woensdag 13 maart 2019 om 14:26

Majka en Gatto botsen op overstekende man in ploegentijdrit Tirreno

Rafał Majka en Oscar Gatto zijn in de ploegentijdrit van Tirreno-Adriatico vol gebotst op een man, die plots de weg overstak. De vijf andere renners van BORA-hansgrohe konden de man ontwijken, maar de Pool en de Italiaan konden geen kant meer op.

BORA-hansgrohe had net 3,5 kilometer afgelegd van de ploegentijdrit in Lido di Camaiore toen het noodlot toesloeg. Majka en Gatto, die op dat moment in de eerste helft van de trein reden, reden hard in op de overstekende man. Beide renners kwamen daarbij ten val en verloren logischerwijs de aansluiting met hun ploegmaats.

Na het ongeluk konden Majka en Gatto toch opnieuw op de fiets klimmen en de tijdrit uitrijden. Het eerste onderzoek wees uit Majka bloeduitstortingen en schaafwonden aan zijn hoofd overhield aan de val. Nader onderzoek moet uitwijzen of hij daarbij een hersenschudding heeft opgelopen. Ook Gatto liep flink wat blauwe plekken op.

De voetganger kwam hard ten val en is overgebracht naar het ziekenhuis, maar zou niet in levensgevaar zijn.

48 Reacties
13-03-2019 14:30
Wat een idioot ! Vreselijke val.
13-03-2019 14:31
Het is alsof hij niet doorhad dat er een koers bezig was,... Maar aan het beeld te zien was hij wel redelijk knock-out. Hopelijk loopt het voor iedereen goed af!
13-03-2019 14:40
De renners zijn in ieder geval gefinished (en trapten nog stevig door).
13-03-2019 14:51
Zag er erg pijnlijk uit voor die 'malloot'. Wat mij vooral opvalt is hoe die 2 a 3 agenten (of wat het ook waren) schijnbaar apathisch alles laten gebeuren.
13-03-2019 14:52
Die politieagent stond te praten met een man in het oranje, die had dit kunnen voorkomen misschien als hij beter oplette?
    13-03-2019 15:17
    Wat is het toch tegenwoordig dat mensen de verantwoordelijkheid voor (o.a.) hun veiligheid maar bij iemand anders neerleggen. Ultieme vrijheid en perfecte beveiliging dat wordt ook wel de veiligheidsutopie genoemd. Die man moet gewoon opletten als hij deelneemt aan het verkeer.
    13-03-2019 15:36
    @ reusjen,

    Akkoord dat die persoon zelf ook had moeten opletten, ook al was hij zich niet bewust van de aankomende renners.
    Maar de agenten die daar staan voor de veiligheid, en daar tevens voor worden betaald, zijn evengoed afgeleid. En dat terwijl ze wél op de hoogte zijn van de koers en de mogelijke gevaren.

    De onoplettendheid van de oversteker lijkt me bovendien al zwaar afgestraft (wat een klap zeg!), dus als ik op zoek zou gaan naar iemand om de schuld op af te schuiven lijken me dat toch echt wel die agenten.
    13-03-2019 16:10
    Ik weet niet precies wat de taak van de agent is, en ik kan niet zien of hij bijvoorveeld naar de man schreeuwt. Hij kan ook moeilijk de weg oprennen om hem eraf te duwen. De redenering dat de schuld naar een ander moet omdat de man al genoeg gestraft is, is natuurlijk onzin.
    13-03-2019 17:26
    Voor hetzelfde geld wil de man koers kijken en stopt hij met lopen voor de kegel. De agent kan moeilijk iedereen tegenhouden die naar de rand loopt. Hij greep wel in zoals je ziet. Hij staat er overigens voor de afslag niet voor de andere kant.
13-03-2019 14:58
Majka is de voorste van die 2 en krijgt echt een flinke klap op zijn nek lijkt het. Aan de finish was ook een bebloede oogkas te zien.
13-03-2019 15:17
Jezus lelijk voor de renners zeg...

Maar praktisch: Dit kan toch niet zonder compensatie wat betreft de tijd. Fout van de organisatie en de ploeg zou de lul zijn?
    13-03-2019 16:11
    praat eens met Hoogerland, van Baarle e.v.a. ..... rennners en ploeg zijn altijd de l#l lijkt 't ...
    13-03-2019 17:53
    "Zelfde tijd als Mollema"
13-03-2019 15:18
Nou ja zeg, wat is dit.
13-03-2019 15:20
Wat een paljas!
Stel je voor dat het Sagan was geweest ...
    13-03-2019 15:30
    Maakt het echt uit wie het was?

    Het is denk ik erg genoeg voor de renners in kwestie maar ook voor deze man.
    13-03-2019 16:24
    Sagan was over hem heen gebunnyhopt.
    Maar wat @Utrecht zegt, het nare is dat het gebeurt, niet wie het gebeurt.
13-03-2019 16:02
Die man steekt over en kijkt niet naar links of rechts, dat vind ik toch wel ongelofelijk. Had hij ook maar even opgekeken dan had hij twee stappen sneller gezet en dit kunnen voorkomen.
13-03-2019 16:30
Een dom en pijnlijk ongeval en eigen aan de koers die niet verloopt in een afgesloten ruimte maar in een wereld vol dwazeriken en simpelweg even verstrooide mensen. Hopelijk blijft de schade beperkt tot tijdverlies.
13-03-2019 17:24
Bijna niemand toont ook maar enige empathie voor de man die overstak. Het is niet dat hij expres twee fietsers aan 50 per uur tegen zich wil. Hopelijk gaat het goed met iedereen waaronder de man.
13-03-2019 17:36
Die man interesseert me geen reet. Die doet het zelf.
    13-03-2019 17:46
    Wat een belachelijke reactie. Je ziet aan de hele manier van lopen dat deze man dit niet bewust doet en geen enkel benul heeft van wat er zich op deze weg afspeelt.

    De man lag er niet best bij en hoop van harte dat het hem goed gaat!
    13-03-2019 18:18
    Als je zo gaat denken in het leven dan ga je het nog moeilijk krijgen. Die fietsers fietsen ook zelf tegen die persoon aan. Jij gaat ook zelf in je auto zitten dus als je een ongeluk krijgt dan is dat ook je eigen schuld.

    Ik haal met de brandweer genoeg mensen uit een auto na een ongeval, ik heb er ook al zien overlijden in mijn handen. Of ze het ongeval nu wel of niet zelf veroorzaken doet er niet toe. Meestal kiezen ze er niet zelf voor om die dag een ongeval te krijgen en het ongeval heeft hoe dan ook een impact op de persoon, zijn of haar familie en kennissen.
    13-03-2019 19:42
    [quote]Je ziet aan de hele manier van lopen dat deze man dit niet bewust doet en geen enkel benul heeft van wat er zich op deze weg afspeelt.[/quote]

    Dat is natuurlijk het hele punt. Die vent beweegt zich in het openbaar verkeer zonder enig benul van wat er om hem heen gebeurt. Nu was het een voetganger bij een fietswedstrijd, maar wat als het een bestuurder van een bestelbusje was in een woonwijk vol met spelende kinderen? Als je je op straat begeeft hoor je je bewust te zijn van de situatie om je heen. Punt.

    Uiteraard hopen we met z'n allen dat het goed gaat met deze vent. Wel hoop ik dat het voldoende pijn heeft gedaan om er van te leren. Dit is echt op geen enkele manier goed te praten.

    [quote]Meestal kiezen ze er niet zelf voor om die dag een ongeval te krijgen en het ongeval heeft hoe dan ook een impact op de persoon, zijn of haar familie en kennissen.[/quote]

    Klopt, maar zij die wegens onoplettendheid in het verkeer ongelukken veroorzaken kiezen er óók niet voor om op verantwoordelijke wijze aan het verkeer deel te nemen. Een keuze die ze min of meer verplicht zijn om te maken, juist vanwege de impact op henzelf en iedereen om hen heen.
    13-03-2019 20:02
    Ik ben het deels met je eens nasibal en ik begrijp zeker wat je bedoelt. Het is inderdaad een fout van de betreffende persoon mocht hij niet hebben gekeken. Echter heeft de persoon dit uiteraard ook niet gewild en wil ik maar aangeven dat hij op dit moment ook een slachtoffer is die ik het beste toe wens.

    Het lijkt mij sterk dat er hier niemand eens iets te hard rijdt. Als je 81km/h op een 80 weg gaat kún je dat ook zien als het niet op een verantwoorde wijze deelnemen aan het verkeer. Maar om dan te zeggen dat je erom gevraagd hebt vind ik persoonlijk wat te ver gaan. (Ik zeg niet dat jij dat zegt overigens maar meer vanuit de strekking van sommige reacties hier).
    13-03-2019 22:48
    "Nu was het een voetganger bij een fietswedstrijd"

    Really?

    Die man was zich van geen fietswedstrijd bewust. Hij was een voetganger zoals hij dagelijks op dezelfde plek een voetganger was, zonder fietswedstrijd. Maar niet meer zal zijn, helaas.

    Want die fietswedstrijd was er vandaag opeens wel, als afwijking van de normale gang van zaken. Maar zonder dat die fietswedstrijd zich liet gelden als een een fietswedstrijd. Zonder dat de elementen die de fietswedstrijd tegen incidenten en vice versa moesten beschermen, de voetganger hielpen om te beseffen dat vandaag anders was dan anders.
    14-03-2019 00:39
    [quote] “Nu was het een voetganger bij een fietswedstrijd”

    Really?[/quote]

    Ja, zeer "really" zelfs. Er is sprake van een voetganger en er is sprake van een fietswedstrijd. Ergo, een voetg.. Afin, je snapt wat ik bedoel.

    Maargoed, als je de situatie specfiek wil uitdiepen kan je op basis van het filmpje zeggen dat de voetganger afliep op een straat met daarop pilonnen. Bij een oversteekplaats met een knipperend verkeerslicht. Daar die voetganger hier in jouw inschatting vast vaker komt, zal hij die keren dat het verkeerslicht wel functioneert daar ongetwijfeld gebruik van maken. Met om hem heen enkele toeschouwers loopt hij recht op een met een hek afgezette straat af met daarin een politiewagen.

    Niets van dat alles is "normaal" en wijkt naar alle waarschijnlijkheid af van de normale gang van zaken. Dat alles had de man kunnen constateren wanneer hij bij het aanlopen van de straat, maar al helemaal alvorens en tijdens het oversteken hiervan had kunnen constateren.

    Brengt ons eigenlijk bij het enigr echt relevante gedeelte van mijn epistel: Op de beelden is heel duidelijk te zien dat meneer géén acht slaat op de situatie om hem heen. Fietstochtje of geen fietstochtje, dat is op geen enkele manier recht te lullen of af te schuiven op iemand anders. Al komt meneer er 83 keer per dag.
13-03-2019 17:47
Ergens in de ticker van Sporza stond iets als dat de man in het ziekenhuis is onderzocht en het meeviel met de verwondingen.

Edit: even opgezocht: "Hij werd met een ziekenwagen afgevoerd naar het ziekenhuis, maar volgens de eerste berichten is zijn toestand niet verontrustend."
13-03-2019 18:16
Wat een ongelofelijke situatie, tot 2x toe. Je kunt die overstekende mensen weinig kwalijk nemen. Die kunnen absoluut niet inschatten wat er aan de hand is. Precies daarvoor staan er agenten, gekleurde hesjes etcetera langs het parkoers. Die laten het hier grandioos afweten, schande.
    13-03-2019 18:23
    Je kan niet iedere meter van het parcours afzetten of beveiligen met een agent of een ander persoon. Dat is gewoonweg niet mogelijk. De betreffende agent staat daar toevallig om de zijweg af te zetten en probeerde nog om de man te waarschuwen. Dit heeft enkel niet geholpen uiteraard maar zonder vooruit te lopen op het onderzoek kún je niet zeggen dat de agent heeft gefaald.

    Stond er een agent bij een voetgangersoversteek plaats of zebrapad met als taak de mensen tegen te houden dan had je wel gelijk.
    13-03-2019 19:46
    [quote]Wat een ongelofelijke situatie, tot 2x toe. Je kunt die overstekende mensen weinig kwalijk nemen. Die kunnen absoluut niet inschatten wat er aan de hand is[/quote]

    Nee? Verkeersdeelnemers kunnen onmogelijk even links en rechts kijken en inschatten of het veilig is, alvorens ze oversteken? Daar heb ik persoonlijk zelfs een diploma voor moeten halen op de basisschool.
    13-03-2019 19:53
    Die mensen hebben daar allicht net zo goed naar links, naar rechts en nog een keer naar links gekeken als ze normaal doen bij het op diezelfde plek oversteken. Ze hebben niks gezien. Wellicht zelfs afgeleid door wat aan de renners vooraf ging.

    Als je niet weet wat je moet zien, dan kun je kijken tot je een ons weegt, maar je ziet niks.
    13-03-2019 21:24
    Wat een onzin.. hij kijkt niet op of om.. Steekt gewoon over zonder zn hoofd te draaien. Komt waarschijnlijk net terug van zn lunchborrel.
    14-03-2019 00:43
    [quote] Die mensen hebben daar allicht net zo goed naar links, naar rechts en nog een keer naar links gekeken als ze normaal doen bij het op diezelfde plek oversteken. [/quote]

    Hou toch op. Het is heel duidelijk dat deze vent niet op of om kijkt. Zelfs niet als er een luid toeterende volgwagen en ongetwijfeld schreeuwende renners op hem af stormen. Misschien is hij afgeleid ja, door jan mag weten wat. Dan steekt hij dus al afgeleid zijnde een openbare weg over. Chapeau vent. Dat is hoe je over hoort te steken!
13-03-2019 18:16
De hele weg is juist niet afgezet....tegenkomend verkeer slechts gescheiden door een plastic kegeltje om de 25 meter....zegt veel over de normen die, zelfs de grootste, organisatoren aanhouden...
13-03-2019 18:43
Wat een geneuzel over wie zijn of haar schuld het is. Volgens mij hebben we allemaal geleerd dat we eerst uitkijken alvorens we de weg zomaar oversteken.

Het zou kunnen dat die man en de vrouw met het opgeblazen konijn onder een steen leven en geen idee hebben wat er zich allemaal afspeelt. Maar dan nog het is die man zijn eigen schuld. Je moet maar uit kijken of er nou een evenement is of niet. Als hij nooit uit kijkt dan ligt ie binnen de kortste keren ook onder een auto
    13-03-2019 18:53
    Ik denk dat er hier niemand twijfelt over het feit dat de betreffende persoon dit had kunnen voorkomen. De discussie gaat er wat mij betreft om dat ook als je schuldig bent er nog steeds iets van empathie mag zijn. De man had het kunnen voorkomen maar zal ook niet zijn huis zijn uitgelopen om vandaag eens twee fietsers aan 50 per uur tegen zich aan te krijgen. Dat zou wel een erg vreemde fetisj zijn haha.
    13-03-2019 19:12
    Iets van empathie - en dan zo afsluiten?
13-03-2019 19:19
Inherent aan koers dit type maffe klappers. Ik vind het eerder verbazingwekkend dat het nog zo weinig gebeurt.
13-03-2019 19:56
Ik dacht meteen aan Johan Van Summeren, die ook eens op een vrouw inreed. Was in de Ronde van Vlaanderen 2014.
https://youtu.be/TPF3g47Eijc
    13-03-2019 21:45
    Dat was ook wel een beetje Vansummerens eigen fout, die sowieso niet mr Handy was gedurende zijn carriere.
13-03-2019 19:59
Ik hoop dat het goed gaat met beide renners. Hoe het met die idioot gaat, boeit me wat minder.
    14-03-2019 09:13
    Mee eens. Kan me er soms aan irriteren dat je zou moeten meeleven met mensen die door hun eigen risicovolle gedrag slachtoffer worden van iets. Tuurlijk vragen die er vaak niet om maar he dat hoort bij het leven foute, domme beslissingen maken en daarvoor wordt een enkeling nou eenmaal hard voor afgestraft.. Soit.

    In ons land is het accepteren van slachtoffers die onvermijdelijk vallen door menselijk gedrag overigens geen gemeengoed. Oplossing bij ons is zoveel mogelijk risico uitbannen. Vaak resulteert dat in schijnveiligheid, kost het een vermogen aan wegaanpassingen dat we allemaal mogen ophoesten en is maar beperkt aantoonbaar of de aanpassingen daadwerkelijk leiden tot minder verkeersslachtoffers. Op zich goed dat allerhande verkeerssituaties bekeken worden maar in Nederland is men mijns inziens teveel doorgeschoten. Vreemd genoeg bestaan er in nl ook plekken die wel echt gevaarlijker zijn en die dan niet aangepakt worden. Dat verbaast me dan wel.
13-03-2019 20:35
Iedereen heeft momenten van onoplettendheid in het leven. Gedachten worden beinvloed door voorafgaande gebeurtenissen. Medicijnen en/of opiaten enz. hebben zo ook hun invloed.
    13-03-2019 21:57
    Hij zat aan de Tramadol ! 500 Euro lappen....
13-03-2019 21:01
Even in de verdediging van die vrouw.

Mitchelton-Scott kwam een bocht om. Ze kan dus wel degelijk gekeken hebben, maar door die bocht is het mogelijk dat ze ze niet heeft gezien (Toen dit wel het geval was, deinsde ze terug namelijk).
14-03-2019 08:38
Franken Polleke, Franken....
14-03-2019 15:50
Die eerste met Bora had ruim zicht op de situatie en is gewoon verwijtbaar bezig. Die mensen achter de chicane hadden geen zicht en het zou daar eigenlijk niet mogelijk moeten zijn om over te steken.

Reacties zijn gesloten.