Maandag hakt Jumbo-Visma knopen door: “Eén kopman, twee schaduwkopmannen”
© Cor Vos
woensdag 12 augustus 2020 om 09:15

Maandag hakt Jumbo-Visma knopen door: “Eén kopman, twee schaduwkopmannen”

Hoe verhouden Primož Roglič, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk zich ten opzichte van elkaar in de Tour de France? “Het is niet de bedoeling om met twee of drie kopmannen op gelijke voet naar de Tour te gaan”, klinkt het. “Maandag hakken we knopen door op een ploegleidersvergadering.”

“Primož heeft vandaag een streepje voor”, vertelde Jumbo-Vismaploegleider Arthur van Dongen aan de vooravond van de Dauphiné aan Het Nieuwsblad. “Tom heeft op dit moment niet de stabiliteit in zijn uitslagen die Primož wel al heeft. Na een jaar zonder koersen is dat ook normaal.”

Komende maandag hakt Jumbo-Visma op een ploegleidersvergadering de knopen door over de hiërarchie. Het is volgens Van Dongen in elk geval niet de bedoeling om met twee – of drie, met Steven Kruijswijk – naar Nice af te zakken. “We zullen kiezen voor één kopman en twee schaduwkopmannen.” Ook Dumoulin staat dus voor vijf belangrijke dagen in het Criterium du Dauphiné.

127 Reacties
12-08-2020 10:51
Eigen schuld Tom, dit had je kunnen verwachten toen je naar Jumbo ging. Dit is na het meerdere malen verlengen bij Sunweb wederom een foute keuze van je geweest. Ik zei het direct al dus voor mij is het niet achteraf praten.

Mensen die zeggen dat Tom dit wel fijn zal vinden, NATUURLIJK NIET. Hij wil de Tour winnen. Man man man. Hij is niet naar Jumbo gegaan om knecht te worden.
    12-08-2020 11:04
    Dumoulin wilde naar een ploeg waar niet de volledig druk op zijn schouders lag, daarbij is hij meer dan een jaar geblesseerd geweest. Tuurlijk wil hij de tour winnen maar hij is slim genoeg om te weten dat hij daar op dit moment niet sterk genoeg voor is. Dumoulin kan de komende jaren weer goed voor de dag komen, perfecte keuze van hem destijds.
    12-08-2020 12:31
    Maar Tom kan volgend jaar de Tour, met waarschijnlijk meer tijdrit kilometers, natuurlijk ook nog winnen.
12-08-2020 10:56
Ik hoop vooral dat ze gaan proberen hun 3 man uit te spelen tijdens de Tour, en niet gewoon samen met Ineos gaan treintjerijden. Maar ja, dat kan ook alleen maar als het Ineos treintje niet alles opvreet.
12-08-2020 10:59
Schaduwkopman vind ik altijd een vage term. Je bent kopman tot dat het er op aan komt en dan ben je geen kopman meer. Terwijl dat juist de situaties zijn waar het verschil tussen kopman en niet kopman duidelijk word. En het lijkt me nogal rooskleurig dat enkel de overige knechten alles alleen kunnen regelen 3 weken lang.

Ik vraag me af of de reacties hier zo mild waren geweest als Nederlands beste klassementsrenners in een ander truitje hadden gereden en ze dus niet de absolute kopman waren. In het verleden was iedereen het klagen dat een renner als Dumoulin toch echt wel betere ondersteuning verdiende. En nu is Dumoulin zelf de ondersteuning en vind iedereen het normaal.

Ik vind het overigens prima. Roglic is gewoon de beste momenteel. Maar ik hoop dat iedereen ook zo positief blijft als puntje bij paaltje komt en er offers gebracht moeten worden.
12-08-2020 11:00
Voor mij is Primoź de sterkste. Fysiek en mentaal. Hij is de enigste die het kan opnemen in de bergen tegen Bernal. Ik hoop dat de vorm van deze 3 kopmannen in de tour top is. Zij kunnen elkaar helpen en elkaar tot ongekende hoogte laten presteren. Dit wordt een van de mooiste en spannenste tour sinds jaren. Ik verheug me nu al op dit spektakel.
    12-08-2020 11:04
    Dat weet ik niet hoor of het spannend wordt. Ik vind het toch wel jammer dat Froome niet top is. Dat Fuglsang er niet bij is. Of het spannend wordt hangt toch wel een beetje af van de suprematie van Jumbo denk ik. Voor hetzelfde geldt krijg je weer een gecontroleerde Tour evenals Sky jaren heeft gedaan. Toen was het allemaal heel voorspelbaar met Froome.
12-08-2020 11:01
t' Ja, dit is echt wel een dingetje. Daarom zo knap dat Ienos dat voor elkaar heeft gekregen met Bernal, Thomas en Froome.
Dit speelt dus nu ook bij Jumbo met Roglic, Kruiswijk en Dumoulin.
Toch ga ik er vanuit dat Roglic de kopman wordt en in de loop van de Tour pas echt duidelijk wordt of de andere twee daar aanspraak op maken.
Zo is het indertijd met Thomas ook gegaan.
12-08-2020 11:06
Inderdaad. Volgens mij vindt Tom het wel fijn om nu niet de druk te dragen. Hij kan ook nog duidelijk verbeteren.
Ik geloof Tom ook als hij buivoorbeeld zegt nog niet top te zijn. Stel Roglic voelt zich niet top. Hoe duidelijk durft hij daar dan in te zijn?? Ik wil niet zeggen dat hij niet eerlijk is (integendeel) Maar Roglic zal toch wat langer zijn kaarten voor de borst houden (intuïtie ik heb geen echte argumenten).
12-08-2020 11:08
Leuk als Jumbo straks de tour wint met Roglic maar voor mij als Nederlandse wielerliefhebber doet het niks.
    12-08-2020 11:13
    Voor Jumbo zal het weinig uitmaken wie er wint. Maar je hebt gelijk dat we liever Kruiswijk of Dumoulin zien winnen. De tijdrit zal ook weinig invloed hebben denk ik. Dat is pas de voorlaatste etappe. Kan dus weinig invloed hebben op het koersverloop. Had liever gezien dat die tussen de 5e en de 10e etappe was geweest.
    12-08-2020 12:04
    Ook ik heb niks met roglic
    als tourwinnaar, waarbij potentiële Nederlandse podiumkandidaten moeten knechten, en hun eigen kansen op evt ritzege moeten opofferen. Qua uitstraling zie ik dan nog liever bernal de tour winnen.
12-08-2020 11:19
ik geloof niet zozeer in een aanval van een schaduwkopman. Ze hebben bij JV de afgelopen TDF goed geanalyseerd en gekeken hoe die gewonnen werden. De conclusie is dan simpel: een treintje rijdt de concurrentie in de vernieling. Daar past geen ontsnapping in.

de rol tussen absolute kopman en schaduwkopman zal er in liggen wie een ontsnapping van de concurrentie neutraliseert. Roglic lijkt sterk, maar ik heb van hem nog nooit een overtuigende 3e week in een GT gezien. Het zou mij niet verbazen als hij in de 3e week door zowel Kruiswijk als Dumoulin voorbij gestreeft wordt

Overigens verwacht ik dat de tour beslist wordt in de tijdrit naar Planche des Belle filles. imho is Dumoulin gefocust op die rit. In het WK in Bergen pakte hij op een soortgelijke rit een minuut op de rest. Als hij kort in het klassement zit tot dat moment, kan hij daar de tour winnen.
    12-08-2020 11:28
    Zo'n aanval als van Kruijswijk naar Alpe d'Huez, zou in een rit zonder vallei wel degelijk een trein kunnen slopen. Volgens mij kwam zo'n scenario ook voorbij in een eerder interview met Van Dongen.
12-08-2020 11:27
Dus als ik het goed begrijp heeft Jumbo giro winnaar en tourfavoriet en absolute kopman bij sunweb Dumoulin, weggekocht om dan voor ene Roglic te gaan knechten?

En dat is onderdeel van de briljante marketing strategie om de Nederlanders blij te maken en te verleiden nog meer pindakaas en melk bij Jumbo te kopen.

Ergens klopt hier iets niet .
    12-08-2020 11:37
    Dumoulin wil niet alle druk van een ploeg op z'n schouders. Dit is ideaal voor hem. Als hij goed genoeg is mag hij heus de Tour wel winnen hoor, maak je geen zorgen.
    12-08-2020 11:43
    @Fred, volgens mij zeg jij al een paar dagen hetzelfde, maar het is heel eenvoudig en bijna overal letterlijk te lezen: Natuurlijk is Dumoulin niet als knecht voor Roglic gehaald. Maar, zoals je je misschien ook kan herinneren: hij heeft heel, heel lang niet gekoerst. Daarom start hij dit jaar in de tour in een andere rol dan die van absolute kopman. Dumoulin heeft zelf in een aantal interviews gezegd dat hij het fijner vindt om deel uit te maken van een team waarin niet altijd de druk van het kopmanschap bij hem ligt. Hierdoor kan hij op momenten dat hij nog een paar procenten mist zich op een andere manier inzetten.
12-08-2020 11:40
Ik begrijp de emotie achter ‘maar wij Nederlanders boehoe’ prima maar Roglic is gewoon he-le-maal klaar om de tour te gaan winnen waar alle anderen, ook bij de verdere ploegen, iets tot veel achterlopen op die status.
    12-08-2020 11:42
    Laat ie dat lekker bij een andere ploeg gaan doen dan .
    12-08-2020 11:47
    Dat zijn voor jumbo geen emoties overigens , maar keiharde omzetcijfers.
    Als Dumoulin wint dan is dat beter voor hun verkoopcijfers.Waarom zouden ze anders überhaupt in het wielrennen zijn gestapt.Nederland is hun enige markt. Een tourzege van Roglic ten koste van Dumoulin wordt een dure zaak voor Jumbo.
    12-08-2020 11:54
    Fred Postma kijk eerst eens naar feiten voordat je begint te roepen. Jumbo is actief in Nederland en Belgie, voor Belgie hebben ze uiteraard ook van Aert aangetrokken. Het winnen van de tour geeft enorm veel exposure, of dat nou met Roglic of Dumoulin is.
    12-08-2020 11:55
    Lul niet zo slap.

    Roglic is momenteel de beste ronderijder met de beste ambitie, beste benen en beste ploeg. Ze hebben serieus kans om de tour te gaan pakken met hem.

    Tuurlijk kan er een Sastrescenario opduiken waarbij Dumoulin en Kruijswijk kansen krijgen maar wanneer de anderen wat proberen gaan ook Kruijswijk en Dumoulin indien nodig vol op kop draaien.
    12-08-2020 13:16
    Volgens die redenering zou Bernal ook moeten knechten voor Thomas en Froome... wie zit er bij het Britse Ineos nou op een Colombiaanse winnaar te wachten
    12-08-2020 15:41
    Ineos is een internationaal bedrijf met een totaal andere marktpositie dan Jumbo wat een grotendeels Nederlands bedrijf is wat sympathie probeert te scoren op haar thuismarkt. Dat is de Nederlandse consument. De Nederlandse consument is niet in Roglic geïnteresseerd. Het grote publiek is wel zeer geïnteresseerd in het verhaal van de mogelijkheden nederlandse tourwinnaar in dumoulin. Wie dat niet snapt, begrijpt het grote spel echt niet.
    Jumbo heeft evt. dus een Roglic probleem.
    12-08-2020 15:44
    Ik denk dat je onderschat wat hij zou betekenen als je ploeg die je sponsort de Tour wint.
    12-08-2020 15:47
    Weinig morgenstern.
    Het gaat de nederlanders om de nederlandse renners .
    Ploegenspel is meer voor de kenners
    Wie raakte in nederland opgewonden van de giro zege van Menchov bij Rabo ?
    12-08-2020 15:52
    De werkelijkheid is veel minder dogmatisch dan jij hem voorstelt. Tourwinst van Jumbo zou ontzettend veel aandacht genereren in Nederland.
    12-08-2020 16:41
    Ja maar geen schaduw van wat een tourzege van dumoulin zou veroorzaken. Get real!

    Ploegen winnen geen tours
    Renners winnen tours.
    12-08-2020 16:59
    Natuurlijk, maar dat is geen reden om Tour winst met de ploeg als één of ander rampscenario te presenteren. Dat is gewoon flauwekul.
    12-08-2020 19:43
    Wel als men het idee krijgt dat dumoulin en kruiswijk worden opgeofferd voor Roglic.
    Dan is in nederland niemand blij
    12-08-2020 20:03
    Begrijp Fred wel; als een Nederlander de Tour wint maakt het de op dorpspleinen hossende menigte geen zak uit voor welke ploeg die renner rijdt.
    Toen Rasmussen in het geel reed en de Tour dreigde te winnen werden er geen slingers opgehangen en feestneuzen uitgedeeld in de Rabo-kantoren.
    Mij zal het verder worst zijn, maar zo schijnt het te werken.
12-08-2020 11:47
Het minst interessante onderwerp voor de Tour omdat de praktijk over het algemeen wel zal uitwijzen hoe het gaat lopen.
Bernal was vorig jaar ook "schaduw kopman". En Thomas twee jaar terug ook. Lekker boeiend allemaal.
12-08-2020 11:49
Dumoulin is by far de beste klassementsrenner van de ploeg. Is alleen maar beter geworden na zijn val. Die consistentie komt vanzelf. Sws is Dumoulin qua consistentie al de beste klassementsrenner ter wereld.

Laat roglic maar lekker absolute kopman zijn. Alle druk op hem, alle concurrenten loeren naar hem. Dumoulin komt vanzelf bovendrijven.

Edit: eens met de reactie hierboven van Jalabert
12-08-2020 11:54
Als je het met voetbalemotie vergelijkt

Een overwinning van Dumoulin zou het gevoel geven van Nederland kampioen.

Een zege van Roglic heeft iets van Nederland verliest kwartfinale door strafschoppen en is naar huis.

Zoek de tien verschillen.
    12-08-2020 11:58
    Wat een dramatische vergelijking. Voetbal emotie, ajax wint de champions league met enkel nederlanders: dumoulin. Ajax wint de champions league met enkel buitenlanders: Roglic.
    Het gaat erom dat je wint. En dat je persoonlijke voorkeuren hebt is niet meer dan normaal, maar bij TJV is het simpel, ze willen de tour winnen. Met welke renner is irrelevant.
    12-08-2020 12:01
    Ik zou eerder zeggen:
    1) Nederland wereldkampioen -> Dumoulin
    2) Slovenie wereldkampioen met allemaal eredivisie spelers -> Roglic

    Beide leuk, maar ik ga dan toch voor optie 1 als het even kan...
    12-08-2020 12:03
    Thorsen, TJV is een Nederlandse ploeg en geen Sloveense ploeg.
    12-08-2020 12:07
    Bart je snapt het niet of je wil het niet snappen. Bij nationale elftallen spelen geen buitenlanders.
    Jumbo heeft 640 zaken in nederland
    En 2 in Vlaanderen.
    En als er geen kansrijke Nederlanders bij Jumbo rijden dan zou Roglic net als Menchov beter zijn als niks.
    Maar voor Nederlanders, media en het volk gaat het nu om Dumoulin en
    Kruiswijk Net als bij de Belgen om
    Evenepoel . In deze situatie is Roglic alleen maar een ergernis. Of hij moet gaan rijden voor onze jongens.
    Get real !!!!
    12-08-2020 12:26
    Mah jong je zit vast in een periode volgens mij. Jumbo gaat in de komende periode 50 winkels openen in belgie. Daarbij is dit nationalistisch gezeik enkel in Nederland, persoonlijke voorkeuren is niks mis mee. Maar als je denkt dat het TJV uitmaakt wie de tour wint ben je gek, ook zij zullen een voorkeur hebben, maar het gaat om winnen. En of dat nou Roglic, Dumoulin, Kruijswijk, van Aert of wie dan ook van het team is, het gaat om winnen.
    Daarbij is Roglic nou eenmaal de grote kanshebber van TJV, beste renner wat ze hebben mede omdat Dumoulin zo lang er uit heeft gelegen.
    Dus jij ziet liever Bernal winnen, van een Engelse ploeg, dan Roglic van een Nederlandse ploeg?
    12-08-2020 12:41
    Ja Bart, Roglic of Bernal , het zal mij worst zijn. Dumoulin of Kruiswijk dat leeft wel.
    Wielrennen is uiteindelijk toch een individuele sport, wel met grote invloed van een goeie ploeg natuurlijk.
    12-08-2020 13:39
    @Fred Wielrennen een individuele sport? Jij hebt er echt geen kijk op. Formule 1 is zeker ook een individuele sport?
12-08-2020 11:58
Vaak wordt er op deze site geklaagd over non-info. Waarom nu niet?
Of je nu als kopman of schaduw kopman aan de Tour begint maakt bijna niets uit, dus so what?

Ik probeer me situaties voor te stellen ... bij een lekke band krijgen ze alle drie steun neem ik aan. Waterdragen hoeven ze ook niet te doen.
En als, later in de Tour, een favoriet wegspringt dan (i) rijden knechten er achteraan, of (ii) springt minstens 1 van de 3 mee.

Mijn conclusie is dat het vrijwel niets uitmaakt of je als kopman of schaduwkopman aan de Tour begint.

Dus kom maar op met het volgende bericht over MvdP! ;-)

P.s.
Hopeijk vanmiddag al, als ie die semiklassieker heeft gewonnen.
    12-08-2020 12:32
    De verdeling is relevant op het moment dat geen van de drie mee kan met een aanval van een concurrent en er dus op kop gereden moeten worden.
12-08-2020 12:15
@fred postma

Goed, maken we de vergelijking met voetbal. Ik - als feyenoord supporter - baalde de ballen uit mijn broek toen de Deen Jorgensen in het kampioensjaar alle ballen het doel in joeg. Proef je het sarcasme?
12-08-2020 12:25
Feyenoord is dan ook nooit zo populair als het Nederlands elftal
    12-08-2020 13:16
    Ah, we gaan met landenploegen rijden in de Tour ?
    12-08-2020 13:25
    Nee wel met een Nederlandse ploeg en met Nederlandse kopmannen, of men moet liever Nederland gek maken met een Sloveen.
    Herinner u nog de euforie met Menchov
    12-08-2020 13:47
    Ik herinner me inderdaad de euforie in de teambus na de finish (en val) van Menchov. Dat haalt meteen je hele punt onderuit.
    12-08-2020 13:53
    Ja Nederland was weken van slag.
    Men sprak over de zomer van Menchov als ik me goed herinner.
12-08-2020 12:25
Volgens mij is al uitgemaakt wie de kopman is en zal maandag een formaliteit zijn. Afgelopen weekend hoefde Roglic niet op kop te rijden dus had al een streepje voor in de strategie. Kijken of Roglic in Dauphine wel wat kopwerk doet om te zien of Tom het ook af kan maken. Zou wel zo eerlijk en collegiaal zijn
12-08-2020 12:26
Deze verkorte tour is ideaal voor Roglic. Steven heeft de punch niet om zich los te werken in een klim. Dumoulin wordt al apathisch als hij enige prestatie druk voelt, en Bennet maakt te veel tactische fouten en heeft off days.

Gewoon 1 kopman en 5 meesterknechten.
    12-08-2020 13:12
    Dumoulin, apatisch van de prestatiedruk ?
    1 x giro winst.
    1 x 2 de In zowel giro als tour .
    Rest my case
    12-08-2020 13:19
    Verkorte tour?!
    12-08-2020 14:41
    *verlate tour
    #autocorrect

    En @fred, ik zou meer interviews lezen en luisteren met Dumoulin
12-08-2020 12:36
Dus geen Nederlandse tourwinnaar!!!!
Weer kapot rijden voor een Sloveen
Dan maar hopen op Bauke haha
12-08-2020 12:36
Als Roglic kopman wordt, is dat een logische keuze, gezien zijn resultaten en overtuigende rijden. Maar over het eindresultaat zegt het niks, er kan zoveel gebeuren, waardoor een schaduwkopman het kan overnemen. Voor Dumoulin is dit vertrekpunt, meer in de luwte, gunstiger. Dat geldt ook voor Kruijswijk. De ploeg heeft klimmende en
tempo rijdende helpers genoeg om de schaduwkopmannen een tijd uit de wind te houden.
12-08-2020 13:21
De tour is de afgelopen twee jaar door de schaduwkopman gewonnen, ideale rol dus...
12-08-2020 13:23
Roglic wint op dit parcours sowieso nooit van een gezonde Bernal. Maar dit terzijde
    12-08-2020 13:35
    Dus als Roglic wint is Bernal ziek? Leuker kan je het niet maken, ook niet serieuzer, lachwekkender wèl.
    12-08-2020 15:30
    Ja of gevallen, want b
    Bernal rijdt Roglic gewoon los in het hooggebergte.
12-08-2020 13:32
Onvoorstelbaar dat mensen verwachten dat Roglic als 'by far' de beste klassementsrijder ter wereld op dit moment in kleinere én GT's, en in uitstekende vorm, niet als kopman zou worden uitgespeeld. Je bent ongeloofwaardig als ploegleiding als je dat niet zou doen. Als je dat niet ziet dan heb je weinig verstand van het 'spelletje'. Dat niet Dumoulin, die nog alles moet bewijzen na zijn terugkeer en lange inactiviteit, of Kruijswijk, die het absolute kopmanschap door 'mindere' resultaten aan Roglic moet overlaten, als "schaduwkopman" zullen beginnen, is volkomen logisch. Ondanks het 'gez....'van Postma en anderen.Dat heet simpelweg je kansen optimaliseren. Een prima taktiek derhalve. De praktijk zal het echter leren. En als je zonodig wilt juichen voor 'Oranje', binnenkort zijn de EK korfbal in België me heelt veel Oranje als topfavoriet. Mannen én vrouwen.Wat wil je nog meer om je Oranjegevoel te kietelen.
    12-08-2020 15:32
    Ik denk dat de managers bij Jumbo supermarkten ook staan te genieten als Roglic ten koste van Dumoulin de tour wint
    12-08-2020 17:30
    1) Ik ben zeker dat ze Roglic liever zien winnen dan Dumoulin of Kruiswijk die 3de zijn ofzo.
    2) Al dat gezeik over kopmannen en knechten, en voor een ander rijden.
    Bergop wordt heel snel duidelijk wie er goed is en wie niet. De weg gaat beslissen wie er zal winnen en wie er uiteindelijk voor een ander gaat rijden en niet de ploegleiding.
12-08-2020 13:47
En ik maar denken dat Woensdag (ge)hakt dag was
12-08-2020 13:53
Dit was dus precies waar ik bang voor was bij de move van Dumoulin naar Jumbo.

We horen constant dat ze met 3 kopmannen naar de Tour gaan en het tijdens het verloop van de koers wel bekijken. Nu wordt er ineens toch een schifting gemaakt.

Als schaduw"kopman" is de kans gewoon groot dat je je op moet offeren en dat kost al snel je eigen klassement.

Roglic piekt vaak (te) vroeg.

Dus dan moeten straks de 2 beste Nederlandse klassementsrenners, die ook echt een grote ronde kunnen winnen (en dat moet snel gebeuren voordat de Evenepoels alle rondes gaan pakken), bij een Nederlandse ploeg knechten voor een Sloveen, die al dan niet te vroeg piekt.

Erg zonde. Doe mij maar een Nederlands topteam met Nederlandse kopmannen of anders de Nederlanders meer verspreid over verschillende teams. Leuk als ze de Tour winnen met een sterk blok, maar als de winnaar Roglic is boeit dat voor Nederland nog niks.
    12-08-2020 15:28
    kruiswijk kan geen grote ronde (meer) winnen, laat hem eerst eens beginnen met een etappe.
    12-08-2020 16:32
    @Theovv
    Wanneer heeft Roglic dan allemaal te vroeg gepiekt? In 2018 won hij de op één na laatste etappe van de Tour en de Vuelta van 2019 won hij dus kan je onmogelijk stellen dat hij in die twee rondes te vroeg was gepiekt. Verder heeft hij maar één grote ronde als klassementsrenner gereden.

Reacties zijn gesloten.