Kelderman blikt terug op Giro: “Ik weet niet of ze echt blij waren toen ik op het podium stond”
foto: Cor Vos
vrijdag 18 december 2020 om 10:15

Kelderman blikt terug op Giro: “Ik weet niet of ze echt blij waren toen ik op het podium stond”

Er is inmiddels al veel gezegd en geschreven over de ‘Stelvio-etappe’ in de voorbije Giro d’Italia. Het was in de koninginnenrit van de Giro wachten op een definitieve machtsovername van Wilco Kelderman, maar de Nederlander kende een minder moment op de Stelvio en moest het in de finale alleen opknappen.

Ook dit jaar maken we met RIDE weer een lekker dikke zomereditie. Een 212 pagina's dik wielermagazine waar je deze zomer uren van kunt genieten en die de sportzomer nog nét iets leuker maakt. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Op het moment dat Kelderman op vijf kilometer van de top van de Stelvio moest lossen bij het INEOS Grenadiers-tweetal Rohan Dennis en Tao Geoghegan Hart, moest de ploegleiding van Team Sunweb een beslissing nemen. Jai Hindley, een ploeggenoot van Kelderman, was namelijk wel in staat om het tempo van Dennis en Hart te volgen.

De Australiër kreeg uiteindelijk de opdracht om de twee INEOS-renners te volgen, terwijl Kelderman in zijn eigen tempo naar boven moest klimmen. De Nederlander wist de schade te beperken en kwam met 45 seconden achterstand boven op de top van de Stelvio. Kelderman reed op dat moment virtueel in de roze trui met een voorsprong van een kleine twee minuten.

Moeilijke situatie 
Hindley kreeg echter niet de opdracht om zich te laten afzakken richting Kelderman, waardoor die laatste moederziel alleen de finale moest afwerken richting het meer van Cancano. “Ik had het niet helemaal zien aankomen dat Jai zijn eigen koers mocht rijden”, zo kijkt Kelderman nu terug met het Algemeen Dagblad. “Dat ik aan mijn lot werd overgelaten.”

Wilco Kelderman ziet af op de Stelvio – foto: Cor Vos

“Op de teambespreking, de avond ervoor, was dat niet duidelijk geworden. Op een gegeven moment reed ik alleen op de Stelvio, vol in de wind. Dan begint de frustratie. Je weet dat de Giro uit je handen glipt, dat je je voorsprong aan het verliezen bent. Ik heb wel in mijn communicatie geroepen dat Jai moest wachten, maar ze zeiden: ‘Nee, Jai blijft in het wiel van Tao.’ Het was ook een moeilijke situatie.”

Gebrek aan vertrouwen 
“Hoe vaak komt het nou voor dat je met twee man de Giro kunt winnen. Ik neem Jai niks kwalijk, hij deed wat hem werd gezegd. Ik was zelf ook niet goed genoeg, zo realistisch ben ik wel”, aldus Kelderman, die het wel heeft over een gebrek aan vertrouwen vanuit de ploegleiding. “Ik had het gevoel dat het vertrouwen er niet was, met deze koerstactiek.”

“Als Hindley had gewacht dan zou ik wel echt super dichtbij zijn gekomen of had ik de Giro gewonnen. Dan had ik er heel anders voorgestaan. De ploegtactiek was erop ingericht dat ik dacht: ik ga de Giro verliezen. De marge was te klein en ik voelde al snel dat ik niet kon volgen in de rit naar Sestriere. Na Milaan heb ik nog twee weken gedroomd over de Giro. Wat als we het anders hadden gespeeld?”

In de beruchte rit over de Stelvio pakte Kelderman wel het roze – foto: Cor Vos

“Ik wil Iwan er nog over bellen”
“Het was jammer dat het vertrouwen er niet echt was vanuit de ploegleiding. Ik weet niet of ze ook echt blij waren toen ik op het podium stond. We werden tweede en derde in een grote ronde, maar ik had niet echt het idee dat iedereen zo blij was in de ploeg. Een beetje een raar idee. Ik wil Iwan (Spekenbrink, de manager van zijn ex-werkgever, red.) er nog over bellen. Een keer dat laatste jaar bespreken.”

82 Reacties
18-12-2020 10:26
Prachtig dat hij (nu) eerlijk is, ik snap hem 100% in ieder geval.
We zullen het nooit weten (of hij de Giro had gewonnen bij een andere ploegentactiek).

Ik hoop van harte dat de mensen bij BORA wel het volste vertrouwen in hem hebben als kopman. Ik denk dat hij nog wel een paar kleine stappen zou kunnen zetten de aankomende twee jaar. Hopelijk gaat hij aankomend jaar (2021) voor de Tour de France (Top 5 of Top 10) en voor de eindzege in de Ronde van Zwitserland, dat is echt een ronde die bij hem past. Vervolgens kan hij in 2022 voor de eindzege in de Giro gaan.
    18-12-2020 11:54
    In een tour verwacht ik geen top 5 voor Wilco. Een Giro of Vuelta zie ik hem nog wel winnen als alles net de goede kant op valt (+ vertrouwen van de ploegleiding).
    18-12-2020 11:56
    Achteraf is het natuurlijk mooi wonen, maar ik durf (achteraf) wel te zeggen dat Kelderman de Giro had gewonnen als Hindley wél op hem had gewacht en de ploegleiding wél voor Wilco hadden gekozen. Allereerst had Kelderman dan niet de kop laten hangen (het moment dat de ploegwagen bij hem wegstuift), had goed een minuut gescheeld. Daarnaast wordt er vaak makkelijk voorbijgegaan aan het mentale aspect van wielrennen. Die 2:18 achterstand was max een minuut geweest (wat was het op de top van de Stelvio? half minuutje toch) en naar Sestrière had Kelderman ook geen anderhalve minuut verloren.

    Maar goed, de grootste inschattingsfout is dat je met Hindley nooit had KUNNEN winnen. Dan speculeer je op een instorting van Tao, die daar geen enkele aanleiding voor had gegeven. Want je weet dat Hindley altijd gaat toeleggen op Tao in de tijdrit.
    18-12-2020 13:41
    Precies Sammy. Ik was destijds al enorm kritisch en blijf er bij dat het een blunder van d eerste order is van de ploegleiding. In het voetbal wordt zo'n blunder je fataal en ik zou het ongelofelijk vinden als de bewuste ploegleider daar intern niet ongelofelijk voor op zijn flikker heeft gekregen.

    Dit was de aller slechtste tactiek die er was. In mijn optiek waren er drie mogelijkheden. Of je trekt de kaart Kelderman en laat Hindley wachten, of je trekt de kaart Hindley en laat Hindley aanvallen op de laatste berg om tijd te pakken op Hart om überhaupt maar een kans te hebben om hem in de tijdrit voor te blijven.
    Of je speelt op safe, laat Hindley demarreren op 2 kilometer onder de top van de Stelvio om Dennis uit het wiel te rijden en gaat vervolgens in de afdaling en het vlakke bij Hart in het wiel zitten om hem op te roken.

    De door Roberts gekozen optie verdient echt de prijs voor domste tactiek van het jaar.
18-12-2020 10:34
Super sympathieke gozer, en ik had hem die giro echt wel gegund. Maar het verhaal is ook wel gewoon vrij simpel samen te vatten in die ene zin:

''Ik was zelf ook niet goed genoeg, zo realistisch ben ik wel.”

Allereerst was Wilco gewoon zelf de mindere van een drietal anderen, en dat is de hoofdreden dat hij uiteindelijk de giro niet gewonnen heeft. Hij had 1 taak en dat is bij Tao blijven, dan had Hindley hem nooit in de weg kunnen zitten.

Wellicht had het opofferen van Hindley achteraf betekent dat Kelderman de Giro wel gewonnen had, maar dat blijft natuurlijk altijd een lastig inschatting om te maken, want je weet niet hoe diep de inzinking van Kelderman is als ploegleider. Als Hindley 11e of 9e had gestaan in het klassement was het een makkelijke keuze geweest. Maar nu moet iemand zich opofferen die door het wegvallen van Kelderman eigenlijk ook gewoon winstkansen heeft voor hetzelfde klassement.

Daarbovenop is dat dan ook nog een renner die wél bij de ploeg blijft rijden in de periode na de Giro. Dat zal niet allesbeslissend zijn geweest, maar mag natuurlijk best een rolletje spelen.
    18-12-2020 11:02
    Eerste bergetappe: Kelderman 4e, Hindley 19e, Hart 24e.
    Lijkt mij eerder dan de piek anders lag. Kelderman was direct in vorm en kon dat niet tot Milaan doortrekken. Maar vrijwel niemand is 3 weken goed.
    De sleutel tot succes is toeslaan tijdens je hoogvorm en de schade beperken daar buiten.
    Sunweb heeft de hoogvorm van Hindley niet benut en de schade van Kelderman niet beperkt. Overal een beetje halfslachtig alle opties open gehouden. Om te winnen moet je durven verliezen...
    De reden dat Hart heeft gewonnen is de volledige toewijding van het team richting Hart na Piancavallo.
    18-12-2020 16:27
    Niet goed genoeg die 2 dagen maar over 3 weken is een ander verhaal. Met de marge van Kelderman moet je altijd voor hem rijden. Eeuwig zonde. Hier praten we over 20 jaar nog over.
18-12-2020 10:34
Goede en realistische analyse van Kelderman. Mooie renner en sympathieke kerel. Niet de allerbeste renner maar wel een verdomd goede renner als hij van blessures bespaard blijft. Ik gun hem alle succes.
18-12-2020 10:39
Volledig vertrouwen in Wilco was op zijn plaats geweest. Ze hebben gekoerst voor de podiumplaatsen, niet voor de zege. Die ging naar een ploeg die de zaken wel op orde had.
    18-12-2020 11:55
    Om te winnen, moet je durven te verliezen. Die 2 podiumplekken waren teveel waard voor Sunweb helaas.
18-12-2020 10:40
Ik kan niet in iemands benen kijken maar het meest frustrerend is wellicht nog dat Hindley óók niet gewonnen heeft. Anders was de keuze een stuk beter te pruimen denk ik. Ik vond het zelf lijken alsof er meer in zat bij Hindley: hij heeft niet echt geprobeerd aan te vallen in de Stelvio etappe die hij won. Op die laatste klim waren er ogenschijnlijk kansen om Hart op achterstand te rijden.
18-12-2020 10:42
Het doet er niet zoveel toe of hij wel of niet sterk genoeg was. De ploeg heeft hem gewoon laten vallen toen. Juist dat geeft voor mij zijn podiumplek wat meer glans. Gewoon trots op zijn Wilco, en doorpakken vanaf nu.
    18-12-2020 16:33
    Kelderman verloor op de Stelvio best weinig tijd. Hindley had zo waardevol kunnen zijn in het dal en de slotklim. Het feit dat Kelderman in de tijdrit erna sneller was dan Tao zegt genoeg.
18-12-2020 10:43
Achteraf oordelen is natuurlijk oh zo veel gemakkelijker dan tijdens de koers. Alle respect voor de ploegleiding. Ik denk dat ze in elk ander scenario ook de Giro hadden verloren. Als Wilco als kopman wil behandeld worden dan moet hij ook rijden als een kopman.
18-12-2020 10:47
Een realistische kijk op de zaak, vind ik.

Het blijft voor mij een onbegrijpelijke tactiek die Sunweb gehanteerd heeft. Hindley heeft nooit de indruk gewekt Hart bergop te kunnen lossen, dus een reële kans op Girowinst heeft er volgens mij nooit ingezeten. Kelderman was bergop net iets minder, maar stond bijna 3 minuten voor en had de tijdrit nog achter de hand. Geen garantie voor eindwinst, maar op z'n minst een behoorlijk goede kans. Ik denk dat het feit dat ze al afscheid hadden genomen van Kelderman en in Hindley een speerpunt voor de toekomst zien, hier zeker heeft meegespeeld.

Met een sterkere ondersteuning hadden er de afgelopen jaren zomaar vier Nederlandse Giro-zeges op de teller kunnen staan...
    18-12-2020 11:22
    en meer geloof in Wilco had ook bij hem een betere mindset gegeven. Daardoor kan je toch ook nog net wat meer dan wanneer je baalt
18-12-2020 10:51
Sunweb had juist te veel vertrouwen in Kelderman. Ze hadden meteen voor de beste man van de ploeg moeten gaan. Nu verliezen ze de Giro onnodig op 39 seconden...
    18-12-2020 11:50
    Exact mijn gedacht Poeksel.
    Sunweb had op 1 manier de Giro kunnen winnen en dat is als ze van in het begin voluit de kaart Hindley hadden getrokken. Ook in het begin van de Giro had Hindley al moeten inhouden voor Kelderman.

    Kelderman zal nooit een GT winnen, daar mist hij simpelweg een grote portie uitstraling en vooral grinta voor. Echte kampioenen hebben een over-mijn-lijk-mentaliteit. Als je met 2 minuten voorsprong in het roze rijdt moet je strijden tot de laatste morzel grond wat er ook gebeurt, niet je kop laten hangen en stoppen met trappen omdat je ploegleider snel even wat proviand naar je ploegmaat brengt en dan terugkomt.

    Joao Almeida heeft meer vechtlust in zijn kleine teen dan Kelderman in zijn hele lijf. Die had ook een rebelse en flink mokkende Masnada voor zich uit rijden die niet op kop wou komen sleuren voor hem, maar heeft die ook maar een seconde getwijfeld? Neen, integendeel, die kreeg er net nog een extra stimulans door om zich te willen bewijzen en reed het gat dicht en sleurde zelf de godsganse Giro op kop voor elke seconde. Dat is het DNA van een kampioen. Niet een kelderman die als een kamerplantje achteraan het groepje gaat lopen bengelen terwijl hij de Giro aan het verliezen is. Hij mag nog van geluk spreken dat hij hulp kreeg van die andere ploegen, of hij had niet eens het podium gehaald. En dat was Almeida meer dan gegund geweest!
    18-12-2020 12:17
    jappe666 beetje een onzin poost naar mijn mening.
    Wilco heeft regelmatig "grinta" laten zien en veel leiders gaan lijden als ze door hun ploeg en ploeggenoot in de steek worden gelaten hoor.
    18-12-2020 12:22
    Is hard, maar speelt zeker mee. Kelderman straalt niet uit ‘Er wordt vandaag voor mij gereden’.

    Dat kan je hebben puur omwille van je fysieke sterkte (een Pogacar), maar ook omwille van je palmares of je persoonlijkheid.

    Zo stak Boonen er in zijn laatste jaren zeker niet fysiek bovenuit, maar hij was wel de onbetwistbare nummer 1 bij QS. Pas toen Gilbert erbij kwam, is dat gekanteld.

    Kan me niet voorstellen dat Kelderman nu naar Bora gaat en de Schachmanns, Buchmanns en andere Kämna’s zich zomaar gaan wegcijferen voor Wilco. Kopman(n) ben je ook aan de eettafel.
    18-12-2020 12:24
    @Sephiroth
    +1
    18-12-2020 13:01
    @zowel Sephiroth als Domestique: +1
    18-12-2020 13:08
    @Sephiroth: Grinta is niet te verwarren met een keertje aanvallen als je goede benen hebt, zoals bij Kelderman in het begin van de Giro het geval is. Grinta is vechtlust, je het snot voor de ogen rijden als je het moeilijk hebt, plooien maar nooit breken.

    Een Pinot is trouwens exact in hetzelfde bedje ziek en zelfs de extreme versie, en Dumoulin heeft met momenten ook zo'n trekjes. Als het even tegen zit meteen de handdoek gooien. Ik weet dat het geen populaire mening is, maar kijk eens in het recente verleden bv:

    Almeida vs Masnada deze Giro. Die laatste weigerde ook te wachten, maar Almeida trok er zich niets van aan en reed op karakter het gat weer dicht en reed eigenlijk de hele Giro op kop.

    Froome vs Wiggins: Meerdere grote rondes dat geen van beide een duimbreed wou toegeven aan elkaar.

    Cunego vs Simoni: Zelfde situatie als hierboven, waarbij de kopman voorbijgestreefd werd door het jonge hulpje. Tot de laatste kilometer hebben ze gestreden.

    Bernal vs Thomas: Idem als hierboven.

    En misschien het beste voorbeeld van allemaal, en niet toevallig betreft het ook de grootste kampioen: Contador vs Armstrong en bij uitbreiding het hele Astana-blok in de Tour van 2009. Contador was de onbetwiste kopman van Astana en had het jaar voordien de Giro en Vuelta gewonnen, toen plots Armstrong bij de ploeg kwam voor zijn befaamde comeback. Armstrong trok de hele ploeg naar zich toe, ploegleiders, staff, renners,... Hij wist het zelfs voor elkaar te krijgen om de weinige vaste helpers van Contador allemaal uit de Tour-selectie te krijgen. Contador stond er moederziel alleen voor, terwijl Armstrong geweldige knechten in dienst had met onder meer Leipheimer, Klöden, Popovych en Zubeldia. Bovendien liet de Amerikaan geen kans onbenut om de Spanjaard mentaal af te kraken in de media. Het ging zelfs zo ver dat Contador niemand van de ploeg in de buurt van zijn fiets liet komen, buiten zijn eigen vertrouwde mecanicien.

    In de 5de rit trekken de mannen van Astana een waaier voor Armstrong en is 'kopman' Contador niet mee. Hij verliest al aardig wat tijd en krijgt als excuus te horen dat 'de radio'tjes stuk waren' en ze dus niet wisten dat hij achter lag. Bij de eerste bergrit wordt er dan ook nog eens afgesproken dat ze met de handrem op gaan rijden zodat Armstrong overal vlot kan volgen. Contador voelt zich zo in de steek gelaten door de ploeg, dat hij bij de eerste de beste aanval bergop meteen op het wiel wipt. Armstrong is not amused, rijdt het gat dicht en komt intimiderend naast hem rijden en werpt hem een dreigende blik toe, waarop Contador in plaats van in zijn schulp te kruipen doodleuk vol zelf in de aanval gaat en vol grinta de anderen meteen op lengtes zet en nooit meer achteromkijkt. Hij stoomt door tot aan de top, komt solo aan en zal uiteindelijk, steeds op zijn dooie eentje, de Tour winnen met meer dan 4 minuten voorsprong.
    18-12-2020 13:27
    @jappe666
    Allemaal leuk en aardig maar Almeyda brak ook gewoon hoor. Het lijkt allemaal veel indrukwekkender als je heel veel grimassen maakt maar hij eindigt gewoon achter Kelderman terwijl hij door de wind in de openingstijdrit met een minuut bonus begint.
    Wilco was niet goed genoeg, maar uitstraling is een wat overschat begrip om winnaars te herkennen. Hart heeft ook de uitstraling van een krop sla en toch wint hij.
    18-12-2020 16:04
    @Murcia: Daar moet ik je toch in corrigeren. Almeida heeft nergens zijn kop laten hangen en daardoor veel tijd verloren. Iedereen heeft zijn limieten, en die van Hindley en Hart lagen gewoon verder dan die van Almeida bergop. Maar, en dat is het verschil met Kelderman, hij is er wel altijd voor de volle 100% blijven voor gaan. Als je er à bloc wordt uitgereden en gewoon op je snelst mogelijke eigen tempo verder klimt noem ik dat niet breken, dat is gewoon moeten lossen omdat je niet beter kan. Kelderman daarentegen trapt nog amper op het moment dat hij voorbijgereden wordt door de ploegwagen, en in de laatste bergrit neemt hij gewoon het ritme over van de veel tragere achtervolgers door achteraan het groepje te gaan zitten. Dat noem ik (mentaal) breken en die karaktertrek kan je je als kopman simpelweg niet veroorloven. Pogacar liet in de waaieretappe in de Tour z'n kop toch ook niet hangen na die valpartij ook al volgde hij al op bijna anderhalve minuut? Die keek ook niet naar de rest in zijn groep om het kopwerk voor hem te doen, hij ging gewoon zelf vol op kop rijden en kwam daardoor ook als eerste van zijn groep over de streep. Het beste van jezelf geven tot je over die meet bent gepasseerd.


    Wat betreft de uitstraling van Hart is het grote verschil dat hij niet de vooruitgeschoven kopman was van bij de start, dat was immers Thomas. Hart moet je dus eigenlijk spiegelen aan Hindley, niet aan Kelderman. Kelderman moet je als vooruitgeschoven pion spiegelen aan een Contador, Thomas, Froome, Valverde,... Allemaal kampioenen die al bewezen hebben dat ze op hun strepen staan en het vertikken om hun plaats af te staan. Contador zette Armstrong met de mond vol tanden, Froome vernederde Wiggins, Thomas vertikte het om te knechten voor Bernal en ging dan maar de Giro rijden, Valverde is al jaren de reden dat ze bij Movistar met die Tridente uitpakken die nooit prikt,... Dat gif zit er bij Kelderman gewoon niet in, net zo min als dat het er bij Dumoulin inzit.

    Los daarvan hoefde Hart het kopmanschap trouwens ook niet af te dwingen met zijn presence, hij was immers door het uitvallen van Thomas de enige overgebleven kaart om mee te spelen. Hij deed dat overigens niet slecht, door ostentatief naast Hindley te gaan rijden telkens die demarreerde ontnam die hem ook alle kracht uit de benen. Je hoeft niet de grootste spreker of de indrukwekkendste verschijning te zijn om uitstraling te hebben, met je acties kan je ook al veel bekomen.

    Tegendraadse Rohan Dennis, toch ook iemand met een flinke handleiding, laat eigenlijk 2 zekere ritzeges liggen om zich volledig leeg te rijden voor Hart. Dat doe je niet als ploegmaat als Hart niet had uitgestraald dat hij het klusje wel zou afwerken.
    18-12-2020 16:30
    @jappe666

    Niet mee eens, maar Let's agree to disagree.
18-12-2020 10:59
natuurlijk hadden ze geen 100% vertrouwen in Wilco, daarom werd zijn contract ook niet verlengd.
    18-12-2020 11:03
    Ik denk dat dat ook meespeelt. Was de Giro gewoon in mei geweest, dan was de kans groter dan Hindley had moeten wachten.
    18-12-2020 12:03
    Was de Giro gewoon in mei geweest dan was de bezetting totaal anders en had Kelderman niet eens een top 5 klassering gehaald. Deze Giro was een eenmalige kans voor de klassementsrenners die normaal nooit voor een podium in aanmerking komen om daar wel op te komen.
    18-12-2020 13:13
    Dat moment dat je je realiseert dat je het een keer met Arie eens bent.......
    Even zitten hoor.
18-12-2020 11:01
Ik snap het gevoel van Wilco heel erg goed. Als sportman wil je het hoogst haalbare en ook vertrouwen van je ploeg. Aan de andere kant snap ik ook volledig de tactische beslissingen van de ploeg. Hindley oogde beter en dan is deze keuze te billijken.
En achteraf kijk je een koe in de kont.
18-12-2020 11:04
Eerste bergetappe: Kelderman 4e, Hindley 19e, Hart 24e.
Lijkt mij eerder dat de piek anders lag. Kelderman was direct in vorm en kon dat niet tot Milaan doortrekken. Maar vrijwel niemand is 3 weken goed.
De sleutel tot succes is toeslaan tijdens je hoogvorm en de schade beperken daar buiten.
Sunweb heeft de hoogvorm van Hindley niet benut en de schade van Kelderman niet beperkt. Overal een beetje halfslachtig alle opties open gehouden. Om te winnen moet je durven verliezen…
De reden dat Hart heeft gewonnen is de volledige toewijding van het team richting Hart na Piancavallo.
18-12-2020 11:13
Mooi dat hij zijn kant van het verhaal vertelt. Nu Spekenbrink nog. @redactie hebben jullie hem al gebeld voor een interviewafspraak?
18-12-2020 11:19
indrukwekkend interview om te lezen, uitgesproken, helder en toch niet echt zo hard met de vinger wijzen.

Ik kan me goed voorstellen dat het stukje geloof net die ene procent (of twee) uitmaakte waarmee Wilco had kunnen winnen, tesamen dan met Jai die voor hem had gereden.

Hopelijk pakt wilco dan aankomend jaar wel een echt grote vis.

Edit, oorspronkelijke artikel is ook wel het lezen waard trouwens in het AD
    18-12-2020 14:50
    Zelfs de podcast is best geinig (en ook iets genuanceerder dan de geschreven versie).
18-12-2020 11:22
Wie de cijfers erop naslaat, ziet dat Kelderman de Giro niet bergop maar in 't dal heeft verloren. In zijn dooie eendje tegen Hart achterop de brommer bij Dennis was hij uiteraard niet opgewassen, maar wat als ... Hindley een klein beetje als brommer had kunnen (en moeten) rijden? Ja, dan ... had Wilco de Giro gewonnen. Ik weet dat in ieder geval zeker, via jawel, de cijfers.

Hoe het ook zij, feit is dat Kelderman de beste ronde reed, en met het vertrouwen van Bora, zal dat een heel mooie toekomst opleveren. Sowieso qua stijl vind ik Kelderman zelfs beter dan Dumoulin en Kruiswijk, hoewel Mollema eigenlijk niet te overtreffen is: de wilskracht bij iedere trap zichtbaar tot diep in de vezels.
    18-12-2020 11:27
    Zou je de cijfers kunnen delen? ik ben wel benieuwd om te zien wat Wilco draaide. Niet om je post in twijfel te trekken.
    18-12-2020 11:37
    "Ik weet dat in ieder geval zeker, via jawel, de cijfers"

    Wat zeggen de cijfers dan over de zaterdagetappe waar Ineos in dit alternatieve scenario gedwongen werd om nóg agressiever te koersen? Of denk je dat je iets in het verleden kunt veranderen zonder dat dit effect heeft op de toekomst?
    18-12-2020 12:41
    Eens met Klein verzet.
    Door het dal met 20% minder luchtweerstand is wat Kelderman nodig had. Dat eerste stuk waar hij werd ingehaald was omdat hij al stuk zat. Dit hebben we ook bij Kruijswijk gezien na zijn val tegen de sneeuwmuur. De beste klimmer van het pak op dat moment moest zijn krachten verspelen in het dal. Kelderman had zeker kunnen consolideren, hij had 2.45 voorsprong, als hij daar maar de helft minder van verliest, heeft Ineos nog een groter probleem.

    @ Panache. Hoe meer buffer, hoe meer risico Ineos had moeten nemen. Die puzzel is moeilijker als je tegen 2 sterke renners rijdt ipv elk apart. Ook die zaterdag wat Jai weer zinloos bezig, en ook toen had hij Kelderman uit de wind kunnen zetten, bidons halen etc. Die heeft werkelijk niets gedaan om de Giro echt te winnen, behalve twee laffe trapjes ergens aan het eind. Stupid boy Jai komt er echt wel.
    Maar dit is dus waarom Ineos (Sky) met Wiggins en Froomie wel won en Sunweb niet. Het gelijk van Sky wordt pijnlijk duidelijk.

    En moraal jongen, ik heb zo'n respect dat Kelderman dat podium nog haalde. Maar met het team verdomme niet achter je... wat een judassen.
    18-12-2020 14:51
    @Navardauskas - eigenlijk bewijzen Sunweb en Jumbovisma beide dit jaar dat wat Sky heeft gepresteerd de afgelopen jaren moeilijker is dan dat het lijkt.
    19-12-2020 12:10
    @Sephiroth, hier heb je de cijfers:

    https://pbs.twimg.com/media/EmTQm-PXUAAZNk8?format=jpg&name=medium
18-12-2020 11:31
Hart had een Rohan Dennis, Kelderman had een Luke Roberts... Ach, het is wat het is. Het was in elk geval koers.
18-12-2020 11:43
Ik vind het gek dat een ploeg als Sunweb, die zich enkele jaren geleden profileerde als 1t4i
"teamspirit, inspiration, integrity, improvement, innovation" het op bepaalde van die punten laat afweten.
Ik vind het verbazend dat Kelderman zélf moet bellen naar de teammanager om een evaluatie van afgelopen seizoen te vragen.
De Giro is 2maanden geleden, evalueert een ploeg zo geen grote ronde? Evalueert een profploeg geen wielerseizoen?
Hoe kunnen er dan beslissingen genomen worden en verbeteringen gedaan worden in het volgende seizoen?
    18-12-2020 12:00
    Kelderman gaat weg, dus heb het idee dat Sunweb de focus liever op de huidige selectie heeft en die te ontwikkelen dan een gesprek aangaan met Kelderman die over 2 maanden zijn rondjes bij Bora fietst.
    18-12-2020 12:08
    @Groetjesaande voetjes: Volstrekt logische keuze. Gebeurt al zo lang het profwielrennen bestaat.
    18-12-2020 12:51
    @ Arie. Ze hadden met Kelderman en Jai ook 1 en 3 of misschien 1 en 4 kunnen worden. Dan moet je niet doen of dat geen doorbraak is voor Jai. Op het podium met de champagne of lijzig 2e zonder een kans om te winnen.

    Als je zo'n achterlijk beleid voert, zet je toch de spotlight op je eigen ongelooflijke domheid. Ga lekker je jeugd in Zwitserland of Trentino laten shinen. En maak hem reserve kopman prima. Maar als je de koers in handen hebt op 2 dagen voor de afsluitende TT, waar je kopman dus kan winnen. En dan zo de fout in gaan.

    Van mij mogen ze Luke Roberts op de lijst van domste ploegleiders op nummer 1 zetten. Grootse loser aller tijden. Boven al die mafklappers van movistar.
    2 en 3 op papier prima, maar het is de manier waarop ze het weggeven. De opzet van het plan, het eigen handelen. Verwijtbaar, verantwoordelijk voor hun eigen misere. Zo ongelooflijk dom. Ze hebben hun best gedaan om er 'blij mee te zijn'.
    Ik word er weer kwaad over als dit opkomt. Dé deceptie van 2020. Wat een sukkels bij elkaar.
    18-12-2020 13:18
    @Arie, dat iedereen dom is wil niet zeggen dat Sunweb dat dan ook moet zijn. Beetje in de categorie "iedereen discrimineert, dus dan doe ik het ook maar". Ik zou als sponsor liever een winnaar hebben die een jaar later weg is in mijn ploeg hebben dan iemand die nummer twee wordt, maar wel blijft. Eén keer gokken wat meer publiciteit oplevert*.

    * een tactiek die beiden niet laat winnen, maar of dat de publiciteit was waar ze op hoopte weet ik niet.
    18-12-2020 15:40
    Arie: deels mee eens, maar dan had sunweb eerder de kaart Jai moeten trekken en daar gewoon duidelijk in moeten zijn. De onduidelijkheid is wat matig was, de keuze voor Jai kan ik nog wel begrijpen.
18-12-2020 11:48
Dit soort verhalen maken de laatste dagen van de Giro extra pikant.

Kortste conclusie: Kelderman in de laatste week gewoo niet sterk genoeg.

Vervolgens kun je heel veel "wat-als verhalen" bedenken. Wat er gebeurd zou zijn als Hindley gewacht had? Dan waren ze ook 2 en 3 geworden waarschijnlijk, omdat Hart dan zonder reserves met Dennis had meegereden.
Of als Kelderman gewoon veel sneller zijn jasje aan had gekregen op de Stelvio? Was hij dan kunnen aansluiten in de afdaling?
Of wat als....

Begrijp de bittere bijsmaak, en ik had het graag anders gezien. Maar uiteindelijk was hij gewoon niet sterk genoeg.
Ik hoop wel dat hij gewoon nog een keer met Iwan gaat bellen of een hapje gaat eten. De wielerwereld is niet al te groot...
    18-12-2020 12:32
    Nee, de conclusie is: Kelderman genaaid door zijn eigen ploeg. Die waren blij dat hij eraf ging en ze met een 'blijvertje' verder blijven hopen en gokken.
    Leuk seizoen voor die ploeg, maar 2e én 3e in de Giro verbleekt bij het winnen van de Giro.
    Juist achteraf kun je vrij zeker zeggen dat Hart niet gewonnen had als Hindley twee dagen vol in steun had gereden. Makkelijk? Misschien., Maar kennelijk dacht de ploegleiding dat vooraf ook, anders was de ploegbespreking wel anders gelopen. Vasthouden aan de grote lijn van een tactisch plan is niet zo'n gek idee in een grote ronde....
    18-12-2020 13:46
    [s]Schildpadhoofd[/s]
    [i]Turtlehead
    edit wf: niet doen[/i]

    wat een onzin. Je zag toch met eigen ogen dat Wilco niet goed genoeg was in de 3e week.
18-12-2020 11:59
Ik vrees voor Wilco dat ook zeker heeft meegespeeld dat hij al een contract bij Bora had getekend. Voor de rest erg bescheiden oprechte jongen, altijd al geweest ook.
Hulde dat hij het nog steeds beschaafd kan houden, ook na het vertrek bij Sunweb.
Erg veel pech gehad afgelopen jaren, dan gun je hem ook alles.
18-12-2020 12:11
Als je met een op zijn zachtst gezegd een twijfelachtige ploegentactiek op anderhalve minuut derde wordt, had er meer ingezeten. Of hij dan gewonnen zou hebben of tweede zijn geworden? Onmogelijk te zeggen. Maar het voelt toch als een gemiste kans - zeker omdat Hindley nergens sterker was dan Hart en Kelderman al een voorsprong had...
    18-12-2020 12:56
    Het gevoel van frustratie blijft inderdaad. En dat omdat de ploegleiding boven op de Stelvio de fout in ging. Kelderman had toen een hele goed uitgangpositie van nog 2 minuten, maar ze lieten hem vallen. Was ook duidelijk te zien in het dal. De motivatie bij Kelderman was weg. Logisch ook. Zo ga je niet om je kopman om.
18-12-2020 12:17
Glibberige Hidde en Gelijk Thijs leggen de verongelijkheid medium rare op de tong bij Wilcootje, maar beter kijkt hij enkel naar zichzelf.
    18-12-2020 12:39
    Lees jij soms een ander artikel dan wij??
    “Ik was zelf ook niet goed genoeg, zo realistisch ben ik wel”
18-12-2020 12:31
"Ik was zelf ook niet goed genoeg, zo realistisch ben ik wel”

Klaar.
    18-12-2020 12:40
    Exact Frank, daar komt het uiteindelijk gewoon op neer.
    18-12-2020 13:27
    Hart was aan het begin van de Giro niet goed genoeg. In ieder geval geen kopman. De voorsprong op Hart had door Sunweb slimmer uitgespeeld moeten worden. Kelderman was de enige die in de slottijdrit kansen had van de ploeg. In het dal na de Stelvio had Hindley bij hem moeten zitten. De achterstand was niet zo groot. Of hij genoeg tijd over had gehad weten we niet. Dat hij daar minstens een minuut verloor en mentaal brak lijkt mij duidelijk de ploegleiding aan te rekenen. Het wegwerpgebaar was duidelijk.
    18-12-2020 16:32
    Fans zijn goedgelovig. Als je er in de finale twee dagen die er toe doen zo vroeg doorzakt dan kun je nooit de Giro winnen.
18-12-2020 13:20
Open en eerlijk wat hem siert, de crux lag in de etappe naar Piancavallo, Hindley die daar de hele klim op kop sleurt en alleen zijn kopman en Hart kunnen volgen. Om vervolgens in de eindsprint Kelderman het niet zien afmaken. Dat gaf Hart en INEOS natuurlijk vleugels. Een rondewinnaar pakt die etappe. In de Stelvio etappe bleven ze juist op twee gedachten hinken als ploeg, terwijl na het afhaken van Dennis er kansen lagen voor Hindley om bij Hart weg te rijden. Wilco heeft net als Kruijswijk het manco dat hij geen specifiek wapen heeft. Geen punch bergop, een goede tijdrit maar niet exceptioneel voeg daarbij veel blessureleed en zijn gebrek aan overwinningen is verklaarbaar. Blijft staan dat een podiumplek in een grote ronde een prestatie is waar je je hoed voor mag afnemen.
18-12-2020 13:53
In ieder geval heeft SUNWEB 1 blunder begaan.
En dat is op de laatste bergetappe er niet ALLES aan doen om mee te zitten in een ontsnapping.
Nu reden 5 man van Sunweb mee in het peloton die niets voor hun kopmannen hebben kunnen doen.

Gewoon stom en dom, genoeg om een ploegleider op het matje te roepen. Ja, dat is fel en streng, maar ik blijf erbij. Dit is toch ook geen rocket science?
    18-12-2020 13:57
    Dat ben ik met je eens, maar in de Vuelta toen TJV dit deed met Hofstede die ook nog op het juiste moment zijn kopman kon helpen op de klim naar Covatilla begreep iemand met zoveel ervaring als Jose daar niks van dus misschien is dat een breder gevoel in de wielrennerij.
    18-12-2020 14:17
    @Murcia,
    José de Cauwer? Die begreep TJV juist wel, Hoewel het van korte duur was, kwam Hofstede kwam daar op een perfect moment. Onbegrip naar TJV ging meer over die andere etappes in TdF + Vuelta waarin TJV passief reed, Kuss puur knecht was en Dumoulin zich direct moest opofferen.
    18-12-2020 14:46
    @heuvelcolombia
    Dan heb ik toch een andere etappe gezien, Jose en Renaat hadden totaal niet door dat Hofstede nog voor de klassementsrenners reed op de klim en benoemden nooit de mogelijkheid dat hij als pionnetje voor Roglic kon worden ingezet. Verder begrepen ze beide niet waarom TJV op kop van het peloton reed met Hofstede in de kopgroep, terwijl het vrij duidelijk was dat de ploeg een tempo reed waardoor de knechten van Carapaz wegvielen en in aanloop naar de slotklim werd er juist getemporiseerd om de sterksten van de kopgroep de boni's te gunnen en niet Carapaz or Carthy. Niets van dit alles is tijdens de etappe door het duo benoemd.
18-12-2020 14:13
Veel pseudo-psychologie weer. Feit is dat Hart en Hindley beter waren dan Kelderman. Kelderman mag god op zijn blote knieën bedanken dat hij hier op het podium mag staan, want dat was alleen mogelijk door een samenloop van omstandigheden.
    18-12-2020 14:44
    Maar dat geldt ook voor Hart en Hindley. Dat was ook één keer en wordt uitgezonderd uitzonderlijke omstandigheden nooit meer. Hart mag god dus helemaal wel bedanken op zijn blote knieën en in zijn blote kont.

Reacties zijn gesloten.