Marc Hirschi: “Ik heb nog nooit ketonen gebruikt”
foto: UAE Team Emirates / Fizza
maandag 22 maart 2021 om 20:03

Marc Hirschi: “Ik heb nog nooit ketonen gebruikt”

Marc Hirschi heeft in een interview met Blick ontkend ooit ketonen te hebben gebruikt. De Zwitserse coureur van UAE Emirates vindt dat het middel weinig bijdraagt voor wielrenner. “Ik heb ketonen nog nooit geprobeerd. Ik denk ook niet dat het er zo veel toe doet”, vertelt Hirschi.

Hirschi focust zich op andere ontwikkelingen. “Mijn lichaam moet nog robuuster worden”, geeft de meest recente winnaar van de Waalse Pijl aan. “Maar die hardheid zal in de loop van de jaren komen. Ik ben pas 22 jaar en moet mezelf natuurlijk ook die tijd gunnen.”

Dat Hirschi bij UAE Emirates onder de vleugels van Mauro Gianetti opereert, doet hem niet veel. Gianetti heeft een dopingverleden. “Het is niet aan mij om commentaar te geven op zijn verleden”, vindt de heuvelspecialist. “Hij heeft mij tijdens de onderhandelingen ervan overtuigd dat hij heel dicht bij het team staat. Voor hem is het belangrijk om een goede sfeer te hebben. Alles moet bekend zijn en er mag geen groepsvorming zijn binnen de selectie.”

‘Deze ploeg gaat mij op lange termijn verder brengen’
De transfer van Hirschi van Team DSM naar UAE Emirates was hoogst opvallend. Er is een contract getekend dat alle betrokken partijen zwijgen op de overstap. Het AD bracht vorige maand naar buiten dat Team DSM aangezet zou hebben op een breuk vanwege een gebrek aan vertrouwen. Daar gaat Hirschi nauwelijks op in. “Sport is nu eenmaal entertainment, er wordt veel gezegd en geschreven”, wil hij kwijt.

Geld was in ieder geval niet de reden, stelt Hirschi. “Ik wilde een andere omgeving en was op zoek naar een sportieve uitdaging. UAE Emirates was vorig jaar het derde beste team en veel verschillende renners wisten te winnen. Ook de jongeren presteerden goed. Dat sprak mij heel erg aan. Daarnaast is het team erg ver op het gebied van wetenschap en voeding. Op de lange termijn zal mij dat verder brengen.”

“Natuurlijk wil ik meteen succesvol zijn, maar ik heb gemerkt dat ik het meeste leer als het moeilijk wordt. Dat was altijd al het geval. Soms moet je een stap terug doen om weer twee vooruit te zetten”, aldus Hirschi, die vandaag in de Ronde van Catalonië zijn debuut maakte voor UAE Emirates. Hij werd 23ste in de openingsrit.

66 Reacties
22-03-2021 20:10
I've never had a relationship with that woman

~ Bill Clinton
    22-03-2021 20:23
    Doe het dan wel goed als je iemand citeert.

    Maar ook in deze situatie zal de waarheid vroeg of laat ongetwijfeld boven water komen.
    22-03-2021 20:27
    I’ve never smoked pot.

    ~ Pablo Escobar
    22-03-2021 21:00
    And I need to go back to work for the American people. Prachtig!
22-03-2021 20:25
Het treurige is dat je niet meer met een normale blik naar zijn geweldige fietsen van vorig jaar kunt kijken.
    22-03-2021 20:30
    Gohh, dat is jou mening. Ik zelf kijk er wel normaal naar en er zullen er nog zijn. Dat het een enorm talent is was al bij de jeugd gebleken.
    22-03-2021 20:35
    Klopt. Dat moet zo'n renner zich toch ook realiseren. Als er niets te verbergen is, geef je gewoon uitleg, anders is je principeplafond wel bereikt.
    22-03-2021 20:44
    Heeft de sport zelf een beetje veroorzaakt. Ik kijk al veertig jaar met veel plezier wielrennen en geniet heel vaak vaak van geweldige demarrages en briljante overwinningen, die achteraf bijna net zo vaak niet op koosjere wijze tot stand te zijn gekomen. En toch zit ik de volgende keer weer voor de buis. Wielrennen is als een vrouw die je keer op keer bedriegt, maar die zo mooi is, dat je haar toch niet het huis uitzet.
    22-03-2021 20:44
    Ja, normaal leg je dingen uit als je niks te verbergen hebt. Alleen ligt er een geheimhoudingsclausule waar zowel DSM als Hirschi zich aan te houden hebben met waarschijnlijk een stevige dwangsom als een van de partijen toch hun mond voorbij praat.

    En waarom die clausule er is kunnen we louter over speculeren.
    22-03-2021 20:59
    Magician
    Ja, kan ook niets anders verzinnen. Dus heeft DSM zich financieel laten overhalen om iets onder de stoel te schuiven? Die vergelijking snap ik PW:)
    22-03-2021 21:25
    Dat is wat het cynische stemmetje in mijn hoofd ook zegt door al het gezeik dat de wielrennerij heeft opgeleverd. Maar het imago van DSM zou ook flink geschaad kunnen worden als Hirschi de vuile was buiten hangt, terwijl door al dat gekonkel vooral Hirschi aangepakt wordt.

    Hoe dan ook een slimme move van ze zolang die ploeg redelijk buiten schot blijft.
22-03-2021 20:39
Van Hirschi is in het wielercircus al jaren bekend dat hij een loner was bij DSM. En geef hem eens ongelijk. De rigide structuren van de ploeg heeft al meerdere jonge renners opgebroken, en Hirschi heeft het gelijk aan zijn hand. Hij heeft op zijn eigen manier grote prestaties neergezet. Veel succesvolle jeugd heeft de ploeg nog niet ontwikkeld. DSM breed is over dit jaar voorlopig nog niet veel bijzonders.

Vandaag reed Kämna weer als een raket en waarschijnlijk zal de vorm van Hirschi ook niet lang op zich laten wachten.



Ik geloof niets van doping rondom Hirschi, ik denk eerder dat hij heel slim een breuk geforceerd heeft door zich niet te willen binden aan de ploegregels. Hij heeft goed naar Barguil gekeken.
    22-03-2021 21:33
    Ik geloof ook niet dat Armstrong of Merckx ooit doping gebruikt hebben.
    22-03-2021 22:48
    Ik heb ook sterk mijn twijfels of Riccardo Ricco doping gebruikt heeft
    22-03-2021 23:11
    Misschien gewoon een twijfelachtige duivenpastei gegeten?
    22-03-2021 23:22
    Erik Dekker zal ook wel volledig schoon rondgefietst hebben.
    22-03-2021 23:33
    Van Marco Patani weet ik ook vrijwel zeker dat die puur op druivensap en pasta reed.
22-03-2021 20:47
@Panache
Jij schijnt hier verstand van te hebben. Kunnen ze bij Novo Nordisk ketonen gebruiken?
    23-03-2021 07:22
    Dat lijkt mij een experiment (ketonen) binnen een experiment (topsport/diabetes). Hoog natuurlijk ketonengehalte aangevuld met synthetische ketonen... Hoeft zeker geen kwaad te kunnen maar een ethische omkadering zal het de renners verbieden/afraden.
    23-03-2021 09:39
    Ah dank, die vraag schoot laatst door mijn hoofd tijdens MSR.
    23-03-2021 10:05
    Als je diabetes (type 1) hebt, en je spuit niet genoeg insuline, dan kan de glucose in je bloed niet worden afgebroken. In dat geval gaat je lichaam dus vetten afbreken en hierbij komen ketonen vrij. (Dat is zoals ik het begreep). In dat geval zijn ketonen dus juist een teken dat er iets niet goed is gegaan.
22-03-2021 20:48
"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan" aldus Hirschi.
22-03-2021 20:55
“ De Zwitserse coureur van UAE Emirates vindt dat het middel weinig bijdraagt voor wielrenner. ”

Hoe weet hij dit?
    22-03-2021 21:09
    Dat zegt hij toch niet.
    Tenminste ik zie die quote niet in het artikel staan.
    22-03-2021 22:37
    Ik heb het toch echt gekopieerd. Het staat is de allereerste (vetgedrukte) alinea. Vreemd toch? Of hij het zo gezegd heeft, weet ik niet. Het blijft schrijfwerk op wf. Er lijkt sowieso een woordje te zijn weggevallen.
    23-03-2021 10:16
    “Ik heb ketonen nog nooit geprobeerd. Ik denk ook niet dat het er zo veel toe doet”, vertelt Hirschi.

    Dit staat er bij mij.
    Denk lijkt mij een belangrijk woord in deze quote.
    23-03-2021 10:24
    Staat in de (dikgedrukte) eerste alinea. Dus ik vermoed dat het een samenvatting is van Wielerflits.
22-03-2021 21:02
Het is een beetje jammer dat je moet hopen dat ie niks wint.
22-03-2021 21:20
Hup Hirschi!

Bizar hoe hij per se de guillotine ingeschoven is sinds zijn transfer gebaseerd op ‘iets’ waarvan niemand weet wat het is.
    22-03-2021 21:39
    Wacht, een vertrek afdwingen naar een ploeg waar ze wel ketonen gebruiken is nu aanleiding voor een aanmoediging?! Was toch zulk oneerlijk spul?
    22-03-2021 21:41
    Hij veroorzaakt dat wantrouwen helemaal zelf.

    Dit interview zal hem ook geen windeieren leggen. Hij kan beter een break inlassen, afkicken en dan een keer terugkomen in een B-ploeg
    22-03-2021 22:06
    Doe niet zo maf Morgenstern, ik begrijp prima dat renners graag die duidelijkn prestatiebevorderende, nare ketonen willen vreten. Ook bij Dumoulin naar Jumbo bijvoorbeeld, geen probleem. Dit vraagstuk naar de renners en ploegen verschuiven is natuurlijk niet te doen, zoiets moet je van bovenaf verbieden. Vanaf volgend jaar is het net als dat achterlijke tramadol gewoon lekker verboden.
    22-03-2021 22:21
    Ik moet het nog zien dat dat de uitkomst wordt van de UCI. De stukken die ik erover heb gelezen wijzen niet eenduidig naar een product dat verboden zou moeten worden. Ik zie ze die 'oneerlijke' situatie niet van boven af veranderen.
    22-03-2021 22:44
    Ik zie het rapper doen dan velen zien aankomen en het ook een beste invloed hebben op de verhoudingen in het peloton naderhand.
    22-03-2021 23:31
    Hirschi moet dus nog maar even snel profiteren dan. Hij zal wel helemaal gaan vliegen nu hij met dezelfde wapens kan strijden als de renners die hij vorig jaar op momenten al naar huis reed. Daarnaast hoeft hij zich over volgend jaar ook geen zorgen te maken, want dan zijn zijn concurrenten vleugellam en kan hij de verhoudingen van dit seizoen doortrekken.
    23-03-2021 07:42
    Dat hoeft natuurlijk niet want er spelen zo veel factoren mee dat het geen computerspelletje of wiskunde som is. Een mindere vorm van Hirschi dit seizoen aangrijpen om het ketoonvreten van Jumbo te verantwoorden is om die reden bij voorbaat al niet toegestaan.
    23-03-2021 07:47
    Niemand hoeft zijn gebruik te verantwoorden toch? Wat mij betreft in ieder geval zeker niet.

    Ik zou het wel aardig vinden om eens een overstappende renner te hebben die inderdaad een stap vooruit zet (of andersom), zodat er voor het 'ketonen is raketbrandstof' kamp ook eens iets is om naar te wijzen.

    Want inderdaad, een mindere of gelijke vorm kon ook heel veel andere factoren kennen, maar wanneer er nooit een renner oneerlijk veel harder gaat fietsen na zo'n overstap, of oneerlijk veel minder hard na een overstap de andere kant op, dan heb je nog niets om naar te wijzen. Hup Hirschi dus!
    23-03-2021 07:59
    Wat is er precies "naar" aan ketonen? Net zo'n gezondheidsrisico als EPO, anabolen etc etc?

    Edit: je schijnt ervan uit je snavel te gaan stinken lees ik nu. Oei.
    23-03-2021 09:05
    Een veel mooier onderzoek op dat vlak zou net voor de tour ketonen verbieden zijn natuurlijk, dan heb je een pool van 8 teams ipv die paar overstappende renners.

    En het gezondheidsrisico is iets dat me niet uitermate boeit maar meer de competitie vervalsing die het teweeg brengt evenals duurder materiaal in tijdritten. Ik zou het ook fijn vinden wanneer renners de tijdrit allemaal op de wegfiets moeten doen.
    23-03-2021 09:40
    Dat zou helemaal een goede test zijn inderdaad, maar voorlopig moeten we het toch echt met die overstappers doen waarbij we geen verschil kunnen zien.
    23-03-2021 10:15
    Romans houdt niet van alles wat in het wielrennen is geïntroduceerd na 1937, dus ook niet van ketonen ;)
    23-03-2021 10:28
    Wanneer toprenners uit teams met dikke budgetten één of ander misvormd stuurtje krijgen waarmee ze 10 sec op 10 K winnen vind ik dat best oneerlijk ja. Net als jezelf helemaal vol nepsuikers en pijnstillers rammen zodat je met afdoende brandstof door de pijn rammen kan puur omdat je nestor de doekoe ervoor heeft.

    Het is ook meer dan duidelijk dat SKY in deze ver op de kudde vooruit liep en daaraan zoveel tourwinsten met zoveel renners te danken heeft, helaas is de nivellering nu opgetreden doordat de andere teams hun praktijken na-apen ipv het van SKY af te pakken.
    23-03-2021 10:31
    Topsport is per definitie oneerlijk, Romans. Get used to it.
    23-03-2021 12:02
    Volgens mij wordt ie vooral zo belaagd omdat er een zeer opmerkelijke overgang is geweest en dat er geen openheid wordt gegeven over de reden van die overgang. Dat gebrek aan openheid zorgt voor insinuaties die de sport en Hirschi zelf niet kan gebruiken, gezien het nog niet zo verre verleden. DSM staat er verder vooral om bekend dat ze 'squeeky-clean' zijn en dan neigt men nog al snel naar de pot met verboden snoepjes... (waar ketonen dus niet eens onder vallen..).
    23-03-2021 14:20
    Als ze zo squeaky clean zijn bij DSM, zullen ze het wel melden zeker als 1 van hun renners zich dopeert? Of geldt dan zelfs voor DSM toch nog de omerta?
    23-03-2021 14:28
    Zo schoon zijn ze natuurlijk ook weer niet, wanneer ze werkelijk geen vertrouwen in Hirschi hadden en hem al langere tijd liever kwijt waren. Ondertussen hebben ze hem echter gewoon opgesteld en heeft hij voor mooi weer gezorgd met presentaties die ze dus niet vertrouwde. Hetzelfde deden ze in het verleden ook met Barguil.
22-03-2021 21:57
... Ik geloof niets van doping rondom Hirschi... hoeft ook niet... maakt ook niks uit de waarheid bestaat niet ... geniet vd koers... die opmerking van ene fuentes blijft bij mij langer hangen... maar ook dat doet er niet toe... geniet er gwn van ... ugh!
22-03-2021 22:05
Barguil heeft ook in de snoeppot gezeten...Ging bij Sunweb als een raket, sinds zijn vertrek geen deuk in een bakje boter meer gereden...is ook een aparte
22-03-2021 22:12
Ik hoop dat de rotzooi die hij gedwongen was te slikken de afgelopen jaren bij Sunweb nu uit zijn lichaam is, zodat hij echt naturel zich verder kan ontwikkelen tot wereldtopper. Geen valsspelen meer, maar puur natuur. Allez! ;)
22-03-2021 22:24
Hij mag zeggen wat hij wil, maar hou ons niet voor idioten. Ze gooien met geld naar je hoofd bij de Emiraten, maar geld zou geen rol gespeeld hebben. Echt? Zou het?
22-03-2021 22:42
Een geheimhoudingsclausule in een sport met deze recente historie.....
Wat dachten ze toen ze dit afspraken? Dit waait vast over ? Ik kan geen enkele goede reden bedenken voor deze constructie die dusdanig je reputatie onderuit haalt.
Wat mij betreft zou de pers hier meneer Hirschi wel wat kritischer over door morgen vragen!
22-03-2021 22:44
Was een 'cultuurding' en omdat beide partijen niet willen dat er negatiefs over de ander wordt verteld (zoals bij een scheiding) heb je daar een contract voor om afbreuk te waarborgen. dat was alles.

Zonneveld altijd met zijn eigen ego waarin hij alles weer wil opstoken, zo heeft hij dat bij Kroon gedaan en Dumoulin en Steven de Jongh (via T. Dekker).

Het is Spekenbrink die een best wel specifieke "keep-challenging" cultuur wil opbouwen waarin dumoulin en kelderman oomen en mathews geen plaats hadden.

Hirschi had dat ook niet waarschijnlijk, hij voelde dat hij hier niet op z'n plek zou komen, misschien wel door die etappe met alaphilipe tijdens de tour dat hij daar verwacht had coaching te hebben dat ie gelijk op het wiel moest zitten enzo
    22-03-2021 22:51
    Die laatste alinea is echt fantastisch. En dat verwijt je Zonneveld?
22-03-2021 22:52
Toch wel opvallend dat hij hier bekend dat het niet de legale ketonen zijn waarom ze hem bij DSM niet meer vertrouwden.
22-03-2021 22:59
Dit moet Hirschi gewoon even uitzitten. Hij zit in een lastig parket. Hij kan blijkbaar niet zeggen wat de simpele reden is (geld) en dus moet hij ingewikkeld doen over eenvoudige vragen en komt hij er geen enkele keer goed uit.

Frappant hoe snel iemand hier van hero to zero kan gaan.
    22-03-2021 23:07
    Die hero status was al behootlijk verdacht
    22-03-2021 23:32
    Misschien helpt het om je eigen reacties van toen te linken om je capaciteit als helderziende extra te etaleren.
    23-03-2021 07:46
    Sunweb wilde van Hirschi af, niet andersom. De reden is dus niet geld, maar de vertrouwensbreuk. Dat Hirschi na de scheiding kiest voor een ploeg met een mooi salaris is een gevolg van.
23-03-2021 07:54
"Hij (Gianetti, CR) heeft mij tijdens de onderhandelingen ervan overtuigd dat hij heel dicht bij het team staat."

En dat is dus precies het probleem van UAE.
23-03-2021 08:01
Dacht dat Zonneveld dit laatst vertelde in de podcast: dat Hondo zijn manager of trainer was totdat die geschorst werd in die Aderlass zaak.
Zo’n figuur valt toch moeilijk te rijmen met de ethiek van een ploeg als DSM.
    23-03-2021 09:38
    Hondo was de bondscoach van het Zwitserse team toen Hirschi wereldkampioen U23 werd. Daar kan Hirschi ook niks aan doen natuurlijk.
23-03-2021 08:04
Het beste wat hij kan doen is bevestigen dat het inderdaad voor het geld is en/of omdat hij ketonen wil proberen maar dat dat niet mag van DSM. Dan maakt hij zich misschien niet populair, maar dan doet hij niets wat niet mag. Nu maakt hij zich pas echt verdacht vind ik.
23-03-2021 08:20
'Sport is nu eenmaal entertainment, Mauro Gianetti zorgt voor een goede sfeer'.
23-03-2021 08:59
"Daarnaast is het team erg ver op het gebied van wetenschap en voeding. Op de lange termijn zal mij dat verder brengen.”

Volgens mij is Sunweb/DSM daar nog altijd koploper in.. Klinkt vooral als een hoop goedpraten.
23-03-2021 09:47
Het heeft er alle schijn van tegen dat wanneer je als renner tegen de rigide structuur ingaat van DSM er een breuk op de loer ligt. Of dat nu uitgaat van de renner of van de ploeg. Voldoende voorbeelden van te noemen. Met als recente die van Kelderman.

De voordelen die Hirschi noemt van de nieuwe ploeg zijn opvallend. Ook DSM heeft daar zijn kracht. En veel betere (tijdrit)fietsen.
Beetje jammer alleen dat veel renners er ongelukkig van worden. Zeer traditioneel top-down leiderschap zo lijkt van buitenaf. Kom je in het bedrijfsleven niet meer mee weg.

Maargoed... voor sommigen past het wel. Zaak voor DSM om die in de ploeg te krijgen en de rest af te stoten. Zo te zien zijn ze daar mee bezig. Mijn vermoeden is echter wel dat echte kampioenen zelf willen nadenken, en wat moeilijker in een keurslijf passen.
23-03-2021 10:04
Nare situatie voor Hirschi met zo'n geheimhoudingsclausule, terwijl zijn voormalige werkgever wel wat steken onder water uitdeelt. Dit leidt alleen maar tot speculaties, die vooralsnog weinig diepgang lijken te hebben.

Reacties zijn gesloten.