Kruijswijk over Tour de France: “We moeten er in de derde week allemaal nog goed voor staan”
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 11 juli 2020 om 18:08

Kruijswijk over Tour de France: “We moeten er in de derde week allemaal nog goed voor staan”

Primož Roglič, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk: alle drie kunnen ze volgens Jumbo-Visma de Tour de France winnen. De tactiek van het Nederlandse WorldTour-team om de zege binnen te slepen is simpel. Er zal voor de beste coureur worden gereden. “Maar we moeten niet te snel alles op een kaart zetten”, is Kruijswijk duidelijk.

“De Tour is meestal beslist in de derde week”, gaat de Brabander verder in gesprek met het Algemeen Dagblad.  “We moeten zorgen dat we er dan nog alle drie goed voor staan. Daarom hebben we ook een ploeg mee die volledig op het klassement is gericht, zodat wij dat werk waarvoor zij mee zijn niet hoeven te doen en ons lang kunnen sparen voor de finale.”

De kans dat Jumbo-Visma dus alles op een kaart zal zetten na de eerste week, acht Kruijswijk – ondanks direct enkele pittige etappes – erg klein. “De eerste week gaat niets zeggen over de top-3 na drie weken. Daarvoor ligt het niveauverschil in eerste week te dicht bij elkaar, je rijdt elkaar er niet zo maar van af. Als je deze ritten in de laatste week zou hebben, zouden de verschillen veel groter zijn. Je moet alleen opletten dat je geen slechte dag hebt.”

Hoogtestage
De 33-jarige coureur vertoeft momenteel op hoogtestage in Tignes, waar hij samen met de Tour-selectie van Jumbo-Visma er alles aan doet om zo goed mogelijk aan de start van de Tour de France te staan. “Dat wordt niet vijf, zes uur rijden met de handjes op het stuur, maar echt hard werken”, legt hij tot slot uit. “We trainen op wat we kunnen verwachten in de wedstrijden. De demarrages en versnellingen bergop van straks moeten we aankunnen.”

40 Reacties
11-07-2020 18:20
Klasbak de Kruijswijk. Ben benieuwd hoe hij als dieselklimmer gaat presteren tijdens deze Tour, maar vrees dat Rogla en de vlinder uit Maastricht toch iets beter zullen zijn. Al snap ik de uitspraak van de Rooie uit Nuenen om niet te snel alles op een kaart te zetten: hij staat bekend om zijn derde week.
    11-07-2020 18:37
    Bij de Rooie gaan mijn gedachten gelijk uit naar Oosterbosch. Misschien Kruijswijk maar de Rossige noemen... Buiten dat, ik zie hem (stiekem) de boel wel verrassen en als beste TJV renner eindigen in de Tour.
    11-07-2020 18:45
    Klopt, die was ik even vergeten. Misschien dat de kleerhanger toch een betere bijnaam is voor Steven. Maar ik hoop met je mee dat hij de beste TJV-renner zal zijn. Hopelijk toont hij dit jaar weer wat cojones zoals tijdens etappe 12 van de Tour 2018.
11-07-2020 18:32
Die gaat moeten knechten
11-07-2020 18:38
Die gaat in de derde week een heroïsche aanval plaatsen.
    11-07-2020 18:44
    Als je al op 20min staat is het wel mogelijk dat ze je laten rijden.
    Om heroisch te zijn zou hij al alleen de hele etappe moeten rijden en dan ook nog winnen maar denk dat er wel altijd iemand mee zal zijn..
    11-07-2020 18:47
    Ik hoef maar twee jaar terug te gaan in mijn herinnering om een voorbeeld voor me te zien.
11-07-2020 18:45
Hij heeft wel gelijk uiteraard. Hoe langer je meerdere mannen kort in het klassement kunt houden, hoe kansrijker je als ploeg zult zijn in de slotweek. Zelfs als b.v. Kruijswijk in de eerste Tourhelft een paar minuten kwijtspeelt, is het verstandig om hem toch voor het AK door te laten rijden. Dan kan hij in de laatste week wellicht eens voor een lange aanval gaan om de concurrentie onder druk te zetten.
11-07-2020 18:55
Zijn uitspraak klopt wel, maar Kruijswijk zal nooit de tour winnen. Daar is hij simpelweg niet goed genoeg voor in dit veld.
11-07-2020 19:06
Ik hoop dat kruijswijk dit jaar in de Vuelta helemaal top is en voor het podium gaat daar. Denk dat Roglic simpelweg wat sterker is in de tour.
11-07-2020 19:07
Deze uitspraak past het meest in zijn eigen straatje. Het is inderdaad niet te hopen dat kruiswijk zijn kansen in een 3e week zal moeten opofferen voor een ander. Temeer omdat kruiswijk normaliter minder verval toont .
11-07-2020 19:21
Die befaamde 3e week hebben we in 2019 niet gezien. Je mag er op hopen, maar het is geen vanzelfsprekendheid.
11-07-2020 19:22
Zou van aert ook helemaal geen ene vrijheid krijgen voor eenmans sprints of de tijdritten?
    12-07-2020 09:50
    Er is maar 1 tijdrit en dat is op de ena laatste dag en eindigt op een berg dus Van Aert hoeft zich daar niet op te focussen. Wellicht bij een lasitge aankomst als de klassementsmannen veilig zijn dat hij dan mee mag sprinten maar verder verwacht ik het niet echt aangezien ze de Tour willen winnen.
11-07-2020 19:34
"Daarom hebben we ook een ploeg mee die volledig op het klassement is gericht, zodat wij dat werk waarvoor zij mee zijn niet hoeven te doen en ons lang kunnen sparen voor de finale.”

Weet iemand al of dit betekent dat Van Aert niet zal meesprinten in massasprints en sprints met een uitgedund peloton, zoals Stuyven vorig jaar wel deed? Van een renner van (stilaan) zijn statuut verwacht ik dat hij niet gaat om puur te knechten (en zonder Groenewegen kan hij in principe vaker zijn kans gaan), maar dat Jumbo vol voor het klassement lijkt te gaan, betekent mogelijk dat Van Aert zich zal moeten schikken naar het bijstaan van zijn kopmannen en voor de rest zich moet sparen waar het kan.
    11-07-2020 19:38
    Massasprints moet hij uiteraard uit weg blijven; die vlakke dagen heeft hij bij uitstek een functie voor zijn kopmannen. Pittige sprints geven waarschijnlijk wel wat kansen, en sowieso de tijdritten waarin hij kansrijk is, maar fantasieën over meedoen voor groen moet je niet hebben.
    11-07-2020 19:56
    Als ze er maar niet de nieuwe Hagen van maken.
    11-07-2020 20:04
    Tijdritten?
    11-07-2020 20:15
    Scherp, Wout zal ongetwijfeld wel voluit mogen de voorlaatste dag van de Tour maar of La Planche des Belles Filles hem ligt is een tweede.
    11-07-2020 20:40
    Zit er één tijdrit in waarin Van Aert kansrijk is? Dan is dat dus sowieso één van de kansen die hij zal hebben om zelf resultaat te rijden.
    11-07-2020 21:49
    2018 Matthews, 2019 Schachmann en Van Aert als voorbeelden van renners die voor een ereplaats te veel risico namen, geblesseerd raakten en hun kopman (in goede positie) niet meer konden ondersteunen. Je mag hopen dat TJV volledig toegewijd is aan hun doel: het eindklassement winnen.
    11-07-2020 21:55
    Nam Teunissen vorig jaar in de eerste rit ook teveel risico?
    11-07-2020 22:00
    Bekijk anders eens het rittenschema Morgenster. ;)
    11-07-2020 22:04
    Nul tijdritten waarin hij kansrijk is dus.
    11-07-2020 22:13
    Sorry, met 'tijdritten?' bedoelde ik, 'welke tijdritten'? Er is maar één tijdrit en die is te zwaar voor Van Aert.
    11-07-2020 22:17
    Ja, die kans kun je dan dus schrappen.
11-07-2020 19:56
Als die derde week er überhaupt komt, ik zou maar direct proberen goede zaken te doen. Is het niet vanwege de huidige situatie dan wel vanwege wat we vorig jaar gezien hebben.
11-07-2020 20:07
Als ik ploegleider van TJV was, zou ik niet al te enthousiast van deze uitspraken worden.. heb liever dat hij het gewoon af en toe laat lopen de 1e week, om dan in de 3e week Roglic naar Parijs te slepen..
    11-07-2020 20:41
    Roglic heeft er veel meer aan als Kruijswijk nog dicht staat in het klassement.
11-07-2020 21:41
Vraag me steeds meer af wie de bidons straks moet gaan halen. Gaat toch ook energie inzitten in al dit soort interviews en vragen. Voor de TJV boys lijkt de wedstrijd al begonnen. Weet niet hoe dit intern echt zit, maar drie kopmannen is mij er een teveel.
    11-07-2020 21:57
    Die geven ze de laatste jaren op klimmen aan vanaf de kant, daardoor hoeven ze daar niet meer naar de auto. Was daardoor twee jaar geleden met Roglic en Kruijswijk nooit een kwestie.
12-07-2020 08:28
Sorry, ik ben geen fan van Steven. Regelmatige renner maar ondanks zijn Giro prestaties van jaren geleden zie ik hem niet als kopman maar als meesterknecht of bliksemafleider.
Dat hij cliché uitspraken doet als: “in de 3e week gebeurd het” schept niet te veel vertrouwen in het tactisch vermogen.

Als je kijkt naar de “bewapening” waarmee TJV afreist naar de Tour moet je het alla Ineos in begin jaren vanaf de 1e aankomst bergop al in de plooi leggen, en gezien de geringe mogelijkheid van massasprints daarna de trui weggeven aan een non klassementrenner in een lange ontsnapping.
    12-07-2020 08:44
    Ik denk dat je wat te streng bent voor Kruijswijk. Grote ploegen als Astana, Bora hebben geen GT-kopman met een significant beter track record in de Tour. Ook je opmerking over tactiek is raar, omdat wielrennen veelal draait om met minder wattage mee te liften op het werk van anderen (Yates leerde deze les in Giro 2018). Lees: de belangen die zich ontvouwen gaan inzien, daar naar durven handelen (bluffen) en die berg op komen zonder een trap te veel te hebben gedaan. Vooraf Tour is er qua tactiek niet zo veel te bedenken. Je moet gewoon fit zijn en uit de problemen blijven.
12-07-2020 10:46
Typische Nederlands, deze disrespectvolle reacties naar een groot sportman als Kruijswijk die notabene het podium van de Tour heeft gehaald. Ondanks die prestatie is het enige wat ze hier kunnen schrijven allemaal negatief en gezeik. Ja hij had die Giro moeten winnen maar dat is niet gebeurd. 3 jaar later haalt hij het podium van de Tour, dat noem ik pas doorzettingsvermogen. Ieder ander was met een depressie al gestopt met fietsen op dat niveau.

De nummer 3 van de vorige Tour wordt door sommige mensen niet als kopman maar als knecht gezien, haha wat een lachertje deze members hier. Loopt Kruijswijks contract af? Zou hem goed doen een leuke ploeg op te zoeken waar hij wel respect krijgt en gewoon kopman mag zijn in welke ronde hij wil.
    12-07-2020 10:50
    Kruijswijk is nu toch kopman in de Tour en Vuelta?
    12-07-2020 11:42
    @johnny, zoals je zelf zegt, hij kan het nooit afmaken. Waarom kan je dan niet een ploegmaat proberen helpen die dat wel al bewezen heeft te kunnen..
12-07-2020 12:04
Denk toch dat hij in de pikorde slechts schaduwkopman is en dat hij zich uiteindelijk op zal offeren voor Roglic of Dumoulin. Hij zal wel kort in het klassement moeten staan na 2 weken voor het geval Dumoulin en Roglic wegvallen door valpartijen of ziekte. Denk zelf niet dat hij dit jaar podium gaat halen.
12-07-2020 13:56
Men heeft gewoon duidelijke afspraken gemaakt, Kruiswijk weet ook wel dat Roglic net dat beetje meer heeft. Maar, als de situatie zich voordoet rijden ze voor elkaar en niet tegen elkaar.
Een beetje zoals Quickstep in de goede dagen: wie het eerst weg is wint, (mits die de inspanning kan volhouden) de rest stopt af. Ga je als Ineos een ontketende Kruijswijk terughalen als je Dumoulin en Roglic in je wiel hebt?
(Kruijswijk zal wel voldoende tijdwinst moeten pakken)
12-07-2020 23:09
Volgens mij wordt normaal gesproken de Tour gewonnen in de eerste anderhalve week.

Dat wil zeggen, geen valpartijen, oponthoud, pech of anderzins. Elkaar op minuten fietsen in de 3de week gebeurt zelden.

De Tour is meer en meer een afvalrace.

Ik zie Steven daarom best weer top 5 rijden. Als alles meezit.
13-07-2020 22:19
De verschillen zullen klein zijn, want de twee blokken zullen elkaar neutraliseren. Tenzij Bernal nog sterker is dan vorig jaar en dat hij al tijdens de eerste Tourhelft aanvalt. En liefst niet op een paar km van het einde op de slotklim. Is Bernal niet veel beter bergop dan Dumoulin, Kruiswijk, de Franse en de Zuid-Amerikaanse klimmers, dan zullen er enkele renners binnen de twee minuten staan. En wordt de Tour beslist tijdens de ene tijdrit, wel met een pittig einde op de Belles Filles.

Reacties zijn gesloten.