Koen de Kort teleurgesteld met niet-selectie voor WK
foto: Marcel Koch
donderdag 20 augustus 2015 om 15:38

Koen de Kort teleurgesteld met niet-selectie voor WK

Koen de Kort kreeg vandaag te horen dat hij door bondscoach Johan Lammerts niet geselecteerd is voor het WK in Richmond. De renner van Giant-Alpecin noemt zijn teleurstelling een understatement. Hij had graag in dienst van een kopman de wegwedstrijd gereden.

“Wat moet ik doen om te laten zien dat ik een kopman aan een topresultaat kan helpen?”, vraagt De Kort zich af via Twitter. Wie in plaats van De Kort uit de selectie zou moeten, gaat hij niet op in. “Maar je kunt de koers nog zo hard maken, er beginnen dan zeker tien renners frisser aan de finale. Dat lijkt mij ook van belang…”

De Nederlandse afvaardiging in Richmond bij de elite mannen bestaat uit Niki Terpstra, Lars Boom, Tom Dumoulin, Sebastian Langeveld, Bauke Mollema, Robert Gesink, Dylan van Baarle, Jos van Emden en Pim Ligthart.

21 Reacties
20-08-2015 15:41
Hij heeft in ieder geval meer laten zien dan Ligthart en Langeveld.. En dan bedoel ik hard werken voor een kopman.
20-08-2015 15:43
Ja hij bedoeld dus Degenkolb
20-08-2015 15:55
Koen is een van de meest onderschatte Nederlandse renners. Onterecht dat hij buiten de selectie wordt gehouden.
20-08-2015 15:59
Helemaal eens met Koen! Heeft veel meer laten zien dan Langeveld die almaar ziekjes is en Ligthart en ook op dit parcours heb je meer aan hem dan aan van Emden.
20-08-2015 15:59
Da's het gevaar van een renner als Ligthart selecteren, ongetwijfeld een hele goede knecht voor op het WK, maar nog geen seconde in beeld gereden dit jaar. Dan ga je scheve gezichten krijgen bij de niet-geselecteerde renners en hun wel-geselecteerde ploegmaats en vriendjes... Dan kun je zo een laatste plekje beter gunnen aan iemand met misschien iets minder potentie maar waarvan de opinie is dat hij het verdient.
20-08-2015 15:59
Die had er zeker bij gehoord. Rare keuze van de bondscoach.
20-08-2015 16:10
Ligthart heeft anders wel wat gewonnen aan het begin van dit jaar. Hij zal zijn selectie daarmee verdiend hebben. De Kort is een geweldige sprintaantrekker, maar voor wie moet hij in deze selectie de sprint aantrekken? Een tijdrijder als Jos van Emden is nuttiger als knecht. Bovendien denk ik dat een knechtende kopman als Gesink of Mollema sowieso sterker is dan de Kort.

Enige die je eruit zou kunnen halen voor de Kort is Langeveld, die zijn selectie puur op basis van het verleden heeft verdiend.
20-08-2015 16:13
Je hebt in Richmond flandrien-types nodig, en dan is het toch belachelijk om renners als Hofland, Van Poppel, Sinkeldam, Tankink en Teunissen bij voorbaat al thuis te laten.
20-08-2015 16:18
@albertooo
Ten eerste is de vraag of de helft van die renners die je noemt Flandriens zijn, en daarnaast is helemaal niet duidelijk of het een parcours voor Flandriens is. Die kasseien stellen in elk geval weinig voor.

De Kort had best meegemogen, persoonlijk denk ik niet dat Ligthart echt een rol van betekenis kan spelen. Maar ja, zoveel maakt het ook weer niet uit, Terpstra gaat toch wel z'n eigen weg.
20-08-2015 16:21
Terpstra zal Ligthart graag mee hebben gehad. Ik vind het niet gek dat de kopman mede bepaald wie er als pure knechten mee gaan. De Kort is veel beter natuurlijk, zeker over die afstand, maar de geeft voor die rol niet de doorslag.
20-08-2015 16:26
Renners die via sociale media gaan klagen. Ik zal wel een oude lul zijn, maar ik krijg er enorme kromme tenen van.
20-08-2015 16:30
Als ik moest kiezen tussen Pim of Koen als knecht, dan .......
20-08-2015 16:40
Van Baarle en Ligthart hebben zelden laten zien de afstand aan te kunnen, Langeveld al het hele jaar zwak en slecht in hitte, Boom ook niet gebracht wat werd verwacht... Dan zou KdK er best tussen kunnen ipv een van de bovenstaande 4. Of bijvoorbeeld een Weening of Tankink bijvoorbeeld, hoewel die ook niet zo sterk zijn dit jaar
20-08-2015 16:41
@Kingstown
Helemaal mee eens. Te makkelijk, als je echt iets op je lever hebt, heb dan ook het lef om het tegen de verantwoordelijke persoon te zeggen. Zo slap dit…
Dit is ook echt een van de redenen dat ik Twitter een verschrikkelijk medium vind.
20-08-2015 16:41
@kingstown, Helemaal mee eens. Hoewel er best wel wat voor te zeggen valt om hem te selecteren, vraag ik me af waarom je je onvrede dan meteen weer zo de sociale media in moet slingeren. Vraag dan de bondscoach persoonlijk om uitleg, daar schiet je meer mee op.
20-08-2015 16:44
Tegenvallertje voor Degenkolb? Of speelt " wiens brood men eet....." tijdens het WK geen rol?
20-08-2015 17:13
als de kort het nk heeft gereden itt anderen die wel zijn geselecteerd is het natuurlijk extra zuur
20-08-2015 18:55
Jungle Man, denk je dat De Kort dat NK met tegenzin heeft gereden? Ik kan me niet voorstellen dat het een straf is voor een renner om het NK te rijden. Alleen als hij daar heeft gereden met het achterlijke idee dat dat was om een WK selectie mogelijk te maken zou het een rol kunnen spelen bij zijn teleurstelling. Ik schat hem echter wel wat intelligenter in dan dat.
20-08-2015 20:01
Veel te veel koninkrijkjes. Domme selectie want met vier generaals win je de oorlog niet. Boom, Gesink en Mollema gaan echt niet voor Terpstra rijden want uitspraken uit het verleden, en die zo bijzondere goede dag op dat NK in de regen waar heel Rabo geflest werd, daar staat nog een klein rekeningetje van open..
20-08-2015 22:08
Langeveld, Ligthart, maar ook Boom zijn niet bepaald renners, die hun selectie verdiend hebben.
Die gaan echt de finale niet halen als de koers hard gemaakt wordt.
Boom teert te veel op zijn talent en verwachtingen, maar het lijkt hem toch te schorten aan karakter om juist dat beetje extra er uit te halen.
Koen de Kort is er juist heel vaak bij om zijn kopmannen tot ver in de finale te ondersteunen.
Misschien niet direct op grond van zijn uitslagen op de weg dit seizoen, daar voor reed hij een te beperkt programma onder andere door een virusinfectie, waardoor hij onder meer de Europese Spelen miste, maar op basis van wat hij liet zien tot nu toe in wedstrijden, die er echt om deden, zou Mathieu van der Poel, die dit weekend start in de tour de l´Avenir wel eens de grote afwezige kunnen blijken te zijn in de wk selectie na afloop van deze etappewedstrijd. Is het niet bij de profs, dan toch zeker bij de beloften, waar voor hij ook niet geselecteerd is
21-08-2015 00:38
Een renner als Sinkeldam had toch ook niet misstaan in deze selectie, bijv ipv ligthart en Langeveld. Is goede klassieker rijder en kan grote afstanden aan. Daarnaast een troef voor evt een sprint met uitgedund peloton.

Reacties zijn gesloten.