Lefevere over interesse in Almeida: “Ik laat hem niet gaan”
foto: Cor Vos
maandag 7 december 2020 om 14:19

Lefevere over interesse in Almeida: “Ik laat hem niet gaan”

Patrick Lefevere is niet gediend van het nieuws dat UAE Emirates interesse zou hebben in João Almeida. De manager van de Portugees maakte dat vorige week kenbaar. Lefevere is duidelijk in zijn eerste reactie. “Ik moet deze bullshit lezen, maar hij heeft een contract en ik laat hem op geen enkele manier gaan”, aldus de ploegbaas van Deceuninck-Quick-Step tegen Cyclingnews.

De 22-jarige Almeida is erg gewild na zijn sterke Giro d’Italia. Hij droeg vijftien dagen het roze eindigde op de vierde plaats in het eindklassement. Lefevere zegt dat hij contact heeft gehad met João Correia, de zaakwaarnemer van de Portugese coureur. “Hij wilde niet praten over volgend jaar of de verdere toekomst. Hij wilde geen bonus, hij wilde niets, maar een paar maanden later zeggen ze dan dat UAE Emirates hem wil”, aldus Lefevere.

“Ze verdienen eigenlijk een straf, omdat je niet kan praten met renners die nog onder contract staan”, vindt de CEO van Deceuninck-Quick-Step. “Als je als renner een deal sluit voor 2022, dan is dat toch oneerlijk. Hoe kan je nog presteren als je al weet dat je de ploeg gaat verlaten? Hij blijft bij ons. Misschien kunnen we praten als ze mij twee miljoen willen betalen.”

56 Reacties
07-12-2020 14:25
[quote]"Ik laat hem op geen enkele manier gaan [...] Misschien kunnen we praten als ze mij twee miljoen willen betalen."[/quote]

Dit is toch wel Lefevere ten voeten uit.
    07-12-2020 14:34
    En daar is dus niets mis mee.
    07-12-2020 14:52
    Natuurlijk is daar wel alles mis mee. Als je ontvangen van geld wel accepteert als een manier, is dat niet ,,op geen enkele manier".
    07-12-2020 15:12
    Daar is de dubbele moraal van "moraalridder Lefevere"...

    Eerlijk en recht door zee. Zolang het hem uitkomt. Denk aan o.m. het traject met Bennett.

    Rammel met een paar kneten, en je hebt zijn interesse.
    07-12-2020 15:19
    2 miljoen zal voor UAE geen probleem zijn. Dat is in 5 seconden weer terugverdiend. Gaviria mocht een paar jaar geleden ook niet weg, en die ging uiteindelijk ook.
    07-12-2020 15:33
    Arie: er is an sich niks mis mee om te zeggen: "ik laat hem hoe dan ook niet gaan."
    Er is ook niks mis met zeggen: "ik laat hem pas gaan als ze X Euro op tafel leggen."

    maar beiden in een interview is gewoon jezelf tegenspreken, en dat gebeurt vaker bij Patrick.

    Of daar iets mis mee is, zal ieder zijn eigen smaak zijn.

    Ik heb het er persoonlijk niet op als een persoon binnen 5 minuten zn mening 180° draait. In dit geval van "hij gaat never nooit niet" naar: "hij mag gaan voor de juiste prijs."

    Wat kan ik van dit artikel leren? Dat patrick het niet vind kunnen van UAE en dat hij hem niet laat gaan of dat zijn renner tegen een schappelijke vergoeding te koop is en de actie van UAE dus wel ok zolang ze Patrick zijn prijs betalen? Ik zou het niet weten :)

    Wbt vroegtijdig onderhandelen over nieuwe contracten: dat mag gewoon. Je wacht niet met een nieuw contract afsluiten totdat je werkeloos bent. dat doe je daarvoor. Normaal is een wat kortere tijd, maar nergens is er een verbod om 5 jaar vooruit te ondertekenen.
    07-12-2020 16:43
    Is dus niks mis mee. Als ze genoeg betalen, mag hij weg. Klaar, duidelijk en fair. Typisch Lefevre.
    07-12-2020 17:25
    @Beer, zoals andere ook al aangaven is het helemaal niet duidelijk. PL roept namelijk eerst duidelijk dat Almeida op geen enkele wijze weg mag.
    07-12-2020 18:01
    Veel aannames op basis van zijn 2 uitspraken, weinig realiteit. Dat PL ervoor kiest om ook in de media zijn positie hierin te uiten is een kwestie van smaak maar zeker ook concurrenten laten zien dat hij strijd voor zijn ploeg.
    Mocht de renner echt willen verkassen dan is PL verstandig genoeg om dat spel mee te spelen voor een forse afkoopsom.
    - immers een onwillige sporter tot prestaties krijgen is niet evident.
    - wanneer de relatie dan toch stuk is dan eem schadevergoeding, afkoopsom.
    - geld wat hij dan weer in kan zetten om ander talent of goede coureur langer te binden aan het team.

    Tenzij Almeida zelf mogelijk helemaal niet echt weg wil. In dat geval zal PL hem weer net zo gemotiveerd voor het team proberen te krijgen als dit jaar. Wanneer zijn manager een bonus of een positieverbetering (oa langer contract met afspraken over zijn kansen) keihard afwijst klopt er iets niet.
    De manager wil het vertrek versnellen, of heeft de renner wel eea goed met de manager afgestemd. Immers die krijgt bij een transfer een flink percentage maar ook wanneer Almeida een verbeterde positie en verlenging bij DCQ krijgt. Het is niet dat Almeida bij UAE met Pogacar nu veel meer kopman zal zijn dan bij DCQ.
    07-12-2020 19:13
    @Doorak, helemaal mee eens! Maar je weet " Voor het geld danst de beer!"
    07-12-2020 19:41
    [i]edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten[/i]
    07-12-2020 20:09
    Juist Lander. In het kort komt het daar op neer.

    Plus zoals Michelangelo, de diverse commentaren tbv PL door ene beer alhier, de cirkel is rond :-)
07-12-2020 14:31
Hier hebben we Patje weer. Wat had hij nu weer bij Bennett gedaan?
    07-12-2020 14:36
    Omdat je het vraagt vermoed ik dat je het niet weet: Bennett is naar Lefevere gestapt en gezegd dat hij vrij was voor het jaar erna. Lefevere heeft gevraagd of hij dat op papier kon aantonen en dat heeft vrij lang geduurd, maar uiteindelijk is het wel gelukt.
    07-12-2020 14:43
    Dat is natuurlijk een andere situatie. Pat is verongelijkt dat een renner die goed presteert niet bij de beste ploeg van de wereld wil blijven en in dienst van Evenepoel wil rijden. Almeida speelt een spel om een betere programma te krijgen en een betere salaris in de toekomst. Lefevere speelt nu het spel van de manager van DQS om er vanuit zijn oogpunt er financieel en sportief voor DQS er het beste uit te komen. Zoals gewoonlijk moet alles weer via de pers gespeeld worden.
    07-12-2020 14:44
    Als manager van een World Tour ploeg is er geen betere dan Lefevere.
    07-12-2020 14:49
    @Steven Jij gelooft alles wat Lefevere zegt, want hij is een heilige. Ook al is Bennett naar Lefevere toegekomen dan nog had hij nee kunnen zeggen toen hij wist dat Bennett al een overeenkomst voor volgend jaar had. Misschien is Almeida ook wel naar UAE gestapt om daarheen over te stappen. De situatie is dan gelijk, omdat beide renners nog een contract hadden voor volgend jaar.
    07-12-2020 14:50
    Beleidsmatig wellicht. Maar zoals deze man zich uitlaat totaal ongeschikt voor een hoge functie in welk bedrijf dan ook. Nou ja, behalve in spierballentaallandjes.
    07-12-2020 18:24
    Klootje, hij is geen politicus.
07-12-2020 14:32
Twee miljoen lijkt me geen probleem voor UAE.
07-12-2020 15:02
Ik krijg het idee dat Patje hem best wel graag wil laten gaan voor het juiste bedrag.
Is uiteindelijk toch een beeeetje overgewaardeerd als ronderenner, maar hem laten knechten voor Evenepoel lijkt ook niet aan de orde.
    07-12-2020 16:21
    Misschien is João wel beter dan Evenepoel !!
    07-12-2020 16:35
    Naja eigenlijk had hij natuurlijk gewoon moeten knechten voor de nieuwe Merckx. Die dagen in het roze waren denk ik een verrassing.
    Kan je nu nog voor 2m een goede knecht bergop kopen?
    07-12-2020 17:27
    Die kan in ieder geval beter sturen
    07-12-2020 18:07
    Elke ploeg wil een renner laten gaan wanneer de prijs goed is. Althans toch de meeste ploegen dan.
    Wanneer je niet in de portomonaie van een ander kunt kijken kun je ook niet bepalen wat dan een juiste prijs is.
    Bovendien Almeida zal zeker gezien zijn potentie niet alleen hoeven knechten. Er zijn R grote rondes en DCQ heeft maar één zeer jonge renner die niet alle GT's zal rijdem om 1 x p.jr. voorlopig uit te spelen.
    08-12-2020 06:32
    Haha @doorak ja die eerste zin is per definitie correct.
07-12-2020 15:05
Ofwel verveelt Patje zich net zozeer als wij in deze (weg)wielerloze periode, ofwel hij houdt tegenwoordig kantoor ten burele van Het Nieuwsblad.
    07-12-2020 15:08
    Staat toch op cyclingnews?
    07-12-2020 16:44
    Of ze bellen hem op?
07-12-2020 15:06
Lefevere is een naar mannetje, maar hier is niets mis mee.
Contract is contract. Zo niet, dan moet er diep in de buidel getast worden. Daar heeft hij gewoon gelijk in.
    07-12-2020 16:00
    Hoe diep heeft Lefevere in de buidel getast voor Bennett?
    07-12-2020 16:10
    Bennett wilde weg bij Bora met Sagan en Ackermann voor zich in de pikorde, maar was zo dom om in mei 2019 nog een brief te ondertekenen die een eenjarige verlenging betekende. Uiteindelijk is in goed overleg dat contract ontbonden, wat natuurlijk betekend dat er een bedrag aan Bora is overgemaakt waarbij DQS meer dan waarschijnlijk ook aan heeft meebetaald.
    07-12-2020 17:27
    Ik betwijfel of DQS mee betaald heeft aan het afkoopbedrag voor Bennett bij Bora. In het verleden wilde Boonen ook de overstap maken van US Postal naar de ploeg van Lefevere. Lefevere weigerde de afkoopsom te betalen en uiteindelijk heeft Boonen deze som zelf integraal betaald.

    Er kan veel gezegd worden over Lefevere, maar aan contracten houdt hij zich doorgaans wel.
    07-12-2020 17:48
    @Ollekebolleke,
    Is daar sinds Van Aert naar Jumbo niet verandering in gekomen?
    07-12-2020 18:12
    Aerosolo, de overgang v Van Aert naar TJV heeft niets van doen met PL.
    Die heeft zich niet eens de vingers eraan willen branden en vond dat TJV een risico nam.
    Tenzij je bedoelt dat WvA zelf is opgedraaid voor het mogelijke risico en waar TJV buiten zou zijn gebleven zoals Boonen zijn eigen afkoopsom moest ophoesten wat op zich niet vreemd is omdat er wellicht bij tekenen ook extra betaald wordt. Meer principe van ik (Pl de ploeg) betaal geen afkoopsommen, moet renner zelf maar regelen.
07-12-2020 15:14
In principe heeft hij natuurlijk gelijk. Maar als Almeida sowieso na volgend seizoen de deur uitloopt en je nu een mooie afkoopsom voor hem kunt krijgen, is er wel iets om over na te denken.
    07-12-2020 18:13
    Goed gezien + 1
07-12-2020 15:31
Van deze uitlatingen zal men bij UAE niet schrikken, De oplossing is dat ze hem per 2022 aantrekken wat natuurlijk ook zal gebeuren. De kans dat ze een afkoopsom gaan betalen acht ik vrij gering. Almeida is een goede renner maar niet iemand die volgend jaar al noodzakelijk is voor de ploeg. Verder lees je op het eind al wat Patrick werkelijk dwars zit, hij moet een renner nog een jaar doorbetalen die weg is per 1-1-2022. Dit zou het programma voor komend jaar weleens kunnen beïnvloeden wat Almeida betreft.
Na INEOS heeft UAE het hoogste budget en ze worden steeds slimmer in het versterken van de ploeg. Patrick weet als geen ander dat deze renner slechts een schot voor de boeg is, gaat Remco zich doorontwikkelen dan zal Sir Dave voor hem dezelfde tactiek toepassen en is het de vraag in hoeverre Evenepoel en zijn omgeving weerstand kunnen bieden aan de miljoenen extra die INEOS kan bieden.
    07-12-2020 17:19
    Volledig mee eens!
    07-12-2020 18:18
    Slim zijn is makkelijk als je de rest pletwalst met je poen. De vraag in hoeverre Evenepoel en zijn omgeving weerstand kunnen bieden aan de miljoenen extra die INEOS kan bieden zal zich zeker stellen en dan denk ik dat Don Pat nog eens met de sponsors of meneer Bakala zal moeten praten.
    07-12-2020 18:41
    Duidelijk verhaal Murcia. Kan dat voor zover volgen.
    Alleen het contract van Almeida loopt af eind 2021.

    Wil UAE hem overnemen deze winter zodat hij volgend jaar voor hun rijd moet men dat contract afkopen.
    Zodra een contract is afgekocht, beëindigd hoeft ook DCQ geen salaris meer te betalen voor de werknemer want is geen werknemer meer.
    De hele zin klopt niet ;“Als je als renner een deal sluit voor 2022, dan is dat toch oneerlijk. Hoe kan je nog presteren als je al weet dat je de ploeg gaat verlaten?"
    Er is nog geen contract verlenging getekend naar het schijnt dus hoeft PL hem in 2022 niet te betalen. Wellicht hebben ze erover gesproken en trekt de zaakwaarnemer eea in daar lijkt dit meer op.
    Wanneer Almeida wordt overgenomen deze winter dan hoeft hij niet meer te presteren voor DCQ. Tenzij PL meent hem aan zijn contract te kunnen houden voor 2021 maar Almeida dan niet meer gemotiveerd is omdat hij toch einde jaar vertrekt. Ook onzin, denk dat zo'n jonge renner zich zeker wil bewijzen wanneer hij bij DCQ ergens het kopmanschap krijgt. Niet gemotiveerd om in specifiek de giro te knechten, ja dat is wat anders.
    07-12-2020 19:41
    @Doorak de managers van de toprenners dan wel de toprenners, die eind volgend jaar einde contract zijn, worden nu al door andere ploegen benadert. Dit is misschien informeel, maar je verwacht toch niet dat er geen enkele ploeg bij bijvoorbeeld Van Aert is geweest of hij ik 2022 bij hun wil rijden. Op deze manier heeft waarschijnlijk UAE ook al bij Almeida aan gegeven dat ze in 2022 een contract voor hem hebben klaarliggen. Dit om te voorkomen dat Almeida bijtekent bij DQS. Zo werkt het in de topsport. Bij De Plus was het bijvoorbeeld ook al heel lang bekend dat hij wegging bij JV en de overstap maakte naar Ineos.
    07-12-2020 19:47
    @ Frank V

    ik dacht dat Rev al mogelijkheid had om bij Ineos te gaan tegen een veel hoger salaris dan nu onder PL.

    Ik vraag me eigenlijk wel af of Rev wel zou willen gaan rijden voor een team dat dan wel meer kan betalen maar eigenlijk al overstroomt van ronderenners. Ik denk dat 'm dan liever kiest voor het exclusieve kopman zijn bij DQS.

    Kan naïef denken zijn van mij maar ik ga er ergens van uit dat Rev toch wel wat kickt op het idee winnaar te worden van een GR met een team van eigen bodem. PL gaat anders toch niet zoveel moeite doen om 'n kern rond hem te bouwen.
    07-12-2020 20:18
    harryjohan Zeker gebeurt het vaker dat men zgn informeel al veel eerder polst of er te praten valt.

    Alleen je conclusie klopt niet mbt Almeida. Die loopt inderdaad eind volgend jaar af maar blijkbaar wil zijn manager hem nu al weghalen bij DCQ. Hij wilde niet met PL praten over bonussen etc voor komend seizoen bij wederom bijzonder presteren. Ofwel de manager stuurt aan op frictie, breuk en dat is de reden dan PL aangeeft dan dik betalen als je contract wil verbreken.
    Immers gaat Almeida in op een contract met UAE per 1-1-2022 dan is er geen afkoopsom aan de orde o dat hij dan einde contract is.

    Het heeft nl. geen zin om over een afkoopsom te praten (PL) wanneer Almeida heeft aangegeven zijn contract uit te willen dienen maar per 1-1-2022 te vertrekken wat hem vrij staat te doen.


    de managers van de toprenners dan wel de toprenners, die eind volgend jaar einde contract zijn, worden nu al door andere ploegen benadert. Dit is misschien informeel, maar je verwacht toch niet dat er geen enkele ploeg bij bijvoorbeeld Van Aert is geweest of hij ik 2022 bij hun wil rijden. Op deze manier heeft waarschijnlijk UAE ook al bij Almeida aan gegeven dat ze in 2022 een contract voor hem hebben klaarliggen. Dit om te voorkomen dat Almeida bijtekent bij DQS. Zo werkt het in de topsport. Bij De Plus was het bijvoorbeeld ook al heel lang bekend dat hij wegging bij JV en de overstap maakte naar Ineos.
    07-12-2020 20:45
    @Doorak Lefevere zegt ook dat een deal sluiten voor 2022 oneerlijk is. Dat Almeida geen contractverlenging wil is logisch. Misschien was de bonus van Lefevere voor 2021 wel gekoppeld aan een contractverlenging. De berichten zijn niet eenduidig. Nergens staat expliciet dat UAE Almeida nu al over wil nemen. Hij is ‘bang’ dat Almeida slecht presteert, dan wel niet goed knecht, omdat hij al zeker weet dat hij een contract voor 2022 bij UAE heeft. Zoals ik al zei is dit heel normaal, maar formeel mag dit pas na 1 augustus/juli. Mijns inziens ageert Lefevere hier op. Maar zoals ik al zei staat er in het bericht niet echt duidelijk of het nu over de overstap in 2021 dan wel 2022 gaat.
    08-12-2020 00:15
    Harryjohan Of de bonus onderdeel is van een verlenging kan maar dat weten we niet.
    Hoe en wat PL exact bedoeld heeft is hier te vaag omschreven. Er is in ieder geval geen deal tot nu toe voor 2022.
    Wat je zegt, eea is niet eenduidig. Het lijkt erop dat er wel over gesproken is over de opties van hoe men gaat verlengen maar dat UAE een spaak in de wielen heeft gestoken waar PL niet blij mee is, en terecht.

    Er hoeft nergens te staan dat UAE nu al wil overnemen. Het feit dat contract nog maar 1 jaar loopt en PL spreekt over afkopen is een teken dat de optie afkopen besproken is en kennelijk ligt de bal nu bij UAE.
    PL is bang dat wanneer hij hem vasthoudt en UAE niet over de brug wil komen met veel geld dat de renner dan omdat hij weet dat hij in 2022 toch al weg gaat, dat hij dan niet meer gemotiveerd is zijn best te doen wat mij onzin lijkt tenzij PL hem een rol toedicht van alleen knecht. Dan kan hij ook aanvoelen dat de renner dan denkt bekijk het maar. Hoewel de renner zo jong moet zich ook blijven verkopen.
    08-12-2020 09:19
    Een renner weet zelf ook wel of hij goed in de markt ligt. Ik kan heel goed begrijpen dat Almeida (nog) niet wil verlengen. Op zich heeft JV hetzelfde met Van Aert als deze niet verlengd. Welke ploeg heeft dan een spaak in het wiel gestoken? Bij toppers zijn er altijd kapers op de kust. Eind 2022 krijgen we dezelfde discussie als Evenepoel niet wil verlengen bij DQS.
07-12-2020 16:45
De hypocriet die Lefevere heet ten voeten uit weer! Ik zei het een paar dagen terug al: die komt straks wel weer. En ja hoor: iedereen die met zijn renners praat is slecht! Dat zou Patrick nooit doen natuurlijk.... Bennett? Dat was een uitzondering! Waarschijnlijk is het Boonen destijds alweer vergeten ook? En dan mis ik er vast nog wel een paar....

[i]edit wf: dat laatste is niet nodig[/i]
    07-12-2020 18:17
    Je haalt meerdere zaken erbij die totaal niet vergelijkbaar zijn mbt het initiatief en of afhandeling.
    Kennelijk mag iemand ( ik ben geen PL of DCQ fan) niet zijn in vele jaren opgebouwde ervaring in dit metier op eigen wijze uitdragen. Alles achter gesloten deuren heeft blijkbaar de voorkeur.
    Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dit is er één van.
07-12-2020 17:05
Almeida heeft al laten uitschijnen niet te willen knechten. Dat ie dan maar naar UAE gaat. Weinig kans dat ie ooit nog terecht komt in een zo onderbezette Giro waar de echte kopmannen dan nog es om diverse redenen zijn uitgevallen. Hij heeft gevochten als een leeuw. Hij past wel in bij QS. Maar mag eerst met beide voeten weer op de grond gezet worden.
    07-12-2020 17:17
    Ik begrijp hem wel, hij heeft zijn eigen ambitie (sportief en financieel) en maakte dit seizoen al een akkefietje mee in Burgos wat hem niet bepaald zal zijn bevallen. Het is aan hem om bij een eventuele overgang zijn goede prestaties een vervolg te geven.
    07-12-2020 18:22
    Finacieel zal hij mogelijk direct flink meer verdienen omdat hij bij PL nog een jaar aan bestaand contract zit hoewel PL ook wilde praten over een bonus etc. Denk alleen dat UAE met meer geld strooit en dat dit de crux is. Immers een carriere duurt geen 30 jaar.
    Sportief gezien meer kansen?
    Niet in de TdF waar Pogacar kopman is. Met Vuelta volgend jaar omdat RE wellicht kopman is in de Giro heeft hij ook kansen en wie weet jaar erop is RE kopman TDF en kan Almeida de Giro betwisten.
    Lijkt mij niet dat hij sportief gezien bij UAE meer kansen krijgt.
    07-12-2020 21:03
    Tot op heden is volgens mij gebleken dat voor geld iedereen wil knechten. De absolute top misschien daargelaten, maar daar behoort Almeida nog niet bij.
07-12-2020 17:15
Ikke is klein en zij heel groot en dat is niet eerlijk!
07-12-2020 18:20
Ik heb hier weinig mee. De toekomst zal het wel uitwijzen. Ik vermoed in ieder geval dat de heer Lefevere het beste zal doen voor zijn team en dat Almeida terecht komt waar hij wil terecht komen met een flinke vergoeding voor zijn diensten.
07-12-2020 19:46
Almeida wilt gewoon graag een coronavaccin.

Reacties zijn gesloten.