Jumbo-Visma stapt over naar materiaalsponsor SRAM
foto: Cor Vos
donderdag 13 oktober 2022 om 07:30

Jumbo-Visma stapt over naar materiaalsponsor SRAM

Jumbo-Visma stapt komende winter over naar de Amerikaanse materiaalfabrikant SRAM. Volgens bronnen uit de industrie heeft SRAM een dusdanig sponsorbedrag geboden waar Shimano niet in mee wilde gaan. Ook voor diverse andere producten, zoals de schoenen, is de ploeg nu vrij om naar een andere fabrikant over te stappen. Er is wel nog een doorlopend contract met Lazer helmen.

Sinds de oprichting van de Rabobank-ploeg in 1996 is Shimano als materiaalsponsor betrokken bij de Nederlandse formatie. Ook toen de ploeg na 2012 als Blanco verder moest gaan, bleef Shimano het team van Richard Plugge in deze moeilijke periode onvoorwaardelijk trouw. Omdat het Europese hoofdkantoor van Shimano al jarenlang in Nederland is gevestigd (eerst Nunspeet, tegenwoordig Eindhoven) waren er altijd sterke banden tussen de ploeg en het bedrijf.

Nadat SRAM afgelopen zomer een bod had gedaan om de nieuwe materiaalsponsor van Jumbo-Visma te worden, gaf Shimano de afgelopen week aan dat dit bedrag voor hen om principiële redenen te hoog was. Het Japanse merk sponsort dit jaar liefst acht WorldTour-teams, terwijl er ook nog zeven WorldTour-ploegen zijn die de Shimano-groepen zelf aanschaffen en betalen.

Dit jaar rijden in de WorldTour Trek-Segafredo en Movistar op SRAM. Campagnolo werkt samen met AG2R Citroën Team, Cofidis en UAE Emirates. Alle andere ploegen rijden met Shimano.

97 Reacties
12-10-2022 09:03
Bauke kom er maar in!
https://www.youtube.com/watch?v=Tsk3zAZyLaQ
    12-10-2022 09:08
    Dat is ook het eerste wat mij te binnen schiet als ik denk aan SRAM. Ik blijf voorlopig trouw aan mijn Ultegra. Jammer wel dat Jumbo Visma overstapt. Ik hoop dat het in sportief opzicht geen achteruitgang is.
    12-10-2022 09:18
    Ook mijn eerste associatie, prijsloze reclame …
    12-10-2022 14:07
    Hoe vernietigend de mening van een idool kan zijn. Ik zal nooit maar dan ook nooit spul van dit merk op een fiets van mij zetten, allemaal door dit filmpje.
12-10-2022 13:21
ik snap de negatieve reacties hier niet zo goed. SRAM is veel innovatiever. Sram had als eerste draadloze groepen, als eerste 12 speed, heeft 1x kettingbladen die ook nog eens aerodynamisch zijn, heeft wel powermeters die correcte waardes aangeven en heeft al heel lang wielen die qua gewicht dusdanig zijn dat je fietsen op 6,8 kg kunt opbouwen. Jarenlang kreeg Bianchi de schuld dat ze geen lichte fietsen konden bouwen, maar met die frames was niets mis. die waren niet lichter of zwaarder dan andere merken. Het probleem zat bij de Shimano componenten.
Shimano heeft pas sinds afgelopen jaar de zaakjes (qua innovatie) enigzins op orde. Nu de supply chain nog. Sinds vorig jaar pas, heeft Shimano weer lichte wielsets. Niet lang geleden reed Jumbo Visma in de tour nog op ongelabelde corima wielen, om de fietsen op gewicht te krijgen. Shimano heeft (nog) marktmacht en ze hebben de OEM markt in handen door aan de fabrikanten scherpe prijzen te bieden. De nieuwe groepen zijn overigens wel heel veel duurder geworden. Campagnolo heeft de productie capaciteit niet om heel veel op te schalen, maar bouwt ook de betere wielen en groepen doen zeker niet voor shimano onder. SRAM is de new kid in town en gaat de OEM markt verder veroveren.
    12-10-2022 14:40
    Zonder twijfel heeft campa de beste fabriekswielen, en hun (mechanische) groepen schakelen veel leuker dan die van Shimano. En tot voor kort waren shimanogroepen ook gewoon spuuglelijk tov
    die van campagnolo. Maar het schakelt allemaal en eigenlijk boeit het ook niet zo, maar zolang ze de oem markt beheersen zullen ze wel met overschot de marktleider blijven. Afzonderlijk alles aankopen is zo duur dat je wel verplicht met Shimano moet rijden...
    12-10-2022 17:02
    Campa schakelt leuker? Wow dan heb je heel weinig gevoel in je haha
    12-10-2022 20:07
    Mij eender Erik, of ik stel mijn materiaal gewoon goed af en kan er mee om. Ik heb evengoed een wedstrijdfiets met een Ultegra Di2 dus ik weet goed genoeg wat snel en zuiver schakelen is, maar er is een verschil tussen leuk en snel. Al vermoed ik dat een 'stijlvolle gevoelsmens' als jij met een dura ace di2 rijdt?
    13-10-2022 08:22
    Met die lelijkheid zit je wel goed. Wat een gedrocht zo’n Ultegra.
    13-10-2022 14:04
    dacht toch dat Campa het eerste 12 tandjes had...
12-10-2022 11:41
Ik vind het zo knap hoeveel mensen hier denken te kunnen weten of dit een goede of slechte stap is voor Jumbo-Visma. Zonder dat we alle feiten weten kunnen we onmogelijk een onderbouwde mening hier over hebben. Wie weet waren er al meerdere breuken gekomen in de relatie tussen de ploeg en Shimano.
    13-10-2022 07:59
    Precies. Al hoop ik voor mecaniciens en renners wel dat het geld niet het enige argument is geweest voor de ploegleiding.
12-10-2022 09:02
Je leest toch vaak over problemen met Sram. Ik herinner mij een verhaal over de Trek-fietsen van de crossploeg van Nys.
12-10-2022 22:22
Ik ken er niks van, maar ga er vanuit dat Jumbo-Visma zijn huiswerk wel op orde heeft. Al jaren laten ze niets aan het toeval over, op geen enkel gebied. Ik kan me niet voorstellen dat ze nu plots met onbetrouwbare onderdelen gaan werken.
12-10-2022 09:41
Ik vraag me bij de voorspelbare reacties (SRAM boeee, Shimano jeuj) altijd af hoe de echte cijfers zijn. Men baseert zich meestal toch maar op een N van 1 (zijn of haar eigen fiets) of Bauke Mollema. Ik heb geen idee en denk eerlijk gezegd niet dat TJV zomaar voor zoiets essentieels overstapt zonder uitgebreid te testen.

We zullen het volgend jaar zien of er stiekem woorden zoals 'probleem met (onderdeel x) vaker voorkomt in de TJV persberichten'
    12-10-2022 10:14
    Ik denk dat als het materiaal echt zo'n drama zou zijn dat profs als Mollema, Pedersen, Valverde en Van Vleuten echt wel aan de bel getrokken hadden of desnoods naar een andere ploeg waren gegaan. Die nemen hun vak echt wel serieus en zijn niet op hun mondje gevallen.
12-10-2022 11:00
Ik rij met SRAM en met Shimano. Het is me om het even.. het meeste verschil zit in de schijfremmen, die zijn misschien wel iets beter bij SRAM vanwege het gebruik van remvloeistof i.p.v. minerale olie.

In het verleden is SRAM natuurlijk wat later ingestapt op de wegmarkt nadat het toch al een tijdje de dominante partij op de MTB is, maar dat hebben ze echt wel ingehaald.
    12-10-2022 11:12
    SRAM Red is daarbij ook nog lichter vergeleken met Campa en Shimano fwiw.
    12-10-2022 13:17
    Das dan weer niet waar; "The Shimano Dura-Ace weight in at 2389g whereas the SRAM Red groups is now 2518g".

    Maar hoe dan ook, tegenwoordig krijgen die mechaniekers elke fiets wel op de 6.9kg dus volgens mij is gewicht geen discussiepunt.
    12-10-2022 21:37
    De fietsen moeten minimaal 6,9 kg zijn, dus daar is t een kwestie van compenseren op het frame, de wielen of de banden. Uiteindelijk zitten ze op 6,8 kg. Kan qua stijfheid van het frame nog wel schelen, maar goed ... met een te stijf frame heb je weer een consumentenzadel nodig om fatsoenlijk een grand tour door te komen, al ben je nog zo goed.
    Uiteindelijk zit het echter verschil natuurlijk in de shirts. 7 letters is nou eenmaal zwaarder dan 4, en kost ook meer in de productie.
12-10-2022 14:19
Ik heb nog steeds heimwee naar mijn Campagnolo Record 9-speed. Ik had zelfs meerdere kransjes een naam gegeven... Zo van 'nu pak ik de Gaviria''. Met de komst van 11-speed ben ik de tel kwijtgeraakt
12-10-2022 08:58
Dat was voorlopig de laatste Tourzege voor Jumbo xD
12-10-2022 09:27
Het ligt natuurlijk voor de hand om hier grappen over te maken en te veronderstellen dat het minder materiaal zou zijn maar ik vraag me af of dit echt zo is. Trek en Movistar hebben ook successen kunnen behalen met deze groepsets en er zijn evengoed genoeg problemen met Shimano geweest tijdens wedstrijden. We gaan het zien...
    12-10-2022 21:44
    Sram is natuurlijk gewoon een chocoladereep die achterstevoren ligt: Mars.
12-10-2022 09:30
Tja, de gemiddelde WF'er herkent je grapje, maar toch voldoet het niet aan aan de huisregels ;)
12-10-2022 09:43
Ik heb absoluut geen verstand van deze materie, maar las ergens dat er een nadeel is qua topsnelheid met SRAM. In een volle sprint zou bij gelijke omwentelingen, de maximale snelheid met een SRAM groep 3 kilometer per uur lager liggen dan met een Shimano groep. Mocht dat zo zijn, kan ik mij voorstellen dat dit voor bv Kooij, Van Aert en Laporte een nadeel is. Ik kan me echter ook niet voorstellen dat JV dan voor SRAM zou gaan. Aanvulling: artikel is van 12gobiking van 19 mei 2022.
    12-10-2022 10:00
    Interessant, weet je toevallig nog waar je dat gelezen hebt en waarom dit zo is?

    Ik kan me zo voorstellen dat uit testen blijkt dat de groepen anders presteren in andere snelheidscohorten. Wellicht presteert een Shimano wel beter qua topsnelheid in het hoogste(/snelste) cohort en is SRAM iets effectiever in het cohort daaronder? Dan zouden de Jumbo-sprinters zelfs in het voordeel kunnen zijn. Ik claim niet dat dit zo is, maar het is wel een overweging.

    Verder zal het natuurlijk vooral om geld gaan, maar als de prestaties daar te veel onder zouden leiden zou TJV dat echt niet doen. Volgens mij is SRAM prima spul en bezig aan een opmars.
    12-10-2022 10:38
    onzin, dat zou alleen zo zijn als de vertanding anders is, maar dan zijn de versnellingen ook niet 1 op 1 te vergelijken.
    nou klopt het ook wel dat de vertandingen bij SRAM anders zijn: ze hebben vaak een 10 als kleinste tandje achter IPV een 11 en een 10 achtertandje is minder efficient omdat het hoekiger draait, maar ik begreep dat ze er vorige jaar meer opties qua vertanding hebben geïntroduceerd.
    12-10-2022 11:05
    Wat een koning is die Pedersen dan!
    12-10-2022 11:09
    Mijn gevoel zegt dat een verschil van 3km/u grote onzin is. Bracketlagers zijn vrije keus, cassettes praktisch uitwisselbaar, derailleurwieltjes variëren max. 5wtt. Dan zou dat verschil moeten komen van weerstand van de ketting over de tandwielen. Als je weet dat een gore ketting tov een schone maar zo'n 10wtt scheelt (marginal gain, dat wel), gaat dat op 1500wtt piekvermogen echt niet uitmaken.
    Er zijn trouwens aardige filmpjes te vinden waarbij de nieuwste groepen van shimano met sram worden vergeleken. Daar komt sram best goed uit. Kan niet beoordelen in hoeverre sponsoring hierbij een rol speel. Heb de indruk van niet. Zegt ook weinig over betrouwbaarheid onder maximale stress. Maar zoveel dikke materiaal fails van Trek of Movistar heb ik dit jaar niet gezien.
    12-10-2022 11:11
    De sram bladverhouding is 50-10, 50/10= 5 wielomwentelingen per pedaalslag, de meeste shimanorijders rijden tegenwoordig 54-11, 54/11= 4,9 dus met sram zou je theoretisch gezien zelfs een hogere topsnelheid kunnen halen met dezelfde omwentelingen.
    12-10-2022 20:39
    Wat Dikkepootn zegt. SRAM geeft juist de mogelijkheid tot een hogere topsnelheid met dezelfde cadans,
12-10-2022 10:45
Aangezien Shimano zo een grote aanwezigheid heeft in Nederland met fabrieken, test faciliteiten, distributie, is het een betreurenswaardige keuze: de lijntjes naar Shimano zijn veel korter en de portfolio aan producten veel breder. Meer geld is meer geld maar dit zijn zaken die Sram niet zomaar efficiënter kan aanbieden/maken. (dit alles los van de kwaliteit van het materiaal)
    12-10-2022 14:41
    Ik wist niet dat Shimano produceerde in Nederland?
12-10-2022 10:50
Rij al jaren met Sram op de weg, mtb en gravel. Nog nooit gezeur mee gehad. Tie maar wat je eigen referentiekader is bij zo’n bericht.
    12-10-2022 15:15
    Gokje: de meesten hier rijden, als ze al rijden, met een 105 10speed triple met waslijnen en gaan blind op een paar gevallen die breed in de media gepasseerd zijn. Zoiets? ;-)

    Heb ervaring met beiden. Werkt allebei prima. SRAM typisch Amerikaans: wat rauwer allemaal.
    Wat er vooral ten grondslag ligt aan problemen met SRAM is kiezen voor aftermarket voorbladen en non SRAM kettingen: daar is het in de 12sp groepen wat gevoeliger voor.
12-10-2022 10:58
Vertrouwen is die merken is zo subjectief. Bij materiaalpech, frustratie en vermoeidheid zal SRAM nu wel elke keer de kop van jut zijn. Veel vaker ligt de fout bij de renner zelf. Het zou me verbazen als we nu overal gefrustreerde bijtjes aan de rand van de weg zien staan. Het zijn allebei topmerken.
12-10-2022 13:25
Heb de afgelopen jaren regelmatig gezien (tv) dat een Shimano achter derailleur in crash modus valt. Bij Sram nog nooit. Dan zou je daar trouwens de batterij kunnen wisselen. Kan de mechanieker zo vanuit de wagen doen. Sram zal dan weer wel andere problemen hebben. Voor wat de vaste tandwiel verhoudingen van crankstellen van Sram. Die hebben op verzoek van de profs een crankstel met een 54 buitenbad gemaakt
12-10-2022 17:41
Heeft iemand ook het nieuws of gerucht opgevangen dat zij ook op Cannondale gaan rijden . Hun fietssponsor Pon heeft naast Cervelo ook Cannondale in portefeuille.
    12-10-2022 18:54
    Zou je denken nu ze samen met Milan Vader een MTB hebben ontwikkeld??
    13-10-2022 10:02
    Ik las dat Cervelo de aantallen niet aankan. Toch vreemd / jammer als Cervelo verdwijnt, je zou denken dat die exposure hun veel goed doet..
    Is die Cervelo MTB trouwens niet stiekem gewoon een Santa Cruz? Dat is ook van Pon.. Heb de details en geo niet bekeken hoor, slechts een gedachte..
13-10-2022 07:57
Iemand vroeg naar de bron, waar stond dat de shimano een topsnelheid had die 3 km p/u hoger is.
Dat staat dus in dit stukje van 12gobiking:
https://www.12gobiking.nl/blog/racefiets-versnellingsgroepen-sram-shimano
    13-10-2022 08:38
    Nee, daar staat dat de snelheid op het zwaarste verzet bij gelijk aantal omwentelingen hoger is.

    Dit zegt niets over topsnelheid. Waar je als prestatiegerichte fietser benieuwd naar bent is het snelheidsverschil bij gelijk vermogen.
    13-10-2022 11:15
    @Hoste: bedankt, dat was ik.

    @Zeboek: inderdaad, het ligt dus iets genuanceerder. De vraag is meer hoe efficiënt je vermogen ingezet wordt om een bepaalde snelheid bij bepaald aantal omwentelingen te halen. Het is natuurlijk wel aannemelijk dat Shimano om deze reden voor de machtssprinters iets van voordeel oplevert.
12-10-2022 09:29
Slimme zet van SRAM, domme zet van TJV. De afzet van SRAM in Europa is nog altijd vele malen lager dan in de VS (relatief) dus wel logisch om zo'n stap te zetten. Verder snap ik werkelijk niet waarom je van Shimano af zou stappen (op de weg dan).
    12-10-2022 10:08
    [quote] Slimme zet van SRAM, domme zet van TJV. [/quote]

    [quote]Verder snap ik werkelijk niet waarom je van Shimano af zou stappen (op de weg dan).[/quote]

    Ok, dus omdat jij iets niet begrijpt is het dom. Interessant wereldbeeld.
    12-10-2022 10:22
    Zo lust ik er ook wel een paar. U begrijpt best wat ik bedoel. Ik vind het inderdaad dom om een bewezen leverancier als Shimano te vervangen met een andere leverancier waar al vaker problemen mee zijn geweest. "Why change a winning formula?".

    Daarbij zijn er genoeg renners geweest wie hebben uitgesproken dat ze niet tevreden zijn over SRAM: Mollema, Van Vleuten, Pedersen heeft meerdere malen last gehad van een lekke ketting in een sprint. Al met al begrijp ik niet waarom een ploeg als TJV, wie het aan geld niet ontbreekt, zouden gaan switchen.
    12-10-2022 10:39
    @fransestinkkaas: het paard, de trekschuit en schijten in de gracht waren ook ooit bewezen formules...
    12-10-2022 13:39
    [quote]Ik vind het inderdaad dom om een bewezen leverancier als Shimano te vervangen met een andere leverancier waar al vaker problemen mee zijn geweest. [/quote]

    Ook Shimano heeft wel eens gebreken vertoond, maar somehow is het eenvoudiger pissen op het relatief onbekende. Echter, gezien het feit dat Jumbo-Visma hun doelstellingen buitengewoon serieus nemen en significante groei laten zien, op alle vlakken... vermoed ik dat zij echt wel een klein beetje onderzoek hebben verricht, of deze overstap de moeite zou lonen.

    In ieder geval hebben zij veel meer expertise dan ik. En heel wellicht ook meer dan u.

    Mocht het zo komen dat Kooij zijn ketting eraf lazert in een Kuurne - Brussel - Kuurne of de Scheldeprijs bijv, dan bereid ik me voor op een heel, heel lang draadje op Wielerflits.
12-10-2022 09:40
Ik lees hierboven dat er 15 ploegen zijn met Shimano (danwel gesponsord, danwel gekocht) maar snap het sommetje niet. Er zijn 18 WT ploegen, 2 rijden met SRAM, 3 met Campagnolo. Dan kom ik uit op 13 WT ploegen met Shimano. Of zijn er ploegen die Shimano gebruiken terwijl ze door een andere leverancier gesponsord worden? Of zijn er ploegen die producten van twee leveranciers gebruiken?
    12-10-2022 09:49
    Sorry, maakte een telfout. Géén 21 ploegen in de Worldtour. Wat ik wel zeker weet is dat er 13 ploegen zijn wie met Shimano rijden:

    TJV
    Astana
    Bahrein
    Bora
    EF
    FDJ
    Ineos
    Intermarché
    IPT
    Lotto
    DQS
    BikeExchange
    DSM

    Dan rijden UAE, AG2R en Cofidis met Campa.

    Trek en Movistar rijden met SRAM. Dan klopt de som ook.
12-10-2022 09:52
Wout van Aert heeft trouwens zelfs al ervaring met werken bij SRAM, dus fietsen met SRAM zal maar een kleine stap zijn naar vroegere jaren https://www.youtube.com/watch?v=DsCemZMLC-E
12-10-2022 10:27
Rare zet. Al jaren rijdt die ploeg met shimano. Van rabo blanco tot lotto jumbo.

Los van technische discussies over wat er beter is en wat niet. Wat een redelijk zinloze discussie is. Het betekent een enorme aanpassingslag voor het technische personeel. Alle shimano specifieke reserve delen de deur uit. Meer tijd kwijt aan t opbouwen en onderhouden van fietsen vanwege een veranderde routine. Fouten in de installatie of brake bleeds...
Andere wielsets zipps, andere cassette verhoudingen waar renners aan moeten wennen. Andere powermeters waar afwijkingen tusseb kunnen zitten

Alle processen die je optimaal had lopen zijn net een tikje anders.

De mechaniekers zijn iig de laatste die er blij mee zijn.
    12-10-2022 10:47
    Verandering is moeilijk moeilijk, vind ik wel de meest slechte reden om niet over te stappen. Binnen de Shimanogroepen verandert er ook voortdurend wat (mechanisch / elektronisch schakelen, nieuwe groepen etc. En de mecaniciens van TJV zijn wel wat gewend, qua verandering: Giant / Bianchi / Cervelo. En los daarvan.

    Je hebt een winter om dat op orde te krijgen. Als dat niet lukt, dan ben je wellicht geen goede mecanicien...
    12-10-2022 11:12
    Sram is volledig draadloos, dus eenvoudiger voor de mechanikers. Denk niet dat zij er rouwig om zijn.
    En al die reservespulletjes kunnen mooi in de uitverkoop voor de fietsende fans :-) Wie wil er nou geen wielset waar WVA bijna op heeft gefietst? lol
    12-10-2022 11:29
    Shimano is nu ook deels draadloos.

    Anyway is gewoon mijn mening he. Iets veranderen wat al jaren gewoon goed gewerkt heeft en waar je renners en mechaniekers veel ervaring mee hebben. Ik zie dat gewoon als zinloos.

    Verder heb ik niet per se iets tegen SRAM onderdelen. Ik zie alleen niet waarom dit een voordeel is. Zelfs al krijg je meer sponsorgeld

    De nog grote schare tube wielen (shimano c40,c60 c75) die Jumbo Visma ongetwijfeld nog heeft hebben op dit moment nul marktwaarde. Niemand wil nog tube wielen in t amateur circuit. Misschien de tubeless wielsets van dit jaar en een leuk dura ace groepsetje dat zie ik wel zitten.
    12-10-2022 11:46
    @the student
    "Ik zie alleen niet waarom dit een voordeel is."

    Jij hebt dan ook geen enkel idee wat er tussen de ploeg, Shimano en Sram is besproken. Je hebt geen idee over hoeveel geld het gaat, je hebt geen idee welke sportieve redenen een rol hebben gespeeld, etc.. Je hebt niet genoeg informatie om een onderbouwde mening te KUNNEN hebben.

    "Anyway is gewoon mijn mening he."

    Inderdaad, eentje gebaseerd op veel te weinig informatie omdat die informatie nou eenmaal niet beschikbaar is voor ons. Een ongeinformeerde mening is eigenlijk niet eens echt een mening maar meer een stream of consciousness.
    12-10-2022 13:24
    Bwa, als ze daar al last mee zouden hebben dan kunnen ze bij Jumbo-Visma beter andere techniekers zoeken. Een koersfiets monteren, afstellen en onderhouden is eigenlijk belachelijk eenvoudig. Zelfs een gewone omafiets is lastiger :-P

    Het ontwikkelen van al die onderdelen is dan wel weer high-tech, maar dat zit bij de fabrikant en niet bij de gebruiker/technieker...
12-10-2022 12:55
Ik ken helemaal niks van materiaal, maar heeft dit enige invloed op de pechverhelping van de neutrale Shimano wagen? Onderdelen die niet meer compatibel zijn of zo?
    12-10-2022 13:38
    In principe niet, die hebben ook materiaal van andere fabrikanten.
12-10-2022 13:09
@yogibear 3 teams kochten de groepen zelf
12-10-2022 13:11
Game changer ?

Shimano heeft meer dan een paar leveringsproblemen ook......

Groot voordeel - als het werkt
Mega negatief - als het niet werkt

Reacties zijn gesloten.