Laurens ten Dam woest op oud-ploeggenoot Preidler: “Kan aan niks anders denken”
foto: Cor Vos
donderdag 7 maart 2019 om 09:58

Laurens ten Dam woest op oud-ploeggenoot Preidler: “Kan aan niks anders denken”

Het Duits-Oostenrijkse dopingschandaal blijft de gemoederen flink bezig houden. In navolging van Marcel Kittel, Ramon Sinkeldam en Iwan Spekenbrink heeft ook Laurens ten Dam hard uitgehaald naar ex-ploeggenoot Georg Preidler, die deze week heeft toegegeven bloeddoping te hebben gebruikt.

“Ik kan al drie dagen aan niks anders denken”, schrijft de CCC-renner in zijn eerste column voor de Belgische krant Het Nieuwsblad. “Kwaadheid, maar ook wantrouwen strijden om voorrang tijdens mijn trainingstochten.”

“Preidler verpestte de sfeer”
In zijn column haalt Ten Dam herinneringen op aan de Oostenrijker, die tijdens de twee jaar dat ze samen in de ploeg reden niet bepaald Ten Dams beste vriend was. “Als wegkapitein tijdens de Giro d’Italia van 2017 heb ik meerdere stevige gesprekken met hem moeten voeren. Meneer wilde naar huis, omdat zijn vriendin een bloedneus had. Hij verpestte de sfeer in de ploeg, terwijl we bezig waren met iets moois en unieks. De Gíro winnen. Maar nee, ik maakte dat wielrennen allemaal te belangrijk en er was meer in het leven dan fietsen.”

Naast woede jegens Preidler blijft de Noord-Hollander ook met veel vragen achter. Zo schrijft hij dat het hem verbaast een groot bloeddopingnetwerk moet worden opgerold door politie en justitie. “Het maakt me wantrouwig. Ik wil antwoorden. Werkt het bloedpaspoort echt zo slecht? Is het zo lek als een mandje? Waarom is Preidler niet gepakt door de dopinginstanties en welke namen mogen we nog meer verwachten uit die veertig bloedzakken tellende vriezer? Veel vragen, weinig antwoorden, vrees ik”, besluit Ten Dam.

51 Reacties
07-03-2019 10:20
Precies...het bloedpaspoort is er gekomen om transfusies op te sporen, niet EPO/doping gebruik want dat kan via een andere methode...Voor mij gaat de UCI evenzeer uit de bocht als de sloebers die er blijkbaar nog steeds mee wegkomen...
    07-03-2019 11:30
    Niet opgelet toen werd uitgelegd dat bloedtransfusies lastig zijn op te sporen ongeacht het bloedpaspoort ??
    07-03-2019 12:52
    @ polleke Dat klopt niet: bloedwaardes worden gecontroleerd, niet per se voor bloedtransfusie. Hematocriet is bijvoorbeeld op te vijzelen door epo maar ook door andere middelen. Als Het hematocriet hoog is kan je gericht gaan onderzoeken hoe dat komt, als je als onderzoeker dan niets vind kan dat wijzen op bloedtransfusies, maar bewijzen is lastig. (Men zocht Destijds naar plastizisers van bloed zakken bijvoorbeeld)
    07-03-2019 14:16
    Een 17 - 22 dagen goed uitgekiende hoogtestage, hoger trainen dan slapen in de eerste week, 2e week Hoog trainen en slapen, 3e week Op hoogte slapen en iets lager trainen. Dan stijgt het hematocriet ook wat meerbaar is maar niet strafbaar.
    En wat knightbiker schrijft.
    07-03-2019 15:35
    Het is allemaal verklaarbaar en aannemelijk maar mij gaat het erom dat het bloedpaspoort dus nutteloos is als het zo makkelijk te manipuleren is...en blijkbaar denkt Ten Dam er net zo over....
    07-03-2019 17:04
    Nee het is niet nutteloos, want je hebt nu een veel smallere bandbreedte waarin je kunt werken. Je kunt nog maar weinig bloed per keer toedienen. Vandaar dat Preidler ook niet ineens een wondercoureur werd.

    Dit alles is overigens al lang en breed bekend, het verbaast me dan ook dan Ten Dam hier zo verbaast over is/doet. Bloeddoping is nooit weggeweest, en geen enkele dopingexpert ging daarvan uit.
07-03-2019 10:22
Gevoelsmatig komt voor mij een persoon die uitspreekt dat er meer in het leven is dan fietsen niet direct in aanmerking als dopingklant. Blijkbaar sluit het één het ander toch niet uit.

Prima dat renners zich uitspreken over doping, maar ik zou toch ook graag zien dat ze dat ook gaan doen op basis van wat ze zien en weten voordat externe factoren de zaak bloot leggen. Van Ltd weten we sinds het boek van Dekker dat hij met zijn eigen ogen Dekker aan het infuus heeft zien liggen. Indien je een dopingvrije sport wil, moet je dan ook stelling nemen.
    07-03-2019 11:30
    Daar moest ik ook meteen aan denken. Maar ja, wederom wat is waar.
07-03-2019 10:27
Als je al tijdens de beloften periode / vanaf het begin van je prof carriere gebruikt maakt van (eigen) bloed transfusies kun je het je hele prof carriere blijven doen want het paspoort ziet geen verschil....
    07-03-2019 14:20
    Juist. Moet men voortaan erg vaak de huid overal controleren op prikgaatjes, niet te doen.
    07-03-2019 14:30
    Ja, he, he ! maak ze nu niet wijzer dan ze al zijn.
07-03-2019 10:35
Toevallig was Preidler natuurlijk juist weer die onaardige gast. Verder eens met Ten Dam hoor.
07-03-2019 10:40
Dat beeld van die vriendenploeg mag inmiddels ook wel de prullenbak in.
    07-03-2019 11:29
    Wellicht dat hij daarom mocht vertrekken, het verhinderde de ploeg in ieder geval niet om de Giro te winnen.
07-03-2019 10:43
Is dit diezelfde ten Dam die fluitend aan het bloedboenen was met Thomas Dekker toen die laatste zijn infuus explodeerde of een nieuwe, gerherprogrammeerde versie die dit soort shit ineens heel erg vindt ?
    07-03-2019 11:58
    Wellicht het gevolg van persoonlijke ontwikkeling inclusief voortschrijdend inzicht? Ik zou het persoonlijk echt niet best vinden als ik over alles hetzelfde dacht als 11 jaar geleden. Dan had ik in die tussentijd echt niets geleerd!
    07-03-2019 12:28
    Toch is dat behoorlijk opmerkelijk en zeker het noemen waard vind ik.
    07-03-2019 14:50
    En diezelfde Ltd die in datzelfde boek door TD zeker schoon wordt genoemd in welk boek TD nou niet bepaald iemand spaart. Dat hij destijds zijn jonge losgeslagen teamgenoot wilde verraden zegt toch niets over de huidige situatie waarbij hij al wegkapitein functioneert.
    07-03-2019 15:34
    Is hij geen veganist?

    Die nemen helemaal geen voedingssupplementen.

    En vlees ook niet, dus geen vrees voor de 0.0000000005

    :)
    07-03-2019 16:12
    Ten dam veganist? Als die ergens bekend om staat buiten het fietsen is het wel BBQen. En dan geen maiskolfjes.
    07-03-2019 19:57
    Tjallingii
    07-03-2019 23:37
    @VR. Probeer het eens in begrijpelijk Nederlands, want hier begrijp ik niet veel van. Niet de eerste keer overigens. Ik zal een voorzet geven " toen die laatste zijn" vervangen door "wiens". Ik krijg sterk de indruk dat je wat extravagant in je taalgebruik wilt overkomen, maar wat mij betreft schiet je dat doel vaak voorbij. Jammer, want dat schaadt de inhoud van wat je wilt zeggen en dat snijdt vaak wel hout.
    OT Ltd vind achteraf "natrappen" kennelijk nodig maar het was toch zo'n vriendenclub, dat Sunweb ? Had je mond dan vóór deze affaire opengedaan over het karakter van je collega. Was wat geloofwaardiger overgekomen. Ik praat overigens niets goed over de bloeddoping van deze renner! Integendeel, uiterst dom en het schaadt deze geweldige sport weer enorm. "Gelukkig" blijken ook ander duursporters gelijksoortige zondaars. En misschien nog meer.
07-03-2019 10:59
Dat gebeurde alles behalve fluitend RV, ietwat stemmingmakend, nietwaar.
    07-03-2019 11:26
    Wanneer je zijn tsunami aan bijdrages met de nodige korreltjes zout neemt, is het af en toe wel geestig en vermakelijk.
    07-03-2019 15:21
    Tja, enkele lieden zien in eerste aanleg erg vaak slechts het kwade bij anderen. Vaak vanuit een sterk ego van zelfoverschatting, hebben anderen het altijd gedaan, vroeger gepest geweest, zoiets : ) Beetje paranoïde, gehecht aan de eigen overtuiging vanuit een overschat zelfbeeld.
    Weer anderen zien graag meer wrijving, roepen dat op en verwachten dat daardoor glans ontstaat. Ofwel wanneer anderen slecht zijn ben je zelf toch wel heel goed.

    Enigste wat in mij opkomt is waarom zou LtD dagen lang woest zijn...? Teleurgesteld en ervan balen oké, maar woest. Zo naïef is toch geen enkele sportman die realist is.
07-03-2019 11:36
Ik vind dat Laurens gelijk heeft, ik kan me ook goed zijn irritatie voorstellen. Jarenlang moet opboksen tegen epo generatie. Dan wordt de wielersport een flink stuk schoner. Dan verschijnen er weer nieuwe cowboy's aan de horizon. Genoeg wielerliefhebbers hebben weinig besef, hoe schadelijk dat is voor de sport. Ik lees soms stukken waar men epo gebruik bijna goed praat. Nogmaals epo gebruik, bloeddoping is gewoon vals spelen en geeft wielrennen een slechte naam. (ook overmatig gebruik astma medicijnen keur ik erg af). Wielrennen moet een sport blijven waar je zoonlief of dochterlief met een gerust hart naar toe kunt sturen. Geen junkie sport.
    07-03-2019 14:01
    Wielrennen is al qua verkeer zo gevaarlijk dat je wel gek bent als je je zoon of dochter erop laat gaan. En de slechte naam is er al en daarom is er aandacht voor preidler, niet andersom
07-03-2019 11:59
Er wordt opeens overal gesteld dat Preidler bloeddoping heeft gebruikt maar hij heeft toch naar eigen zeggen alleen zijn bloed laten aftappen?
    07-03-2019 12:08
    Ja, en Clinton heeft nooit geinhaleerd
    07-03-2019 15:24
    En : I did not have sex with that women.
07-03-2019 12:46
Ik vind nu ineens gaan melden dat Preidler de sfeer verziekte dan weer absoluut niet relevant. Ten Dam mag van mij best een mening hebben over het dopinggebruik maar een anekdote erbij halen dat meneer graag naar huis wilde omdat zijn vriendin een bloedneus had (wat vast wel iets meer geweest zal zijn maar oke) is zo achteraf ook niet echt netjes. Als Preidler die Giro dan in eerste instantie ook al liever niet wilde rijden, dan kan je je ook afvragen of Sunweb niet beter een gemotiveerde renner had kunnen opstellen en Preidler lekker thuis bij zn vriendin had kunnen laten blijven.
    07-03-2019 13:03
    Het komt iig best sneu over om nu ineens een op de grond liggende exploeggenoot nog na te trappen. Kan best zo zijn dat hij niet de beste ploegmaat was maar dan is dit tocheen wat ongelukkig moment voor dit statement.
    07-03-2019 13:54
    Slappe reactie van LTD mbt gedrag van Preidler in Giro....

    in het geval van LTD is duidelijk: Als het denkt, praat en lijkt op een ouwe lul dan is het een ouwe lul geworden.. meneertje ik weet alles beter..
    07-03-2019 13:56
    @RV Zo 'ineens' is dit toch ook weer niet? Ik neem aan dat hij deze anekdote uit respect voor zijn ex-teamgenoot niet eerder met de media heeft willen delen en blijkbaar is dat respect vervlogen door zijn betrokkenheid bij dit dopingschandaal. Ik vind dat helemaal niet zo sneu en ook zeker niet vreemd. Als hij inderdaad heeft toegezien hoe Thomas aan het infuus heeft gehangen wordt zijn betoog een stuk minder sterk. Toch ben ik blij te lezen dat hij alsnog zijn ongenoegen uit over deze praktijken. Tijden veranderen.
    07-03-2019 14:04
    Een trap na richting die ploeg die met het minste aantal renners denkt rond te kunnen komen was beter op z'n plaats geweest. Dan kun je gewoon gemotiveerde renners selecteren en mensen hun familie tijd gunnen ipv druk uit te oefenen.
    07-03-2019 14:14
    Mwielerfan 7 maart 2019 om 14:04
    Heb je een keertje een nare Sunweb vakantie gehad, het wordt ondertussen een beetje obsessief..?
    07-03-2019 14:31
    Vind je het argument niet terecht, dat sunweb ongemotiveerde renners inzet ter ondersteuning van z'n toppers omdat ze te weinig renners hebben?
    07-03-2019 14:54
    Ik vind het een uitstekend argument mwielerfan. Bij elke andere ploeg mogen renners gewoon thuisblijven als ze eens een weekje geen zin hebben.
    07-03-2019 14:59
    :D
    07-03-2019 15:41
    Het getuigt volgens mij vooral van matig management. Zowel dat Preidler bloed laat afnemen omdat hij het vele "trainen voor niks" niet ziet zitten, en het feit dat ie met een chagrijnige bek, tegen zijn zin in, in de Giro rondfietst lijken mij allebei tekenen van een werknemer die niet happy is met zijn job... Dan kan je zeggen hij moet niet zo zeiken hij moet gewoon werken voor zijn geld en duizenden wielerflitsers zouden een moord doen voor zijn baan. Maar er is Sunweb helemaal niks aan gelegen als een renner zo ongemotiveerd is. Maar blijkbaar, gezien de reactie van Ten Dam, is daar nooit naar gehandeld of is het nooit onderkend...
07-03-2019 13:49
Renners gaan jaren na dato soms tot over het randje om hun persoonlijke onschuld aan de ‘verrassende’ praktijken te benadrukken. Zeer vermakelijk altijd dit genre te lezen. Video was nog beter geweest. Inzoomen op oogpupillen.

Jk, wil best blijven geloven dat zich wegcijferende Laurens relatief ok is.
07-03-2019 14:33
Hij zou dit jaar de Giro maar moeten rijden met Bauer en Baldato...
[Quote]Veel vragen, weinig antwoorden, vrees ik”, besluit Ten Dam.[/quote]
Ten eerste stel je drie keer dezelfde vraag, en ten tweede zijn ze alle drie beantwoord als klopt wat Preidler zegt; dat ie alleen bloed heeft afgenomen...
07-03-2019 15:25
Nou, nou, iedereen doet zijn duit in het zakje, zowel ex-Sunweb als huidig Sunweb...hopelijk zijn ze dan wel zo clean als ze zeggen. Bloedpaspoort niet waterdicht, maar eigen keuken blijkbaar ook niet echt.

Oh wacht even - Laurens zit sinds kort bij CCC niet, makkelijk praten zo, geen interne vingerwijzing meer! Tof!
07-03-2019 15:26
Mwielerfan 7 maart 2019 om 14:31
Waaruit blijkt dat Preidler voorafgaand aan de Giro niet gemotiveerd was? Je kletst uit je nek! Aangegeven werd dat hij gedurende de Giro naar huis wilde, vanwege een bloedneus van zijn vrouw.
Voor het overige zie @Kirsipuu en @Kielabokki
    07-03-2019 19:10
    Nieuw accountje, Koel?
07-03-2019 16:11
Een renner die vindt dat er meer is in het leven dan wielrennen, maar die wel met het excuus komt ik gebruikte bloedtransfusie omdat ik er niet tegen kon dat ik niet kon winnen, heel geloofwaardig verhaal van Preidler dus.
    07-03-2019 16:24
    Bloedneus was het codewoord voor "mission abort"?
    07-03-2019 16:39
    Hoezo? Als jij er knettertegenop ziet om iedere dag als een kneus voor likmevestje in de rondte te rijden terwijl er leukere dingen aan je voorbij gaan; dan is zoeken naar een "alternatief" voor je te pletter trainen toch logisch?
    (Ik zeg niet dat doping het juiste alternatief is, je kan ook op kantoor gaan, of op proconti niveau meer vrije tijd overhouden, maar helaas het blijft een alternatief)
07-03-2019 18:11
Als je in Italië zit en je wilt terug naar Oostenrijk, dan heb je niks te zoeken in Italië. Blijf dan vooral lekker in Oostenrijk jodeln auf der Alm.
07-03-2019 18:48
Mooie foto
    07-03-2019 19:13
    Ja, echt. Kudo's voor de fotokeuzes van de afgelopen week in dit dossier.

Reacties zijn gesloten.