Koen Bouwman is blij met zijn rol bij Jumbo-Visma: “Ze gaan meer naar mij luisteren”
Koen Bouwman, het equivalent van 'samen winnen' - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 8 maart 2023 om 14:00

Koen Bouwman is blij met zijn rol bij Jumbo-Visma: “Ze gaan meer naar mij luisteren”

Interview Koen Bouwman was vorig jaar de revelatie in de Giro d’Italia. De 29-jarige klimmer redde de Italiaanse exercitie van Jumbo-Visma met twee ritzeges en het winnen van het bergklassement. Naderhand heeft sportief directeur Merijn Zeeman diverse gesprekken met hem gevoerd over de grotere rol die Bouwman binnen Jumbo-Visma kan spelen. Die blijft velerlei hetzelfde. “Maar ik zou het wel mooi vinden om als kopman naar het NK te gaan, want zelf winnen is het mooiste dat er is”, vertelt hij aan WielerFlits.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Maandag start Bouwman in Tirreno-Adriatico. Aanvankelijk zou hij daar zijn seizoen beginnen, maar door ziekte van Mick van Dijke heeft hij de Ronde van Valencia (begin februari) al in de benen. Daarna ging hij met de Tour de France-ploeg en klassiekerkern mee op hoogtestage naar de Teide. Eind februari is hij van dat kamp teruggekeerd. Komende week gaat hij met kopman Wilco Kelderman voor een goed klassement in de Italiaanse WorldTour-koers, met onder meer ook klassiekerspecialisten Dylan van Baarle, Tiesj Benoot, Wout van Aert én de verrassend snel teruggekeerde Primož Roglič in de ploeg. Attila Valter vervolledigt de ploeg.

Afgelopen jaar stelde Zeeman hem de vraag wat Bouwman wilde, na zijn ijzersterke Giro. “We hebben best wel lange gesprekken gehad”, vertelt de klimmer. “Er zijn veel zaken waarbij we op één lijn zitten, maar over een paar kleine dingetjes denken we anders. Dat gaat over mijn eigen kansen, want dat is binnen deze ploeg gewoon lastig. Natuurlijk heb ik zelf ambitie. Maar ik ben ook degene in de ploeg die dat het makkelijkst opzij kan schuiven en voor onze kopman rijdt. Met zo veel leiders binnen Jumbo-Visma, hebben ze echt renners nodig die kunnen wat ik kan.”

Bouwman op kop van het peloton in zijn eerste koers van 2023 – foto: Cor Vos

Daar staat Bouwman zelf ook achter. “Dat betekent niet dat ik nooit eigen kansen krijg. Maar het betekent wel dat ik in de grotere wedstrijden altijd in dienst zal rijden van andere jongens. Als ik het had gewild, had de ploeg ergens ruimte gemaakt in koersen als Tirreno-Adriatico, de Ronde van Catalonië of de Ronde van Zwitserland. Maar van mij hoeven ze niet een jonge jongen als Tobias Foss – wat natuurlijk een megatalent is – ergens vanaf te halen, omdat Koen Bouwman zo graag als zesde wil eindigen in bijvoorbeeld Zwitserland. Daarover waren we het snel eens.”

Bouwman zegt waar het op staat
De klimmer voelde zich goed bij de gesprekken die hij voerde met Zeeman, waar hij vrijuit kon praten. “Er waren wel wat dingetjes in de Giro waar ik het niet mee eens was, al moet je het ook niet groter maken dan het is. De avond voor de Etna-etappe voelde ik me zó goed, dat ik tijdens een overleg met de ploegleiding heb gevraagd wat ik moet doen als de drie kopmannen vroeg gelost zouden worden en ik mij nog goed voelde. Of ik dan moest wachten of mijn eigen koers mocht rijden voor die dag. Daar werd een beetje lacherig over gedaan, ik werd niet serieus genomen. Maar als ik me goed voel, zeg ik dat niet voor niets. Ik zal me altijd wegcijferen. Maar als ik zeg dat ik goed ben, dan ben ik dat ook echt wel. Tijdens de rit zelf heb ik dan gewoon gewacht op de kopmannen, zoals besproken en opgedragen.”

Verder geen onvertogen woord van Bouwman, die juist heel blij was met de gesprekken. “Op een gegeven moment sprak ik met Merijn af voor een uurtje op de service course. Dat werd twee en een half uur, maar dat was alleen maar positief. Voor mij was dat mooi, ik zou dit soort gesprekken eerder nooit gedaan hebben. We weten dat het niet alleen in mijn eigen belang is maar ook in dat van de ploeg, als ik een keer mijn nek kan uitsteken. Ze zullen sneller luisteren. Maar nogmaals, we moeten het niet spannender maken dan het is. Die gesprekken waren super waardevol.”

Bouwman in conclaaf met de ploegleiding – foto: Cor Vos

En dus verandert er – ook op eigen verzoek van Bouwman – niet veel aan zijn rol binnen Jumbo-Visma. “Omdat het gewoon goed bij mij past”, vindt hij. “Iemand die zich wil en kan wegcijferen voor anderen. Ik zou niet minder hard trainen als ik in de Giro geen eigen kansen krijg, dan wanneer dit wel het geval was geweest. We gaan daar nu met een duidelijk doel naartoe: winnen, met Primož Roglič. Daar ben ik super gemotiveerd voor. Na heel veel jaren wil ik nog altijd mijn steentje bijdragen in deze ploeg, misschien wel de beste van de wereld. Dat vind ik ook mooi.”

Op jacht naar het rood-wit-blauw
Na de Giro wacht er mogelijk wél een kans op het kopmanschap. Bouwman heeft namelijk zijn zinnen op de Nederlandse titel op de weg gezet. “Daar is ook ruimte”, legt hij uit. “Er zullen de nodige Nederlanders naar de Tour gaan, die het NK dan wellicht overslaan. Ook het vertrek van Pascal Eenkhoorn en Mike Teunissen draagt daaraan bij. Die hadden op het NK altijd wel een vrije rol. Nu hoop ik mijn kans daar te pakken. Maar voor ons is dat misschien wel de moeilijkste koers van het jaar en eigenlijk ook niet leuk. Alleen als je wint, mag je wel een jaar lang in die trui rijden.”

Zelf winnen is het allermooist, vindt ook Bouwman. Maar tot aan het NK committeert hij zich zoals altijd in dienst van de ploeg, de Giro-eindzege met Roglič als mikpunt. “Aan het begin van mijn carrière heb ik vier doelen opgeschreven. Een daarvan was het winnen van een grote ronde met de ploeg. Dat is dankzij Primož al eens gelukt in de Vuelta a España. De tweede was een rit winnen in een grote ronde. Hoewel ik die altijd als moeilijkste achtte, is dat ook gelukt. Daarnaast wil ik heel graag een keer de Olympische Spelen meemaken als renner en ik wil nog een keer naar de Tour de France.”

In de grootste wedstrijden ter wereld blijft Bouwman een steunpilaar voor de kopmannen – foto: Cor Vos

Om dat laatste doel af te vinken moet Bouwman misschien nog eens met de vuist op tafel slaan. “Om dat binnen Jumbo-Visma te doen, dat gaat bijna niet lukken”, denkt hij hardop “Dan zou ik ooit nog eens moeten verkassen. Die wens om de Tour te rijden, zou op dit moment ook de enige reden zijn om ooit te vertrekken bij Jumbo-Visma. Het lijkt me iets magisch om daar op de Champs-Élysees te finishen. Dat zou ik wel heel graag willen. Maar binnen deze ploeg is dat niet makkelijk, zo reëel ben ik ook wel.”

Zeemans zegje
Zeeman is er maar wat blij mee dat Bouwman voorlopig niet wil verkassen. “Afgelopen winter heb ik heel veel met Koen gesproken en hem verschillende opties voorgelegd. Ik denk dat dit heel veel zegt over hoe wij – en hoe ik – naar Koen kijken. Als uit zijn eigen idee naar voren was gekomen dat hij meer voor eigen kansen wilde gaan in kleinere etappekoersen in het klassement, dan had-ie een heel ander programma gereden dan wat hij nu heeft. Maar het is ook Koens eigen wens om erbij te zijn in de grootste wedstrijden en de grote doelen van onze ploeg na te jagen. Hij is een renner met een geel-zwart hart.”

De sportief directeur komt ook nog even terug op het akkefietje uit de jongste Giro. De Etna kwam te vroeg om de aangewezen kopmannen al af te schrijven. Dat had niet zozeer met Bouwman te maken, maar alles met het signaal naar kopmannen Tobias Foss, Sam Oomen en Tom Dumoulin. “Dat zijn altijd heel moeilijke keuzes. Achteraf is het makkelijk oordelen. Als Tom, Sam of Tobias daar hun enige slechte dag hadden gehad, had niemand het er meer over gehad. Had je Koen niet laten wachten, dan geeft dat mentaal ook een enorme dreun aan je kopmannen die zich maandenlang voorbereid hebben. Dat was ook niet goed geweest.”

“Maar we hebben die specifieke situatie al meermaals gereflecteerd”, laat Zeeman weten. “Koen hadden we daar serieuzer moeten nemen. Wat daarbij overigens ook nog een rol heeft gespeeld, is dat Koen nooit een koning van de training is”, doelt de sportief directeur op de trainingswaardes van de klimmer. “Maar hij is wel áltijd op de afspraak in de koers. Koen is een heel betrouwbare jongen die er altijd staat als het moet. Dat is een heel groot compliment voor hem. Daarom zijn we ook heel blij dat Koen bij ons is en hopelijk ook nog heel lang blijft.”


Koen Bouwman redde de Giro 2022 voor Jumbo-Visma – foto: Cor Vos


31 Reacties
06-03-2023 08:40
Het zou prachtig zijn als hij gewoon wel in de Tour-ploeg wordt opgenomen. Naast winnen heeft Jumbo wat mij betreft ook een verantwoordelijkheid voor het laten oplaaien van de Tourkoorts in Nederland. Ik heb niet de indruk dat de winst van Vingegaard wat dat betreft voor een enorme verhoging heeft gezorgd. Dat gebeurt alleen bij Nederlands succes en bij aantrekkelijke Nederlandse renners die meedoen.
06-03-2023 13:05
Er zijn weinig renners waar ik een grotere gunfactor voor heb en als de ploeg voor één renner dan wel hun wedstrijdarsenaal ietsjes uit zou breiden is hij het wel. Dat hij met Merijn voor de kalender staat en zegt "kies maar een, gaan we dat regelen" ;)
06-03-2023 07:29
Groot verschil in bescheidenheid dat Koen Bouwman niet met zijn vuist op tafel slaat om 6e te worden in een 1-weekse koers, terwijl Foss het wel doet. Hopen dat hij nog enkele kansen krijgt in het najaar. Een koers als Trofeo Laigueglia had ook perfect bij Koen gepast.
    06-03-2023 08:24
    Het verschil zit hem nu natuurlijk grotendeels in het feit dat Foss z'n "Ik ben wereldkampioen geworden-kaart" kan trekken (en terecht!), voor Bouwman is dat een stuk lastiger. Denk niet dat dit veel met bescheidenheid te maken heeft.
    06-03-2023 09:01
    Bouwman kan vervolgens zijn "ik heb twee ritten en de bergtrui gewonnen in de Giro-kaart" trekken, die vind ik ook wel wat waard.
    06-03-2023 09:14
    Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens, maar een wereldtitel op de tijdrit is denk ik meer waard dan twee etappes in een grote ronde vanuit de vlucht.
    06-03-2023 09:43
    Als het doel is om een klassement te rijden in een rondje van een week geef ik Foss ook meer kans met die tijdrit. Dat is natuurlijk ook wat Bouwman daar bedoelt daar. Echter, met de kwaliteiten van Koen kun je ook vooruit, wellicht meer in de semi heuvelklassiekers.
    06-03-2023 10:25
    Zeker, dan kunnen we elkaar de hand schudden. Echter is Bouwman wat dat betreft wel een diesel, pas vanaf april à mei raakt hij in vorm. Daarbij zijn eendagskoersen bij Bouwman nog geen bewezen kracht.
    06-03-2023 18:13
    Op papier is WK tijdrijden een grotere prijs, maar qua beleving is de prestatie van Bouwman in de Giro vorig jaar groter. 2 etappes en de bergtrui, wow dat is 3 weken genieten.

    Het verschil is denk ik vooral dat Foss als een talent met groeimarge wordt gezien en Bouwman als een knecht met uitschieters.
    07-03-2023 07:15
    Beiden zullen wel in Ardennen aantreden toch? Hoppa knechten voor Valter dan.
06-03-2023 08:41
Als Bouwman op een gegeven moment echt wil weten wat hij kan bereiken, dan kan hij het beste Mike Teunissen achterna. Lekker bij Wanty je eigen grenzen verkennen.
Waar het om gaat is waar hij zich het meest prettig bij voelt. Als deze man zich niet prettig voelt bij een heel team dat in zijn dienst rijdt, dan moet je dat ook niet doen.
    06-03-2023 08:44
    Klopt, maar je kan ook meer op zoek naar een middenweg waarbij Bouwman als kopman naar enkele koersen als kopman gaat (zoals vorig jaar ook in Slowakije en wellicht iets grotere koersen).
    06-03-2023 13:55
    pas achteraf is te zien in hoeverre Teunissen er goed aan heeft gedaan om te verkassen. Laporte bewijst ook het tegendeel, bijv. Ging als kopman naar het keurslijf van Jumbo-Visma, maar floreert enorm op de tweede rij.
    07-03-2023 08:09
    Voorlopig rijdt Teunissen nou niet bepaald betere uitslagen dan bij Jumbo.
    07-03-2023 08:28
    @Marik afgelopen jaar heeft Wanty 11 nieuwe renners gehaald, waarvan maar 1 renner (Costa) tot heden boven zichzelf is uitgestegen. De overige renners presteren dit jaar echt niet beter bij Wanty dan bij hun vorige ploeg. In de breedte scoort Wanty op een lager niveau goed en pakken hiermee veel punten. Er wordt teveel gefocust op die enkele goede aankopen elk jaar en de overige 7/8 buiten beschouwing gelaten.
06-03-2023 18:10
@Youri
Complimenten voor het mooi geschreven artikel.
Dat mag ook wel eens gezegd worden.

Bouwman had in de rit naar de Etna dus erg goede benen (de avond vooraf al aangegeven bij ploegleiders) maar moest desondanks toch bij de 3 aangewezen kopmannen blijven terwijl er een groep van liefst 30 renners vertrok naar de top van de Etna. De vooraf aangewezen 3 kopmannen moesten er al vroeg af in de beklimming.
Bouwman had denk ik toen die avond al het voorgevoel dat hij de sterkste (klim)renner in koers was voor JV tov de aangewezen liefst 3 kopmannen. Wat later dus ook bleek in zijn 2 ritoverwinningen en het behalen van de bergtrui.
Heel jammer dat Bouwman toen (weer) niet het vertrouwen kreeg van hoofdploegleider Engels daar hij in het jaar daarvoor als klimknecht ook al 1e kopman Bennet en 2e kopman Foss op sleeptouw moest nemen en desondanks 12e eindigde in het AK net achter Foss en Bennett.

Ik denk dat Bouwman de komende jaren tot de inboedel van JV gaat behoren net als bv Geesink.
Hij zal ongetwijfeld het komende jaar wel een goede verlenging krijgen bij JV als veelzijdige renner en dat heeft hij ook verdiend.
06-03-2023 07:34
Bouwman is echt een uitstekende renner en bovenal de ideale ploeggenoot. Als hij een beetje in vorm is tegen die tijd kan hij het NK zomaar winnen.

En hoewel het uiteindelijk heel erg wordt gedownplayed door Zeeman en Bouwman zelf, vind ik het toch wel weer pijnlijk dat dit al de zoveelste renner is die in meer of mindere mate klaagt over gebrek aan eigen kansen...

Bouwman is uiteindelijk misschien wel veel te aardig en bescheiden gezien zijn kwaliteiten en accepteert het allemaal wel. Maar niet alle renners zullen er zo makkelijk over denken, zie bijvoorbeeld Foss of Leemreize. Wordt toch echt eens tijd dat ze structureel wat gaan omgooien qua wedstrijdprogramma -en planning in mijn ogen.
    06-03-2023 08:01
    Volgens mij kun je niet zomaar zeggen "we gooien even structureel wat om in programma en planning" en alles is opgelost. Er is kalender met een x aantal wedstrijden en je hebt een x aantal renners in de ploeg. De toppers krijgen de meest prestigieuze en daaronder heb je minstens even zoveel subtoppers die ook ergens aanspraak op willen maken. Je zal nooit iedereen tevreden kunnen houden.
    06-03-2023 09:13
    Volgens mij is er bij Koen de bereidheid vanuit de ploeg wel: "Als ik het had gewild, had de ploeg ergens ruimte gemaakt in koersen als Tirreno-Adriatico, de Ronde van Catalonië of de Ronde van Zwitserland"


    Maar ik krijg het idee dat Bouwman die rol alleen wil als hij het idee heeft die wedstrijden echt te kunnen winnen.
    06-03-2023 11:52
    [quote]Koen hadden we daar serieuzer moeten nemen.[/quote]

    Groots om achteraf openlijk toe te geven dat Bouwman hier tekort is gedaan. Dat is een fijne vorm van leiderschap.

    [quote]En hoewel het uiteindelijk heel erg wordt gedownplayed door Zeeman en Bouwman zelf, vind ik het toch wel weer pijnlijk dat dit al de zoveelste renner is die in meer of mindere mate klaagt over gebrek aan eigen kansen… [/quote]

    Dat ben ik oneens. Behalve dit Giro-voorval is Bouwman juist heel reëel over weinig eigen kansen, omdat de kopmannen groter zijn dan hij. Hij brengt het gewoon als isme, niet omdat hij anders zou willen.

    [quote]Als uit zijn eigen idee naar voren was gekomen dat hij meer voor eigen kansen wilde gaan in kleinere etappekoersen in het klassement, dan had-ie een heel ander programma gereden dan wat hij nu heeft. Maar het is ook Koens eigen wens om erbij te zijn in de grootste wedstrijden en de grote doelen van onze ploeg na te jagen. [/quote]

    Bouwman weet zelf ook dat hij beter past in de rol die hij nu vertolkt. En hopelijk deze zomer in de driekleur, dat komt hem toe.

    Wel vraag ik mij af of hij nog aan explosiviteit zou kunnen winnen? Dan ligt er wellicht een prachtige rol als kopman voor het Ardens drieluik in het verschiet, of de vele mooie najaarsklassiekers als Piemonte (indien die voor klimmers is), Coppa Sabatini, Coppa Bernocchi etc. Zijn toch ook echt bijzonder fraaie koersen, net onder het niveau van Emilia (laat staan Lombardije).
06-03-2023 16:17
Ik snap wel zijn punt van 6de worden in het AK, maar hij heeft natuurlijk wel de potentie om ritten te winnen. Toch wel zonde om dat niet te benutten. Bij een ploeg als Wanty zou hij die kansen wel kunnen pakken.
06-03-2023 20:49
Interessant interview, maar wel een beetje apart. Bouwman begint door te zeggen dat er meer naar hem geluisterd moet worden en dat hij gesprekken heeft gehad om voor eigen kans te gaan, maar uiteindelijk zegt hij dat hij dat eigenlijk niet wil en blij is om te knechten.

Op mij komt het over alsof hij twee keuzes kreeg. 1. je rijdt meerdere grote koersen als knecht (tirreno, catalonie en giro) en wordt kopman op het NK en misschien dat er in het najaar nog wat koersen zijn waar je je kansen kunt pakken. Of 2. je rijdt (vrijwel) geen enkele WT koers, geen grote ronde en rijdt de kleinere koersen als kopman met de jongens uit het development team als knechten.

Bouwman wil graag een grote ronde rijden en kiest voor optie 1, waarin hij dus minder voor zichzelf kan gaan. Bij andere ploegen zou je nog een optie 3 hebben waarin je een grote ronde in dienst rijdt en kleinere koersen in een vrije rol zou kunnen rijden, maar dat is niet de manier waarop Jumbo Visma functioneert, met alles tot in de puntjes plannen. Jammer voor de renners als Bouwman, Teunissen, Van der Hoorn en Eekhoorn, maar een begrijpelijke keuze. En bij blessures van (sub)kopmannen kan de situatie nog altijd veranderen.
06-03-2023 17:57
“Om binnen Jumbo-Visma de Tour te doen, dat gaat bijna niet lukken”, denkt Koen hardop “Dan zou ik ooit nog eens moeten verkassen."

Hier is Koen m.i. toch nog veels te bescheiden.
Met een bergachtig parcours (zoals komende zomer) zou ik eerder Bouwman meepakken dan Benoot. Na 2023 kan Koen mooi de plek van senior-met-alle-respect-Kruijswijk overnemen. En na 2024 die van Roglic. Kuss kan een keer gaan verkassen. Koen; eis een Tourplek in 2024 en 2025!
    07-03-2023 02:15
    Weet niet of hij per se dit jaar in de tour ploeg moet, maar het is inderdaad een feit dat Gesink, Kruijs en Van Emden niet lang doorgaan. Dan blijven Kelderman, Van Baarle en Bouwman over als 'oudere' Nederlanders in de ploeg. Hopen dat de tour van 2024 lukt.
    08-03-2023 06:33
    U hebt het hier over Koen die in de toekomst de plaats van bepaalde renners moet inpakken en zijn plek in de Tourploeg van 2024 en 2025 moet opeisen. Niet vergeten, Koen wordt 30 dit jaar, niet bepaald een broekje meer, in 24 en 25 zal dat dus 31 en 32 zijn.....Tegen die tijd staan er misschien/wellicht jongere en wie weet betere mannen klaar. Koen is een leuke renner, 1 rit in de dauphiné 2 in de Giro met 2 keer een leuk eindklassement. Denk dat Koen in bepaalde wedstrijden wat meer vrijheid zou mogen krijgen, maar een veelwinnaar is hij niet en zal hij niet worden. Maw, zijn huidige rol met daar in sommige wedstrijden een klein beetje bij zou voor hemzelf al volstaan, kopman, waar - of in welke vorm dan ook zou denk ik niks voor Koen zijn, hij is op zijn best komend uit de luwte..dwz zonder druk ergens voor gaan en dat doortrekken, zoals zijn 2 Giroritten.
    08-03-2023 10:43
    Benoot kan ook prima bergop en is allrounder! Ik snap het niet selecteren van Bouwman dus wel. Overal redelijk in en dus meer een rittenkaper. En hoewel renner bij Jumbo daar zeker de ruimte voor krijgen als het uitkomt, selecteer je daar niet op met een tourwinnaar in je ploeg.
07-03-2023 06:32
Koen Kampioen had er met de Etna etappe erbij dus 3 kunnen winnen in de giro. Het is al weer een tijdje terug dat een Nederlander niet sprinter er 3 in een grote ronde won.
Dan ben je plots een grote mijnheer. Hij zou toch eens het kopmanschap in een ronde van 1 week op moeten eisen en dan laten zien wat hij kan. Anders wordt hij ondergesneeuwd door renners met een grotere bek waarvan t maar de vraag is of ze echt beter kunnen fietsen.
06-03-2023 11:45
Ondanks dat ik Jumbo fan ben, begint het wel echt JumboFlits te worden inmiddels..
    06-03-2023 20:56
    Op zich niet gek toch met de hoeveelheid interesse in de ploeg en de toppers die ze hebben? Daarnaast was Wielerflits aanwezig op de ploegpresentatie en volgens mij ook op het trainingskamp, dus ze zullen vrijwel iedere renner hebben kunnen spreken. Bij andere ploegen zal dit niet het geval zijn geweest, waardoor ze een enkeling eruit moeten pakken.

    En Bouwman is een Nederlandse tweevoudig ritwinnaar in een grote ronde, dus begrijpelijk dat daar ook wat aandacht naar uit gaat.
06-03-2023 09:04
Mmm. Ik weet het niet hoor. Dus hij heeft gesprekken gevoerd omdat hij wil dat er meer naar hem geluisterd wordt en dat hij wellicht wat meer voor eigen rekening mag rijden en hij heeft het idee dat dit gelukt is omdat hij het NK gaat starten als kopman. Het NK! Volgens mij moet je maken dat je wegkomt Koen, je bent een veel te aanvallend ingestelde renner om daar alleen maar op kop voor een ander te gaan sleuren.
06-03-2023 16:54
Wie? Vingegaart? Roglic? Van Aert? Kelderman? Van Baerle? De ploegleiding? Luisteren wel maar dat zal het enige zijn.

Reacties zijn gesloten.