‘Jumbo-Visma moet mogelijke gele trui van Wout van Aert niet verdedigen’
woensdag 30 juni 2021 om 08:00

‘Jumbo-Visma moet mogelijke gele trui van Wout van Aert niet verdedigen’

Opinie ‘Valpartijen in de eerste week van de Tour de France. Dat is altijd zo geweest.’ Dit is een excuus dat ik de afgelopen dagen weer veelvuldig voorbij zag komen. Alsof we moeten accepteren dat deze slagvelden bij het wielrennen horen en dat dit fenomeen de eerste week van de belangrijkste wedstrijd van het jaar traditioneel ontsiert. Nee, we moeten niet wegkijken. We moeten juist kijken welke oplossingen we kunnen aandragen. Al is het niet de eerste keer dat ik dit betoog de afgelopen jaren naar voren breng.

Wat mij tegenwoordig opvalt in vergelijking met de jaren dat ik zelf nog wielrenner was:

-) Het niveau in het beroepswielrennen is de laatste jaren enorm gestegen en de top is een stuk breder geworden. Als ik naar de 4e rit naar Fougères kijk, dan zie ik op 22 kilometer van de finish dat het peloton liefst 16 man (!) breed op kop van het peloton rijdt. Je ziet nooit meer dat het peloton op een lint wordt getrokken. Tien à twintig jaar was dat heel normaal. Toen waren slechts twee of drie ploegen in staat om het peloton een tempo van zestig kilometer per uur op te leggen en zat de rest in de buik van de groep. Nu wil vrijwel iedere ploeg met vijf of zes renners van voren zitten. Daardoor is het veel meer dringen en wringen aan de kop van het peloton.

-) De Tour de France wordt steeds belangrijker. Je ziet dat teams zich steeds meer op de Tour gaan richten. De topfavorieten Primoz Roglic en Tadej Pogacar reden na Luik-Bastenaken-Luik respectievelijk geen of alleen de eigen thuiswedstrijd richting de Tour. Ze willen geen risico’s nemen in andere wedstrijden omdat presteren in de Tour zoveel belangrijker is. Het belang van de Tour wordt alleen maar groter en groter. Daardoor komt er vanuit de ploegen ook steeds meer druk op de renners te staan.

-) Het aantal verkeersremmende maatregelen zoals rotondes, drempels en wegversmallingen is enorm toegenomen. Men wil de wegen veiliger maken voor het dagelijkse verkeer, maar dit zorgt voor gevaarlijke obstakels voor wielerwedstrijden. Vooral binnen de bebouwde kom wordt dit probleem groter. Dit is een onomkeerbaar proces.

-) De schijfremmen hebben zeker ook een invloed op het ontstaan van valpartijen. Tegenwoordig rijdt bijna iedereen hiermee. Het grote voordeel is dat schrijfremmen veel directer en sneller remmen. Je staat in een fractie van een seconde stil. Maar dit heeft ook als gevolg dat je veel bruusker remt. Vroeger kon je in de remweg nog wel eens iemand ontwijken. Nu druk je de rem in en sta je direct stil. Waardoor de uitwijkmogelijkheden voor renners achter je veel beperkter zijn. Deze evolutie in het materiaal hou je echter niet tegen.

Primoz Roglic een van de grootste slachtoffers – foto: Cor Vos

Onbeheersbaar
Dit zijn onbeheersbare factoren die de komende jaren alleen nog maar zullen bijdragen aan een nog grotere kans op valpartijen. Dus moet je gaan kijken naar zaken waar je als wielerwereld wel nog invloed op hebt. Het parcours en de veiligheidsregels aanpassen zijn zowel de belangrijkste mogelijkheden die het wielrennen heeft om de sport veiliger te maken.

Een aantal jaren geleden is de drie kilometer tijdgrens voor klassementsrenners ingevoerd. Nu wordt er over vijf kilometer gesproken. Ik denk dat je in de sprintersritten moet kijken naar de bebouwde kom van de finishplaats. Wanneer je de bebouwde kom in rijdt, rij je meestal de gevaarzone in. Dus daarom zou dit een ideale plek zijn om de klok voor het klassement te stoppen. In sommige plaatsen is dit op drie kilometer, maar het kan soms ook op zeven of acht kilometer zijn. Ik denk dat je daarmee een hoop stress elimineert.

foto: Cor Vos

Als je terugkijkt naar de valpartij van bijvoorbeeld Primoz Roglic van afgelopen maandag, dan vond die ver voor de bebouwde kom plaats. Ik ben er echter van overtuigd dat deze maatregel al ver voor de finishstad heel veel stress weghaalt in het peloton. Dat je daardoor op 20 à 30 kilometer voor de streep al een heel ander beeld kunt krijgen.

Signaleringen
Ook sta ik versteld dat in het wielrennen nog steeds geen homogeen materiaal voor signaleringen heeft. In de meeste wedstrijden staat er op gevaarlijke plekken een man met een fluitje en een vlag om de renners te waarschuwen. In andere koersen worden de renners alleen attent gemaakt op een kritische situatie door een bord en een strobaal. Terwijl Flanders Classics dit jaar met dranghekken en ‘safety-totems’ van BoPlan. Overal is het anders.

Zeker van de Tour de France, het jaarlijkse grootste wielerevenement, zou je verwachten dat ze vooroplopen in het ontwikkelen van meer professionaliteit in de signalering. De Tour heeft ook de financiële middelen om hierin te investeren. En wanneer zij met goede oplossingen komen, dan zetten ze meteen een nieuwe norm voor de hele wielersport. Sinds vorig jaar heb ik zuilen met ledborden en een waarschuwingspiep op sommige plekken gezien. In deze ontwikkeling zou de Tour echter nog grote stappen kunnen zetten. Zeker wanneer je je als organisator in hetzelfde rijtje als het WK-voetbal en de Olympische Spelen plaatst.

Alle valpartijen van de afgelopen dagen zijn nu al heel bepalend voor het klassement. In de 27 kilometer lange tijdrit naar Laval zal dat nog meer worden benadrukt. Primoz Roglic is een van de grootste verliezers. Hij staat al bijna een minuut achter zijn grote rivaal Tadej Pogacar. Als ik de foto zag hoe hij dinsdagochtend als een ‘mummie’ ingepakt met pleisters van start moest gaan, dan vrees ik het ergste voor de komende dagen. Zeker voor de tijdrit, omdat je normaal na een val met veel schaafwonden en kneuzingen zo’n 48 uur later de meeste last hebt. Dat zou voor Roglic dus tijdens de tijdrit zijn. Verder mag je er zeker van zijn dat hij slecht zal slapen. Door de vele schaafwonden over zijn hele lichaam zullen de lakens aan zijn lichaam vastplakken. Ik kan me niet voorstellen dat hij met al deze wonden, die enorm veel energie vreten, optimaal kan presteren. Terwijl de tijdrit juist een middel voor hem was om tijd op veel rivalen te pakken.

Wout van Aert grootste kanshebber op geel in de tijdrit – foto: Cor Vos

De Jumbo-Visma ploeg is sowieso een van de grootste slachtoffers. Naast Primoz Roglic zijn ook Robert Gesink (met sleutelbeenbreuk naar huis), Steven Kruijswijk (hechtingen in zijn vinger) en Tony Martin de afgelopen dagen hard onderuitgegaan. Toch hebben zij met Wout van Aert in de tijdrit dé grote favoriet om de gele trui van Mathieu van der Poel over te nemen. Een succes dat voor de ploeg een enorme morele opsteker zal zijn.

Al geef ik Jumbo-Visma vervolgens een tip. Ga dat geel van Van Aert niet verdedigen. Daarvoor heeft de ploeg nu de manschappen niet meer. Hoewel de ploeg klappen heeft opgelopen moet je het strijdplan nooit te snel veranderen. De Tour is pas begonnen. Er kan nog zoveel gebeuren. We mogen Roglic dan ook niet te snel afschrijven. Al is duidelijk dat de man die voor de Tour-start in Brest al de grote favoriet is, die favorietenrol tot dusver ook heeft waargemaakt. Pogacar staat er veruit het beste voor. Maar we hebben in de eerste vier dagen té weinig gezien om al een duidelijk beeld van de onderlinge krachtverhoudingen te hebben.

45 Reacties
29-06-2021 23:28
Genoeg mannen, beetje controleren en wout 3 weken vrije rol geven
30-06-2021 00:07
Er is hier hopelijk meer aan de hand. Van Aert doet mee aan positioneren. Helpen, maar niet sprinten en ook gisteren mocht die voorin blijven terwijl de kopman en schaduwkopmannen tijd verloren. Tuurlijk je gunt Van Aert de gele trui en de rust voor een tijdrit. Maar het zal me niks verbazen als ze gaan kijken hoelang die hem kan houden. Rijd aardig bergop en gebruik hem maar in een tactisch spel. Die gaat de eerste bergritten nog leuk meedoen en dan zien waat het strand. De plannen zijn bij JV sowieso door elkaar geschud
30-06-2021 00:10
Schijfremmen zou je ook gewoon kunnen verbieden. Is niet perse nodig dat de renners daarmee rond rijden.
    30-06-2021 08:42
    +1 snap niet dat al die fabrikanten/ploegen (behalve INEOS) daar zo in meegaan
    30-06-2021 08:50
    Dat schijfremmen onveiliger zijn is echt kolder. Iedereen rijdt er inmiddels mee, dus verschillen zijn er niet meer en iedereen heeft dezelfde korte remweg.
    30-06-2021 09:13
    Reactietijd van de renners is echter niet korter geworden.
    30-06-2021 09:42
    Het is de bekende discussie. Ik denk niet dat het tegenhouden van deze innovatie de oplossing is. Het gaat erom dat het speelveld gelijkwaardig is. En er zijn andere manieren om de renners de ruimte te geven om wel te kunnen reageren, immers als ze reageren staan ze nu ook sneller stil. Het mes snijdt aan twee kanten. De eerste prioriteit zou moeten zijn wegen te vinden om op een min of meer natuurlijke manier te voorkomen dat de eerste ritten 180 renners allemaal op hetzelfde stuk weg willen acteren.
    30-06-2021 09:57
    De reden waarom fietsfabrikanten meegaan in innovaties als schijfremmen lijkt mij glashelder. Het zorgt ervoor dat je fietsen blijft verkopen.
    30-06-2021 10:12
    Laten we beginnen waarom iedereen erin meedoet:
    Schijfremmen zijn nu eenmaal beter in wat ze moeten doen: REMMEN.
    Droge of natte omstandigheden, ze werken altijd en ze werken goed.

    Zijn er voor de topsport nog wat minpunten mee? Tuurlijk dat, voornamelijk het gewicht en trage wielwissels zijn een probleem.
    Is dat een probleem voor 98% vd gewone fietsen/wielertoeristen? Totaal niet, en wie kopen de meeste fietsen denk je?
    Ik geloof gerust dat er mensen zien die nostalgisch aan hun velgremmen willen werken (net zoals je de nostalgische groep hebt die verkocht blijft aan hun stalen frames).
    Maar begin dan niet de andere opties de grond in te boren zonder veel argumenten
    30-06-2021 10:28
    Die 98% van jou heeft echt geen baat bij de hogere remprestaties van schijfremmen. Als het regent blijven ze thuis en als ze te bruusk remmen gaan ze op hun plaat.
    Je stopt ook geen F1 remmen in een peugeootje 206. Tenzij de dealer roeptoetert dat het ècht veel veiliger is en de onnozele klant het gelooft.
    30-06-2021 13:01
    Freddy ooit eens bedacht waarom bijna alle auto's tegenwoordig schijfremmen in plaats van trommelremmen hebben?
    30-06-2021 13:05
    Daarnaast, als amateur rij ik vele malen liever met mijn schijfremmen dan velgremmen. Helemaal in afdalingen en nat weer. En op vuile wegen of een shortcut. Je hebt gewoon veel meer controle. Niet alleen bij een noodstop maar ook in het "aanremmen" of "omgooien" van je fiets.
30-06-2021 00:28
Goed verhaal, vooral het feit dat de Tour juist een voorbeeld zou moeten zijn t.o.v. overige koersen vind ik sterk: nu blijven ze helaas op een amateuristische manier hangen in het verleden…
30-06-2021 02:16
Geen enkel weldenkend mens zou ook maar een moment overwegen om in zo’n fysieke staat als Primoz nog iets actiefs te ondernemen. Dit gaat ver over de grens van verantwoord topsport beoefenen.
Fijn dat Bruyneel zo bezorgd is over het peloton wat totaal aan zijn lot wordt overgelaten binnen de bebouwde kom. Vervolgens somt meneer op met wat voor helse pijn en ongerief Roglic krijgt te maken, zonder er ook maar even bij stil te staan hoe belachelijk het is die jongen gewoon weer op een fiets te zetten. Of vindt Bruyneel het dan wel ok om de kwestie af te doen met “hoort erbij, dat is altijd zo geweest”.
Ik ken geen sport (op wat obscure vechtsporten na) waar ze iemand in zo’n beroerde fysieke staat laten doorgaan.
    30-06-2021 09:47
    Het is heel simpel als je een dokter die hetzelfde belang heeft als de ploegen en de renners of de organisatie van de race het besluit laat nemen of iemand nog doorgaat dan krijg je dit. Zowel de dokter van de tour organisatie als die van een ploeg hebben een belang dat blijkbaar ze niet in staat stelt om een besluit te nemen iemand naar huis te sturen. Mensen die met 'half' gebroken sleutelbenen of heupen rondes uitrijden zijn bijna een vast fenomeen. Ik herinner me Tyler Hamilton, Lawson Craddock, Wout Poels etc. Daarom vond ik het ook zo vreemd dat de UCI zei dat de dokter van een ploeg nu een hersenschuddingprotocol zou moeten handhaven. Dat gaat niet werken.
30-06-2021 04:45
Als Roglic OK zou zijn, goed plan.
30-06-2021 06:15
Wout van Aert kan
30-06-2021 06:47
En de belangrijkste: oortjes verbieden. Ploegleiders jagen hun renners de stuipen op het lijf. Als de renners het zelf moeten oplossen komt er vanzelf een natuurlijk evenwicht in het peloton.
    30-06-2021 09:14
    Daar krijg je ook opener koersen van en inzicht van de renners zelf wordt belangrijker. Weg die oortjes.
    30-06-2021 09:51
    Oortjes alleen gebruiken voor informatie uitwisseling tussen jury/koersorganisatie en de renners.
    30-06-2021 12:37
    @debarreman oortjes gewoon helemaal weg. Anders krijg je weer illegale halve bak situaties en lijkt het net polderpolitiek
30-06-2021 07:17
Grotendeels mee eens, alleen het schijfrem-verhaal niet. In droog weer remmen velgremmen en schijfremmen bijna even hard; het verschil merk je in een peloton waar je 30cm achter je voorganger rijdt echt niet.

Ik hoop wel dat Roglic er nog enigszins door gaat komen, benieuwd naar vandaag.
30-06-2021 07:27
Pfft wat een discussie weer..
Roglic moet zelf aangeven wanneer hij niet meer kan of wil fietsen.
Niemand weet wat hij voelt, die grens is voor iedereen anders.
Echter voor de winst doet hij niet meer mee, herstel kost veel energie, en hij staat al op 1.20.
Behalve het schijfrem argument ben ik het wel eens met Bruijneel.
Wout van Aert, het zou de tour van deze ploeg wat beter maken als hij een paar dagen geel zou dragen.
Dus altijd doen !
    30-06-2021 09:21
    Als de klimmers op de eerste berg aanzetten in de laatste twee kilometer is Wout de trui al kwijt, die staan nog zo dichtbij in het klassement. (Pogacar, Kelderman en Alaphilippe)
    30-06-2021 09:49
    @Nattespons Denk dat de sponsor en de ploeg kwa moraal heel blij zouden zijn als ze tot zondag het geel hebben.
    30-06-2021 11:39
    @Edmin: Waarschijnlijk wel, dat is toch wel wat dagen extra publiciteit (... en geld).
30-06-2021 08:09
Huid-beer.

Als je geel hebt móet je ervoor rijden, wie weet komt t nooit meer terug.
En WvA heeft zich genoeg ingehouden, geef die nu maar eens alle steun en vertrouwen. Dat neemt ook druk weg en kun je zien wat de bergen nog brengen.
30-06-2021 08:13
Qua organisatie van wielerwedstrijden is Flanders Classics inderdaad de beste.
ASO kan nog veel leren van hen.
30-06-2021 08:36
Aansprekende analyse van JB over het moderne wielrennen en de gevaren in met name de TDF. Hopelijk neemt het UCI het voortouw en zet enkele mensen zoals JB in een werkgroep om een fieldlab in te zetten voor veiligheidsaspecten. Het fieldlab hoeft geen miljard te kosten!
    30-06-2021 09:51
    Gezien het verleden is de kans dat JB ooit ergens ook maar in zinvol contact op inhoud met iemand van de UCI gaat komen denk ik niet heel reeel. Even los van argumenten voor of tegen.
30-06-2021 09:05
Helemaal eens met de analyse. Rogliz valt vanwege de stress. Door een meer flexibele tijdregel voorkom je veel meer stress in het voortraject. Daarmee houdt je de spanning ook meer in het klassement. Stel dat na vandaag Pogi 3 minuten op al zijn concurrenten heeft dan wordt het heel saai de komende weken. En dat is te voorkomen.
    30-06-2021 09:54
    Roglic valt idd vanwege de stress. Wat in de praktijk betekent dat iemand aan de andere kant van de weg een uitwijkbeweging maakt om een reden wat zich als een versterkend domino effect naar de andere kant uitwerkt en degene die daar als laatste rijd is dan automatisch de sjaak. Wat begon als een kleine beweging eindigt dan in iets dat lijkt op een gigantische kwak. Iedereen die wedstrijden heeft gereden in een peloton weet dat de echte oorzaak van een valpartij vaak verder naar voren of aan de andere kant ligt. Helaas is een weg maar zo breed, ergens houdt het asfalt op.
30-06-2021 09:08
Overigens een eventuele gele trui van Wout zou ik juist wel verdedigen. Komende 2 dagen is dat best te doen, zeker met hulp van sprintersploegen die wel zullen werken. Morgen DQS en vrijdag waarschijnlijk Bora (voor Sagan) samen met AF.
En dan zie je zaterdag in de Alpen wel weer. Ik vermoedt dat Wout ook zo'n eerste echte dag bergen nog wel kan overleven. Elke dag geel is toch meegenomen ook voor de moraal.
30-06-2021 09:09
Matige analyse. Schijfremmen zijn bewezen veiliger en zover ik heb gezien hebben we daarnaast ook nog geen valpartij gezien waar mensen vielen omdat 1 iemand te abrupt remde, dus het argument is sws onzin. Daarnaast vind ik het wel grappig dat uitgerekend Bruyneel spreekt over de enkele focus op de Tour. Ik kan me toch herinneren dat zeker in de laatste jaren zijn protégé Armstrong amper nog ander koersen reed dan de Tour. Daarnaast is er ook niets baanbrekends aan de oplossingen die hij voorstelt(laten we eerlijk zijn, je hoeft geen meesterstrateeg te zijn om in te zien dat een eventuele gele trui van Wout verdedigen zinloos en een verspilling van krachten is). Vooral dus een verhaal van een fossiel die al lang geen podium meer zou moeten hebben, maar helaas laat Wielerflits zich nog steeds met de man die samen de Texaan het wielrennen bijna kapot heeft gemaakt in.
    30-06-2021 09:39
    Klopt. Feitelijk zijn zij met Armstrong begonnen de Tour als enige hoofddoel te maken. Doordat zij inderdaad als relatief weinige ploegen dat deden was het inderdaad makkelijker op kop te blijven ipv dat er 10 ploegen willen zitten.

    Over de schijfremmen heb je wel een punt. Dat die abrupter zijn is juist een voordeel doordat meer mensen echt kunnen stoppen als ze voor je vallen. Enige is dat een kleine aanraking van de rem wel meer "reactie" achter je geeft ipv dat je met velgremmen eerst nog beetje doorschiet.
    30-06-2021 09:42
    Hij veroordeeld de ploegen die hun focus op de Tour hebben toch ook helemaal niet.

    Geel niet verdedigen doen ook maar weinig ploegen. Ik denk dus vooral dat je persoonlijke mening over deze man je reactie kleurt!

    Die Texaan is nog steeds de Goat in het wielrennen mij betreft. Die viel nooit en heeft t wielrennen echt veranderd en gedomineerd als een machine. Ja doping veroordeel ik ook En je mag ze levenslang schorsen. Maar toen speelde iedereen vals en is die 7x de Tour winnen nog steeds de knapste prestatie ooit. Lance werd van die vals spelers ook onevenredig hard gestraft en aangepakt.
    30-06-2021 09:55
    Echte oplossingen zijn meestal niet baanbrekend. Baanbrekend is geen criterium wat mij betreft.
    30-06-2021 11:44
    Eens met jv88, al zou ik de trui ook niet echt verdedigen, maar gewoon een mannetje bijzetten, wanneer de vluchtersploegen controleren.
30-06-2021 09:26
Als Roglic fysiek te gehavend is, is Van Aert gewoon de kopman en is het logisch wanneer de ploeg in zijn dienst zou rijden.
30-06-2021 09:37
Voor het gemak vergeet Bruyneel Teunissen nog even als slachtoffer van een valpartij.
De renners die relatief ongehavend zijn, zijn klimmers Vingegaard en Kuss. Deze renners laat je in een vlakke etappe niet op kop rijden om een gele trui voor 2 dagen te verdedigen. Donderdag en vrijdag is het aan de sprinters, laat de sprintersploegen dan maar zorgen dat het een sprint wordt. Bovendien hebben veel renners al minuten achterstand, een kopgroep kun je waarschijnlijk morgen en overmorgen minuten geven zonder dat de trui in gevaar komt. In dienst rijden van Van Aert is iets anders dan de hele dag op kop van het peloton sleuren en de gele trui koste wat het kost te verdedigen.
    30-06-2021 09:40
    Precies dat bedoelde ik ook te zeggen.
    30-06-2021 09:44
    Die zijn toch ook gevallen? Zonde ook van Vingegaard want die leek ook echt goed te zijn en als schaduwkopman te kunnen fungeren.
    30-06-2021 09:58
    Ik vergeet voor het gemak meestal 99,9% van de wereld. ;-)
30-06-2021 10:33
Aanvulling op het lijstje van JB zijn de obstakels op de weg ten gevolge van commerciële uitingen; reclamebogen. Vaak is de weg breder van de boog en zijn er totaal onnodige wegversmallingen.

Reacties zijn gesloten.