Lars Boom: “Echte comeback als veldrijder voorlopig niet de bedoeling”
©Cor Vos
woensdag 25 september 2019 om 06:30

Lars Boom: “Echte comeback als veldrijder voorlopig niet de bedoeling”

Interview “Nee, ik weet nog niet in welk shirt ik volgend jaar zal rijden. Mijn management is er mee bezig. Ik sluit niets uit. Maar een ding staat vast: ik ben nog niet klaar met fietsen.” Ondertussen maakt Lars Boom – alvast voor even – de switch van de weg naar het veld. “Benieuwd hoe ik het er vanaf breng…”

Deze middag staat Lars Boom in Middelkerke aan de start van de Omloop van het Houtland. Deze 1.1-wedstrijd werd door Roompot-Charles in extremis toegevoegd aan Booms kalender. Binnen tien dagen maakt hij zijn debuut in het veld.

“Die extra koers op de weg vind ik helemaal niet erg”, vertelt Boom. “Trainen moet je sowieso, dus kan ik net zo goed een wedstrijd rijden. Ik ben zelfs zinnens vol mee de koers te maken. In functie van die eerste veldritten kan dat alleen maar en meerwaarde zijn.”

Wat zijn je plannen deze winter, Lars?
“Ik heb een overeenkomst met de ploeg (Charles, red) dat ik in het veldritseizoen een tiental crossen zal afwerken. Ik heb er voor gekozen om een eerste deel daarvan al in oktober te rijden, aansluitend op mijn wegseizoen. Op die manier kom ik sowieso met een betere conditie aan de start dan vorige winter, toen ik pas in januari begon. Dat viel tegen. Ook omdat de veldrijders in die periode stilaan hun topvorm benaderen.”

Otegem – Cor Vos © 2019

“Meulebeke, Kruibeke, Gieten, Ardooie en Woerden zijn al zeker. Misschien komt er nog eentje bij, maar dat is nog niet definitief. Na die crossen rijd ik op 27 oktober nog de MTB Beachrace Hoek van Holland – Den Helder. Ik kijk daar al lang naar uit, maar het paste nooit in de planning. Nu wel. Daarna neem ik een poos rust en vakantie met het gezin.”

We dachten even aan een echte comeback van Lars Boom, de veldrijder?
“Dat is voorlopig niet de bedoeling. Na mijn vakantie begin ik terug met de heropbouw richting volgend wegseizoen en in december rijd ik nog een aantal veldritten. Eigenlijk is het niet zo heel anders dan de voorbije jaren. Alleen wil ik deze keer in oktober profiteren van mijn wegconditie.”

Al nagedacht over de kampioenschappen in januari?
“Ik weet nog niet in welk team ik in januari terechtkom, dus kan ik daar nog niet over nadenken. Maar voorlopig sluit ik niets uit. Deels zal het ook afhangen hoe vlot het de komende weken loopt.”

Je ontloopt in elk geval Mathieu van der Poel (op de Nacht van Woerden na) en Wout van Aert…
“Dat scheelt ongetwijfeld. Maar Eli Iserbyt en Toon Aerts waren de voorbije twee weken ook top. Het is vandaag moeilijk in te schatten wat ik waard ben. Ik wil vooral realistisch blijven en er rekening mee houden dat de kans bestaat dat het tegenvalt. Maar ik ga sowieso mijn best doen.”

Even terug naar de weg. Hoe evalueer je jouw seizoen?
“Ik startte redelijk, met onder meer die vierde plaats in Le Samyn. Ik had goede hoop. Tot de rugproblemen weer opdoken. Het heeft vervolgens lang geduurd vooraleer ik daar van verlost was. Super vervelend. Het is nog maar een aantal weken dat ik fysiek weer helemaal in orde ben en dat de conditie opnieuw oké is.”

Brussel – Cor Vos © 2019

Wordt vaak gezegd: ‘Lars Boom haalt niet het maximale uit zijn carrière’
“Ik krijg die vraag dikwijls. Het is lastig om daar op te antwoorden. Ik ben best trots op wat ik gewonnen heb. Natuurlijk hoop je altijd op meer. Maar ik was – of ben – een type renner dat heel vaak naar specifieke momenten toewerkt en daar heb ik toch resultaten mee geboekt. Ik heb nergens spijt van, als dat is wat je bedoelt. En hopelijk heb ik nog een paar jaar voor de boeg waarin ik er het beste wil van maken. Ik ben nog niet klaar met het fietsen.”

Roompot-Charles houdt er straks mee op. Wanneer wil je weten waar je toekomst ligt?
“Mijn management is er met een aantal dingen bezig. De transfermarkt zat lang op slot door de onzekerheid rond het Katusha-verhaal. Voor renners zoals ik betekent dat wachten. Ik hoop dat het nu snel op gang komt en ik vlug duidelijkheid heb. Of een specifiek veldritteam tot de mogelijkheden behoort? Ook hier sluit ik niets uit.”

23 Reacties
25-09-2019 07:08
Na Samyn hebben we helaas niks meer van Boom gezien dit seizoen. Ploegen zouden hem enkel nog contracteren voor de naam, want prestaties waren er niet de laatste paar jaar. Ik geloof ook niet dat die nog echt gaan komen, iig niet in de grote WT koersen.
    25-09-2019 13:09
    Misschien in de darts ploeg van zijn boezemvriend MvG .
25-09-2019 07:36
Bij welke ploeg kan Lars nog terecht?

Tartaletto Isorex samen met Rob Ruigh?
of wellicht nog bij Hilaire in het warme nest!
    25-09-2019 08:25
    Ruigh is gestopt...maar afgezien daarvan, zoiets zal het wel worden. Boom heeft het op de weg niet kunnen maken. Carriere loopt op een einde. Wellicht nog een paar jaar in het veld, nog wat rondrijden en verdienen op oude roem?
    25-09-2019 08:46
    Er gaat blijkbaar een plukje Roompot-renners naar Riwal (sponsor is een Dordts bedrijf). Goed mogelijk dat Boom daarbij hoort.
25-09-2019 09:04
"Boom heeft het op de weg niet kunnen maken."

Dat wordt vaak gezegd. Ook een beetje over Gesink. Maar kijk je naar de wedstrijden die ze gewonnen hebben, dan is het toch een palmares waar 95% van het peloton alleen maar van kan dromen. Deze renners hebben jarenlang het Nederlandse wielrennen moeten dragen. We hadden na Boogerd geen renner die top-10 kon rijden in een grote ronde, zelfs een etappezege in een grote ronde was onmogelijk. Klassiekers, sowieso de monumenten, deden we voor spek en bonen mee. De hoop van de natie komt dan op de schouders van twee getalenteerde renners. Mooie prestaties in de vroege jeugd, onder de vleugel van het toen schimmige Rabobank, gaven de Nederlandse wielerfans hoop. En zoals veel Nederlanders zijn pompen we eerst het verwachtingspatroon op (met wat we zelf wensen), om de sporter neer te fakkelen als aan die zelf geschapen onrealistische verwachting geen vervolg is gegeven. In plaats van de eigen verwachting onder de loep te nemen is de renner dan al snel een klootzak die er met de pet naar gooit. Tuurlijk: Boom is nooit echt een modelprof geweest, er voor de volle 100% voor gaan is ook een talent/kwaliteit. Maar hij is zoals hij is. Als hij zelf aangeeft voldoening te halen uit zijn regenboogtrui, zijn gele trui uit Parijs-Nice, zijn Touretappe en zijn Vueltaetappe dan vind ik het als volger prima.
    25-09-2019 09:49
    Mee eens hoor. Zowel Boom als Gesink hebben meer bereikt en gewonnen dan de meeste (Nederlandse) renners die prof worden. Het heeft waarschijnlijk vooral te maken met dat men dacht dat ze nog veel meer zouden winnen. Lars Boom heeft al een aantal mindere jaren inmiddels en het is vaak zo'n laatste indruk die blijft hangen helaas.
    25-09-2019 10:29
    helemaal mee eens
    25-09-2019 11:34
    sluit me hier volledig bij aan, Boom heef best een aardige carrière bijeengefietst en het lijkt erop dat het niveau van weleer niet meer kan halen helaas
    25-09-2019 11:57
    Goed gezegd panache
    25-09-2019 13:40
    Helemaal eens, en wat ook steeds wordt vergeten: Boom heeft een ablatie ondergaan vanwege een hartaandoening. De gevolgen van zo'n ingreep zijn geen kattenpis zo weet ik uit eigen ervaring.
    Boom heeft in uiterst magere jaren het Nederlandse wielrennen nog van enige kleur voorzien.....
    25-09-2019 14:12
    Mooi verwoord.
25-09-2019 09:35
Er zijn daarbij meer renners uit zijn generatie die op relatief jonge leeftijd furore maakten, maar de laatste jaren weinig hebben laten zien. Dus is het absoluut geen schande!
25-09-2019 09:37
Helemaal mee eens Panache :)
25-09-2019 09:37
Correndon wellicht? Meeliften op het programma wat zij mogen gaan Rijden dankzij Van der Poel. Van der Poel zal zeer select aantal wegwedstrijden rijden volgend jaar, misschien kan Boom zich daar helemaal op richten.
    25-09-2019 14:13
    Geen gekke gedachte. Ze kunnen daar nog wel iemand gebruiken met wat ervaring. Wie weet zit er nog wat in; zijn talent zal echt niet ineens volledig verdwenen zijn.
25-09-2019 10:02
Jammer dat Boom toch maar half het veld in duikt. Was in zijn tijd als redelijk goede, stabiele veldrijder ook het beste op de weg. En mannen als Merlier, Vermeersch en Hermans laten zien dat het één het ander niet uitsluit.
    25-09-2019 10:16
    Volgens mij vindt hij die strandraces veel leuker om te doen in de winter. Daar zal de meer ontspannen sfeer ook aan bijdragen.
25-09-2019 10:37
Richard Groenendaal had een goede kijk op Lars Boom!

Zo rond 2013 gaf Groenendaal aan dat het voor Lars Boom niet gemakkelijk zou worden om op niveau terug te keren in het veld. Op dat moment greep Lars van der haar de macht in het Nederlandse veldrijden en werd nationaal kampioen,

En Lars Boom sprak zelf in het artikel van 4 januari 2019 in Wielerflits zijn terechte vrees uit"Ik hoop dat ik niet gedubbeld word". Die vrees bleek reëel:
06-01-2019 Brussel Universities 18e op méér dan 5 minuten
14-01-2019 Otegem 19e op méér dan 5 minuten

Op de weg werd Lars Boom ingezet voor de klassiekers. Hij won er niet één
Wie bij WVcycling.com op tabblad klassiekers drukt, ziet dat Boom zijn prestaties gewoon bedroevend slecht zijn.

Toekomst?
Aan resultaten uit een ver verleden heb je niet veel meer als je de laatste jaren weinig tot niets brengt voor een sponsor. Die sponsors vinden dat blijkbaar ook, want ze staan voor Boom-die pas 33 jaar is- niet bepaald in de rij. Jumbo Visma en ook Roompot-Charles hadden aan Boom een gigantische miskoop. Dat liet Boogerd toch ook overduidelijk uitschijnen in Wielerflits van 15 april 2019"Veel arbeid,weinig resultaat voor Boom; hij haalt gewoon zijn niveau niet meer.

Slot: Lars Boom is nu 33 jaar. Joop Zoetemelk won op zijn 41e jaar nog De Amstel Gold race. Richard Groenendaal heeft jaren geleden midden in de roos geschoten in zijn verwachtingen over Lars Boom! In de sport telt maar één ding:Feitelijke prestaties. En die gaat Boom niet meer leveren!
    25-09-2019 10:58
    Boom heeft nooit enige intentie gehad om op niveau terug te keren in het veldrijden. Was juist maar al te blij om de hysterische en vijandige sfeer na zijn wereldkampioenschap te kunnen ontvluchten.
25-09-2019 11:51
Om de een of andere reden leg ik ook een link met verboden substanties. Zowel Boom als Gesink waren goed in een tijd dat er nog wel wat lui zijn geschrapt uit de uitslagen. En ook rondom het wonderjaar(en) van het Belgische Lotto dat buiten schot is gebleven.

Waren Boom een Gesink toen clean de top of hebben zijn ze daarna noodgedwongen moeten staken met toestanden in het grijze gebied of erger. Dat is een vraag die ik me toch stel zo terugkijkend op die periode. Vooral omdat het presteren daarna duidelijk minder is geworden

Of is Boom mentaal en qua karakter gewoon minder dan Gesink die ondanks allerlei ernstigere blessures en vervelende andere zaken toch altijd nog een redelijk niveau heeft gehaald in zn verdere carrière?

Gesink kan ik overigens door zijn waarde die hij nu nog heeft eerder te kwalificeren als een topper destijds die helaas teveel is tegengekomen. Maar ook die ga ik niet zonder meer op z'n blauwe ogen geloven.
    25-09-2019 13:13
    Ik weet niet waar jij een radicale breuk meent te zien in Booms carrière, maar een correlatie met het einde van het epo tijdperk is er niet. Zijn beste jaar in de klassiekers was als 29-jarige (4e in Roubaix en 6e in Vlaanderen). Precies wat je zou verwachten.

    Miste gewoon de explosiviteit en de sprint om tot een veelwinnaar uit te groeien.
    25-09-2019 13:15
    Je kan alles over Boom en Gesink zeggen uit teleurstelling, immers niet alle talenten komen in hun carrière uit de verf, maar dit is wel een sneue reactie gebaseerd op niks.

Reacties zijn gesloten.