Lotto Soudal en CEO John Lelangue gaan na dit seizoen uit elkaar
foto: Cor Vos
donderdag 29 september 2022 om 18:20

Lotto Soudal en CEO John Lelangue gaan na dit seizoen uit elkaar

Update John Lelangue staat in 2023 niet meer aan het roer bij Lotto Soudal. De twee partijen gaan na dit seizoen “in onderlinge verstandhouding” uit elkaar, meldt Sporza.

Lelangue was sinds 2019 de algemene manager bij de Belgische ploeg. De 51-jarige Belg, die eerder werkzaam was voor onder andere Phonak en BMC Racing Team, verving destijds Paul De Geyter. Hij zette in zijn jaren bij Lotto Soudal in op de jeugd, maar ondanks de successen van bijvoorbeeld Arnaud De Lie vielen de resultaten over het algemeen tegen. Het team staat voorlopig onder de streep in de strijd tegen degradatie uit de WorldTour en het lijkt onwaarschijnlijk dat hier in het restant van het seizoen nog verandering in komt.

Jannie Haek, CEO van de Nationale Loterij, vertelt aan Sporza dat Lelangue er zelf voor kiest om te vertrekken. “Het is een beslissing van John Lelangue geweest om de ploeg te verlaten, maar we doen dat in de beste verstandhouding”, aldus Haek.

Update (18.20 uur)

Lotto Soudal heeft het nieuws dat John Lelangue de ploeg na 2022 verlaat inmiddels bevestigd in een persbericht. “Met hem heeft Lotto Soudal een duidelijke keuze voor de jeugd gemaakt en verschillende jonge renners zijn succesvol prof geworden”, valt te lezen in het bericht. “Met 25 overwinningen, is 2022 het meest succesvolle jaar geweest tijdens John Lelangue zijn periode bij het team. Lotto Soudal wil zijn dankbaarheid uitdrukken voor al zijn werk en de manier waarop hij het team geleid heeft.”

De Belgische ploeg herhaalt daarnaast de eerdergenoemde uitspraak van Janniek Haek, die zei dat het Lelangue zijn eigen beslissing was om te vertrekken en dat de twee partijen “in de beste verstandhouding” uit elkaar gaan. Lotto Soudal is nu “druk op zoek naar een opvolger en hoopt zo snel mogelijk een te presenteren”, sluit het bericht af.

43 Reacties
29-09-2022 14:35
E-I-N-D-E-L-I-J-K

Deze totaal onbewame CEO mismanaget nu al vele jaren een toch wel belangrijke ploeg als Lotto-Soudal (en vorige sponsors). Al die jaren werden de miljoenen over de balk gegooid en nauwelijks resultaten behaald. Toch zeker niet in verhouding met de middelen en de renners in de ploeg. Ook de renners zelf werden er sportief niet beter van. Kijk maar naar de jonge beloftevolle renners van de laatste drie jaar. Die na een eerste belovende jaar, nadien stilaan wegzakken. Terwijl ze net sterker en beter zouden moeten worden.
Benieuwd wie er aan het hoofd komt. Maar het kan een paar jaren duren eer de puinhoop opgeruimd wordt.
    29-09-2022 14:37
    Amen! (ik moet tien tekens reageren)
    29-09-2022 14:39
    Deze man is mede verantwoordelijk voor de teleurgang van dit instituut. Door alles in handen te hebben gegeven aan deze onbekwame manager is er veel fout gegaan , niet zegende dat er sowieso een kentering moest komen in de ploeg structuur en samenstelling voor zijn komst, maar deze kwast heeft er werkelijk niks van gebakken
    29-09-2022 15:01
    Helemaal mee eens! Niet alleen financieel slecht management, maar ook communicatief een hopeloos figuur die blijkbaar toch via netwerkcorruptie wel weer ergens terecht zal komen …
    29-09-2022 22:56
    Jonge renners met stokkende ontwikkeling zien we overal wel en er zijn er ook een paar die het goed doen. Florian vemeersch, de lie. Dat dat niet bij allemaal gebeurd is denk ik het enige wat deze man niet te verwijten valt. En nou ja het topsport klimaat leek voor hem ook al ver te zoeken. In dat op zicht was lelange met phonak en bmc ervaring misschien zelfs nog een verbetering. Kun je nagaan dat deze man misschien een verbetering was... Verder een figuur die inderdaad volledig uitstraalt dat ie bij corrupte sportbonden tot z'n recht komt
29-09-2022 14:18
Kroniek van een aangekondigd vertrek. De degradatie deels op zijn conto is een te zware blamage voor de heer. Ik heb het hier in de lente als eens geopperd dat hij zou vertrekken indien het niet meer goed kwam.
Bon wie wordt de opvolger? Gilbert? Knaven? Sergeant terughalen? Er zal iets moeten gebeuren binnen de ploeg. Nu ook Wanty en QS met opleidingsploegen beginnen is het belang van de ploeg voor het Belgische wielrennen nog verder in gevaar.
    29-09-2022 14:50
    Sergeant is 63 jaar ondertussen. Ik weet dat die heel populair is in Vlaanderen, maar mensen vergeten precies heel snel dat Lotto al heel wat afgegleden was onder zijn bewind. Zijn traditionele aanpak is niet meer van deze tijd. Getalenteerde jongeren wilden toen al niet meer bij Lotto tekenen omdat ze gewoon qua wetenschappelijke begeleiding nergens waren.

    Lelangue heeft veel fout gedaan dus dit was te verwachten, maar qua performance is er onder hem eindelijk heel wat vooruitgang geboekt.
    29-09-2022 14:53
    Sergeant was ook een beetje met de haren getrokken. Zeker als CEO natuurlijk. Ik denk dat hij wel nog altijd zijn plaats had als DS maar ook daar snap ik de verjonging. Hij was wel iemand die altijd de rust kon bewaren in de ploeg.
    Ik ben oprecht benieuwd naar de opvolger.
    Performance is natuurlijk ook een groot deel te danken aan Vocsnor. Dit jaar rijdt iedereen met aangepaste stuurpennen bv. Daar was ervoor niemand achter gekomen...
    29-09-2022 15:00
    Akkoord dat Sergeant nog een rol had kunnen spelen in de sportieve staf, desnoods wat meer achter de schermen.

    Performance is begonnen met Kevin De Weert die dan vervangen is door Monfort en Maes. Die laatste 2 doen een uitstekende job en krijgen nu de hulp van enkele anderen (i.p.v. Energy Lab). Natuurlijk brengt Campenaerts know how maar dat is echt niet de hoofdreden.
    29-09-2022 15:04
    Klopt, Maes en Monfort en voordien De Weert ook. Maar mogen we dat dan op het conto van John schrijven? Alle ik geef hem dat voordeel nog ;)
    30-09-2022 22:33
    Samamba .... Het vervangen van de ervaren, hooggeschoolde mensen van Energy Lab, die Victor mee zijn werelduurrecord hebben bezorgt, door enkele enthousiaste maar absoluut minder goed opgeleide jongens zonder bovendien significante ervaring is eigenlijk afglijden naar amateurniveau. Onbegrijpelijk zelfs, dat zoiets gebeurt op een moment dat ieder team probeert zich wetenschappelijk te laten begeleiden op topniveau.
29-09-2022 18:25
Ik krijg altijd enorme jeuk van termen als CEO. Waar is de tijd dat het gewoon een ploegbaas was en niet weer een of andere hippe en modieuze term waar eerst uren over vergaderd is door mensen die zichzelf veel te serieus nemen.
    29-09-2022 19:13
    Verschrikkelijke term inderdaad. Ik weet nog geeneens wat de afkorting inhoudt eigenlijk (Chief Executive Officer dus. Met dank aan Google).
    Zo'n afkorting als 'NGO' voor een non-profitorganisatie/goed doel ook :(
    29-09-2022 20:18
    Maar op één, met stip, blijft de “performance manager”… sinds Sky, niet eens zo lang geleden die term de (wieler) wereld ingeslingerd heeft hebben alle ploegen een paar van die gasten rondlopen… performances of niet…
29-09-2022 14:40
Eindelijk zeg, verschrikkelijke antipathieke wijsneus die niks bewezen heeft.
29-09-2022 15:09
Benieuwd naar de opvolging: why not Serge Pauwels of idd Knaven. Spijtig genoeg gaat men culturele evenwichten laten primeren op expertise..
    29-09-2022 15:18
    Axel Merckx schijnt in beeld te zijn als opvolger.
    29-09-2022 15:55
    dat zou een goeie zijn, maar die zit goed in zijn vel bij wat die nu doet :) Maar zeker een echte Belgische figuur! Tweetalig én cabapel.
    29-09-2022 15:59
    Serge Pauwels zou ploegleider worden bij het opnieuw opgewaardeerde Qhubeka.
    29-09-2022 16:54
    Dat gaat Baekelandts worden.. Pauwels zit voorlopig goed bij de Wielerbond…
    29-09-2022 22:58
    Bakelants is leuk bij een wedstrijd als commentaar maar heb hem nog weinig voorruit zien denken. Die moet eerst maar een ploegleider worden
    30-09-2022 15:39
    lol, 'voorruit' denken....
29-09-2022 21:40
"Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik na vier jaar mijn missie volbracht heb en aan een nieuwe uitdaging toe was.”
“Vanaf 1 januari begin ik aan een nieuwe uitdaging binnen de World Tour. Wat die precies inhoudt, kan ik momenteel nog niet zeggen.”
Dit klinkt of het zijn missie was om weg te zakken uit de WorldTour. Straks gaat hij nog aan de slag bij pakweg Arkea.
29-09-2022 14:21
Dit is een begrijpelijke stap. De ploeg is er niet op vooruitgegaan met deze CEO.
29-09-2022 14:28
Dit stond in de sterren geschreven, benieuwd naar zijn volgend inlik project, zal wel iets vaags bij de UCI worden… als opvolger lijkt de kleine Merckx in beeld te komen, kwestie van de inteelt bij Lotto in stand te houden…
    29-09-2022 14:30
    Inteelt terwijl de CEO van de Nationale Loterij een Nederlander is...
    Nu Axel zou een topper zijn die ze binnenhalen maar door de ziekte van zijn dochter vrees ik dat hij gewoon in Amerika blijft.
    Edit: Volgens de twitter van Benji Naesen is hij in beeld en aan het praten...
    29-09-2022 16:04
    @Thoin
    Blijkbaar heeft Axel eerder dit jaar, na zijn scheiding, iets gekocht in Sterrebeek en is hij sowieso al weer veel vaker in België. Wat de piste al een stuk realistischer maakt.
    29-09-2022 16:10
    Hij was hier sowieso al vrij vaak met de service course van z'n ploeg bij Eddy thuis.
29-09-2022 15:26
Als de ratten het zinkende schip verlaten zegt dat genoeg........
29-09-2022 15:35
Inderdaad, het zou Axel Mercx worden.
29-09-2022 15:44
Gilbert neemt over een paar jaar toch de boel over: leiderstype, tweetalig, en heeft het dan wel gezien qua rentenieren in Monaco …
    29-09-2022 15:56
    Maar hij moet zich nog inwerken in dit soort werk, dus even opstarten als ploegleider in de volgwagen, en dan zich ontwikkelen.
    29-09-2022 17:39
    Neen hoor, Gilbert zit vanaf uiterlijk 2024 bij SQS maar niet als CEO, maar als ploegleider. En zo kunnen ze ook De Lie binnenhalen.
    29-09-2022 23:00
    Ik denk dat Gilbert inderdaad beter bij quickstep past. Hij kan semi toppers een echte mentaliteit leren om te winnen denk ik. Daarin heb ik hem vrijwel het hoogste zitten van alle renners. En ik denk dat dit niet tot z'n recht komt bij lotto dat toch vooral voor top 10 plaatsen rijdt altijd
29-09-2022 16:01
Hoe dan van Axel Merkcx sámen met Gilbert als kartrekkers? Met de missie hier binnen 3 jaar weer een leuke winnende ploeg van te maken. Ik zou daar wel aanvakelijk vertrouwen in hebben.
    29-09-2022 16:13
    Zo'n mannen als Gilbert, Pauwels of Knaven zijn toch veel meer type ploegleiders of performance managers dan CEO. Daarvoor zoek je toch meer naar een zakenman/vrouw genre Merckx of Seel.
29-09-2022 17:23
Dat is stap één, stap twee is iemand binnenhalen die deze ploeg de 21e eeuw inleidt. Klinkende namen als Gilbert en Merkcx zijn natuurlijk leuk, maar eerlijk gezegd ben ik zeer sceptisch of afgezwaaide profs het meest geschikt zijn voor moderniserings-operaties. Het risico is levensgroot dat men qua aanpak eerder probeert terug te gaan naar de eigen glorietijd. Liever dus een onbekende technocraat.
    29-09-2022 17:32
    Merckx heeft natuurlijk wel al ruimschoots zijn strepen verdiend als manager van Hagens Berman Axeon. Die zit niet meer in de vorige eeuw.
29-09-2022 20:59
John heeft er niks van gebakken. Helaas voor Lotto heeft John nog wel wat nutteloze transfers mogen doen, waardoor Lotto voor meerdere jaren zit opgescheept met allerlei renners die weinig toevoegen.

Ik denk dat Lotto terug moet naar de basis. Belgen van WT-niveau, krijgen toch wel kansen in de WT. En Lotto hoeft toch niet per se de Vuelta en de Giro te rijden. De Tour, Belgische klassiekers, da's allemaal goed zat.

Ik zou dus gewoon weer teruggaan naar de basis. Belgisch talent, aanvullen met een paar ervaren Belgen die nog gretig zijn. Dat wordt nog lastig zat met al die opleidingsploegen tegenwoordig.
29-09-2022 22:10
Tijd voor comeback voor Johan Bruyneel!
29-09-2022 22:51
Zozo meest succesvolle jaar. Om de hete brei heen draaien kunnen ze wel. Vraag me af of dat bij topsport past
30-09-2022 10:38
De zoon van Merckx neemt het over van de zoon van de man achter Eddy Merckx (zowel als coureurs als later in de fietsenfabriek).
    30-09-2022 12:02
    Huh waar doel je juist op? Want Merckx heeft toch al lang niets meer te maken met het fietsmerk, dat is ondertussen al een paar eigenaars verder. En de vader van John werkte toch gewoon voor Eddy in de tijd?

Reacties zijn gesloten.