Wiebes zegeviert in Driedaagse Brugge-De Panne na declassering D’hoore
foto: Cor Vos
dinsdag 20 oktober 2020 om 15:22

Wiebes zegeviert in Driedaagse Brugge-De Panne na declassering D’hoore

Lorena Wiebes heeft de derde editie van de Driedaagse Brugge-De Panne op haar naam geschreven. De Nederlandse sprintster van Team Sunweb kwam als tweede over de streep, maar Jolien D’hoore werd gedeclasseerd na een volgens de jury ongeoorloofde sprint.

Met de AG Driedaagse Brugge-De Panne staat dinsdag en woensdag de laatste Vlaamse topkoers van het jaar op het programma. Vandaag was het de beurt aan de dames. Titelverdedigster Kirsten Wild stond niet aan de start in Brugge, maar de organisatie kon wel rekenen op toppers als Chantal van den Broek-Blaak, Jolien D’hoore, Lotte Kopecky, Amy Pieters, Lorena Wiebes en Elisa Longo Borghini.

Nerveuze wedstrijd
Met Blaak, Pieters, Kopecky, Lisa Brennauer en Sarah Roy kwam de volledige top vijf van de Ronde van Vlaanderen in actie. De rensters begonnen iets voor het middaguur aan een wedstrijd van 156,3 kilometer over relatief vlakke wegen. Het tempo lag behoorlijk hoog in de openingsfase van de wedstrijd, maar het peloton begon desalniettemin gegroepeerd aan de laatste honderd kilometer.

Het peloton werd onderweg opgeschrikt door enkele zware valpartijen, waardoor meerdere rensters moesten opgeven in de laatste Vlaamse wedstrijd van het seizoen. In de finale brak het inmiddels uitgedunde peloton in meerdere stukken, aangezien de wind vrij goed stond voor het trekken van waaiers. Boels-Dolmans en Team Sunweb waren de dominante ploegen. Die laatste formatie zat zelfs nog met vijf rensters vooraan.

Elitegroepje blijft over na waaierkoers 
Vooraan bleef een groep (van een vijftiental sterke vrouwen) over, met onder meer Brennauer, de Luxemburgse kampioene Christine Majerus, de Australische Roy, de Belgische sprinthoop Kopecky, de snelle Nederlandse Wiebes en Van den Broek-Blaak. De aanwezige dames wisten een aardig hoog tempo te ontwikkelen, maar toch slaagden enkele coureurs van CCC-Liv er nog in om een scheve situatie recht te zetten.

In de laatste kilometers zagen we vervolgens een aanval van Jeanne Korevaar, terwijl ook Ellen van Dijk het probeerde namens Trek-Segafredo. Deze rensters wisten echter geen beslissend gaatje te slaan en ook de poging van Van den Broek-Blaak strandde in schoonheid. Team Sunweb nam de koers vervolgens in handen en probeerde de rode loper uit te rollen voor de pijlsnelle Wiebes, vorig jaar nog tweede in de Driedaagse Brugge-De Panne

Vlak voor het ingaan van de laatste kilometer zagen we nog een ultieme versnelling van Boels-Dolmans, maar we kregen uiteindelijk een sprint tussen de snelste renners uit het elitegroepje. Jolien D’hoore ging als eerste de spurt aan en wist de opkomende Wiebes nipt van zich af te houden. De Belgische week echter wel van haar lijn en dit was voor de jury genoeg om haar te declasseren.

Wiebes ‘profiteerde’ optimaal en pakte de zege, voor Brennauer en Kopecky.

foto: Cor Vos

49 Reacties
20-10-2020 15:29
gelukkig durft de jury wel te zeggen wat de commentatoren nalaten
    20-10-2020 15:47
    Parende egeltjes, die Lieselot Decroix en hoeheethijookweer.... EDIT Ruben van Gucht
    20-10-2020 16:00
    idd, duidelijker kon het niet, schabouwlijk commentaar overigens
20-10-2020 15:30
Na mijn mening een terechte dq, maar Lorena is ook wel eens sneller geweest. Vorig jaar zou ze met twee vingers in de neus en twee fietslengtes deze sprint hebben gewonnen.
20-10-2020 15:32
Los van de DSQ, bizar dat Wiebes op zo'n miniverzetje zat te spurten. D'hoore zou ook gewonnen hebben als ze rechtdoor bleef sprinten, rare move om op de waggel te gaan.
    20-10-2020 15:34
    Sprinters eigen
    20-10-2020 16:20
    @Sagan-Hulk schat in dat ze bij Sunweb wel in de procedures hebben staan wat voor Wiebes het ideale verzet is om te sprinten. Mathieu deed dat overigens in de ronde ook op een klein verzet en je ziet waar hem dat bracht.
    20-10-2020 22:03
    @Lendilonus origineel grapje wel
20-10-2020 15:33
Wiebes inderdaad wel eens beter gesprint, zat net te ver. Maar D'Hoore net echt net iets teveel van de lijn geweken. Zat net iets teveel op de verkeerde kant van het randje.
20-10-2020 15:33
Terechte diskwalificatie, maar dan moet de jury dit altijd hanteren. Zoveel gevallen wat door de vingers wordt gezien. Of durven ze nu de beslissing wel te nemen omdat het vrouwen zijn? Maar goed, jury heeft het laatste woord.
Verder leuke koers met veel wind. Mooi dat andere teams nog iets probeerden in de slot kilometers.

Waaiers beloofd wat voor morgen!
    20-10-2020 15:37
    Eens, echt gevaarlijk was de manoeuvre van D'hoore niet, maar volgens het reglement ontoelaatbaar. Hopelijk inderdaad in het vervolg dit consequent toepassen.
    20-10-2020 15:41
    Helemaal eens.

    Ik begreep van de commentatoren dat er ook juryleden bij zaten die actief waren in de TdF. En ik krijg dat meteen de wandelpartij van Bennett weer op mijn netvlies. Minstens net zo ver afgeweken van de lijn, maar geen deklassering (en ook niet gewonnen, maar mede hierdoor wel de groene trui gepakt).

    Voor mijn gevoel is dit toch een stukje klassejustitie, en hadden ze het bij de mannen misschien toch anders gedaan.

    Maar hoe dan ook, voor deze beslissing heb ik niks dan lof. Nu nog consequent zo toepassen.
    20-10-2020 16:02
    de wandelpartij van Bennett is natuurlijk helemaal niet te vergelijken, toen bleef er voor Sagan altijd ruimte genoeg over, minstens 1 meter, nu helemaal niet en moest Wiebes duidelijk inhouden en kon pas voorbij toen Dhoore even terug naar het midden reed. Bovendien is Sagan toen altijd achter Bennett gebleven.
    20-10-2020 16:08
    @Peter,
    Bennett ging met Ewan aan de wandel, etappe 2 of 3 volgens mij. Minstens net zover als D'hoore nu.

    En het gaat er uiteindelijk niet om of je ruimte laat, maar of je gewoon rechtdoor sprint zoals de regels het voorschrijven. Helaas wordt niet rechtdoor sprinten door velen gekoppeld aan ruimte laten/iemand de boarding induwen. Alsof je vrijelijk van je lijn mag afwijken, zolang je maar ruimte overlaat voor 1 renner bij het hekwerk...
20-10-2020 15:34
Terecht dat D'Hoore gedeklasseerd werd. Begon midden van de weg eindigde bijna tegen de hekken
20-10-2020 15:35
Het was een twijfelgeval, maar de ren(n/st)ers moeten het maar eens leren. Sprint rechtdoor!
    20-10-2020 15:38
    weinig twijfel, d'Hoore heeft geluk dat Wiebes nu niet ergens in het hek hangt
    20-10-2020 15:43
    Twijfelgeval is het wel, bij de mannen wordt dit vaak genoeg door de vingers gezien
20-10-2020 15:38
Dit was een schoolvoorbeeld. Zou ik meenemen in het examen voor alle sprinters. Vanaf 200m altijd een rechte lijn aanhouden.
    20-10-2020 15:43
    Volgens Lefevere kiezen renners altijd de kortste weg. Maar blijkbaar zijn er uitzonderingen (en dan iets met de stelling van Pythagoras).
    Volgens mij had ze gewoon gewonnen als ze rechtdoor had gesprint!
20-10-2020 15:41
Dit was een net-wel-net-niet-toch-net-wel declasseringsgevalletje. Zonde voor D'Hoore, maar ik vind het niet slecht dat er streng ingegrepen wordt. Nu dezelfde striktheid toepassen in élke sprint, onafhankelijk van of er gevallen wordt of niet.
20-10-2020 15:41
"De Belgische week echter wel wat van haar lijn en dit was voor de jury genoeg om haar te declasseren" - D'Hoore week duidelijk van haar lijn, niet 'wel wat'
    20-10-2020 15:44
    +1,

    Maar ik vond ook dat de commentatoren als parende egeltjes bezig waren. Zeg gewoon wat je ziet als commentator, en geef je oordeel of je het wel of niet vindt kunnen. In plaats van dit slappe gedoe. Iemand wijkt duidelijk van de lijn af, daar mag je als commentator gewoon wat van vinden.
20-10-2020 15:46
Als dit een disq is dan kunnen ze het sprinten in het vervolg verbieden
En nou weet ik als je oud en richting een vergeet achtige ziekte gaat dan kan je nog altijd jury lid worden man man wat een waardeloze beslissing hebben die gasten genomen ,zullen wel de hele wedstrijd hebben zitten slapen en schieten net voor de finish waker en nemen dan deze belachelijke beslissing
    20-10-2020 15:56
    Wat een onzin. Ze gooit net niet de deur dicht. Het is niet dat ze een beetje van haar lijn afwijkt. Ze gaat van het midden van de weg helemaal naar links en kiest ervoor om net genoeg ruimte te laten voor iemand die het gat in durft te duiken. Nergens anders voor nodig.

    Dit is gewoon gedrag dat sprinters moeten afleren. En op deze manier leren ze dat.
    20-10-2020 15:58
    Sprinten verbieden ? Ik zag afgelopen zondag toch een keurige rechte sprint zonder daar maar -iets- op te kunnen aanmerken. Het kan prima. maar schijnt magnetisch te zijn voor die sprinters die tijdens de ruggebucht een beweging in het achterliggend vizier naar zich toe zien komen.
    20-10-2020 17:51
    Respectloze reactie tegenover de jury. Wat mij betreft is deze reactie erover.
    20-10-2020 20:12
    Enig fatsoen is ook nooit weg op een site als deze...
20-10-2020 15:46
Meer dan terechte DQ, mevrouw gebruikt de halve weg. Na alle ophef dit jaar over het sprinten moet dit niet eens een twijfelgeval zijn, daarom vind ik het jammer dat de auteur van dit stuk(waar de naam helaas niet bijstaat) in al zijn taalgebruik en stijlfiguren laat merken dat hij(of zij) het oneens is met de beslissing of dit in ieder geval sterk suggereert. Ik kan prima genieten van een goed opiniestuk(en zelfs van mindere columns) maar ik hoor hier een onafhankelijk wedstrijdverslag te lezen, niet de column van.......
    20-10-2020 19:59
    Mevrouw klinkt ook wat denigrerend, dus op jou is ook wel wat aan te merken.
20-10-2020 15:48
Dit is belachelijk. Wiebes was niet op dezelfde hoogte. Dan kan je evengoed Wiebes deklasseren voor de bewegingen ervoor. Waarom koos Wiebes ook die kant?

Als ze deze regels toepassen dan mag je in 2 op de 3 sprints deklasseringen verwachten.
    20-10-2020 15:53
    En misschien is dat wel de enige manier om sprinters rechtuit op de kortst mogelijke weg te laten sprinten, en niet bewust met anderen op de wandel te gaan. En daarmee uiteindelijk valpartijen zoals in Polen te voorkomen.

    Van mij mogen ze consequent worden. En dan denk ik dat dit soort scheve sprints heel snel afgelopen zijn.
    20-10-2020 15:59
    Toen Wiebes die kant koos reed d'Hoore nog rechts van de middenstrepen. Dus dat is een onzin-opmerking. Daarnaast is dit een goed signaal naar de sprinters, sprint rechtdoor en ga niet aan de wandel.

    Jammer voor d'Hoore. want ze was wel iets sneller leek het.
    20-10-2020 16:05
    Precies, dan mogen ze inderdaad wel meer sprinters gaan declasseren. En terecht. Als er voor een sprinter geen reden is om van de lijn af te wijken en deze rechtdoor naar de finish kan, moet deze dat doen. Waarom koos Wiebes die kant? Omdat daar zeeën van ruimte lagen en ze niet dwars door D'hoore kan heen fietsen. Nu mogen ze van geluk spreken dat er niet nog een renster links van Wiebes reed, anders was deze finaal de hekken in gereden. Het moet niet meer uitmaken óf het mis is gegaan, maar of er reglementair gesprint wordt.
20-10-2020 15:51
Volkomen terecht. Onnodig afwijken dit.
Op naar het nieuwe normaal.
20-10-2020 16:00
Hmm, hier ben ik ook twijfelachtiger over.
Strikt genomen steekt ze inderdaad de 'halve' weg over, maar Wiebes was echt wel nog stukje achter haar toen ze begon.
Ik denk dat dit eerder een geval is van, sprint lanceren en denken van ik moet tegen de barrière sprinten en daarnaar gaan.
Anderzijds lijkt me de sprint van Wiebes niet echt gehinderd, des te meer reden om te denken sprint gewoon rechtdoor Dhoore en je wint
    20-10-2020 16:06
    toen ze begon speelt geen rol, op het moment dat Dhoore de deur dicht gooide zat Wiebes al wel driekwart naast Dhoore. Als de as van het voorwiel van de inhalende renner naast de as van het achterwiel van de randere renner zit dan ben je gewoon te laat met het dichtklappen van de deur.
    20-10-2020 16:12
    Als ze tegen de koord wilde sprinten, dan had ze meteen na haar aanzet naar links moeten gaan. Daar reed ze duidelijk voorop. En was het ook voor iedereen duidelijk dat er rechts ingehaald moest worden.
    Nu voelt ze gewoon iemand komen en sluit ze langzaam maar zeker de deur. Overigens heeft Wiebes alle gelegenheid om te remmen en misbaar te maken, en blijft er wel ruimte genoeg om ernaast te zitten.
20-10-2020 16:11
ok voor de betweters hier. check de sprint van Wiebes van vorig jaar, over rechte lijnen gesproken.

https://sporza.be/nl/2019/03/28/driedaagse-brugge-de-panne-vrouwen/
    20-10-2020 16:14
    Vorig jaar mocht het ook dus nu ook?

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden#Ad_antiquitatem_(beroep_op_traditie/het_verleden)
    20-10-2020 16:23
    Hahaha, 'voor alle betweters hier'. Volgens mij ben je zelf in de minderheid met je mening. Check de definitie van betweter even.
    20-10-2020 16:24
    Dat klopt misschien wel Moa maar sinds het ongeluk van Jakobsen en Groenewegen zijn ze gelukkig wat strenger geworden in het beoordelen van sprints om die podium of jodium cultuur te doorbreken. Als je de reactie ziet van de ploegleider van Ackermann na de Scheldeprijs is er nog een lange weg te gaan, goed dat ze renners of rensters die de halve weg(dus niet een half metertje) oversteken nu gaan bestraffen.
    20-10-2020 16:25
    @jarnovanwijk? als het toen ook niet mocht, mag ik dan de opmerkingen van de betweters van vorig jaar es zien? dank!
    20-10-2020 16:38
    Voortschrijdend inzicht, moa, zou je ook eens moeten overwegen.
20-10-2020 16:54
Overigens, op Sporza de reactie van Jolien zelf. Klasse reactie; haar deklassering geaccepteerd als een echte vent...ehh vrouw!!!

Daar kan een groot deel van de mannensport een voorbeeld aan nemen.

Wel opvallend in haar interview: renners/rensters zijn zich terdege bewust van dit soort bewegingen (het gaat niet per ongeluk). En het is voor de renners altijd een vraagteken wat wel of niet door de vingers wordt gezien.
20-10-2020 17:02
Dit was duidelijk....Groenewegen week nog minder uit! Blijft voorop staan dat niet de gevolgen maar de daad bestraft moet worden.
20-10-2020 18:45
Terechte beslissing van de jury, Jolien was vrolijk aan het zwieren maar ik verbaasde mij nog meer over dat kleine verzetje van Wiebes. Dacht ze dat de laatste honderden meters opliepen?
20-10-2020 18:52
Net even teruggekeken op Eurosportplayer. De vergelijking met Sam Bennett in de Tour snap ik wel, qua mate waarin D'Hoore van haar lijn afwijkt. Maar met name de twee nadrukkelijke bewegingen in de richting van Wiebes maken het in dit geval gevaarlijk.
21-10-2020 09:27
“Eerlijk gezegd maakte ik in de sprint wel een kleine fout. Ik ging de spurt net iets te laat aan”, beseft Wiebes. “Ik kwam wel nog dichtbij Jolien, maar had niet verwacht dat die gedeclasseerd zou worden. De overwinning kwam dus wel uit de lucht vallen.”

Mooi cadeautje voor Wiebes dus :)

Reacties zijn gesloten.