Jumbo-Visma schrijft Tom Dumoulin niet af voor Tour de France
Tom Dumoulin tijdens het trainingskamp van Jumbo-Visma een maand geleden - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 22 februari 2021 om 09:00

Jumbo-Visma schrijft Tom Dumoulin niet af voor Tour de France

Jumbo-Visma is op het hoofdkwartier druk bezig met het smeden van een plan-B voor de komende Tour de France. Dat is het gevolg van de beslissing van Tom Dumoulin om tijdelijk een pauze in te lassen. Maar diezelfde Tom Dumoulin zingt nog altijd voorzichtig rond in het achterhoofd van de sportieve leiding, vertelt Grischa Niermann aan WielerFlits.

Een plan-B wekt de indruk dat plan-A nog niet is afgeschreven. “Dat klopt”, legt Niermann uit. “We gaan er nu vanuit dat Tom niet meedoet aan de Tour. Hij heeft tijd nodig en die tijd krijgt hij. Het traject naar de Tour is al begonnen, maar de specifieke voorbereiding op de Ronde van Frankrijk start voor ons begin mei. Als Tom voor de tijd terugkeert in training en een goed niveau haalt, is hij dermate getalenteerd dat hij via die voorbereiding in topvorm aan het vertrek van de Tour kan staan. Het zou niet fair zijn om hem daarvoor uit te sluiten.”

Toch ligt het iets genuanceerder, stelt de Duitser met een paar clichés. “Zeg nooit, nooit. Parijs is nog ver en het parcours ligt hem heel goed. Maar ik denk dat we er op dit moment niet vanuit moeten gaan dat we nog zover gaan komen, dit jaar. Wanneer hij er klaar voor is, geeft Tom de volgende stap aan. Wij bellen niet om de week met de vraag of hij wil gaan trainen. Dat houdt in ieder geval in dat we er niet vanuit kunnen gaan dat hij dit voorjaar ergens in actie kan komen. Hij is ook niet meteen wedstrijdklaar als hij weer begint. Hij moet zijn basis weer vergroten en optrainen. Dat vergt ook voor een talent als Tom gewoon tijd.”

Grischa Niermann – foto: Cor Vos

60 Reacties
22-02-2021 09:01
Dat zou wel erg opmerkelijk zijn.
    22-02-2021 09:41
    Dat dit uberhaupt een optie zou kunnen zijn betekent dus dat hij nog wel gewoon ingeschreven staat overal, verplicht is zijn whereabouts op te geven etc.
    22-02-2021 09:46
    @dikkechaap, volgens mij ben je dat sowieso nog verplicht 6 maanden na stoppen. Er was eens een nl-renner die zei dat ie ook naar stoppen getest werd (Ten Dam???).
    22-02-2021 10:09
    Volgens mij was dat Tankink.

    Heeft ten Dam niet nog gewoon een racelicentie? Of wordt je dan niet direct getest?
22-02-2021 09:08
Mag hopen dat Niermann hier slechts in is gegaan op vragen van de journalist. Elke vorm van speculatie door direct betrokkenen lijkt me onwenselijk.
Het noodsignaal was geloof ik wel duidelijk van Dumoulins kant. Alleen suggereren dat het een optie is, vind ik in dit stadium verwerpelijk.Laat die man gewoon doen, wat dan ook maar prettig voelt.
    22-02-2021 09:12
    +1 Tom wilde rust en tijd om na te denken. Dit soort uitlatingen brengen, zeker voor iemand die al niet lekker in zijn vel zit, extra druk mee.
    22-02-2021 09:24
    Extra druk... of gewoon geen druk. Simpelweg omdat alle opties gewoon open liggen. Geen TdF, wel een TdF. Wel terug beginnen, niet terug beginnnen.

    En ik ga ervan uit dat dit soort antwoorden alleen komen als er vragen gesteld worden. En ik denk niet dat de ploegleiding spontaan begint over Dumoulin.... Enige ploegleider die zoiets zou doen om druk te zetten, die werkt bij een andere ploeg.
    22-02-2021 09:40
    +1 Atapuma, prima verwoord
    22-02-2021 10:13
    Het is ook een reactie waarin niets staat. "het kan dooien, het kan vriezen". Maar net wat je wil lezen.

    Je kan er in lezen dat er toch weer een beetje druk is om toch een tour te rijden. Aan de andere kant geeft het Tom misschien juist de opening om uberhaupt terug te komen. Wanneer je nu alle deuren voor grote wedstrijden dicht gooit maak je het hem ook weer erg lastig terug te keren.

    Daarnaast zijn ze bij TJV blijkbaar erg onder de indruk van zijn talent.
    22-02-2021 11:45
    +1 atapuma
    22-02-2021 12:08
    Dergelijke berichtgeving zou zomaar de nekslag voor Tom als wielrenner kunnen betekenen. Zelfs als hij vrijheid vraagt om zijn gedachten op de rit te krijgen wordt hij nog geconfronteerd met verwachtingen.

    Heel verwerpelijk.
22-02-2021 09:12
Zou hij ook mogen rijden voor team DSM in de Tour? Of moet hij daarvoor wachten tot 2022?
22-02-2021 09:16
Jumbo, waar maak je je nog druk om. Deze man heeft het niet helemaal goed meer in zijn bovenkamer om nog ooit een grote ronde te winnen. Ziet altijd problemen die er niet zijn of niet zo groot als hij denkt. Geen moeite meer aan verspillen. Zoek voor de helft van zijn geld nog een meesterknecht voor Roglic en move on.
    22-02-2021 09:22
    Blij dat jij niet mijn werkgever bent.
    22-02-2021 09:29
    Niet helemaal goed meer in zijn bovenkamer? Echt, onnodig om dat zo op te schrijven.
    22-02-2021 09:30
    Als ik het goed heb betalen ze hem toch niet nu? Dus maken ze geen verlies op hem. Oke ze hebben niets aan hem op dit moment. Maar toch heb ik het gevoel dat als hij terug komt. Hij er gaat staan!

    Laat ons eerlijk zijn hoe mooi zou het verhaal zijn als hij terug komt en de Tour wint? Als hij dan stopt op een hoogtepunt is het verhaal echt enorm mooi. Dat boek wil ik wel schrijven met iemand ;)
    22-02-2021 09:59
    Het probleem lijkt mij eerder dat TD te goed is in zijn bovenkamer.
    22-02-2021 11:43
    Hoop dat je het zelf een keer krijgt Johnny.
22-02-2021 09:24
De deur op een kier houden is het meest logische, het is immers pas februari. Factoren die de deur doen sluiten zijn: tijd, prestatieniveau, handdoek in de ring. Factoren die de deur doen openen zijn: spoedige beslissing (doorgaan als wielrenner), prestatieniveau.
22-02-2021 09:35
het kriebelt & hij is weer volop aan het trainen, zo!
22-02-2021 09:43
Ligt het aan mij of is dit kapot dom om naar buiten te brengen?

Prima als je het in je achterhoofd hebt maar Dumoulin wil toch juist niet die druk/verwachtingen.... waarom nu alweer de media betrekken
    22-02-2021 09:59
    Lijkt me ook beter om dit binnenshuis te houden. Vreemde keuze om zo snel na het vorige nieuws dit nu naar buiten te brengen.
    22-02-2021 10:38
    Alsof Dumoulin WF zit te scannen tijdens zijn break.. En verder staat er erg weinig nieuwswaardigs in dit artikel; 'we houden gaan ervan uit van niet, maar zeg nooit nooit.'
    Lekker belangrijk.
    22-02-2021 10:46
    Had er dan een spreekverbod over Dumoulin moeten zijn Rawolf? Het is WF die het nieuws brengt, niet TJV zelf. En WF doet dat omdat er tientallen reacties op komen...
    22-02-2021 10:48
    Ik zie eigenlijk geen problemen met deze uitspraken.
    Eigenlijk zegt ie zelfs, de deur staat open, als hij terug wilt fietsen kan hij nog altijd mee naar de Tour.
    Maar niets moet, we bellen hem niet elke week en voorlopig staat hij op geen enkele startlijst en is hij renner af.
22-02-2021 09:52
Ik snap niet helemaal waarom je dit in de publiciteit brengt. Nieuws over zijn al dan niet tijdelijke stop is net naar buiten gebracht en door dit soort hints breng je de speculatiemolen al weer vol op gang.
    22-02-2021 17:12
    Over iets zwijgen brengt vaak veel meer speculatie naar boven, kijk maar naar het geval Hirschi bij DSM bv. Dan kan je beter 20 open deuren intrappen als een journalist je de vraag stelt en veel praten zonder iets te zeggen, zodat het eigenlijk totaal niet nieuwswaardig is wat hij kan brengen, zoals dit stukje. Dan waait het het snelste over.

    Als hij 'geen commentaar' zou geantwoord hebben, zou de pers waarschijnlijk net gaan denken dat er iets speelt, en TD zelf gaan lastig vallen. Wat dat betreft lijkt dit me prima gemanaged.
22-02-2021 09:53
Dumoulin is aan het uitzoeken wat hij wil. Dat is een ingewikkeld proces, wat je niet vast kunt pinnen op simpele gegevens. Zo is het niet zo dat hij geen topsport zonder druk wil, simpelweg omdat dat onmogelijk is. Hij wil uitvinden hoe hij om wil gaan met de druk die er onherroepelijk is voor zo'n talent, wanneer hij weer zou gaan fietsen. Of hij het dat nog waard vindt. Denken dat die druk afwezig kan zijn en dat zijn werkgever hem nu die illusie voor zou moeten houden, is tamelijk naïef.

Deze antwoorden van Niermann belemmeren dat proces op geen enkele manier, aangezien het juist laat zien dat vanuit het perspectief van de ploeg alle opties open liggen. Niets in dit verhaal beperkt Dumoulin in de zoektocht waar hij nu mee bezig is.
    22-02-2021 09:58
    1 Van de zeldzame keren dat ik het met je oneens ben S. Morgenstern. De allergrootste voorwaarde om een dergelijk mentaal proces door te komen is dat je dat in alle stilte kunt doen. Wat voor anderen niet als druk wordt gezien kan door Tom juist wel zo worden gezien en ervaren. Dat is het dunne laagje ijs waar zo'n proces op is gebouwd. Het gaat om eigen tempo, eigen inzicht, zonder ook maar iets dat in de weg kan zitten of ook maar enigszins op druk lijkt. Tom is een denker, een piekeraar. Dit kan een eigen leven gaan leiden in zijn hoofd. Ik wil niet zeggen dat het per definitie gebeurt, maar het zou wel kunnen.
    De ploeg zou er goed aan doen om Dumoulin in de pers met rust te laten.
    22-02-2021 10:10
    Wat betekent dat 'in de pers met rust laten'? En op welke manier zit dit verhaal die rust in de weg? Niermann noemt hier allemaal dingen die bij Dumoulin al lang bekend zijn. Niermann vertelt ook niets wat iedereen sowieso al had kunnen bedenken. Welke druk zou er op basis van dit verhaal dan kunnen ontstaan?
    22-02-2021 10:12
    Het feit dat er aandacht aan wordt besteed kan voor Tom al een stoorzender zijn. De menselijke geest is wat dat betreft ondoorgrondelijk en zeker niet logisch opgebouwd ;)
    22-02-2021 10:18
    Ik snap wat Marik zegt. Denk alleen wel dat dit iets is wat Tom al lang weet.
    22-02-2021 10:26
    @Derriere dat zou natuurlijk kunnen
    22-02-2021 10:34
    Morgenstern, je reactie is naïef. Heel Nederland zit zomers voor de buis in de hoop dat er een Nederlander schittert in de Tour. Dumoulin is daarin de grootste grootste kanshebber voor het grote publiek en dat weet Tom zelf maar al te goed. Dat was ook één van de redenen van de time out. De opmerking van Niermann met een passend parcours is dan natuurlijk indirect eentje die druk uitoefent.
    22-02-2021 10:55
    Uiteraard moet Tom nu de tijd krijgen om alles op een rijtje te zetten. Maar dat er ondertussen gespeculeerd wordt door publiek, andere renners en zelfs eigen ploegleiders, is onvermijdelijk. Dat krijg je namelijk als iemand een 'break' aankondigt.

    Als Tom dat niet aankan en er voortdurend op eieren moet worden gelopen, elk woord gewikt en gewogen, dan is een terugkeer in de snoeiharde wereld van het topwielrennen gewoon niet meer realistisch.
    22-02-2021 10:59
    Dumoulin wist natuurlijk nog niet dat komende Tour een perfect parcours voor hem heeft. Dat Niermann nu net dat gegeven wereldkundig moet maken.. Kom nou, druk is gewoon onvermijdelijk voor Dumoulin de wielrenner. Dat weet hij en daar moet hij zijn weg in zien te vinden, of niet. Dat is volledig aan hem zelf.

    Denken dat Jumbo niets over Dumoulin kan zeggen in de media, is verder sowieso irreël. Daarvoor is het een veel te groot verhaal. Zwijgen zou zelfs averechts kunnen werken, aangezien je dan 'het verhaal Dumoulin' volledig over laat aan de journalisten. Wat dat betreft kunnen we hooguit kijken naar wat ze dan zeggen en als je die quotes van Niermann hier leest, dan zou ik niet weten wat daar op aan te merken is.
    22-02-2021 11:20
    Laten we het er over eens zijn dat we het er niet over eens zijn.
22-02-2021 09:58
"Parijs is nog ver" krijgt een hele nieuwe betekenis.
22-02-2021 10:13
Hij moet daar weg , Naar een ploeg waar hij zijn ding kan doen. Zoals Bauke bij Trek. Wout bij Bahrein. Nikki bij Total
    22-02-2021 10:52
    @jacob lohof
    Je bedoelt zoals hij bij Sunweb kon? Dumoulin wil juist niet de man zijn om wie het draait.
    22-02-2021 11:02
    Ten dam
    Niet dat ik het eens ben dat hij moet verkassen, maar je eigen ding doen komt op mij meer over als.. vrijbuiten, ritje pakken, beetje knechten hier en daar. Juist niet de persoon zijn waar het om draait.
    22-02-2021 17:07
    Hij zou mijns inziens goed passen bij een Lotto-Soudal.
    Gemoedelijk ploegje, groot deel van omkadering spreekt NL, hij is er zonder concurrentie de beste klimmer, ze zijn er niet bezig met een klassement, veel jonkies in de ploeg die naar hem opkijken én vooral, alle aandacht is gericht op Ewan en de Belgen (Wellens, Gilbert, De Gendt,...). Doordat ze daar zoveel jonkies hebben zou hij ook gewoon volledig het programma kunnen uitstippelen dat hij graag rijdt.

    Bovendien heeft LS bijna altijd al minstens 1 NL-er in dienst gehad, laatste keer zonder is ook alweer 10 jaar geleden.
    Enige probleem is natuurlijk de financiële situatie van LS.
    Misschien volgend seizoen in de plaats van Degenkolb nu die einde contract is.
22-02-2021 10:20
Lekker positieve titel ook WF. Hadden jullie niet beter kunnen schrijven; "TD staat nog met potlood voor TDF" oid.
22-02-2021 10:22
Dumoulin is de van Barneveld van het wielrennen.
Niet snel tevreden, op zoek naar iets wat ze niet vinden, op zoek naar eigen identiteit en erachter komend dat ze een financiele zekerheid/onafhankelijkheid weggooien.
22-02-2021 10:35
Hier hadden ze niks over moeten beantwoorden/zeggen.
22-02-2021 10:46
Mensen lezen echt alleen de clickbait-titel he? Als je het artikel leest wordt duidelijk dat Niermann hiernaar is gevraagd, dat hij niet echt verwacht dat Dumoulin erbij is in de Tour, maar dat hij het ook niet helemaal uitsluit... het enige logische antwoord dat je kunt geven dus.
    22-02-2021 11:09
    Precies, het kan vriezen, het kan dooien. Open eindje voor beide partijen.
    22-02-2021 11:38
    Klopt.

    De enige druk die hij Dumoulin oplegt is zeggen dat het een parcours op zijn maat is (Maar dat geldt dan toch ook voor Roglic). Hij had gewoon moeten zeggen: Het is een parcours op maat van zowel Dumoulin als Roglic en dat als Dumoulin besluit de Tour te rijden, dat dit Roglic immens gaat helpen, zowel op het vlakke als bergop. Zo houdt ie de druk weg bij Dumoulin terwijl hij het parcours benoemd.
22-02-2021 11:38
Eens dat Niermann beter had kunnen zeggen "Dumoulin denkt na over zijn toekomst en zo lang dat proces duurt onthouden wij ons van verder commentaar". Niermann is communicatief een zwakke schakel en daar is handig gebruik van gemaakt. Hij is van de oude stempel, met een klassieke 'niet lullen maar poetsen mentaliteit' die hij ook van zijn renners verwacht. Bij sommigen werkt dat heel goed (bij de harde werkers bijvoorbeeld), maar bij de kritische zelfdenkende talentvolle coureur zoals Dumoulin matcht dat totaal niet, zie ook de documentaire na de Tour.
22-02-2021 11:44
Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik verwacht niet dat hij nog terugkomt in het profpeloton.
    22-02-2021 16:06
    Ja, dat is vanaf het begin ook mijn gedachte. Hij heeft tijd genoeg gehad om tot dit besluit van een pauze te komen. Het vervolg is eerder een keuze waar hij maatschappelijk naar toe wil en wat daar (studie) voor nodig is (gezondheidszorg of toch iets anders?). Maar het is natuurlijk maar een (subjectief) idee.
    22-02-2021 21:48
    Vrees dit ook. Zal dit akkefietje niet aan meehelpen.
22-02-2021 11:47
Ik denk niet dat dit soort artikeltjes helpen, Tom kennende zal hij denken "Fuck you wielerflitsers, nu ga ik zeker de Tour niet rijden, niet voor jullie in ieder geval"
    22-02-2021 12:06
    Tom probeert met de mindset 'ik ga mij van niemand meer iets aantrekken en eerst bedenken wat ik zelf wil" deze beslissing vormgeven. Wat wij hier allemaal vinden interesseert hem (als het proces goed verloopt) geen ene moer meer.
22-02-2021 13:54
De kop suggereert veel meer dan wat er uiteindelijk is verteld, Niermann krijgt een vraag en geeft een voorzichtig antwoord. Natuurlijk schrijft hij Tom niet af maar de realiteit is dat alleen Tom bepaalt of en wanneer hij terug komt. Overigens gingen mijn gedachten wel terug naar de docu waar Grischa die vrij close is met Primoz er niet omheen draaide in zijn oordeel over Tom in de Tour. Of je het met hem eens bent of niet, ik kan die eerlijkheid wel waarderen.
22-02-2021 14:15
Zou tof zijn. Betekent dit dat hij positieve signalen geeft? Alleen, zou hij het dan echt over (een klassement in) de Tour hebben?
22-02-2021 15:41
Zou mooi zijn als ze hem uiteindelijk ook daadwerkelijk kunnen inschrijven voor de Tour.
22-02-2021 20:37
Ik hou het bijna niet meer - laat ons niet langer in spanning!

Zonder gekheid, Niermann zegt toch niet zoveel: het is formeel nog steeds een optie, dus het antwoord op de - neem ik aan - gestelde vraag is juist.
Je kunt je vervolgens afvragen of dit non-nieuws een stukje waard is. Had niet gehoeven van mij maar wel even lekker om een reactie te kunnen geven.
23-02-2021 00:29
Laat die gozer gewoon een jaar met rust. Word een beetje moe van dat wel/ niet naar de tour gedoe.

Reacties zijn gesloten.