Jonas Vingegaard weigert het plan om Tadej Pogacar te kraken uit te leggen
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zondag 23 juli 2023 om 11:31

Jonas Vingegaard weigert het plan om Tadej Pogacar te kraken uit te leggen

Interview Voor het tweede opeenvolgende jaar is Jonas Vingegaard erin geslaagd om de Tour de France te winnen. Na een schitterend duel met Tadej Pogacar bleek de Deen van Jumbo-Visma in de derde week de betere tijdrijder en in de koninginnenrit over de Col de la Loze de taaiste. “Volgend jaar kom ik terug om de Tour opnieuw te winnen”, zo liet Vingegaard direct al weten.

In een grote tent niet ver van de finish bij Le Markstein meldde Jonas Vingegaard zich voor de traditionele persconferentie met de winnaar van de Tour de France. Zoals de hele ronde is de Deen meer een man van daden dan van woorden. Nu de buit binnen is, waren zijn antwoorden ook niet sprankelend, al was de opluchting dat de buit binnen was van iedere vezel van zijn lichaam te lezen.

“Ik ben natuurlijk heel blij om mijn tweede Tour de France te winnen”, opende Vingegaard het perspraatje. “De Tour was mijn grote doel van dit jaar en om de ronde op deze manier na zo’n schitterend gevecht met Tadej Pogacar te winnen, is geweldig. Ik moet zeker mijn team bedanken. Zij hebben geweldig gewerkt. We hadden elke dag een plan. Het is heel mooi dat ik hun werk heb kunnen belonen met de eindoverwinning.”

Voor het derde opeenvolgende jaar zijn Tadej Pogacar en jij de nummers een en twee in de Tour de France. We kunnen stellen dat er tussen jullie twee een behoorlijke rivaliteit is. Denk je dat jullie gevecht pure promotie voor het wielrennen is?
“Ik denk zeker dat het goed is voor het wielrennen dat er in de strijd om de overwinning rivaliteit is. Het was dit jaar een ongelooflijk gevecht tussen Tadej en mij. Het was ongelooflijk moeilijk om hem te kraken. Ik ben super blij dat ik op het einde de beste bleek te zijn.”

Foto: Cor Vos

De ploeg gaf aan dat ze een plan hadden om Tadej Pogacar te kraken. Kun je vertellen wat dat plan was?
“Als we nu uitleggen hoe wij Tadej kunnen kraken, dan weet hij de volgende keer wat hij moet doen om dit te voorkomen. Misschien dat Merijn Zeeman of Grischa Niermann er meer over willen vertellen.”

Wat was het grote verschil met vorig jaar?
“Ik was een stuk zelfverzekerder dan twaalf maanden geleden. De ploeg had meer vertrouwen in hoe we als team kunnen functioneren, maar er was ook volop geloof dat ik de wedstrijd opnieuw zou kunnen winnen. We wisten wat mijn sterke punten waren en we wisten hoe we daar winst uit konden halen. Ik denk dat niet iedereen elke dag ons plan begreep, maar wij begrepen wel met welk doel we iets deden. Uiteindelijk wierp dat zijn vruchten af.”

Wat was fysiek en mentaal moeilijker, je eerste Tour winnen of je tweede titel met succes verdedigen?
“Poeh, dat weet ik niet. Ik denk dat ik wat tijd nodig heb voordat ik daar antwoord op kan geven. Ik denk dat ik dit pas een week na de Tour kan zeggen. Vorig jaar voelde ik me na een week nog steeds goed. Maar, mentaal is het natuurlijk opnieuw zwaar geweest.”

Het lijkt dat je in deze Tour sterker was dan ooit tevoren. Heb je daar een verklaring voor?
“Vorig jaar had ik in het voorjaar last van diverse blessures (veel problemen met zijn hamstrings, red.) en was ik ook nog eens ziek. Dit jaar heb ik nergens last van gehad. Dat maakt een groot verschil. Verder ben ik mezelf nog steeds aan het ontwikkelen en zien we dat ik elk jaar nog verbeter. Het is niet dat ik in een jaar 20% beter word. Het zijn kleine stapjes. Het is nu ook niet zo dat ik in deze Tour veel beter heb gepresteerd dan in de editie van vorig jaar.”

Bij je debuut in de Tour de France in 2021 oogde je nog een beetje nerveus en angstig. Sinds dat debuut heb je een lange weg afgelegd qua omgaan met de media en zelfvertrouwen winnen. Kun je daar iets meer over zeggen?
“Twee jaar geleden was mijn eerste Tour de France. Het was eigenlijk ook mijn eerste jaar dat ik goede uitslagen neerzette. Niet dat ik daarvoor geen goede wielrenner was, maar daarvoor kon ik niet omgaan met de druk die ik vooral mezelf oplegde. Nadat ik stapje na stapje hiermee leerde om te gaan, begon ik ook wedstrijden te winnen, kwam ik op het podium te staan en kreeg ik ook steeds meer vertrouwen. Meer vertrouwen in mezelf, maar ook in de omgang met de media.”

Foto: Cor Vos

Matej Mohoric beschreef na zijn ritzege vrijdag dat je als wielrenner zoveel opofferingen moet doen. Je bent enorm veel weg van je familie en moet je eigen leven het grootste deel van het jaar op de tweede plek zetten. Als je dan in een wedstrijd komt, heb je vaak het gevoel dat je daar niet thuis hoort omdat de andere renners zo sterk zijn. Kun je je dat gevoel voorstellen of is dat voor jou heel anders omdat je zo sterk was in deze Tour?
“Wij moeten allemaal veel offers brengen om op dit niveau te fietsen. Ik zal dit jaar meer dan 150 dagen mijn vrouw en kind niet zien. Het klopt dus dat we veel opofferingen moeten doen om wedstrijden te winnen. Al die offers zorgen echter op een zekere manier ook voor vertrouwen. Ik weet dat deze trainingsmanier, ons voedingspatroon en o.a. de hoogtestages ervoor zorgen dat ik mijn topniveau bereik. Op die manier haal ik er ook rust en zelfverzekerdheid uit.”

Blijft de Tour de France de komende jaren ook de wedstrijd waar je je op concentreert? Of heb je ook nog andere doelen voor de toekomst?
“Natuurlijk heb ik ook nog andere doelen, maar de Tour de France is de grootste wedstrijd in de wereld. De Tour is iets speciaals. Het is nu misschien nog wat te vroeg om het te zeggen, maar ik denk dat ik volgend jaar opnieuw ga proberen om de Tour te winnen.”

Wat is het eerste wat je wilt doen als je thuis bent?
“Een broodje dürum eten.”

45 Reacties
Sorteer op:
23 juli 2023 11:41
Alleen al dat UAE in de tijdrit niet met een auto vol fietsen achter hem aan ging rijden zegt alles over de benadering.
    23 juli 2023 11:54
    Dat is tegenwoordig verboden, dacht ik. Ik heb er verder niet op gelet, maar deed Jumbo Visma dat dan wel?
    23 juli 2023 12:06
    @Tpinotfan Is niet verboden, maar de afstand is wel vergroot. Dus het effect is zeker een stuk minder dan voorheen. UAE had drie fietsen op de auto en TJV minimaal acht.
    23 juli 2023 14:10
    Jumbo heeft t altijd over marginal gains, maar dan gaan ze met een combi rijden tijdens de tijdrit in plaats van een suv of een Volkswagen Transporter ..,,,,
    23 juli 2023 15:20
    Zo'n vol beladen dak met fietsen heeft (wetenschappelijk en praktisch) alleen nut als je vlak achter je/de renner kan rijden. Zowel bij Vingegaard als Pogacar reed er zoals altijd een TV-motor tussen de auto en de renner. Kortom, dat o zo wetenschappelijk toegepaste "theorietje" had totaal geen nut.

    Als ik elke dag een regendansje uitvoer om uiteindelijk ergens in de tijd uit te komen bij een regenbui, regent het dan dankzij of ondanks mijn dansje? Achteraf het perfect uitgedokterde plan toeschrijven aan de "inzinking" van Pogacar is niks anders dan dat regendansje, niet dan?
23 juli 2023 12:48
Ik ben nu wel een beetje Planmoe. Kunnen we het weer gewoon tactiek noemen?
    23 juli 2023 13:09
    Tactiek is het deel wat in de koers gebeurt, maar het is wel iets meer dan dat.
    23 juli 2023 13:17
    Tuurlijk, maar het ging zo veel over ‘Het Plan’ mede ook door het boek dat het als vage parapluterm gaat werken wat het niet veel beter maakt. Noem tactiek wat tactiek is en heb het verder over voorbereiding, innovatie, materiaal en whatsoever

    Samen met dat het iedere vijf minuten gebruikt wordt rond TJV ben ik een beetje Planmoe geworden
23 juli 2023 11:39
Wat ze doen is simpel: gewoon wat sky ook deed. Waardes kennen, bij het plan blijven, investeren in de juiste ritten. Ik denk wel dat Vingy 's 1e aanval in de Pyreneeën intuïtie was, de rest van tevoren bedacht.

Hopelijk volgend jaar wat aparte dingen als waaieren, sterrato en muri. Dat is lastiger plannen.
    23 juli 2023 11:51
    Vond het parcours dit jaar best mooi want evenwichtig. Waaiers is natuurlijk altijd mooi, zo'n lekkebandecircus op gravel hoeft wat mij betreft niet in een grote ronde. Ik gok dat de ASO een verloop als dit jaar nog wel een keertje wil en met een vergelijkbaar parcours komt, wellicht een tikkie meer anti-Vigo en meer pro-Pogi. Muurtjes dus...
23 juli 2023 12:22
[i]Edit redactie: Off-topic. [/i]
    23 juli 2023 12:35
    Je hoeft het niet te lezen …
    23 juli 2023 14:40
    Verklaar je nader @redactie.

    Mijn reactie ging wel degelijk over de inhoud van jullie “interview”.
23 juli 2023 12:56
Omdat er in werkelijkheid ook niks van uitgekomen is. Als ze de Loze oprijden en Pogaçar vertelt tegen ... Soller dat het op is, heeft dat dan te maken met Jumbo ? Ik bedoel maar, deze middelmatige subtopper van UAE was zelfs nog aanwezig in de kop van de wedstrijd. Ziek is ziek.
23 juli 2023 14:44
Ik denk dat TJV hier een mooi spelletje speelt, en dat figuren als RK vrolijk op de kar springen.

Er is echt op voorhand geen masterplan uitgedokterd specifiek om Pogacar te kraken. Aangezien ze geen enkel idee hadden hoe hij er voor stond. Wat ik WEL geloof is dat ze weten waar de kracht van Vingegaard ligt, en dat ze die zo goed mogelijk hebben benut met de manier van koersen. Dus veel hard koersen in de zware etappes, zodat explosiviteit wordt afgebot en de sterksten overblijven. En dan maar hopen dan Vingegaard de sterkste was.

Nee, voor een vooraf bedacht 3-weeks masterplan is de TdF een wedstrijd met veel te veel variabelen. Ik weiger dan ook om die BS te geloven.
Pogacar komt met een hele smalle basis naar de Tour. Verliest vervolgens in de eerste bergetappe door een slechte dag een minuut en doet er daarna alles aan om overal waar het kan tijd terug te pakken. Ja dat kost dan bergen energie, maar hij moest ook wel, en daarvoor betaald hij in de derde week de tol. Lijkt me geen hogere wiskunde en al helemaal geen masterplan. Dat hele “Jumbo heeft Pogi gesloopt” verhaal is zwaar overtrokken, zo niet onzin. Hij heeft itt vorig jaar geen enkele keer iemand van Jumbo moeten terughalen of in de gaten hoeven houden buiten Vingegaard zelf én had dit keer juist zelf ook de beschikking over een sterke ploeg met vooral Yates en Soler. Dus hoe heeft Jumbo hem gesloopt? Dat op kop sleuren? Pogi kon gewoon lekker volgen in de wielen, net als Vingegaard en dat kost beide evenveel energie. Nee, Pogi heeft voornamelijk zichzelf gesloopt nadat Jumbo fantastisch had geprofiteerd van zijn slechte dag welke we ook niet los mogen zien van zijn smalle basis.
Zou Durum ook in de foodcoach app staan?
    23 juli 2023 12:52
    De dürüm is de wrap, dus een broodje wrap? Ik denk dat hij döner bedoelt.
23 juli 2023 12:42
Als ie dat gaat vertellen dan blijkt dat wat afgelopen Tour is gebeurd ab-so-luut niet het plas was... ;)
Pogacar was niet ziek, maar is systematisch gesloopt door Jumbo. Daarbij maakt Jumbo goed gebruik van de dadendrang en het enthousiasme van Poga, waarmee hij zichzelf ook vooral uitputte. Nadat hem twee dagen eindelijk wat relatieve rust was gegund, ging het gelijk weer goed met hem.
23 juli 2023 14:10
Pogacar was duidelijk nog niet 100% maar daar moet je dan als concurrent gebruik van maken.
Dat hebben ze gewoon goed gedaan door het tempo constant hoog te houden en ervoor te zorgen dat er weinig herstelmomenten waren.

Dat Pogacar zo heeft gereden vooral op basis van talent is gewoon bewonderingswaardig.

Of het plan ook gaat werken tegen een Pogacar die een vlekkeloze voorbereiding kent is de vraag.
Bij UAE hebben ze in ieder geval wel stappen gemaakt want hun ploeg was veel beter dan het jaar ervoor.
Nu zullen ze nog andere dingen moeten bekijken om iets in te verbeteren.
23 juli 2023 18:25
Het blijft voor mij een feit dat wanneer ze Wout niet hadden bij JV er nooit over een plan zou worden gepraat. Want ga mij maar eens een renner presenteren die kan wat hij doet. En ze kunnen lullen wat ze willen maar hij had niet de vorm van vorig jaar, maar das denk ik ook once in a lifetime. Hij heeft de pech dat hij zn piek heeft in de zomer en dat hij niet voor het podium mee kan doen omdat hij voor het hooggebergte simpelweg tekort komt om mee te doen voor het podium. Was dat wel het geval geweest reed hij niet voor JV denk ik maar voor een ploeg die zich volledig in zijn dienst zou stellen. En niet alleen in het voorjaar.
23 juli 2023 11:39
Dürum eten als voorbereiding voor de Vuelta? Wat zal Madiot daarvan zeggen?
    23 juli 2023 11:42
    Die zou zeggen dat de Tour winnaar wel een betere prestatie is dan zijn amateuristische team.
23 juli 2023 12:51
Hij doet net of het allemaal ABACADABRA is. Vingegaard heeft geen zwakke dag, inzinking of pech gekend deze Tour. Hij heeft op de Marie Blanque een eerste slag geslagen en daarna een bizarre tijdrit gereden, waarna de Tour eigenlijk al voorbeslist was. Pogacar's zwakke punt lijkt lange beklimmingen in een zware etappe te zijn en op hoogte. Vingegaard was in topvorm, Pogacar had een goede vorm, maar niet top.
    23 juli 2023 15:01
    Is Pogacar dan al twee jaar op rij niet top in de Tour?
23 juli 2023 15:09
Pogacar is inmiddels twee jaar op rij naar huis gefietst door Vingegaard, die met minuten voorsprong de Tour wint. Gaan we nou blijven doen alsof Pogacar niet in orde was of kunnen we gewoon accepteren dat Vingegaard de betere renner is voor de grote rondes?
23 juli 2023 11:51
Logisch dat hij het tactische plan niet wil verklappen. Eén onderdeel daarvan is in het wiel blijven bij Pogacar. Wat er ook gebeurt, niet overnemen of counteren. Die boodschap heeft hij gisteren Pogi alvast meegegeven voor volgend jaar.
    23 juli 2023 12:22
    Je hoeft natuurlijk niet aan te vallen als de rest gewoon het tempo van je ploeg niet kan volgen. Van wie had Jonas moeten overnemen? Wilco? Ties? Sepp? TJV heeft veruit de meeste kilometers op kop gereden buiten de vlakke etappes om.
    23 juli 2023 13:03
    @Spake: die data zou beschikbaar moeten zijn, dat is dus te checken. TJV reed sowieso op kop omdat ze het geel hadden, maar dat had UAE ook de eerste 5 dagen.
23 juli 2023 16:17
Toneelstukje van TJV, Vinnie. Om niet nog meer zgn verdenking op zich te laden, gaat hij de strijd met Pogi niet aan. Gezien tijdrit had hij Pogi en de rest van het pak zo op 1,5 min gezet. En dan zou ie weer opnieuw al die lastige vragen moeten beantwoorden. En dat weet TJV ook. Nu is het een win - win. Pogacar krijgt z'n 'herstel' en glans weer enigzins terug. Alles weer in het gelid. Uiteraard hebben Wuyts en Dumoulin gelijk...
23 juli 2023 12:07
Welk plan? Of bedoelen ze een voorbereiding van pogacar op maximaal 80% en dan het je verdienste noemen dat het in de derde week op is
    23 juli 2023 12:18
    Vantevoren was de tendens nog dat het in de eerste week moest gebeuren voor Vingegaard omdat Pogacar het voordeel van frisheid had gezien zijn voorbereiding.
    Nu dat niet zo uitkomt, wordt er 180 graden gedraaid?
    23 juli 2023 12:20
    @Antoin Als je je eigen bericht terugleest begrijp je hopelijk waarom ze het plan niet verklappen. Of zit die rode waas je in de weg?
    23 juli 2023 13:02
    @Sjonge jonge: Edit redactie: hou je aan het topic

    Tuurlijk moet je als ploeg een plan hebben en van te voren bedenken wat cruciale etappes zijn etc. Zoals TJV ook heel professioneel bezig is met allerlei zaken als voeding, voorbereiding, noem het maar op.

    Maar TJV heeft Pogacar als ploeg niet gekraakt, pure kolder. UAE was minstens even sterk qua renners.. Ze staan ook maar 13 min uit elkaar in het ploegenklassement (beste 3 renners per ploeg iedere dag). Haal daar de slechte dag van Pogi met Soler vanaf en je bent er. (FEIT).

    Belangrijkste verschil zit hem in eerder genoemde professionaliteit. TJV staat daar gewoon voor op UAE. UAE is minder ver met de voeding van de renners, UAE verkent cruciale etappes dus niet (denk aan de tijdrit).
    Waarschijnlijk speelt de niet vlekkeloze voorbereiding van Pogi een rol, maar dat is achteraf speculeren.
    23 juli 2023 13:11
    "UAE was minstens even sterk qua renners.. Ze staan ook maar 13 min uit elkaar in het ploegenklassement (beste 3 renners per ploeg iedere dag). Haal daar de slechte dag van Pogi met Soler vanaf en je bent er. (FEIT)."

    @Boomie: dit is iets te eenzijdig bekeken. Voor de etappe van gisteren stond TJV 27 minuten voor, maar door het afstappen van Van Aert en (vooral) de val van Kuss is dit geslonken tot 13 minuten. Haal dit laatste eraf en je staat weer op 27 minuten (FEIT).
23 juli 2023 13:06
Ik word een beetje moe van al dat geleuter over een plan. Want dat plan heet Wout van Aert. Dus ik zou voor volgend jaar maar alvast wat anders verzinnen want als die verstandig is verkast hij volgend jaar naar een ploeg waar hij de absolute kopman is. En niet alleen in het voorjaar. Anders blijft hij de rest van zn carrière gekidnapt tussen net niet goed genoeg ( voorjaar) moeten knechten ( zomer) en opgebrand zijn ( wk, najaar).
    23 juli 2023 13:09
    Volledig mee eens.
    23 juli 2023 13:21
    @Evlojami De ploeg van Lefevere heeft de afgelopen decennia toch bewezen dat je met meerdere kopmannen meer succes hebt in de klassiekers. Afgelopen jaar was Van Aert niet bij machte om mee te doen voor de overwinning. Parijs-Roubaix had wellicht gekund maar door de dubbele pech van van Aert en Laporte miste hij die ploeggenoot om hem weer naar voren te brengen.
    23 juli 2023 13:40
    Mee eens. Zonde om een renner met die klasse op te offeren. Alleen als Wout wereldkampioen wordt, lullen we denk ik nergens meer over. Maar dan nog vind ik dat Wout volgend jaar de Tour moet mijden. Laat hem maar het programma rijden waar hij kan excelleren.
    23 juli 2023 15:05
    Is dat dezelfde Van Aert die de absolute kopman van de sterkste voorjaarsploeg is en de afgelopen jaren 9 Touretappes plus de groene trui heeft gewonnen? Als dat inderdaad dezelfde Van Aert is, bij welke ploeg gaat hij het dan beter doen?
23 juli 2023 13:09
Weinig gemerkt van een plan. Zeker rekening houdend met de wetenschap dat Pogacar een gebrekkige voorbereiding gekend had. Eenmaal heeft Vingegaard met succes aangevallen, toen Pogacar een slechte dag had. Ervoor en nadien was Pogacar de betere, maar maakte de fout niet van ver genoeg aan te vallen. De derde week was Pogacar gesloopt en fysiek ontredderd. Ik betwijfel of dat door het tempowerk was van Jumbo. Want dat was gelijkmatig. Pogacar kon zo relatief komfortabel in de wielen zitten. Het feit dat Pogacar gisteren weer op niveau was, bewijst m.i. dat de gebrekkige voorbereiding de belangrijkste oorzaak was van een vijftal mindere dagen.
    23 juli 2023 13:16
    Pogacar was niet sterk genoeg om van ver aan te vallen. Hij moest het hebben van zijn explosiviteit en minder van zijn duurvermogen. Hij maakte op de Joux Plane de fout door 4km voor de top aan te vallen. Dat had hij veel later moeten doen.
    23 juli 2023 13:21
    Was Pogacar gisteren werkelijk terug op niveau? Ja hij wint het sprintje, we weten dat Pogacar daarin zo goed als altijd sterker is dan Vingegaard. Pogacar heeft 1 aanval geplaatst die door Vingegaard met gemak werd gevolgd. Verder is er gewoon weinig gebeurd waaruit blijkt dat Pogacar weer helemaal de oude is. Een nieuwe tijdrit of een slopende bergetappe als die van de col de La Loze had die vraag eigenlijk pas echt kunnen beantwoorden. De vraag of de mindere voorbereiding van Pogacar of de plannen van JV de minderde dagen van Pogacar hebben veroorzaakt zal vermoedelijk altijd een vraag blijven. Een vraag die zelfs voor Pogacar zelf misschien wel lastig is om te beantwoorden. Feit blijft dat Pogacar in deze ronde voornamelijk kortere sprints en korte aanvallen heeft gewonnen en op die manier seconden heeft gesprokkeld en Vingegaard drie keer een gat heeft geslagen (waarbij het eerste gaatje door Pogacar teniet werd gedaan door het seconden en boni’s sprokkelen). Ik hou het er op dat zowel de mindere voorbereiding van Pogacar als het rijden van JV en natuurlijk vooral Vingegaard zelf tot de overwinning heeft geleid.

Reacties zijn gesloten.