Tour 2023: Jury wijst protesten tegen derde sprintzege Philipsen af
foto: Cor Vos
vrijdag 7 juli 2023 om 18:30

Tour 2023: Jury wijst protesten tegen derde sprintzege Philipsen af

De jury heeft protesten van Intermarché-Circus-Wanty en Astana Qazaqstan tegen de sprintzege van Jasper Philipsen afgewezen. 

In de sprint week Philipsen van zijn lijn af en hinderde hij Girmay, maar de jury vond het niet voldoende om de Belg te diskwalificeren.

Tijdens de derde etappe naar Bayonne keek de jury ook al naar de eindsprint van Philipsen. Ook toen concludeerde de jury dat Philipsen op reglementaire wijze de etappe had gewonnen.

74 Reacties
7 juli 2023 18:55
Wat moet je hier nou van vinden? Na het nogmaals bestuderen van de beelden kan je niet anders dan concluderen dat Philipsen vergaand van zijn lijn afwijkt (waar tegen op zichzelf al een ‘zero tolerance’ beleid is afgekondigd), en daarbij óók nog eens een mederenner in gevaar brengt, jawel hem ertoe dwingt zijn sprint een halt toe te roepen, alle zeilen bij te zetten recht te blijven, om maar geen drama te creëren.

Was Girmay gevallen, was Philipsen sowieso gediskwalificeerd, zo niet de Tour uit gezet. Nu redt Girmay behendig de meubelen en kan Philipsen zijn 5e tourrit bijschrijven. Die willekeur stemt droevig, want dit maakt de houdbaarheidsdatum van het wielrennen er niet beter op.
    7 juli 2023 19:00
    Precies, net als van Aert die een paar dagen terug de benen op het juiste moment (nood- en Philipsen-gedwongen) stil hield. Het lijkt me beter als ik mijn meningen over het veiligheidsbeleid van de UCI niet probeer hier te verwoorden - tenzij ik een ban wil.
    7 juli 2023 19:45
    Mee eens. Dit gaat een keer erg fout en san schreeuwt wel iedereen moord en brand.
    7 juli 2023 22:52
    Als er echt voor zero-tolerance wordt gepleit en dus ook moet worden bestraft voor het van de lijn gaan terwijl er (nog) niemand naast zit, dan moet Cav er ook uit, want Philipsen volgt de lijnafwijking van Cavendish, die begint te sprinten op de gele lijn en eindigt er anderhalve meter naast.

    En Girmay dan eigenlijk ook, want die knalt mee opzij en heeft geluk dat Mozzato daar nog niet zit, anders hangt die ook in het decor, want daar heeft Girmay niet de minste aandacht voor.
7 juli 2023 18:41
Benieuwd wat hier de reden van is… Lijkt me een vrij duidelijke diskwalificatie toch?
    7 juli 2023 18:59
    Net niet duidelijk genoeg. Het is allemaal op het randje of wellicht net er overheen maar niet genoeg.
    7 juli 2023 19:00
    De regel is als volgt (zie: https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/3zdJc5antr1dA3GYeDKdBu/bef82a9d7336e9b798c364066db92581/2-ROA-20230613-E.pdf):
    2.3.036 - Sprints: Riders shall be strictly forbidden to deviate from the lane they selected when launching into the sprint and, in so doing, endangering others

    Dan zijn dit de beelden: https://twitter.com/LeTour/status/1677337601210982400
    Naar mijn inziens maakt Philipsen eigenlijk twee manoeuvres.
    - De eerste te zien van 0:40 tot 0:43: hier maakt Philipsen een manoeuvre naar het midden. Hier is die nog niet op volle snelheid (sprint?).
    - De tweede betreft een manoeuvre naar rechts, waarbij Girmay ingesloten wordt (dit te zien op ca. 0:44/45). Hier is Philipsen uit het zadel en zeker wel in een spurt naar de finishlijn. Ik zou deze actie beoordelen als "deviating from the lane they selected when launching into the sprint" en dus in strijd met artikel 2.3.036

    Tot zo ver mijn niet-kundige mening. Het zou fijn zijn als de jury met een uitleg komt i.p.v. alleen een statement dat het protest is afgewezen.
    7 juli 2023 19:01
    Ja, die JP is gewoon een erg vuile sprinter. Het is voor een reden dat alle ploegen er niets van moeten weten en klacht tegen hem indienen. 5 zeges op een rij in de Tour, maar minstens 4 daarvan moest hij gediskwalificeerd worden. Zo is het makkelijk, als je meer mag dan de rest. Fabio of Groenewegen moeten niet proberen wat hij doet...
    7 juli 2023 19:10
    @Edwinn: kan je ook de kopstoten van Groenewegen naar Meeus eens analyseren en becommentariëren? En zijn kopstoten volgens de reglementen toegelaten? Het is niet omdat het maar voor plaats 5 is dat alles toegelaten is …
    7 juli 2023 19:33
    @Franky Het gaat hier toch om Philipsen Calimero?
    7 juli 2023 19:34
    Groenewegen moet idd niet teveel fout doen of hij wordt bestraft. Maarja dat heeft hij aan zichzelf te danken
    7 juli 2023 22:19
    Ik denk dat ze de afwijken regel niet toepassen omdat Philipsen zijn sprint nog niet gelanceerd heeft. Die regel is een beetje apart verwoord en laat veel ruimte voor interpretatie. Als je die uitleg volgt is de actie van Philipsen een gevecht voor het wiel van Cavendish.
7 juli 2023 20:43
De jury durft overduidelijk niet op te treden deze Tour. Ja, er zijn een paar renners teruggezet maar ritwinnaars durven ze niet aan. De eerste keer van Philipsen was misschien op het randje, dit keer was het er over. En op een gegeven moment moet je toch ook het patroon gaan bestraffen. Kan mij ook niet aan de indruk onttrekken dat Philipsen meer mag dan anderen. Jammer zulke incompetente laffe figuren in een jury, anoniem boetes van 500 frank uitdelen voor afval weggooien kunnen ze wel maar als het op de veiligheid aankomt geeft men wederom niet thuis.
7 juli 2023 18:33
Er moet eerst weer iemand vallen denk ik ......
7 juli 2023 19:16
Ik lees op sporza.be dat namens Astana Vinkourov naar de jury is gestapt. Dat is ook niet echt handig toch? Ik zou als jurylid niet meer bijkomen van het lachen, wanneer Vino met zijn maffiakop binnen komt lopen om een klacht wegens vermeend vals spel in te dienen.
    7 juli 2023 19:20
    Lijkt me sowieso kostelijk om Hilario en Vino samen te zien spannen.
    Dat lachen stopt morgenochtend wel als-ie wakker wordt naast een paardenkop...

    Maar even serieus, een jury moet natuurlijk niet de klager jureren, maar de klacht.
7 juli 2023 18:45
2x Girmay afgehouden door Alpecin. Op het circuit door MvdP. Jakobsen overigens ook. Terwijl Girmay katterap is, had hier misschien kunnen winnen. Hoewel Cav ook pech kende.
7 juli 2023 19:01
Het wordt stilaan lachwekkend. Derde keer dat hij mensen van de baan rijdt, en derde keer dat hij er gewoon mee weg komt. Wat voor idioten zitten daar in de jury ? Die is nog erger dan Abdoujaparov in zijn goede dagen. De strategie is stilaan duidelijk. Links vertrekken en op vijftig meter de weg overkwakken. En al wie niet remt ligt tegen de grond of in de dranghekken.
    7 juli 2023 19:12
    Nou nou, hij is niet half zo erg als Abdou en nog steeds minder erg dan Groenewegen.
7 juli 2023 18:53
Weer een manoeuvre, weer een zege, weer een smetje. Hattrick aan zeges, hattrick aan smetjes. Japser heeft allicht geen smetvrees.

De eerste zege mocht hij mede houden omdat degene die gehinderd werd zelf geen tweede werd. Dat is nu opnieuw het geval, bovendien denk ik niet dat ze Cav het record cadeau willen doen met een declassering. Daar tussendoor werd weliswaar Mathieu op zijn vingers getikt, maar zonder consequenties voor de winnaar en zijn ritzege.

Het is allemaal niet fraai.
    7 juli 2023 19:02
    Ik vind deze het minst fraai. Wat mij betreft ging Philipsen hier te ver
7 juli 2023 19:16
Ze moeten bij Alpecin Girmay wel hebben zeg. Wordt twee keer behoorlijk weggekwakt. Eerst door VDP en nu door Philipsen. Het is dat Girmay twee keer verstandig is en anticipeert anders waren er zeker ongelukken gebeurd.

Ik vind dit te ver gaan. Van links naar rechts de weg over, flinke kwak uitdelen en er dan van uitgaan dat een ander remt.
7 juli 2023 20:34
Het was een scherp randgeval maar ook ‘vrijspraak’ is een te billijken scenario, we hebben het er maar mee te doen. Dat Philipsen hier de allersterkste sprinter is moge duidelijk zijn. Ik kan er mee leven.
    8 juli 2023 14:35
    Zo is het , alle reacties van gefrustreerde (….)dertjes ten spijt hier .
    De beste is weeral gewonnen en die pakt er nog wel een paar
7 juli 2023 19:43
Dit had voor 2e keer makkelijk een Dylan/Fabio’tje kunnen zijn. Gelukkig hebben Wout en Bini allebei hun kop er op zitten, maar het is een kwestie van tijd tot Philipsen iemand invalide gaat rijden.
7 juli 2023 18:52
Ploegen zijn niet groot genoeg. 2016 dat Froome moest rennen voor zijn leven, werd juist degene gestraft die gewoon door reed ( Bauke). Macht van SKy toen
7 juli 2023 19:03
Ik volg echt al heel lang alle sprints maar Philipsen gaat hier in het wiel zitten. Vroeger werden er kopstoten gegeven, dat was diskwalificatie waardig. Daarnaast; kan me niet herinneren dat Philipsen ooit heeft gezorgd voor een val of zelf is gevallen. Pleit in z’n voordeel (tenzij ik nu dingen over het hoofd zie maar dan hoor ik het wel)
    7 juli 2023 19:12
    Mja, het is toch al de 2de sprint op een rij dat ze geluk hebben dat het Girmay is en niet iemand als Sagan, want dan was er een val gebeurd. Alleen met de kanttekening dat dit de eerste sprint is waarbij ik vind dat Philipsen zelf echt een fout begaat, de andere 2 was het eerder de nadars en VdP.

    Enige sprintval die ik van hem kan herinneren was wel echt niet zijn schuld (Jakobsen in Polen 2020) maar dat zou eigenlijk niet mogen meespelen.
    7 juli 2023 19:14
    Was dat met Groenewegen destijds wel zo?
    7 juli 2023 21:11
    Bij die horrorcrash in Polen sloeg Philipsen lelijk over de kop nadat hij de over de grond schuivende Groenewegen niet meer kon ontwijken. Philipsen zou dus goed moeten weten wat de consequenties kunnen zijn van een onbesuisde actie tijdens de sprint. Er mag toch op zijn minst een keer een vermanende waarschuwing aan hem worden toegekend.
7 juli 2023 19:19
Misschien dat de reactie van Girmay ("Er is niets gebeurd" volgens Sporza) meespeelt? Ik vind dit de eerste echte keer dat er een straf voor Philipsen mocht komen, maar Girmay kan blijkbaar tegen redelijk wat stootjes.
    7 juli 2023 23:33
    Het statement van Girmay, 'er is niks gebeurd', is nog sterker dan het misbaar dat hij maakte. Eigenlijk zegt hij zelfs, 'er is niks gebeurd, hij mag blijkbaar alles doen, zonder probleem, dit is schandalig ....' En inderdaad, ik vrees dat het niet blijft duren. Als de jury niks doet, zullen de renners het zelf doen ...'
7 juli 2023 19:22
Het is allemaal niet meer te volgen zo af en toe. De eerste zege kon je inderdaad discussiëren over hekken en lijnen, maar hier toch echt niet lijkt mij. Ik vrees dat ze het niet gaan leren en er eerst weer iemand flink moet vallen voordat er ingegrepen wordt.
Wat nou veiligheid? Men neus!
7 juli 2023 19:33
Jury kan je na vandaag niet serieus meer nemen. Was tot nu toe fan van Philipsen maar na meerdere smerige sprints gun ik hem niks meer eigenlijk.

Op deze manier trek je geen nieuwe fans voor het sprinten in de wielersport, je wint alleen door anderen in gevaar te brengen en als je netjes rijdt krijgt je niks van de jury. Behalve als iemand het ziekenhuis in geduwd wordt, dan krijgt een willekeurige andere de winst.

Philipsen vandaag gewoon naar huis sturen, of minimaal dsq en 100 strafpunten voor de groene trui.

Bah.
    7 juli 2023 20:58
    Oei oei ... slechte dag gehad vandaag ? Kop op. Het weekend is begonnen !
    8 juli 2023 14:38
    Die wint hier in België elke dag nog een pak fans bij .
    in Eindhoven misschien niet maar daar ligt geen hond wakker van LOL
7 juli 2023 19:44
Een winnaar declasseren én Mark Cavendish op deze wijze zijn record toekennen gaat de jury een brug te ver. Marchanderen.
    7 juli 2023 21:38
    Inderdaad. Als Girmay Cav' nog voorbij was gegaan, dan was er een deklassering gevolgd voor Philipsen.
    Nu durfde de jury het niet aan om zo'n gedenkwaardige zege op deze manier te laten plaatsvinden.
7 juli 2023 18:51
Die Twitterberichten voegen meestal niets toe.
8 juli 2023 08:30
Als ik Philipsen was zou ik mijn eigen sprint eens gaan rijden, gewoon RECHTUIT zo hard mogelijk naar de finish. Hij rijdt nu instinctief naar het wiel van links naar rechts, dat moet hij afleren. Levensgevaarlijk, het is te danken aan het fatsoen van Birmay en Van Aert dat er geen valpartijen zijn ontstaan.
Dus...Jasper het koppie erbij houden en recht naar de streep!!
    8 juli 2023 08:53
    Het vergroot zijn winstkansen en de jury vindt het allemaal dikke prima, dus waarom zou hij gemotiveerd zijn om het anders te doen?
    8 juli 2023 08:59
    Wat Reusjen zegt is exact het probleem: dit gedrag heeft op dit moment louter voordelen...
8 juli 2023 08:57
Als de jury aub even uitlegt wanneer je hoe ver van je lijn af mag wijken voordat ze hun eigen regels toepassen. Maar ja het is geheel volgens verwachting. De uci is notoir in het niet toepassen van de eigen regels. Ik herinner me nog een Olympische Keirin finale waarin niemand weet gediskwalificeerd en mem twee keer moest herstarten. Hilarisch dom deze sport. Het zal met het ouder worden te maken hebben. Maar ik heb al een paar jaar een haat-liefdeverhouding met de eerste week van de Tour.
8 juli 2023 08:58
Duwen, beuken, kromme rechte lijnen rijden... mag het nu wel of mag het nu niet?

Als je ziet wat er in het peloton gebeurt mag het allemaal. Het is de norm, BIJ ALLE SPRINTERS! Ze vertonen allemaal in meer of mindere mate dit gedrag.
Als je naar de regels kijkt is het een ander verhaal. Veel dingen die volgens de renners mogen, mogen volgens de regels niet. Maar uiteindelijk worden de grenzen vooral bepaald door de jury. En die staat het normgedrag van de sprinters al jarenlang toe. En grijpt enkel in als iemand z'n hoofd in twee stukken ligt. Om de wedstrijd daarna exact hetzelfde gedrag weer toe te staan.

Ik pleit niet voor radicale handhaving nu in de TdF. Je kunt niet ineens iets heel anders gaan doen, als het ware de spelregels veranderen. Als het ECHT te bont wordt grijp je in, de rest laat je voor wat het is.
Waar ik wel voor pleit is dat de UCI komende winter haar huiswerk eens gaat doen. Heldere en strengere regels opstellen, met heldere voorbeelden, en daarna vanaf de Tour Down Under meteen ook gaat handhaven op de regels. Zoals destijds bij de bidonnen in de berm; ook daar waren ze goed begonnen. Alleen moeten ze niet zwichten voor de druk van de renners meteen na de eerste DQ, maar een keer een jaar lang hun beleid volgen en dan evalueren.

Want ik hoor een berg kulargumenten als "sommige renners komen bewust in de weg rijden" en "het is normaal om het wiel van een andere sprinter te pakken, ook al fietst daar al iemand".
7 juli 2023 19:09
Wederom een jury die zichzelf niet serieus neemt. Eerst een invalide door een valpartij?
7 juli 2023 19:38
Weet nu wel waar de Snollebollekes hun inspiratie voor hun grootste hit vandaan hebben gehaald. Snap alleen dat je hier niet tot terugzetten overgaat als je dat de rest van de Tour ook niet meer doet. Jury gewoon naar huis bespaart ook weer wat in de kosten.
7 juli 2023 20:15
Dus je mag gewoon iemand bijna van de fiets afrijden?
    7 juli 2023 20:19
    Zolang het bij bijna blijft.
    7 juli 2023 20:37
    Zolang de ander dus niet een geval Jakobsen wil hebben
7 juli 2023 20:19
Alpecin buffelt door het peloton. De jury is laks, totdat er een flinke crash is.

Reacties zijn gesloten.