Lotto Soudal niet bang van degradatie: “Binnen drie jaar zitten we opnieuw op onze plaats”
Ploegleider Kurt Van De Wouwer - foto: Cor Vos
Nico Dick
dinsdag 30 augustus 2022 om 06:00

Lotto Soudal niet bang van degradatie: “Binnen drie jaar zitten we opnieuw op onze plaats”

Interview Het gaat Lotto Soudal niet voor de wind. Ondanks 24 zeges dit seizoen blijft het Belgische WorldTeam vechten tegen degradatie. In de Tour liep het voor geen meter, in de Vuelta verloor het kopman Steff Cras op dag twee. “Toch draaien we een goed seizoen”, zegt ploegleider Kurt Van De Wouwer. “Helaas slaagt de media er steeds weer in het negatieve uit te vergroten en het positieve niet te benoemen. Dat is jammer naar de perceptie toe.”

Zoals al de hele Vuelta was het ook zaterdagmiddag bijzonder rustig in de paddock in de straten van La Pola Llaviana, waar de achtste etappe van de Ronde van Spanje van start ging. Publiek is immers niet toegelaten. Ook journalisten die zich niet op Covid willen laten testen, worden geweerd. Een beetje een vreemde maatregel trouwens, want 300 meter verderop in de mixed zone mag wel elke journalist de renners interviewen. En ’s avonds na de aankomst is de paddock ook voor het hele journaille toegankelijk.

Rond de bussen van Quick-Step-Alpha Vinyl, Movistar (Alejandro blijft immens populair) en Jumbo-Visma is wel wat beweging. Maar wij wandelen door tot aan de bus van Lotto Soudal, waar we een afspraak hebben met ploegleider Kurt Van De Wouwer. De mecaniciens zetten de fietsen op punt. Verzorgers maken een praatje met de buren van Intermarché-Wanty-Gobert.

Beide bussen zijn namelijk even verboden terrein, ook voor de stafleden van de ploeg. Gordijnen en deuren zijn dicht. Dan weet je dat er de traditionele briefing aan de gang is. Alleen renners en ploegleiding zijn toegelaten. En bij Lotto Soudal duurt die briefing zaterdag wel heel lang. In die mate dat we vermoeden dat het team grootste plannen had, daar in Asturië.

De Lotto Soudal-bus in de Vuelta – foto: Nico Dick

“Nee nee”, lacht Kurt Van De Wouwer wat later. “We hebben ook nog even nagekaart over de etappe van gisteren, waarin Harry Sweeny mee was in de ontsnapping die standhield tot aan de finish. Sterke prestatie, alleen valt het resultaat tegen. Als je met vijf naar de aankomst gaat en je wordt vijfde… Je hoopt altijd op beter. Normaal is Harry niet traag, maar het vat was af. Als iedereen op zijn limiet zit, dan wint niet de snelste maar de sterkste. En dat was Jesús Herrada. Vandaag gaat het van bij de start bergop. We proberen weer mee te zitten. Misschien kan Maxim Van Gils wel iets.”

“De sfeer in de ploeg is goed”, zegt Van De Wouwer. “Ook al speelden we in Utrecht al meteen Steff Cras kwijt. Steff was hier met klassementsambities. In 2021 werd hij 20ste in de Vuelta. Doel was om dit jaar beter te doen. Die plannen vielen in Nederland al in duigen door een zware val en opgave. Maar we hebben de knop snel omgedraaid. We zijn nu helemaal een ploeg vrijbuiters, met als doel een of twee etappes te winnen. Het zal allemaal in de plooi moeten vallen, maar het kan.” Van De Wouwer noemt Thomas De Gendt, Harry Sweeny en Maxim Van Gils als belangrijkste kandidaten. “Iedereen krijgt zijn kans. We moeten pakken wat kan.”

Kurt, je werd niet zo vrolijk van ons bericht over het dispuutje dat jullie hebben met belofte William Junior Lecerf. Je vindt dat de media Lotto Soudal niet altijd correct percipieert… 
“Ik vind inderdaad dat we soms hard worden aangepakt. Oké, we staan momenteel pas 19de in die strijd om degradatie. En daar kan je het gerust een keer over hebben. Maar altijd op diezelfde nagel blijven koppen… Ik vind dat het negatieve van de ploeg altijd wordt uitvergroot en dat de positieve zaken niet of amper benoemd worden. Dat is jammer.”

Wat Lecerf betreft, stel ik mij gewoon de vraag waarom jullie dat niet laten passeren? Moet je iemand die vertrekt, meteen opzij schuiven? Of wilden jullie een voorbeeld stellen?
“Het gaat over respect hebben naar de ploeg. Lotto Soudal staat bekend voor zijn goede opleiding van jongeren. We proberen al die jongens naar een hoger niveau te brengen. En uiteraard, als er resultaten zijn, wordt aan hun mouw getrokken. Daar hebben wij geen moeite mee. Zelfs als iemand vertrekt, kunnen we daarmee leven. Er zal ontgoocheling zijn, maar iemand tegen zijn zin houden, daar schiet je ook niet mee op.”

“Maar in dit geval liggen de kaarten toch anders. Als een renner niet de beleefdheid heeft om ook maar één keer met zijn eigen ploeg in gesprek te gaan… We hebben onmiddellijk contact opgenomen, maar voelden meteen al dat hij met zijn hoofd ergens anders zat. Ik wist toen nog niet waar, maar blijkt achteraf dat het om Quick-Step gaat. Dat maakt ook niet uit, het gaat erom dat we niet de kans gekregen hebben met hem te praten. Vandaar deze maatregel. Zonde dat dit zo wordt uitvergroot.”

Case closed. Hoe evalueer jij het seizoen van Lotto Soudal tot dusver?
“Als je het seizoen puur op punten bekijkt, denk ik dat we 13de of 14de staan. Dat vind ik niet slecht. Tel daarbij ons aantal zeges. Met 24 overwinning bengel je normaal niet achteraan. Hadden we de voorbije twee jaar dezelfde resultaten geboekt, verkeerden we nu zeker niet in degradatiegevaar. De focus wordt nu al maanden gelegd op die strijd om het behoud, maar los daarvan zijn we aan een goed seizoen bezig.”

Het openbloeien van Arnaud De Lie is ongetwijfeld jullie grootste lichtpunt.
“Hij overtreft alle verwachtingen en dat is plezant om te zien. We wisten wel dat hij in zijn debuutjaar een koers zou winnen. Daar twijfelde niemand aan. Maar dat het zo snel zou gaan, dat hadden ook wij niet zien aankomen.”

Arnaud De Lie won onder meer de Schaal Sels – foto: Cor Vos

Daar staat tegenover dat jullie andere kopman, Caleb Ewan, de verwachtingen niet inlost. Al kon hij in het voorjaar een geldig excuus inroepen.
“Dat klopt ook. Zeker in de Ronde van Frankrijk. Als je met Caleb naar de Tour gaat, hoop je altijd een rit te winnen. Dat is dit jaar niet gelukt. Maar oké, het is voorbij en vorige week won hij een etappe in de Ronde van Duitsland. Hopelijk is hij nu vertrokken voor nog enkele mooie overwinningen in het najaar.”

Dat hij niet naar het WK mag, is misschien nog niet eens zo slecht voor Lotto Soudal. Hij kan nog belangrijke punten scoren.
“Zo willen we dat niet zien. Caleb was er heel graag bij geweest op dat WK voor eigen volk en we hadden hem dat ook gegund. Hij had er een doel van gemaakt. De Australische selectieheer heeft er anders over beslist. Hij moet nu de knop omdraaien en proberen nog wat resultaten te boeken dit jaar.”

Wij zien soms te veel het negatieve, zeg je. Welke positieve punten wil je nog belichten?
“Dat we beschikken over een goede jonge kern waar we in de toekomst nog veel plezier gaan aan beleven. Brent Van Moer en Florian Vermeersch blijven klasbakken voor de klassiekers. We moeten hen gewoon wat tijd geven. Victor Campenaerts is daarin een belangrijke pion, hij stuwt die jongens mee omhoog. Ons voorjaar was dit jaar onvoldoende, maar dat komt op termijn goed.”

Vermeersch en Van Moer lijken inderdaad tijd nodig te hebben. Misschien was die tweede plaats van Florian in Parijs-Roubaix 2021 een beetje een vergiftigd geschenk.
“Dat is zo. We wisten dat ook meteen na afloop. Om beter te doen, moet hij al winnen. Elk resultaat wordt vergeleken met die tweede plek. Nu, dat neemt niets weg wat zijn talent betreft. Hij wint dit jaar de Antwerp Port Epic. We willen en moeten al die jongens onze volledige vertrouwen blijven geven. En dat doen we ook.”

Misschien is dat wel het meest positieve punt van Lotto Soudal. Dat de jongeren ruim de tijd krijgen om te groeien, ook al is er die puntendruk.
“Wat ook altijd onze visie is geweest: jeugd – met focus op de Belgische jeugd – opleiden en ze de kans geven zich te ontwikkelen. In die optiek is het onverstandig ze met extra druk op te zadelen en dat doen we dan ook niet.”

Een woordje over jullie aankoopbeleid. Pascal Eenkhoorn is de grootste naam die jullie tot dusver aantrokken. Is dat een bewuste keuze of gaat het hier over een te klein budget? Een extra puntenpakker was ook welkom geweest.
“Ik heb te weinig zicht op die dingen om daarover te oordelen. Ik weet niet of er nog transfers in de pijplijn zitten. Maar Eenkhoorn vind ik wel degelijk een goede versterking. Daarnaast komt bijvoorbeeld Lennert Van Eetvelt over vanuit de opleidingsploeg. Al moeten we die ook de tijd geven. Wat Arnaud De Lie dit jaar presteert, mag niet de maatstaf zijn. Maar op geaccidenteerde parcoursen is Lennert een talent.”

Lotto Soudal scoort de laatste maanden vlot punten, maar andere teams doen dat ook. Het degradatiespook blijft boven de ploeg hangen. Wat als het toch niet lukt om het behoud te verzekeren?
“Dan is dat geen ramp. En dat meen ik oprecht. Alpecin-Deceuninck werkt al jaren op die manier. Je hebt veel minder verplichtingen en toch ben je zeker dat je quasi alle wedstrijden kan rijden. Het enige minpunt is dat je maar jaar per jaar die garantie hebt, terwijl je – als je in de WorldTour blijft – drie jaar zekerheid hebt. Maar we staan nu 14de in 2022. Als we elk jaar presteren zoals dit jaar, zijn we altijd bij de 19 of 20 beste teams. En binnen drie jaar, bij de nieuwe berekening en toekenning van het WT-statuut voor de jaren 2026 tot en met 2028, zitten we opnieuw op onze plaats.”

39 Reacties
29-08-2022 15:10
Ik vind dit een heel eerlijk en oprecht interview. De titel is misschien niet dadelijk de beste weergave van het artikel. Van De Wouwer is eerlijk. Met de middelen die Lotto heeft doen ze het gewoon goed. De pech dat Ewan net dit jaar een slap jaar heeft is doorslaggevend voor hun. Net zoals een slap jaar van Matthews of Yates dat zou zijn bij BEX of neem Valverde weg bij Movistar.
    29-08-2022 15:17
    Dat wel, Ewan valt tegen... Heeft uiteraard ook heel veel pech gehad... Aan de andere kant presteert De Lie wel boven alle verwachtingen... ik vind ook helemaal niet dat ze het slecht doen. Ben wel fan van Lotto.
    29-08-2022 16:36
    Lotto vind ik dit jaar prima rijden, maar ze deden het de voorbije jaren wel lamentabel slecht.

    Vorig jaar hadden ze geen enkele renner in de top-50 van het UCI-klassement, slechts vijf in de top-200 en dertien in de top-600. Renners als De Gendt, Cras, Goossens en Frison zaten daar bijvoorbeeld zelfs niet tussen. Als je kijkt naar hun top tien, dan zaten daar zelfs twee renners tussen die niet eens aan 200 punten geraakten voor een gans seizoen.

    Het jaar ervoor was nog slechter. Twee renners in de top-100, maar allebei buiten de eerste vijftig. Ook maar twee tussen 101 en 200. Dat seizoen waren er bovendien maar twee renners die meer dan 500 UCI-punten behaalden en slechts vier (4!) die er meer dan 200 hadden (Degenkolb 589, Wellens 521, Vermeersch 270, Gilbert 238). Toegegeven, coronajaar. Maar toch. De rest van hun top tien voor dat jaar bestond uit renners die gemiddeld zo'n 125 punten hadden gescoord.

    [Edit: Wat ik hieronder zeg, klopt blijkbaar niet. Zie reactie van Maillot à Pois onder mijn commentaar verderop.]

    Nu zou je kunnen zeggen: eigen schuld, hadden ze maar beter moeten rijden en tenminste met de eerste tien renners beter gescoord moeten hebben. Maar op dat moment wisten zij nog niet eens dat dat hun twee jaar later zuur zou opbreken. De invoering van heel dit idiote degradatiesysteem dateert namelijk pas van dit jaar! Stel je voor, je hebt net twee rotjaren achter de rug, en net dan beslist de UCI om die twee jaren te gaan meetellen om samengeteld met het huidige seizoen te beslissen dat je de komende drie jaren niet meer bij de World Tour hoort. Zonder dat je daar ooit iets over hebt vernomen, waardoor je tijdig je programma kon aanpassen en je op maximaal puntengewin kon richten. Geen idee of die puntentelling toen überhaupt al bestond, maar het maakte toen in elk geval nog niets uit.

    En zo verdwijnt wellicht één van de vaste sponsornamen op het einde van dit jaar uit de World Tour. Een schande voor de UCI, ik kan er niets anders van maken.
29-08-2022 15:04
Brent Van Moer blijft een klasbak voor de klassiekers... Tja, met een 13e plaats als beste resultaat dit jaar... en nauwelijks in beeld geweest... 910e op de UCI world ranking.
    29-08-2022 15:08
    Klopt, Van Moer is wat blijven hangen. Maar dat zie je bv. bij D. Dekker ook. Het is niet omdat hij nu overvleugeld wordt door Kooij dat hij Kooij volgend jaar niet kan kloppen natuurlijk.
    29-08-2022 15:16
    Ja, Thoin, 'wat blijven hangen'... heeft eigenlijk toch heel het jaar niks laten zien... 54 UCI punten dit jaar... En als je dat dan vergelijkt met een ook wat 'mindere' Vermeersch... die heeft nog 258 punten gescoord. Volgens mij nochtans een mooi opengebroken contract gekregen vorig jaar.
    29-08-2022 15:47
    Ik vind Van Moer verre van een "klasbak" (ma bon, niet onlogisch dat een ploegleider wat overdrijft), maar dat hij zo weinig resultaten heeft gereden, heeft wel vooral te maken met die zware Covid infectie die zijn voorjaar verpestte en vooral het feit dat hij nu constant in dienst moet rijden van renners waarvan de UCI punten tellen. Dus er zijn wel verzachtende omstandigheden.

    Hij zal alleszins volgend jaar wel iets moeten laten zien.
    29-08-2022 16:09
    Een slechte winter is nefast voor je verdere seizoen wat Van Moer betreft. Volgend jaar zal het wel beteren, kan haast niet anders gezien zijn eerdere progressie.
29-08-2022 15:29
Ze zijn het team dat ongeveer het meest profiteert van het scheve UCI-systeem waar de vele (Belgische) 1.1 koersen zwaar overgewaardeerd worden. Als je dan nog zo onderaan bungelt als gerenommeerde WT-ploeg dan is het toch logisch dat de meeste volgers niet zo positief zijn.
    29-08-2022 15:37
    Arkea raapt ook de meeste punten in het Franse circuit...
    29-08-2022 15:41
    Dat ze het meest profiteren van die 1.1 wedstrijden geldt alleen dit jaar.
    Voorgaande jaren hadden ze vaak maar 1sprinter (Ewan) die steeds werd uitgespeeld werd in de WT-wedstrijden.
    Als ze voorgaande jaren in hun selectie een tweede sprinter hadden, hadden ze een pak meer punten gepakt en waren ze nooit in de problemen gekomen.

    Ze zijn ook niet de enigen die het zo doen: Alpecin pakte veel punten in kleinere wedstrijden met Merlier en de franse ploegen ook in Franse 1.1 koersen, QS heeft ook steeds een 3tal sprinters, die ze ook kunnen opstellen in b-koersen.
    29-08-2022 15:49
    Dit klopt echt totaal niet. Dat je zoiets zelfs kunt denken. Er zijn Franse ploegen die al 3 jaar lang puntjes sprokkelen in kleine koersen. Lotto doet dat sinds Mei en dan krijgt je dit?

    Vorig jaar hadden ze 1800 (!!!) WT punten meer dan Arkea nota bene. En op de UCI ranking stonden ze er 200 punten onder. En ook 1000 WT punten meer dan Wanty en Cofidis overigens.
    29-08-2022 16:14
    Het is maar hoe je het bekijkt, de Ronde van Limburg en de Druivenkoers zijn 1.1 wedstrijden, maar best zwaar. De Canadese koersen hebben dan wel een WT-statuut, maar qua parcours mag je die eerstgenoemden daar gerust langs zetten. Het label van een koers zegt niet altijd iets over de zwaartegraad.
    29-08-2022 16:16
    Zou ook een interessant overzicht opleveren. De ranking op basis van alleen WT. Hoewel dat niet helemaal eerlijk is tov bijvoorbeeld Arkea die niet overal voor is uitgenodigd.
29-08-2022 16:21
[quote]Als je het seizoen puur op punten bekijkt, denk ik dat we 13de of 14de staan .... Maar we staan nu 14de in 2022. [/quote]
Kurt weet het dus niet zo goed. En is nog iets te bescheiden, Lotto staat al een hele tijd 12de in de seizoensranking. Als je enkel punten uit de WT zou tellen, is het natuurlijk wel een stuk minder.
    29-08-2022 16:32
    Anderzijds, WT.. Canadese koersen, niet Bretagne en Paris Tours, wel rondum die Zandbult, niet de Strade. Tsja. WT.
    29-08-2022 16:43
    Bij een aantal koersen kan je je vragen stellen, maar Bretagne en Strade zijn gewoon WT hoor.
    Die devaluatie van Parijs-Tours blijft uitermate spijtig, ik hoop dat die een comeback kunnen maken. Gooi De Panne of DDV er maar uit wat mij betreft. Of de Canadese koersen, ben jij ook gelukkig ;-)
    29-08-2022 16:57
    De Ronde van Polen mag voor mijn part ook wel haar WT-status verliezen. Eerst leren hoe je een veilig parcours bouwt en kom dan nog maar eens af. Bij uitbreiding vind ik dat dit en ook andere criteria voldoende reden zijn om nog wat andere wedstrijden eerder uit de WT te gooien dan de Vlaamse koersen, die hun zaakjes prima op orde hebben dankzij hun decennialange ervaring en hun zorg voor de renners.
    29-08-2022 17:04
    DDV en De Panne eruit inderdaad. WT gewoon inkrimpen tot dat het enkel de grootste koersen zijn en eindklassement meer voorstelt.
    29-08-2022 17:10
    Ja, Polen mag er voor mij ook uit. Al begrijp ik wel dat de UCI enige mondialisering nastreeft, maar de organisatie moet natuurlijk in orde zijn.
    Ik vind wel dat er te veel Vlaamse voorjaarswedstrijden WT geworden zijn. Wedstrijden als DDV en De Panne waren en zijn voor een stuk nog altijd voorbereidingswedstrijden voor de Ronde. En als 1.Pro wedstrijd zouden die evenveel bestaansrecht en levensvatbaarheid hebben. Ik vind het vooral niet in evenwicht met het Italiaanse najaar, waar enkel Lombardije WT is. Nochtans hebben een aantal andere wedstrijden daar ook een grote historiek en elk jaar een zeer mooi deelnemersveld. Daar zou er toch minimaal eentje extra een WT status van moeten krijgen, en voor mij is kandidaat nr 1 dan Emilia.
    29-08-2022 17:16
    Dat Italiaanse najaar is inderdaad ook de bedenking die ik voor mezelf maakte. Daar zitten een paar steengoede wedstrijden tussen die bovendien soms al meer dan honderd jaar oud zijn. Zo'n wedstrijd zou wat mij betreft ook een plek in de WT verdienen, of in elk geval méér verdienen dan een pak andere wedstrijden.
29-08-2022 17:16
Tussen de regels door lees ik dat ze het dus prima vinden om te degraderen. Ik denk dat het ook zo slecht nog niet zou zijn voor Lotto. Kunnen ze zich echt richten op jeugd opleiden en de Belgische koersen. En als 1e pro-tour team wel overal mogen starten, maar niet moeten. Beetje zoals Alpacin de afgelopen jaren, betere uitgangspositie is er denk ik niet voor een ploeg die niet mee kan doen met de echte top in de WT
    29-08-2022 17:23
    Het is allemaal prima zolang ze door een goede notering automatisch startrecht krijgen. Maar wat als ze volgend jaar nog eens een tegenslaand seizoen doormaken en daarna echt moeten rekenen op de genade van de koersorganisatoren? Alpecin kon tenminste nog een MvdP naar voren schuiven; die deed in zijn eentje alle deuren opengaan. Maar zo'n renner heeft Lotto Soudal niet. Reken daarbij dat er al drie andere Belgische ploegen in de WT rondrijden. Voor sommige WT-organisatoren zal drie misschien wel volstaan en is dat voldoende reden om (gechargeerd) een veredelde opleidingsploeg te passeren.
29-08-2022 18:39
Waar het bij lotto is misgegaan, is het weggesmeten geld voor Degenkolb, en dat truukje herhaalt zich nu bij DSM. Dat budget anders, en efficiënter inzetten, en het zou er anders hebben uitgezien de twee jaren voor dit jaar. daarnaast zijn ze wellicht wat verouderd in hun methodes, zoals De Cauwer aangaf?
29-08-2022 19:32
Ewan niet naar het WK? Ik heb blijkbaar onder een steen geleefd.
Is het dan good old Matthews die het gaat moeten doen op het thuisfront voor de Aussies?
Wijst iemand me de weg naar het WF artikel hierover?
    29-08-2022 19:52
    Men scrolle naar het zoekveld, men type de naam Ewan. Of: men klikke op de hashtag Caleb Ewan…

    Men vinde.
29-08-2022 21:17
@Mooie
Men ontdekke de zoekfunctie op WF!
Nooit eerder nodig gehad… Dank!
Overigens is geen Dennis voor de tijdrit stukken verrassender…
    29-08-2022 21:20
    Dennis wilde zelf niet om ‘familiale redenen’… Babyboom bij Jumbo Visma?
    29-08-2022 21:22
    Ik hoorde dat hij enkel met een zwartgespoten Merida wilde rijden maar geen toestemming kreeg van z'n bond.
29-08-2022 16:09
Lotto is al behoorlijk dichtbij Movistar, EF en BikeExchange gekomen en ik denk dat ze het gewoon gaan redden. Israel staat al ver achter Lotto en gaat vrijwel zeker degraderen, zonder garantie op wildcards voor de grote rondes. Movistar en BikeExchange zie ik nog wel de nodige punten pakken, maar het zwak presterende EF is voor mij topfavoriet om samen met Israel te degraderen. In dat geval is Total verzekerd van uitnodigingen voor alle World Tour koersen.
29-08-2022 16:15
De Lotto mag stilletjes aan wel kiezen wat het wordt: eerst was het niet erg, toen wilden ze het plots niet, en nu klinkt het opnieuw dat het niets uitmaakt.

Los daarvan, vind ik het vreemd dat er niet meer protest was toen dat degradatiesysteem dit jaar (!) werd ingevoerd en dat men daarbij besloot de vorige twee seizoenen (!!) mee in rekening te brengen. Dat lijkt mij op een voetbalcompetitie die in januari het puntenreglement aanpast. Zoiets kan toch niet?!
    29-08-2022 16:21
    Als belg zijnde zeg ik: in België zou dat zomaar kunnen :'D
    29-08-2022 16:21
    Eerlijk ik denk dat de meeste mensen dachten de UCI gaat hier niet mee door :D
    29-08-2022 16:24
    Dat puntensysteem was al lang en breed bekend bij de ploegen, alleen lijken ze dit jaar pas actie te ondernemen. Dat is hun eigen kortzichtigheid, niet die van de UCI.
    29-08-2022 16:40
    @Maarten_85
    Dat is wat Renaat gisteren tijdens de live uitzending beweerde, maar dat klopt volgens mij echt niet - volgens mij de reden dat José er het zwijgen toe deed en van onderwerp veranderde. Renaat weet het gewoon nog maar van begin dit seizoen.
    Het systeem waarbij WorldTour licenties werden toegekend voor drie jaar werd eind 2018 aangekondigd
    Hieronder het persbericht:
    https://www.uci.org/pressrelease/men-s-professional-road-cycling-changes-for-2020/1GHrwk0FlGUGF15vbimTQi
    Daarin wordt ook gezegd dat het sportieve criteria op het eind van een driejarige cyclus geëvalueerd wordt.
    De precieze criteria voor de evaluatie staan ook in de UCI reglementen sinds 2019.
    Artikels 2.10.044 en 2.15.011 in het document hieronder:
    https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/oNlNrtKwz0yTozE1HyVjE/a54043d768b7c9a16e4d4ccddc822fb8/2-ROA-20220101-E.pdf
    29-08-2022 16:50
    Aha, dank je voor de correctie. Ik ging inderdaad af op de informatie van de VRT. Blijkbaar heb ik na al die jaren mijn lesje nog niet geleerd. :-/
    29-08-2022 16:50
    Dat klopt inderdaad niet. Het systeem bestaat wel degelijk al langer en het was wel degelijk zo in de regels opgenomen voor 2020. Maar, en het is een belangrijke maar, in 2020 liet de UCI wel weten dat de gevolgen van Corona geen invloed gingen hebben op de WT licenties. Tja, dan heb je nu als team wel een opening om naar de rechtbank te stappen als je die licentie niet krijgt, want die gevolgen zijn er wel degelijk.

    Nooit voortgaan op wat Renaat, José of Karl over die punten zeggen. Ze zagen er al een heel jaar over, maar ze snappen het nog altijd niet. Blijkbaar is het teveel moeite voor hen om zich eens juist te informeren.
    29-08-2022 17:02
    Dat wist ik dan weer niet. Maar wat betekent dat, "dat de gevolgen van Corona geen invloed gingen hebben op de WT licenties."?
    Ik weet niet wat de precieze bewoordingen van de UCI waren, maar dit kan je ook lezen als "het systeem om de licenties toe te kennen door Corona zal niet wijzigen".
    29-08-2022 17:29
    Eerder slecht verwoord van mij, Maillot, de UCI verwoorde het indertijd wel vrij duidelijk maar ik weet die exacte verwoording niet meer. Het was iets in de aard van dat ze ervoor gingen zorgen dat er geen sportieve gevolgen wat betreft licenties gingen zijn van de coronacrisis. Bij BEX heeft het management dat pas nog eens aangehaald.

Reacties zijn gesloten.