Lars van der Haar wordt niet vrolijk van drukke Wereldbeker: “Zwaarste weken uit mijn carrière”
foto: Cor Vos
Nico Dick
zaterdag 30 oktober 2021 om 18:30

Lars van der Haar wordt niet vrolijk van drukke Wereldbeker: “Zwaarste weken uit mijn carrière”

Interview De meningen in veldritland zijn verdeeld. Zo lijkt Eli Iserbyt fan van de Wereldbeker, terwijl Lars van der Haar – net als zijn teammanager Sven Nys – het concept maar matig kan appreciëren. “Zestien manches is veel te veel”, zegt de Nederlandse topper. “Zo krijg het klassement minder aanzien.”

Lars van der Haar – intussen dertig – houdt dit seizoen voorlopig prima stand in de veldrittop. Winnen lukte hem nog niet, maar hij werd al vier keer tweede, waaronder in de Wereldbekers van Iowa City en Zonhoven. “Ik ben trots op was ik nog kan”, vertelt het lichtgewicht van Baloise-Trek. “Dit is mijn tiende seizoen in de elite categorie. Mooi dat het me nog steeds lukt om mee te doen voor de zege.”

Of hij dat straks een hele winter volhoudt, weet Van der Haar zelf niet. “Dat is in elk geval de bedoeling. Maar ik weet nu al dat ik op tijd en stond wat gas zal moeten terugnemen om mijn frisheid te bewaren tot het einde van het seizoen. Met dank aan die overvolle kalender van de Wereldbeker. Zestien wedstrijddagen, dat is echt niet normaal. Ik vind het geen goede ontwikkeling van onze sport.”

Dat het hem dan ook niet afschrikt om af en toe eentje te laten schieten, vertelt hij. “Het is een beetje dubbel, want eigenlijk verdient elke cross een zo goed mogelijk deelnemersveld. Wereldbeker of niet. En het is ook net in dat regelmatigheidscriterium dat de meeste punten voor de UCI-ranking te rapen zijn, en die bepaalt dan weer de startorde.”

Overijse – Koppenberg
“Met zestien wedstrijden stijgt de Wereldbeker niet in aanzien”, zegt Van der Haar. “Het is een slechte tendens. Van die zestien zijn er trouwens negen in België en Nederland. Dit is voor niemand goed. Ook internationaal niet. De Amerikanen bijvoorbeeld, die kunnen nooit de oversteek maken voor dertien wedstrijden, anders krijgen die problemen met hun visum.”

“De oplossing? Terug naar acht, negen wedstrijden”, vindt Van der Haar. “Daar kan je een mooie reeks van maken, waarvan een vijftal in het buitenland. Dan gaat iedereen daarheen. Dat zie ik nu niet gebeuren. Dit weekend is een mooi voorbeeld. Met Overijse (WB, zondag, red) en de Koppenberg (X2O Trofee, maandag) twee hele mooie crossen. Maar zo jammer dat ze in hetzelfde weekend worden verreden.”

In Iowa werd Van der Haar mooi tweede – foto: Cor Vos

“Het zorgt ervoor dat ik momenteel wellicht mijn vier zwaarste weken uit mijn carrière meemaak”, zegt hij. “Eerst de trip naar de VS, waarvan je toch vermoeid terugkomt. Dan Ruddervoorde-Zonhoven, Overijse-Koppenberg en het EK, waar ik een doel van maak. Aan zo’n tempo hou je het geen hele winter vol.”

Van der Haar heeft dan ook al beslist geen doel te maken van de klassementen. “EK en WK staan met stip in mijn agenda. Voorts wil ik zoveel mogelijk goede resultaten bijeen fietsen. In afwachting van de komst van Van Aert, Van der Poel en Pidcock? Nee, daar ben ik niet mee bezig. Als ze komen, komen ze. Maar als ze niet meedoen, is de cross voor mij ook compleet. Je rijdt tegen de tegenstanders die er zijn.”

31 Reacties
28-10-2021 20:50
[quote]“Met zestien wedstrijden niet stijgt de Wereldbeker niet in aanzien”, [/quote]

Weet niet wat de schrijver voor ogen had toen hij dit opschreef maar kan me niet voorstellen dat Lars dit zo gezegd heeft ;)
    28-10-2021 21:06
    Misschien wil Nico de Zuid-Afrikaanse markt aanboren? ;-)
28-10-2021 22:05
Lars altijd recht voor zijn raap. Topgozer.
28-10-2021 22:15
En groot gelijk, die WB is te dominant in de kalender… geforceerd vehikel om uieindelijk hooguit 10 crossers uit 2 landen tegen elkaar te zien rijden….
28-10-2021 22:32
Spreekt zichzelf tegen: eerst moet het aantal crossen omlaag, zodat iedereen altijd en overal kan starten. Anders devalueren de crossen waar niet iedereen aan de start staat. Vervolgens is de cross voor hem ook compleet als de grote 3 niet meedoen. Je rijdt tegen de tegenstanders die er zijn... Het is allemaal waar, maar wat wil hij nou? Gewoon zoveel mogelijk rijden!
    29-10-2021 10:07
    De grote 2 hebben doelen buiten het veldrijden, Lars spreekt namens zichzelf en voor de voltijds crossers.
    Overigens ben ik het niet per se oneens, maar ik betwijfel of renners effectief meer of minder wedstrijden rijden. Dat er wel wat periodisering nodig is om het voltijds program tot het eind in top vorm te zijn klopt, maar dat is ook het mooie van de opdracht: hoe ga je daar mee om?

    Dat er 16 crossen in de WB zijn en dat die goeddeels in Belgie en net over de grens in Nederland zijn klopt, en dat je zo’n competitie eigenlijk geen WereldBeker kan noemen klopt ook: het lijkt een verdien model van de UCI (en Flanders Classics?) om te verdienen aan de licentie kosten op te hoesten door iedere start plaats: dat zou te verteren zijn als dat de meer internationale crossen verder over de grens zou financieren, en de spreiding vergroot, maar dat gebeurd niet.
    Het is gewoon een cash grab. En het devalueert alle crossen buiten de wereldbeker.
28-10-2021 23:42
Je bent prof of niet. Bouwvakkers moeten elke dag keihard werken.
    29-10-2021 00:11
    Ja en ooh ooh ooh wat zijn die mannen zoals mijn vader (Die 35 jaar lang bouwvakker was) toch gezond na hun 50e... Omdat de ene beroepsgroep roofbouw pleegt op zijn lichaam is dat nog geen reden om een andere verplicht te stellen dat ook te doen. Spring jij in een sloot als de rest dat ook doet?
    29-10-2021 09:30
    Wat is dit voor scheefgetrokken vergelijking. Want profs werken enkel als ze een koers/cross rijden? Alle trainingen, stages en sponsorverplichtingen tellen niet meer mee?
    En tegelijk kan je de jobs totaal niet vergelijken, een bouwvakker moet niet elke dag de 'perfecte' prestatie proberen te leveren. Als hij eens een stapje zet en met kater eens een scheve muur zet, zal dat getolereerd worden zolang het niet te veel gebeurt. Een profwielrenner kan dat niet permiteren.

    En stel dat hij idd alle crossen rijdt en zijn prestaties beginnen te zakken omdat hij niet meer fit genoeg is, dan zal je wss de eerste zijn om commentaar te geven op zijn slechte prestaties.
    29-10-2021 20:13
    Ik denk dat het eerder getolereerd wordt dat een wielrenner een slechte dag heeft dan dat een bouwvakker met een kater een scheve muur neerzet hoor....
29-10-2021 00:47
Nou, dat laatste is wat tegenwoordig iedereen idd doet!!!
29-10-2021 04:03
Hallo, wat een zootje aan belachelijke commentaren van de Nijs crew!

Zeg dan gewoon waar het op staat - Nijs en co hebben al lang de financiële rekening gemaakt en 16 wedstrijden zonder startgeld plus alle extra verplaatsingen buiten België/Nederland resulteren in een lager net inkomen want het prijzengeld van de Wereldbeker compenseert dit niet.

Of die wedstrijden nu in de Wereldbeker, Superprestige of X2O trofee zitten, de meeste renners staan sowieso aan de start voor een dubbel weekend het ganse seizoen, dus zijn commentaar dat het een zwaar aantal weken zijn is echt wel belachelijk!
    29-10-2021 21:35
    In delen van het seizoen zijn dubbele weekenden heel normaal, maar juist in het vroege voorseizoen viel dat wel mee. Het seizoen begint immers pas op 1 Nov op de koppenberg. Ik denk dat elke cross liefhebber het jammer vind dat de echte cross klassiekers gedevalueerd worden doordat de UCI een verdienmodel uitmelkt en dat ook nog eens niet inzet voor internationalisering maar eigenlijk dat tegemwerkt
    30-10-2021 11:43
    @Mwielerfan. Helemaal mee eens. Deze opzet van de WB is een gedrocht dat niet gaat werken. Internationalisering op zich mag geen doel zijn. Dient nergens toe. Het gaat er om meer financiële bronnen voor de sport en de renners te genereren. En hier werkt deze WB nieuwe stijl juist averechts. Ik heb het al vaker de kip met de gouden eieren slachten genoemd. Het lijkt er meer op Belgen , die het fantastisch voor elkaar hadden , tegenwerken.
29-10-2021 05:58
Klaag niet zo, Lars. Vervelend dat die belgen je dat hebben geleerd.
    29-10-2021 08:48
    Prijs voor domste comment
    29-10-2021 10:38
    Poedelprijs dan. Belgen klagen snel en doen er niets aan. Eerst een schuldige zoek en een ander verzint wel een oplossing. Wees gewoon recht voor z’n raap, Lars en draai niet zo om de hete brij heen. Zoals NoTriple al aangeeft, ga eens in de bouw werken. Al die gepamperde en over het paard getilde belgen als Nys junior en evenepoel blaten, dekken zich in en hebben excuses. Dat is niet de Hollandse stijl. Gewoon gaan en zien waar het schip strand, give it your all. Het is niet voor niets dat belgie stukken armer is dan wij.
    29-10-2021 11:07
    Gelukkig is het klagen in Nederland bijna uitgestorven. Was het ook wel een beetje zat aan het worden.
    29-10-2021 11:08
    @Helemaal eens DonSelf
    29-10-2021 11:13
    Haha... wat een onzin zeg, Nederlanders klagen steen en been.
    29-10-2021 11:36
    @horsm dat klopt, maar vaak over die belgen.
    29-10-2021 17:14
    Wij lossen onze geschillen op. Belgen doen aan poepen en nathouden. Lars is koning in het land der blinden, want zodra Matje, Wout en Pidcock meedoen is hij kansloos. Zelfde geldt voor gehypte lutsers als Toon Aets, Thibau Nys en die andere belgjes. Dat klagen begint hinderlijk te worden, Lars. Gewoon rijden en laten zien van welk hout je gesneden bent.
    29-10-2021 21:23
    Klagende Nederlander bewijst dat Belgen echte klagers zijn. De meest vermakelijke stupiditeit is altijd degene die hautain wordt gebracht.
    29-10-2021 21:30
    www.spiegel.be
29-10-2021 10:12
Hadden ze het hele blok in de VS niet samen kunnen nemen? Dus in januari eerst de wereldbekermanches daar afwerken en dan het WK er meteen achteraan?

Nu komen de renners vermoeid terug uit Amerika en moeten ze meteen aan de bak hier voor een heel seizoen, om dan straks weer de verplaatsing te maken naar daar voor 1 cross? Met een betere planning waren ze ook al verder gekomen, lijkt me?

Verder wel eens dat 16 WB-manches nogal veel is. 10 lijkt me overzichtelijk en ideaal.
    29-10-2021 21:37
    Die wbs in de weken voor wk was ook een mogelijkheid
29-10-2021 13:45
Hij heeft een punt. Een Wereldbeker kan alleen als je ook de toppers van over de plas in iedere wedstrijd kunt laten starten. Zij moeten het qua verdienste en competitie hebben van Europa.
29-10-2021 19:17
Sjongejongejonge, meneer moet eens werken voor zijn centen. Genoeg mensen zouden een moord plegen voor zo een baan, maar het zijn er 'te veel'? vroeger waren wielrenners nog stoer
    29-10-2021 20:32
    Dacht dat het nu rustiger zou zijn, maar lijkt wel Troll de France tijd.
29-10-2021 21:38
Ik vind hem juist goede punten hebben, dat het lastig is om zo'n verlengde periode mee te doen voor Amerikanen, waardoor er met meer wedstrijden nog minder kans voor ze is.
30-10-2021 10:57
Krijg echt het idee dat hier steeds meer mensen rondhangen die zonder enige kennis van wielrennen of liefhebberij voor de sport hun eigen frustraties er hier uit komen gooien.

Reacties zijn gesloten.