Manager Van den Bosch: “Van Aert blijft voltijds crosser”
foto: PhotoPress.be
vrijdag 8 februari 2019 om 10:20

Manager Van den Bosch: “Van Aert blijft voltijds crosser”

“Ook komende winter zal Wout van Aert een volledig seizoen crossen”, zegt manager Jef Van den Bosch tegen Het Laatste Nieuws. Het besluit staat haaks op de wens van oud-veldrijder Niels Albert. De Vlaming pleitte er dinsdag in zijn column voor juist alles op het Vlaamse wielervoorjaar te zetten.

“Ik zou het de volgende winter anders doen: maar tien crossen rijden rond de kerstperiode bijvoorbeeld. Om te proberen winnen, maar ook om aan zijn explosiviteit te werken – op dat vlak is cross een prima voorbereiding op het wegseizoen”, schreef Albert. 75% van de lezers van WielerFlits was het daar in de poll mee eens.

Toch gaat er niets veranderen, zegt Van den Bosch nu. “Wout zal hetzelfde traject volgen, precies zoals dat de voorbije jaren was. Hij rijdt op de weg en hij blijft crosser.” De manager legt uit goede afspraken te hebben gemaakt met Jumbo-Visma over de carrière van Van Aert. “Hij heeft altijd gezegd dat hij crosser wil blijven. Precies zoals Mathieu van der Poel. Ze doen dat allebei erg graag en ze kunnen dat erg goed.”

Van Aert won dit seizoen weinig wedstrijden, maar ondanks dat is hij het plezier in de discipline niet kwijt. “De gedrevenheid is gebleven. Hij is en blijft supergemotiveerd”, aldus Van den Bosch.

40 Reacties
08-02-2019 10:31
Vraag me af of Jumbo inmiddels niet een klein beetje spijt heeft van het aantrekken van van Aert. Al die heisa en gezeik voor een renner waarvan het nog maar de vraag is of hij ooit echt kan meespelen voor de overwinning in een klassieker. En dan heb je ook nog zijn iets te praatgrage managers en trainer die constant in de media lopen te roepen hoe zijn toekomst eruit moet komen te zien(super handig ook dat die 2 elkaar volkomen tegenspreken qua toekomstig programma). En tot slot dan moet je ook nog een hele crosskern met materiaal en begeleiding opzetten rond hem..

Lijkt me op zijn zachts gezegd ook geen goede reclame voor de sponsors als van Aert weer een hele winter lang 2e of 3e wordt en daardoor elk weekend weer negatief in het nieuws komt.
    08-02-2019 10:36
    Want als je in het nieuws komt met een 2e of 3e plaats is dat negatief?
    08-02-2019 10:42
    Nouja, als je week in week uit moet gaan uitleggen hoe het komt dat je niet wint is dat niet per se heel positief in mijn ogen. Al zal het wel ietstje minder zijn komende winter omdat hij geen WK en BK meer is en de verwachtingen dus veel lager zijn.
    08-02-2019 10:44
    Hoezo blijft het de vraag of hij ooit kan meespelen voor de overwinning in een klassieker? Hij was al 3e in de Strade, 9e in de Ronde en 10e in Gent-Wevelgem. Die vraag is al beantwoord.
    08-02-2019 10:47
    "Al die heisa" is voornamelijk op wielerflits hoor ;) Waar Jumbo en al zijn voorgangers sowieso al hevig bekritiseerd worden op alles, maar dan ook alles.
    08-02-2019 10:54
    In de Belgische media ging er ook amper een dag voorbij zonder 'nieuws' over de situatie omtrent van Aert. Al zegt dat misschien wel meer over hun dan over van Aert. :P

    En om dat laatste stapje te maken richting een wereldtopper in het voorjaar zal hij toch echt definitief moeten kiezen voor de weg vind ik. Je kan gewoon niet absolute top zijn op de weg en in het veld tegelijk omdat je daar een heel ander soort lichaam, spieren en trainingsprogramma voor nodig hebt. Vrees er een beetje dat door het beide te blijven doen het een verhaal van net niet goed genoeg gaat worden.
    08-02-2019 10:54
    Dus alleen sponsoren van een winnaar heeft zin? Dat zien de sponsoren van alle andere rijders dan gelukkig toch anders...
    08-02-2019 11:06
    Veldrijden is wat dat betreft natuurlijk totaal niet te vergelijken met het wegwielrennen. Het veldritwereldje is ontzettend klein en van een renner met de status en het palmares van van Aert worden gewoon op zijn minst een paar serieuze overwinningen per jaar verwacht.
    08-02-2019 11:47
    Alleen het meespelen voor de overwinning afgelopen jaar was toch al een verrassing?
    Waarom zou Van Aert dan geen klassieker kunnen winnen?
    Met de ervaring van afgelopen seizoen zou ik juist zeggen dat de kans alleen maar vergroot is.
    Het antwoord wat Ainu hier beschrijft is geen utopie maar werkelijkheid.
    Dus dit voorjaar gaan we Van Aert zeker zien in de voorjaarsklassiekers. Daar ben ik van overtuigd.
    En laat hem vooral ook lekker blijven crossen. Zoals de laatste twee seizoenen zal het ook niet altijd blijven. Ook Van der Poel is maar een mens en ook zal hij zijn momenten krijgen waarin het iets minder zal gaan.
    08-02-2019 12:04
    @Alfredo

    Jumbo wil de Belgische markt op. Welke renner levert meer exposure op dan Van Aert? Ik kan er niet veel bedenken. Zelfs al wint hij weinig, het blijft iemand met een grote naam.
    08-02-2019 12:16
    Je krijgt normaal gesproken waarvoor je betaald, maar het feit dat van Aert een goedbetaalde hobby heeft maakt dat hij voor Jumbo überhaupt betaalbaar is, en vier maanden in het jaar gratis publiciteit binnenhengelt. Ik denk dat van Aert in de blubber Jumbo meer oplevert dan dat het hen kost. Sterker nog; ik denk dat Van Aert in absolute euro's, door al die Belgische kneutersponsortjes, er voor Jumbo goedkoper op wordt.
    08-02-2019 12:19
    @Rico heeft wel een punt.
    08-02-2019 12:22
    Qua exposure en return on investment zullen ze bij Jumbo hun geld er ongetwijfeld wel uithalen door alle aandacht die hij krijgt in België inderdaad. Maar uiteindelijk is dat natuurlijk wel ondergeschikt aan de sportieve prestaties, en daarbij stel ik toch behoorlijke vraagtekens bij de combi weg+veld. Als hij zich enkel en alleen op de weg gaat focussen twijfel ik er niet aan dat hij daar een absolute wereldtopper gaat worden, als hij blijft crossen lijkt die kans met toch een heel stuk kleiner.
    08-02-2019 12:27
    @Alfredo

    Haha, wat? Return on investment is ondergeschikt aan sportieve prestaties voor een sponsor? Al vroeg aan de zuip? ;)
    08-02-2019 19:32
    Ideale kans voor Bianchi om zich ook met een top crossfiets in de markt te zetten.
    09-02-2019 00:19
    Wout van Aert zelf is ook wel heel erg praat graag, met de nadruk op recht lullen wat krom is. Mocht het in de wielrennerij allemaal tegenvallen dan kan hij met die kwaliteit altijd nog politicus worden.
    09-02-2019 05:22
    Winningmood, ik denk dat jij geheime, nog nooit vertoonde interviews met Van Aert moet zien, want Van Aert zegt doorgaans gewoon waar het op staat. En het afgelopen cross seizoen, was dat nogal veel "ik was gewoon niet goed genoeg".
08-02-2019 10:31
Een flesje wijn dat hij niet een hele winter door de blubber gaat ploeteren, maar een beperkt programma van zo'n 15-25 crossen zal rijden.
    08-02-2019 13:49
    Dat denk ik ook, volgend jaar stopt hij ook na het WK en gaat hij gerichter crossen skippen.
08-02-2019 11:25
Daarom prima dat hij geen kampioen is geworden en gewoon in trui Jumbo gaat fietsen. Jumbo wilde meer exposure in België. Prima toch. Jumbo heeft er niks aan als hij rondjes rijdt in Qatar.
    08-02-2019 12:18
    das waar. Visma dan weer wel.
08-02-2019 12:05
Schitterend nieuws. Het is nog te vroeg om het in de cross 'maar' te stellen met Aerts en Vanthourenhout.
    08-02-2019 12:19
    Zonder Van Aert stellen de prestaties van Poeleke (nog) minder voor.
08-02-2019 12:32
Lijkt mij een uitstekend plan. Voorbereiding ietwat aanpassen om wat beter in vorm te zijn voor het veldritseizoen is het enige wat ik zou veranderen. Voor de rest gewoon doen wat je wil en in beide categorien mee blijven doen.
08-02-2019 13:01
De kloof op VdP kan meer dan waarschijnlijk niet meer gedicht worden. Het verschil met vroeger zit 'm daarin dat, 'vroeger', VdP ook wel zijn secondes pakte in de bochten maar Van Aert het gewoon dichtknalde op de rechte stukken. In de zomer van 2017 is er iets gebeurd en Van der Poel kwam plots enorm veel sterker terug, "4 kilo spiermassa erbij", met als proefstuk: Winst op de Koppenberg. Sindsdien is het: bochten aansnijden en wegspringen. Opnieuw en opnieuw en opnieuw. Niets meer aan te doen.

Misschien Pidcock met eenzelfde transformatie in kracht? Maar Aerts niet. Soms eens, misschien.
08-02-2019 13:35
ontbrekend:

Van den Bosch koppelt nog steeds terug naar de contractbreuk van van Aert. [b]"Wout was mentaal een wrak in de zomer. Hij voelde zich helemaal niet goed meer in zijn vel. Ik ben er zeker van dat we in het volgende crosseizoen weer de oude Wout van Aert gaan zien."[/b]

Oneens. Die manager pakt gewoon meer poen van Wout in het veld dan op de weg. VdP en Aerts zijn beter geworden, Van Aert is hetzelfde gebleven met tussendoor een mindere dag maar slecht was zijn seizoen niet. Zelfs als hij fysiek beter wordt dan kan hij nog niet tegen deze VdP op. Die moet dan al een terugval kennen. En het blijft nog maar de vraag of die zaak van bij de eerste zitting (november) afgerond is ...
    08-02-2019 13:53
    en eigenlijk had zijn advocaat ook moeten zeggen: "kijk, het is het niet waard." Maar dat doen dat soort opportunistische aasgieren nooit. Ze leggen je wat voor, zonder hun echte mening, zonder een echte kosten-baten-analyse en ze hopen dat jij de keuze maakt die hen het meeste opbrengt. Net zoals die Jef hier. Ten koste van... En dan altijd de woorden "Ik treed op in het belang van mijn cliënt." BAH WALGELIJK.
    08-02-2019 14:59
    Ik heb dat artikel ook even doorgelezen. Die meneer Van Den Bosch lijkt mij iemand met wat in een Vlaanderen zo mooi "een dikke nek" heet. Als ik Van Aert was, zou ik hem het zwijgen opleggen en zelf het woord blijven voeren.
    08-02-2019 15:06
    Wat een aannames over die advocaat (over die manager deel ik je mening). V. Aert is best een snuggere jongen en ik sluit niet uit dat het voor hem gewoon een principiële kwestie is. Nergens blijkt uit dat die advocaat hem niet zou hebben voorgelegd om gewoon maar te schikken omdat de snelste en vermoedelijk ook goedkoopste optie is.
    08-02-2019 15:20
    @Laurent Jalabert
    Mijn indruk is dat als de feiten dermate ernstig zijn dat ze naar de rechtzaal moeten, dat ze al lang naar buiten waren gekomen en dat Nuyens, niet meer betrokken zou zijn bij het project Roompot-Crélan.
    Tegenover een aantal principes (wat boeit dat een rechter?) staan dan wel het psychische leed, de maanden wachten niet te noemen de mogelijke afkoopsom en de erelonen van Meester Vansteenbrugge.
    Ik ken de ware chronologie niet maar als van Aert een snuggere jongen is, dan heeft hij meester Vansteenbrugge geconsulteerd vóór hij zijn contract 'verscheurde'.
    08-02-2019 15:24
    "Ik ken de chronologie niet, maar als van Aert een snuggere jongen is, dan had hij meester Vansteenbrugge geconsulteerd vóór hij zijn contract 'verscheurde'."

    Ik verwacht eerlijk gezegd dat dat ook het geval is aangezien hij op grond van juridische termen zijn "contract verscheurd heeft". De vooropgezette actie kan onmogelijk zijn bedacht zonder een jurist te raadplegen.
08-02-2019 13:48
Is het niet beter om eventjes een paar weken te wachten voor aleer met commentaren gesmeten wordt .
    09-02-2019 01:54
    De enige of één van de weinige verstandige opmerkingen alhier.
08-02-2019 15:30
@Laurent Jalabert
Ok, laten we zeggen dat hij het 'm voorgelegd heeft. Nee, hij had 'm moeten zeggen vanuit zijn ervaring als topadvocaat "Wout dit is geen zaak."
en "op grond van juridische termen" kan ook zo ruim geïnterpreteerd worden he.
Mocht de zaak toch in het voordeel van van Aert beslist worden dan neem ik uiteraard mijn woorden mbt. meester Vansteenbrugge terug. Maar veel advocaten zijn zo.
08-02-2019 19:26
@Samlambeej, je bent het niet eens met de manager als die zegt dat Van Aert minder was door de zaak-Nuyens, maar de advocaat had hem wel moeten wijzen op het volgend psychisch leed. Wat is nu je mening, want zo spreek je jezelf tegen. Mijn inziens mogen we er toch vanuit gaan dat eventueel psychisch leed een negatieve invloed heeft op het vormpeil.
08-02-2019 20:35
@Jeff
Ik ben het niet eens met de lijn: "...ik ben er zeker van dat we de oude van Aert terugzien." Want dat impliceert dat hij een vlekkeloze voorbereiding zal kennen op het cross-seizoen waarin hij terug met Van der Poel zal wedijveren.

Zelfs een van Aert zonder zorgen die ook nog eens 5% beter wordt zal volgens mij nog 9 van de 10 crossen verliezen van deze Van der Poel. Zijn manager is dus niet eerlijk tegen hem om hem opnieuw een volledig seizoen te laten rijden.
Ik koppel er de advocaat aan omdat hij dat waarschijnlijk ook niet is geweest. Hij had moeten zeggen Wout, verbijt het, je contract loopt nog een jaar, negeer Nick, want de onzekerheid van een dergelijke rechtszaak (die pas na 11 maanden voor het eerst voorkomt) kun je niet negeren.

    08-02-2019 20:57
    Ok, ik begrijp wat ik eerst tegenstrijdig vond. Ben het verder niet helemaal met je eens, maar dat is niet zo belangrijk :-)

    Ik ben als Van Aert-supporter vooral blij dat hij nu bij een absoluut topteam zit waar hij de juiste omkadering en begeleiding zal krijgen.
    08-02-2019 21:32
    ik zie 'm ook graag bezig, vooral als ie echt goed is! zoals in de Strade en Roubaix :)
09-02-2019 09:12
Och, als de resultaten tegenvallen kan Wout altijd nog zijn befaamde "columns" gaan schrijven in het klantenkrantje van Jumbo !
09-02-2019 11:52
Met een drie jaar contract op zak bij Jumbo vanaf 2020 zou voor Wout 2019 een heel lastig jaar worden. bij de ploeg van Nick Nuyens. De tijd zal het leren maar ik denk dat ondanks alles Wout voor zijn verdere loopbaan de juiste beslissing heeft genomen. Dat laatste jaar bij zijn vorige ploeg zou veel weg gehad hebben van een koppel die nog een jaar samen blijven tot de communie of lente feest van hun kind.

Reacties zijn gesloten.