KNWU offert wegrenner op voor vierde baansprinter op Spelen in Tokio
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 20 augustus 2020 om 20:34

KNWU offert wegrenner op voor vierde baansprinter op Spelen in Tokio

De KNWU heeft besloten met een vierde mannelijke baansprinter naar de Olympische Spelen in Tokio af te reizen. “We hebben in Nederland momenteel een luxeprobleem waarbij we ons gesteld zagen voor de keuze tussen vijf toppers op de weg of vier op de baan”, zo vertelt algemeen directeur Thorwald Veneberg.

Matthijs Büchli is zeker van deze extra baanplek, want hij heeft als enige voldaan aan de gestelde voorwaarden uit de interne selectieprocedure. “Doorslaggevend voor de afweging is het feit dat we met onze baansprinters de afgelopen jaren een succesformat hebben gevonden, waarbij we de derde man in de teamsprintploeg kunnen wisselen”, aldus Veneberg.

“Het was zeker geen eenvoudige beslissing”
“Dit behoort tot de succesvolle routine van de ploeg en bondscoach Hugo Haak acht de kans op succes dan ook groter met deze extra sprinter. Bijkomend voordeel is dat het ons ook meer keuzemogelijkheden geeft bij het invullen van de plekken op de sprint en de keirin in Tokyo. Het was zeker geen eenvoudige beslissing.”

De mannelijke teamsprinters werden in 2018, 2019 en 2020 wereldkampioen op dit onderdeel en mikken volgende zomer in Japan vol op goud. Eerder werden Harrie Lavreysen en Jeffrey Hoogland al aangewezen voor de sprintonderdelen. De starter van de teamsprint bij de mannen wordt later via een bike-off geselecteerd.

“Ons doel is om de kans op goud zo groot mogelijk te maken”
De KNWU kan nu één van de duurrenners van de baan inschrijven als vijfde wegrenner. Deze plek gaat volgens de wielerunie niet verloren, maar zal wel anders worden ingevuld dan anders het geval was geweest. Veneberg: “We hebben op de teamsprint met vier renners te maken die al vier – en straks vijf jaar – in voorbereiding zijn op de Olympische Spelen.”

“We weten dat het voorbereidingstraject voor de wegrenners, met de Tour de France die slechts enkele dagen daarvoor eindigt, minder optimaal zal zijn. Ons doel als bond is om de kans op goud zo groot mogelijk te maken. Ik denk dat we dat met deze beslissing doen.” De KNWU wil hiermee vroeg duidelijkheid geven aan alle betrokken partijen. Uiteraard kan in geval van blessures of ernstig vormverlies op deze beslissing worden teruggekomen.

42 Reacties
20-08-2020 20:41
Moet die dan wel starten in de wegrit?
    20-08-2020 20:49
    Van Schip is dan de logische baanrenner die de wegwedstrijd kan gaan rijden om zich in de beginfase nuttig te maken.
20-08-2020 20:45
Getver... Wellicht kan de baanselectie een eigen bond beginnen zodat ze zich niet met het wegwielrennen hoeven te bemoeien?
20-08-2020 20:55
Haha nou hebben jullie een van die boerepaarden erbij in plaats van een extra helper voor Dumoulin. Diegene die dat beslist heeft heeft zo ook niet allemaal op een rijtje.

Met die drie die je al had toch al gedege kans op 3 gouden plakken, toch?
    20-08-2020 21:35
    MvdP kunnen ze ook inzetten.
    20-08-2020 21:40
    Ten eerste kan Jan-Willem van Schip natuurlijk in de eerste 100 km prima op kop rijden en bidonnetjes halen voor Tom dus je mist er in de wegrit niet heel veel aan schat ik in. Je vergroot hiermee wel enorm de kans op de teamsprint(verse kracht die je in de finale kan inbrengen tegen de Britten) en de Keirin(Büchli is daarin een stuk sterker dan Hoogland als 2de man) op goud. Ofterwijl, je laat een renner thuis die never nooit iets gaat winnen voor een renner met grote kans op een gouden medaille. Enige juiste keuze.
    20-08-2020 21:49
    Snap van beide antwoorden geen jota.
    20-08-2020 21:54
    En wat zegt dat, denk je?
    20-08-2020 21:55
    Dat ik hoogbegaafd ben in de zin dat Nietzsche het bedoelde.
    20-08-2020 23:44
    Het zegt vooral dat je van baanwielrennen geen kaas hebt gegeten, dat geeft natuurlijk niet maar misschien moet je dan niet reageren in een topic hierover alsof je onze lieve heer bent.
    21-08-2020 08:22
    Was het niet Nietzsche die zei: Gott ist tot, waarmee de cirkel rond is.
    21-08-2020 08:37
    Ik weet ook geen moer van en heb een hekel aan baanwielrennen maar begrijp de pragmatische afweging best om er eentje extra mee te nemen als ze inderdaad heel goed zijn. NL is niet precies favoriet in die wegrit en kan het best met een paar sterke underdogs af , Dumoulin, Mollema, MvdP
20-08-2020 21:14
De enige juiste beslissing.
Zou nog beter uit kunnen pakken als Mathieu na afgelopen zaterdag toch geïnteresseerd blijkt in de wegrit.
20-08-2020 21:15
Juiste beslissing: kans op teamsprint en keirin worden aanzienlijk verhoogd met Büchli er bij. In de wegrit zijn er geen 5 kanshebbers op goud te selecteren en een Van Schip op dreef kan prima knechten in het begin.
    20-08-2020 23:38
    De kansen voor gouden medailles op de piste zijn heel reëel. De kansen op een gouden medaille op de weg van een van die 5 renners is nog geen 5%.
    21-08-2020 08:18
    Precies uiteindelijk gaat het daarom: Eremetaal.
    21-08-2020 09:32
    Ja, en het gaat er ook om dat voor baanrenners de OS het hoogst haalbare is, waar ze jaren voor trainen. Voor wegrenners is dat veel minder het geval. Het is bovendien aannemelijk dat de echte kanshebbers (Dumoulin, Mollema, Kruijswijk) uiteindelijk toch hun aandacht meer richten op de tour.

    Wat mij betreft dus volkomen terecht.
20-08-2020 22:03
Logische beslissing en volgens mij ook niet zo'n moeilijke. Dat zeggen ze even voor de bühne.
20-08-2020 22:22
Jammer, wegrennen vind ik vele malen leuker dan baanwielrennen.
    20-08-2020 23:39
    Ik ook maar heb wel vreselijk de balen aan de sprinters op de weg die het leuke van het wegwielrennen verpesten.
20-08-2020 22:29
Simpel en logisch, De reden voor het succes is de mogelijkheid tot wisselen in de voorrondes van de teamsprint en met Büchli heb je ook nog een topper voor de Keirin.
Jan Willem als knecht voor de wegwedstrijd is gezien het parcours wel een vraagteken maar deze oplossing vergroot de kans op goud daar waar die het grootst is en dat is de baan.
    20-08-2020 22:58
    Mocht er al een baanrenner starten in de wegwedstrijd (volgens mij is het verplicht te starten), dan stapt die natuurlijk zo snel mogelijk af. Die gaat echt niet knechten of bidonnen halen, met het risico om te vallen.
    20-08-2020 23:03
    Ligt denk ik wel aan het programma als van het schip(meest logische keuze) pas 5 dagen na de wegwedstrijd de baan op moet kan hij best wel 100/150km bidonnen halen
    20-08-2020 23:52
    Dumoulin stapte vorige OS ook na 5 meter af in de wegwedstrijd omdat hij daar moest starten ivm de tijdrit.
    21-08-2020 08:17
    @Baik-Baik: Om overduidelijke redenen (z'n pols die ie geblesseerd had in de Tour) en dus is het vergelijk hier niet het juiste.
20-08-2020 23:43
Meer dan terecht! Het gaat om de plakken.
20-08-2020 23:54
Jumbo heeft natuurlijk voor zo'n internationale tourploeg gekozen zodat die mannen tijdens de OS ook Dumoulin kunnen ondersteunen. Voor wat hoort wat.
    21-08-2020 22:51
    In het profwielrennen bestaan geen sprookjes.
21-08-2020 07:38
Nou al druk maken om iets wat nog niet zeker is of het door gaat
21-08-2020 08:41
Eén medaille op de weg betekent meer dan 5 gouden medailles op al die vage baan-onderdelen...
    21-08-2020 08:55
    Niet mee eens, ik zou een gouden medaille op de weg inderdaad hoger aanslaan dan op de baan maar baanwielrennen vind ik ook een schitterende sport. Hoe mooi zou het zijn als die gasten op de baan de Britse baanploeg met hun budget zo groot als het hele bedrag van NOC-NSF kunnen verslaan.
    21-08-2020 09:31
    Oneens. Op de baan zijn de OS het hoogste van het hoogste, waar in principe iedereen 4 jaar lang naar toe werkt. Op de weg zijn de OS maar een bijkomendheidje
    21-08-2020 09:51
    Het gaat er natuurlijk niet om wat de OS betekent voor het baanwielrennen, maar om wat het baanwielrennen betekent voor ons: de echte wielerliefhebbers..
    Gedrongen mannetjes die wat rondjes rijden op een nondescripte ovalen baan met onduidelijke regels... ik heb er niks mee..
    21-08-2020 12:38
    Als ik als wegrenner zou moeten kiezen voor één van de monumenten of de OS zou ik het wel weten. De wegwedstrijd is voor België en Spanje misschien van belang, maar in andere landen zijn de baan en wegmedailles even belangrijk.
    21-08-2020 13:01
    Vage baanonderdelen? Het zijn heel concrete nummers, waarin op hoog niveau wordt gefietst. Wat is er vaag aan?
    De echte wielerliefhebbers? Je kunt ook een echte wielerliefhebber zijn als je zowel van de weg als de baan houdt. Dat etiket is niet voorbehouden aan de liefhebbers van alleen de weg.
    21-08-2020 15:02
    Ik weet nog wel de winnaars van de laatste edities (gouden Greg, Vino, Sanchez) op de weg.. Maar op de baan? Wiggo misschien?
    21-08-2020 17:24
    Een echte wielerliefhebber zou juist van het tactische steekspel genaamd de individuele sprint kunnen genieten. Jouw reacties zeggen vooral dat je username vrij geschikt voor je is.
21-08-2020 09:52
Wat maakt het uit. Je zou die wedstrijd op de weg maar winnen en 4 jaar met zo'n lelijk ding op je kop moeten fietsen.
    21-08-2020 11:08
    Het is in dit geval mogen fietsen en niet moeten. Kampioenstruien zowel als WK als nationaal kampioen zijn verplicht. En allerlei klassementstruien in etappekoersen. Al het andere is vrijwillig.
21-08-2020 13:02
Ik vraag me af of we nog wel 'gewone' Spelen krijgen ....
21-08-2020 13:12
Ik volg het baanwielrennen niet zo, maar OS gaat het om de gouden plakken, dat is wel zo natuurlijk.

Uiteraard heeft een gouden plak op de weg wel veel meer publicitaire waarde voor de sport dan een gouden plak op de baan. Interesse voor baanwielrennen is beperkt in Nederland.
    21-08-2020 22:58
    In Nederland is er vooral interesse voor gouden medailles. Zelfs voor het belachelijke huppelen van een knol op een muziekje. En dat komt ook nog in het rijtje van beste Nederlandse Olympiërs.

Reacties zijn gesloten.