Jurgen Van den Broeck: “Roglic heeft nog een bepaalde groeimarge”
foto: Cor Vos
maandag 9 november 2020 om 14:34

Jurgen Van den Broeck: “Roglic heeft nog een bepaalde groeimarge”

Jurgen Van den Broeck verwacht niet dat Primož Roglič zijn beste tijd al gehad heeft. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma won dit weekend voor het tweede jaar op rij de Vuelta a España. De Tourzege raakte hij op de voorlaatste dag kwijt. Van den Broeck stelt de vraag of Roglič nog beter kan worden. “Hij wordt wel slimmer en ervarener”, aldus de oud-renner.

Van den Broeck ventileert in Het Laatste Nieuws zijn mening over Roglič, met wie hij in 2017 samen reed bij LottoNL-Jumbo. “Eigenlijk koerst hij, in tegenstelling tot veel andere generatiegenoten, nog maar een jaar of vijf op dit hoge niveau. En heeft hij in zekere zin nog een bepaalde groeimarge. Je kan hem onmogelijk al oud en versleten noemen”, zegt hij over zijn oud-ploeggenoot.

De inmiddels 37-jarige Van den Broeck verwacht niet dat Roglič overvleugeld wordt door de jongere generatie. “Ik vind niet dat hij veel fouten maakt of gekke dingen doet. Ook niet in de Tour, waar hij op het eerste gezicht de kans van zijn leven liet liggen. Zijn tijdrit op La Planche des Belles Filles was niet rotslecht. Hij is gewoon op een supertegenstander gebotst. Dat zal ook niet elk jaar het geval zijn”, denkt de Belg.

“Ik zie vooral in Pogačar zijn meest te duchten rivaal, maar dat mag hem niet verlammen”, zegt JVDB. “Een goede, grondige analyse maken met coach Marc Lamberts nu van wat er precies fout liep op die voorlaatste dag van de Ronde van Frankrijk en hoe dat kon gebeuren. En dan met verse moed op naar 2021.”

Jurgen Van den Broeck in 2017 – foto: Cor Vos

51 Reacties
09-11-2020 14:48
Allemaal waar. Roglic’s groeicurve stijgt al jaren. Volgend jaar zal hij weer zeker topfavoriet zijn. Benieuwd of Pogaçar’s curve ook harder zal toenemen. Het kan volgend jaar zomaar een Bernalletje worden namelijk
    09-11-2020 17:16
    Maar misschien doet Evenepoel dan wel een Pogacarretje?
    09-11-2020 18:04
    Of doet Roglic wellicht een Evenepoeletje en is het einde carriere. Kan allemaal he.
09-11-2020 14:55
Ik denk dat Roglic vooral tactisch nog iets beter kan worden. Als het chaos is dan verliest hij soms wel. Kijk maar naar de waaieretappe van vorig jaar in de Vuelta en dit jaar de regenetappe met het jasje. Daarnaast lijkt het of hij het vaak moeilijk heeft in de laatste paar dagen, dus misschien kan hij ook nog wat meer verbeteren qua herstelvermogen.
    09-11-2020 16:04
    Mee eens. Zie ook Giro-etappe vorig jaar waarin hij (te) opzichtig geen kopwerk deed en Carapaz ervantussen sloop, de 'Dumoulin-etappe' in de Pyreneeën dit jaar, waarin hij niet doorzette toen ze Bernal hadden losgereden. Kleine momenten, waarin hij niet echt iets fout doet, maar ook niet echt goed.
    Ik vind hem het strekst als hij van zijn eigen kracht uitgaat.
09-11-2020 15:02
Dat word nog wat. Denk dat de groeimarge vooral nog in handigheid op de fiets en verbetering 3e week zit (herstelvermogen). Met dat verbeterde herstelvermogen is hij dan ook in staat om in een ‘normaal’ voorjaar de hele Ardennen campagne op zijn minst kort te rijden.
    09-11-2020 15:03
    Ik denk dat hij dat nu al kan. Kijk maar naar LBL dit jaar. Hij heeft een heel hoog basisvermogen en hij hersteld wel goed met een paar rustdagen, maar hij lijkt minder goed te herstellen als hij dag in dag uit moet koersen
    09-11-2020 19:51
    Zou goed kunnen. Als ik hem was zou ik volgend jaar sowieso de Waalse Pijl rijden, denk dat dat de klassieker is die hem het beste ligt. Als hij het daarbij houd kan hij ook gewoon de Giro rijden mocht hij willen.
09-11-2020 15:07
Hoorde gister dat Sepp Kuss ook een kwart Sloveens is.. moet niet gekker worden.
    09-11-2020 20:16
    Bizar. Een soort kleinzoon van Trump en Melania dus ;)
    09-11-2020 20:26
    Nou da kan geen toeval zijn. Mijn schoondochter is ook Sloveens :-)
09-11-2020 15:16
Dat hij nog groeimarge heeft lijkt mij wel te kloppen aangezien hij tot nog toe elk jaar weer verbeterd. Zijn punch bv lijkt elkaar jaar sterker. Veel aandacht zal gaan denk ik naar de ITT die wel iets minder was dit jaar volgens mij maar het rare seizoen zal daar ook debet aan zijn. Misschien geeft het nieuwe materiaal (Cervelo) ook weer een prikkel. De honger lijkt nog niet gestild.
09-11-2020 15:22
Compleet vergeten dat JVB voor geel-zwart heeft gefietst. De foto heeft me overtuigd :)
09-11-2020 15:28
De groei zal vrijwel zeker doorzetten, maar de concurrentie zal steeds nadrukkelijker een anti-Roglic tactiek gaan hanteren.. oftewel.. Hoe voorkomen we dat Primoz weer gaat bonus sprokkelen. Hoe krijgen we hem zsm geïsoleerd in het hooggebergte.
De aandachtspunten zitten voor Roglic duidelijk in week 3 en alles nabij/boven de 2000 meter, maar Primoz kennende zal hij zich weer het schompes trainen om dit te verbeteren.
    09-11-2020 15:59
    Welja de tacktieken van Movistar en INEOS deze Vuelta was inderdaad zelfs voor een blinde niet echt te snappen.
    Jumbo laat de ontsnapping begaan en spaart het team een beetje.
    INEOS en Movistar rijden als een bezetende achter de kopgroep, terwijl ze toch weten dat ze nooit die sprint gaan winnen. Roglic en Jumbo zeggen dank je en sprinten naar de overwinning/boni's.
09-11-2020 15:38
Als hij niet vlak voor de tour valt zoals dit jaar en zich kan voorbereiden zoals hij wilt dan zie ik hem volgend jaar weer bij de topfavorieten behoren, zeker met de tijdritkilometers. Pogacar gaat imo weer zijn grote rivaal zijn als die in topvorm aan de start verschijnt. Bernal heeft een probleem met de vele tijdritkilometers, zelfde geldt voor Carapaz. Ik zou niet weten of ik iemand over het hoofd zie die mede-topfavoriet zou zijn gebaseerd op wat we nu weten, wellicht Thomas en Dumoulin mits in topvorm? Evenepoel ga ik nog maar even niet van uit, zou het kunnen gebaseerd op zijn bizarre talent maar moet nog steeds tegen de echte toppers in het hooggebergte uitkomen en dat in een grote ronde.
    09-11-2020 18:35
    Denk idd Roglic, Pogacar en Thomas en hopelijk roert Dumoulin zich weer. Bernal en Carapaz pakken niet genoeg tijd in de bergen om het verlies in die tijdrit km's goed te maken lijkt me. Denk dat veel minder tijdrijders er goed aan doen om in 2021 voor de Giro of Vuelta te gaan. Benieuwd ook hoe Ineos zijn kopmannen gaat spreiden in 2021.
09-11-2020 15:42
De enige die bewezen beter is op dit moment, is Pogacar. In 2020. En die kon vanuit de underdog-positie komen.

-Carapaz is niet beter.
-Evenepoel heeft dat ook totaal nog niet bewezen.
-Bernal is op z'n minst feilbaar.

De rest is sowieso minder toch?
    09-11-2020 16:31
    De Dumoulin van 2017/2018 zou hem kunnen bedreigen. Echter is het niet vanzelfsprekend dat hij dat niveau nog haalt, maar mocht hij dit wel dan zit zijn grootste rivaal in de eigen ploeg.
    09-11-2020 17:25
    @FDJ: De Froome van 2013-2017 is ook een grote concurrent, maar bij die twee staan vooralsnog grote vraagtekens he. De Thomas van 2018 doet ook mee met de besten. De Bernal van 2019 kan met een monsteraanval zijn mindere tijdrit goedmaken. Op papier zijn er potentieel 6 eindwinnaars: Roglic, Pogacar, Thomas, Evenepoel, Dumoulin en Froome. Achter 2 van die 6 staat een vraagteken vanwege blessures (Dumoulin en Froome), achter 2 wegens hun leeftijd (Thomas en Froome), achter 1 wegens onervarenheid (Evenepoel) en achter één wegens eventuele wisselvalligheid vanwege zijn jeugdige leeftijd (Pogacar). En achter Roglic staat een vraagteken wegens zijn mindere tijdrit in de derde week. Zo hebben ze dus allemaal wel iets. We gaan het zien.
    09-11-2020 17:25
    Het is dat Evenepoel hard gevallen is, anders zou hij iedereen aan gort hebben gereden. Met zijn TT kwaliteiten pakt hij tijd op iedereen. Waarom zou hij bergop tijd verliezen? Hij is rond de 60 kg.
    09-11-2020 18:28
    Je mag van mij Evenepoel wel van dat lijstje weghalen. Puur om het feit dat hij nog nooit een grote ronde heeft gereden en we dus ook niet weten hoe of wat hij kan. Dus om hem daar nu bij te zetten gaat mij te ver.

    Bergen in Polen of rijden in een rondje in Zuid Amerika tegen wat mindere goden geven nog geen indicatie van wat hij in het absolute hooggebergte kan.
    09-11-2020 20:02
    Eigenlijk is het zielig hoe sommigen maar blijven proberen om de prestaties van Evenepoel te minimaliseren. Alhoewel de hele wielerwereld het er over eens is dat hij het grootste talent is sinds jaren,
    zal het nooit goed genoeg zijn voor veel Wielerflitsers.
    Carapaz kon hem niet volgen in Burgos, Ganna viel in San Juan bijna uit zijn hotseat toen hij de eerste tussentijd van Remco zag. En ja, ook hij was toen nog niet top. Ik vind hem ook een te druk mannetje op Twitter, maar overal waar hij start wint hij. Als hij rechtblijft, zal hij in 2021 als een pletwals los over alles en iedereen vlammen. Tot spijt van haters.
    09-11-2020 21:23
    @Stablinski Ik pas er voor iemand die nog nooit een grote ronde heeft gereden daarin als favoriet te gaan beschouwen en benoemen. Simpelweg om het feit dat er wel veel meer renners zijn geweest die heel goed presteerden in rondjes van een week, maar na meerdere cols in een etappe en meerdere bergetappes achter elkaar toch niet de man voor grote rondes te zijn.

    Pas als we Evenepoel in een grote ronde hebben gezien kunnen we daar iets over zeggen. Ik sluit niet uit dat hij het kan, maar weten doe ik het ook niet.
    10-11-2020 08:48
    Thomas was ik even vergeten. Als die in topvorm is komt ie ook nog wel in de buurt, al betwijfel ik of ie het nog een keer gaat laten zien...

    Wat betreft Evenepoel: Als die zn eerste tour inderdaad iedereen aan gort rijdt kan ie zo het rijtje in. Voor die tijd vind ik het toch een beetje onzin om hem tot topfavoriet te bombarderen. Zodra ie presteert in een 3weeks koers is het voor de meeste wielerflitsers wel goed genoeg hoor, denk ik:)
09-11-2020 16:06
Zou niet alle verwachtingen voor komende jaren baseren op resultaten in 2020. Voorbereiding was voor velen niet optimaal. De jongere generatie kon hiervan profiteren. Ik verwacht volgend jaar weer een veel sterker Ineos blok in de grote rondes, zeker in de tour. Als je keuze hebt uit GT-winnaars Carapaz, Bernal, Thomas, en Hart, meesterknechten Porte, Adam Yates, Sivakov, de Plus, en tempobeulen Ganna, Dennis, van Baarle, en Kwiat kun je een leuk team opstellen.
    09-11-2020 17:27
    En als de oudere generatie goed had gepresteerd, had je wellicht het tegenovergestelde gezegd. Dan had de oudere generatie een voordeel 'omdat ze geen koersen nodig heeft om te weten hoe ze zich moeten voorbereiden op een grote koers'.
    09-11-2020 19:15
    Als je als renner al jaren hetzelfde patroon hebt in de voorbereiding dan kan ik me voorstellen dat het niet in het voordeel is.
    Dan kun je beter net begonnen zijn met fietsen....
    09-11-2020 19:37
    @Kannibaal: het lijkt me niet vreemd om een mening te hebben op basis van dingen die echt gebeurt zijn. In dit corona-jaar heeft de jonge generatie bovengemiddeld gepresteerd. Analyses opzetten over alternatieve scenarios die niet gebeurt zijn hebben volgens mij weinig zin.
09-11-2020 16:14
Dat is natuurlijk moeilijk inschatten. Wint wel de Vuelta nadat hij de tour tot het gaatje is gegaan (en tussendoor nog even wk verdienstelijk en winst in Luik). Dat doet niemand hem na (Mas een beetje misschien maar op een veel lager niveau). Dus met zijn herstelvermogen zal het wel goed zitten.

We zullen het nooit weten wat als...Maar ik vermoed dat hij zonder val voor de tour het geel wel gepakt zou hebben.
09-11-2020 16:16
Ja, en het is niet alsof hij de wetenschappelijke achtergrond heeft door studie of dergelijke. Als dit nu van de trainer komt dan kun je daar nog iets aan waarde aan hechten, je mag mij wat dat betreft ook om mijn perspectief vragen en er een artikel over schrijven :/
09-11-2020 16:27
Probleem in de Tour was de val in de Dauphine ga ik vanuit als je hoort dat er twijfel was of hij wel kon starten. Daardoor denk ik niet genoeg reserves. Komt bij de druk die erop zat. Vuelta zie je gewoon dat ie leeg loopt. Is ook niet zo verwonderlijk als je zijn programma bekijkt. Dat zag je vorig jaar Giro ook. Te vroeg op zo’n hoog niveau, was volgens mij Romandië, waar hij twee etappes won en GC. Denk dat de ploeg daar een keer naar moet kijken.
    09-11-2020 17:36
    Klopt. Die val werd door de analisten teveel onderschat. In de Vuelta vond ik hem niet beter dan vorig jaar.
09-11-2020 16:42
Er zit zeker nog rek in. Zoals hierboven aangehaald, tactisch is er nog iets te winnen. Daarbij moet wel gezegd dat hij zeker deze Vuelta telkens zijn neus tegen het raam drukte en waar er ook maar een kans was de etappe won en seconden sprokkelde. Hij was veel oplettender wat dat betreft dan Carapaz (en hij heeft een betere sprint, maar je moet er eerst zitten op het juiste moment).
De derde week kan beter worden. Het tankje was denk ik leeg na het TdF echec, en daar was de derde week al moeilijk. Er stond echter geen maat op Pogacar. Roglic kan komend jaar minstens zo sterk in de TdF zijn als dit jaar; of de concurrentie dan ook nog zo goed is valt nog maar te bezien.
    09-11-2020 18:38
    3e week in de Vuelta was dus eigenlijk de 12e week (al in topvorm sinds Tour de l'Ain)
09-11-2020 16:44
Ze hadden beter Fans Maassen kunnen vragen, die heeft Primož onderaan een skischans gevonden en onder zijn vleugels genomen.
09-11-2020 17:33
eigenlijk is het toch een gigantisch sterke renner,en dan te bedenken dat menig wielerfan 6 jaar geleden zeiden van [ hebben ze daar een ex skispringer binnengehaald ]..die moeten zijn erelijst even checken,al 6 jaar progressie ieder jaar weer.
welke renner doet hem dat na...in mijn ogen de beste all round renner op dit moment !!
09-11-2020 17:36
Als er nog iets van rek op zit, zal het toch niet Jurgen Van den Broeck zijn die me dat nieuws moet komen vertellen. Een renner die het gros van zijn carrière geleefd en gewerkt heeft "hoe hij dacht dat het moest" maar op uiterst weinig wetenschap gebaseerd.
09-11-2020 18:28
Jurgen wie?
    09-11-2020 18:34
    Staat duidelijk in de titel.
09-11-2020 18:28
Roglic is een goede renner, en heeft nog een paar jaar de tijd om grote rondes te oogsten. Maar ik vind wel dat de Tour en de Vuelta van dit jaar hebben aangetoond dat Roglic absoluut kan worden verslagen door andere renners. Dus gemakkelijk zal het niet worden voor hem. Het niveau van de allerbeste Froome of Contador zal Roglic volgens mij nooit halen. En als je dat niveau niet haalt, moet je ook een beetje meeval hebben om een grote ronde te kunnen winnen.
    09-11-2020 18:42
    Waarom niet het niveau van Froome? Froome won de tour van renner als Bardet, Uran, Quintana. Renners waar Roglic ook van wint.
    09-11-2020 19:00
    Nou als je in dit seizoen 2e wordt in de Tour en 1e in de Vuelta lijkt me dat geen kwestie van meevallen. Ben het wel met Van den Broeck eens dat er nog groeimarge inzit. Vooral het pieken naar een bepaald moment komt nog niet uit de verf. In het vorige seizoen was Roglic te vroeg in vorm en in deze Tour had hij hinder van een valpartij uit de Dauphine. Daar moet nog wel meer uit te halen zijn.
    09-11-2020 20:49
    @Groetjesaandevoetjes. Ik vind persoonlijk toch wel Froome in 2013, 2015 en 2016 een hoger niveau haalde dan hetgeen wat ik al van Roglic heb gezien in een grote ronde. Froome liet zijn ploeg in dienst rijden, maar heeft ook vaak veel tijd gepakt op zijn concurrenten in zware bergetappes (Ax-3 Domaines in 2013, La Pierre St-Martin 2015). Nadien maakte hij het dan af in de tijdrit. Roglic heeft dit jaar ook zijn ploeg in dienst laten rijden, maar heeft zelf nooit een lange aanval van ver gedaan op dezelfde manier zoals Froome dat toen wel heeft gedaan. Quintana haalde in de jaren dat Froome de Tour gewonnen heeft, trouwens een hoger niveau dan dat hij vandaag de dag nog haalt. De Quintana waar Froome tegen reed, was beter dan de Quintana waar Roglic tegen rijdt. Ik wil wel nog meegeven dat ik niet zo onder de indruk was van Froome in de Tour van 2017. In dat jaar hebben we de beste Froome pas in de Vuelta aan het werk gezien.

    @Westfalen. Met 'meeval' bedoel ik dan vooral dat Roglic dit jaar in de grote rondes niet mijlenver boven de concurrentie uitstak zoals ik dat in het verleden van andere renners wel heb gezien. Als hij op hetzelfde niveau had rondgereden als Froome in 2013, 2015 en 2016, dan had Roglic meer tijd op zijn concurrenten kunnen nemen met een aanval bergop. Roglic was dit jaar wel goed, maar kon zich eigenlijk nooit veroorloven om een slechte dag te hebben. En dan moet je maar 'meeval' hebben dat niemand een superdag heeft zoals Pogacar in de Tour.

    Ik ga wel volledig akkoord trouwens dat Roglic ook nog groeimarge heeft.
    10-11-2020 12:15
    in 1daagse wedstrijden en kleine rittenkoersen is hij al veel beter dan froome en contador ooit waren,en misschien wint hij nog wel een paar grote rondes !
    10-11-2020 14:51
    @LSEQS
    Eens. Ik denk wel dat de concurrentie een rol speelt in de tactiek. Tot zo' n 10% heb je volgens mij nog voordeel van een treintje. Froome had met Sky een superieure trein. Als bijvoorbeeld een Contador of Nibali vroeg aanging en aan dat tempo wilde ontsnappen moest hij zoveel vermogen leveren dat Froome in de laatste kilometers met een lager vermogen het nog steeds kon afmaken. Zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=q4ly-xoeKWA
    Ik denk dat Jumbo-Visma wat dat betreft meer concurrentie heeft met treintjes dan Sky het afgelopen decennium, dus dat ik me kan voorstellen dat ze ook niet zo veel zin hebben om Roglic vroeg aan te laten gaan, ook omdat ik denk dat Roglic z'n talent meer ligt bij het sprintje in de laatste km. En Froome koos koos inderdaad vaker voor een "alles-of-niets" aanval. Wat dat betreft kan ik dat (achteraf) wel waarderen.
09-11-2020 19:34
voor komend jaar hoop ik dat ook Mas en Gaudu een stap kunnen zetten. Benieuwd hoe Hart en mr. Hindley zich staande houden tegen topfavorieten. Dan zijn er nog Kruijswijk en Dumoulin. Ik hoop dat Kruijswijk andermaal de Giro aandoet.

Maar Roglic is mijns inziens wel de meest veelzijdige van alle favorieten.
    09-11-2020 22:17
    Ik verwacht dan toch eerder Carthy of Almeida die aansluiting vinden met de top dan Hart of Hindley.
09-11-2020 20:15
Frans Maassen is door anderen op Roglic gewezen die hem al tijdens zijn revalidatie in 2011 op de fiets meemaakten in een trainingsrondje romdom de Triglav : Kransjka Bora, Vrsic pas, Soca, Bovec, Mangert, Cave del Predil, Tarvisio, Kranjska Gora.
10-11-2020 10:24
Hij zal best groeimarge hebben, maar het gros van de tegenstand van Roglic heeft een nog veel grotere groeimarge op het gebied van 'preparatie' zoals dat bij Jumbo gebeurt. Als die kennis zich verspreid, en dat zal vroeg of laat gebeuren, heeft dat meer invloed op de verhoudingen in de top dan de kleine groei die Roglic zelf nog kan maken.
10-11-2020 14:36
Kan Roglic de tour winnen ?
Een tour met 2 lange tijdritten ( zoals in de Indurian tijd) en een Roglic die beter is dan dit jaar : JA
Anders : NEEN

Reacties zijn gesloten.