden, maar dat dit voorkomen had kunnen worden als er geluisterd werd naar mensen als Marijn de Vries

    Amsterdamse humor is verder geen excuus: ik ben Amsterdammer en ik vond het niet grappig.
    10-03-2023 17:57
    @nachtrijder – begrijp het helemaal.
    NOS had in moeten grijpen, zeker. Maar had ze zelf ook kunnenn doen. Keer voor paal zetten of aanspreke in bijzijn collegas of opnames maken dan stopt het zo.
    Had ze niet naar de leiding hoeven gaan zelfs.

    Maar Marijn wil er zo graag bijhoren waar ze al jaren aan heeft gewerkt dat ze zelf niet echt optrad. Voldoende vrouwen die ik ken ook via werk die dat zouden aanpakken.

    Dat de redactie opstapt is eerder een tijdsgeest dan wat er van tientallen jaren aan meldingen echt overschrijdend gedrag is . Ook gezien de tijd van jaren geleden waarbij men zei dat men voorzichzelf op moet komen of niet te moelijk moet doen.
    Het is de maatschappij die primair fatsoen ontbeert enerzijds en anderzijds overgevoelig is geworden. Dergelijke onfatsoenlijke praat wordt vandaag door velen die " mee willen zitten" als aanranding of zelfs verkrachting aangemerkt. Totdat een echte verkrachting plaatsvind. Wat is het dan als we zo de normen verschuiven.

    Zelf veel personeel gehad en je zorgt er gewoon voor dat fatsoen de regel is, daar handel je naar en tere zieltjes leer je wat weerstand te krijgen.
    Tegenwoordig is een teer zieltje een opstap naar fame, verdienmodel.

    A Jack van Gelder maakt grap, kwinkslag en iedereen weet dat. Gewoon onschuldige humor en als je daar niet tegen kunt moet je niet vragen om mentor te worden.
    B NOS heeft niet goed opgetreden, zeker.
    C Verdienmodel dit onderwerp van MdeVries. Iedereen die haar socmedia jaren volgt herkent dit tenzij je erin trapt wat de meeste aanhangers van trends e.d. doen.



    10-03-2023 18:26
    @kopoverkop
    je vergeet voor het gemak dat je het opneemt tegen een manager, of een senior, dat moet je maar durven. daarvoor heb je een onafhankelijk persoon nodig. machtsposities die misbruikt worden is van alle tijden
10-03-2023 16:04
Fijn dat ze door geen namen te noemen alle mannelijke collegas waarmee ze in die periode heeft gewerkt voor de bus gooit.

Zeg gewoon de naam van diegene dat bespaart de rest van die mannen in ieder geval een hoop speculatie en geen digitale bak stront over ze heen.

Ik snap sowieso niet dat ze niet gewoon tegen de redactie zegt dat ze niet meer met die smeerlap meerijdt.
Waarom alles altijd zo gecompliceerd maken.

Dat is echt iets van deze tijd, we durven niks meer te zeggen op het moment maar achteraf doen wel wel ons beklag zonder namen te noemen.

Gewoon zeggen waarop het staat zal een hoop miscommunicatie verhelpen.
Natuurlijk blijf je dan nog steeds een groep klootzakken hebben die zich toch niet kunnen gedragen maar je kan echt al een heel gedeelte voorkomen door gewoon te communiceren.
    10-03-2023 16:35
    Heb je goed gelezen? Ze heeft het diverse malen aangekaart, maar de NOS (team nog hoofdredacteur) heeft daar niets mee gedaan.
    10-03-2023 17:18
    Exact.
    En WVTbroek.... Dan had ze hem ook een klap kunnen geven, iets duidelijker.
    O dat mag niet.
    Gesprek opnemen mag wel en is zeer effectief in zo'n geval zeker. Een journalist die vaak alles opneemt en nu dat niet doet.
    Overigens genoeg vrouwen die verbaal zo'n varkentje wassen. Marijn had meer opties maar dit past veel meer in haar "rol" due ze ook op social media en schrijvend speelt in haar profiel. Dat noemen ze een verdien model. Zonder al haar "activisme" (wat overigens prima is) waren er voldoende betere rensters geweest die commentaar op de koers kunnen geven.
    Jezelf onderscheiden doet iedereen op eigen wijze. Volg haar schrijfsels sinds jaren en social media dan weet je dit.
    Zie je het niet ben je evengoed een slachtoffer van hypes en trends, MeToo.

    Wat niet wegneemt dat een iedere met zijn tengels gewoon zonder consent van een ander af moet blijven of niets moet suggereren vanuit een machtspositie.
    10-03-2023 17:25
    @Harry, je kunt vooral een hoop gedoe voorkomen door je professioneel en respectvol te gedragen tegen je collega's, zoals de meeste mensen al uit zichzelf doen.
    10-03-2023 17:58
    @wtvwbroek

    Ik heb het zeker goed gelezen.
    Als het rapporteren niet helpt, kun je gewoon zeggen dat je niet meer met diegene meerijdt.
    Door altijd maar weer in te stappen geef je nogal gemixte signalen af.
    Niet instappen zet de redactie gewoon voor het blok.
    10-03-2023 18:06
    @sjaak

    Ik denk dat het je tegenvalt hoeveel mensen gewoon proffesioneel kunnen werken.

    Daarnaast blijf je natuurlijk altijd verschillende normen en waarden hebben per persoon en bedrijven.
    Er is niet zeg maar een lijn wat de grens is.
    Op de bouw zal opscheppen in de keet wie je hebt geneukt bijvoorbeeld wel gewaardeerd worden.
    Alleen in de auto met een vrouwelijke collega niet.
    10-03-2023 18:28
    @Harry, er zijn normale omgangsvormen waaraan iedere professional zich probleemloos kan houden op z'n werk. Dat doen we, zodat iedereen op een prettige manier kan werken en zich ontwikkelen waar hij/zij wil. Doen we ook in de openbare ruimte, in het verkeer, etc. Tjemig, moet 'k dat echt uitleggen?
    10-03-2023 18:54
    @sjaak

    Je hoeft het mij niet uit te leggen.
    Ik heb genoeg ervaring in de maatschappij dat ik vrij zeker ben dat normale omgangsvormen voor veel mensen behoorlijk moeilijk zijn.
    En het ergste hiervan is dat velen het zelf niet eens doorhebben.

    In het door jouw genoemde verkeer rijden echt zoveel mensen rond die de omgangsvormen niet naleven.
    Velen zitten op hun telefoon, rijden te hard, geven geen richting aan, bumperkleven enzovoort.
10-03-2023 18:43
We kennen ze allemaal. Mannen met een grote bek die 'deze dame en dat meisje hebben gedaan'. Waar ze feitelijk gewoon al jaren getrouwd zijn en niet buiten de deur eten omdat ze te bang zijn dat ze hun vrouw kwijtraken :-D

Dat Marijn daar daadwerkelijk van ondersteboven is verbaast me eigenlijk wel een beetje. Je hoeft die Derksen en van der Gijp maar aan te zetten en je weet genoeg.

Anyway, gisteren nog ongewenst aangeraakt door een oude opa van 80 die grapjes maakte over dat ik wel wat vet van mijn armen zou kunnen trainen. Vervolgens raakte hij mijn buik aan (tenminste, over mijn wielershirt natuurlijk) en vervolgens nog iets lager, net naast mijn Long John... Nou, zijn hand weggedrukt en duidelijk verteld dat ik daar niet van gediend was. That's it. Geen politie gebeld, hem niet kapot geslagen. Misschien was hij wel niet eens homo maar maakte hij gewoon een grapje. Daarna zonder problemen weggereden. Telt dit nu ook als #MeToo??

Ook 20 jaar geleden werkte ik een dagje als bierverkoper tijdens Vlaggetjesdag in Scheveningen. Kwam ik bij een zeilboot met daarbij iets van 10 wulpse dames van een jaar of 25-30. Ik morste per ongeluk wat bier op de achterkant van de boot. Waarop een van de dames zei: "Wil je dat vanavond ook op mijn kontje doen?" (had ik maar ja gezegd :-D #MeToo....
11-03-2023 07:00
Ik heb me bewust buiten deze "discussie" gehouden, want de minderheid die zulk gedrag nog minimaliseert en/of de klokkenluider op allerlei manieren kleineert (of erger) ga je volgens mij niet meer overtuigen om er anders naar te kijken. De plusjes en minnetjes doen hier wel eindelijk hun werk - het is duidelijk dat steeds meer mensen inzien dat toxisch macho-gedrag geen plaats heeft in een moderne samenleving. Hoera, wij "deugertjes" zijn aan de winnende hand! :-)
    11-03-2023 07:21
    Zeker in een relatief klein team als bij de avondetappe en 1 op 1 in de auto is het bijzonder intimiderend om op dergelijk gedrag getrakteerd te worden. Dat ze regelmatig vooraan loopt bij wat sommigen ‘woke shit’ noemen kan even zijn wortels in dit soort ervaringen hebben.
    11-03-2023 07:31
    Inderdaad Romans. En als je dan over het platform beschikt om zulk gedrag aan te kaarten maak je er beter wel dan niet gebruik van. Respect ook dat ze dat doet, want ze zit al lang genoeg in het vak om te weten dat er vanuit bepaalde hoek schaamteloos hard op gereageerd zal worden.
    11-03-2023 07:35
    @Limal ik sluit mij hierbij aan. Goed verwoord.
    11-03-2023 08:00
    honderd procent mee eens, zoals wel vaker bij jou Limal.
    Overigens is het artikel in de Volkskrant van vandaag erg interessant; geeft een duidelijk idee van hoe het eraan toe ging/gaat bij NOS Sport. Vrij schokkend.
    11-03-2023 08:12
    Had er iets van gelezen ja.

    Dat een overkoepelend figuur aan een frisse werknemer letterlijk aangeeft van ‘nee Tom die trekt dat niet, die scheurt dan zijn enkelband eraf’ vat het uitstekend samen.
    Bekend probleem maar ingesleten in de bedrijfscultuur. Het voorkomen van issues wordt dan een workaround op den duur.
    11-03-2023 12:35
    Als ik een bericht met begrip postte maar tegelijk aanhaal dat er blijkbaar regels nodig zijn op de werkvloer waar mannen en vrouwen samenwerken, regende het nog steeds minnetjes hoor. De meesten hier willen maar 1 ding horen en dat is dat Marijn de Vries groot aanrecht is aangedaan en dan een dikke punt. Nul ruimte voor nuance en of context. Dus nee, de minnetjes en plusjes doen pas hun werk als WF gemiddeld genomen verstandige mensen heeft. En dat is zeker niet het geval
    11-03-2023 15:24
    [quote]Hoera, wij "deugertjes" zijn aan de winnende hand![/quote]

    Tja, de discussie is ook alleen maar min of meer in evenwicht omdat de niet-deugers blijkbaar genoeg getriggerd zijn om een keer of 30 op hetzelfde artikel te reageren.

    Het zijn ook niet meteen de "bekendste" wielerflitsers, dus die lijken hier ook niet hoofdzakelijk voor wielrennen te zitten.
10-03-2023 14:12
In 2013 was ze eenmalig te gast, niet drie weken lang.

Volgens haar [url=https://nl.wikipedia.org/wiki/Marijn_de_Vries_(wielrenster)]wiki[/url] was ze in 2016 en 2017 wel permanent betrokken.
10-03-2023 17:58
Ok, nu redelijk richting de 150 reacties mag WF er anders wel een poll tegenaan gooien. Dit is immers een relatief beschaafd discussieforum, niet in de buurt komend van echte drek. Beetje spielerei mag wel:

Mart S.
Danny N?
Michael B?
Herman van de Z?
Thijs Z?
Rob H?
Thomas D?
Dione de G?
    10-03-2023 18:02
    Mart M of Mart S?
    10-03-2023 18:26
    Theo Koomen of dun Jean sigaar.
    10-03-2023 18:40
    All of the above
    10-03-2023 19:40
    Roxanne K. niet te vergeten :-D Ach, wie het ook was. Ik hoop dat dat persoon even op kantoor uitgenodigd wordt en het met Marijn kan uitpraten. "Sorry, ik had een domme kop op dat moment. Ik had het niet mogen zeggen. Het spijt me. In werkelijkheid had ik alleen maar een grote bek." enz. enz.
10-03-2023 14:00
Waarom zegt ze niet gewoon wie het is.
    10-03-2023 16:38
    omdat ze meer fatsoen heeft dan de meeste stoere gasten hier
    10-03-2023 16:48
    Omdat het niet om die persoon gaat, maar om hoe de nos ermee omging
    10-03-2023 16:49
    Dat fatsoen zorgt ervoor dat nu meerdere mensen verdacht zijn.
    10-03-2023 18:00
    Omdat - mocht je het bewijs niet kunnen leveren - er een aangifte wegens smaad volgt.
    10-03-2023 18:41
    Heeft Danny al gereageerd?

    Hopelijk blijft hij wel commentaar doen met Roxane, die meid deinst er in iedergeval niet voor terug aangezien ze ook bij VI aanschuift.
    10-03-2023 19:23
    Dat Roxane "niet terugdeinst" maakt nog niet dat 'de dader' zich minder vervelend gedraagt. Het is goed dat dit aan de kaak wordt gesteld. Verknipte werksituaties zijn voor iedereen ruk, of er nou voor wordt teruggedeinst of niet.
10-03-2023 14:40
Als de reden dat ze haar niet meer terugvroegen de kwaliteit was, hadden ze dat haar kunnen zeggen. Zoals in de column staat, heeft De Vries gevraagd naar de reden dat ze niet meer werd gevraagd, is haar een antwoord beloofd, maar heeft ze dat niet gekregen.

10-03-2023 18:09
Je kunt er toch wel tegen, Panter, dat 'k moet lachen om je belabberde spelling en interpunctie, die verraden dat je een beperkt type bent?
10-03-2023 19:49
Wat vervelend dat zij zich zo onveilig heeft gevoeld en daarbij genegeerd werd door de werkgever. Die tijd van onveiligheid krijg je natuurlijk niet teruggedraaid, maar hopelijk kan ze weer verder en het vertrouwen in hopelijk fatsoenlijke collega's terugvinden.

Reacties zijn gesloten.