KNWU overweegt plek in olympische wegploeg op te geven voor extra baansprinter
Thorwald Veneberg - foto: Cor Vos (archief)
zondag 20 oktober 2019 om 18:38

KNWU overweegt plek in olympische wegploeg op te geven voor extra baansprinter

De KNWU speelt met de gedachte om te gaan schuiven met de wielerselecties voor de Olympische Spelen in Tokio 2020. Bondsvoorzitter Thorwald Veneberg bevestigt dat tegen de NOS. Mogelijk kiest de KNWU ervoor om Jan-Willem van Schip aan de wegploeg toe te voegen, zodat Nederland een extra baansprinter op kan stellen in Japan.

Op het EK baanwielrennen werd maar weer eens duidelijk dat Nederland met een luxeprobleem zit bij het baanwielrennen en dan vooral op het onderdeel sprint bij de mannen. Oranje won de teamsprint met overmacht en pakte goud en zilver in het sprinttoernooi. In principe mag baanbondscoach Hugo Haak drie sprinters selecteren voor Tokio, maar daar kan verandering in gebracht worden. Het zou volgens Haak meerdere voordelen hebben om een extra, vierde sprinter in de selectie te hebben.

Schuiven tussen disciplines
De KNWU heeft navraag gedaan bij de UCI of het mogelijk is om te schuiven met de selecties van andere wielerdisciplines (wegwielrennen of mountainbike), en dat kan. Zo kan Nederland een extra baanrenner selecteren als een geplaatste mountainbiker zich ziek afmeldt. Op dit moment zijn Mathieu van der Poel en Milan Vader gekwalificeerd voor de olympische mountainbike-wedstrijd in Japan.

Van Schip in de wegploeg?
Ook houdt Veneberg rekening met de kans dat een plek in de wegploeg opgegeven wordt. Daarbij noemt hij het voorbeeld dat baanrenner Jan-Willem van Schip ingeschreven wordt voor de wegwedstrijd, die voor klimmers is uitgetekend. Van Schip kan dan automatisch ook meedoen aan de duuronderdelen op de baan. Met deze constructie wordt een extra plek gecreëerd in de baanploeg, die ingevuld kan worden met een extra baansprinter.

Koos Moerenhout is bondscoach op de weg bij de mannen en hij mag na het sterke 2019 van de Nederlandse renners vijf renners selecteren voor de wegrit in Tokio. Hij was volgens Veneberg niet blij met het voorstel om een plek van ‘zijn’ selectie in te leveren, maar had er wel begrip voor. Het is nog niet zeker of de KNWU daadwerkelijk beslist om voor deze constructie te kiezen.


57 Reacties
20-10-2019 18:44
Volkomen logische gedachtegang lijkt me.
20-10-2019 18:46
Altijd doen. Bij de baansprinters gewoon reële kans op 3 x goud. Voor baanrenners is dit het hoogst haalbare en voor wegrenners een extra wedstrijd. De monumenten, grote rondes en wk zijn grotere overwinningen voor een wielrenner dan de spelen in mijn ogen.
    20-10-2019 19:03
    Slaan de Britten dit keer de Spelen over?
    20-10-2019 20:50
    Daarom is Nederland ook geen favoriet.. Al die wedstrijdjes afgelopen tijd zeggen helemaal niets over de olympische spelen waar weer andere landen uit het "niets" zullen opduiken.
20-10-2019 18:50
Moet er nu opeens afgeweken worden van eerdere ideeën? Komt over als zwalkend beleid.
    20-10-2019 20:30
    Koste wat kost vasthouden aan oude ideeën zonder flexibiliteit is zwak beleid. Ook eens met the King, maar desondanks: een wegploeg met slechts 5 renners is niet veel, en zelfs een Van Schip is op een dergelijk zwaar parcours niet echt van waarde (nog even afgezien van de volgorde van de onderdelen, als de wegrit eerst is zou een Van Schip daar uiteraard geen enkele energie mogen verspillen)
20-10-2019 18:59
Deze optie heeft altijd wel boven de ploeg gehangen. Denk dat ze vooral gehoopt hadden dat er maar 1 mountainbiker zich zou kwalificeren. Maar dit was altijd al een mogelijkheid om de baanploeg uit te breiden.
20-10-2019 19:01
Naast het feit dat in alle disciplines hard gefietst moet worden, zijn deze specialismen toch vooral sterk verschillend. Bizar dat de selecties uitgewisseld kunnen worden. Alsof je naast waterpolo ook plots in aanmerking komt voor de nationale waterballetselectie. Of zie ik dat verkeerd?
    20-10-2019 19:28
    +1
    20-10-2019 19:39
    Of een voetballer die gaat golfen. Da's allebei op gras ;-)
    20-10-2019 19:53
    Dat is inderdaad raar. Maar het is een feit. Dus kijk je als Team NL naar waar je de grootste succeskans hebt, en dat is niet in de wegrit. Opofferen die plaats dus. In principe gaat Milan Vader ook geen podium rijden, maar hem kun je nu moeilijk die plek ontzeggen.
    20-10-2019 20:03
    Als het kan, is het inderdaad een logische keuze. Maar het is niet logisch dat het kan :)
    20-10-2019 20:08
    Daarom moet je ook UCI punten hebben voor de onderdelen waarvoor je wordt ingeschreven of aan deelneemt. Jeffrey Hoogland heeft daarom UCI punten gehaald op de Mountainbike. En Jan-Willem van Schip heeft zijn punten op de weg. Het blijft natuurlijk wel zuur voor de renners die hierdoor thuis moeten blijven. Maar binnen de huidige regels, waardoor je maar met een heel beperkte groep renners mag starten lijkt mij dit de beste oplossing voor de Nederlandse Olympische ploeg
    20-10-2019 21:23
    Wat een onzin kraamt die Jelle uit, Hoogland kan toch nooit van zijn leven een UCI punt halen op de mountainbike.

    Dacht ik....

    Maar het is nog waar ook. 8e geworden tijdens het WK eliminator twee maanden geleden. Daar kwam die BMX achtergrond waarschijnlijk goed van pas. Buchli stond ook aan de start, dus het was duidelijk een vooropgezet plan.
20-10-2019 19:03
Lijkt me de meest logische stap, dat hier überhaupt nog over getwijfeld wordt vind ik gek. Schippie kan zelfs op de weg nog een bijdrage leveren in het eerste gedeelte.
20-10-2019 19:04
Inprincipe gaat Vader geen prijs rijden dus ik zou hem dan thuislaten.
    20-10-2019 19:13
    Alleen is dat juridisch aanvechtbaar als Vader aan de kwalificatie-eisen van NOC NSF heeft voldaan. De samenstelling van de wegselectie kent geen kwalificatiecriteria. Dat is dus de weg van de minste weerstand.
    20-10-2019 22:05
    Dan wordt je pas pissig zeg als dat gebeurt, mag het hopen van niet.

    Mochten ze om de een of andere reden toch zo idioot zijn om Vader op te offeren voor dit plan dan mogen ze hem wel een jaarloontje of twee extra uitkeren en startrecht bij het eerstvolgende grote toernooi waar zware kwalificatie eisen voor gelden
20-10-2019 19:21
Is niet het meest logisch om te kijken of Mathieu niet de weg en MTB kan combineren? Die zie ik toch meer een rol hebben op de weg dan Van Schip.
    20-10-2019 19:37
    Het gaat niet om wat van Schip op de weg presteerd (al stapt hij na 500mtr af)? Maar dat hij op de baan een serieuze podium kandidaat is. Weet niet hoe het schema technisch zit maar v Schip kan gewoon knechten tot een bepaald niveau
    20-10-2019 22:30
    De mtb wedstrijd is 2 dagen na de wegkoers gepland, dus Van der Poel gaat de wegrit niet rijden. De baanonderdelen beginnen meer dan een week later.
20-10-2019 19:36
Als je naar zo’n sjalalaspektakel aftaaien moet staat Schippie natuurlijk als 1e op de lijst. Desnoods stuur je hem vanaf km 1 in de aanval op de weg. Kan ie.
    20-10-2019 20:00
    Tuurlijk, maar het moet qua schema niet in de weg zitten met de baan.
    20-10-2019 21:09
    Sjalalaspektakel.. Tijdrijden is k, rijden voor punten zelfde.. Is er iets wat je wel leuk vindt?
20-10-2019 20:05
Is dan het doel dat bijvoorbeeld van den Berg als extra (team)sprinter meegaat? Om te kunnen switchen met de derde renner?
    20-10-2019 20:35
    Nee. Van den Berg wordt de starter. Of Nils van 't Hoenderdaal. Kan best zijn dat voor die plek in het teamsprintteam (weer?) een bike-off komt. Harrie lijkt mij zeker als 2e man. En dan kun je switchen qua derde man: Büchli en Hoogland.

    Heb gister echter Lavreijsen in actie gezien op de keirin en man, dat was een partij indrukwekkend! Momenteel komt Büchli daar niet bij in de buurt, maar die zit qua piek misschien anders, want vorig seizoen heb ik die ook een paar keer idioot hard op kop zien boren en dat was schit-te-rend.
    20-10-2019 21:01
    Bedoel je dan dat er één afvalt van Hoogland, Lavreysen en Büchli? Zou bizar zijn.
    20-10-2019 22:51
    Klopt, heel onwaarschijnlijk dat ze kans op goud op de teamsprint opofferen. Dat betekent dat er sowieso een starter mee gaat. Dus zonder extra plek moet er inderdaad 1 afvallen van Hoogland, Lavreysen en Büchli. En op dit moment is Büchli duidelijk de 4de man, dus zou die niet naar de OS gaan.
    21-10-2019 07:46
    Ik ben niet zo thuis in baanwielrennen, maar waarom is die starter zo belangrijk? Ik zag op het EK vdBerg zo hard wegrijden dat de andere twee weinig aan zijn slipstream hebben? Kan Buchli niet als starter uit de voeten, die heeft ook reële medaillekansen op de Keirin?
    21-10-2019 11:31
    @snoep
    Dit plan is er juist om Buchli te laten starten op de Keirin, zonder dat hij in de teamsprint in de ploeg hoeft te zitten (alleen kwalificatie moet hij rijden dan). Bij de teamsprint is de selectie, als er niks geks gebeurt, layvreysen, vd berg en hoogland.
    -edit: klopt wel wat je zegt: zonder extra plek is Buchli kind vd rekening waarschijnlijk.

    @jsprunk
    De starter moet extreem gespierd zijn om de monsterversnelling in het begin rond te krijgen. Vaak hebben die mannen minder souplesse, en zijn ze dus in andere onderdelen minder goed.
20-10-2019 20:15
Dit past het precies in het beleid van het laatste decennia van NOC*NSF om alleen nog maar naar medaillekansen te kijken. Zie ook de absurde verdeling van subsidiestromen over de sporten heen. Het lijkt wel het beleid van de DDR en Sovjet-unie van vroeger. Als het zou mogen, zouden ze op termijn ook nog mannen thuis laten en meer vrouwen sturen, omdat de vrouwen vanwege de voorlopende emancipatie t.o.v. andere landen meestal meer medaillekansen hebben.

Misschien moet iemand eens een keer de beginselen van de Olympische Spelen erbij pakken. Ik vind het in ieder geval een belachelijke beslissing. Je onthoudt een wegrenner een kans om mee te doen aan de Olympische Spelen ten gunste van een niet eens noodzakelijke baansprinter.
    20-10-2019 20:18
    Is die wegrenner wél noodzakelijk? Zo ja, waarom? En waarom meer noodzakelijk dan die baanrenner? Het quotum is er nu eenmaal.
    21-10-2019 05:06
    Zeker eens met je zegt over het NOC/NSF. Belachelijk en ook nog dom. Juist super belangrijk om jonge gasten/meiden gewoon naar die spelen te sturen. Kunnen ze wennen aan de sfeer, leven in olympisch dorp en alles om de spelen heen. Die ervaring kunnen ze dan vervolgens meenemen naar de volgende spelen waarop er pas écht prestaties verwacht kunnen worden en kunnen ze zich 100% focussen. Ik zou zeggen, als het even kan, voldaan aan de eisen van het IOC/Internationale bond = sturen.

    En qua wielrennen, ik denk niet dat er veel wegrenners zullen wakker liggen van een niet selectie. Zeker niet met een dikke maand later nogmaals een klimkoers maar dan om de regenboogtrui én de rottige planning direct na de Tour. Als Bettini niet was begonnen met die achterlijke gouden accenten op het shirt en materiaal (kan mij geen atleet op gouden schoenen, zwemmer met gouden zwembroek of tennis(st)er met gouden racket voor de geest halen) en Wuyts niet minstens 25000 maal vermeld had dat Greg de Olympisch kampioen was had er ook geen haan naar gekraaid. Zie ook Vino die gelijk stopte (alleen de manier waarop refereert men soms aan) daar heeft ook zelden nog iemand het over gehad. Met andere woorden gewoon voor de baan gaan, zilver achter de Engelsen is realistischer dan een plak op de wegrit, en bovendien voor die jongens veel waardevoller.
20-10-2019 20:47
Exit Veneberg
20-10-2019 21:13
Er is meer kans op 1 medaille bij de wegploeg, dan kans op. 2 medailles bij het mountainbiken. Dan is het logischer om daar een renner te switchen.
Bij de OS wil je toch de beste sporters zien strijden, per streek(land) en de complete top ongeacht waar ze vandaan komen. In dat licht zie ik niet de meerwaarde van quota's. Dan krijg je nooit dit soort dilemma's
    20-10-2019 21:50
    Zoals hierboven al duidelijk gemaakt, kan dat niet zomaar omdat Milan Vader met zijn EK-brons aan de selectiecriteria van NOC/NSF heeft voldaan. Die mogelijkheid bestaat dus allen bij een blessure van Vader of Van der Poel.
    20-10-2019 22:57
    Die qouta's zijn er om het totale aantal sporters op de OS enigszins te beperken. Zo moet er bijvoorbeeld huisvesting zijn voor alle sporters.
    20-10-2019 22:58
    Zou evt Vader aan de wegploeg toe kunnen voegen...
20-10-2019 21:52
Duitsland deed dit in Rio ook (extra baanrenner). Toen was er wel de verplichting om te starten in de wegrace, maar opgeven na een paar honderd meter kan natuurlijk altijd.
    20-10-2019 22:32
    Kneep Dumoulin zelfs niet na een paar honderd meter in de remmen. Omdat het er ook met TT rekening gehouden moest worden.

    Ik snap wel dat dit schuiven misschien een overweging is daar er buiten een TT wellicht niet door veel renners, behalve een enkele eerzuchtige zoals Nibali, speciaal naartoe gewerkt wordt. Bovendien is er ook geen echte kwalificatie eis en iets waar je je op kan beroepen.

    Ik denk overigens wel voordat ze over dat zooitje baanwielrenners gaan nadenken, waarvan je overigens ook nog maar moet zien of het een succes wordt (zie OS 2008), je beter eerst over de invulling van de wegrit kan nadenken. Wie wil er voor werken en wie past bij het profiel. Niet zoals we in Rio aankomen met Wout Poels die toch zon goede klimmer is en die dan een belachelijke prestatie neerzette. Ga eerst dat traject uitzetten en invullen en kom dan over een tijdje terug op dit issue.
    20-10-2019 22:38
    Dumoulin als kanshebber op de tijdrit en Mollema als outsider voor de wegrit zelf, rest maakt dan al snel minder uit. Klimmers zat ook.
20-10-2019 22:35
Gewoon doen natuurlijk. Nederland heeft sowieso de renners niet om de wegkoers te domineren op de weg en is ook in de positie niet te hoeven controleren.
    20-10-2019 23:00
    Niet eens, Nederland is een van de landen met de beste klimmers.
    20-10-2019 23:11
    Allemaal leuk en aardig dat Nederland zoveel goede klimmers heeft, maar buiten Mollema heeft niemand van al deze toppers structureel prestaties laten zien in zwaardere eendagswedstrijden. Nederland heeft nou ook niet bepaald een topfavoriet voor die wegwedstrijd, waarbij die ene extra renner het verschil zou kunnen maken. De kansen van de Nederlanders worden niet kleiner met die ene baanrenner ipv een echte wegrenner.
20-10-2019 22:52
Als Nederland nu geen echte kanshebbers zou hebben op de weg.. maar met Dumoulin, Mollema en nog een aantal hele degelijke klimmers heeft Nederland echt wat te zoeken op de OS.
Wat je dan wel mag verwachten is dat de wegploeg een prioriteit maakt van de spelen.
(Op een ander parcours zou van t schip een toegevoegde waarde zijn, op dit parcours niet)
hoe het staat met MTB? denk dat daar maar weinig te halen valt maar een renner als Vader kan wellicht wel wat betekenen voor de OS wegploeg..
20-10-2019 22:53
Gewoon een plek opgeven in de wegploeg. De teamsprinters in deze samenstelling is bijna een garantie op goud. Die moet je met zijn drieën laten meedoen. En Büchli is wereldkampioen keirin, dus verdient ook zijn plek.

Mooiste zou zijn als Mathieu de wegrit mee zou pakken, maar dat gaat niet gebeuren. Voor de wegrit hebben we verder toch geen serieuze medaillekansen.
    20-10-2019 23:13
    Geen medaillekansen? Sterke klimmers hebben we genoeg. Uit het rijtje Dumoulin, Oomen, Kelderman, Kruijswijk, Mollema en Poels kun je zeker een mooie ploeg samenstellen (mits ze fit zijn natuurlijk). En Gesink en/of Tolhoek passen daar in een dienende rol ook nog prima bij.
    20-10-2019 23:27
    Dat Nederland zoveel medaillekansen heeft, zagen we al in Rio inderdaad. Daar werd Mollema toch maar mooi 17e op slechts 3,5 minuut achter Van Avermaet. Ook op het WK vorig jaar waren de verwachtingen hoger dan die 4e plaats van Dumoulin, waarbij het nog maar de vraag is hoe diep hij zal gaan in Tokyo. De tijdrit is immers na de wegwedstrijd. 12e en 14e werden Nederlander 2 en 3.

    Laten we nou niet doen of Nederland zoveel medaillekansen heeft. Een meerdaagse ronde rijden is wel wat anders dan een eendagswedstrijd over soortgelijk parcours. Niet te vergeten dat het WK de 250 km-grens passeert.

    Oh, en kunnen we ophouden over Poels? Die was, als mede-kopman, in Innsbruck zowat de eerste van de kanshebbers en outsiders die moest lossen, ver voordat de koers ging open branden. En tenzij Froome naturaliseert tot Nederlander zie ik hem ook niet voor een andere Oranje-coureur rijden.
20-10-2019 23:26
Het is een zwaar klimparcours toch? Dan zijn Mollema, Dumoulin en Kruijswijk (als meesterknecht) de overduidelijke kandidaten. En of je dan nog één of twee knechten meeneemt moet niet heel veel uitmaken aangezien ze de koers toch niet hoeven te dragen?
    21-10-2019 00:11
    Ze gaan over Mount Fuji, ja.
    21-10-2019 13:36
    Als Oomen weer terug op niveau komt moet die er ook zeker bij. Reed al op jonge leeftijd top 12 in Luik en Lombardije en vorig jaar ook nummer 3 van Nederland op het zware WK en top 15. Zet hij de volgende stap gaat ie misschien wel meedoen voor stevige top 10-noteringen in die koersen en dan kom je ook gewoon in aanmerking voor winst. Daar is Bauke nu wel het levende bewijs van.
21-10-2019 07:29
Nederlandse mannen baanploeg haalt 0 (gouden) medailles. Engeslen duitsers en aussies halen voor de neus van NL alles weg. Die houden zich in een pre olympisch jaar gewoon koest.
    21-10-2019 07:41
    Sorry, maar de verschillen die er nu op de (team)sprint zijn pak je echt niet in een jaar terug.
    21-10-2019 13:45
    Het gat tussen NL en de rest is momenteel echt wel groot. De enigen die nog enigszins in de buurt komen zijn de Britten, maar de Australiers komen in de sprint echt wel terkot tov de NL'ers.
21-10-2019 11:33
Ik ben wel benieuwd wat precies de voordelen zijn van een extra sprinter. Dat je 1 van de teamsprinters rust kunt geven in de kwalificatie oid? Of is het voor als er 1 uitvalt?
Bij de wegrit is een extra teamgenoot (zeker gezien de lengte van de koers en de al kleine teams) toch behoorlijk wat waard. Geeft je meer tactische mogelijkheden en je houdt de evt kopman (Mollema waarschijnlijk) langer fris.
    21-10-2019 11:43
    Nog eens lezen, het gaat om een extra renner die je kan toevoegen aan de totale afvaardiging op de baan (dat mag indien diegene ook deelneemt aan een andere wielrendiscipline). Door administratieve trucjes kun je zo je drie sterksten laten starten op de teamsprint, EN buchli op de Keirin, EN van t schip op het omnium.
    21-10-2019 12:18
    Het voordeel is dat je zowel Lavreysen (wereldkampioen sprint en Europees kampioen keirin) als Hoogland (Europees kampioen sprint) als Buchli (wereldkampioen keirin) mee kan nemen naar de OS en ook het beste team voor de teamsprint kan opstellen (met een echte starter).

    Nederland heeft op dit moment alle truien in bezit op de olympische sprintdisciplines op de baan. Zonder extra startplek ben je genoodzaakt een Europees en/of een wereldkampioen thuis te laten.

Reacties zijn gesloten.