João Almeida heeft aanbod van UAE Emirates op zak
foto: Cor Vos
woensdag 10 maart 2021 om 08:33

João Almeida heeft aanbod van UAE Emirates op zak

Dat UAE Emirates is gecharmeerd van João Almeida was al even bekend. Nu is de interesse concreet gemaakt, daar de Portugees een aanbod van de WorldTour-ploeg heeft ontvangen. Een overstap is waarschijnlijk, zo meldt La Gazzetta dello Sport.

Almeida droeg afgelopen jaar vijftien dagen de roze trui in de Giro d’Italia. Uiteindelijk eindigde de renner van Deceuninck-Quick-Step als vierde in de roze ronde. Geen wonder dat de 22-jarige kan rekenen op de interesse van veel teams. Een bron bevestigde reeds aan WielerFlits dat Almeida een aanbod van UAE Emirates heeft ontvangen.

De manager van Almeida liet al aan Patrick Lefevere weten dat hij voor eind februari wilde ‘weten waar we staan’. Hier schrok Lefevere overigens niet van: “Als je lang genoeg in het vak zit, heb je elke truc die een makelaar uit zijn hoed tovert al drie keer eerder gezien.”

Almeida begint vandaag in Tirreno-Adriatico aan zijn tweede etappekoers van het seizoen. In de UAE Tour reed hij naar een derde plaats in het eindklassement.

62 Reacties
10-03-2021 08:54
Soms knaagt de Wolfpack aan het peloton, soms knaagt het peloton aan de Wolfpack. Het bericht waarvan je wist dat ie zou komen. Als ze met Almeida niet rond komen proberen ze het 1 deurtje verder bij Vansevenant. Die heeft ook potentie zat.
    10-03-2021 09:06
    Bij Mauri heeft Patrick slim als hij is een optie in het contract laten zetten, dus in principe kan hij hem net als Julian, Remco en Yves tot 2024 behouden.
    Verder kun je er op rekenen dat deze overstap al beklonken is, Almeida kan veel meer verdienen in de Emiraten en er is al een portugese enclave daar.
    10-03-2021 09:07
    Vansevenant is nou net één van drie renners die nog vastliggen bij Quickstep.

    Edit: wat Murcia zegt..
    10-03-2021 09:13
    @Murcia Een optie in een contract is heel normaal. Als Patrick slim was geweest had hij dat ook voor andere renners (Ballerini, Bagioli en Almeida) gedaan en had hij ervoor gezorgd dat hij de sponsors voor 2022, 2023 en 20224 geregeld. We kunnen als altijd wel van de positieve kant bekijken bij DCQS, maar de sponsoring tijdig verlengen is ook een belangrijk onderdeel van zijn verantwoordelijkheid. Hoewel Patrick een prima manager is, heeft hij dit toch niet tijdig op orde gekregen.
    10-03-2021 09:22
    @harryjohan71

    Een optie is zeker niet ongebruikelijk maar gezien Patrick's opvattingen over contracten + de sponsorsituatie kun je ook niet bij iedereen een optie in het contract laten zetten. De slimheid zit hem volgens mij dat hij bij zijn beste renner en drie belgische toppers/talenten dit wel heeft gedaan wat juist het binnenhalen van sponsors of het verlengen ervan makkelijker maakt. Ondanks de klaagzang van Lefevere over de moeizame speurtocht naar extra geld en verlenging heb ik geen twijfel over het slagen hiervan.
    10-03-2021 09:25
    Deceuninck is niet de rijkste ploeg van het peloton, dus hij kan niet al die mannen door laten breken en dan naar tevredenheid aan hun contract houden. Lefevre heeft al een hele poos te maken met de situatie waarin hij af en toe een topper moet laten gaan. Maar de afloop is tot nu toe vrijwel altijd hetzelfde:

    - Vertrekken begint minder goed te presteren in vergelijking met daarvoor
    - Opvolger staat in rap tempo alweer klaar, vaak een op dit moment vele goedkopere naam
    - Quickstep blijft winnen.

    Dus wat dat betreft denk ik dat Patje het gewoon heel erg goed doet.
    10-03-2021 09:28
    Hebben jullie het over de clausule in het contract dat Lefevere de kans krijgt om het financiële aanbod van andere teams te matchen, waardoor de renner voor DQS blijft uitkomen? Lefevere is een meester in het framen, maar zo'n clausule is enkel in het belang van de renner (werkt salarisopdrijvend).
    10-03-2021 09:29
    @Murcia Ik vind het niet meer dan normaal en vind het overdreven om het als slimheid van Lefevere te beschouwen. Ik vind het wel vreemd dat iedereen hem zo'n goede manager vindt, dat hij dan elk jaar zoveel problemen heeft om het financieel rond te krijgen. Dit is volgens mij 1 van zijn belangrijkste taken. Tuurlijk komt er wel een sponsor, daar twijfelt niemand aan.
    10-03-2021 09:34
    Opties en clausules allemaal goed, maar als een renner echt weg wil, heeft een ploeg er ook niet veel meer aan en gaat ie uiteindelijk weg.
    Kijk maar naar Van Aert.

    (Ik denk trouwens niet dat dat gevaar er bij Vansevenant is)
    10-03-2021 10:46
    [quote]Vertrekken begint minder goed te presteren in vergelijking met daarvoor[/quote]

    Hoe vaak moet dit eigenlijk weerlegd worden vooraleer men dat argument niet meer gebruikt?

    Schachmann, Uran, Poels, De Plus, Trentin, Kwiatkowski, Brambilla, De La Cruz, De Gendt, Golas, .... allemaal elders nog verder gegroeid of toch (nog) beter dan bij DQS.

    De grotere namen die vertrokken bij DQS en elders minder gingen rijden, waren Kittel, Viviani, Gaviria en co, dus de sprinters en de eventuele onderdelen van hun trein die ze meenamen. Anderen die elders min of meer hetzelfde niveau haalden, maar meer problemen hadden om nog resultaten te halen, waren Chavanel, Gilbert, Terpstra en co, degenen die konden profiteren van het overwicht van de ploeg en vooral dat voordeel kwijt halen.

    Oh, er zijn er veel die beter worden als ze naar de ploeg gaan, maar elders terug achteruit gaan... dat zijn er echt niet veel.
    10-03-2021 11:36
    @Deel Koeper: Blijkbaar nog heel vaak, want DQS springt er op dat gebied in het peloton dik bovenuit. Er is statistisch onderzoek (dus puur naar feitelijke UCI en CQ punten gekeken) gedaan naar de piek van renners in hun carrière.
    Aantal renners dat hun piek bij DQS had en daarna terug viel is erg hoog: Brambilla (je gebruikt hem verkeerd, want cijfermatig lag zijn piek duidelijk bij DQS), Vakoc, De la Cruz, Devolder, Rosseler, Barredo, Steegmans, VandenBergh, Van Keirsbulck etc. Aan te vullen met grotere namen als D. Martin, Gaviria, Kittel, Viviani, Cavendish en schrijf Jungels ook alvast maar op. Geen enkele andere WorldTour ploeg komt in de buurt.
10-03-2021 09:01
Een deal die hier al meermaals voorspeld werd.
10-03-2021 09:14
Vind hem wel bij UAE passen eigenlijk. Ze bouwen daar gestaag en met het nodige geld aan een super sterk team. Misschien wel het team dat zich zo naast Ineos kan hijsen.
10-03-2021 09:14
Zou wel dom zijn. Nie willen voor Remco werken maar dan wel voor diene poga gaan werken goed bezig lol
Bij quick step is hij kopman in de andere rondes dus wat voor klagen heeft hij op zijn leeftijd. Zie mas, weg gaan en ook jong en niets meer.
Puur geldklopperij net als voetbal. Veel liever de jongens die trouw zijn zoals loulou en lampie
    10-03-2021 09:18
    Zo we hebben al afscheid van hem genomen en ook een gevalletje "uit het oog uit het hart" begrijp ik.
    10-03-2021 09:22
    Dat kan leuk worden in de Giro en de Vuelta, benieuwd hoe de ploeg hier mee omgaat. Voor een manager als Lefevere mag dit geen probleem zijn.
    10-03-2021 09:28
    Gezien de resultaten in het verleden, in grote rondes, lijkt het me dat Evenepoel eerder voor Almeida gaat werken dan andersom.
    10-03-2021 09:30
    Mas reed in zijn eerste jaar bij movistar top 5 in de tour en de vuelta. Ik vind dat toch meer dan niets doen.
    10-03-2021 09:30
    Mas niets meer?
    Vorig jaar 5de in Tour en Vuelta, een stuk beter dan zijn laatste jaar bij Deceuninck.
    Er zijn véél renners waarbij het een stuk minder wordt eens ze weggaan bij DQS, maar Mas vind ik toch geen goed voorbeeld.

    Btw, waarom zou Almeida geen kopman in de andere rondes kunnen zijn bij UAE?
    10-03-2021 10:47
    Mas is eerder beter dan slechter geworden. Het zijn juist de sprinters die minder gaan winnen na vertrek.
10-03-2021 09:27
Heeft vooral een manager die overal gaat kijken om het onderste uit de kan te halen.
    10-03-2021 09:35
    Hij heeft een manager die nu zekerheid wil en ik verwacht dat Almeida dat ook wil. Hij kan nu teren op zijn prestaties van vorig jaar en een goed contract afsluiten. Dit heeft Van Aert ook gedaan. Verlengen op het moment dat je goed in de markt ligt. Wie weet is het over 3 maanden heel anders. Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat jonge renners nu zekerheid willen en een langdurig contract. Lefevere kan hem geen zekerheid bieden, dus ga je om je heen kijken. Niet meer dan logisch. Het idee dat renners bij de ploeg blijven omdat het zo'n leuke ploeg is, is echt wel achterhaald.
10-03-2021 09:32
Ciao Almeida!
10-03-2021 09:42
Als renners doorbreken en dat zijn er bij DQS relatief veel dan kun je eenvoudigweg niet iedereen behouden tenzij je het budget van INEOS hebt. De aantrekkingskracht op jong talent en ook gearriveerde coureurs blijft echter onverminderd groot. Successen zorgen voor een zwaan kleef aan effect. Patrick weet als geen ander wanneer het tijd is om afscheid te nemen. Ik vermoed dat naast Almeida ook Bagioli wel eens zou kunnen vertrekken en een jongen als Asgreen maar de vervanging is altijd goed geregeld. Het enige knelpunt dat zou kunnen ontstaan is als de ploeg de totale focus op het eendagswerk laat schieten vanwege Remco en de ambities van hem in het AK van grote rondes. Dan zul je je ploeg toch een tikkie anders moeten inrichten maar ook dat is te regelen zonder de zak met geld van INEOS en UAE. TJV heeft met een vergelijkbaar budget als DQS de afgelopen jaren laten zien dat dit kan.
    10-03-2021 10:05
    Ik denk dat TJV nog moet bewijzen dat ze een team kunnen blijven uitbouwen/vervangen.
    Ze hebben van Bennett en Kuss ( en bij uitbreiding Vinegaard, Harper en Foss) goeie/uitstekende klimmers gemaakt. Maar deze rijden voorlopig aan een goedkoper contract.
    Bijna allen zijn eind dit jaar buiten contract, dus is het nog maar de vraag of ze allen blijven (want ik zie wel ploegen met een goed contract voor hen afkomen). Dan moet het nog blijken of ze vervanging vinden (of renners kunnen laten doorgroeien).
    10-03-2021 11:04
    Lefevre weent nogal vaak over z'n centen. Doet alsof hij er amper heeft maar DQS is gewoon één van de rijkere teams in de WT. Anders kan je niet Alaphilippe, Evenepoel, Bennett,... betalen
    10-03-2021 11:05
    Asgreen vind ik juist wel zo'n renner die inziet dat hij meer kans maakt eens een grote vis te pakken in een super sterk team als Quickstep. Hij zal wel een topper bij zich moeten hebben die kan afstoppen als hij vroeg de aanval kiest.
    10-03-2021 11:05
    tjv en dqs een vergelijkbaar budget? misschien een jaar of 3/4 geleden

    dqs kan jonge talenten lokken, laten groeien en dan proberen om die zo lang mogelijk te behouden, maar die zijn echt niet meer in staat om een reeds gevestigde waarde als dumoulin aan te trekken. als evenepoel blijft groeien tot iets pogacar-achtig, dan zal het daar ook wel kiezen worden tussen evenepoel en alaphilippe, als die laatste al niet eerder weg is, wat ook wel waarschijnlijker en waarschijnlijker wordt

    de plus vertrok ook gewoon bij dqs voor het geld. en daarna nóg eens opnieuw bij tjv voor nóg meer geld
    10-03-2021 11:17
    Punt is gewoon dat Lefevre klaagt over zijn budget maar als je ziet wat voor (wereld)toppers hij wel niet in zijn team heeft. Alleen al een Alaphilippe of een Evenepoel; er zijn WT-teams die zo'n renners niet eens kunnen halen of ze moeten hun 3 beste renners verpatsen.
    10-03-2021 11:24
    @massimo
    TJV en voorgangers hebben anders behoorlijk goede renners zien vertrekken... Mollema, Kelderman, De Plus. Echt gemist worden ze niet, dus dan kun je zeggen dat ze de vervanging best goed op orde hebben.
    10-03-2021 11:42
    Ik denk dat je niet mag overdrijven hoeveel zo'n renners kosten, ronderenners kosten zowiezo meer dan sprinters/klassieke renners en de marktwaarde is ook enorm van belang qua loon.

    Roglic en Dumoulin zitten aan +- 2mil/jaar wegens ronderenner (+nederlandse waarde Dumoulin). Van Aert verdient nu blijkbaar 1.7mil, wat voor klassieke renner best goed is.

    Een topsprinter zal eerder 1mil-1.5mil zijn (met uitzondering van Gaviria), dus daar zal Bennett in vallen (maar ook Groenewegen).
    Alaphilippe zou +-2.3milj verdienen ( als WK/klassieke renner ook uitstekend), maar is samen met VdP en Van Aert wel boegbeeld van (1-dag)wielrennen aan het worden.
    Evenepoel zijn er geen geruchten rond de salaris, maar die is echt zo hoog niet hoor. Is nog altijd maar 20jaar, zonder grote rondes op zijn teller. En zijn marktwaarde is voorlopig beperkt tot belgie/nl. Zal eerder 3/4 miljoen ofzo zijn ( als je kijkt dat Hirschi na topjaar 1milj verdient)

    Volgens de media bedraagde het budget in 2020 voor quickstep 19miljoen en voor jumbo 20 miljoen (25milj volgens Raymond) al denk ik dat het wat hoger zal zijn voor jumbo in 2021 (met nieuw contract Van Aert).
    10-03-2021 11:59
    Alhoewel ik een grote fan ben van Mollema en zeker niet onderschat hoe moeilijk het is om top-10 klassement te rijden, hebben Kelderman en Mollema weinig overwinningen op hun naam onder de ploeg ( 3 en 5 respectievelijk).
    De plus is nog te vroeg om te zeggen, al hebben ze in dat deel al voldoende ondersteuning (Kuss, Bennett, vinegaard). Oomen zal zich opnieuw moeten bewijzen.

    Er is in de ploeg sinds 2016 ook een grote afhankelijkheid van Roglic en Groenewegen. Deze hebben 60% vd overwinningen van het team verdeeld in de laatste 5 jaar (92/154).
    Natuurlijk hun verdienst om deze 2 mannen te blijven ontwikkelen en winnende te houden.
    Maar bij eventuele blessure of vertrek is het wel een grote aderlating natuurlijk.
10-03-2021 09:47
Lefevere is soms ook een beetje Leo Beenhakker-achtig: aaaah jongens, ik word hier zo moe van. Ik zit al 50 jaar in het vak, ik heb alles meegemaakt, ik heb nog met Gino Bartali gewerkt joh
    10-03-2021 09:56
    Leo Beenhakker: wel een toffe naam voor een sprintaantrekker van Sam Bennett.
    10-03-2021 10:18
    Voor Groenewegen bedoel je waarschijnlijk?
10-03-2021 09:52
Bij UAE zal Almeida in ieder geval zn tijdrit verbeteren
10-03-2021 10:09
@Gr.R jammer, het is je niet gelukt de boel hier te provoceren, en een discussie te doen ontbranden. Probeer het later nog eens.
    10-03-2021 10:11
    Het was pas echt niet gelukt als je deze post niet had geplaatst.
    10-03-2021 10:27
    Provoceren? Almeida heeft zich al eens bewezen in een grote ronde. Evenepoel nog nooit.
    10-03-2021 10:45
    Daar valt geen speld tussen te krijgen.
    Als je nog nooit een grote ronde gereden hebt, heb je je nog nooit bewezen in een grote ronde.
    De conclusie die jij daaraan verbindt dat je dan wel altijd in dienst zal rijden van iemand die al eens 4de is geworden in de Giro, die is op zijn minst heel voorbarig.
    10-03-2021 10:48
    Niet reageren is ook een optie...
    10-03-2021 11:19
    Nee, je geeft Evenepoel dus hoogstens een vrije rol en laat'm lekker speelvogelen om te ontdekken wat hij kan (en daar verwacht ik op termijn veel van). Maar je gaat niet NU al Almeida voor'm laten rijden. En misschien ook volgend jaar ook nog niet.
10-03-2021 10:12
Logische transfer. Quick-Step is geen klassementsploeg, dat is al jaren zo. Misschien dat het verandert met Evenepoel en Vansevenant maar dan zal Lefevre zijn eieren liever in het mandje van de Belgen leggen (niet onlogisch) en zal Almeida het met weinig steun moeten doen in de grote ronde waar hij kopman is (omdat de beteren met Evenepoel meegaan).
    10-03-2021 12:13
    Ja, DQS is idd geen klassmentsploeg omdat ronderenners nu eenmaal duur zijn en Lefevre liever goede klassieke renners neemt. Als Almeida zijn eisen idd veel omhoog zijn gegaan, vrees ik dat hij weg is.
10-03-2021 11:22
Almeida leefde in de Giro een beetje boven z'n stand. Hij hoort niet bij de beste klassementsrenners ter wereld, dus als z'n manager nu een salaris vraagt dat daar wel bij hoort kan ik me voorstellen dat alleen UAE hem wil of kan betalen.
    10-03-2021 12:09
    Klopt. Steengoed renner maar geen GT kandidaat winnaar. Rittenkoersen van 1 week en de klimklassiekers, dat lijkt me eerder bij zijn profiel te passen.
10-03-2021 11:30
Veel te goed om voor evenepoel te knechten. Evenepoel kon het zelfs niet verdragen dat almeida beter klom op training dus daar moet ge echt geen knecht voor spelen.
    10-03-2021 11:31
    Bron? Of waar komt het vandaan dat Evenepoel dit niet kon verdragen? (kan het me wel voorstellen)
    10-03-2021 11:45
    Ik vind het niet subiet terug maar het is wel waar. Denk dat het ergens op cyclingnews was maar heb u niet de tijd om te zoeken.
10-03-2021 12:00
Erg benieuwd wat hij dit jaar weet te presteren en hoe hij dan volgend jaar bij UAE uit de verf komt. Deze ploeg heeft nog niet bewezen renners beter te maken op Pogačar na dan maar die is buitencategorie.
    10-03-2021 12:13
    Tis maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

    Mcnulty en Bjerg zijn zich daar heel goed aan het ontwikkelen. Philipsen hebben ze toch ook wel beter gemaakt.
    10-03-2021 12:23
    Klopt helemaal maar dat zijn ook gewoon goede talenten, ik heb het meer over de transfers van gevestigde namen zoals Henao, Aru, Costa en bv nu een Trentin. Ze zijn momenteel duidelijk bezig zich te nestelen tussen de grote topteams en het gaat ze goed af maar het gaat er nu van af hangen van of de hele ploeg die stap weet te zetten. Dat wordt interessant om te volgen.
    10-03-2021 12:26
    Trentin deed het zeer goed in de klassiekers. Costa heeft toch nog best wat wedstrijden gewonnen bij Lampre/Uae. Waaronder Zwitserland etc.

    Henao en Aru is een jammerlijke zaak maar je kan je dan afvragen ligt het aan het team of aan de renner zelf?
    10-03-2021 12:27
    Beeld je eens in de Tour volgend jaar.
    Pogacar
    Almeida
    Majka
    Hirschi
    Bjerg
    De La Cruz
    Polanc
    10-03-2021 12:41
    Dat is op Almeida na al praktisch de ploeg van dit jaar denk? Benieuwd hoe dat uitpakt.
10-03-2021 12:14
Jonge renners zullen elders ook presteren met het talent dat ze hebben. Als Almeida 29 was geweest dan had Lefevere er alles al uitgehaald. Kijk naar Narvaez vol met talent blijft zich ontwikkelen. Zelfde geldt voor Schachmann en Mas.
10-03-2021 12:39
Nou dan zullen we aankomend seizoen wel zien of ie daar keihard gaat fietsen ipv bij Quick Step keihard fietsen lijkt me, ik kan er niks anders van maken.
    10-03-2021 13:11
    Is het topic hiermee gesloten?
    10-03-2021 13:31
    Ja, vind ik wel eigenlijk. Ik kijk niet echt uit naar elke x dat Almeida ergens koerst er allemaal verhalen volgen over het al dan niet volgend jaar bij UAE koersen. Ik kwalificeer dat als 'hedenvervuiling'
10-03-2021 16:06
Betekent dit dan dat Rui Costa vertrekt bij UAE?
Want die heeft er alles aan gedaan om Almeida uit de Portugese selectie te halen afgelopen WK in Imola, op een parcours dat op diens lijf geschreven was.
Kan me voorstellen dat Almeida niet staat te springen dan om met hem samen te rijden.

Vind het sowieso een beetje een vreemde move voor Almeida.
Als je weggaat bij DQS omdat je daar ook Bagioli, Alaphilippe, Ballerini, Evenepoel etc hebt, lijkt me een move naar UAE met Costa, Formolo, Majka, Pogacar, Trentin, Hirschi, Covi, Ulissi,... ook niet meteen een verbetering.
Zou hem dan liever bij bv Movistar zien, die evengoed ervaring hebben met Portugezen, als opvolger van Valverde.
Vrije rol in grote rondes naar keuze, en uitgesproken kopman in de heuvelklassiekers.
    10-03-2021 20:22
    goed punt die je daar naar voren brengt. Ik heb nooit goed begrepen waarom hij niet in de selectie zat maar wist niet dat Costa een zodanig invloed erop had.

    Wat betreft de beste team: Movistar zou hem inderdaad goed kunnen gebruiken en ik denk dat hij daar goed in zou passen. Verder weet ik dat hij het wel naar zijn zin heeft bij DQS en dat dat altijd zijn droomteam is geweest maar soms moet je inderdaad verder kijken. Al denk ik wel dat zijn manager hier meer een rol in speelt dan hij zelf. Die jongen wil gewoon fietsen en of hij nou de Giro Vuelta of Tour doet, als hij er maar 1 of zelfs 2 doet is hij zeker tevreden.
    11-03-2021 14:31
    Rui Costa had zijn veto gesteld tegen Almeida omdat hij vond dat hij als ex-wereldkampioen 3 renners in dienst moest krijgen, met name zijn ploegmaat Ivo Oliveira, ex-ploegmaat Nelson Oliveira en maatje Ruben Guerreiro.
    Als je ziet dat hij slechts 26e werd, kan ik me voorstellen dat Almeida het een stuk beter had gedaan/kunnen doen.

Reacties zijn gesloten.