Maakt Mathieu van der Poel zaterdag al verrassende comeback in Milaan-San Remo?
donderdag 17 maart 2022 om 20:17

Maakt Mathieu van der Poel zaterdag al verrassende comeback in Milaan-San Remo?

Mathieu van der Poel staat mogelijk zaterdag aan het vertrek van Milaan-San Remo. Volgens verschillende Vlaamse media keert de Nederlander iets eerder dan gepland terug in competitie. Bij zijn ploeg Alpecin-Fenix zouden er een aantal zieken zijn, waardoor Van der Poel als vervanger is opgeroepen. WielerFlits heeft inmiddels van bronnen rondom Mathieu van der Poel gehoord dat de ploeg de optie om ‘MVDP’ in Milaan-San Remo te laten starten serieus overweegt, maar dat het nog geen bevestiging richting de organisatie heeft gegeven. 

Van der Poel kampte de voorbije maanden met een hardnekkige rugblessure. Zijn veldritwinter telde slechts twee wedstrijden. Daarna volgde een lange rustperiode zonder fiets. Pas eind januari kon hij de training weer hervatte.

Begin februari vertrok hij naar het Spaanse Denia voor een trainingskamp die hij grotendeels solo afwerkte.Aanvankelijk zou de 27-jarige kopman pas in de Wielerweek van Coppi en Bartali (22 tot  en met 26 maart) in het peloton terugkeren om wat koersritme op te doen in functie van de kassei- en of heuvelklassiekers. Die comeback lijkt nu enigszins verrassend al aanstaande zaterdag te zien.

De grote vraag is nu met welke ambities hij aan het vertrek zal staan van La Primavera. De bijna driehonderd kilometer lange koers is niet de meest optimale wedstrijd om na maanden afwezigheid de competitie te hervatten. Al regent het afzeggingen van topfavorieten, wat wellicht toch wat kansen schept. Vandaag werkte Van der Poel nog een training af van 151 kilometer, waarvan een deel achter de motor om de snelheid in de koers te simuleren.

Zijn ploeg Alpecin-Fenix wil het nieuws voorlopig nog niet bevestigen.

149 Reacties
17-03-2022 20:23
Lekkere duurtraining en hij moet toch in Italie zijn de dagen erna. Dus waarom ook niet.
17-03-2022 20:26
Hij zal dan wel meteen weten hoeveel achterstand hij nog heeft ten opzichte heeft van de absolute toppers. Of het moet zijn dat hij Pogiboy uit het wiel knalt op de Poggio, you never know..
    17-03-2022 22:47
    Hij weet dan hoeveel achterstand hij heeft of knalt Pogiboy uit het wiel... wat een energieloze opmerking....
    18-03-2022 08:00
    Ik wil maar aangeven dat voor een normaal renner deze race een goeie maatstaf zou zijn om te kijken waar hij staat. Maar het is VDP, en die kan met veel minder training dan anderen toch heel scherp uit de hoek komen. Dus ik acht het niet helemaal onmogelijk dat hij morgen gewoon wint.
17-03-2022 20:27
Nou ja, zo'n jongen met nul koers kilometers aan de start is beter dan niks, neem ik aan ;)
17-03-2022 20:27
Het schijnt overigens om Nils te gaan, die MSR lopend zal afwerken.
    17-03-2022 21:00
    Ze gaan Froome in allerijl ook oproepen voor een finaal sprintje op de Poggio…
    18-03-2022 07:58
    Niet lopend maar rolschaatsend.
    18-03-2022 10:34
    Klunend schijnbaar..
17-03-2022 20:28
Er verslikt er zich nu ergens eentje in z'n koffie. Maakt lelijke vlekken op zo'n geel polo'tje.
    17-03-2022 20:29
    Je bedoelt dat Richard Plugge door z'n klapstoeltje is gezakt?
    17-03-2022 20:31
    hopelijk decaf op dit uur
    17-03-2022 20:32
    Ik dacht dat je Beer bedoelde
    17-03-2022 20:33
    Heel m'n pels vuil ;-)
17-03-2022 20:29
Een echte topper erbij na al die afmeldingen is mooi en ik denk dat niemand bezwaar kan hebben tegen een terugkeer aan het front van Matthieu.
    17-03-2022 21:03
    Ik lees er in de reacties toch wel een paar... ;)
17-03-2022 20:29
shock and awe.. hij is weer helemaal de ouwe...
17-03-2022 20:31
Indien hij mee doet is het mooi voor de sport. Maar de geloofwaardigheid van Mathieu zakt diep onder nul. Ik geloof niks meer van hem. Maar hij heeft voor elk scenario al een excuus. Indien hij goed is is hij weer wereldklasse. Indien hij niet goed is was hij toch nog niet helemaal klaar. Groot renner. Maar als mens stelt hij teleur.
    17-03-2022 20:32
    Precies. Grow up Matje.
    17-03-2022 20:32
    Absoluut een van de slechtste mensen ter wereld.
    17-03-2022 20:35
    Verschrikkelijk persoon is het. Hoe durft hij geruchten over deelname aan MSR de wereld in te sturen zonder eerst toestemming van ome Wim te vragen?!
    17-03-2022 20:35
    Enkele dagen geleden stond er op zijn Strava "the work is done" (in het Spaans weliswaar). Het was dus aangekondigd en niet Mathieu's fout dat jullie niet goed opgelet hebben ;-p
    17-03-2022 20:38
    Wat een kinderachtig mannetje inderdaad
    17-03-2022 20:40
    Sorry, maar ALS hij goed is, DAN IS DAT OOK WERELDKLASSE. En als hij geen finale rijdt, dan is dat volgens verwachting. Wees blij dat hij weer mee fietst. Net als Pogacar, of Van Aert zijn dat gasten waarvoor je zelfs voor MSR eens goed gaat zitten.
    17-03-2022 20:40
    Walgelijke vertoning! :D
    17-03-2022 20:40
    Ik zou me nu ook niet meteen de allergrootste fan van MVDP noemen maar kunnen jullie even duiden wat hij juist misdaan heeft nu? Dat zijn ploeg niet uitblinkt in communiceren wisten we al maar hij heeft zelf toch nooit aangegeven wanneer hij precies zou herbeginnen? Het lijkt me medisch gezien ook geen grote leugen om niet exact te weten wanneer een rug voldoende genezen is.
    Gek ook dat het nu plots als een voordeel wordt gezien dat je de hele winter stiekem thuis hebt gezeten. Alsof het voor die andere renners wel verplicht is om Mallorca, Omloop en Tirreno te rijden en hij er op een snode manier met een ziektebriefje onderuit is gemuisd.
    17-03-2022 20:41
    @ dikke man. Hij moet helemaal niks. Alleen zou het mooi zijn als hij geloofwaardig zou blijven overkomen.
    17-03-2022 20:51
    @wimvl jij kent hem persoonlijk? Zo niet dan ben je geschikt voor de roddelprogramma's...
    17-03-2022 21:00
    @ man met de hamer. Ik ken hem niet persoonlijk. Voor mij is hij ook absoluut wereldklasse, en ja. Waarom zou hij niet mogen winnen. Een van de grootste mag van mij altijd winnen. En dat hoeft geen Belg te zijn. Alleen een beetje eerlijkheid zou hem beter staan. Ook op
    17-03-2022 21:03
    Beste Wim. Je weet nooit hoe snel je hersteld van een blessure. Wanneer heeft hij gezegd dat hij pas op die datum terug zal koersen?
    17-03-2022 21:19
    Nu niet terug krabbelen Wim, het is en blijft een schandaal als hij meedoet!!
    17-03-2022 21:41
    Onvergeeflijk inderdaad. In de lijst met slechtste mensen op aarde heb je Stalin, Hitler, Poetin maar bovenal Matje.

    Zonder dollen, wat loopt iedereen hier te zeiken. Toch schitterend dat hij terug is?
    17-03-2022 21:57
    Ben het helemaal eens met Wimvl. Dit is gewoon om Van Aert een hak te zetten. Die heeft zich voorbereid op een Mathieuloze editie en nu start ie toch. Wedstrijdvervalsing is het.
    17-03-2022 22:09
    Als Mathieu van de medische staf groen licht heeft en ook van de ploegleiding, en hij heeft er zin in? Wat is er dan op tegen?
    17-03-2022 22:18
    wimvl is de enige met de ogen open. Mathieu is een verlengstuk van de Cabal. Hou hem in de gaten Wim!
    17-03-2022 23:04
    v.d.P is niet zo'n zeikert als die mini belg hoor, integendeel. Wim v Vlaanderen
    18-03-2022 06:10
    Als je zijn trainingsarbeid zag dan kan hij echt wel Sanremo rijden. Ja het is lang maar vooral een lange optocht. Niemand zegt dat hij in de finale moet knallen he.
    18-03-2022 06:28
    There's talk on the street it sounds so familiar
    Great expectations everybody's watching you
    People you meet they all seem to know you
    Even your old friends treat you like you're something new

    Mathieu come lately
    The new kid in town
    Everybody loves you
    So don't let them down
17-03-2022 20:31
Niet te doen. Heel de winter doen alsof hij geblesseerd is en dan nu doodleuk beginnen koersen bij de eerste echte klassieker? Dat vage gedoe van die ploeg begint wel serieus op mijn zenuwen te werken. En niet alleen op die van mij heb ik de indruk.
    17-03-2022 20:42
    Inderdaad, de vergelijking met Putin is nabij “nee hoor we gaan Oekraïne niet binnenvallen.”
    17-03-2022 20:42
    Klopt. Samen met Wim ben je welgeteld al de tweede. Begin een soort van WA.. Wielerflits Anonymous.
    17-03-2022 20:45
    Blessures kunnen opgelost worden he? Hij is al wekenlang aan het trainen.
    17-03-2022 20:50
    A-F is gewoon een heel naar ploegje. Maar ja, nie met onze Matje hè. Dan mond dicht.
    17-03-2022 20:55
    Haha, twee zuiderburen gek gemaakt, missie geslaagd. Petje af voor VDP, hoeft ie niet eens voor te fietsen.
    17-03-2022 21:01
    Zuiderburen? Ben nochtans een echte Brabander... En die 'Anonymous' begrijp ik ook niet. Maar goed, ik neem Vdp echt niet meer serieus. Wat wil hij eigenlijk bereiken met dit gedoe?
    17-03-2022 21:12
    @Vangenechten. Die Anonymus begrijp ik ook niet hoor. Wij zijn nog een van de weinigen met onze echte naam. Dikke man lijkt me veel meer anoniem.
    17-03-2022 21:13
    Nochtans zeggen als Nederlander? Is dit legaal?
    17-03-2022 21:22
    @wim dat dacht ik dus ook. Kelder is de anonieme man ;) . Ik breek Vdp trouwens niet af, ik constateer alleen dat hij wereldklasse is in zand strooien.
    17-03-2022 21:23
    Hij heeft een kleine 3 maanden niet gekoerst.
    Wat is volgens jou dan de minimale duur om weer beginnen te koersen na een blessure?
    17-03-2022 21:29
    Ongekend, sommige zure reacties hier. Waar maak je je druk om?! Prachtig zo'n fenomenaal talent weer snel in koers te zien is. En @vangenechten: zandstrooien?!? Heb je z'n strava gevolgd de afgelopen weken? Vermogen, hartslag etc. Alles staat er op. Maak jezelf niet zo belachelijk en ga lekker van de koers genieten.
    17-03-2022 21:29
    En dan moet je natuurlijk beginnen in een kleinere koers. En dat van die zieken zal ook wel verzonnen zijn
    17-03-2022 21:36
    2 jaar Corona heeft de groep met complotdenkers stevig doen uitbreiden
    17-03-2022 22:12
    De eerste trainingrit sinds de 'lange' pauze was 200km aan 35 gemiddeld. Is dat dan realistisch? Dan mag je nog VdP heten, dat is compleet onrealistisch. En de concurrenten zijn niet bang hoor, Matje wordt er zaterdag gewoon af gereden ;).
    17-03-2022 22:34
    @Vangenechten

    Hoe kom je daar bij? Hij heeft zijn trainingsarbeid langzaam opgevoerd vanaf eind januari, begin februari. En pas eind februari de 200km bereikt
    17-03-2022 23:12
    Vangenechten, misschien werk jij wel anderen op de zenuwen? ;-)
    18-03-2022 00:00
    @Man met de hamer

    Beetje raar om dit op nationaliteit te betrekken (overigens zelf geen Belg) aangezien A-F een Belgische ploeg is met vooral Belgische rijders.
    18-03-2022 09:15
    @Pietspeed
    Dan is dat maar zo. Sorry voor die paar mensen. Ik denk dat ‘Matje’ wel wat meer mensen op de zenuwen werkt dan die 5 mensen op WF…
17-03-2022 20:39
Hij is nog niet gestart en de suporters worden al zenuwachtig laat staan zijn echte concurenten haha
17-03-2022 20:40
Guess who's back. Back again. Guess who's back. Tell a friend. Guess who's back, guess who's back, guess whose back's back...

MSR is natuurlijk de ideale koers om de basis nog wat te verbreden - 280 km in de wielen meezeilen en dan kijken of je er nog even wat intensiteit aan vastknoopt of rustig uitbolt tot de finish. Eigenlijk vind ik het dus gewoon een slimme keuze, àls zijn rug volledig genezen is.
    17-03-2022 20:56
    Now this looks like a job for me
    So everybody, just follow me
    'Cause we need a little, controversy
    'Cause it feels so empty, without me
    17-03-2022 21:13
    Oh my God, we're back again
    Brothers, sisters, everybody sing
    Gonna bring the flavor, show you how
    Got a question for you, better answer now, yeah
    17-03-2022 21:52
    Cabybara,
    You ruined it now,
    I hope you can't sleep and you dream about it
    And when you dream I hope you can't sleep and you scream about it
    I hope your conscience eats at you and you can't breathe without vdP
    18-03-2022 12:42
    Heb r nog een voor de filmliefhebbers:

    People keep asking if I'm back and I haven't really had an answer...But now, yeah, I'm thinkin' I'm back!
17-03-2022 20:44
Vandaag 150 km achter de brommer getraind? Dat is net zoiets als Roglic in de slotetappe van PN, dus daar kun je best een eind mee komen...
    17-03-2022 20:46
    De vraag is: wil je Roglic/vdP zijn, of wil je de brommer zijn? ;-)
    17-03-2022 20:59
    Liever achter de brommer. Ik ben mentaal aan de zwakke kant.
17-03-2022 21:02
Pedersen - van der Poel, dat is unfînished business.
Zal niet verbaasd zijn als Trentin morgen ook nog opgeroepen wordt, en als het een hele dag gaat stortregenen zaterdag…
17-03-2022 21:09
Mooi koerske om weer koersritme op te doen. En wel lachen hoe hier sommigen beweren dat dit een vooropgezet plan zou zijn, dat Matje al die tijd verstoppertje heeft gespeeld, en hier met superbenen aan de start zal staan. Ach ja, er zijn ook nog altijd mensen die op Thierry B stemmen...

Ik ben vooral benieuwd welk niveau hij gaat halen in zijn eerste koers. Meefietsen? Of meer dan dat? Hoe dan ook haal ik in mijn prognostiek een sterretje weg bij Wout.
    17-03-2022 22:28
    Je mag me een idioot noemen dat ik Vdp een zandstrooier vind, maar op Thierry B stemmen? Dat doe zelfs ik niet ;)
17-03-2022 21:14
Nu evenepoel nog aan de start krijgen
    17-03-2022 21:20
    Waarom niet eigenlijk. Hij zou nog kunnen verrassen en koers maken.
    17-03-2022 21:30
    Dat zou ik eigenlijk logischer hebben gevonden dan MvdP (ware het niet het afhaken in de laatste bergrit in de TA).
    En QSA kan er nauwelijks op achteruitgaan...
    17-03-2022 21:30
    QS zou er niet zwakker van worden. Maar dan zou ik liever asgreen zien opdraven.
    17-03-2022 21:51
    Evenepoel zit al op de Teide op hoogtestage.
    17-03-2022 21:54
    Klopt niet, zit in Schepdaal. Hij heeft de uitslagen van Arensman erbij genomen en heeft besloten ermee te kappen. Zinloos.
    17-03-2022 21:55
    De afdaling naar Chio is niet al te lastig.
    17-03-2022 22:02
    Het zou wat zijn, San Remco in San Remo
17-03-2022 21:22
Ik snap t wel. Lekker kilometers maken en wat trainen op snelheid. Als ie bij de eerste 5 eindigt dan kan ik me wel in de 'verstoppertje-spelen' aanklacht vinden. Plaats 5-10 zouden we niets van moeten maken, hij kan gewoon niet langzamer
17-03-2022 21:30
Met Mathieu in de vroege ontsnapping komen we de dag wel door, met of zonder inbellers :D
    18-03-2022 00:12
    Je was me voor zie ik.
17-03-2022 21:31
Doet-ie 't of doet-ie 't niet?

Iemand pappie al gebeld voor bevestiging?
    17-03-2022 21:34
    Ikke... maar hij nam niet op...
    18-03-2022 05:59
    Ik geloof er niks van vooraleer Youri met A3 gebeld heeft ter bevestiging !

    Youri heeft hem op speed dial, dus ik verwacht vandaag nog wel een extra artikel met de wijze woorden van A3!
17-03-2022 21:36
Als MvdP startklaar is heeft hij gewoon het volste recht om deze koers aan te vangen, gezien zijn rentree op eerst het aardige wk en daarna waanzinnige Roubaix moet je er nog rekening mee houden ook. Vooropgezetheid lijkt me geen sprake van, met Philipsen hebben ze al een soort van outsider en nu er nogal wat coureurs afvallen en MvdP graag wil ruiken ze misschien een buitenkans.
17-03-2022 21:37
Heerlijk hoe dit team Alpecin Fenix volledig zijn eigen plan trekt, wars van overbodige mediabelangstelling gewoon aan het herstel werken en nu Mathieu als joker opstellen in San Remo. MvdP heeft echt niet voor zijn lol maandenlang een pauze genomen, hij heeft ook de slechtst mogelijke voorbereiding voor 300 km koers. Ik kan mij niet voorstellen dat hij voldoende in vorm is, maar het is een speciale en San Remo is vanwege het makkelijke karakter zeer onvoorspelbaar. Ik geef hem 1 sterretje in de prognose.
    17-03-2022 21:49
    Jij hebt met Jose de Cauwer gebeld
17-03-2022 21:40
Worden de zuiderburen zenuwachtig,Is echt niet nodig,pas bij de hoogmis nerveus worden beste. Belgen.
17-03-2022 21:45
Wat lopen mensen hier nou weer te zeiken?? Mathieu kon niet verder met z’n rug, heeft een maand rust gehouden en is sinds eind januari weer in training. Om van jullie gezeur af te zijn deelt ie z’n trainingsgegevens op Strava. Waarop te zien is dat ie steeds beter wordt. Iedereen weet dat z’n rentree aanstaande is, deze wordt nu een week of half weekje naar voren gehaald wegens personele problemen, so what. En ja, reken er maar dat ie goed is. Het is nou eenmaal Mathieu van der Poel!
17-03-2022 21:55
De foto onder de kop spreekt boekdelen.
Is dit voor de clickbait of zal het een ver doorgevoerde training worden. En een babbeltje met Pogacar?
Voor het podium lijkt me te ver gegrepen.
17-03-2022 21:55
Uit dit topic blijkt wel haarfijn dat MvdP fans minimaal zo makkelijk de kast op te krijgen zijn als het imaginary leger van REVKET adepten. De sfeer is nou niet echt vrolijk te noemen of zo. Hij gaat weer rijden, relax. 1,5 maand terug deed ie nog 33 k op zijn hometrainer.
    17-03-2022 22:01
    Er wordt vooral ludiek gereageerd op een paar gekkies. Zie niets zo heel snel mensen echt op de kast
17-03-2022 21:56
Een comeback in een koers van meteen 300km, lijkt me niet ideaal. Ging zijn omgeving hem niet afremmen?
    17-03-2022 22:46
    Het is praktisch een wandeletappe voor 90% van het veld. De renners met ambities hoeven alleen de laatste 30km nog wat extra aan te zetten, de rest peddelt lekker uit. 300km is voor profrenners nou echt niet zo’n opgave.
    17-03-2022 23:32
    Eens met Barry. Vroeger had je Bordeaux Parijs a 557 km. In 1966 nog gewonnen door Jan Janssen. Dus moet te doen zijn;-)
    18-03-2022 09:52
    Ik vraag me ook af of dit verstandig is, hopelijk geeft de ploeg ook aan dat het geen schande is om te laten lopen mocht het zijn. Als hij zich gelijk in zijn eerste koers gaat forceren zijn we hem weer langer kwijt ben ik bang.

Reacties zijn gesloten.