Jumbo-Visma verrast met aanwinst Chris Harper
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 13 juli 2019 om 12:05

Jumbo-Visma verrast met aanwinst Chris Harper

Jumbo-Visma staat op het punt om de Australische klimmer Chris Harper in te lijven. Volgens onze informatie is de deal op enkele formaliteiten na afgerond. Na belofte Tobias Foss is de 24-jarige renner van Bridgelane de tweede die in 2020 zijn profdebuut maakt bij de Nederlandse ploeg.

Harper maakte als laatstejaars belofte indruk in het nationale circuit in Australië en Nieuw-Zeeland. Van een echte doorbraak was toen nog geen sprake. Een jaar later, in 2017 werd hij zesde in de Tour de Langkawi, in dezelfde tijd als Egan Arley Bernal en Ben O’Connor. In 2018 zette hij een reeks mooie resultaten neer, met onder meer goud op het Oceanisch kampioenschap op de weg.

Dit seizoen werd hij onder meer vierde in de door Dylan van Baarle gewonnen Herald Sun Tour, won hij de Tour of Japan en pakte Harper alle klassementen en twee bergetappes in de Tour de Savoie-Mont Blanc. Net als de Noor Foss tekent Harper een tweejarige overeenkomst.

Samenvatting laatste etappe Tour de Savoie-Mont Blanc

De Australiër had van de zware Franse 2.2-rittenkoers (in het verleden gewonnen door onder meer Bernal en Enric Mas; Sam Oomen werd 2015 tweede) zijn hoofddoel van het jaar gemaakt. Hij sloot daarmee ook zijn blok in Europa af. Vanaf nu richt hij zich op de Tour of Utah in augustus.

Harper staat te boek als een klimmer, maar heeft ook een goede tijdrit in zijn benen. Komend jaar mag hij dat dus testen op WorldTour-niveau. Volgens de Belgische Bridgelane-ploegleider Franky Van Haesebroucke waren er naast Jumbo-Visma nog eens acht WorldTour-teams geïnteresseerd in Harper.

55 Reacties
13-07-2019 12:11
Klinkt weer erg goed, ik ben benieuwd!
13-07-2019 12:15
Klinkt goed, hopelijk een goede kracht om Roglic en Kruiswijk te ondersteunen in de bergen. En wellicht in de toekomst ook zijn eigen klassement te kunnen rijden. Goed kunnen klimmen en tijdrijden is een mooie combinatie voor een goed klassement.
13-07-2019 12:16
Het is toch wel opvallend dat de meeste talenten Jumbo-Visma verkiezen boven andere ploegen.
    13-07-2019 12:27
    Niet akkoord.
    13-07-2019 12:51
    Met "de meeste" bedoel je vorig jaar WvA en Vingaard en dit jaar Foss en Harper?
    13-07-2019 13:24
    Veel is dat toch niet... je kan ook zeggen vorig jaar UAE: broers Oliveira, Pogacar, Munoz, Philipsen, Molano. Voor volgend jaar hebben ze Covi en Ardila al. Bahrian etc kiezen ook talenten voor.
13-07-2019 12:17
8 ploegen en JV kiezen is toch wel mooi. Gevalletje Roglic?
13-07-2019 12:23
Zo, waar komt die vandaan?
    13-07-2019 12:32
    Stond niet op jouw lijstje met 387 namen? :o
    13-07-2019 13:01
    Jumbo-Visma staat op het punt om de Australische klimmer Chris Harper in te lijven.


    Ik gok Australie
    13-07-2019 13:05
    Je bedoelt 388 toch.
13-07-2019 12:26
Ik zou toch liever wat meer Nederlanders zien.
    13-07-2019 12:29
    Mee eens, mooie overwinningen zoals in deze Tour krijg je alleen als landgenoten de kans krijgen om op het hoogste niveau te acteren. En Jumbo Visma is daar nou eenmaal de aangewezen ploeg voor.
    13-07-2019 12:34
    Vijf buitenlanders in de Tourploeg maar al drie zeges met een NL-vlaggetje.
    13-07-2019 12:35
    Nou he, want Nederlanders verdienen zo'n plek gewoon meer dan een buitenlander!
    Stel je voor dat je straks moet juichen voor een buitenlander, pas op dat je wereldje niet te groot wordt!
    13-07-2019 12:48
    Eens, je moet niet alleen naar de winst in deze Tour kijken maar ook op de langere termijn. Gelukkig komt er het jongerenteam.
    13-07-2019 12:50
    @r525 waarom zo reageren?
    13-07-2019 12:54
    Als er een Nederlander is die precies even goed, even duur en even oud is. Denk je dat ze dan deze Australier halen?
    13-07-2019 12:58
    Zolang de kopmannen voor een deel Nederlands zijn vind ik het helemaal prima.

    Met Kruijswijk, Groenewegen en evt Dumoulin is dat voorlopig zo.
    13-07-2019 13:03
    Je kan geen renners halen die er niet zijn. Op dit moment zijn er geen goede Nederlandse renners beschikbaar bij de beloften dus dan moet je automatisch verder kijken.
    13-07-2019 13:16
    Ik vind het juist leuk dat de Nederlanders verdeelt zijn over diverse internationale teams. Alleen in sport voel ik een beetje nationalisme, in het gewone leven kunnen nationaliteiten me gestolen worden en heb ik er helemaal niks mee. Ik kan inmiddels net zo goed juichen voor renners van een andere nationaliteit zolang ze me maar sympathiek lijken.
    13-07-2019 13:17
    @platteprijs
    Naja omdat dat mijn eerste gedachte dan is ;)
    Begrijp me niet verkeerd, iedereen moet lekker juichen waarvoor die zelf wilt. Echter juichen voor een nationaliteit vind ik zo ontzettend bekrompen.
    We willen toch niet dat negatieve dingen worden beoordeeld op nationaliteit/afkomst (denk aan bijv. minder, minder, minder). Waarom zouden we positieve dingen, zoals sportprestaties, daar dan wel op beoordelen? Vind het knap als je mij dat uit kunt leggen.
    13-07-2019 13:56
    @r525 dus als Spanje en Nederland in een WK finale voetbal staan maakt het jou niet uit wie er wint? Wat een links hypocriet gepraat. Tuurlijk is het leuk als Roglic wint, maar de meeste Nederlanders willen toch een landgenoot zien winnen (net zogoed dat ze niet miljoenen vluchtelingen zien komen).
    13-07-2019 14:12
    @omhoog
    Hahaha wat heeft dit nou met links of rechts te maken man. Dit staat geheel los van enige politieke kwestie. Ik beoordeel mensen gewoon niet op iets waar ze niets aan kunnen doen, en nationaliteit valt daaronder. En als dit zo ontzettend links is, vraag ik me toch af waarom ik al jaren VVD stemmer ben ;)

    Voetbal volg ik niet, dus het zou me niet uitmaken. Mocht ik het volgen, ben ik voor het team dat ik het leukste vind voetballen. Stel je voor (zeg niet dat het zo is) dat er in het NL eftal alleen maar arrogante spelers stonden, en de Spanjaarden leuk voetbal speelden, dan ga ik toch niet voor NL zijn omdat ik toevallig die nationaliteit draag?

    En leg me trouwens uit waarom dit hypocriet gepraat zou zijn?
    13-07-2019 14:33
    @r525 eruit van gaand dat je een nederlander bent dan ben je een "uniek" persoon, een one of a kind. Waarom? , 99% van de nederlanders wil dat Nederland wint van Spanje in een voetbalfinale. Je bent inderdaad een verlichte sportgeest ;)
    13-07-2019 14:41
    @r525 +1
    13-07-2019 14:44
    @omhoog nee r252 is niet uniek en ik ken er wel meerdere die zo denken, mijzelf inclusief.

    Daarnaast is je voetbal voorbeeld krom en niet te vergelijken met wielrennen dat zijn nationale teams tegen elkaar, oftewel een WK configuratie voor het wielrennen.

    Een beter voorbeeld is een Ajax vol met buitenlandse voetballers tegen een Liverpool oid met meer dan 50% Nederlanders in hunopstelling. Waar juich je dan voor? Ajax met alle niet Nederlanders of de Nederlanders in het buitenlandse team?
    juich je voor een Sunweb met Kelderman, Dumoulin, Oomen etc. Of voor een Jumbo met Roglic, van Aert en Bennett?

    Juich je voor de ritwinst dan Poels bij ineos waarmee hij een Bennet/Roglic/Kruijswijk van 't podium knikkert?

    Ik juich in ieder geval voor de renners die ik leuk vind, en sommige nederlanders heb ik niks mee, sommige buitenlanders wel. Dat nationalistische hokjes denken van je is schattig voor WKs, maar voor de rest leef je uiteindelijk in een steeds globaliserendere wereld. Waar je steeds meer in contact komt andere Culturen.
    13-07-2019 15:07
    @Sephiroth je bent ook een een uniek persoon. Stel je geniet over het algemeen van het "aanvallende" rijden van Nibali. Echter de wat "saaiere" Kruijswijk rijdt in een sneeuwwand dan ben je toch blij dat de leukere Nibali de giro wint. Ik kies dan voor een iets "saaiere" Steven omdat hij Nederlander is.
    13-07-2019 15:19
    Hier hebben we tijdens de Giro al heel veel discussies over gehad, zie je liever Roglic of Dumoulin winnen?

    Was volgensmij aardig 50-50 dus r5 is zeker niet uniek.
    13-07-2019 15:36
    Ok bedankt Random.
    13-07-2019 15:51
    Heeft volgens mij niets met globalisering te maken. Kom zeer regelmatig in aanraking met andere culturen maar ben nog steeds hartstochtelijk fan van TJV en Nederlandse wielrenners. Hangt er meer vanaf hoe je als persoon in elkaar zit. Met beiden is niets mis
    13-07-2019 16:11
    @omhoog73: als ik en R525 in hetzelfde uniek zijn, is het dus niet meer uniek ;-)

    @katerkop, zou kunnen, dat was gewoon mijn vermoeden.
    13-07-2019 18:25
    Doen ze express om het boerenkool Engels van Verhoeven en Maassen op te halen :-)
    13-07-2019 18:32
    wat maakt het uit wat de meeste nederlanders willen? koers is koers
13-07-2019 12:29
Goede knecht voor T.D.
    13-07-2019 13:46
    @ off topic, iemand al iets gehoord van het gesprek tussen TD en de ploegleiding van Sunweb?
    13-07-2019 15:49
    Olly Ja, het eerste woord van TD was "ïk" Maar toen kwam er een zware vrachtwagen voorbij dus de rest geen verloren in de herrie. Toen de vrachtwagen voorbij was was ook het raam dicht. Dus toch nog maar even afwachten.
13-07-2019 13:08
Altijd afwachten wat een CT coureur die geen traditionele carrière aanloop heeft gehad (dwz zich meten met Europese beloften) zich houdt in de WT. Bij Roglic ging het goed, bij bijv. Earle die ook veel won in Azië, zag je dat hij het niveau niet aankon. Dit klinkt wel een beetje als vervanging van Powless.
    13-07-2019 15:27
    Roglic reed ook al goed in r v Slovenia, wel even sterker bezette koers dan heet meeste in Azië
13-07-2019 13:11
R525 verwoordt precies hoe ik af en toe denk als ik hier de reacties lees.
13-07-2019 15:17
Ben het heel erg eens met Sephiroth en R525. Voor mij is het gemakszucht (als ik een sport begin te volgen of sporadisch kijk) om een 'Nederlander' toe te juichen. Ik vind het leuk om met sport 'voor' iemand te zijn. Maar hoe langer ik een sport volg hoe minder het er toe doet. Leuke interessante en sympathieke sporters worden dan belangrijker en dan doet nationaliteit er niet meer zo toe. Al weet ik dan inmiddels door allerlei interviews vaak meer van de Nederlanders dus die blijven dan wat vaker en langer hangen bij mij. Maar van anderen geniet ik net zo goed. België heb ik ook in mijn hart gesloten vanwege het wielrennen, de biertjes, Stromae en Ruben Block. Zo heeft bijna elk land wel iets!
    13-07-2019 16:13
    Precies, mij gaat het ook zo. Ik geef meer om een boeiende strijd en persoonlijkheden dan om een nationaliteit.

    Pech speelt trouwens ook mee in mijn voorkeur hoor, en underdogs :P
    13-07-2019 19:21
    @sephiroth: oja pech en underdogs daar heb ik ook een zwak voor. Ach... ik ben gewoon een hele sentimentele sportkijker! En mijn wielerhart is zo groot daar passen heel wat renners en rensters in!
13-07-2019 15:40
Jumbo blijft altijd minimaal 50% Nederlands. Het is fijn en prettig om voor Jumbo te zijn en ook al wint er dan een buitenlander... ik blijf even blij en zie het als mijn ploeg net als Rabo. Straks de opleidingsploeg ook met merendeel Hollanders. Trots op Jumbo!
13-07-2019 16:17
Of een Nederlander wel of niet een etappe in de Tour wint, maakt me niet zo veel uit. Maar ik juich veel harder voor het Nederlandse voetbal elftal dan voor pakweg het Japanse. Dat zal toch wel komen omdat ik Nederlander ben. Ik denk dan ook dat vaderlandsliefde in haast ieder persoon zit.
    13-07-2019 19:16
    Vaderlandsliefde mag niet meer als blanke heterosexuele man anno 2019...
13-07-2019 18:38
R525, Sepiroth hebben wat de neiging lijkt het iewat neerbuigend te doen naar degenen die juichen voor de Nederlander. Globalisering, andere culturen leren kennen worden er met de haren bijgesleept...

Ikzelf juich alleen maar voor Jumbo Visma. Als er een valpartij is dan speur ik direct naar de geel zwarte shirts. Opgetogen als ze er niet bijliggen. Concurrenten die wel gevallen zijn, dan is dat mooi meegenomen. Dumoulin is een Fransman. Ben ik nu een fascist?
    13-07-2019 18:52
    Ik denk dat R525 en Sepiroth helemaal in hun recht staan om te juichen voor wie ze willen. Het hele politieke verhaal is er trouwens niet door hen bijgesleept, maar door een ander die "Niet graag vluchtelingen zag komen."

    Ikzelf sta ergens in de midden denk ik: Ja, ik hoop dat Nederlanders het goed doen. Maar ik kan niet ontkennen dat bijvoorbeeld de persoon Groenewegen me niet aanstaat. Ik kan meer van Sagan genieten. Dat is persoonlijke smaak. Mijn punt is: Je kunt niemand dwingen om voor de Nederlander te juichen omdat je toevallig Nederlander bent. Dat dit voor veel mensen automatisme is omdat ze trots halen uit hun nationale identiteit, daar is ook niks mis mee. Lekker zelf weten.
    13-07-2019 19:19
    Zoals Freire al zegt, heb ik dat er allemaal niet bijgehaald. Ook doe ik verder niet neerbuigend, eerder verbaasd.
    Maar het feit dat je blij bent als iemand gevallen is zegt genoeg over je. Dan kom je überhaupt niet voor de sport.
    14-07-2019 16:55
    Neuh, het was niet neerbuigend bedoeld. Ieder zijn ding en geen woord over wat goed of fout is. Echter is het wel zo prettig als van alle partijen die vrijheid aanwezig is. Mijn aandeel in het globaliserings en culturen kennen verhaal was meer tegengas op wat door Omhoog73 vermeld werd.

    oh en ik wens niemand een val toe :)
13-07-2019 19:32
Precies, iedereen moet juichen voor de renner/team waar hij/zij zich goed bij voelt. Dat is precies mijn punt.

Ik ben niet blij als een renner valt hoor. Hooguit een beetje. Maar als er toch een trosje het asfalt kust, dan geen van Jumbo Visma enzo. Ach, ik ga er ook niet op door. Ik besef me dat mijn Jumbo Visma fan gedrag sommige wenkbrauwen kan doen fronsen. Mijn jeugd was prima en ik heb nooit poten uit spinnen getrokken. Maar ik voel me er lekker bij hoor. Het is net als met je favoriete voetbalteam. Juichen, vloeken en schreeuwen. En voetbal is oorlog natuurlijk. Plus dat zowel de bal als het wiel rond zijn. ✌️
13-07-2019 19:36
De teneur is een beetje: je bent of voor de Nederlanders, of je denkt internationaal. Maar het kan uitstekend samen gaan. Het is leuk dat Nederlanders winnen (Groenewegen, Teunissen), maar ook dat anderen sterke prestaties leveren (De Gendt, Alaphilippe, Ciccone, Pinot etc).
13-07-2019 20:56
Jumbo-Visma is zo Nederlands als zijn Noorse sponsor ;-)
15-07-2019 13:51
Gisteren een renner van dit team gezien in Kluisbergen.

Reacties zijn gesloten.