Maarten Ducrot stopt als commentator NOS na Amstel Gold Race: “De koers heeft mij uitgedaagd”
foto: Cor Vos
Nick Doup
zondag 16 april 2023 om 13:15

Maarten Ducrot stopt als commentator NOS na Amstel Gold Race: “De koers heeft mij uitgedaagd”

Interview Maarten Ducrot kondigde in de afgelopen Tour de France zijn afscheid aan als commentator bij de NOS. De 65-jarige oud-wielrenner uit Zeeland had besloten om er na de Amstel Gold Race 2023 mee te stoppen. Dat weekend staat nu voor de deur. Samen met WielerFlits blikt Ducrot terug op zijn carrière als co-commentator, zijn gevoel bij de Amstel Gold Race en het leven dat hem wacht.


Maarten Ducrot is sinds 2004 co-commentator bij de Nederlandse tv. Jarenlang was hij bij de NOS de co-commentator naast Herbert Dijkstra. Ducrot voegde bekende termen toe aan het wielerwoordenboek als: ‘linkeballen’, ‘harken’ en ‘roepen om zijn moeder’.


Zie je er tegenop dat je voor het laatst commentaar gaat doen?
“Nee, ik zie er helemaal niet tegenop. Het is tijd. Ik zie dat steeds meer mensen en journalisten zich scharen om een kleine groep renners en wedstrijden. Iedereen moet quotes hebben. De tijd van kijken en even renners aanspreken raakt weg. Ik heb daar moeite mee, en ben het er niet mee eens dat wij naar een circus zitten te kijken waarin de renners grote risico’s lopen. Er is voor mij steeds minder ruimte voor het verhaal.”

Wat ga je het meest missen aan het zijn van commentator?
“Dat ze mij met een koffer met audioapparatuur naar Spanje stuurden en zeiden: ‘Zorg maar dat je er komt, dat je je werk kan doen en dat je terugkomt.’ Het naar de koers gaan, alles zien van dichtbij, jezelf inwerken en daar inspiratie opdoen… Want je kan alleen verhalen vertellen door inspiratie op te doen. Je moet daarvoor echt tanken. Alleen dan kan je bevlogen uitzendingen maken.”

Ga je je nog anders voorbereiden op je laatste Amstel Gold Race?
“Nee, mijn manier van voorbereiden is dat ik alle nieuwtjes koppel aan een renner. Maar ik ben meer geïnteresseerd in de verhalende kant, dus dat moet je ook volgen. Bijvoorbeeld dat Michał Kwiatkowski vorig jaar de Gold Race wint als vooruitgeschoven post. Dat laat zien dat het tekentafelwielrennen, waar ik het op tv veel over heb, weleens mislukt. Die verhalen zijn belangrijk om te weten.”

Met wie doe je commentaar zondag?
“Met Herbert. Na Jean Nelissen en Mart Smeets zijn wij het langstzittende duo ooit. Als dat breekt, moeten we er ook een feest van maken. Ik vermoed dat Herbert wel een truc uit gaat halen, want daar is hij goed in. Maar ik weet niet wat. Ik hoop dat het niet te opzichtig wordt, want ik vind het lastig om zo in de belangstelling te staan. Maar daarom hebben we de Amstel Gold Race wel uitgezocht om afscheid te nemen. Zelf ga ik in mei een feest geven met de mensen van de NOS.”

“We hebben ervoor moeten knokken, maar ik heb met Herbert echt een band opgebouwd, dat we dat kunnen. We gingen elkaar tegenhangen. Dan gaat hij lineair praten, en ik wollig en uitgebreid praten. Soms leek het alsof we ruzie hadden, maar we hadden geen mot. Dat is het spel. Dat is het vertrouwen.”

Welke momenten zullen je altijd bijblijven van wedstrijden waar je bij was?
Mathieu van der Poel met zijn gele trui. Dat was iets onmogelijks en ga ik nooit meer vergeten. Maar er zijn vooral een aantal negatieve momenten die impact op mij gemaakt hebben. Steven Kruijswijk die in de ijswand rijdt, want hij had altijd de Giro gewonnen. Daar was ik helemaal van ontdaan.”

“Ook de valpartij van Annemiek van Vleuten in Rio de Janeiro. Ik kon toen een kwartier lang niets zeggen. Die val zag je van tevoren aankomen… Ik had het niet meer daarna, ik was echt ongerust. Ze lag natuurlijk in winnende positie. Ik was echt ontdaan en begon te stamelen. Toen won Anna van der Breggen, maar dat interesseerde mij echt niets. Het ging mij vooral om de valpartij van Van Vleuten. Zoiets heb ik ook nog gezegd later, wat misschien niet slim was.”

“Ook die Tour de France (in 2019 werd de bergrit naar Tignes geannuleerd wegens aardverschuivingen, red.) dat ze hem stil legden toen hij beslist werd. Egan Bernal had een minuut voorsprong en er was niets te zien. Ze moesten hem drie keer zeggen dat de koers geneutraliseerd werd. Toen ging ik helemaal op in dat verhaal. Dat ik dat heb overdreven, was niet zo handig. Veel mensen waren toen boos. Maar dat blijft me enorm bij. De Tour stopzetten, op zo’n moment… Later kregen wij pas die beelden en toen ben ik toneel gaan maken. Dat was een fout en had ik niet moeten doen.”

Er zijn dan altijd kritische geluiden op het commentaar dat je levert. Hoe ging je daar mee om?
“Dat interesseert me he-le-maal niets. Andere mensen staan daar anders in, maar ik heb mijn eigen wetboek en ik denk na over wat ik zeg. Oud-sportbestuurder Jan Loorbach vroeg ooit waarom ik er zo lang bleef zitten. Maar ik vond het steeds leuker worden. Het wielrennen ontwikkelde zich en ik zat op de eerste rij erbij.”

“Er waren veel overeenkomsten te vinden met de maatschappij, waarin het steeds meer alleen maar om resultaat ging. Dat was een metafoor die me alerter en beter heeft gemaakt om als sociaal psycholoog te duiden wat er aan de hand is. De koers heeft mij uitgedaagd om dat zo kort mogelijk onder woorden te brengen.”

Maarten Ducrot bekeek alles door zijn eigen bril – foto: Cor Vos

Je hebt een aantal iconische wielertermen bedacht en groot gemaakt. Op welke ben je het meeste trots?
“Met enige trots toch wel op linkeballen, die heb ik van Gerrie Knetemann gepikt. Ik heb in zijn naam die term gebruikt, dat zei ik er altijd netjes bij. Doordat ik leerde te wachten met praten, ontstond er druk op de ketel die mij noopte om beeldend te spreken. Zo zag ik ook Serhiy Honchar rijden. Dat zag er niet uit als fietsen. Toen riep ik: ‘Geef je fiets, dat is mijn werk’.”

“Of ‘Cancellara die rijdt alsof hij een brommer heeft ingeslikt’. Dat zie je meteen voor je. In dat geval moet je niet hardop denken als commentator, maar wachten en het dan zeggen. Die ducrotismes komen er dan uit. Iemand vertelde mij dat laatst, dat dat een ducrotisme heet.”

“Ik begon mij op een gegeven moment ook te ergeren over de treintjes. Toen zei ik dat ze ‘er met een staafmixer doorheen moesten gaan’. Dan hoef je niks meer uit te leggen. Dat is een werkwijze waar je op moet leren vertrouwen.”

De afgelopen jaren horen we steeds vaker Stef Clement als co-commentator bij de NOS. Hoe vind je dat hij het doet?
“Wat wil je dat ik daar op zeg? Daar kan ik alleen maar lovend over zijn. Als ik iets op te merken heb, dan zeg ik dat wel tegen hem zelf. Daar praat ik zeker met hem over. Het verschil is dat ik veel romantischer ben. Hij is een leraar Duits. Stef wil analyseren, en hij bestudeert bepaalde innovaties heel goed, zoals hij in Parijs-Roubaix deed over de banden. Goed inzicht geven. Ik trek het commentaar daar meer naar het psychologische.”

Wat is de Amstel Gold Race eigenlijk voor wedstrijd, als renner en als commentator?
“De Amstel Gold Race is een k*tkoers. Voor mijzelf is het lang geleden. Maar we hebben in Nederland een bergketen die we van 26 kanten oprijden. We hebben ook overal obstakels op de meest debiele plekken, en dat neemt alleen maar toe. Als renner ben je aan het opletten, maar zelfs dan schat je ook dingen verkeerd in. Zo vreemd is dat.”

“In Vlaanderen is de koersbeleving ook anders. Iedere Vlaming let op en haalt zijn wagen weg, maar elke Limburger vindt er iets van en die laat zijn auto staan. Dat begrijp ik ook nog wel, met al die toertochten en bedrijfsuitjes. Als je daar in de regio woont, dan kan je de straat niet op. Dat laat onverlet dat je als renner helemaal gek wordt. Ik liep zelf helemaal leeg. De Amstel Gold Race was op ‘mijn’ parcours, maar in de finale was ik uitgewoond door de stress.”

Mathieu van der Poel en Wout van Aert zijn er niet bij, maar Tadej Pogačar wel zondag. Wat verwacht je van de wedstrijd?
“Ik ben heel benieuwd. Je moet namelijk Pogačar kloppen… Dat noemen ze nu anticiperen, maar vroeger heette dat gewoon koersen. Ik zou heel goed opletten op de ploegen die anticiperen, want dat zijn jongens die in de finale niet mee kunnen. Ik zou daarom meer renners in mijn ploeg willen hebben die mee kunnen zitten in zo’n groep. En dan nog een renner die bij Pogačar blijft als hij in de finale zijn duivels ontbindt.”

Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot – foto: Cor Vos

“In feite is de Amstel een vrij simpele koers, want iedereen wordt zo gesloopt… Als je ver in de finale komt en energie hebt kunnen sparen, dan maak je kans. Daarom konden Kwiatkowski en Cosnefroy vorig jaar strijden om de zege. Er gebeuren dan altijd onverwachte dingen. Dus ik zou meer pionnen vooruitschuiven, bijvoorbeeld in de voorlaatste ronde op de Gulperberg. Ik verwacht dat het iets vroeger gaat openbreken, want als er al gekoerst is, dan zijn jongens op de pijnbank gelegd en heb je schifting.”

En wat ga je na de Amstel Gold Race doen?
“Ik ga verder met mijn eigen paardrijschool Centaur. Ik heb drie paarden aan huis en ga weer back to the basics. Mijn dochter wilde paardrijden toen ze vier of vijf jaar was, door haar zit ik er nu al achttien jaar. Dat heeft geleid tot het zoeken van eigen paarden en dat pad ben ik op gegaan.”

“Paardrijden leert mij dat alles willen controleren niet goed gaat. Je moet door onverwachte dingen heen en vertrouwen hebben in de oplossing. Je hebt ruiters die hun paard zien als instrument om resultaten te behalen, dat zijn goede en bekwame ruiters. Maar je hebt ook ruiters die hun paard als metgezel zien. Dan kan je fouten maken, maar dan wordt het paard wel beter op momenten dat het er toe doet. Met koersen is dat hetzelfde. Je doet het met je fiets en in een een peloton met renners die je metgezellen zijn. Daar moet je een beetje op letten.”

“Paardrijden is een metafoor die dicht tegen het koersen aan zit. Maar daar moet ik nog veel over leren. Ik speel met de gedachte om daarover een blog of podcast te maken, maar ik ben nu nog te veel bezig met de opbouw daarvan. Dat komt allemaal nog.”

130 Reacties
14-04-2023 08:33
Voor mij toch een uniek persoon die onlosmakelijk verbonden is met het wielrennen, vooral door zijn commentaar tijdens de post Armstrong periode. De laatste jaren nauwelijks meer naar hem geluisterd maar hij hoorde er gewoon bij in die tijd.
14-04-2023 08:36
Wat een onrespectvolle reacties hier weer. Ik ben altijd benieuwd of de mensen die hier dit soort reacties geven dat zouden durven zeggen oog in oog met Ducrot.
    14-04-2023 08:39
    Ja hoor. Het was niet om aan te gluren dat zgn psychologische geklets. Ik ben echt blij dat hij in de remmen knijpt.
    14-04-2023 16:37
    Raas en Priem lieten Ducrot in hun nadagen (84/85) wel eens meetrainen. Op een gegeven moment waren ze zijn geklets zo beu, dat ze afspraken kop over kop te rijden tot hij geen pap meer kon zeggen. True story.
    14-04-2023 20:32
    Mooi verhaal, zie ik zo voor me
    15-04-2023 20:59
    [quote]a hoor. Het was niet om aan te gluren dat zgn psychologische geklets.[/quote]

    Zo zo, op zijn van der Gijps nog wel. Dan kan ik ook gelijk je weerstand duiden.
14-04-2023 09:29
Bedankt Maarten, veel gelachen en genoten van je passie en mooie verhalen, want die kon je goed vertellen!
En ja, je zat er "wel eens" naast... En dat is hier natuurlijk met al deze rasechte kenners een doodzonde ;), maar laat ze maar zeuren, gelukkig zien wij het thuis vanaf de bank altijd goed!

Het is afscheid van een een stukje jeugdsentiment, met een glimlach!
Regelmatig in de joggingsbroek van de bank gerold van het lachen tijdens de koers.
En nog altijd appen we in de vriendengroep als we een Ducrot opmerking horen tijdens de koers, wat een mooie kerel!
14-04-2023 09:31
Niet de meest kundige analist, maar ik vond het gemeander van hem tijdens de rustigere momenten in de koers altijd wel leuk.. Lijkt me ook een heel aangename kerel verder..
14-04-2023 12:56
Had veel liever gezien dat Herbert Dijkstra ermee was gestopt. Die krijgt al jaren een waas voor zijn ogen zodra Mollema of Gesink in beeld komen. Vergeleken met Herbert viel Maarten in ieder geval reuze mee. Maarten was een kundig verslaggever met een heel prettig stemgeluid.
14-04-2023 14:05
De veelheid aan reacties hier betreft niet eens de paradijsvogel Ducrot, maar meer het gebrekkige kwaliteitsbeleid tav wielercommentaar. En Ducrot zegt dan wel dat kritiek hem niets doet, maar dan ontbreekt er iets in je zelfbeeld.
14-04-2023 14:29
Het ga je goed Maarten.
14-04-2023 16:49
hè,hè, eindelijk. Dacht eigenlijk dat hij al weg was.
15-04-2023 11:25
Kijk ze hier nou om Maarten zitten te harken met hun mijnwerkersgezichten.
14-04-2023 07:49
Joris van den Berg nog nooit van gehoord.zit die bij de NOS dan. Ben al jaren geleden afgehaakt…..door die 2 Muppets
14-04-2023 12:10
Nee, geen onvriendelijke man, maar wel iemand die in interviews, zoals ook hier weer, laat blijken erg overtuigd te zijn van zichzelf. Wat dat betreft past hij goed in de cultuur van NOS-sport.
Zijn psychologisch geneuzel hield het midden tussen vermakelijk en potsierlijk. Wist de door Smeets ingezette traditie van het verkeerd uitspreken van namen te bestendigen, maar dan wel op een lager niveau.
Prettig stemgeluid, dat moet gezegd, een soort aangename ruis die helaas te vaak werd onderbroken door Herbert “Haha, daar komt Gesink!” Dijkstra.
Ik kan het mis hebben, maar komt de term ‘harken’ ook niet van Knetemann sr?
    14-04-2023 12:15
    Nagenoeg alles komt van die man toch?

    Knetemann is gewoon een flink pak legendarischer dan dat brabbelende mannetje dat in het voetbal zo op handen gedragen werd.
    14-04-2023 15:41
    Spot on, Jacco.
    14-04-2023 19:05
    Mede om alle taalvondsten alsmede verhaspelingen was ik een groot fan van Gerrie Knetemann..
    15-04-2023 15:22
    Knetemann, ex stratenmaker. Toen ze over de kasseitjes op de Dam gereden hadden zei hij: "Je kan wel zien dat ik die niet gelegen heb"...
    15-04-2023 17:19
    Wat wil je Jacco, hij was een student.
    En nog wel in de psychologie.
14-04-2023 12:30
Geen idee. Heb al een tijdje GCN+ met Engels commentaar. Heerlijk. Vooral Carlton Kirby is top.
    14-04-2023 12:43
    Lekker om te luisteren, maar z'n enthousiasme verbloemt toch wel de vele fouten die hij maakt. Dan liever Rob Hatch, die de namen van de renners zo heerlijk uitspreekt en mi altijd bij de les is, incl goed stemgeluid.
    14-04-2023 12:58
    Ja, eens. Gelukkig wisselen ze elkaar af. Gastcommentatoren zoals Backstedt (consequent Maggie genoemd) en McEwen luisteren ook lekker weg.
    16-04-2023 05:03
    Carlton Kirby vind ik juist irritant, die gemaakte vette lach steeds pffff. En ik vind hem te lollig, waardoor het lijkt alsof hij het eigenlijk allemaal maar vervelend vindt.

    Sean Kelly is goed te pruimen vind ik.
14-04-2023 13:17
Krott riep deze enige Nederlandse klassieker in het leven.
Ducrot had de Amstel dus beter een Krotkoers dan een k*tkoers genoemd. Dát was nog eens een dukrottisme geweest…
14-04-2023 16:45
“Ik ben heel benieuwd. Je moet namelijk Pogačar kloppen… Dat noemen ze nu anticiperen, maar vroeger heette dat gewoon koersen. Ik zou heel goed opletten op de ploegen die anticiperen, want dat zijn jongens die in de finale niet mee kunnen. Ik zou daarom meer renners in mijn ploeg willen hebben die mee kunnen zitten in zo’n groep. En dan nog een renner die bij Pogačar blijft als hij in de finale zijn duivels ontbindt.”

Antipsychotica hadden denk ik al veel geholpen.
15-04-2023 13:37
Ik lees op nu.nl dat Ducrot het leuk vindt dat veel mensen zijn bloed wel kunnen drinken. Wat een rare opmerking weer. Is ook helemaal niet waar, want iedereen die zijn bloed drinkt komt niet door de dopingtest.
Zijn profcarrière zonder aansprekende resultaten was dankzij systematische doping en als hij geen prof was geweest, was hij ook geen commentator. Een hele carrière gefundeerd op list en bedrog.
    15-04-2023 14:28
    Ik gok dat Maarten exact op dit gedrag doelt.
    15-04-2023 15:40
    En dan heeft hij meer met zijn leven gedaan dan jij! dus ik snap de haat en frustratie wel
    15-04-2023 17:21
    Heeft ruim na zijn profcarrière bekentenis afgelegd dat hij doping gebruikte. Dat is dus een feit.
15-04-2023 23:47
lieve Maarten...je bent een goedzak en een denker iemand die snachts de hele afgelopen dag doorneemt . ik ben echt blij dat je met je mooie paarden gaat fluisteren ! luister goed naar ze ! je commentaar had de inhoud van mislukte sprookjes . je geloofde ze zelf . we blijven van je houden..maar niet op tv. thnx ...je gaat een beter leven tegemoet. denk erom...paaden zijn écht heel dom !
16-04-2023 01:22
Ik ben nooit fan geweest van de commentator Ducrot. Zijn wijze van praten zoals ”die gasten” vind ik maar niks.

Ik heb hem echter ooit meegemaakt op een bijeenkomst van Gigabike en daar was hij alleszins te pruimen. Ik vond daar vooral zijn feitenkennis opvallend goed. Sindsdien trek ik hem ook wat beter.

Dat hij stopt, doet me verder weinig. Ik wens hem uiteraard wel het allerbeste met wat hij ook gaat doen.
17-04-2023 13:09
Mis het afscheidsintervieuw met Danny Nelissen hier op wielerflits. Blijkt ook gestopt te zijn........ die had ook iets met taal en vern**ken.
14-04-2023 09:18
Zeker niet iemand waar ik wielertechnisch graag naar luister, maar wel een heel erg leuke vent.
14-04-2023 19:42
Voor het grote publiek was Maarten Ducrot best een goede commentator. Hij was enthousiast en wist aanstekelijke verhalen te vertellen. Mijn vader als doorsnee wielervolger (de belangrijkste klassiekers en de Tour) kon erg van hem genieten. Zelfs als ik en mijn broertje Ducrot telkens verbeterde bij het identificeren van renners, koerssituaties en feiten.

De mensen op Wielerflits zijn kenners (hoewel je er soms door enkele provocateurs aan gaat twijfelen) en hebben door dat Ducrot's verhalen vaak niet helemaal met de waarheid stroken. Vandaar denk ik ook de niet rouwende reacties op zijn vertrek.

Zelf moet ik bij Ducrot altijd denken aan wat hij meerdere malen over Tiesj Benoot heeft gezegd. Die zou na zijn beloftejaren met moeite aan een contractje bij Lotto zijn gekomen en met het vorderen der jaren gestage progressie boeken tot iemand die echt om de prijzen kon meedoen. Dat Ducrot niet alle feiten steeds paraat had dat is tot daar aan toe, maar hoe kan je van een renner als Benoot beweren die bij zijn laatste jaar als belofte vierde wordt op het WK en als eerstejaars prof gelijk vijfde wordt in de Ronde van Vlaanderen in hemelsnaam beweren dat hij een geleidelijke ontwikkeling doormaakt als wielrenner en zich maar langzaam en zeker ontwikkeld?

Argh, ik wind mij er weer over op nu ik dit opschrijf. En zo waren er talloze verhalen waar hij een loopje met de waarheid nam. In de rol die hij vertolkte voor de NOS kan ik accepteren dat de feiten niet helemaal klopte. Maar dat de strekking van zijn verhalen ook nog eens de plank missloegen was mij een brug te ver. Daarom kijk ik liever naar Sporza of Eurosport. Gelukkig is er na het stoppen van Ducrot altijd nog Joris van den Berg om het niet kijken naar de NOS in stand te houden.
    14-04-2023 21:07
    "Jongens toch, dit is het nieuwe wielrennen". Ik ga hem ook heel erg missen. Wat mij denk ik het meest is bijgebleven is de tour van 2019. Hier werd de etappe waar Bernal het geel pakte voortijdig stilgelegd vanwege de gevolgen van de extreme neerslag. Gelukkig maar, want daar hadden zeer ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Ducrot vond dit maar onzin en was van mening dat ze gewoon door moesten rijden. Wat een waanzin.
14-04-2023 19:57
Kon hem wel waarderen en prima naar luisteren. Hij sprak alsof hij in de kop van een renner kon kijken. Die Joris vd Berg irriteert mij juist met dat overdreven gedoe. De Belg? Kundig maar gaat alleen maar Evenepoel en WvA. Zelfs als ze niet eens meedoen.
15-04-2023 21:15
[quote]De echte wielerliefhebber kijkt niet naar de nos, waanzinnig slecht commentaar al 20 jaar. (Ja ik luister soms om dat het niveau te peilen)[/quote]

Bovenstaande is een quote van één van de 118 reacties, maar had nog diverse andere kunnen copy-pasten met dezelfde strekking, (maar wel een betere zinsconstructie wellicht). Want de onderstroom is gekgenoeg eentje die past bij wielerliefhebbers, blijkbaar. Want er wordt te pas en te onpas de maat gemeten. Bijzonder...

Blijkbaar ben ik geen wielerliefhebber want ik keek geregeld naar de NOS. En sluit niet uit morgen nog één keer Ducrot aan te zetten. Ik heb een heel grote voorkeur voor Kroon en Clement, maar wellicht ook deels omdat ik hen als renner zeer waardeerde, zij koersten toen ik viel voor de sport.

Met een Eurosport-abonnement, Sporza en de NOS zijn er voldoende commentatoren om te variëren. Voor ieder wat wils en ik voel zeker niet de behoefte om een ander te diskwalificeren op basis van de zender waarop hij afstemt.

Ducrot was niet geheel mijn kopje thee, maar zit sowieso veel liever aan een dubbele espresso.
14-04-2023 13:07
Missen ga ik hem niet maar echt geërgerd heb ik me nooit aan hem. Voor mij blijft hij op de eerste plaats in de herinnering van die etappe die hij won in Epinal
    14-04-2023 15:40
    Dat was een hele mooie, net als zijn gefnuikte ontsnapping eerder die Tour in Bretagne.
    15-04-2023 17:50
    Waarom krijgt deze reactie nu een min?
15-04-2023 21:52
Ik vond Dijkstra en Ducrot prima. Vooral Dijkstra prettige luisterstem wat voor mij heel belangrijk is. Er gaat rust vanuit. Ducrot prima aanvulling. Het duo klopte gewoon.

Bij Joris van de Berg en ook Stef Clement ben ik afgehaakt. Hebben het beiden niet. Overgeschakeld naar Sporza. Ook prima te doen en de Cauwer vind ik geweldig.

Eurosport is het wat mij betreft allemaal niet. Dat schijtlollige van Kroon die de uitzending door een poging doet om het aantal keer 'ik' van een gemiddelde persconferentie van Louis van Gaal probeert te verbeteren. Hermsen heeft het niet, Van Belleghem is de grootste ramp. Die stem luistert gewoon niet fijn. Raakt hysterisch opgewonden zodra hij Soudalshirts ziet. Echt een nerdje.

Helaas zitten we met de Giro weer met hem opgescheept.
14-04-2023 09:34
Ik heb Ducrot altijd graag gemogen en vind hem en Dijkstra een prima duo om naar te luisteren. Erger me totaal niet aan het naast de plank slaan qua koerssituaties (daar waren Wuyts en DeCauwer vele malen beter in) en stokpaardjes. Hebben allebei acceptabele stemmen en zijn gewoon vriendelijk.
    14-04-2023 10:55
    Ja precies aardige kerels.
    En Ducrot prettig om naar te luisteren, maar bij Dijkstra vraag ik me wel eens waar al zijn ervaring als topsporter is gebleven als je hoort hoe weinig hij afentoe er van begrijpt.
    14-04-2023 11:27
    Aardige kerels…..daar zitten ze toch niet daar voor? Ze worden betaald om hun werk vakkundig te vertalen naar de kijkers. En dat is juist wat ze niet kunnen die 2. Als je alleen kijkt om dat ze aardig zijn. Zegt dat ook geniet over jouw kennis van de koers. Ik zeg zet lekker Gerard Joling en André Van Duin er dan meer voor jouw. Zijn ook 2 aardige kerels.
    14-04-2023 11:34
    Nee.

    Ze zitten er niet om de verbitterde wielernerd te vertroetelen maar voor het grote publiek. Dat wat soms koers kijkt en niet per sé zit te wachten op mega-inhoudelijk geneuzel zoals de kansen van Ventoso in een flauw middengebergteprofiel in de motregen.

    Juist tov van dat publiek denk ik dat ze puik werk leverden en hebben ze met JvdB ook een waardig opvolger gevonden.
    14-04-2023 11:40
    Ja Gerard Joling is een heerlijke geinponem
    15-04-2023 21:02
    Klasse reactie Romans, thumbs up.

Reacties zijn gesloten.