Mads Würtz Schmidt beste vluchter in zesde etappe Tirreno-Adriatico
foto: Cor Vos
maandag 15 maart 2021 om 15:58

Mads Würtz Schmidt beste vluchter in zesde etappe Tirreno-Adriatico

Mads Würtz Schmidt heeft de zesde en voorlaatste etappe van Tirreno-Adriatico gewonnen. Na een rit van 169 kilometer was de Deen van Israel Start-Up Nation in finishplaats Lido di Fermo de beste renner van een vroege vlucht. Het peloton was uit op een massasprint, maar gaf twintig kilometer voor de meet de koplopers een vrijgeleide.

Bakelants en Van Moer in de kopgroep
Het duurde even vooraleer de kopgroep van de dag wegreed. Jan Bakelants (Intermarché-Wanty-Gobert) en Brent Van Moer (Lotto Soudal) zorgden voor de Belgische afvaardiging in het zestal, dat verder bestond uit Mads Würtz Schmidt (Israel Start-Up Nation), Simone Velasco (Gazprom-Rusvelo), Nelson Oliveira (Movistar) en Emils Liepins (Trek-Segafredo). Zij kregen ruim zes minuten voorsprong.

In het peloton namen Alpecin-Fenix en UAE Emirates het initiatief, al kregen zij in de laatste zeventig kilometer bijval van Deceuninck-Quick-Step, Total Direct Energie en EOLO-Kometa. Simon Carr kwam door wat onoplettendheid hard in aanraking met een verkeersbord, maar kon wonderwel zijn weg vervolgen. Ondertussen had het peloton de grootste moeite om de koplopers terug te pakken. Twee lokale rondes voor het einde, ruim 20 kilometer voor de streep, was het verschil iets minder dan drie minuten.

Jan Bakelants op kop – foto: Cor Vos

Peloton valt stil
De zes koplopers mochten vanaf dat moment gaan dromen van ritsucces, zeker toen Loic Vliegen namens Intermarché-Wanty-Gobert het peloton lamlegde. Daardoor kon Mikel Landa, die vanwege pech van fiets moest wisselen, terugkeren in het pak. Stefan Küng legde zich er niet bij neer. De Zwitserse kampioen ging nog in de tegenaanval, maar dat bleek een kansloze missie. Team DSM en Astana-Premier Tech schoot ook opeens wakker in het peloton, maar op dat moment was het verschil nog altijd meer dan twee minuten.

In de slotronde zat nog een klimmetje en precies daar, een kleine 10 kilometer voor de finish, probeerde Oliveira de kopgroep uit te dunnen. Liepins was het enige slachtoffer vooraan, waardoor Oliveira, Bakelants, Van Moer, Würtz Schmidt en Velasco uit gingen maken wie de ritzege zou pakken. De vijf werkten tot in de laatste twee kilometer goed samen.

Sprint met vijf
Met een voorsprong van anderhalve minuut ging de kopgroep de slotkilometer in. Er kon daardoor gepokerd worden, maar tot een aanval kwam het niet bij de vluchters. Het draaide uiteindelijk uit op een sprint, die gewonnen werd door Mads Würtz Schmidt voor Brent Van Moer en Simone Velasco. Jan Bakelants moest genoegen nemen met plek vier.

Op ruim een minuut was Tim Merlier de snelste sprinter in het peloton. Hij hield Davide Ballerini en Elia Viviani achter zich. Daarin kwam ook klassementsleider Tadej Pogačar over de finish. Hij gaat dinsdag als leider van start in de afsluitende tijdrit.

foto: Cor Vos

72 Reacties
15-03-2021 16:02
Ik snap dat het niet elke dag bal kan zijn, maar vandaag hebben ze er wel erg weinig van gemaakt. Zelfs de kopgroep gewoon in gestrekte draf naar de streep gereden.
    15-03-2021 16:03
    Snap inderdaad niets van het gedrag in de kopgroep.
    15-03-2021 16:03
    Mooi man, even een kwartiertje kijken, kom je ook nog eens aan wat anders toe.
    15-03-2021 16:09
    idd, wat een saai gedoe, gelukkig heb ik er slechts 10 minuten aan besteed
15-03-2021 16:03
Van Aert
Alaphillipe
Van der Poel
Pogacar
Wurtz Schmidt
Ganna

Wie past er niet in dit rijtje....
    15-03-2021 16:04
    Ganna, enige die niet in een rit in lijn won !
    15-03-2021 16:06
    Ganna sowieso, want dat is nog geen gelopen koers natuurlijk. :)
    15-03-2021 16:09
    VdP want die heb er twee.
    15-03-2021 16:09
    Peter Sagan
    15-03-2021 16:16
    @Dolfy,
    Iets met een beer die nog afgeschoten moet worden, maar ik zou raar staan te kijken als dit niet het lijstje wordt.
    @Beer, dit is geen verkapte bedreiging of poging tot intimidatie. Ik ben een grote dierenvriend ;-)
    15-03-2021 16:28
    Alaphilippe, want die heeft meer dan drie lettergrepen in zijn naam :)
    15-03-2021 16:30
    Wurz Schmidt vreet geen ketonen ja, scherp.
    15-03-2021 16:37
    Over 3 jaar is Wurtz de enige niet wereldkampioen.
    15-03-2021 16:45
    Betancur, want die is te dik om ergens in te passen
    15-03-2021 17:03
    Allemaal wereldtoppers. En Gogl. Oh nee, Würtz Schmidt.
    15-03-2021 17:43
    Pogacar was nog nooit wereldkampioen.
    @Het rode rugnummer: 2015 Richmond. Würtz Schmidt werd WK bij beloften in ITT.
    15-03-2021 17:49
    @Michelangelo Het zou inderdaad erg verrassend zijn mocht-ie niet winnen, maar toch het is wielrennen en zo af en toe gebeurd er iets verrassend.

    @Het Rode Rugnummer Würtz Schmidt is al eens Wereldkampioen geworden, bij de beloften in het tijdrijden. Ganna werd toen 13e.. Pogacar is de enige die nog geen WK heeft gewonnen.
    15-03-2021 19:12
    Alaphillipe want het moet zijn Alaphilippe!!!
    15-03-2021 21:39
    Van Aert. De rest won allemaal in een kampioens- of leiderstrui.
15-03-2021 16:03
Begrijpelijk dat de vluchters erom mochten strijden na het slagveld gisteren. Snap echter niet dat ze alle 5 vooraan dachten de spurt te winnen? Benieuwd naar de uitleg van bv. Bakelants. Zo vaak gaat hij toch geen kans meer krijgen om voor de zege te kunnen gokken.
    15-03-2021 16:36
    Scherp, zelfde geldt voor Oliveira denk ik.
    15-03-2021 17:46
    Idd de Jan kan het altijd mooi uitleggen op tv, ik had toch meer van hem verwacht. Wel rugwind, maar toch, zich zo gewillig naar de slachtbank laten leiden kan maar 1 logische conclusie hebben. De benen waren op zeker?
    15-03-2021 18:04
    Van Moer zei dat hij het niet meer geprobeerd heeft omdat er tegenwind stond...
15-03-2021 16:03
Kan niet alle dagen feest zijn qua spektakel maar een knappe overwinning voor Israël dankzij een meer dan puike sprint van Würtz Schmidt. De groep geloofde het wel maar des te meer credits naar de kopgroep. De belgen met nette ereplaatsen.
15-03-2021 16:03
Die staat in een mooi rijtje
15-03-2021 16:04
Würtz Schmidt verreweg de snelste in de kopgroep.. Van Moer nog verrassend sterk in de sprint wel. Had wel een aanval van Bakelants verwacht inderdaad, in ieder geval een aanzet daarvoor.
15-03-2021 16:05
Een aantal ploegen maken toch zeer opmerkelijke keuzes vandaag. Waarom beginnen Cofidis en DSM niet eerder mee, waarom zet TJV geen mannetje bij (morgen is de afsluitende tijdrit het is nou niet bepaald dat ze morgen van Aert nog moeten helpen) Waarom stoppen Alpecin en DsQ met rijden.
4 ploegen, nu 5 met deze vluchtersetappe, hebben een rit gewonnen, er zaten 6 ploegen in de breakaway dus 10 ploegen laten zich gewillig hun laatste kans door de neus boren. Zeer opmerkelijk
    15-03-2021 16:07
    DSM en Cofidis zitten natuurlijk al zo dik in de overwinningen.
    15-03-2021 16:08
    Alsof Kanter hier gaat winnen.
    15-03-2021 16:08
    Je weet natuurlijk niet hoe de etappe is begonnen. Maar op basis van het laatste uur volledig eens met je analyse.

    Aan de andere kant: gok je als pakweg DSM op de kwaliteiten van je sprinter gezien de anderen? Maar hoe dan ook, als je de kopgroep niet terug pakt weet je zeker dat je niks hebt.
    15-03-2021 16:19
    Uiteraard de kans dat Kanter of Viviani wint is natuurlijk niet groot maar er is wel een kans, maar nu heb je totaal geen kans op de ritzege. Voor ploegen als TJV en Alpecin kan ik er dan nog enigszins inkomen want ze hebben al 1 of meerdere overwinningen en TJV staat goed in het klassement. Maar een ploeg als DSM en Cofidis slaan hier toch wel volledig de plank mis.
15-03-2021 16:05
Ik vond het vandaag toch net een tikje minder dan gisteren.
    15-03-2021 16:06
    +1 voor het understatement van de dag!
    15-03-2021 16:20
    Enkel de ouders van MWS gaan daar anders over denken. Ik verwacht een intens TikTok clipje.
15-03-2021 16:06
Die Olivera hield het tempo steeds hoog zodat niemand weg kon springen om daarna netjes de sprint aan te trekken. Niet vaak zo slecht tactisch rijden gezien.. En tja diegene met de groene trui rijdt de snelste sprint..
    15-03-2021 16:10
    Snap ik ook niks van. Vraag me ook af wat ze daar in de volgauto van vinden. Heb je toch niks aan; kan je beter met een demarrage op z'n minst proberen om solo aan te komen of iemand mee te krijgen
    15-03-2021 16:13
    Het leek wel of hij enkel oog had voor Liepins...
    15-03-2021 16:14
    Blijkbaar afspraakje, dezelfde manager als Mads.
    15-03-2021 16:31
    @Wheely: zever, gezever
    15-03-2021 16:39
    Hoe had Oliviera anders moeten rijden? Ik denk dat er geen kans op winst in zat voor hem.
    15-03-2021 17:18
    Dat denk ik ook niet. Alleen ziet het er wat lullig uit.

    Ik had het hem wel gegund, de hardrijder die iedereen kent omdat hij vaak met de
    eerste richttijd komt aanzetten. (Afgezien van de portugezen onder ons natuurlijk)
15-03-2021 16:06
Leuk dat de renner in de bergtrui een vlakke sprint wint, past wat dat betreft in het rijtje allrounders wat we hier hebben zien knallen.

Mooie sprint van Merlier nog.
15-03-2021 16:08
Ja, raar dat niemand aanviel op het einde. Maar meer kan je ook niet over deze rit zeggen.
15-03-2021 16:09
Het peloton was moe, en was toe aan een rustdagje zo leek het. Jammer voor de erelijst, maar ik gun de aanvallers altijd wel wat!
    15-03-2021 16:12
    Wie weet zeggen we over 5 jaar wel: "weet je nog, die etappe in de Tirreno waar Wurtz Schmidt zijn eerste grote zege pakte..."
    15-03-2021 16:17
    Rijdt (buiten België) ook al een aardig seizoen.
15-03-2021 16:12
Van Aert voor het eerste dit seizoen buiten de top-10 - het verval is onomstotelijk ingezet :D
    15-03-2021 16:19
    Als iemand Roglic had kunnen terugbrengen naar de eerste groep gisteren?
    15-03-2021 16:24
    ?

    (vraagteken)
    15-03-2021 16:29
    Gisteren veel en veel te diep gegaan, hele seizoen gehypothekeerd. Zei ik toch steeds al... dat gaat nog helemaal mis :)
15-03-2021 16:18
Mooi man, zie je maar weinig in de World Tour. Terechte kans voor subtoppers.
15-03-2021 16:30
Als Vd Poel, Van Aert, Alaphilippe, Pogacar en Würtz Schmidt samen aan de start stonden - won er nog nooit een andere renner.

MIND-BLOWING.
    15-03-2021 18:07
    Haha, als dat waar is is dat wel een leuke stat!
15-03-2021 16:44
Vreemd dat niemand in de kopgroep heeft geprobeerd aan te vallen. De halve kopgroep wist dat ze in een sprint geen kans gingen maken, vreemd dat ze dan niet eens proberen met en late demarage.

Verder een saaie etappe. Een prima etappe voor een maandag, weinig gemist als je alleen de laatste kilometers kunt kijken.
15-03-2021 16:49
Pfff wat een treurige finale maakt deze kopgroep ervan, bijna respectloos naar het peloton dat het ze gunde ;)

Blijkbaar klopt het verhaal over hetzelfde management van Mads en Oliveira. Lijkt me dan wel duidelijk dat daar sprake van een combine was. Wel grappig dat Oliveira bij het uitrollen over de finish nog even deed alsof hij baalde.
15-03-2021 17:07
Wauw, ik wist niet dat Wellens 6de was in het AK, dat is wel mooi voor hem!
    15-03-2021 17:58
    zeker! ....... zie ook net pas dat Nibali mee doet .... the times are changing ;)
    15-03-2021 18:41
    Dat zal na de etappe van morgen wel 7e zijn. Heeft Almeida net achter zich staan.
    15-03-2021 18:50
    Fabbro die hier zich gewoon in de top vijf nestelt tussen vier absolute kopmannen is ook niet mis trouwens.
    15-03-2021 18:50
    Wellens is zelf een degelijke tijdrijder maar 12 seconden op Almeida zou inderdaad net te weinig kunnen zijn. Langs de andere kant is 36 seconden inlopen op lichtgewicht Fabbro misschien net doenbaar. Dat wordt nog een leuke strijd voor die plaatsen.
    15-03-2021 19:01
    Ja! We gaan een leuke tijdrit te gemoed, ik kijk er al naar uit!
15-03-2021 18:38
Tiens, moet er niet gezeurd worden over de dubbele haakse bocht op 500m van de aankomst in een sprintetappe? Heb ik iets gemist? ;)
15-03-2021 18:57
Wat mis ik Sporza zeg. Dat geneuzel van die Kroon is niet om aan te horen. Tijd dat Eurosport eens snel gaat evalueren om iemand die wel de koers verslaat er neer te zetten.
    15-03-2021 19:16
    Ik kan hun melige anekdotes prima hebben maar bij Kroon is het zo pijnlijk duidelijk dat hij zich totaal niet voorbereid op de koers waar hij verslag van moet doen. Vandaag ook weer: " Eolo op kop voor Beletti" die na val al lang weer thuis is. Je mag als kijker toch verwachten dat de professional dit soort fouten uitsluit door zo veel mogelijk alles bij te houden van de koers die je verslaat.
    15-03-2021 19:42
    Ik vind het net zo mooi hoe Kroon rücksichtlos het commentaar induikt als dat die rare top coureurs opportunistisch aanvallen. Dan is het maar aan de fanatieke volger om het beter te weten hoor, hij was gewoon voor Belletti aan het rijden, klaar.
    15-03-2021 20:54
    Wat mij meer stoort aan Kroon dan de anekdotes zelf is hoe alles er altijd met horten en stoten uitkomt. Noem het ouderwets, maar ik luister liever naar (co-)commentatoren die zich vlotjes en taalkundig (enigszins) correct kunnen uitdrukken. De Cauwer (zijn Waasland-accent weze hem graag vergeven) in het wielrennen, Peter Vandenbemt in het voetbal, een Ken O'Doherty in het snooker... Mensen dus die pure vakkennis koppelen aan een bovengemiddeld taalgevoel.
    15-03-2021 21:43
    Limal, je vergeet Bobbie Traksel. Dat is een ware taalvirtuoos.
    16-03-2021 14:21
    Het grootste probleem voor mij was toch dat Kroon niet kon zeggen wie de vorige Parijs Roubaix won. Goed, als gewone mens kan ik begrijpen dat je het niet weet. Als wielercommentator kan je verwachten dat die de winnaars van de grootste wedstrijden (grote rondes, grote 5 klassiekers en WK) kan zeggen. Als je dat dan nog niet kan van de winnaar van 2 jaar geleden met de hints die van Belleghem gaf (Pollitt 2de, oudere renner die zijn 5de klassieker hoopt te winnen over een week, dus MSR), dan is dat toch echt wel wat zielig. Sporza is dan wel compleet onuitstaanbaar als het over Roglic gaat (en dat zeg ik als Belg), de koerskennis en het ontbreken van advertenties is een doorslaggevend punt voor mij. Zonde.
16-03-2021 11:00
Begrijpt iemand waarom Schmidt in de groene bergtrui rondreed? Na de etappe van gisteren stond namelijk VDP 2de achter Pogacar in het bergklassement en pas daarachter Schmidt.

Bovendien had VDP ook geen andere klassementstrui aan en ik geloof toch ook niet dat er UCI-reglementen zijn die een nationale trui boven een klassementstrui plaatsen of ben ik daar mis in?
    16-03-2021 11:14
    Volgens de regels van de UCI is alleen het dragen van de leiderstrui AK verplicht dacht ik en kan de renner zijn kampioenschaptricot aanhouden als hij aan de leiding staat van de nevenklassementen.
    Dit vond ik bij de UCI zelf hierover: Only the leader's jersey for the individual general classification by time is compulsory.
    16-03-2021 11:38
    Volgens mij ligt het een ietsje anders:
    * als je de echte leider in een klassement bent, dan draag je die trui
    * als je slechts tweede/derde staat in een klassement, dan heeft je nationale of wereldkampioenen trui voorrang

    Zo droeg Ballerini in rit 4 de puntentrui hoewel hij slechts 4de stond in de ranking, maar 2de was Van der Poel (NL kampioen) en 3de Alaphilippe (wereldkampioen).

    De regel luidt:
    "If a rider is leading more than one classification, the order of priority of the distinctive jerseys shall be as follows:
    1. general classification by time;
    2. general classification by points;
    3. general climber's classification;
    4. others (young rider, combined, etc.); the order of priority among these other jerseys shall be set by the organiser.

    In this situation, the organiser may require another rider next on the relevant classification to wear a jersey which is not being worn by the leader of that classification. However, if this rider must wear his world or national champion's jersey, or the leader's jersey of a UCI cup, circuit, series or classification, he shall wear that jersey."

    De regel die Murcia citeert wil zeggen dat je als organisator verplicht ben om een trui uit te reiken voor het algemeenklassement, maar niet voor de nevenklassementen.
16-03-2021 11:48
@Maillot a Pois

Je hebt gelijk, ik had door moeten scrollen. Lijkt me het correcte antwoord.

Reacties zijn gesloten.