Küng veruit de beste in Chrono des Nations, mindere dag voor Evenepoel
foto: Cor Vos
zondag 17 oktober 2021 om 16:31

Küng veruit de beste in Chrono des Nations, mindere dag voor Evenepoel

Stefan Küng heeft op overtuigende wijze de Chrono des Nations op zijn naam geschreven. Vooraf keken de wielerliefhebbers uit naar een duel tussen Küng en Remco Evenepoel, maar de Belg bleek niet bij machte om zijn Zwitserse rivaal te bedreigen. Evenepoel eindigde met een vijfde plaats zelfs naast het podium.

In Frankrijk was het vandaag twee voor de prijs van één. In het uiterste noordoosten van Frankrijk werd vandaag een nieuwe editie van de Boucles de l’Aulne-Châteulin georganiseerd, terwijl in het westen van het land enkele erkende tijdrijders besloten om de degens te kruisen in de Chrono des Nations. Deze eendaagse tijdrit wordt sinds 1982 georganiseerd in de maand oktober en vindt plaats rond Les Herbiers in het Franse departement Vendée. Op de erelijst zien we de namen van onder meer Chris Boardman, Sergej Gontchar, Stef Clement, David Millar, Tony Martin en Jos van Emden.

Titelverdediger Van Emden ontbrak dit jaar in de Chrono des Nations, maar Remco Evenepoel en Stefan Küng besloten wel af te zakken naar Les Herbiers om mee te doen aan de eigenlijke Franse seizoensafsluiter. Voor de start werd er reikhalzend uitgekeken naar het duel tussen Küng, de regerende Europese kampioen tegen de klok, en Evenepoel, dit jaar op het EK- en WK tijdrijden goed voor brons. Een eerste indicatie kregen we na tien kilometer, bij het eerste tussenpunt, in Saint-Paul-en-Pareds. Daar wist Küng een eerste tik uit te delen aan zijn directe concurrenten.

Küng schiet uit de startblokken, Evenepoel stelt teleur
Met een tijd van 12m07s bleek de Zwitser van Groupama-FDJ maar liefst zeventien tellen sneller dan Pierre Latour. Alessandro De Marchi (+ 19 seconden) noteerde de derde tijd. En Evenepoel? De Belg kende een tragere start (12m26s) en kwam als vierde door, op negentien seconden van Küng. Aan Evenepoel dus de taak om in deel twee van de tijdrit te versnellen, maar de renner van Deceuninck-Quick-Step bleek niet bij machte om Küng serieus te bedreigen. Sterker, Küng wist alsmaar verder uit te lopen en had aan het tweede meetpunt al 39 en 57 seconden voorsprong op respectievelijk Martin Toft Madsen en Evenepoel.

Küng viel ook niet stil in het laatste deel van de tijdrit en wist zo met ruim verschil de Chrono des Nations te winnen. Alleen Toft Madsen wist in de slotfase nog wat seconden goed te maken op Küng en eindigde zo als tweede in de daguitslag, op 36 seconden van de winnaar. De Marchi (+1m16s) mocht als nummer drie ook mee het podium op. Evenepoel verloor in de slotfase nog meer van zijn pluimen, kwam uiteindelijk niet verder dan een vijfde plaats en finishte zo nog achter de Nieuw-Zeelander Aaron Gate. Aan de finish in Les Herbiers bleek het verschil tussen Küng en Evenepoel 1m22s.

145 Reacties
17-10-2021 18:26
Met Rune hebben we eindelijk een echte god(t) :)
    17-10-2021 18:37
    Here godt wij love U!
17-10-2021 18:27
Uiteraard geen goede tijdrit van Evenepoel.
Maar blijkbaar moeten overwinningen in B koersen hier in perspectief geplaatst worden, maar kunnen er uit slechte prestaties in een B koers wél verregaande conclusies getrokken worden over het toekomstige verloop van een carrière.
17-10-2021 18:31
Als Remco hier gewonnen had, zouden veel reacties ook schamper zijn geweest. Het is niet de meest prestigieuze prijs. Volgens mij heeft hij genoeg huiswerk komende winter!
17-10-2021 18:36
Wisten jullie dat hij binnenkort nog maar 22 is?
17-10-2021 18:43
Wat mij opvalt / stoort is dat er vanuit de Ketnet-fanclub nauwelijks een inhoudelijke reactie te bespeuren is over de prestatie van Evenepoel, Kung of Aaron Gate. Maar vooral meningen over de mening van anderen. En die ook nog eens in niet al te fraaie woorden neerzetten. Het lijkt gewoon alsof de fans niet durven uit te spreken dat ze het een tegenvallend resultaat vinden.

@Beer, Dikke Vrouw, Wimvl, Alfons, en andere leden van de club,
Ik zou jullie willen uitnodigen om gewoon eens goed onderbouwd je mening te geven over deze prestatie van jullie poulain. Vond je het goed, of juist niet. Viel het je mee of tegen? Wat vond je van het verschil met Kung? Zonder te vervallen in aanvallen op andere flitsers, en je te uiten in termen als "zielig" of vergelijkbaar.
    17-10-2021 19:07
    Sorry Michelangelo, maar daar gaat het helemaal niet over. Wel over de walgelijke bak drek die je hier dagelijks op beschaafde wijze komt uitkappen over een jonge talentvolle renner. De hoeveelheid en regelmaat aan posts de je daar aan denk te moeten wijden is ronduit zielig. En daar mag, nee moet, best wat over gezegd worden, zonder dat iedereen per se moet benoemen dat Evenepoel vandaag niet al te sterk reed. Dat weet iedereen wel. En daar zijn ook voldoende aanvaardbare redenen voor te bedenken. Voor jou gedrag hier op Wielerflits zie ik dat soort redenen jammer genoeg niet.
    17-10-2021 19:08
    Het blijft verrassend dat je zelf niet doorhebt dat je mede-voorzitter bent van de Evenepoel-complex Club.
    17-10-2021 19:17
    Beer blijft evenwel een poel van beschaving
    17-10-2021 19:18
    Jij kan toch overal mee lachen Michiel? Beter de zaken benoemen zoals ze zijn dan dat fake beschaafde. Dat ben je vast met me eens.
    17-10-2021 19:33
    Ja, dat ben ik wel met je eens Beer. Ik heb in een discussie idd liever iemand als jij tegenover me dan vals geniepigen die hun reactie ook nog eens steevast eindigen met....fijne avond!

    Daarnaast, naarmate ik ouder word vind ik discussies met wat zelfspot en zelfrelativering simpelweg ook fijner om te voeren. Al vind ik het soms nog steeds heerlijk om volle bak te gaan, gvd.
    17-10-2021 19:44
    Als je de mensen negeert die wél inhoudelijk ingaan op z'n mindere prestatie is het natuurlijk makkelijk roepen.

    Dus nogmaals: dit viel vooraf wel te voorspellen. Een tijdrit kleef je niet zomaar bij in je programma op het moment dat je al in vakantiemodus was omdat je je laatste koers van het seizoen al had gereden.
    Dus nogmaals: naast een evaluatie van z'n sportieve prestaties dringt zich ook een evaluatie van z'n omkadering op (ouders, ploegleiding, trainer, medische staff, ploegmanager, eigen manager en wat mij betreft ook een Keisse die dit seizoen zo'n beetje z'n persoonlijke wegkapitein was). Voor een jongen van 21 ligt daar toch nog een heel grote verantwoordelijkheid en werden er dit seizoen fouten gemaakt, zoals bijvoorbeeld hier nog gauw starten.
    17-10-2021 20:11
    Beer is al een tijdje iemand die alleen reageert op reacties en dan meestal nog op de persoon ook. Zo zijn er wel meer te vinden hier. meeklappen en juichen met de meute en als er slecht gepresteerd wordt door hun idool hebben degenen die het gore lef hebben om kritiek te geven het gevreten. Per post wordt vooral Beer dan agressiever. alsof dat indruk gaat maken. Ik heb nieuws voor je. Dat doet het niet. Je kunt de critici van Remco nooit verwijten dat ze het niet over een renner hebben.
    Maar die critici zijn natuurlijk allemaal haatzaaiers. Alsof we met zn allen hier een geloof aan het aanhangen zijn. Belachelijk gewoon. Als Remco vandaag 5de wordt in zijn specialiteit heeft hij gewoon slecht gepresteerd. Punt.
    17-10-2021 21:14
    Ik wil jullie eigenlijk wel eens op die vraag in zien gaan. Bak drek lees ik niet, gewoon iemand die de blinde verafgoding niet deelt. Dus ja: wat vonden jullie van zijn prestatie vandaag?
    17-10-2021 22:20
    Alsof iemand zou ontkennen dat het een zwakke prestatie is. Dus als het dat is wat je wil horen, bij deze. Zelfs wie realistische verwachtingen heeft voor de toekomst (en nee, dat zijn geen 7 Tourzeges) weet dat het wel meer moet zijn dan een plaats tussen Gate en Herregodts.
    17-10-2021 22:39
    Ik heb die vraag al 7 posts boven die van jouw beantwoord Aart. Je moet het wel xillen lezen hé.
17-10-2021 18:49
Kung jammerlijk dipje op het WK. Perfect gepiekt naar EK en WK voor Evenepoel, die er ‘enkel staat in kleine wedstrijden’.
    17-10-2021 19:54
    "Perfect gepiekt naar EK en WK voor Evenepoel"

    Hoezo? Won ie dan één van beide? Of allebei? Voor zover ik weet, won Küng het EK. En nu deze wedstrijd.
17-10-2021 19:05
Sommigen lijken werkelijk zo trots als een pauw als Evenepoel slecht presteert en zij daar dan over schrijven. Het begin echt wat irritant te worden, nog irritanter dan de Evenepoel fans ooit geweest zijn...

Groeten,
Een neutrale wielerfan (ok... en MvdP fan ;) )
17-10-2021 19:09
BREAKING NEWS!

In plaats van ofwel te zwijgen ofwel toe te geven dat het een wanprestatie was, poseert sito presto na het zoveelste fiasco Remco Evenepoel, het grootste wielerfenomeen aller tijden, op z'n Instagram-account met een ex-collega die sinds een aanrijding met een auto in een rolstoel zit. Lees de boodschap: dit had mij, het grootste wielerfenomeen aller tijden, kunnen gebeuren na De Val.
Wie verzorgt Remco's PR eigenlijk? Zijn vader, ex-wielrenner, iemand van DSQ of Lefevere zelf? Wie het ook moge zijn, een waar genie is hij/zij. Chapeau!
    17-10-2021 21:19
    Omschrijft hij zichzelf echt als het grootste wielerfenomeen aller tijden??

    Bescheiden jongen, die Remco Evenepoel..
    17-10-2021 21:29
    O ja, reeds in 2017 klonk hij als volgt:

    "Ik heb een talent meegekregen dat ik moet koesteren."

    "Ik ben een echte ronderenner: ik kan goed klimmen en tijdrijden."

    "Ook de heuvelklassiekers kan ik aan. Ik kan heel lang hoge wattages trappen en hoe langer de inspanning, hoe liever. Op nijdige hellingen ben ik ook explosief."

    "Zoals Gilbert? Ja, maar ik kan langere hellingen ook aan. Ik zou mij toch meer vergelijken met Julian Alaphilippe."

    "Wat mij betreft: hoe zwaarder, hoe beter. Ik kan op het einde van de koers ook altijd iets meer, ik heb dat tikkeltje extra."

    Enz.
    17-10-2021 21:55
    @Aart
    Oordeel zelf, de post van Evenepoel luidt:
    Nothing but respect for you @samuele_manfredi! You are a true champion, and an example that no matter how hard life hits you, you never ever can give up! It was so great to see you again my friend

    De 'boodschap' is erbij bedacht door LaDoyenne.
    17-10-2021 22:04
    @Aart

    Houd evenwel in het achterhoofd dat Evenepoel in de drie jaren sinds 'vriend' Manfredi's levenslang verlammende en tot coma leidende ongeluk nooit EEN woord aan de man gewijd heeft op om het even welke media. Nu plots wel.
    17-10-2021 22:41
    Hou je een excell-file met uitspraken van Evenepoel bij, Doyenne? Het wordt steeds triester...
    18-10-2021 06:41
    @maiilot: dat is wel wat genuanceerder inderdaad.
17-10-2021 19:19
Er is idd iemand van net 22 die gewoon al 2 rondes op zijn naam heeft… niet de kleinsten… maar evengoed vol goede hoop op 2022 op een goed Remco
17-10-2021 19:21
Aan remco zn prestatie zou ik niet teveel belang hechten. Deze koers was er eentje teveel die laat aan zn programma is toegevoegd. De motivatie zal niet top geweest zijn. Ik maak me meer zorgen over zn mindere prestatie in de rvl. In de ‘kleinere’ koersen heeft hij meermaals bewezen bij de besten te zijn.
17-10-2021 19:22
Ik heb die hype rond evenepoel nooit begrepen. Moet hij niet eerst wat grote wedstrijden winnen? Tot nu toe zijn het toch voornamelijk b koersen
17-10-2021 19:31
We hadden vandaag natuurlijk gehoopt op een beter resultaat van Evenepoel maar het zat er helaas niet in.
Is het seizoen te lang voor hem geweest?
Heeft hij te kampen met zijn niet ideale voorbereiding na de zware val?
Of was hij met zijn gedachten al op vakantie?
Het zou allemaal kunnen hebben bijgedragen aan zijn iets mindere prestatie.
Vooropgesteld moet worden dat hij, mede door zijn leeftijd (21) en zijn niet ideale opbouw na de zware val, een goed resultaat heeft bereikt vandaag en een goed seizoen heeft afgewerkt.
We zien dan ook belangstellend uit naar het nieuwe seizoen en verwachten nog een aantal mooie overwinningen van Evenepoel.
    17-10-2021 21:22
    Beetje onzin om die val en zijn leeftijd er weer bij te betrekken als hij dit seizoen ook gewoon wedstrijden heeft gewonnen en medailles heeft gepakt op EK en WK. Vandaag was gewoon slecht, klaar —> uit.
17-10-2021 19:42
Deze avond om 22 h 15 start op vtm de docu : 'Ik ben Remco' ! Allemaal aandachtig kijken want die jongen doet duidelijk iets met jullie allemaal. Ow dilemma dilemma, dan start ook de wereldbekercross voor vrouwen in Amerika.
    17-10-2021 19:46
    Ik kies voor de cross, want actuele sport gaat bij mij voor. Docu's bekijk ik later in alle rust. Overigens heb ik een schitterende reeks gezien op Canvas van Lieven van Gils die met het Scheldepeloton iets neerzette wat je bij de strot greep. Hulde!
    17-10-2021 20:09
    Klopt. Een van de zeldzame keren dat de reeks beter (beklijvender) is dan het boek.
    17-10-2021 21:31
    @Cochise

    En de realiteit.
    17-10-2021 22:55
    Zit wat te zappen tussen realiteit en dat andere programma. En ik heb wel een beetje moeite met hoe remco zich in de slachtofferrol plaatst zoals rondom zijn favorietenrol in de giro. Alsof hij en lefevere geen enkele rol speelden in het beeld dat evenepoel zou meedoen voor eindwinst.

    Ik hoop dat remco en zijn omgeving toch nog eens kritisch naar zichzelf kijken ipv naar de boze buitenwereld. Gewoon zelf eens een stapje terug doen in de media.

    Waarbij ik geen goed woord over heb voor de mensen die de familie er op een onbehoorlijke manier in mee trekken. Die hebben behoorlijk wat voor hun kiezen gehad...
17-10-2021 19:48
Is de overwinning van Küng in deze B-koers al voldoende gekaderd en gerelativeerd?
    17-10-2021 19:52
    Inderdaad, weinig soeps. Uiteindelijk doet Küng niet meer dan winnen met vier plaatsen voorsprong op de koning van de C-koersen.
17-10-2021 19:50
Niemand ligt hier wakker van de Chrono des Nations. Evenepoel heeft zijn kas nog wat aangespekt en eindigt hier vijfde. Ik denk niet hij ervan zal wakker liggen, wat we niet kunnen zeggen over enkele reaguurders en de bijhorende collectieve orgasmes hierboven. Het Grote Gelijk, weetjewel, daar gaat het om hier. Wie wint, maakt amper uit, zolang Evenepoel maar niet wint.
17-10-2021 20:09
Dit is toch niet zo heel vreemd. Zijn vorm was al minderend. Hij wilde dit zelfs niet eens rijden. Waarschijnlijk gereden om de ervaring op te doen, wat nooit verkeerd is.
Ben blij dat ie geen blaaskaak interview achteraf gaf met 5 slechte minuten of zoiets.
17-10-2021 20:30
Uiteindelijk moet de conclusie zijn dat Evenepoel een redelijk slecht jaar heeft gedraaid.

Niet direct vanwege de uitslagen natuurlijk. Die deugen wel. Wat echter meer bijblijft is dat hij opzichtig gefaald heeft als teamspeler en dat enkele keren, dat zijn bewijsdrang door Ome Pat wordt misbruikt en dus een speelbal blijkt zonder het misschien zelf door te hebben, dat hij grote koersen nog niet goed genoeg aankan en dat het uitzonderlijke aura wat aan diggelen is.

Dat laatste kan prima met doseren te maken hebben, iets wat nog niet direct in z’n handboek staat. Hij kan het beter wel gaan leren zodat hij meer levert op belangrijke momenten, daar bouw je krediet mee op binnen een team. En anders eens meer optrekken met Julian die zowel weet te leveren wanneer het moet als nederigheid toont wanneer het niet aan hem is.
    18-10-2021 00:20
    @kleo, jouw beeld wordt keurig bevestigd in de docu.
    Doseren en zelfreflectie zijn denk ik zijn taak komende winter. Want hij en zijn entourage zien zich toch heel erg als slachtoffer van de boze buitenwereld. Zowel met de giro, de OS en het wk. De ouwe eddy had op voorhand toch de spijker op zijn kop geslagen over evenepoel als teamplayer...

    En hij moet gewoon leren om ook gewoon wedstrijden te rijden met het grotere plaatje in het achterhoofd. Grote renners vullen uiteindelijk hun erelijst niet met de druivenkoers of ronde van Denemarken, maar met klassiekers en grote rondes. En dat hoeft voor een knaap van 21 niet meteen in het eerste jaar.
    18-10-2021 09:15
    Helaas niet gezien. Wanneer ik op youtube zoek op 'ik ben remco' dan kom ik bij een knakker uit Rotterdam uit.
17-10-2021 20:58
Het gedrag van sommige Evenepoel critici loopt nu de spuigaten uit. C'est du harcèlement ! Het lijkt steeds meer op intimidatie.
Het gedrag is te verklaren door de profetieën over Evenepoel twee jaar geleden. Nu die niet uitkomen halen de critici hun gelijk maar het is nu in zoverre ontspoord dat ze er een dagtaak aan wijden om de verdwenen profeten onderuit te halen over de rug van Evenepoel.
Let it go!
17-10-2021 21:07
Altijd goed om te lezen dat er voor elke mindere prestatie van Evenepoel allerlei verklaringen zijn.
17-10-2021 21:13
Hoor dat Evenepoel net met z'n vriendin en een stukje taart op de bank lag om een leuk reisje in te plannen toen ze belden met die cheque.

"Ja, dan is die ook meteen bekostigd."

Iedere analyse van dit scorebord kan daarom moeilijk serieus genomen worden.
17-10-2021 22:01
Mooie overwinning voor Küng. Remco op een plek waarop je hem verwacht als je zijn prestaties laatste tijd ziet. Hopelijk komt er wat verbetering komend seizoen.
    17-10-2021 23:27
    Remco's wattages in Emilië en Lombardije bekeken kunt ge op uw 2 oren slapen. Die gaat er op zeker komen. Haha, wel geestig, die wieler'kenners hier met hun premature oordeeltjes.
    18-10-2021 00:06
    Aan de uitslag van Lombardije te zien betekenen die wattages in de praktijk dus niets.
    Haha! Dat juichvee met hun premature wensdenken..
    18-10-2021 07:59
    Dankjewel Ruwe Diamant, ik heb heerlijk geslapen. Ik zag je reactie maar er is niks prematuur aan mijn bericht. Je wint nog steeds geen wedstrijd o.b.v. wattages maar omdat je als eerste over de meet rijdt. En heb ik voorafgaand aan mijn eerste bericht procyclingstats even bekeken en daarmee is het goed te onderbouwen.
    18-10-2021 17:01
    Reiger
    "de uitslag" en "de praktijk" worden hier door jou verward.
    - De uitslag is 19de als 21jarige in de Ronde van Lombardije.
    - De praktijk is dat hij aan de voet van de Ganda posities verloren, in het rood moest en door het tempo van Benoot de nek werd afgesneden. Hij lostte toen de rol als ca. 45ste en komt als 19de alleen binnen. Dat wil zeggen dat ie nog meer dan 20 man ingehaald heeft. Niet onlogisch als je op de beklimmingen evenveel power levert als Woods en co. Echter, kon hij tussendoor niet in de wielen zitten.
    18-10-2021 17:27
    @Diamant Als je dan toch bezig bent het volledige plaatje te schilderen ben ik heel benieuwd hoeveel van die renners die Remco heeft ingehaald hebben laten lopen en hoeveel er vol gas naar de streep zijn gereden. ik denk minder dan 5..
    En volgens mij was zijn achterstand op de streep 3 minuten. Die kun je ook vast verklaren toch?
18-10-2021 05:59
Een positieve noot: Remco eindigt vlak voor zijn vader: Herregodts.
    18-10-2021 06:45
    Ik wist niet dat de Heer ook actief wielrenner was!
18-10-2021 08:10
Onderhand zijn de hardcore REVKET haters even gezellig en geloofwaardig als jezusvinders te Giessendam. Ik kan van dat gedram niets anders dan aanstellerige relnichterij vinden, naast suf, sneu, zielig en stompzinnig.
    18-10-2021 08:41
    Ben het wel met je eens Romans, maar heb je door dat ook jij stelselmatig in herhaling valt door steeds een dergelijke post te plaatsen als de drekput weer eens open gaat?
18-10-2021 08:43
Inmiddels zijn we aanbeland bij hoofdstuk 67 over REV. Alle reacties zijn al eens meer dan 60 x langsgekomen, dat geldt voor zowel de voor- als tegenstanders. Dat je er de energie voor houdt zeg.
    18-10-2021 09:57
    Sport is emotie.
    Als Evenepoel sport brengt dat heel wat emotie teweeg.
    18-10-2021 10:32
    Precies, de prestatie van Küng wordt nauwelijks besproken. De sport heeft wel types als Evenepoel nodig. Maar hij is bijna 22. Om hem, met al die toppers om hem heen van die leeftijd, nu nog als groeibriljant te behandelen gaat ook te ver. Hirschi was vorig jaar ook al van dat niveau, Pogacar en Bernal al verder op die leeftijd.
    18-10-2021 16:54
    Simpelweg niet zo goed als geadverteerd.
18-10-2021 10:09
Evenepoel krijgt startgeld voor de Chrono. Hij start vast wel met enige ambitie maar zoals bij iedereen voelt hij na 5 kilometer echt wel of het wat gaat worden of niet.

En bij het antwoord: dit wordt 'm niet, gaat hij zich niet meer binnenstebuiten keren om nog tweede of derde te worden. Boeiend, op naar de winterstop.

Hij is in het verkeerde land geboren om een goede wielrenner te zijn. Er zit een bak arrogantie in en hij komt regelmatig verkeerd uit de hoek. Maar hij kan echt wel een partijtje fietsen, wint wedstrijden op een mooie manier en of hij in de grote ronden echt een vuist kan maken voor de winst. We shall see.

Hoe dan ook is het er eentje met een verhaal. En als je hem gaaf vindt is dat mooi, als je hem irritant vindt, ook. Want de sport leeft van verhalen.

Reacties zijn gesloten.