Johan Bruyneel: “Jumbo-Visma neemt risico door voor geel en groen in Tour te gaan”
foto: Cor Vos
zaterdag 2 juli 2022 om 10:15

Johan Bruyneel: “Jumbo-Visma neemt risico door voor geel en groen in Tour te gaan”

Opinie Zelden is het Tour de France-peloton met zoveel onzekerheden de eerste week ingegaan als dit jaar het geval is bij Le Grand Depart in Kopenhagen. De kans op een coronabesmetting, wat betekent dat je per direct de ronde moet verlaten, is momenteel groter dan in de voorgaande twee Covid-edities. Verder zal de stress, met het uitdagende parcours van de eerste ritten en de status van dit peloton, groter dan voorheen zijn.

De grote vraag is wie Tadej Pogačar in de komende Ronde van Frankrijk kan verslaan. De nog altijd pas 23-jarige Sloveen heeft dit jaar nog geen rittenkoers verloren en wordt omringd door een sterkere ploeg dan in de twee voorgaande jaren. Zijn grootste gevaar lijkt de stress in de eerste week te zijn. ‘Pogi’ kan ook door een valpartij of een waaier op een ongunstig moment achterop geraken en daardoor tijd verspelen.

Het is voor Pogačar een groot nadeel dat hij zijn routinier en gids Matteo Trentin door een coronabesmetting is kwijtgeraakt. De 32-jarige Trentin heeft de ervaring en is een renner die de kalmte weet te behouden. Als klassiekerspecialist weet hij als geen ander hoe je je in stressvolle situaties moet positioneren en hij is uiterst handig in het manoeuvreren door het peloton. Het is ook een renner die het nodige respect in het peloton heeft en daardoor iets meer ruimte zal krijgen wanneer hij daarop aandringt. Kortom, hij was voor de eerste week binnen UAE Emirates de ideale man.

Vooral de tweede en de vijfde rit zullen uiterst stressvol zijn. Vlak voor de finish in Nyborg krijgen de renners de 18 kilometer lange Storebaeltsbroen-brug waar het kleinste zuchtje wind al voor waaiers kan zorgen. En in rit vijf naar Arenberg liggen liefst elf kasseistroken (20 kilometer stenen). Veel meer dan het Tour-peloton de laatste keren dat het in ‘Le Nord’ passeerde, voorgeschoteld kreeg.

Stress
Daarbij zie je dat de stress in de eerste Tourweek de laatste jaren alleen maar is toegenomen. Dit komt omdat het belang om in de Tour te scoren voor alle ploegen alleen maar groter is geworden. Ook kunnen we constateren dat er tegenwoordig alleen maar sneller en sneller wordt gereden. Door de veel betere begeleiding gaat het niveau ieder jaar nog altijd omhoog. Veel meer renners dan vroeger zijn nu in staat om in de finale makkelijk met een kruissnelheid van 50 à 55 kilometer per uur te koersen.

Voorheen zag je nog weleens vanuit de helikopterview een peloton waar een ploeg op kop reed, vervolgens een klein bolletje met renners en daarachter een langgerekt lint. Nu rijdt het peloton met hogere snelheden compact en breed over de wegen. En die wegen zijn niet breder geworden, maar hebben juist meer snelheidsbeperkende obstakels voor het dagelijkse verkeer gekregen. Met die snelheden en de ongekende stress in de groep gaat het dan geregeld mis. De laatste jaren moeten we helaas constateren dat er vrijwel elke ronde in de eerste week een of twee favorieten voor de eindzege sneuvelen.

Primož Roglič en Jonas Vingegaard in de Dauphine – foto: Cor Vos

Ik wil in deze opinie een compliment maken naar Jumbo-Visma. Ik vind dat hun Tour-ploeg heel goed in elkaar zit. Je mag nooit een overwicht aan klimmers hebben, omdat zij over het algemeen nauwelijks werk verzetten op andere terreinen. Op papier heeft Jumbo-Visma de sterkste ploeg in deze Tour en met vier klassiekerspecialisten is de ploeg ook in functie van de eerste hectische week samengesteld.

Betekent dit nu dat Jumbo-Visma de eerste week offensief wil koersen of dat ze vanuit een defensief hun klassementsrenners vooral willen bijstaan? Voor de ploeg is het belangrijkste doel in de eerste ritten om Primož Roglič en Jonas Vingegaard uit de problemen te houden. Dat kan door zelf het initiatief te nemen, want als je voorin zit, vermijd je sowieso al veel risico’s. Wanneer je eenmaal van voren een veilige situatie hebt gecreëerd, kun je altijd overschakelen op een offensief. Maar de insteek van de ploeg moet altijd zijn om de klassementsrenners eerst in een veilige positie te brengen.

Kasseienrit
Jumbo-Visma heeft met Wout van Aert, Christophe Laporte, Tiesj Benoot en Nathan Van Hooydonck een sterk team voor de kasseienrit naar Arenberg. Als ze hun klassementsrenners daar na de eerste kasseistroken van voren hebben, kunnen ze zeker iets proberen. Maar ook hier stuiten ze normaal op Pogačar. De jonge Sloveen heeft dit voorjaar in de Ronde van Vlaanderen bewezen dat hij van alle klassementsrenners ook het beste over de stenen rijdt.

Dan is het de vraag of Wout van Aert in de kasseienrit voor zijn eigen kans mag rijden of dat hij zijn kansen moet opofferen om Roglič en Vingegaard van voren te houden? Eenzelfde vraag is of Wout van Aert wel voor de groene trui kan gaan wanneer je als ploeg de ambitie hebt om de Tour de France te winnen?

Wout van Aert in Parijs-Roubaix – foto: Cor Vos

Ik vind het een groot risico om zowel voor geel als groen te willen gaan. De laatste keer dat een team hierin slaagde was Team Telekom toen het in 1997 met Jan Ullrich het geel pakte en Erik Zabel de groene trui naar Parijs bracht. Het zegt toch iets dat de afgelopen 25 jaar geen enkele ploeg meer in deze missie is geslaagd. Reken daar ook nog bij dat de Tour-ploegen de laatste jaren van negen naar acht renners zijn verkleind en het wordt duidelijk hoe moeilijk deze opdracht is.

Als ploegmanager heb ik in al die jaren altijd maar één doel in de Tour nagestreefd en daar moest alles en iedereen zich ondergeschikt voor maken. Dat Jumbo-Visma nu voor deze dubbel wil gaan, geeft misschien aan dat ze zich realiseren hoe moeilijk het voor hen wordt om deze Tour te winnen. Wanneer je met Van Aert voor het groen wil gaan, offer je immers altijd iemand op voor het geel. Anderzijds zie ik niet in wie Van Aert, wanneer hij in goeden doen is, kan bedreigen in de strijd om het puntenklassement.

Knieblessure
Ik zeg bewust in goeden doen, want ik plaats nog vraagtekens achter de huidige vorm van Van Aert. Het is mij duidelijk geworden dat die knieblessure hem serieus heeft opgespeeld tijdens zijn hoogtestage. Ik vraag me dan ook af of die knie het drie weken lang houdt. Hoe goed Van Aert ook is, hij is geen robot. Een wedstrijd van een week, dat zal wel lukken. Maar juist na die eerste week wordt de belasting in een grote ronde, en zeker in de Tour, veel groter. Ik ben bang dat dan het probleem in zijn knie ook weer kan opspelen.

Als ik voor het klassement in de Tour sterren moet geven, dan krijgt Pogačar van mij 4,5 sterren. Roglič 4 sterren. Vingegaard en Geraint Thomas 3 sterren en daarachter zet ik Ben O’Connor en Aleksandr Vlasov.

Waarom Roglič boven Vingegaard? Ik vind dat veel mensen Roglič, drievoudig winnaar van de Vuelta, te vroeg afschrijven. Hij heeft door een knieblessure vanaf het Baskenland enkele maanden niet gekoerst. Vervolgens heeft hij met de eindzege in de Dauphiné de goede lijn weer opgepakt. Voorgaande jaren won hij alle rittenkoersen waar hij in het voorjaar van start ging, maar zag je steeds dat hij in de laatste week van de Tour de France net iets minder was. Nu heeft hij noodgedwongen minder gekoerst in de eerste maanden van het jaar. Zijn tegenslag in het voorjaar kan nu wel eens zijn voordeel zijn.

Geraint Thomas – foto: Cor Vos

En dan plaats ik Thomas op gelijke voet met Vingegaard. Thomas weet wat het is om de Tour de France te winnen. Dat is een groot voordeel dat je niet mag onderschatten. Dit seizoen rijdt hij voor het eerst sinds enkele jaren weer op niveau. Natuurlijk, hij is al 36 jaar, maar als geen ander weet hij waar hij mee bezig is.

Daarbij heeft hij met INEOS Grenadiers een sterk collectief achter zich. Met de komst van de nieuwe ploegleider Steve Cummings zie je dat INEOS Grenadiers anders is gaan koersen. Waar ze vroeger vaak het initiatief namen en met de fameuze Sky-trein hun kopman lanceerden, koerst het team nu meer afwachtend en loeren ze naar hun kansen.

Met Adam Yates en Daniel Felipe Martínez heeft de Britse ploeg ook nog twee outsiders die wel eens de vrijheid in een verrassende ontsnapping kunnen krijgen. Ruimte die er voor Roglič en Vingegaard niet zal zijn, omdat zij door iedereen als topfavoriet worden beschouwd. Kortom, door de sterkte van de collectieven van Jumbo-Visma en INEOS Grenadiers kan het een heel interessant schaakspel worden.

64 Reacties
30-06-2022 16:37
"Als ploegmanager heb ik in al die jaren altijd maar één doel in de Tour nagestreefd en daar moest alles en iedereen zich ondergeschikt voor maken."

Dat is nog zachtjes uitgedrukt...
    30-06-2022 17:04
    Hahaha.. Johan wordt steeds openhartiger over zijn verleden..
30-06-2022 16:42
Geen nieuwe inzichten in deze analyse, maar ook geen speld tussen te krijgen.

Op één ding na dan: klaarblijkelijk beschikt Bruyneel over informatie over de knieblessure van van Aert die wij niet hebben.
    30-06-2022 16:47
    Op Cyclingnews vind je dat artikel (van gisteren), waar Wout nog net niet pessimistisch er in staat qua kansen morgen en over drie weken. Zoek op 'Wout van Aert still has doubts over knee injury at Tour de France'.
    30-06-2022 16:49
    Ok, dat heb ik gemist. Hopelijk valt het mee.
    30-06-2022 16:51
    Volgens mij heeft hij dezelfde informatie als iedereen buiten de ploeg, maar gelooft niet iedereen dat.
30-06-2022 16:43
"Ik vind het een groot risico om zowel voor geel als groen te willen gaan. De laatste keer dat een team hierin slaagde was Team Telekom toen het in 1997 met Jan Ullrich het geel pakte en Erik Zabel de groene trui naar Parijs bracht. Het zegt toch iets dat de afgelopen 25 jaar geen enkele ploeg meer in deze missie is geslaagd. "

Dan moet je natuurlijk ook de renners daarvoor hebben. Eigenlijk is de vraag: maakt het uit of Wout voor groen gaat of niet?
Misschien is de 2e plek sowieso wel het hoogst mogelijke voor Roglic, tsja dan kun je beiden niet pakken maar kan het best zijn dat het dus geen verschil maakt.

Aan het eind van de dag gaan ze natuurlijk naar de standen kijken en verhoudingen met andere renners. En mocht Roglic goed kans maken op geel dan worden alle verloven ingetrokken en wordt het knechten. Als Wout meteen al weinig punten pakt, mag ie zich ws niet in een hopeloze missie storten vanwege het risico.
    30-06-2022 20:11
    Inderdaad, in 25 jaar is geen enkele ploeg in die missie geslaagd. Zijn er de voorbije 25 jaar uberhaupt veel ploegen geweest die het probeerden? De paar voorbeelden die ik kan vinden, grepen meestal wel het groen, maar misten het geel. Niet omdat ze ook focusten op groen, maar omdat de klassementsrenner gewoon niet sterk genoeg was om de winnaar te volgen.
30-06-2022 16:46
Ik weet niet wie die Bruineel wel denkt dat ie is of zo, maar Jumbo gaat dit jaar (ijs, corona en valpartijen weder dienende) alle 4 de truien pakken.
    30-06-2022 16:51
    Hahahaha, lijkt me wel erg sterk aangezien er niemand van het team jong genoeg is voor de witte trui =D
    30-06-2022 16:52
    Je had bij Bassie kunnen stoppen met je nickname, clown.
    30-06-2022 16:52
    Vingegaard is toch te jong voor geel?
    30-06-2022 16:53
    De meeste dromen zijn bedrog. Maar haalt Jumbo maar twee truien in Parijs dan lachen ze nog.
    30-06-2022 17:19
    Dan moeten ze voor morgen Pogacar nog contracteren.
30-06-2022 16:50
Bruyneel is het dan ook volledig eens met de lijn die Bora hanteert: Sam Bennett out- extra knecht voor Vlasov in.
30-06-2022 16:53
Beetje Hollandse bravoure is niks mis mee. Achteraf beter zeggen dat alles geprobeerd is dan a la Sky alleen maar op 1 paard wedden. Ik acht ze ook prima in staat de tactiek aan te passen als de wedstrijd daarom vraagt
    01-07-2022 09:15
    Dit is jezelf tegenpraten. Alles geprobeerd om de gele trui te pakken, betekent dat je daar de ploeg en tactiek op afstemt. Dat doen ze dus duidelijk niet, door voor twee truien te gaan.
30-06-2022 16:54
Och, het risico op valpartijen is misschien nog wel groter. Wat is het risico om voor groen en geel te gaan als je de renners daarvoor hebt? Of het lukt is een ander verhaal, maar het is absoluut geen risico. WVA kan zich goed alleen redden en die andere 2 hebben hulp genoeg, maar zullen vooral zelf de benen moeten hebben. Als WVA zijn doel na de eerste week al zo goed als heeft bereikt, kan hij nog van dienst zijn voor het geel, het groen zal daardoor niet in gevaar hoeven te komen. TJV zal dan wel tactisch slim moeten koersen. Normaal gesproken is het groen de makkelijkste trui voor TJV om te halen mits WVA zijn knie geen problemen veroorzaakt. Het geel is lastig als je Pogacar op je bagagedrager hebt of niet kunt volgen bergop en in de tijdrit.
Bruyneel zijn opinie is weer gewoon open deuren intrappen.
30-06-2022 16:57
"En dan plaats ik Thomas op gelijke voet met Vingegaard. (...) Dit seizoen rijdt hij voor het eerst sinds enkele jaren weer op niveau."

Ah zo? De eindnoteringen van Thomas in de voorbereidende WT-rondjes die hij reed:
- 2022: 39e, 19e, 1e
- 2021: 24e, 3e, 1e, 3e (werd 41e in de Tour)
- 2020: 37e, 2e (het ingekorte corona-jaar, uitgevallen in de Giro)
- 2019: 40e, 3e (werd 2e in de Tour)
- 2018: 3e, 33e, 1e (won de Tour)

Lang leve de onregelmatigheid! Er is dan ook geen sluitende reden om te zeggen dat Thomas "voor het eerst sinds enkele jaren" weer op 2018/2019-Tour-niveau is.
    30-06-2022 17:00
    Idd vorig jaar pakte hij in aanloop naar de Tour ongeveer 2x zoveel punten als dit jaar. Met podium in Catalunya, Romandie (1e) en Dauphinee 2021.
    Dit jaar enkel winst in Zwitserland (na uitval Vlasov) en iedereen doet alsof ie weer 'terug' is...
    30-06-2022 19:15
    Dat is natuurlijk niet te vergelijken want hij had een zware val vorig jaar en had was wel degelijk goed in vorm. Als je 3 sec achter Evenepoel eindigd in een tijdrit ben je aardig op dreef. Of hij Zwitserland zou winnen als Vlasov niet uitgevallen was is de vraag maar hij is prima op niveau zo vlak voor de tour, heeft ervaring en een beste tijdrit in de benen.
30-06-2022 16:59
Wat een onzin allemaal, Wout kan dit 90% alleen, heeft Laporte nog voor als dat nodig is en verder is iedereen met het klassement bezig. Wout kan letterlijk overal punten pakken en de sprinters niet. Hij kan extra punten pakken in de tijdritten, heuvelzones, en bergen. Hij zal puntjes pakken in bergritten om zich vervolgens terug te laten zakken indien nodig etc.
    30-06-2022 17:11
    En zo is t
    01-07-2022 12:48
    Nee, dat is te oppertunistisch gedacht. Punten pakken aan de finish en in heuvels evt ok, maar bergen nee. Dat is voor het bergklassement.
30-06-2022 17:10
In de eerste week gaan ze bij TJV gewoon collectief vooraan proberen te koersen en dan komt van Aert automatisch in de positie om punten te pakken en etappes te proberen winnen (als zijn knie niet te veel opspeelt uiteraard). Ook voor Vingegaard en Roglic is het van belang om in de spits van de wedstrijd te zitten, dus daar voorzie ik niet echt belangenconflicten.

Na La Planche kan je dan nog altijd zien hoe je ervoor staat. Heeft Pogi de rest dan al een serieuze tik gegeven, kan je van Aert de volledige vrijheid geven. Heeft er nog een TJV’er zicht op eindwinst, dan kan je van Aert indien nodig wat meer laten knechten.

Enige rit in de eerste week waar de belangen echt dreigen te vloeken, is de kasseirit. Wat doet van Aert bv. als o.m. vdP en Pogi wegrijden en Roglic en Vingegaard niet kunnen volgen? Als dood gewicht in het wiel gaan hangen, of de 2 proberen terugbrengen? Benieuwd om te zien wat er dan gebeurt, al is dat slechts 1 mogelijk scenario en kan het helemaal anders uitdraaien.

Kans is niet gering dat het nooit tot een echt belangenconflict komt. Van Aert die niet goed genoeg is en al rap geen uitzicht meer heeft op groen, Pogi die al vrij snel verwoestend uithaalt, valpartijen of een covidbesmetting… Zoveel scenario’s mogelijk en de koers zelf zal het wellicht wel uitwijzen, veeleer dan dat alles op voorhand gepland kan worden. Met als plan A voor vertrek wel eindwinst in de Tour uiteraard, maar volgens mij hoeft dat niet meteen te vloeken met Wout zijn doelen.
    30-06-2022 20:29
    Waaierritten idem dito. Daar moet je niet al een Vingegaard of Roglic kwijtraken om je tweekoppige draak te behouden. Mag van Aert dan vooraan blijven als Vingegaard er 20 seconden achter rijdt? Ze zullen dan wellicht er voor kiezen om een ander te sturen maar van Aert is de man die zoiets rechtbreien kan.

    Bot zijn spurt daarna wel wat af, dat wel.
    01-07-2022 11:28
    Ik vind dat je er gewoon ruimdenkend aan moet beginnen. Gaandeweg kan het zijn dat van Aert zijn groene droom (incl. etappes jagen) moet opbergen omdat er geen ruimte voor is in hun jacht op geel, maar zo hoef je er niet in te gaan wat mij betreft.

    Uiteraard kan het dat van Aert zich op een gegeven moment moet laten afzakken omdat Roglic of Vingegaard niet mee is in een waaier en hij de enige zou zijn binnen het team die het nog kan oplossen. Maar evengoed valt zo'n scenario nooit voor.

    Wout is overigens al vaker teamplayer genoeg gebleken om in koers de juiste beslissingen te nemen. Hij gaat zijn eigen groene plannen geen voorrang geven op het moment dat hij pakweg Pogacar eigenhandig definitief kan uittellen.

    Maar er kan die eerste week zoveel gebeuren dat je wat mij betreft niet op voorhand moet zeggen dat er maar 1 iets van tel is, nl. die gele trui. Kijk naar vorig jaar: Roglic eindigt in de eerste week in de gracht en Vingegaard is nooit bij machte om Pogi te bedreigen. In zo'n scenario eindig je toch liever in Parijs met een andere trui in je bezit en wat ritzeges?

    Is het nu echt zo onmogelijk om in de eerste week collectief vooraan te koersen en van Aert een paar keer te laten meesprinten? En is Wout daarna van zo'n groot belang in de bergen dat je hem niet een keer of 2-3 in de ontsnapping kan laten meegaan in wat zwaardere ritten? Integendeel: wie weet hou je hem zo op het eind nog vooraan en kan hij nog iets voor zijn kopmannen betekenen.

    Het op voorhand intekenen op een autistisch alles-voor-1-doel-scenario is wat mij betreft eerder een ideaal recept op falen dan dat je er succes mee boekt. Zeker als je op papier niet de sterkste kopman hebt.

    Ze hebben sterke en veelzijdige mannen mee voor elk terrein. Laat ze attent vooraan rijden en koers agressief op het moment dat je een slag kan slaan. Dat kan in zowel van Aert zijn voordeel werken als in dat van hun 2 klassementsmannen. Wat mij betreft moet je ook eens verder kijken dan gegroepeerd rijden rond Roglic/Vingegaard en getelefoneerd van Aert inzetten om met de 2 in zijn wiel iets te proberen uithalen. Stuur van Aert eens voorop en laat hem er zowel zijn eigen voordeel uithalen als dat het de klassementsambities kan dienen. Een Benoot of Laporte kan ook meer dan om drinkbussen rijden en een hele dag Opgepast, paaltje! roepen naar Roglic.

    Ruimdenkend eraan beginnen en de voorspelbaarheid overboord gooien zeg ik, want anders wordt het moeilijk om Pogacar erop te leggen. Iets dat je bij normale omstandigheden toch niet echt moet verwachten op basis van de afgelopen 2 jaar.
30-06-2022 17:18
De naam Bruyneel boven het artikel deed mij al spoeden richting de berging om een zak popcorn en een blikje cola te pakken.

Het stelt voorlopig niet teleur.
30-06-2022 17:23
Van risico's nemen weet Johan alles natuurlijk. :)
30-06-2022 17:25
Na deze column van Bruyneel merk ik dat ik Michelangelo erg mis.
    30-06-2022 18:17
    Zelf heb ik daar een andere mening over, Marik :-) maar bij deze een random 'blast from the past' om de pijn te verzachten:

    "Hebben we écht deze man nodig om dit soort inzichten op wielerflits te krijgen? Wat een aanfluiting!

    Alles wat er staat heb ik al vele malen voorbij zien komen in alle reacties.

    Thomas? Die zal gewoon écht niet goed genoeg geweest zijn. Je hebt niks aan ervaring die bij ieder viaduct op apegapen ligt. Dat snapt hij toch hopelijk zelf ook.

    Benieuwd hoeveel wf moet betalen voor deze crap… geen kopgroep-niveau maar peloton vulling…

    Vraag volgende keer Clement voor dit werk…"

    -- Michelangelo, 2021 (reactie op het opiniestuk "Haal Wout van Aert uit de sprints)
    30-06-2022 18:23
    Hahaha dank Limal!
    30-06-2022 20:21
    Mis ik helemaal niet, vermoeiend
    Is ie geband eigenlijk, of heeft ie een tussenjaar?
30-06-2022 17:25
"Als ploegmanager heb ik in al die jaren altijd maar één doel in de Tour nagestreefd en daar moest alles en iedereen zich ondergeschikt voor maken." Het woordje doel betekend eigenlijk alles voor Lance, en dat maakte die keer dat Contador zich hier geen moer van aantrok ook zo schitterend. Verder veel open deuren, de kans dat het niet lukt om beide truien te pakken is inderdaad erg groot maar dat maakt de doelstelling niet een rare. Met deze renners aan boord moet je voor het hoogste gaan.
30-06-2022 17:38
Ja natuurlijk, yates en DFM gaan alle ruimte krijgen in de vlucht.
    30-06-2022 20:48
    Die snapte ik ook al niet. Martinez gaat echt geen meter ruimte krijgen.
30-06-2022 17:58
Een beetje zoals het balatonmeer dan?
30-06-2022 17:58
Ik ben ook erg benieuwd naar de tactische keuzes van Jumbo Visma
Twee gelijkwaardige kopmannen . Op welk moment gaan ze voor 1tje kiezen die de gele trui pakt ? Of gaan ze veilig voor plek 2 en 3. Of nog een treetje lager ( 2 en 4 door een lekke band op het verkeerde moment, een haperend regenjackie etc.
De tussensprints liggen vrijwel allemaal in het begin van de etappes of in ieder geval nooit ná een flinke col. Wout van Aert is één van de grootste renners die ik ooit heb zien rijden maar een groene trui in je eentje binnenslepen lijkt me teveel van het goede. Elke steun die hij krijgt gaat ten koste van de 2 AK kopmannen.

Als echt alles goed gaat dan kan Jumbo Visma Geel en Groen pakken. Maar als er maar iets tegenzit ........
UAE zal voorspelbaar koersen . Ik verwacht meer moeilijkheden van Inneos met guerrilla tactieken op onverwachte momenten
    01-07-2022 04:01
    Klopt - WVA kan dit niet alleen, het is geen Sagan die er al 7 op zak heeft.

    Groen is echt wel een grote inspanning gedurende 3 weken - Wout kan dat wel aan, maar als meerdere renners er zich mee bemoeien wordt het een tactisch steekspel.

    Het grote voordeel voor Wout dit jaar - heel weinig echte sprinter etappes. We staren ons helaas ook blind op vorig jaar - bergrit, tijdrit en sprint overwinning - dat gaat niet elk jaar het geval zijn!

    Wij als wielerflitsers speculeren er graag op los, maar ik vrees dat het een Covid Tour wordt en het een hele bizarre samenloop van omstandigheden gaat worden!
30-06-2022 17:59
Meisje toch.
30-06-2022 18:03
Jumbo zit gewoon in een spagaat. Liefst gooien ze alles op geel maar denk dat dit gewoon een eis van Wout is geweest en zo'n topper en speerpunt van de klassiekers moet je ook te vriend houden.

Verder snap ik dat ie Roglic boven Vingegaard zet. Ja Vingegaard kraakte Pogacar 1x vorig jaar maar uiteindelijk lag ie toch een kleine 5 minuten achter op het eind . Roglic, mits fit, kan wel met Pogi wedijveren en begint fris aan de Tour.

Verder zou ik Vlasov naast Vingegaard zetten qua sterren en Thomas naast O'connor.
30-06-2022 18:03
Zo, alle open deuren zijn ingetrapt. De Tour kan beginnen. Zin in.

Vooruit ik trap er nog een in, gewoon omdat het kan. Deftige uitgebalanceerde ploeg, maar je bent afhankelijk van de sterkste man in koers. Hopelijk lukt het JV hem ergens te breken. Parijs is nog ver.
30-06-2022 18:24
Als dit soort zaken jou 's nachts wakker houdt Hendrik, dan ben ik erg jaloers op jouw leven.
30-06-2022 18:43
Het enige dat ik kan concluderen is dat jij het ook niet makkelijk hebt Hendrik. Ik leef met je mee.
30-06-2022 19:06
Deze column is voor het grote publiek, niet voor de wielerflits niche. Hier zit ik niet op te wachten. Waar ik wel op zit te wachten is Bruyneel zijn kijk op het Bahrein verhaal. Wat denkt hij? Is het mogelijke oneerlijke voordeel al lang gehaald of is er nog werkelijk een en ander te boosten tijdens de ronde? Daar zit Bruyneel in de kopgroep, daar weet hij dingen die ook hier nieuw zullen zijn. Maar helaas zal het ontbreken aan lef om hier een lang artikel aan te besteden.
    30-06-2022 19:20
    Bruyneel als persona non grata in de wielerwereld met random verdachtmakingen op basis van buikgevoel, grote meerwaarde inderdaad.
    30-06-2022 19:45
    Ik ben voor, Panache. Misschien een poll?
    01-07-2022 04:05
    Ik vrees dat Johan niet langer 'in the know' is om daar een artikel over te schrijven!
    01-07-2022 06:43
    Mwoah.

    Een column waar de even ongeïnformeerde Bruyneel wat gratuit wegmijmert over Bahrein en wel of niet doping is geen meerwaarde tov wat de verschillende Einsteins hier al denken te weten. De beste man is Epoloog dus kan hooguit daarover wat vertellen mbt ideale invalmomenten etc, dat is antiek ondertussen.

    Het is wachten op een plausibele verklaring vanuit die Marseillelui waarom Bahrein exact een rood lichtje op het voorhoofd heeft. Die pochen immers meer te weten. Daarna kunnen de columnisten pas echt aan de bak.
    01-07-2022 12:55
    Denk dat hij daar net zoveel weet als hoogstens de niche hier. Hij heeft uiteraard z'n netwerk, contacten. Maar of hij actueel zo ingewijd is, betwijfel ik. Dan zou hij met die kennis meteen naar Europol kunnen stappen. Kan hij bonuspunten verdienen om z'n imago wat op te poetsen.
30-06-2022 19:47
Als je het kan troosten Hendrik: in dit artikel deed de redactie het vandaag wél goed: https://www.wielerflits.nl/nieuws/mads-pedersen-thuisvoordeel-iedereen-heeft-oortjes-en-een-teammanager/

Gewoon Bruyneel dus die niet opgelet heeft ;-)
30-06-2022 20:08
Ik veronderstel dat er inderdaad wel een eindredacteur over de stukjes van Bruyneel gaat. Dus ik herformuleer: de eindredacteur heeft niet goed opgelet.

En het artikel over Pedersen toont aan dat minimaal één ander redactielid je opmerking wel ter harte nam.

Reacties zijn gesloten.