Lefevere niet blij met beschuldigingen La Gazzetta dello Sport: “Grens overschreden”
foto: Cor Vos
woensdag 17 mei 2023 om 08:32

Lefevere niet blij met beschuldigingen La Gazzetta dello Sport: “Grens overschreden”

Patrick Lefevere was dinsdag niet te spreken over een artikel in de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport en besloot na de finish van de tiende etappe in de perszaal dan ook verhaal te halen bij de journalisten in kwestie. De krant stelde dat Evenepoel zijn coronabesmetting gebruikte als uitvlucht om de ronde te verlaten.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Volgens de Italiaanse sportkrant gebruikt Evenepoel uitvluchten en is het coronavirus niet langer iets om je achter te verschuilen. De roze trui verdient meer respect, zo was de teneur. Lefevere heeft het bewuste artikel naar eigen zeggen niet gelezen, maar werd er dinsdag wel op gewezen. “Er is een grens overschreden. Spijtig dat ze het woordje smaad niet kennen. Eigenlijk zou ik hen een proces moeten aandoen wegens smaad”, laat hij weten aan Het Nieuwsblad.

“De vader van Remco was héél kwaad. Hoe kun je nu iemand die ziek is, corona heeft, beschuldigen dat hij naar huis is gevlucht? Wie zijn zij om een dokter in twijfel te trekken? Dat is allesbehalve correct. Bovendien is Remco niet gevlucht. Hij is maandag pas om 9u30 naar huis vertrokken. Ik heb hem ondertussen nog via Whatsapp gesproken. Hij is nog steeds positief en heeft nog symptomen. Er zijn blijkbaar nog besmette renners in de Giro die wel voortrijden, maar dat is hun eigen keuze.”

“Ik speel niet met het leven van een jongen van 23 jaar”
“Dat doen wij niet. Wij hebben vorig jaar verschillende coronagevallen in de ploeg gehad, waaronder Tim Declercq die in het ziekenhuis heeft gelegen met een ontsteking op zijn hartzakje. Dat is het mij niet waard”, stelt Lefevere. “We gaan toch niet onnozel doen? Ik speel niet met het leven van een jongen van 23 jaar. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.”

Soudal Quick-Step besloot na de positieve coronatest van Evenepoel een persbericht de wereld in te sturen, maar had de organisatie van de Giro nog niet verwittigd. “Dat is misschien de enige fout die we gemaakt hebben”, geeft Lefevere toe. “Maar dat neemt niet weg dat ze dat niet moeten gebruiken om Remco te beschuldigen. Men zou Remco in Italië dankbaar moeten zijn dat hij naar de Giro komt, en dan schieten ze hem af.”

50 Reacties
17-05-2023 08:47
Lefevere zal hier wel weer de wind van voren krijgen maar hij heeft in dit geval natuurlijk gelijk. Niemand geeft op voor zijn plezier, en al zeker niet als je al 2 ritten gewonnen hebt en aan de leiding staat met 50 seconden voorsprong. Evenepoel heeft meer de neiging om zichzelf te OVERschatten, die gaat echt niet wegvluchten omdat hij denkt niet te kunnen winnen.
    17-05-2023 08:52
    En toch kan die uiterlijke overschatting soms ook een (onbewuste) dekmantel zijn voor veel onzekerheid.
    17-05-2023 08:58
    @MZ89 Klopt, in theorie kan dat. Bij Frank Vandenbroucke was dat bijvoorbeeld het geval: die oogde altijd heel zelfzeker, kwam vaak met grote uitspraken maar was in werkelijkheid zeer onzeker en ging ten onder aan (o.a.) faalangst. Bij Evenepoel heb ik dat gevoel echter totaal niet. Na elke tegenslag is die keer op keer sterker teruggekeerd, hij lijkt me mentaal sterk in zijn schoenen te staan.
    17-05-2023 09:16
    Wel als je hoog van de toren blaast maar voelt dat andere beter zijn en bang bent gezichtsverlies te lijden door die grote mond!
17-05-2023 08:42
Ik ben het niet vaak met deze man eens. Dit keer wel.
    17-05-2023 08:47
    Ik wilde net hetzelfde typen.
    17-05-2023 10:21
    Nee, ik begrijp niet dat er bijna geen dag voorbij gaat dat er iemand uit het Circus Remco kwaad is op iets of iemand anders.

    Ook al ben je het er niet mee eens en maak je je er wat boos over, je kan niet als toprenner en zijn Entourage maar continue boos worden op anderen, niet bij iedere valpartij anderen openlijk aanvallen, vrijwilligers of medewerkers van de organisatie die je bij pech langs de weg willen helpen, het publiek dat niet genoeg ruimte biedt, enigzins te gepassioneerde wielermedia die wat schrijven wat je niet zint, andere renners om weet ik veel wat en ga zo maar door.

    Dit is een patroon dat Circus Remco moet doorbreken, want hij is zeker toprenner genoeg om in de Tour om het geel te gaan strijden en zodra hij die ronde 2 keer achter elkaar weet te winnen dan gaat het pas echt los. Iedere meervoudig tourwinnaar kan vertellen wat je dan over je heen gaat krijgen vanuit media, andere renners en het (Franse) publiek.

    Circus Remco kan zich in dit geval ook verplaatsen in wat leeft bij een deel van de wielerwereld en zeker bij de Italianen die verbolgen zijndat een roze trui drager niet even tot dinsdag heeft gewacht en dan na 50 km met drama af te stappen vanwege Covid. Dan had Remco zijn drama momentje gehad en de Italianen hadden het respect voor hun roze trui gevoeld.

    Door nu boos te reageren gaat Circus Remco geen vrienden maken in Italië en dat gaat Remco terugkrijgen op een later moment, kortom, domme reactie van Petlef.
    17-05-2023 10:25
    Heb je ook nog iets anders te melden dan ‘ik mot QS en REVKET niet en daar ga ik op ellenlange, ellendige wijze elke dag stom over nuilen’?
    17-05-2023 10:53
    Waar is dakraamflats trouwens ineens naartoe?
    17-05-2023 11:22
    Romans, je zou het misschien niet geloven, maar ik kijk altijd uit om toprenner Remco aan een koers mee te zien doen.

    Ik zit alleen hoofdschuddend met plaatsvervangende schaamte te kijken als hij weer eens maniertjes laat zien die helaas meer bij profvoetballers horen dan bij de koers. En helaas gaat zijn Entourage hier maar al te te graag in mee.

    Eigenlijk begrijp ik niet dat iemand die van de koers houdt en supporter is van Remco, niet zonder schaamte kan kijken naar dat steeds maar weer verongelijkte gedrag van hem en de mensen om hem heen.

    Als je hem vergelijkt met Pogacar dan is er echt sprake van een circus Remco en triest genoeg geloof ik nooit dat Remco een lange wieler carrière zal hebben als het niet iets relaxter wordt voor hem. Laat hem eens naar Roglic of Pogacar kijken, zij zijn toch ook niet continu kwaad? Vorig jaar was de fysio van Roglic niet blij met dat Jumbo hem te lang in de Tour rond heeft laten rijden met een blessure en misschien had die man wel een punt. Maar dat akkefietje is niet opgeblazen tot iets gygantisch wat bij Remco wel zou zijn gebeurt.

    Veel kijk plezier met de koers en hopelijk voor jou als Remco fan weten hij en zijn Entourage snel wat meer te ontspannen.
    17-05-2023 11:32
    Waarom is jouw ergernis Evenepoels probleem?
    17-05-2023 11:52
    Ach Richard toch, zoveel tijd besteden aan iemand die je niet moet. Er zijn nog 150+ renners over waarover je wel iets positief zou kunnen schrijven. Helaas krijgen we nu al dagen op rij negatieve traktaten met steeds dezelfde teneur: die kleine Belg spoort niet, ik moet hem niet en iedereen moet dat weten. Zucht.
17-05-2023 08:54
https://www.soudal-quickstepteam.com/nl/nieuws/6064/kletsnatte-dag-in-giro-d-italia Het zou ook goed zijn als Lefevere een keer met de redactie van de SQS website praat. Zoals vaker is het wedstrijdverslag niet correct. Iedereen heeft gezien dat Vervaeke en Cattaneo uit de winnende kopgroep gelost zijn. Hun verhaal is dat de kopgroep met SQS renners is terug gehaald.
    17-05-2023 09:05
    Ook als SQS fan wil je toch een correct wedstrijd verslag op SQS website. Ik kan de duim omlaag dan ook niet begrijpen.
17-05-2023 08:47
Ach, Patrick. 2 jaar geleden gooide je Evenepoel voor de leeuwen door hem zonder enige wedstrijdkilometers in de benen in de Giro te laten starten om je sponsors te pleasen, met gekend gevolg. Toen was er al een grens overschreden, maar de hand in eigen boezem steken is toch zo moeilijk.
    17-05-2023 08:54
    Ik begrijp de relevantie niet van uw opmerking.
    Het is niet omdat je zelf eens een foute inschatting hebt gemaakt (nu ja, zelf, in hoeverre was dit de beslissing van Patlef) dat je hier niet op zou mogen reageren. Integendeel het is zijn taak om hier op te reageren en zijn renner te beschermen.
    Ik geloof trouwens dat ze al meermaals hebben toegegeven dat de deelname aan de giro toen een fout was.
    17-05-2023 11:45
    Die Giro blijft voor mij trouwens 1 van de belangrijkste koersen uit de carrière van Evenepoel. Dat is het moment waarop hij met zijn kop tegen de muur is gereden en heeft beseft dat talent alleen niet voldoende is. Op een paar maanden tijd heeft hij zo keihard kunnen werken aan zijn tekortkomingen die daar aan de oppervlakte zijn gekomen, wat heeft geresulteerd in zijn wonderjaar '22.
    17-05-2023 12:43
    @Mooie sjors,
    Zo kun je overal een draai aan geven. Maar het heeft hem uiteindelijk ook heel wat gekost. Goede vorm op op de OS bijvoorbeeld.

    En voor hetzelfde geld was het ook mentaal anders uitgedraaid. Het is nou niet dat ze bewust Remco naar de Giro gestuurd hebben om levenswijsheid op te doen. Het ging gewoon om sponsorcontracten over de rug van een destijds 21? jarig ventje.

    Wie weet wat een iets voorzichtiger wederopbouw hem uiteindelijk zou hebben gebracht...
17-05-2023 09:03
Lefevere heeft alle gelijk van de wereld om hier zijn pupil te verdedigen, omdat die als een angsthaas wordt weggezet, in plaats van dat ze hem een hart onder de riem steken omdat het gewoon een klein sportief drama is wat Remco is overkomen.

Maar Lefevere moet daarnaast ook nog wat anders doen en dat is nadenken over de reden waarom (niet de minsten) Hvastija, Saronni en Moser dit soort insinuaties de wereld in brengen. Want ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de manier waarop het 'merk' Evenepoel gepositioneerd wordt hier een rol in speelt.
17-05-2023 08:55
De wereld op zijn kop dit. Evenepoel stapt af, wat ik alleen maar buitengewoon zorgvuldig vind. En dan wordt dat hem verweten...

Hoed af voor Lefevere en Evenepoel in deze...
17-05-2023 09:36
Dit is toch dezelfde man die vaak genoeg renners afbrandt in zijn column.
Hij zou dan toch moeten snappen dat clickbait artikelen en columns tegenwoordig flink scoren.

Sowieso is het wielrennen eigen dat er op een rustdag smeuïge artikelen verschijnen.
17-05-2023 08:55
Die journalist van de Gazzetta mag binnenkort een paardenhoofd in z'n bed verwachten.
17-05-2023 09:37
Het is gewoon een dikke vette verlies-verlies situatie deze hele coronagolf hiero. Het zou alle partijen sieren hier met elkaar geen gevecht over de rug van een virus te voeren.
17-05-2023 10:33
Alweer een stuitend media optreden vanuit de kant van Lefevere. Als je nota bene zelf toegeeft dat je het artikel onbelezen hebt gelaten, sta je totaal niet in het recht om even verderop te zinspelen op een juridisch precies jegens de bedoelde sportkrant. En vervolgens: “Men zou Remco in Italië dankbaar moeten zijn dat hij naar de Giro komt, en dan schieten ze hem af.”

Ik weet niet in welk sprookjesland Lefevere leeft, maar vooralsnog is Evenepoel nog lang niet groter dan de Giro d’Italia. Dat kan misschien nèt als je de Tour herhaaldelijk wint wat mij betreft, laat staan een eenmalige zegetocht in de Vuelta.
    17-05-2023 10:49
    Tuurlijk zijn de bij de Giro dankbaar als de wereldkampioen komt om hun ronde te proberen winnen. Idem wat betreft de komst van Roglic en Thomas.

    Was toch vorig jaar dat ze kwaad waren op Ganna omdat die de Tour verkoos? Als 2de grote ronde na de Tour is het voor hen net heel belangrijk dat er ook grote namen komen en niet iedereen naar de Tour gaat. De Vuelta heeft daar minder last van omdat dat een herkansing is na de Tour en voorbereiding op het WK. Vaak meer grote namen daar aanwezig dan in Italië.

    Enkel de Tour is groot genoeg om daar niet mee bezig te zijn, daar wil iedereen starten. In de Ronde van Vlaanderen zijn ze bv. ook dankbaar hoor als Pogacar of in het verleden Valverde of Nibali naar hun koers komt.
17-05-2023 11:42
Is dit relletje niet gewoon te wijten aan de communicatie van de SQS ploeg ? Hier schrijven nu velen "je kon zondag wel zien dat Remco E ziek was", maar wat ik toen heb opgevangen dat de ploeg zelf zei dat ie niet ziek was. Om dan 's avonds na een positieve "routinetest", ruim anderhalve dag voor de volgende rit begint, aan te kondigen dat de renner opgeeft, dat komt merkwaardig over. Logisch dat Geraint T en vele anderen zich dan afvragen waarom de ploeg de volgende dag niet nog eens test om zeker te zijn dat de routinetest geen valse of onterechte positieve was.
Als de SQS ploeg gelijk zondagavond had gecommuniceerd "Remco E voelt zich ziek, met symptomen die op CoViD kunnen wijzen, een test heeft dat bevestigd, hij verlaat de Giro", dan had er verder geen discussie hoeven zijn. Eigen schuld van SQS dus.
17-05-2023 09:27
Ze hebben in Italië een kort geheugen. In begin maart 2020 brak de coronacrisis uit in de omgeving Bologna. De gevolgen werden onderschat en waren niet te overzien waardoor er veel mensen moesten lijden en sterven zonder dat er hulp beschikbaar was. Nu 3 jaar later weten we nog steeds niet waar de long-Covid verschijnselen door veroorzaakt worden. Waardoor juist sommige topsporters en mensen met onderliggende aanleg ernstige ontstekingen krijgen waardoor ze nooit meer als topsporter kunnen functioneren. Wielerploegen werken met investeringsmateriaal en moeten zuinig op de renners zijn die dit kapitaal vertegenwoordigen. Dat moeten ze in Italië toch kunnen snappen.
De fout dat Pat niet eerst de organisatie heeft ingelicht (waar de Gazzetta natuurlijk aanhangt als roze krant) is fout en wordt dan ook terecht door de krant beschreven als disrepect naar de organisatie.
17-05-2023 09:30
Er is toch geen twijfel dat Evenepoel ziek was. SQS heeft gewoon het juiste besluit genomen om hem uit koers te halen. Wel of geen Corona doet er wat mij betreft niet toe. Ziek is ziek.
17-05-2023 09:40
Het is vooral enorm dom om te denken dat zo'n renner in het roze zijn grote seizoensdoel gaat laten schieten. Dat zijn uitlatingen uit a) grote stupiditeit of b) puur uit slechte wil. Feit dat Evenepoel een beetje een spraakmakend figuur is voor een wielrenner, zorgt ook voor veel b)'s natuurlijk.

Wel knap van Lefevere overigens om hier niet met een scherp verwijt op te antwoorden, zoals hij anders wel eens pleegt te doen. Zal vast ook wel beseffen wanneer hij dat best wel of niet kan doen.
17-05-2023 09:42
overschot van gelijk. Ik zou de journalisten van die krant een jaar of 5 boycotten.
17-05-2023 10:08
Het zal allemaal wel.
17-05-2023 08:42
Vintage Lefevere, over smaad en zo. Al heeft hij dit keer een punt.

Waarbij ik wel meteen de kanttekening plaats dat hij in het verleden echt niet zo voorzichtig is omgesprongen met zijn poulain. Bijvoorbeeld door hem destijds te laten starten in de Giro om zijn sponsorcontracten binnen te halen.

Ik dank overigens Remco op mijn blote knieen dat Hij naar Italie is gekomen...
17-05-2023 08:50
"Eigenlijk zou ik hen een proces moeten aandoen wegens smaad” -> Lees: "Eigenlijk zou ik er nog wel geld uit kunnen persen ook".

On topic: het is natuurlijk triest dat dit soort dingen geroepen worden door een krant. Iedereen heeft gezien hoe Evenepoel eruit zag na de tijdrit, ronduit slecht/ziek.
    17-05-2023 10:21
    Helemaal eens met Lefevere, maar dat dreigen met een proces, dat hoeft dan van mij ook niet zo.
17-05-2023 09:52
[quote]Wij hebben vorig jaar verschillende coronagevallen in de ploeg gehad, waaronder Tim Declercq die in het ziekenhuis heeft gelegen met een ontsteking op zijn hartzakje[/quote]
Moeten de wappies hier nu niet even ter discussie stellen of dit wel 100% zeker was en ook gecommuniceerd is? En hard roepen dat het een teken van zwakte is dat Lefevere elke keer met ditzelfde voorbeeld op de proppen komt?

Los daarvan heeft de Gazzetta natuurlijk doorgepakt op de flink breder levende verbazing dat REV op de vooravond van een rustdag opgaf. Dat is met de nodige overdrijving opgeschreven.

Zoals de Belgen zelf elke vorm van teleurstelling meteen als ontgoocheling menen te moeten omschrijven, ligt bij de Italianen kennelijk verbazing en verontwaardiging dicht bij elkaar. En zoals Patlef meent REV te moeten beschermen (nu wel kennelijk), vindt de Gazzetta dat het roze bescherming verdient.
17-05-2023 10:33
Lefevere heeft gelijk al maakt het voor de eindzege niet uit. Die gaat sowieso naar Roglic want in de derde week gaat bij JV het gas erop.
17-05-2023 14:29
Natuurlijk heeft de krant gelijk , die uitvlucht dus, waneer Remcootje , nog alles en iedereen verslaat met 1 seconde , ben je niet echt ziek , dan kom je een paar minuten tekort , wanneer je nog zo goed rijd met Cor-Rona , is er iets anders niet joffel , moet je thuis nog verschijnen voor 1 of ander controle ?! ............. en nou zijn er nog 4 niet lekker van het team met Cor Ronna , sliepen ze in 1 bed soms ............. of hebben ze iets verkeerd gegeten of ?
17-05-2023 08:56
Bij Evenepoel weet je het nooit, hij is erg van de babbeltjes en camera bewust. Heeft veel schijn tegen zich.
17-05-2023 09:18
Papa Lefevre neemt het voor zijn renners op, zo is ie.

Kan hard aankomen zo'n verwijt, vervelend. Hopelijk snel het besef dat t verwijt niets voorstelt.
17-05-2023 10:01
Terecht dat Lefevere Evenepoel verdedigt, maar ik blijf het absurd vinden dat renners massaal moeten afstappen. Zie wel dat dit een voorspeld probleem is; renners zijn massaal maximaal gevaccineerd, wat niet goed is voor de weerstand. Juist met sporters waarin alles fysiek op scherp staat had men veel voorzichtiger moeten zijn. Ik denk dat nog geen 10% van de NL bevolking alle vaccinaties heeft gehad, gelukkig. De Giro wordt op deze wijze beroofd van kwaliteit en dat is doodzonde; voor de renners zelf en voor alle wielerliefhebbers.
17-05-2023 10:11
Natuurlijk mag men in Italië trots zijn op hun Giro, maar men slaat volledig door als men renners die wegens ziekte moeten opgeven op venijnige toon gaat beschuldigen van gebrek aan respect voor het roze. Niet alleen een sneue vorm van navelstaren maar ook de nodige hoeveelheid boter op het hoofd. De in zijn tijd door de Gazzetta hartstochtelijk bejubelde en nu op water en brood brommende Cipollini, ja, die toonde geen respect met al zijn voortijdige opgaves in de Giro.
Gelukkig lopen er in Italië ook nog verstandige mensen rond die niets moeten hebben van deze engnekkerij, getuige een commentaar op Tuttobiciweb: “Toccato il punto più basso del giornalismo italiano.”

Reacties zijn gesloten.