Kelderman op weg naar Giro-eindwinst: “Ik sta er goed voor, maar het moet nog allemaal gebeuren”
foto: Cor Vos
Nico Dick
maandag 19 oktober 2020 om 17:10

Kelderman op weg naar Giro-eindwinst: “Ik sta er goed voor, maar het moet nog allemaal gebeuren”

Interview Wilco Kelderman heeft zondag in de bergrit naar Piancavallo een geweldige zaak gedaan op weg naar zijn allereerste eindzege ooit in een grote ronde. “De laatste week is nog super lastig”, blijft hij voorzichtig. Maar van valse bescheidenheid is ook geen sprake. “Het moet nog allemaal gebeuren, maar ik sta er goed voor. Het is trouwens zeer apart hoe goed ik in deze Giro omringd ben. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt.”

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Het was in een WhatsApp-gesprek dat Wilco Kelderman deze middag met de – hoofdzakelijk Nederlandse – pers praatte. Dat hij naar deze rustdag had uitgekeken, vertelde hij. “In de Giro zijn het altijd lange dagen. Dan is het altijd lekker om eens een dagje niets te hebben.” Gisteravond werd hij, zoals de rest van het peloton, nog getest op Covid-19.

“Ach, zo spannend is dat nu ook weer niet”, relativeert de Gelderlander het wachten op het resultaat. “De voorbije week zijn we zo goed als elke dag getest. Ik heb er wel vertrouwen in dat we het einde van deze Giro halen. Ik denk het allemaal redelijk onder controle is.” Ook over de weersvoorspellingen in de bergen maakt de kopman van Team Sunweb zich geen zorgen. “Met dat Extreme Weather Protocol dat gehanteerd wordt, gaan ze geen risico’s nemen. Als het ergens op een col te slecht wordt, halen ze die er wel uit.”

Sterk team
Al hoopt Kelderman uiteraard dat dat niet gebeurt. “Maar ik wil me daar ook geen zorgen over maken. Je hebt daar toch geen grip op.” Dan rest hem alleen João Almeida nog als obstakel op weg naar zijn eerste eindwinst in een grote ronde ooit. Gisteren herleidde hij zijn achterstand op de Portugese revelatie tot 15 seconden. Of ziet Kelderman zelf nog andere concurrenten?

“Eerst en vooral, João Almeida rijd je er ook zomaar niet af, hoor. En ik hou nog wel rekening met Nibali en Majka. Het wordt nog een lastige laatste week. Het moet nog allemaal gebeuren, maar het klopt dat ik er goed voor sta. Het grootste voordeel is dat ik een ontzettend sterk team om me heen heb. We kunnen controleren en ook dingen rechtzetten, moest dat nodig zijn. Ik heb er wel vertrouwen in.”

Kelderman is vol lof over zijn ploegmaats – foto: Cor Vos

En wat die ploegmaats betreft, blijkt Kelderman in deze Ronde van Italië echt onder de indruk. “Ik ben oprecht verbaasd, ja. Ik weet wel dat we een sterk team hebben, maar dat we zo dominant zijn? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Zeer apart. Onze voorbereiding was heel goed en iedereen is in topconditie aan de Giro begonnen. Dat laten we nu zien.”

Favorieten uitgevallen
Dat hij nu snel het roze wil pakken, geeft hij mee. “Morgen nog niet. Daarvoor is de etappe niet zwaar genoeg. Maar vanaf woensdag kan het. Dat ik nu topfavoriet ben? Ik durf er eigenlijk niet aan te denken. Kijk, als je ver vooruit denkt, dan maak je jezelf alleen maar nerveus. Ik bekijk het liever van dag tot dag.”

Kelderman vertelde een poos geleden nog dat hij er niet meer aan dacht om ooit nog een grote ronde te winnen. “Dat klopt. Ik heb ook al zoveel meegemaakt. Natuurlijk train je om het beste uit je lichaam te halen. Maar in de koers spelen zoveel factoren mee, dat je in een grote ronde niet gauw denkt dat je die ook echt kunt winnen. Het overkomt je. Er zijn ook een aantal favorieten uitgevallen. Dat speelt natuurlijk ook in mijn voordeel.”

54 Reacties
19-10-2020 17:16
Hup Bever! Ik zou Hart ook niet onderschatten, die reed gisteren toch best hard van hem weg. Had duidelijk nog wat over.
    19-10-2020 20:11
    Vooral hoe Hart rustig rond aan het kijken was en hoe ogenschijnlijk makkelijk hij reed vond ik toch wel gevaarlijk met het oog op de derde week.
    19-10-2020 21:56
    Het geluk voor Sunweb (En de pech voor Hart) is dat Sunweb ook nog Hindley kan uitspelen als Hart wegspringt.
19-10-2020 17:18
Erg voorbarige titel zeg. Het is niet dat hij twee minuten voorsprong heeft met alleen nog een sprintersritje te gaan.
    19-10-2020 17:24
    Dat valt wel mee toch? Er staat namelijk de quote in van Kelderman dat het allemaal nog moet gaan gebeuren. Dat tempert de verwachtingen wel, maar man, wat hoop ik het voor die jongen dat nu alles op zn plek gaat vallen en hij een grote ronde gaat winnen. De Giro is ook stiekem de mooiste van de drie
    19-10-2020 17:38
    Kelderman is inderdaad duidelijk realistischer dan de auteur.

    Overigens hoop ik het ook, maar ik hoop dat Kelderman het zelf niet leest, nadat ik eerder deze week gelezen heb dat hij nog niet te veel aan het roze wil denken omdat dat hem alleen maar nerveus maakt.
19-10-2020 17:19
Met een hele sterke Hindley en hopelijk Oomen moet 't toch goed komen.
Ik hoop dat Kelderman slaagt bij zijn missie en dat Sunweb zich realiseert, dat zij zich in hun eigen hebben gebeten, door afscheid te nemen van Kelderman en Oomen.
    19-10-2020 17:32
    Oneens. Oomen presteert maar matig; ik snap niet dat TJV hem heeft gepakt. Kelderman is wel lekker bezig, maar als Thomas, Yates en Kruijswijk niet waren uitgevallen had ik hem geen podium zien rijden in deze toch matig bezette Giro qua toppers.

    Sunweb is m.i. prima bezig, met het aantrekken van jonge talentvolle renners. Beetje de QS methode. Alleen de komst van Bardet kan ik in dat kader niet plaatsen.
    19-10-2020 18:08
    Ik denk dat andersom Kelderman ook heel blij mag zijn dat hij deze Giro misschien kan en mag winnen van Sunweb. Dit gaat wat weg hebben van Froome-Wiggins dat zie je wel aankomen. Hindley in de rol van Froome Tour 2012. Kelderman is dan de Wiggins die met zijn voorsprong én tijdrit het iets mindere klimmen compenseert.
    19-10-2020 18:23
    @Franco Ballerini
    Ik betwijfel je vermoeden, we zullen het helaas nooit gaan weten. Kelderman was in de eerste week sowieso duidelijk beter dan Kruijswijk (komt waarschijnlijk ook vanwege minder koersritme bij Kruijswijk en in de laatste rit wellicht toch een procent minder door corona) en ik denk dat Kelderman in aanleg sowieso gelijkwaardig is aan Kruijswijk als renner voor grote rondes. Kelderman is nu eindelijk echt in topvorm en nu kunnen we zien hoe sterk hij is. Dat Majka en Nibali gisteren op 1.5 minuut worden gereden geeft aan hoe sterk hij (en de ploeg) is.
    19-10-2020 19:00
    @Etio: of hoe zwak de rest. Buiten de genoemde Thomas, Yates en Kruijswijk schat ik ook de eerder uitgevallen Lopez en Vlasov hoger in dan Kelderman. Om nog maar te zwijgen over ene E., die de hele boel hier op een hoopje had gereden. Maar ik gun het Kelderman als geen ander.
    19-10-2020 19:18
    Dan hadden die drie niet moeten uitvallen,en E had op de fiets moeten blijven zitten he.
    19-10-2020 19:22
    Toen Kelderman in de Tour viel en een nekwervel brak was hij ook in supervorm. Hij legde daar in de finale er flink de pees op om de sprint voor de ploeg voor te bereiden.
    Toen destijds bij ik meen Belkin in de tour de tube eraf lief in een bocht was hij ook erg sterk. Deze kerel moet meer geloof en vertrouwen krijgen dan kan hij ook een Yates en Kruiswijk aan.
    19-10-2020 19:26
    Sunweb heeft heel goed door dat het goud in handen heeft met de aanstormende jeugd. Die jongeren moeten hun kansen krijgen. En die krijgen ze niet als ze volgend jaar voor Kelderman moeten rijden. En Oomen laat al paar jaar weinig zien. UIteraard goede reden voor, maar toch. Kwestie van doorselecteren, denk ik.
    19-10-2020 20:40
    @Franco Ballerini Ik denk niet dat López hier een goed klassement had gereden, ik denk dat hij er in de derde week doorheen zou zijn gezakt (net als ik dat verwacht van Bilbao). Vlasov is inderdaad (in aanleg) een hele sterke renner, maar hij is tot nu toe minder sterk in de tijdrit dan Kelderman en hij heeft nog nooit een grote ronde gereden dus misschien zou hij er ook in de derde week doorheen zijn gezakt. Dat laatste geldt ook voor Evenepoel.

    Op basis van het verleden zou je inderdaad verwachten dat Yates (bijna Giro 2018 gewonnen en Vuelta 2018) en Thomas (Tour 2018 gewonnen) (iets) beter zouden presteren in deze Giro dan Kelderman. Toch is Kelderman sinds de Giro van 2014 nooit echt gedurende een gehele grote ronde in topvorm geweest waar ook een perfecte voorbereiding bij hoort. In de Vuelta van 2017 was hij wel in topvorm, maar hij had geen ideale voorbereiding: hij had alleen de Ronde van Polen gereden. In de eerste bergrit naar Andorra verloor hij ruim een minuut op Froome en Nibali en later gaf hij aan net dat beetje extra te missen wat hij later in de ronde wel had. Als hij vanaf het begin van die Vuelta in topvorm was geweest (zoals nu in de Giro), was hij 2e geëindigd achter Froome. Met andere woorden: een echt oordeel vellen over de potentie van Kelderman in een grote ronde kan eigenlijk nu pas ;)
19-10-2020 17:19
Wilco is sterk en heeft een sterk team maar laten we ons niet rijk rekenen. Dit op basis van teleurstellingen uit het verleden in de 3e week bij de grootste favoriet (Kruijwijk, Roglic etc...). Maar over het algemeen gun je Kelderman dit toch het meeste van wie dan ook na al die pech. En tevens is dit wel wat hij altijd al in zich heeft gehad!
19-10-2020 17:33
Eerst en vooral prachtig om Kelderman zo sterk te zien rijden.. Door alle pech hebben we hem de afgelopen seizoenen veel te weinig gezien..
Mooiste optreden sinds die Dauphine van een paar jaar geleden waar hij zo onbekommerd met Contador en Froome meereed..
    19-10-2020 17:57
    Paar jaar geleden... dat was in 2014 :)

    Ik denk dat deze Giro niet heel hoog in valt te schatten qua niveau, dus het is een beetje appels en peren vergelijken. Hij heeft nog een heel redelijke Vuelta gereden, een jaar of 3 geleden. Vermoedelijk was dat qua wattages etc. een vergelijkbare prestatie.
    19-10-2020 18:12
    Ik denk dat we over enkele jaren pas kunnen oordelen, nadat deze talenten bevestigd hebben (of hebben laten zien dat het eendagsvliegen waren). Nibali heeft in ieder geval aangegeven dat de wattages des Sky waren gisteren, wat wijst op een zeer hoog niveau. Volgens mij ook de 9e klimtijd ooit voor Hart.
    19-10-2020 21:57
    Kelderman heeft in de Vuelta al drie jaar achter elkaar Top-10 gereden en dat ondanks alle pech die hij heeft meegemaakt!

    2019: 7e
    2018: 10e
    2017: 4e.

    En daar reden ook geen pannenkoeken...

    Dat hij in deze Giro naar boven komt drijven is voor de echte wielervolgers (niet de fanboys of haters) geen verrassing! Het was wachten tot dit een keer ging gebeuren: pure klasbak. Zelfs Dumoulin zegt dat Wilco in potentie beter is dan hem.. en Tom kan het weten he!?
    19-10-2020 22:16
    Haha, 6 jaar geleden alweer..
19-10-2020 17:40
Eens. En nou maar hopen dat het hem lukt om die prijs te pakken. Het is hem in ieder geval ( door mij) van harte gegund.
19-10-2020 17:41
Wat een titel. Dit is natuurlijk de goden verzoeken.
19-10-2020 17:45
Nuchter genoeg om te beseffen dat alles nog speelbaar is, maar je kunt toch maar beter op deze positie in het AK staan dan waar Fuglsang bv is terecht gekomen. Lijkt mij wel leuk om bij Bora volgend jaar hem als enige winnaar van een grote ronde daar te zien in een ploeg met Lopez en Buchmann. Dan kom je toch wel wat anders binnen bij het eerste trainingskamp.
    19-10-2020 18:17
    Lopez? Die gaat naar AG2R
    19-10-2020 18:30
    @katerkop Je hebt gelijk, ik heb dat gemist.
19-10-2020 17:48
Ik hoop van harte dat het lukt maar helemaal gerust ben ik er niet op..
19-10-2020 17:57
Er zijn feitelijk 3 grote gevaren voor hem:
1) de concurrentie
2) de weersomstandigheden
3) corona.

1) Het ziet er goed uit. Almeida kan hem bergop niet volgen, dus ik verwacht dat Kelderman op de Stelvio het roze pakt. Knappe jongen die 'm dan nog uit de trui rijdt.
2) Ik hoor dat er sneeuw aankomt op de Angello. Het is te hopen dat daar geen gekke dingen gebeuren.
3) Ergens vanavond of morgen zal de uitslag bekend worden van de tests in het peloton. Ik hou m'n hart vast. Als het peloton morgen opstapt, zullen ze Milaan wel halen.
    19-10-2020 18:14
    Plus 4) iedere bloembak, sleuf in de weg, oliespoortje in een bocht... Drie weken recht blijven zou een unicum zijn.
    19-10-2020 18:35
    @Freire

    Zoals Kelderman zelf al zegt worden ze praktisch elke dag getest. Daarnaast lijkt het dat Matthews ook geen corona had.
    19-10-2020 21:04
    @panache inderdaad
    19-10-2020 22:01
    Kelderman gaat niet vallen deze giro!
19-10-2020 17:57
Lang leve het chauvinisme :(
Wilco heeft gelukkig een duidelijke visie op de zaken.
19-10-2020 17:58
Kom op Wilco, niet bescheiden blijven, jij gaat de Giro gewoon winnen
19-10-2020 18:09
Laten we hopen dat pech weg blijft. Kruiswijk weet er alles van in de Giro.
Zonder pech moet het lukken zou je zeggen.
19-10-2020 18:09
de lange dagen gaan nu komen maar waren ook dagen bij van 3,5 uur koers dus
of dat lange dagen zijn?. zelfde als verslaggevers zeggen ze zijn de hele dag in de
aanval terwijl ze half 1 starten en 16.15 weer binnen zijn.
denk dat Kelderman het tegen Almeida wel gaat redden wat er verder gebeurd
weet je nooit er zullen misschien renners/ploegen onder 1 hoedje kunnen gaan
spelen.
    19-10-2020 18:36
    Die 'lange dagen' gaat niet zozeer over hoe lang de koers duurt, maar ook alles er omheen. Verplaatsingen, controles, coronatests, persco's, etc.
19-10-2020 18:33
Kruijswijk had 3 minuten op Nibali, we weten hoe dat is afgelopen. Milaan is nog ver. Dag voor dag en niemand onderschatten.
19-10-2020 18:52
Och jongen wat gun ik het je toch. Ik hoop zo erg dat eindelijk alles eens zijn kant mag oprollen. Na zoveel pech, kwetsuren en er toch maar steeds voor blijven gaan. Bewonderingswaardig. Hij staat er mentaal in ieder geval goed in. Realistisch en met zelfvertrouwen, voorzover dat mogelijk is na jarenlang pech, blessures en twijfels ook (misschien vooral) vanuit de buitenwereld. Laten de wielergoden hem aub goed gezind zijn. Fingers crossed
19-10-2020 19:08
Mailand ist yetzt immer noch weit. (Of zoiets) Ik hoop het van harte voor Wilco. maar laten we de huid van de beer etc etc.
Hij staat er goed voor en heeft de beste papieren, maar nog geen roze trui.
19-10-2020 19:34
AAAHHHH NICO DICK HEEFT WILCO GEJINXT!!!!

@Redactie jullie KUNNEN het nog oplossen door er een vraagteken achter te zetten: "Wilco Kelderman op weg naar eindwinst??" :-)
    19-10-2020 19:49
    Hihi
    19-10-2020 19:53
    Toegegeven, heel erg getwijfeld. Maar.. 'op weg naar' geeft al wat voorbehoud. En Wilco nuanceert zelf, ook al in de titel. En hij staat er wel degelijk ontzettend goed voor, dus ik vond het kunnen... ;-)
    19-10-2020 20:58
    Nou, ik help je hopen dat het goed afloopt, Nico!
    19-10-2020 22:10
    We weten nu in elk geval wie we de schuld kunnen geven als het onverhoopt misloopt!
19-10-2020 20:41
Zijn echte topklassementrenners vaak blij met een rustdag? Ik bedoel, zal afhangen hoe ze zich voelen natuurlijk, maar heb er eigelijk nooit op gelet en is mij dus sowieso nooit echt opgevallen dat ze er zich over uitspreken. Als je je echt goed voelt, en dan ook nog eens heb gezien dat je voorlopig grootste concurrent het zwaar heeft, lijkt het mij dat je die rustdag niet echt verwelkomt en gewoon door wilt?
19-10-2020 22:15
Ik vind het toch maar een plat figuur. Die zege van Hart gisteren, man man. Hopelijk geen rondewinnaar zonder zelf een rit te winnen, maar het ziet er zo naar uit.
    20-10-2020 06:41
    is ook mijn gedacht, het weze hem gegund met al zijn tegenslagen maar is een volger en dat zijn niet zo direct mijn favoriete type van renners, geen mij maar een Tadej of een Remco of Ma
    20-10-2020 07:15
    Het heeft met op de limiet zitten te maken.
    Als hij de benen zou hebben van Tadej, was het wat makkelijker he...
    20-10-2020 08:24
    Des te knapper om dan te winnen :-) een grote ronde gaat om consistentie, uithoudingsvermogen, wilskracht en herstelvermogen. Niet om wie de beste punch heeft of lekker aanvallend wil koersen. Dat zijn de renners die voor etappewinst gaan of een klassieker kunnen winnen. Bernal won ook geen rit om zijn Tourzege ‘glans’ bij te zetten.
    Laten we niet te veel zeiken hier en blij zijn dat we nog een Nederlander erbij hebben die een serieuze hoofdprijs kan pakken. Ik zal aankomende week zeker juichen achter de TV mocht ie het gaan redden. En ik denk stiekem wel meer Nederlanders.. puntje bij paaltje komt zijn we toch chauvinistisch.
    20-10-2020 09:36
    Ik doe mee hoor CdC! Ik juich harder voor Kelderman in de Giro dan voor Roglic in de Vuelta.
    20-10-2020 10:05
    Wat mij betreft liever de Giro winnen zonder ritzege dan een ritzege en níet het eindklassement pakken, als we dan toch moeten kiezen. Als stiekeme sluiper tussen de dagwinnaars het laken naar je toe trekken is ook eigenlijk de meest elementaire opdracht van een klassementsrenner. Wilco doet het fantastisch, ik gun het hem zo.

    Verbazend trouwens om na de RvV naar de Giro te zappen en het eerste wat je ziet is dat we na de Skybots en de Jumbots nu ook de Sunbots hebben die de concurrentie op de klim uitroken. Vooral Hindley, wat een topkwaliteit zeg.
    20-10-2020 10:08
    Ja, gezien alle pech die de beste man heeft meegemaakt mag het wel, maar met Hart heeft hij toch wel een stevige concurrent voor de eindzege.

Reacties zijn gesloten.