Jay Vine verruilt Alpecin-Deceuninck toch voor UAE Emirates
foto: Cor Vos
donderdag 3 november 2022 om 12:16

Jay Vine verruilt Alpecin-Deceuninck toch voor UAE Emirates

Een fikse tegenvaller voor Alpecin-Deceuninck: de Belgische formatie kan volgend jaar niet meer rekenen op de diensten van Jay Vine. De 26-jarige Australische klimmer had nog een doorlopend contract tot eind 2023, maar zal volgend jaar uitkomen voor UAE Emirates.

Vine brak dit jaar helemaal door bij de profs. In de voorbije Vuelta a España wist hij de wielerwereld te verbazen door in twee bergetappes naar de zege te soleren. De klimmer leek bovendien op weg naar winst in het bergklassement, maar moest na een valpartij in de achttiende etappe opgeven. Na de Vuelta ontstond er een geruchtenstroom over de toekomst van Vine. De 26-jarige renner werd meermaals in verband gebracht met UAE Emirates.

Vine was aanvankelijk zeer stellig over zijn toekomst. “Ik heb een contract tot eind 2024 bij Alpecin-Deceuninck. Ik ben na de achtste etappe van de Vuelta wel benaderd door sommige teams, maar hier kwam verder niets uit”, vertelde hij aan VeloNews. We zijn nu een week verder en de wereld ziet er totaal anders uit, aangezien Vine nu toch voor twee jaar heeft getekend bij de ploeg van Tourwinnaar Tadej Pogacar.

“Dit is een volgende logische stap in mijn carrière”
“Ik kijk er erg naar uit om me aan te sluiten bij UAE Emirates. Dit is een volgende logische stap in mijn carrière, aangezien de ploeg veel ervaring heeft met het rijden van klassementen. Ik ben erg dankbaar voor de kansen die ik bij Alpecin-Deceuninck heb gekregen. Ze hebben me geholpen mijn plaats in het peloton te vinden. Ik ben erg gemotiveerd voor het nieuwe seizoen en wil graag nog beter worden als klassementsrenner. Ik hoop ook mijn steentje bij te dragen aan het succes van mijn ploeggenoten.”

Mauro Gianetti, de ploegbaas van UAE Emirates, is zeer blij met de komst van Vine. “We zijn erg blij met het feit dat we Jay in onze ploeg mogen verwelkomen. Hij heeft zichzelf bewezen als een topklimmer en we hebben het gevoel dat er nog veel progressiemarge is. Hij kwam pas relatief laat in de wielerwereld terecht, maar heeft zeer snel vooruitgang weten te boeken. Hij heeft blijk gegeven van een goede mentaliteit en we hopen op een fijne samenwerking.”

Alpecin-Deceuninck: “We willen hem de kans niet ontnemen”
Vine had nog een doorlopend contract bij Alpecin-Deceuninck, maar de ploeg van de gebroeders Roodhooft houdt de Australische klimmer dus niet tegen. “We hadden hem graag langer bij ons gehouden, maar we respecteren zijn wens om eerder te vertrekken. Jay denkt zich bij UAE Emirates sneller te kunnen ontwikkelen als klassementsrenner. We willen hem die kans niet ontnemen, zeker gezien het feit dat hij op late leeftijd pas prof werd.”

50 Reacties
03-11-2022 12:18
In het kader van het kan snel gaan.
Velonews toch goed voor de gek gehouden. Ben nog steeds geen fan van het verbreken van contracten zomaar, want eigenlijk zijn ze dan geen niks meer waard. 1 ding hebben we geleerd: Als Jay Vine a zegt zou die wel B bedoelen
    03-11-2022 12:31
    Alpecin-Deceunink is hier waarschijnlijk ook niet armer van geworden, of wat bedoel je? Het laat wel zien waar het grote geld zit itt wat Matxin zegt: UAE zwaait een beetje met groot geld (FFB, Hirschi, Vine) en het koppie wordt gek.
    03-11-2022 13:27
    Hangt af van welke clausules in zijn contract stonden. Als hij zich bijvoorbeeld sportief kan verbeteren.... en dan wellicht tegen een onderhandelde of vooraf bepaalde afkoopsom. Alpecin vindt het jammer slechts, maar heeft kennelijk gewoon meegewerkt aan de overstap.
    03-11-2022 16:49
    Ik begrijp de heisa rond die contacten niet. Een contact is een schriftelijke neerslag van een onderling akkoord. Dat akkoord kan je toch gewoon na verloop van tijd wijzigen als beide partijen het erover eens zijn, wat de motivering van de partijen ook mag zijn?
03-11-2022 12:29
Van hartstikke leuke ritten jager naar karren voor pogiboy zonde dit !!
    03-11-2022 18:00
    Doe niet zo raar. Tadej rijd geen 3 rondes in 1 jaar.
03-11-2022 13:40
Wat een compleet onzin verhaal weer. Zeg gewoon dat het om geld gaat. Bij UAE zal hij gewoon moeten knechten en bij Alpecin zou hij complete vrijheid krijgen in grote rondes aangezien daar niet veel betere klimmers zitten. Maar nu zal hij 3/4/5x zoveel geld verdienen en groot gelijk ook dat hij dat doet maar waarom toch altijd een lulverhaal in de pers?
03-11-2022 13:44
Voilà daar is de supersuperknecht die ervoor zorgt dat Almeida en Ayuso gewoon hun eigen rondes als kopman rijden kunnen. Welk type renner leent zich nou beter voor bergop treinen dan een zwifteling die 'wezenloos naar niets toe zich het schompus stampen' als basis van zijn carrière heeft?

Wat betreft zijn beweegredenen is eea natuurlijk volkomen te begrijpen: hij is geen wonderboy meer en via een zijweg ingestroomd, nu ineens heeft hij een gouden kans om jarenlange, doodsaaie arbeid om te zetten in klinkende dukaten. Dat ga je niet laten voor samen kwijlend wheelies doen in het mwoahkweenie-collectief.

Mocht Pogi gigantisch op zijn bakkes gaan of hij ergens in de juiste vlucht en situatie zitten kan ie makkelijk een rit winnen ook nog.
    03-11-2022 13:56
    Gieren man. En geen speld tussen te krijgen.
03-11-2022 12:23
Betere club voor hem. Echt klimteam dat er voor gaat en waar je verder komt.
    03-11-2022 12:28
    Volgens mij had hij deze Vuelta een heel team in dienst voor zijn etappe- en bollenjacht en niet zonder succes. Had hem dat graag volgend jaar in de Tour zien doen. Dat kan ie bij UAE wel vergeten natuurlijk. Maar wie weet kan ie bij UAE in de komende jaren uitgroeien tot een van de klassementsmannen, dan is de ondersteuning voor dat doel wel een stuk beter natuurlijk. Naast een veel beter salaris.
03-11-2022 12:34
Een renner doet het onverwacht buitengewoon goed (hij werd pas benaderd na etappe 8 van de Vuelta, zijn tweede ritoverwinning), en daar is UAE al met de oliedollars. Zo kan ik ook wel een ploeg samenstellen denk ik. En voor zo'n team kan ik moeilijk supporteren.
INEOS zwemt weliswaar ook in het geld, maar daar zit er (sinds enkele jaren) tenminste een visie achter (jonge, vooral Angelsaksische renners, vaak nog zonder palmares).
    03-11-2022 12:49
    Dan moet je eerst nog even die oliedollars regelen.
    03-11-2022 13:52
    Ik kan ze niet onmiddellijk terugvinden. Mijn vrouw zegt dat ik ze als laatste had, maar ik ben zeker van niet.
03-11-2022 12:48
Wordt 2023 dan toch Jumbo tegen UAE i.p.v. Jumbo tegen Pogi?
    03-11-2022 12:53
    Heus niet de uae heeft geen tweede man die m kan winnen
    03-11-2022 12:59
    Vergeet Ayuso niet @Dikke Vrouw
    03-11-2022 13:29
    Ayuso gaat niet naar de Tour volgend jaar.
    03-11-2022 14:34
    Is dat al zeker? Ik begreep dat hij sowieso naar de Vuelta gaat, maar dat hoeft natuurlijk niet uit te sluiten dat hij naar de Tour gaat.
    03-11-2022 14:59
    Die ayuso is helemaal uitgepierd van die vuelta die ligt vast nog in bed . Net zoals die mcnulthy die keer in het baskenland is ie nog niet goed van
03-11-2022 13:27
Jammerlijke zaak, die 3 ploegen die alles wegkopen.

Al vond ik INEOS de laatste jaren wel identiteit krijgen. Angelsaksen aangevuld met een 2, 3 gasten van die toplichtingen in Zuid-Amerika.

Jumbo geilt op Scandinaven van 17 maar hebben voor de rest wel een goed oog voor ondergeschat talent. Laporte, Tratnik, Bennett en Roglic natuurlijk.

UAE heeft helemaal geen identiteit. Die gooien met veel geld darts op een bord.
    03-11-2022 14:23
    Identiteit kan ook iets anders zijn dan dezelfde nationaliteit?
03-11-2022 13:44
Tjing tjing
03-11-2022 14:23
Spijtig!

Vine zal er wel financieel flink op vooruit gaan maar daar levert hij vast een mooie positie binnen een ploeg voor in.

Ergens begrijpbaar als je nog een 5 tot max 10 jaar hebt om te cashen

Spijtig eigenlijk dat er geen budgetplafond opgelegd wordt. Een plek in het peloton met gelijkere financiële wapens zou de koers boeiender maken lijkt me.
    03-11-2022 15:07
    Jammer, nu heeft Alpecin niet echt klimmers meer. Een Jay Vine die meespeelde in bergritten in de Vuelta was verfrissend.
03-11-2022 14:32
Ik vind het een rare aankoop.. Heeft Vine ooit op kop van het peloton gereden? Of überhaupt ooit in een GC groep meegereden? Die gast zit altijd in de vroege vlucht volgens mij...
03-11-2022 12:31
Renners kunnen zich beter aan gaan bieden als ZZP. Contract is niets meer waard tegenwoordig. Of hij heeft een heel gelukkig contract afgesloten, maar vind het een beetje smerig.
    03-11-2022 12:51
    Hoezo? Dit is gewoon op wederzijds goedkeuren.

    Volgens mij wordt ook AF hier beter van want ze hebben weinig aan een renner als Vine en waarschijnlijk nog potje geld ontvangen ook. Kunnen ze beter elders besteden.
    03-11-2022 12:56
    Vanzelfsprekend is dit op wederzijds goedkeuren, maar juist daarom? Waarom zou je een renner voor vier jaar vastleggen om hem vervolgens na twee jaar te laten vertrekken? Enige argument is dan geld, werk dan gewoon met jaarcontracten in plaats van die schijnovereenkomsten voor langere periodes. Houdt de roulatie ook hoger en daarmee de renners scherper.

    Denk trouwens dat Vine hier voor de centen gezwicht is, zal vast niet zo zijn dat hij ambieert om na Yates en Majka nog even een laatste beurtje te doen. Qua kansen op sportief niveau zal hij er 100% op achteruit gaan, of UAE heeft mooie plannen met hem. De Tour en Vuelta zijn in ieder geval al vergeven met Pogacar en Ayuso.
    03-11-2022 18:19
    Geld genereren lijkt mij als professioneel team toch wel handig, dus niet heel raar dat je renners met potentie lang vastlegt.
    Die leveren over het algemeen het meest op.
03-11-2022 13:02
Ze sparen Nieuw Zeelanders bij uae?
    03-11-2022 13:15
    Aan alle verschillende vlaggetjes te zien sparen ze ze allemaal.
    03-11-2022 13:19
    Ja, uit Australië.
    03-11-2022 17:02
    O ja, het is een Australier
    03-11-2022 17:36
    We zullen gaan zien of vine het beter afgaat bij uae dan george bennett
03-11-2022 13:13
Kapen ze toch twee hele leuke renners weg bij Alpecin, snap niet dat ze Bax en Vine laten gaan, als nieuwe WT ploeg moet je wel iets veelzijdiger zijn dan de club die ze nu overhouden vind ik. Voor de renners zelf wel een mooie kans al denk ik dat ze bij Alpecin aanvallender hadden kunnen blijven koersen.
    03-11-2022 15:19
    Zijn zeker twee veelbelovende namen die vertrekken, maar Kragh, Hermans, Conci en als sprinter Groves zijn toch mooie versterkingen waardoor het team er m.i. niet op achteruit gaat. Bax zal moeten bevestigen en ook Vine lijkt mij nu niet ineens een renner die bij de beste 50 ter wereld hoort.
03-11-2022 13:20
Beter op deze manier vertrekken dan op de manier van WvA bij Nuyens. Een renner die niet wil, levert ook niets op.

Voor beiden een oplossing, alhoewel ik vermoed dat de ontwikkeling van Vine wel eens tegen zou kunnen gaan vallen vanwege de grote hoeveelheid alfa-mannetjes met 1 absolute kopman bij UAE.
03-11-2022 13:53
Voor wie is de vrijgekomen plaats bij Alpecin?
03-11-2022 14:00
Tot wanneer liep zijn contract nou? Tot eind 2023 of 2024? Beide worden genoemd in dit bericht. Er zal wel een flinke afkoopsom aan vasthangen. Hopelijk wordt dat geld geïnvesteerd in serieuze hulp voor de voorjaarsploeg van VDP.
    03-11-2022 14:26
    Inderdaad. Afhankelijk van het type wedstrijd, een type Kragh Andersen of Q. Hermans bijvoorbeeld.
    03-11-2022 17:48
    Ja want daar schort het aan, voorjaarsrenners! Klimmers hebben ze op overschot
03-11-2022 15:18
Ik vraag me af of dit sportief gezien een goede move is voor hem. Natuurlijk heeft UAE wel meer verstand van het rijden van klassementen, maar dan moet hij wel achter aansluiten bij een hele rits andere renners. En dat er een klassementstopper in hem schuilt heeft hij nog totaal niet bewezen. Het geld zal goed zijn, maar de vrijheid zal een stuk minder zijn.
03-11-2022 15:53
Tja, bergop ondersteuning genoeg, dat was al zo. Maar ik blijf van mening dat ze vooral op het vlakke PK's te kort komen. Met Bjerg en Staeke Langen ga je het niet winnen van Van Aert, Laporte, Benoot en Dennis, die daarbij allen ook bergop nog een flinke duit in het zakje doen.

Pogacar heeft de Tour niet alleen verloren naar de Granon, maar vooral ook niet gewonnen in de kasseienrit. Als hij daar een deugdelijke ploeg zou hebben gehad, was Vingegaard nooit terug gekomen.
    03-11-2022 17:19
    Achteraf was die fietsendans van Jumbo gewoon van het niveau Tsjaikovski
    03-11-2022 18:21
    Normaal gesproken was Trentin er ook bij geweest voor op het vlakke. Covi en Suter moeten daarnaast betere opties kunnen worden dan Staeke Langen. En volgend jaar hebben ze ook Wellens die ook een aardig mopje kan hardrijden als het moet. (En Bax natuurlijk ;-) )
03-11-2022 18:25
Wat voor transfersom wordt er nou precies betaald voor het afkopen van het contract?
03-11-2022 23:11
Als ayuso een belg was, was ie nu al de nieuwe evenepoel.
04-11-2022 10:56
Goed voor Jay,

Ik begon al te twijfelen of de overstap nog wel door zou gaan, aangezien dit al in de pers verscheen in september.

Samen met Yates en in iets mindere mate Wellens, wederom een uitstekende aanvulling voor de "klimmersploeg".
03-11-2022 12:19
Mooi voor hem, kan hij zichzelf misschien ook een auto cadeau doen!

Reacties zijn gesloten.