Marianne Vos niet van start in Parijs-Roubaix door positieve coronatest
foto: Cor Vos
zaterdag 16 april 2022 om 10:22

Marianne Vos niet van start in Parijs-Roubaix door positieve coronatest

Marianne Vos zal vandaag niet aan de start staan van Parijs-Roubaix voor vrouwen. De renster van Jumbo-Visma zou positief hebben getest op een coronatest. Vos werd vorig jaar nog tweede in de eerste editie van de Hel van het Noorden voor vrouwen.

“De renners en stafleden nemen elke dag een zelftest af. Ook vanmorgen. De test van Vos bleek positief. Een tweede test gaf hetzelfde resultaat. Hoewel Vos geen klachten heeft, is vandaag starten in Parijs-Roubaix geen optie”, aldus de Nederlandse ploeg op hun website.

Een flinke aderlating voor Vos dus. “De teleurstelling is enorm. Ik heb uitgekeken naar deze wedstrijd. Toen ik vanmorgen positief testte, stortte de wereld even in. Maar ik sta achter het beleid van de ploeg. Je moet met je gezondheid geen risico’s nemen. Ik ga naar huis, ik neem rust en ik hoop dat ik me goed blijf voelen.”

De rest van de vrouwenploeg van Jumbo-Visma kan wel van start gaan. Romy Kasper, Coryn Labecki, Linda Riedmann, Teuntje Beekhuis en Riejanne Markus zijn de rensters die zonder kopvrouw Vos zullen rijden.

56 Reacties
16-04-2022 10:29
Toeme! Ze leek dit jaar wat minder in vorm, maar net als bij de RVV voor mannen verdwijnt hiermee één van de topfavorieten/smaakmakers door corona. Hopelijk herstelt ze er snel volledig van.
    16-04-2022 11:52
    Tsjonge tsjonge nou dat weer.
16-04-2022 10:29
Vos doet een van Aertje
    16-04-2022 10:34
    moet ze wel over een week of twee in dienende rol gaan rijden voor haar betere ploeggenoten uiteraard.
16-04-2022 10:31
Jeetje, ik had mijn hele kijkgedrag afgestemd op Vos. Nou ja, dan alle focus op Shirin en Lucinda en Van Dijk en Blaak en ...
16-04-2022 10:34
Damn!!!!!!!!!
16-04-2022 10:36
Geen klachten, positieve zelftest, toch niet starten. Netjes van Vos / Jumbo Visma. Weet niet of ik hetzelfde zou doen.
    16-04-2022 11:40
    Denk het wel als je topsporter bent en je weet hoe belangrijk je lichaam voor je beroep is.
    16-04-2022 12:00
    Een goeie, tsja dat zou ik mij ook afvragen.
16-04-2022 10:39
[quote]"De renners en stafleden nemen elke dag een zelftest af."[/quote]
Tsja, we zijn inmiddels toch wel op het punt dat je je kan afvragen hoe lang je dit beleid nog kan blijven volhouden.

Het is natuurlijk geen toeval dat uitgerekend bij Jumbo de kopman en kopvrouw afhaken voor de belangrijkste klassiekers. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat vrijwel alle andere ploegen het allemaal wel geloven inmiddels wat betreft corona en amper tot niet meer testen.

    16-04-2022 11:03
    Topsport bedrijven met corona brengt nog steeds de nodige risico's met zich mee. Blijkbaar wil JV dat risico niet nemen, wat ik best kan begrijpen.
    16-04-2022 14:08
    @Pils, topsport bedrijven met iedere virus infectie is een risico. Toch gaan ze vaak gewoon van start als ze wel klachten hebben, maar geen positieve corona test. Rondrijden met influenza is evengoed niet zonder gevaar, zelfs een simpel verkoudheidsvirus kan je lichaam een enorme tik geven, zeker als je wél klachten hebt.
16-04-2022 10:43
Volgend jaar dan maar. Wat bitter.
16-04-2022 10:43
Het middel is nu al echt veel erger dan de kwaal geworden .
    16-04-2022 11:41
    Wel misschien voor de gewone mens, maar voor een topsporter ligt dat met wat voor infectie dan ook, volkomen anders.
16-04-2022 10:46
Zucht. En daar verzamelen de Wappies zich al.
Heel jammer. Maar met een virusinfectie topsport bedrijven is
a) waarschijnlijk reden tot onderpresteren
b) potentieel heel schadelijk voor je gezondheid
en moet je dus niet doen.
    16-04-2022 10:49
    Flauw hoor, gelijk de 'wappies' erbij halen. Ik lees hier nochtans niet veel onredelijks.
    16-04-2022 10:54
    Flauwe reactie inderdaad..
    Als vraagtekens zetten bij het testbeleid van de ploeg je blijkbaar meteen een wappie maakt, dan ben ik maar een trotse wappie. Lol.
    16-04-2022 10:58
    Veel 'hardliners' hebben nogal een handje ervan om iedereen die niet zo hardlinerig is gelijk in een hokje te stoppen
    16-04-2022 11:18
    Fijn dat jullie voorbij gaan aan mijn argumenten.
    Maakt het alleen maar logischer om de term wappie te blijven gebruiken.
    16-04-2022 11:20
    Als je de toegevoegde waarde van testen tegen virus infecties (hier en nu Corona) niet ziet en roept dat je zelf anders zou handelen, dan schuurt dat wat mij betreft wel degelijk tegen de algemeen bekende wappie houding aan.

    Turtlehead maakt m.i. een heel terecht punt dat dit bezien moet worden in het licht van de gezondheid van de (top)sporter. Vergelijkbaar dus met doping controles...
    16-04-2022 11:26
    Zucht. Ik heb het toch ook niet over de argumentatie? Maar over het feit dat gelijk het 'wappiedom' van stal gehaald wordt, terwijl er niet zo veel zots gezegd wordt. Dat is echt iets waar veel hardliners last van hebben.
    16-04-2022 11:27
    Deze aanpak beschermt jou en je omgeving in ieder geval de paar dagen waarop je het virus al wel flink onder de leden hebt, maar nog niet per se ziek/verkouden bent - of wanneer je überhaupt asymptomatisch blijft. Ook al is het virus gereduceerd tot hooguit een flinke hoestbui, er kleven nog voldoende onzekerheden aan. Het wielrennen kent inmiddels voorbeelden die dergelijke voorzichtigheid meer dan rechtvaardigen.

    Volkomen terecht om iedereen die de risico's bagatelliseert en/of de waarde van zorgvuldigheid ter discussie stelt als wappie weg te zetten. Neem gerust de vrijheid om voor je zelf bepaalde keuzes te maken, maar trek dat niet door naar anderen.
    16-04-2022 11:36
    Eens met Turtlehead en xistnc, er is meer dan voldoende bekend over de gevaren van Covid icm topsport. Dat bagataliseren of ontkennen (en/of erger) is niet meer dan populistisch geneuzel.
    16-04-2022 11:40
    Topsport met influenza kan ook gevaarlijk zijn, wordt daar dan ook dagelijks op gecontroleerd?

    Ik ben het niet oneens met extreme voorzichtigheid in functie van Covid en risico tot verspreiding, maar als het over de gezondheid van de atleet zelf gaat, zijn er nog een hoop andere infecties, virussen en aanverwanten die ook asymptomatisch potentieel gevaarlijk zijn in combinatie met topsport, moeten we daar dan ook constant op gaan testen?
    16-04-2022 11:43
    @Deel Koeper. Wordt niet op gecontroleerd, maar je zou wel gek zijn als topsporter om te starten als je weet dat je een influenza infectie hebt. Dan is ook nog eens veel meer bekend over de (langdurige) gevolgen van influenza.
    16-04-2022 11:43
    @Deel, het zou zomaar een goede zaak zijn als we, door de Covid periode, nog beter gaan letten op de gezondheid van de renners.
    16-04-2022 11:44
    Verschil met influenza is, dat het verloop en de risico's inmiddels wel bekend zijn. Het handvat "bij koorts geen koers" kun je wat dat betreft prima vergelijken met de corona-zelftest.
    16-04-2022 11:46
    Kijk je hebt natuurlijk wappies waarvoor de term wappies is uitgevonden. Daarnaast heb je ook mensen die, door de mensen die zichzelf als het tegenovergestelde van een wappie zien, als wappie gekwalificeerd worden. Waarbij de mensen die dat label dan uitdrukkelijk op anderen willen plakken toch ook wel wat weghebben van een wappie. En dan aan het eind van de rit is de definitie helemaal zoek geraakt maar voelen we onszelf wel allemaal onheus bejegend.
    16-04-2022 11:48
    Volledig eens met Xistnc en Turtlehead. De term wappies is prima geformuleerd voor de mensen die zich zo uiten.
    16-04-2022 12:31
    Ja. Maar jij bent ook een hardliner pur sang natuurlijk.
    Verder ben ik het met het meeste wat hierboven gezegd is ook wel eensch. Alleen hoeft dat verhevene van mij niet zo
    16-04-2022 12:42
    Ik ben (gevaccineerd) anderhalve maand geleden een kleine week dood- en doodziek geweest van Covid. Hartslag in rust is momenteel 110. Ik ben kapot als ik een trap oploop. Dit is geen griep, al hebben de symptomen voor veel mensen veel overeenkomsten met de griep. De risico's voor iemand die aan topsport doet lijken me genoeg redenen om te doen wat Vos en de ploeg doen.
    16-04-2022 13:14
    [quote]Wordt niet op gecontroleerd, maar je zou wel gek zijn als topsporter om te starten als je weet dat je een influenza infectie hebt.[/quote]

    Dat weet ik, maar ik bedoel dan ook wanneer je geen koorts hebt en de topsporter dus geen problemen vermoedt. Zoals Vos in dit geval.

    Als we moeten evolueren naar meer voorzichtigheid voor topsporters en beter moeten anticiperen op risicovolle omstandigheden, waarom dan verder gaan bij Corona dan bij andere virussen? Waarmee ik niet suggereer dat men dan lakser moet zijn bij Corona, maar waarom die harde lijn dan niet doortrekken voor alle gezondheidsrisico's?
    16-04-2022 13:21
    Als je bij influenza opstapt zonder koorts, kun je altijd nog afstappen zodra je wél koorts krijgt. Koorts is daar een voldoende maatstaf.
    16-04-2022 17:17
    Genoeg mensen die zelden tot nooit koorts maken terwijl ze toch ziek zijn.
16-04-2022 10:51
Dat roep je over jezelf af als TJV als je al bijna nergens start...
    16-04-2022 11:36
    Heel helder maar ik begrijp dit niet.
    16-04-2022 11:55
    een vreemde stuit over de keien inderdaad
    16-04-2022 12:54
    Een kwestie van keihard uit de bocht vliegen.
16-04-2022 11:09
Het zoveelste slachtoffer van de test epidemie. Is ze überhaupt ziek? En zo ja dan wens ik haar heel veel beterschap en heel verstandig om niet te starten. De PCR test is notoir onbetrouwbaar en het is uiterst twijfelachtig of er een diagnose mee gesteld kan worden. Laat staan dat het test op wat er gezegd wordt waar het op test. Er lopen rechtszaken over het traineren en tegenhouden van de peer review commentaren van de wetenschappelijke paper waarop de test is gebaseerd. Maar ik zal wel weer een wappie zijn. Marianne wordt hier een kans ontnomen om deze wedstrijd op haar naam te schrijven. Een kans die ze mss nooit meer krijgt en ik vraag me af waarom. Om het idee dat testen je veiligheid biedt? Terwijl overal om je heen mensen met weinig klachten positief testen en zichzelf voor een week opsluiten en stoppen met leven. Waarom? Als je stopt met leven is het wachten op de dood. Willen we met zijn allen zo graag dood? Einde rant. Het moge duidelijk zijn dat ik niets snap van deze collectieve waanzin. Doei!
    16-04-2022 11:40
    Ten eerste : waar staat dat het een PCR-test betreft ? Ten tweede heb ik enkele weken geleden een aantal keren een zelftest gedaan die exact het ziektebeeld (corona) aangaven van nul via matig tot fors en weer terug. Wat mij betreft geen twijfel over de kwaliteit van dit merk zelftest.
    16-04-2022 11:59
    Maakt toch geen zak uit? Als de kans reeel is dat je een virus infectie hebt is het zeer slecht voor je gezondheid om sport of topsport te bedrijven.
    Ikzelf ben niet eens heel ziek geweest van Corona ben 32 maar kan nog steeds amper een wandeling van 2km volbrengen 2 maand na Corona gehad te hebben.
    16-04-2022 13:00
    @emergo
    Hoe geeft een zelftest de sterkte van de infectie aan?
    16-04-2022 16:51
    @Reusjen De helderheid van de kleur bij de T: van rose tot donkerrood; het klopte precies.
16-04-2022 11:22
Weer een overduidelijk geval van sandbagging.

Even serieus: heel jammer voor de koers, en voor Vos zelf natuurlijk.
    16-04-2022 12:52
    Het is overduidelijk een Belgisch complot om Lotte Kopecy te laten winnen.

    Even serieus: ontzettend vervelend voor haar. Had heel mooi op haar palmares gestaan.
16-04-2022 11:36
Ai, die zag ik niet meer aankomen. Echt balen, zag er enorm naar uit haar te zien fietsen.
16-04-2022 11:45
34 jaar, zou toch wel mooi zijn dat ze deze nog weet te winnen.
16-04-2022 11:59
Emergo dit komt mij heel bekend voor . Diverse keren zelftesten gedaan na de zelfde symptonen al covid. En nog hoest ik mij de tent uit. Maar nog steeds ben ik negatief. Huisarts constateerde dat mijn longen schoon zijn.
    16-04-2022 16:52
    Misschien gewoon influenza ook wel griep genoemd ?
16-04-2022 12:01
Jammer voor haar, des te meer over het commentaar op de Belg, het zal wel weer Lotte hier en Lotte daar zijn, brrrr
    16-04-2022 12:27
    Live op Eurosport en NOS ook, je hoeft je niet te ergeren als je dat niet wil ;-)
    Los van het nationalisme is Ruben ook geen erg goede commentator, dus in dit geval lijken er mij weinig redenen om Sporza te verkiezen
16-04-2022 12:29
Competitievervalsing! Heel sneu voor haar.
16-04-2022 12:33
Heel erg jammer.
16-04-2022 13:46
Oei.... welk wiel moet kopecky nu viseren???
16-04-2022 17:33
Chapeau voor de performence manager van TJV. Hij kent er iets van. Vos skipt de AGR om vervolgens ... ook PR te moeten skippen wegens corona. Van Aert skipt DDVL om vervolgens .... ook de RVV en AGR te moeten skippen wegens corona.
Bij ons loopt er iemand rond met heel veel koerskennis die zegt : je moet alle WT-koersen meepakken en niet skippen. Probeer maar eens een WT-koers te winnen.

Reacties zijn gesloten.